Viser søkeresultater 1 til 10 av 46
-
09-07-05, 13:48 #1
Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer
Viser til side 6 i tema "Hårmineralanalyse" der jeg skrev en liten intro fra en artikkel i en lokalavis, Nytt i Uka av 6. juli 2005 vedr senskader av atomnedfall.
Nå ser jeg i siste bladet "Thyra" nr 2/05 at de har et langt innlegg om nettopp dette, og artikkelen jeg viser til har nok hentet stoff derifra. Nå antar jeg at de fleste av dere er medlemmer og har bladet. Men JEG hadde glemt at jeg hadde lest dette!
I bladet er det referert en pressemelding fra NTF 7. april 2005 som krever at helseministeren tar tak i situasjonen. Dette har ikke skjedd pr 6. juli iflg Nytt i Uka, og jeg referer det som her kommer frem:
"EN GLIPP AV HELSEMINISTEREN (innlegg av Lars Olausen)
En glipp! sier departementet, som lover et snarlig møte med Thyreoideaforbundet om denne saken, da Nytt i Uka spør helseministerens kontor hvorfor Ansger Gabrielsen ikke har svart på henvendelsen fra Thyreoideaforbundet.
E-posten vi fikk fra rådgiver Knut Forr Børtnes lyder slik: Hei, her har det nok skjedd en glipp. Thyrieoideaforbundet vil ganske snart bli kontaktet for et møtetidspunkt.
-Kjempebra. Dere greidde det vi ikke har greidd til tross for flere purringer, å få svar. Dette var hyggelig og vi ser frem til møtet med departementet sier Elisabeth Rusdal i NTF.
At disse spørsmålene er brennaktuelle leser vi også i svenske Dagens Nyheter 29. juni. Der melder de om forhøyede målte verdier av cesium i drikkevann. Det er dette stoffet, cesium 137, Thyreoideaforbundet også er opptatt av. De målte verdiene er lavere enn det som en anser som farlig, men de svenske myndighetene følger med utviklingen, meldes det".
Vel - det var det. Hvis det er noen som er interessert og som ikke er medlem så anbefaler jeg å få tak i "Thyra". En omfattende artikkel der. Må vel kunne få tilsendt et enkelt blad selv om man ikke er medlem?
Ellers så kan man jo stille seg spørsmål om dette vil hjelpe oss på noen måte? Å få økt fokus på dette mener jeg. Men i og med at de også stiller spørsmål og VIL HA SVAR på hvorfor Levaxin IKKE virker på alle, så kan vi jo håpe på alternativ etter hvert. Men det vil nok uansett ta tid i byrokratenes forumer.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
15-07-05, 00:30 #2baremei Gjest
Som et apropos til tittelen: det "heter seg" at den norske stat ikke lenger tar seg råd til å ha jod-tabletter i beredskap i tilfelle en atomkrise.
Så et nytt Tsjernobyl med nedfall over Norge kan bety en voldsom økning i stoffskiftesykdommer. Og kreft og annet snusk.
Nord-Italia fikk skyen regnende ned over seg sist, og det var forbud mot å spise årets avlinger av alle slag, mot å drikke springvann, mot å gå med uteskoene inne (fordi sand absorberer radioaktivitet og man drasser det inn) osv osv.
Nå er det mytteritilstander i noen regioner pga stort og økende antall krefttilfeller, og avisene skriver spalte opp og spalte ned, mens regjeringen gjør det den er flinkest til: ingenting.
-
15-07-05, 12:46 #3
Jeg fikk diagnosen snautt to år etter Tjernobyl, og har jo mine mistanker.
Jeg fikk også "radiojod" ved undersøkelsen avkjertelen. Legene sier at dette ikke kan ha medvirket til å ødelegge kjertelen. Syns dette er selvmotsigende. Noen kommetarrer ?
Radon er også en radioaktiv kilde i mange hjem i Norge, men forkehelsas undersøkelse har vel bare avdekket overhyppighet at lungekreft ?
Har noen sett no til om stoffskiftesykdommer har vært med i den undersøkelsen ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-07-05, 13:47 #4
Det stod i avisene at de3t ble en større hyppighet av kreft i skjoldbruskkjertelen i hvterussland etter tsjernobyl.
har ikke lest noe om Norge.
Forresten, her er bilder fra tsjernobyl:
http://www.kiddofspeed.com
nora
-
15-07-05, 13:54 #5
Min bestemor fikk operert bort skjoldbruskkjertelen pga kreft i den en gang på slutten av 60 tallet/ begynnelsen på 70 tallet. De kan jo stemme med disse sovjetiske prøvesprengningene i 50- og 60 årene, da Møre og Romsdal er ett av 3 fylker med mest skjolbruskkjertelsykdommer. Iflg artikkel er høyeste målinger, som ble tatt i 1962-64, gjort på Værnes, i Ålesund og i Bergen. Vi bor ca 20 km fra Ålesund.
Noen som vet/husker hvor det var mest nedfall pga Tjernobyl??• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
15-07-05, 14:03 #6
Det var en som hadde reinkjøtt fra før tsjernobyl i fryseren og målte det med geigerteller og det var akkurat likke forurenset som reinkjøttet etter tsjernobyl.
jeg tror at de aldri fortalte oss om effektene av prøvesprengningene på 60-tallet.
Nede i mellomeuropa stod vel vinden rett på den gangen. De skiftet ut all sand i sandkassene til ungene der.
-
15-07-05, 14:20 #7
Det var et program på Discovery for et par-tre år siden om nettopp ettervirkningene av Tjernobyl, og ett av de temaene som ble nevnt der var at sykdommer i skjoldbruskkjertelen var det som økte mest hos befolkningen i områdene rundt kjernekraftverket. Både hva gjaldt kreft i kjertelen og stoffskifteproblemer. Dette ble forklart med at skjoldbruskkjertelen er mest utsatt for radioaktivitet fordi den ligger så tett under huden.
De omtalte også radioaktive skyer som kom inn over de nordiske landene i dagene rett etter. Skyene kom også innover Polen der man var kjapt ute med å gi alle barn ekstra tilskudd med jod.
Discovery er vanligvis flinke til å sende repriser, men akkurat dette programmet har jeg ikke sett igjen. Skulle gjerne sett det, for jeg zappet bare tilfeldig innom og fikk ikke med meg begynnelsen.
Dr. Grethe Støa Birketvet nevnte for meg en gang at det er i Nord-Norge vi har flest tilfeller av stoffskiftesykdom, og hun lurte på om jeg hadde noen ideer om det. Jeg svarte at det er jo de områdene som er nærmest Russland, og det er vel ikke helt fritt for radioaktivitet derfra (forurensning)? Det er jo også de områdene i Norge hvor det spises mest fisk, og hvem vet hva fisken har i seg...
Jeg spurte en gang Bellona og Statens Strålevern om de visste noe om dette med radioaktiv miljøforurensning og forekomsten av stoffskiftesykdommer, men jeg fikk ikke svar fra noen av dem.
Synes det er flott om seriøse folk tar for seg dette temaet nå. At så mange får stoffskifteproblemer kan ikke bare skyldes arv. Det må finnes ytre faktorer som også spiller en rolle.
Regner med at jeg selv ble syk rundt slutten av 1986, og det var jo i april det året at Tjernobyl-ulykken skjedde. Kan ikke huske at det var snakk om radioaktiv påvirkning av mennesker da, jeg husker kun at alle bare var opptatt av bequerel og hva dette hadde av betydning for reinsdyra og andre beitedyr.
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
15-07-05, 14:35 #8
Re: Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer
Det vil kanskje ikke hjelpe så mye for oss som alt har sykdommene, vil nok mest hjelpe kommende generasjoner. Det kan være med på å se nærmere på hva effektene av radioaktiv forurensning gjør med mennesker. Det kan også vise oss hva vi bør gjøre etter en ulykke med et kjernekraftanlegg, eller etter bruk av atombomber.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Godt at de begynner å stille spørsmål og ikke lengre feier det under teppet. Det vil etterhvert tvinge myndighetene til å i det minste komme med et svar.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
15-07-05, 18:57 #9
Det var jo Finnmark som ble verst rammet, men også mittsverige og Engerdal og Hedmarksvidda og over Dovre og Tøndelag.
Tjernobyl ligger ganske langt syd og vindretningen de dagene var motsatt av hva den pleier å være - nordøstlig. På normale dager som for det meste ha vestlige vinder ville vi ungått hele greia.
I 50 og 60- ti åra var det isotopen Strontium90 som regnet ned over oss, da særlig i nord.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-07-05, 19:41 #10
Mulig det. Jeg vet ingenting om dette annet enn det jeg leste i den artikkelen. Vi har vel fått en dose av det alle sammen regner jeg med. :evil:
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
Lignende tråder
-
Radioaktivt jod eller operasjon?
Av hilde i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 5Siste melding: 09-05-09, 22:19 -
de forsker på virus og stoffskiftesykdommer
Av nora i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 7Siste melding: 07-03-09, 20:30 -
Behandling med radioaktivt jod
Av LeneN i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 2Siste melding: 14-08-07, 19:14 -
Barn av foreldre med stoffskiftesykdommer
Av baremei i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 0Siste melding: 21-06-05, 09:12
Svar med sitat

Bokmerker