-
Erfa Thyroid og erfaringer.
Hei igjen :) !
Er det noen her som kan fortelle meg om Erfa Thyroid og erfaringer med det? Hva er det som er så spesiellt med sammensetningen til preparatet?
Er det en sammensetning av t1 - t4 som er spesiell ift foregående liknende preparater eller...? Noen her som har byttet fra levaxin til thyroid med god effekt, og hvor god? Mye spørsmål, men er uendelig takknemlig for noen svar hjerte1 :)!!
Mvh Jeanette
-
Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Er det noen her som kan fortelle meg om Erfa Thyroid og erfaringer med det?
Hej Jeanette vink11
Før der kommer nogen med et svar til dig, kan du også forsøge selv søge på emnet. Der findes allerede rigtig mange tråde og indlæg med netop det indhold du efterlyser. Du kan vælge Avansert søk" https://www.stofskifteforum.dk/search.php , hvor du kan vælge f.eks. "Søk i hele innlegg" eller "Search Titles only", hvor du enten søger på hele forummet eller vælger et bestemt forum/underforum.
Du kan også søge på et bestemt brugernavn "Finn alle meldinger av bruker" eller "Finn tråder som er startet av brukeren".
Endelig kan du også indstille søgeresultater til enten vist som "Tråder" eller "Meldinger". Ved egen søgning er du også lidt mere uafhængig af hvornår andre er tilstede på forummet og kan svare. xx9
-
Takker hjerte1ligst til deg :D Da blir det full research resten av kvelden :D
Mvh Jeanette
-
Heia Snertingdal !
Tyroider er jo din bestemors stoffskiftemedisin. Den har vært i bruk fra ca. 1860, men stadig blitt mer og mer prosessuellt utviklet.
Det utvinnes hormoner av grisekjertler med en metode som i dag fremstår som svært ensartet og holdbart.
På 1970-tallet fant man en metode for å lage ett av hormonene syntetisk - T4. Alt som var nytt den gangen var bra - alt det gamle var UT ! Og FY !
Så syntetindustrien, som hadde hatt noe suksess med et par preparater før dette, hadde lett spill. De tok over markedet !
Endel av svertekampanjenes argumenter fra den tid henger enda igjen hos leger, så vær obs på foreldet info fra den kanten.
Jeg har jo lest tallrike beretninger fra pasienter om hvor fint de har fått det etter overgangen.
På http://thyroid.erfa.net/ har de en "meningsmåling" - se selv.
Jeg er selv en av dem, og det finnes mange her på forumet også.
Statistikken holder ikke vitenskapelig mål.
Den består jo av de som har hatt det så jævlig på Levaxin - og enda hatt overskudd til å komme seg ut av helvetet.
Altså : De som har det fint på Levaxin bytter jo ikke, og er ikke med i statistikken. Man vet ikke hvor mange av de som vil si det er like bra, eller dårligere. Har man det bra - kan man ikke få det bedre. Det er ikke noe rusmiddel dette.
Derfor : Har du det bra på Levaxin er det ingen grunn til å bytte.
Søker du på navnet mitt vil du finne at jeg hadde det helt jævlig, og mistet alt jeg hadde. DET, er bivirkningen som idag svir mest.
Den gang det sto på hadde jeg ikke reservetanker til å tenke på slikt.
Det var vondt over alt og jeg lurte på om jeg ville overleve.
Nesten alle plagsomme symptomer var forsvunnet etter få måneder på Armour Thyroid.
Jeg vet ikke hvorfor, men det er jo åpenbare forskjeller i de to tablettypene. Svaret må ligge der.
Produsenten av den tabletten endret innholdet og det skjedde noe merklig med produksjonstillatelser og det er ikke kommet noen forklaring det går å feste lit til.
ERFA Thyroid produseres etter samme oppskrift som den gamle Armour, og skal være like bra.
Jeg får min første sending i morgen, og starter på mandag.
Og jeg kommer til å melde om resultatet.
-
Takk skal du ha! :D
Dette var VELDIG interessant: (klippet og limt fra sida du nevnte)
Did you feel a difference when Switching from Levothyroxine to Thyroid?
Yes
855 97.2% nenex: :D
No
25 2.8%
Har i hvertfall et mål med legebesøket i morgen kjenner jeg på den ene hjernecella som virker for tida....
Er veldig takknemlig for at du brukte tid på å svare meg "`n Finn", ser at du dessverre har en smertefull historie bak deg... At du bruker tid på å gjøre andres liv bedre står det STOR respekt av, håper du får tilbake like mye som du gir. :) HEIA!
Historier om mennesker som mister alt fordi de er alvorlig syke og ikke får den hjelpen de har krav på, gjør meg forbanna. Det minner meg på hvorfor jeg vil så fort som mulig tilbake til jobben min. :!::!:
Da har jeg sjekket litt til og har skjønt at preparatet er forholdsvis lett å få tak i for apotekene... Men det var jo en stiv pris må jeg si..
Men det får nå bare gå :) Men dette kan fås på blå resept, har jeg lest på forumet her, men da måtte en få en endokrinolog til å skrive ut resept?
(Vurderer å bli Stoffskifte minister i Norge... Mye idiotregler !!! desp2)
Mvh Jeanette
-
Skal stemme på deg jeg Jeanette :)
-
Bra dæ :) hehe :)
Da har jeg tatt min første thyroiddose i dag.... Trapper ned med levaxin og opp med thyroid har jeg bestemt meg for, fordi jeg blir nok veldig dårlig hvis jeg skulle kutte ut levaxin i noen dager for så å starte opp med thyroid. Har startet opp med å ta 15 mg thyroid i dag (pluss redusert levaxindose da), og 15 minutter etterpå fikk jeg en merkelig angstliknende følelse i /rundt hjertet.. Ett kvarter senere følte jeg meg mer årvåken enn jeg har gjort på lenge.. Det var akkurat som om kroppen fikk briller på ett slags vis :). Jeg har IKKE hatt behov for å legge meg å hvile og sove flere ganger om dagen i dag, noe jeg har måttet gjort i hvertfall siste 6 månedene. Den voldsomme brainfog -følelse-perioden og lave energien jeg de siste månedene har fått etter medium store måltider har vært betydelig reduserte i dag. Jeg har også gått en tur hvor jeg har brukt kroppen godt, hvor jeg har følt "hvor godt og vakkert alt er" og uten å være utslitt etterpå. Hadde en liten nedtur på kveldstid, men den var ingenting i motsetning til slik jeg har hatt det de siste månedene.
Brenningene/sviingen jeg har hatt særlig i armene har vært borte i dag; bare hatt litt i huden i fingrene. Og det har egentlig vært ganske plagsomt de siste 14 dagene.
Nå gleder jeg meg til å trappe ytterligere opp med Thyroiddosen!!xx6
Mvh Jeanette
-
Hej Jeanette
Hvor lyder det godt hjertflag1
Jeg tænker på, hvad det betyder, når du skriver mg - milligram eller mikrogram? Jeg bekymrer mig af og til om jeg forstår norsk godt nok ... Så derfor spørger jeg for en sikkerheds skyld :mrgreen:
... jeg lurer på, om det er bedst at gøre som Jeanette og starte op med at supplere den syntetiske medicin? Eller om det er bedre bare at cutte den helt og starte på bar bund med den naturlige ...? Er det mon en temperamentssag, eller er det kroppen, der skal bestemme?
Nogen råd?
-
Vi må stadig minne om de små størrelser.....
milligram er ett tusendels gram
mikrogram er ett milliontedels gram.
bokstaven for mikro er den Greske bokstaven my (noen sier mju)
Den er på alle datamaskiner, godt gjemt under M-tasten - man skal bare holde nede AltGr-tasten først. (den til høyre for mellomromstasten)
Levaxinpiller oppgir ikke pillevekten, men innholdet av aktiv substans T4 i µg.
De varierer fra 25µg til 200µg.
200µg = 0,2mg.
-
µ - WAUW et my-tegn på min computer :D
Ja, det er jo ikke helt ligegyldigt, om man får milli- eller mikro!
Super, tak n'Finn!
-
Hvor meget Levaxin plejer du at tage, og hvor meget har du reduceret det nu, hvor du tager 15 mg Thyroid?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Hej Jeanette
Hvor lyder det godt hjertflag1
Jeg tænker på, hvad det betyder, når du skriver mg - milligram eller mikrogram? Jeg bekymrer mig af og til om jeg forstår norsk godt nok ... Så derfor spørger jeg for en sikkerheds skyld :mrgreen:
Ikke noe problem kjære "nabo" dansk1 Du forstår norsk helt utmerket.:)
Erfa Thyroid kommer i milligrams oppgitt doseangivelse.
30 milligram Thyroid = 37 - 50 µg levaxin. (og da har man omregnet innholdet t3 i thyroiddosen til å bli en t4 verdi; altså tatt t3 verdien x 4 og plusset på T4 innholdet.)
1 grain (60 mg) Erfa Thyroid = ca 74 mcg T4 ( Levaxin + andre synonympreparater)
1/4 grain Thyroid erstatter mellem 18.5 - 25 mcg Levothyroxin natrium
1/2 grain Thyroid erstatter mellem 37 - 50 mcg Levothyroxin natrium
1 grain Thyroid erstatter mellem 74 - 100 mcg Levothyroxin natrium
1 1/2 grain Thyroid erstatter mellem 111 - 150 mcg Levothyroxin natrium
2 grain Thyroid erstatter mellem 148 - 200 mcg Levothyroxin natrium
3 grain Thyroid erstatter mellem 222 - 300 mcg Levothyroxin natrium
4 grain Thyroid erstatter mellem 296 - 400 mcg Levothyroxin natrium
5 grain Thyroid erstatter mellem 370 - 500 mcg Levothyroxin natrium
kys1
Mvh Jeanette
-
Takker!
...Men jeg er godt nok spændt på, om jeg kan finde ud af det, når jeg selv skal i gang ...
Har lige fået et vide, at mine recepter er på vej xx6
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Takker!
...Men jeg er godt nok spændt på, om jeg kan finde ud af det, når jeg selv skal i gang ...
Har lige fået et vide, at mine recepter er på vej xx6
xx6 xx6 xx6 hehe :D
Har redigert svaret mitt litt; lagt til en omregningstabell fra thyroid til levaxin hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pjevs
Hvor meget Levaxin plejer du at tage, og hvor meget har du reduceret det nu, hvor du tager 15 mg Thyroid?
Jeg har satt meg som mål å trappe sakte opp med Thyroiddosen og ned med levaxindosen tilsvarende det jeg trapper opp Thyroiddosen.
Dvs:
Jeg tar ca 122 µg T4 hver dag (gammel dose).
Så nå da jeg tar 15 mg Thyroid, tar jeg 100 µg levaxin, som tilsammen utgjør 118.5 - 125 µg T4 (se omregningstabellen lengre oppe i tråden).
Har tenkt å stå på dette en uke da jeg er usikker på binyrestatusen min, men det kan godt hende jeg kunne startet rett på 30 mg thyroid. Høres dette helt vilt ut for noen, vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger.:)
Og etterhvert som jeg øker på med thyroid, tar jeg tilsvarende mindre dose med levaxin. :!: MEN husk at dette er min måte, og er ikke medisinsk veiledende :!:. Etterhvert som jeg trapper opp må jeg sikkert hele tiden føle på hvor fort eller sakte jeg kan øke. (noen tips :?: Tenker 15 mg opp hver uke -to uker ??) Tilslutt står jeg igjen med kun Thyroid og må sikkert finjustere/ justere dosen.
Jeg tenker at så dårlig som jeg har vært nå, hvor jeg ikke har kunnet spise et middels stort måltid uten å bli verdens største tåkefyrste og må legge meg, tør jeg ikke stoppe opp med medisiner i noen dager for så å starte på null. Jeg har tross alt to små barn å ta meg av. Men andre her ser jeg har stoppet opp med all stoffskiftemedisin noen dager for så å trappe fortest mulig opp med Thyroid, og har lykkes med det. Hva som er medisinsk mest korrekt er jeg sannelig usikker på...vedikke1
hjertflag1
Mvh Jeanette
-
Tak for dit svar. Det har fået mig lidt op i tankerækkerne med hensyn til, hvordan jeg selv vil håndtere overgangen.
Det lyder fornuftigt, det med at trappe op på det ene og ned på det andet, synes jeg. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg vil gøre ... Sagen er vist den, at jeg er ret krævende, når det gælder mængden af medicin; da jeg første gang skulle have Eltroxin, blev jeg sat til 50 µ om dagen, men i stedet skulle jeg faktisk bruge 150 µ om dagen. Dosis skulle dog op op på 200 µ fire dage om ugen og 150 µ de andre tre dage.
Og eftersom jeg altså 'snød' med hele 100-150 µ da jeg begyndte at skulle ha' medicin, så tænker jeg, at jeg nok ikke er god til at danne t3. Og så skal jeg måske ikke bruge så meget, når jeg først får noget, der virker - med direkte tilførsel af t3 også. Så jeg tror, jeg skal skifte direkte over, starte lavt og øge hurtigt ...
Men hvad betyder det egentlig, når man bliver træt efter at have spist? Jeg har prøvet det ... Men det står meget værre til med min mand, der ofte falder helt sammen efter aftensmaden. Hvad mon der sker - og kan der være flere forklaringer?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Men hvad betyder det egentlig, når man bliver træt efter at have spist? Jeg har prøvet det ... Men det står meget værre til med min mand, der ofte falder helt sammen efter aftensmaden. Hvad mon der sker - og kan der være flere forklaringer?
Tja.. min teori er den at når man har spist, vil kroppen omregulere blodtilførselen litt i kroppen (blodet strømmer rundt og til fordøyelseskanalen) slik at fordøyelsen skal fungere og ta opp næringsstoffer i blodet.. Dermed blir det enda mindre o2 og næringstilførsel til f. eks hjernen til en som allerede er hypo, som liksom må bruke mye av sine ressurser til faktisk å fordøye maten..
Ellers så kan kanskje binyrene ha dårlig funksjon, slik at et menneske som allerede sliter med å ha et lavt blodsukker, vil få det enda værre i det blodet strømmer til fordøyelseskanalen..
Men dette er mine teorier basert på kunnskap jeg har tilegnet meg for endel år tilbake.. Det kan sikkert hende at andre her har "forsket" mer på temaet og har mere detaljert og større kunnskap :)
"Og eftersom jeg altså 'snød' med hele 100-150 µ da jeg begyndte at skulle ha' medicin, så tænker jeg, at jeg nok ikke er god til at danne t3. Og så skal jeg måske ikke bruge så meget, når jeg først får noget, der virker - med direkte tilførsel af t3 også. Så jeg tror, jeg skal skifte direkte over, starte lavt og øge hurtigt ..."
Hørtes jo veldig fornuftig ut synes jeg :D Kanskje det er det jeg også skulle gjort...:shock: Men er så redd for å kutte ned på medisin, for jeg er så dårlig allerede nå.. Men det blir jo veldig mye t3 på meg etterhvert da :?::!: Eller så danner jeg så lite T3 på det jeg bruker nå at det blir nesten hipp som happ, om jeg gjør som jeg gjør, eller om jeg kutter levaxinen helt og starter opp kun med thyroid...
Flere hjerner sammen tenker bedre enn min på 25 % kapasitet.xx7 dansk1
Mvh Jeanette
-
Jeanette, har du fået 15 mg's Thyroid, eller deler du 30 mg's, selv om de ikke umiddelbart er beregnet til at dele?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pjevs
Jeanette, har du fået 15 mg's Thyroid, eller deler du 30 mg's, selv om de ikke umiddelbart er beregnet til at dele?
Har 30 mg tabletter som jeg deler med en tablett - deler. Har sjekket med Apoteket som har sjekket med leverandøren, så dette skal være helt trygt.:)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Tak for dit svar. Det har fået mig lidt op i tankerækkerne med hensyn til, hvordan jeg selv vil håndtere overgangen.
Det lyder fornuftigt, det med at trappe op på det ene og ned på det andet, synes jeg. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg vil gøre ... Sagen er vist den, at jeg er ret krævende, når det gælder mængden af medicin; da jeg første gang skulle have Eltroxin, blev jeg sat til 50 µ om dagen, men i stedet skulle jeg faktisk bruge 150 µ om dagen. Dosis skulle dog op op på 200 µ fire dage om ugen og 150 µ de andre tre dage.
Og eftersom jeg altså 'snød' med hele 100-150 µ da jeg begyndte at skulle ha' medicin, så tænker jeg, at jeg nok ikke er god til at danne t3. Og så skal jeg måske ikke bruge så meget, når jeg først får noget, der virker - med direkte tilførsel af t3 også. Så jeg tror, jeg skal skifte direkte over, starte lavt og øge hurtigt ...
Tror jeg "vender om " og gjør som deg. Høres mere fornuftig ut enn tåkefyrstemetoden min. :)
-
:D ha ha, det ved jeg ikke, det med tågefyrsten ...
Man må vel vælge sin metode lidt efter, hvor man mener at se sine største svagheder, og jeg tror, min ligger i at lave t3. Jeg er gul i øjnene, og det er sikkert heller ikke morsomt for min lever både at skulle stå for rensningsanlægget og så presses til at producere. Min fordøjelse er i det hele taget hårdt ramt på grund af for lidt mavesyre ... Så nu har jeg lidt travlt med at komme i gang med thyroid. Selvom det næsten er for spændende. Jeg må indrømme, at jeg ikke er så glad for at gøre det uden kontrollen hos lægen hver 6. uge og den slags ... Men af hensyn til bl.a. min lever tør jeg efterhånden ikke andet end prøve :shock:
Desværre kom recepterne ikke i dag. Men så måske i morgen ... Lægesekretæren skrev i en email til mig i går, at de var på vej!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
:D ha ha, det ved jeg ikke, det med tågefyrsten ...
Man må vel vælge sin metode lidt efter, hvor man mener at se sine største svagheder, og jeg tror, min ligger i at lave t3. Jeg er gul i øjnene, og det er sikkert heller ikke morsomt for min lever både at skulle stå for rensningsanlægget og så presses til at producere. Min fordøjelse er i det hele taget hårdt ramt på grund af for lidt mavesyre ... Så nu har jeg lidt travlt med at komme i gang med thyroid. Selvom det næsten er for spændende. Jeg må indrømme, at jeg ikke er så glad for at gøre det uden kontrollen hos lægen hver 6. uge og den slags ... Men af hensyn til bl.a. min lever tør jeg efterhånden ikke andet end prøve :shock:
Desværre kom recepterne ikke i dag. Men så måske i morgen ... Lægesekretæren skrev i en email til mig i går, at de var på vej!
Håper virkelig du får hjelp av thyriod tablettene!hjertflag1
OG: Hvis ikke reseptene dine kommer snart, så gi beskjed.. Da kommer thyroid-teddy (med mange fine og helt spesielle øyne og knapper) i posten og trøster deg. hehehe:mrgreen:
Jeanette
ps: til de som ikke skjønte at det var en spøk, så var det det...:wink:
-
:D:D:D:D:D
Ja, det var gøy det ... He he, er det ikke det, det hedder på norsk?
God var den i hvert fald ...
-
Språk kan nok oversettes bokstavlig, men hva vi legger i et ord kan være forskjellig og kan ha store variasjoner innen Norges grenser - sikkert også i Danmark ?
Vi kan jo starte en liten språk-klubb ?
Gøy - har en viss spennvidde. Det er sjov, men også skæg og balade.
Jeg håper iallfall at dere finner ut av hvordan dere kan få det bedre, og at dere har truffet en av blinkene nå.
-
Ja, jeg laver da gerne en sprogklub :) Faktisk synes jeg bestemt, du har en vældig poetisk tone, n'Finn, og så denne norske underdrivelse .... og din lune Meget fin hjerte1
Med hensyn til det med at skifte fra syntet til Erfa Thyroid, har jeg fundet ud af, at Erfa anbefaler, man skifter al det syntetiske ud å én gang:
How to switch.
Should I switch directly or gradually from Levothyroxine to Thyroid ?
Answer:
In order to change to our medication, we suggest to switch directly from Levothyroxine to our Thyroid product. Depending on the dose of Levothyroxine you are taking you should be able to convert to our product using this conversion table:
mgEquivalents Dose of T 4 (levo-thyroxine)mg
32_____________________________0.05
65_____________________________0.1
130____________________________0.2
200____________________________0.3
260____________________________0.4
325____________________________0.5
Our Thyroid product comes in 30, 60, and 125 mg.
(Postby admin » Mon Jul 13, 2009 12:41 pm)
Erfa har et forum, hvor man kan stille spørgsmål. Jeg ville gerne spørge, om de har ændret DEN MINDSTE SMULE på deres medicin ... Inden for det sidste års tid. Oprettede en rofil for at kunne stille spørgsmålet, men jeg ved ikke, om det virker. I hvert fald er bekræftelses-mailen ikke dukket op.
-
Jo, det er nok det beste å gå hurtig over.
Det skriver andre Tyroider også, men noen reagerer altså på hurtig overgang og må bare ta det roligere.
Hvor mange det er vites ikke, men det kan jo tyde på at man ikke trenger være så forsiktig ?
Så mener jeg at noen av de som ikke har det godt med Levaxin ikke kan ta høy nok dose. Det kan se ut som de av en eller annen grunn får symptomer før de når best mulig dose.
De har kanskje brukt 0,1mG Levaxin, men for disse vil 1Grain være for lite.
Dette bare som et eksempel på hvorfor jeg mener vi ikke kan benytte oss av tabeller eller blodprøver.
Annet enn som et grovt utgangspunkt.
-
Jeg fandt lige denne på Erfas hjemmeside, hvor de svarer en, der skal skifte fra Armour til Erfa Thyroid:
1 grain ARmour is 40mcg t4 and 9mcg t3
1 grain Thyroid is 100mcg t4 and 25mcg t3
... og jeg sidder så her og tænker på, om det nu også er regnet ind i alle de tabeller, der ellers figurerer her på forum. Jeg duer ikke til tal - har tidligt lært, at jeg skulle blive bange ved synet :shock:
Men jeg ville i hvert fald lige vise jer de her tal.
-
Den forsto jeg ikke ?
Innholdet i USP Tyroider er bundet av at forholdet mellom T4 og T3 er 4,22.
I Armour er det 38µgT4 og derfor 38/4,22µgT3 (9,00µg)
ERFA oppgir sin tablett til å inneholde 35µgT4 og 8µgT3.
Jeg mistenker at også de er bundet av at forholdet skal være 4,22.
I så fall vil T3 være 8,29µg.
Jeg har ikke sett andre tyroider enn ERFA hvor innholdet er forskjellig fra det i Armour.
Det har neppe praktisk betydning at innholdet i ERFA er ca. 8% lavere.
-
Jeg er enig med deg, Jeanette! N´Finn skulle fått en medmenneske pris for sin kunnskap, engasjement og tilstedeværelse for alle oss her inne!!! det blir satt uendelig stor pris på! hjerte1
-
Bukker og takker !
Dere er alt for rause :)
-
NEI! Det er det minste N`Finn du kan akseptere av takk for all din gode hjelp! Helt oppriktig er du er stor, stor ressurs : )
Jeg funderer litt over hvorfor man ikke skal gå rett over på ca tilsvarerende dose Erfa som den dosen levaxin man er på? Og jeg skjønner ingenting av å skulle ha et opphold av medisin først? trenger ikke kroppen emdisin hver dag for å opprettholde det nivået av stoffskiftemedisiner det trenger?
Har noen noe gode svar på dette?
Hvorfor ikke bytte rett over fra syntestisk dose til natur tyroksin dose?
Vilje hjerte1
-
Vel, jeg gikk fra Levaxin den ene dagen til 1 grain Thyroid dagen etter. Etter to dager økte jeg til 1.5 grain. Så økte jeg gradvis oppover. Det gikk greit for meg.
-
Hei Vigdis : )
Jeg tenker på å gjøre det sammen som deg. Begynne på 1 grain dag 1, for deretter komme opp på 2 grain som et utgangspunkt. Men hvor lang tid skal jeg bruke på det?
Har det godt fint for deg synes du, å gjøre det på denne måten?
Frisk tanker,
Vilje hjerte1
-
Det er bare i tilfelle man reagerer på T3 at man ikke kan gå rett over.
Ikke sikkert så mange gjør det, og i tilfelle er den nok bare en dag eller to.
Som du sier, er det klart best å komme igang uten nedgang i dosen.
Hele forsiktighetstanken kommer vel av at Levaxin har en halveringstid på 1uke i kroppen.
Man tenker seg at kroppen vil få for mye ved en direkte overegang, men jeg har ikke sett noen studier eller annet om dette.
Fint om du skriver hvordan du gjør det, og hvilke resultater det blir.
Mange som lurer på dette.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Med hensyn til det med at skifte fra syntet til Erfa Thyroid, har jeg fundet ud af, at Erfa anbefaler, man skifter al det syntetiske ud å én gang:
How to switch.
Should I switch directly or gradually from Levothyroxine to Thyroid ?
Answer:
In order to change to our medication, we suggest to switch directly from Levothyroxine to our Thyroid product. Depending on the dose of Levothyroxine you are taking you should be able to convert to our product using this conversion table:
mgEquivalents Dose of T 4 (levo-thyroxine)mg
32_____________________________0.05
65_____________________________0.1
130____________________________0.2
200____________________________0.3
260____________________________0.4
325____________________________0.5
Our Thyroid product comes in 30, 60, and 125 mg.
OI...Der datt jeg av.... Hvor mye vil det altså si at jeg skal ta i mg Thyroid når jeg i utgangspunktet har stått på 125 mg levaxin pr dag?:shock: Vil det si at jeg egentlig skal opp i rundt 80 mg Thyroid? (og kanskje også mere etterhvert). Altså 125µg levaxin = 65 mg Thyroid + 16.25 mg (65mg/4) = ca 80 mg ?
Så hvis jeg f.eks starter på en dose på 60 mg i morgen, og øker sakte etterhvert (f.eks etter en uke da levaxinen er ute av kroppen) så skulle jeg snart vandre den riktige veien?
Og jeg er enig med alle de som synes at`n Finn burde få årets medmenneskepris for å dele så romslig av all sin kunnskap, erfaring og hjertevarme her inne hjertflag1 Dæ meiner je!:) Og såpass mye at jeg egentlig har lyst til å sende deg en stor blomst og takke deg personlig!
Mvh Jeanette
-
Det er faktisk ikke så farligt at skifte over til Thyroid, piger hjertflag1 Det er ikke så vigtigt at dosering ligger så tæt op ad Levaxin/Eltroxin som muligt, i mcg, kan jeg hilse og sige. Det er heller ikke mejslet i sten, at man så absolut skal have Levaxin/Eltroxin "ud af kroppen" først. Jeg kender mange, der er gået direkte fra syntetisk T4 til Thyroid i forhold ca. 1/4-1/2 Grain pr hvert 50 mcg T4 de var i behandling med før. Dvs. ved f.eks. 100 mcg T4, gik de direkte over til ½-1-1½ Grain dagen efter den sidste tablet T4. Nogle fik lidt overdoseringssymptomer (pga. T3), der enten gik over efter 2-3 dage eller hvis symptomerne ikke gik over, har de så sat dosen af Thyroid ned med 1/4-½ Grain i nogle dage. Og så ellers øgede de doseringen stille og roligt over tid, til de nåede op på deres helt "egen" rette medicindose.
Alt i alt har jeg ikke hørt om nogen, der har været plaget af overgangen mere, end nogle beskedne symptomer på overdosering hos et fåtal. Men selv det var beskrevet mest som småirriterende og ellers ikke så dramatisk som det kunne opfattes. Under alle omstændigheder skal man jo lære at fungere og "mærke" når man skifter til en medicinering, der genopbygge kroppens funktioner.
Efter lang tid med lavt stofskifte kan det ikke undgås, at kroppens adaptation til de ringe hormon-forhold har fået os til at glemme hvordan det føles uden underskud og det ville være rigtig "øv", af den grund at blive ængstelig, i stedet for glad og tålmodig. Giv tid. Spild ikke tiden på nytteløse bekymringer. Det skal nok gå (godt). hjertflag1
-
Tusen takk for ditt beroligende og kloke svar Anisa!hjertflag1
Har dere noe treff eller noe slikt så det går ann å få takket alle dere gode hjelperne her eller:?::?:
Blir alldeles rørt av all denne gode hjelpen her inne..hjerte1
Thyroiden viser seg fremdeles som en meget god medisin for meg.. Har i dag gjort en skoleoppgave på 2500 ord, gått tur, vært i solarium og gjort husarbeid... Og det viktigste: at jeg har følt meg tilstede for barna mine :D
For en uke siden orket jeg knapt å være oppe før kl 16 på ettermiddagen..:shock:
Mvh Jeanette
-
Kære Anisa
Tak for dine opmuntrende ord.
Når det er svært ikke at bekymre sig i disse sammenhænge, så er det vel bl.a. fordi, vi har været vant til blodprøver i rå mængder samt en masse lægesnak om, hvor farligt alt er, hvis det har forbindelse med stofskiftet. Den snak hænger til gengæld dårligt sammen med den ringe omsorg, mange læger er i besiddelse af over for deres patienter...
Til gengæld er det, som Jeanette skriver, helt rørende så at komme herind og opleve al den hjælp. Det varmer meget hjerte1
Og så er jeg helt enkelt imponeret over den indsats, der bliver lagt for dagen - det er flot hjertflag1
- og gavmildt.
-
Jeanette: så utrolig bra at du føler deg bedre allerede på naturlige medisiner!
Jeg har tatt lexaxin siden januar og er oppe i 100 mcg om dagen. Har som deg to små barn. Føler meg som verdens dårligste mamma og kone til tider fordi jeg ikke klarer å bidra nok. Har en viss effekt av medisinen men ikke nok. Jeg er skikkelig utålmodig med å bli bedre, blir gal av dette "halvveis" livet her!! Særlig om morgenen er jeg i dårlig form. Fryser masse særlig når jeg våkner enda jeg bruker tykk pysj og ullteppe over dyne. Kaldsvetter en del også. Har hoste/bronkitt og forkjølelse som jeg aldri blir kvitt. Den daglige formen varierer også en del, i dag er den ikke så ille men for noen dager siden var jeg helt på bærtur.
Får lyst til å prøve naturlig tyroksin med en gang og droppe hele lexavinen når jeg leser om alle de gode erfaringene med dette...
Skal på Balder om noen uker. Er det noen som vet om de er greie med å gi respept på naturlig tyroksin hvis man ber instendig om det??
-
Det lyder i hvert fald til, at du får for lidt - eller forkert - medicin. Jeg genkender i hvert fald det at fryse og have koldsved om morgenen ... Og så er det værste overhovedet det at føle, man ikke slår til over for sin familie. Puh ... :cry:
Jeg skifter selv til thyroid om føje tid ... (sikke det rimer)
Men venter stadig på recet, selvom lægen har lovet mig at sende den - jeg ved ikke, hvad han går og laver - det ta'r jo ikke mange minutter at skrive på sådan en. Jeg har jo endda fortalt ham, hvad der skal stå på den :wink:
Held og lykke på Balder Klinikken. Jeg håber, du får, hvad du har brug for!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Jeanette: så utrolig bra at du føler deg bedre allerede på naturlige medisiner!
Jeg har tatt lexaxin siden januar og er oppe i 100 mcg om dagen. Har som deg to små barn. Føler meg som verdens dårligste mamma og kone til tider fordi jeg ikke klarer å bidra nok. Har en viss effekt av medisinen men ikke nok. Jeg er skikkelig utålmodig med å bli bedre, blir gal av dette "halvveis" livet her!! Særlig om morgenen er jeg i dårlig form. Fryser masse særlig når jeg våkner enda jeg bruker tykk pysj og ullteppe over dyne. Kaldsvetter en del også. Har hoste/bronkitt og forkjølelse som jeg aldri blir kvitt. Den daglige formen varierer også en del, i dag er den ikke så ille men for noen dager siden var jeg helt på bærtur.
Får lyst til å prøve naturlig tyroksin med en gang og droppe hele lexavinen når jeg leser om alle de gode erfaringene med dette...
Skal på Balder om noen uker. Er det noen som vet om de er greie med å gi respept på naturlig tyroksin hvis man ber instendig om det??
Hei Berit 1974 :)!
Jeg fikk selv diagnosen Hypotyreose i 2007 etter fødsel, og det høres jo ut som om det samme har skjedd deg? Høres jo absolutt ut som du er underdosert på stoffskiftehormoner, disse symptomene som frysing, kaldsvetting,dårlig energi og i tillegg at du har infeksjoner tyder jo på at kroppen din ikke har det bra sånn som den har det nå.
Jeg var selv altfor tålmodig med både leger og levaxin, det ser jeg nå.. Grunnen til at jeg har føler bedring etter bytte til thyroid, er vel kanskje fordi jeg ikke klarer å produsere t3 selv, og i tillegg inneholder jo thyroid alle de "ingrediensene" som finnes i en skjoldbruskkjertel.
Vet at jeg spurte om t3 medisinering allerede på sommeren i 2007, og da hadde jeg jo brukt levaxin i et halvt år ca. Og ettersom tida har gått har jeg fortsatt å spørre om tilskudd på t3 hos ulike leger:!:, og ingen av legene har villet satt meg på det! Resultatet av dette har vært perioder hvor jeg plutselig har blitt veldig dårlig, ble faktisk akuttinnlagt på et reumatismesykehus pga store smerter i kroppen og lav energi ved ett tilfelle.
Men så har jeg liksom kommet meg på ett vis (tror at jeg har økt på dosen levaxin idisse dårlige periodene). En slik periode har jeg hatt nå, hvor kroppen nesten ikke har tålt stresset at å spise et måltid mat, og har overhode ikke respondert på levaxin, bare blitt værre hvis jeg har økt dosen. Men så fort jeg gikk over til Thyroid ble jeg straks mye bedre, så det er i hvertfall tydelig at det er noe av innholdet i thyroidtablettene jeg mangler.
Så min melding til deg er at du ikke skal være like tålmodig som meg hvis du ikke, etter en tid, føler bedring av levaxinen når du har kommet opp i den dosen du skal ha av dette. Jeg lå selv i sjiktet 19-22 i t4 nå med levaxin og var i mitt livs dårligste form. Og det skulle jo egentlig ikke være noen grunn til at du allerede nå bytter til thyroid?
Skjønner godt at du blir skeptisk og litt motløs når du har hyposymptomer og i tillegg har en familie som du ønsker å være en del av, og leser innleggene her inne.
Nå er dette jo også et forum hvor de som virkelig sliter med sykdommen og ikke føler at de får hjelp, så du får jo virkelig skrekkhistoriene servert også da. Kan jo absolutt hende at du vil leve et mere fullverdig liv du med hypotyreose.
Syns det er så bra at du allerede nå skal til Balderklinikken. Er visstnok mange andre prøver som de tar som ikke fastlegene i sin villeste fantasi kan tenke seg å ta, og de leser jo prøvene på en helt annen måte også. Der får du sikkert også testet binyrefunksjonen din, noe som det virker som fastlegene bare fnyser av.. Nå er jeg veldig negativ til fastleger, skjønner du, det finnes jo noen allrighte og.:p
Føler jo bedring med thyroid, og det er jeg veldig glad for! :) Håper bare bedringen fortsetter, og holder seg! Det er jo så mye som er på spill i livet mitt føler jeg, så jeg er jo fryktelig redd for at dette liksom bare er et blaff.
Vet ikke om det er noen grunn til at det skulle være det, men jeg har jo også lest nok her inne til at jeg ser at effekten av thyroid liksom avtar litt etterhvert. Andre har bare godord å komme med.:)
Så inntil videre lovpriser jeg grisens stoffskiftehormoner. :)
Ønsker deg alt godt og god bedring hjertflag1.
Mvh Jeanette
-
Nå har jeg noen spørsmål som jeg lurer på...
Startet med 60mg Erfa thyroid for 5 dager siden og kuttet helt ut levaxin, etter å ha surret, lurt og trappet forsiktig ned med levaxin og opp med thyroid.
Jeg bruker til vanlig 125 mg levaxin, som da etter mitt hode skal være ca 80 mg Erfa thyroid. Har tenkt å trappe opp til 80 mg Erfa thyroid om to dager (altså etter en uke på 60 mg Thyroid).
Jeg veier 58 kg, er det noen i samme vektklasse som kan si noe om hvor mye de bruker eller noen andre som kan anslå etter kunnskap eller erfaring hvor stor dose jeg må regne med å opp i av Erfa Thyroid? Skjønner jeg det riktig at de fleste må opp i dosestørrelse med naturpreparater?
Og til slutt, hvor fort skal en øke dosen? Skjønner at det er veldig individuellt, men takker for noen erfaringer.:)
Ellers føler jeg stor bedring etter at jeg byttet til Erfa thyroid. Kjenner at jeg er underdosert enda, men har MYE større kapasitet enn på lenge. Det er liksom 200 års forskjell på en uke.xx8
Grisen er etter min mening menneskets beste venn.:mrgreen:
Mvh Jeanette