Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
07-06-10, 17:41 #1
Blodprøvesvar - normalverdier for meg
Da har jeg hentet svarene av blodprøven, som ble tatt i beg av mars 2010:
s-ft4 = 15 (denne verdien har nok økt litt, siden jeg nå har økt medisin dosen til 70 µmg)
s-k = 4,6
s-na = 142
s-tsh = 1,82
s-urins = 351
s-urinstoff = 5,2
Jeg har funnet ut at jeg skal ligge på +100 µmg, men vet ikke om det stemmer. Noe som kan finne det ut? Er ca 1,60 m høy og ca 81 kg tung.
Har nå byttet fastlege, i håp om at den nye vil forstå meg bedre.
Takker for svar!
-
07-06-10, 17:50 #2
Sv: Blodprøvesvar - normalverdier for meg
Hvor stor dosen bør være har også noe med hvor mye kjertlen bidrar med.
En høy dose er gjerne 2xkg kroppsvekt = 160µg/dag på deg da.
100 høres jo lite ut, men er et skritt i riktig retning.
Høy TSH bærer også bud om at en doseøkning er velkommen.
Så mener jo jeg også at det er veldig fint hvis fastlegen er istand til å forstå.
Det beste er dog at du forstår deg selv
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-06-10, 15:45 #3
Hva skal TSH verdien ligge på? Hos meg, står det at den skal være mellom 0,20 - 4,30. Så da skal den være helt nede med 0,20-tallet?
-
08-06-10, 16:36 #4
Jeg tenker at den skal være lav, ja. Men det er det jo bare du som kan si noe om. 0,2 er nedre ref verdi som brukes av UNN som jeg regner med du benytter også. Min TSH ligger på 0,05, og jeg føler meg fortsatt ikke frisk, så jeg skal bytte medikament. De legene jeg jobber sammen med sier med et smil at alle hypothyreose pasienter liker (og bør) være litt "overdossert". Sier ikke dette at noe er feil med medikamentet, ikke TSH referansene? Og mitt neste spørsmål: Hvorfor forventes det at vi skal ha blodprøver som de frikse, når vi ikke er frisk?
I flere år har jeg nå sett at helsevesnet utvikler seg på en måte som er helt opphengt i prøvesvar...legen (IKKE alle) glemmer å se på pasienten å behandle ut fra klinikken (funn og symptomer hos pasienten)
Et godt og enkelt eksempel er pasienter som før i tiden fikk streptokokker i halsen (halsbetennelse) som ble behandlet ut fra feberkurve og funn hos pasienten. I dag behandles pasienten ut fra prøvesvar (CRP og strep test) som er mer eller mindre pålitelige i følge produsentene av disse testene. Gammel kunnskap i observasjon av pasienter går tapt.
Og hvor mange kan si at legen tar på, kjenner på pasienter lengre? En fysioterapeut klarer lett å finne hvor jeg har vondt, men det klarer ikke revmatologen? Pasientundesøkelsene foretatt av leger er i beste fall klønete.
Huff, en liten avsporing i min frustrasjon...
-
08-06-10, 23:02 #5
Legene er jo sånt nå for tiden. De ser på prøvearket, og sier at alt er bra, så nå kan du gå hjem, og komme tilbake om et halvt år.

Ikke rart jeg må bruke bøttevis med motivisasjon for å oppsøke legen. Legene har jo blitt så overarbeid nå for tiden, at pasientene er på samlebånd, og ikke lengre har tid til å prate med hver enkelt pasient. Før i tiden, hadde man jo ca en time til rådighet, nå har man knapt 10 min.
Får svaret fra ho UNN ja. Der er det vist også hastverk, og dårlig med tålmodighet. Er man treg slik som jeg, får man tilbake sukk og stønn, og stressa pleiere... Og når de står uten for do døren, og ber deg skynde deg, da er det ille!!!
Må vist forske mer på TSH verdiene mine, ja.
-
09-06-10, 09:16 #6
Hvis en doseøkning fører til at du føler deg bedre (og ikke får hjerteklapp) så vil jeg vel si at sannsynligheten tilsier at du skal ha høyere dose, ikke sant? Uansett hva TSHen sier.
Dersom kjertelen din ikke virker i det hele tatt sier jo matematikken alene at det du får er for lite. (For min del virker det som at kjertelen bidrar ganske mye for meg fordi jeg faktisk kjenner meg MYE bedre bare på 50µg - men dette er altså i høyeste grad individuelt.) Jeg istemmer tesen om at vi må KJENNE mer og kanskje "blodprøve" mindre.
Jeg vet ikke om det kan hjelpe deg å lage en liten dagbok hvor du holder oversikt over medisinering, prøveresultat og et kort notat om hvordan du kjenner deg. Det er mye enklere å gå tilbake og se da, enn å stole på hukommelsen. Dette er jo også noe du kan bruke som "dokumentasjon" ovenfor legen.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
09-06-10, 11:28 #7
Egentlig kan du bare glemme TSH.
Hva skal kroppen din bruke ThyreoideaStimulerendeHormon til nå som kjertlen ikke virker ?
Hormonoverføring fungerer slik at man han en produsent og man har mottaksceller. Disse er som nøkler og nøkkelhull. Nøklene passer ikke andre steder, og det er kun thyreoideakjertlen som har mottaksmulighet for TSH i hele kroppen.
Det betyr at den ikke kan merkes av deg.
MEN.....
Mye taler for at det i noen tilfeller er en sikkerhetsrisiko å ha for mye av dette. Dette er et anabolt stoff som er ansvarlig for en rekke uheldige sykdommer. Bla. får det kreftceller til å vokse, det er ansvarlig for TED (ThyreoidEyeDisease) m.fl.
fritt T4 er det viktigste.
Merk deg hvordan du har det i forhold til denne hvis du vil gå omveien om blodprøver for å finne ut hva som er den beste dosen din.
Det enkleste er ofte det beste ?
Hvorfor ikke bare legge seg på en svakt stigende dosekurve å finne ut selv hvordan man vil ha det ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-06-10, 11:46 #8
-
09-06-10, 12:28 #9
jotakk Blondie.
TSH er jo en prøve, og de skal jo bare tolkes og brukes til det de kan vise. Mange prøver blir overtolket, og to usikkre prøver tolkes ofte til sikker tendens. Det kan man ikke.
Og den er bare ikke til å stole på i dosesammenheng.
Mest brukbar er den før man kommer i behandling, mens den ennå reagerer de hormoner som kjertlen produserer. Og den er ikke brukbar alene, det er kun når den tolkes opp mot forekomst av kjertelhormoner den kan si noe.
Og det er faktisk når den viser verdier innenfor referansegrensene at tolkingen blir mest usikker. Det er da man bør tenke på om det virkelig er slik at den reflekterer et riktig stoffskiftebilde.
Så hvis ditt (du som leser) stoffskifte er tolket av kun en TSH-måling kan du bare se bort fra den - og den som tolket.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-06-10, 14:23 #10
De fleste legene vil oss jo bare vel. Bare alt for mye aroganse og bedrevitenhet (og for lite kunnskap?) ute å går hos enkelte.
Viktig å huske på når legene ikke vil "overdossere" oss er at vi blir behandlet etter følgende gjeldene kunnskap:
* Det er faglig uenighet om tyroksinsubstitusjon som gir supprimert TSH-verdi, er assosiert med økt risiko for osteoporose og atrieflimmer
* Helt supprimerte TSH verdier bør unngås
Her er det forøvrig anbefalt TSH verdi på 0,5 til 1,5.
De fleste legene vil oss jo bare vel. Bare alt for mye aroganse og bedrevitenhet ute å går hos enkelte. Ut i fra dette tenker jeg at skal man forvente å få ligge på 0 i TSH er det kanskje best å gå over til thyroid behandling (hvor TSH på 0 er gjeldende kunnskap)? Noen som mener annet?
Lignende tråder
-
Blodprøvesvar
Av splstudine i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 29-05-10, 11:54 -
Min venninnes blodprøvesvar
Av 1+1 i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 16-10-09, 12:04 -
Blodprøvesvar
Av pusur i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 09-05-08, 21:04 -
Nye blodprøvesvar
Av anha i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 24-11-07, 22:28 -
Blodprøvesvar.
Av Irgni i forumet BlodprøverSvar: 5Siste melding: 01-03-07, 21:08