Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Blodprøver-doseøking?
-
06-08-10, 20:48 #1
Blodprøver-doseøking?
Håper noen kan hjelpe meg til å klarne tankene. Som noen av dere sikkert har lest har jeg vært på Balder, og sluttet på Balder. Har fått ny fastlege, men skal ikke dit før i slutten av måneden. Imellomtiden tok jeg blodprøve i førsten på uka (skulle vært gjort i juni), men er den ihvertfall tatt. Begynte på Erfa i februar kombinert med Levaxin. I mars mente Balder at jeg var overdosert, og skulle derfor trappe ned erfa til halvparten, og også redusere Levaxinen over 2 måneders tid. I stedenfor dette har jeg øket erfra til rundt 3 grain, og kuttet ut Levaxinen. Har gått på bare erfra siden mai (mener jeg å huske)
Det som bekymrer meg veldig, er at siden jeg startet med Erfa har jeg gått opp rundt 7 kg. Og vekten øker fortsatt, tross at jeg går 1 times turer med høyt tempo hver kveld, og spiser sundt.
Så over til blodprøvene.
Her er verdiene for mars og nå: T4 15,1 (11-23) nå 15.5, T3 5.6 (3.5-6.5) nå 6.9
Tsh var og er 0.01. Noe den har vært de siste årene uansett dosering. T3 har øket endel og er over referansen.
Jeg føler meg fortsatt underdosert, og har nok binyretretthet. Fikk litt hjertebank for en tid siden, og da gikk jeg ned til 2.5 grain noen dager, men tar nå 3 grain hver dag. Hva kommer til å skje med T3 hvis jeg øker til f.eks 3.5 grain om dagen? Gjør det noe om den blir litt høyere? For jeg har tidligere fungert bedre på en T4 på rundt 20, men har ikke vært oppe i de verdiene på lang tid. Hva er lurest, øke erfa eller legge til litt Levaxin?
Som sagt skal jeg til lege i slutten av måneden, og tar nye blodprøver da. Tror ikke nye fastlegen har allverdens med kunnskap om stoffskifte og erfa, men legen er villig til å følge det opplegget jeg ønsker. Legen har ihvertfall lovet å skrive ut Erfa til meg, har nemlig ingen planer om å sette mine ben på Balder igjen. Disse blodprøvene mener jeg ihvertfall viser at legen der inne tok feil, formen er bedre nå enn i mars, og jeg har ikke redusert som de sa. Tør ikke tenke på hvilken form jeg hadde vært i hvis jeg hadde gjort som de sa, antagelig 100% sykemeldt, nå er jeg i full jobb.
Håper noen har lyst til å dele sine erfaringer og tips med meg.10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok
-
06-08-10, 21:51 #2
Sv: Blodprøver-doseøking?
Hei Damen.
Ikke lett å finne dosen.
Man har jo visse reservasjoner til egen fortreffelighet, og de blir jo ikke mindre av at lærde personer forteller deg det motsatte. (vil jeg tru)
Jeg syns jo du skal ta dine egne observasjoner opp til vurdering - og stole på dem. Det som skinner igjennom her, men er jeg er fornuftig, og vil føre deg på rett vei.
Hva gjør men når man føler seg underdosert - og ikek har symtomer på at man er overdosert da ?
Og når man ikek har hatt høyt nok (noen kaller det normalt) stoffskifte på evighet er det jo noe som lider da.
Binyrene vil ikke klare å opprettholde en normal virkemekanisme når stoffskiftet er for lavt.
I de fleste tilfeller (sies det) retter dette seg når stoffskiftet når normale høyder.
Og jeg tenker ikke på hva blodprøvene skal vise, men hva du vil trives med.
Lykke til Damen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-08-10, 22:35 #3
Takk for svar! Vil jo gjerne stole på meg selv, men det er helt klart betryggende å høre fra andre at man ikke er helt på jorde... Balder mener sikkert jeg ikke bare er på jordet, men også på feil jorde

En T3 litt over referansen kan vel ikke skade? Kan vel tenkes det stabiliserer seg. Har ikke merket rart til overdosesympotomer, men har kjent litt til hjertebank noe ganger. Men ikke så mye at det er ubehagelig. Pulsen har også blitt mer normal etter at jeg begynte med erfa, var jo plaget av for lav puls en periode.
Tar du noe for binyrene n`Finn?10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok
-
06-08-10, 22:53 #4
Jo, det er ikke så lett å opparbeide seg nok selvtillt i dette gemet her.....
Jeg har nok ikke perfekte binyrer, men de funker mye bedre nå enn før.
Hadde jo mange downers før, som jeg mistenkte for å være binyrene - og forsøkt forskjellige preparater som ikke har hatt noen virkning.
Det er ikke tema hos meg - trening funker.
Mine fT3-prøver ligger på sånn 8 til 10. Var oppe i over 20 en gang jeg spiste Lio, men jeg merker ikke variasjon i dette.
Hvis du har brukt 3G lenge kan du jo prøve å se om du tåler mer ?
Det som funker for meg, er å ta ett ekstra Grain og følge litt med symptomene et par dager.
Hvis jeg tåler mer, merker jeg ikke noe til det ekstra Grainet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-08-10, 23:09 #5
Føler det ihvertfall går sakte fremover, og ikke bakover. Det er jo noe. Men har fortsatt en uke hver måned som er helt elendig. Da blir det nok litt vel mye for kroppen. Men det kommer seg sikkert etterhvert, er jo ikke verst å ha drøye 3 uker ganske så bra. Og de dagene hvor man virkelig føler man har litt energi, de er ubetalige.
Prøver å ta litt mer og ser hva som skjer!10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok
Lignende tråder
-
Blodprøver
Av skaye i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 08-09-08, 22:45 -
Jeg har hatt anoreksi, PTSD og nå i det siste lavt stoffskifte
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 43Siste melding: 23-11-06, 15:16 -
Nye blodprøver..
Av Anne Ma i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 18-08-06, 21:59 -
blodprøver
Av cathrin i forumet BlodprøverSvar: 13Siste melding: 16-06-06, 20:34 -
Blodprøver
Av Juva i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 20-06-05, 12:30
Svar med sitat
Bokmerker