-
Stoffskifte som hopper og spretter?
Jeg er helt ny her og trenger hjelp nå. Har brukt en lege på Volvat i 4 år som kun ser på blodverdiene og ikke bryr seg om symptomer. Det siste halve året har jeg slitt veldig, og føler jeg er på vei inn i en depresjon/psykose. Fra å være sosial og svært aktiv fungerer jeg ikke i det hele tatt. Jeg kjenner ikke meg selv igjen. Fikk tvillinger i 2002 og etter 2-3 mnd mistet jeg nattesøvnen en periode. Følte meg hyper men tok ingen prøver.
Mine symptomer har kommet sterkt de siste 5-6 mnd og sånn jeg har det nå er uholdbart.
Orker ikke lenger det jeg egentlig er glad i, venner, middager osv.
(Har alltid vært aktiv og sterk. Drevet med klatring, toppturer, løping osv).
Er nå
Deprimert.
Hukommelsen er elendig.
Søvnløs.
Fryser og hater kulde (jeg som egentlig elsker vinterekspedisjoner).
Får en hes "pipestemme" i perioder.
Hovne fingrer og ben, klarer ikke bøye de om morgenen
Siste halvår smerter i alle ledd og muskler i nakke/rygg.
Karpalt tunell syndrom i begge hender.
Degenerative forandringer i ryggen.
Er så nedstemt at jeg blir redd jeg er på vei inn i en psykose og det er ikke meg hvis jeg kan forklare det sånn.. :)
Trodde det var overgangsalderen og fikk hormoner pga blodverdier. Hjelper lite.
Fritt T4 16
TSH 1,5
Anti TPO > 1500
Kolesterol lett forhøyet (6,1) til tross for relativt sunt kosthold og mye trening og aktivitet.
Hemoglobin rundt 12
S-CK 450 (er visst en verdi som er forhøyet ved hypothyreose).
Legen min henviser meg kun for å lindre symptomene men jeg føler det er å begynne i feil ende.
Har jeg stoffskifte problemer eller har jeg ikke?
Hilsen meg
-
Sv: Nå trenger jeg hjelp
Hei Gekko - fint navn da !
Krypdyr har jo ikke thyreoidea.
Og det har jo ikke du heller snart, med den Ani-TPO en der.
Kolesterolet, som jo er alle hormoners mot tyder jo også på at ikke så mye av den omdannes til hormoner......
"Har jeg stoffskifte problemer eller har jeg ikke?" - er jo selve pørsmålet da.
og det er klart etter symptomene at du har jo det.
CK 450 er jo også en måling som går direkte på kjertelbetennelsen.
Jeg kan ikke se annet enn at du er mitt i en kjertelinnfeksjon.
Så er det den evindelige diskusjonen : Hvornår starter man behandling med stoffskiftehormoner ?
Behandlermiljøet kommer dessverre ikke ut av denne diskusjonen.
Jeg vil jo tro at treningsmotivasnonen har fått seg en knekk i det siste også, men klarer du, så tren !
Det er jo svært psykisk belastende dette, men tro ikke at sykofarmika er veien å gå. Når stoffskiftet kommer seg vil dette bedres.
-
Ok og takk for kjapt svar! Hvor høy kan denne Anti TPO en bli, og når slutter thyroidea og fungere? Sikkert ingen fasitsvar på dette heller men..
Tror du jeg ville hatt glede av en svak dose Levaxin?
-
Hei og velkommen hit!!
Du har så høye antistoffer at dette kan jo bare gå en veg. Og jo tidligere du begynner med medisin,dess mindre skade vil kroppen din bli utsatt for.
Går en FOR lenge, er jeg redd at mange av oss aldri blir slik vi kunne blitt.
Ja, jeg ville "forlangt" behandling nå!!!
-
Gekko? vink11
Med det anti-TPO skal du ikke nøjes med en "svag" dose medicin. Heller ikke med FT4 der så lavt som kun 16. Du bliver nødt til at presse på, selv om du har et så "fint" TSH. Der kan være tusind grunde til, hvorfor dit TSH er så lavt. Det burde nu være på mindst 6-7 mener jeg, hvis din hypofyse havde opført sig sundt. Det gør det ikke og det nytter heller ikke at vente på at det rykker sig opad, fordi det er set før, at TSH holdes nede af hypofyse-betingede årsager og imens bliver du mere og mere syg. Gunnda har ret! Mens du venter (på jeg ved ikke hvad) bliver din krop mere og mere slidt af hormonmangel.
Allerede nu ville jeg, hvis jeg var dig - læse mig grundigt igennem forummet Binyrer idet efter så mange år med manglende behandling er dine binyrer med til (nu) forøge dine symptomer. Hvis du vil "teste" min påstand, kan du prøve følgende fremgangsmåde:
Prøv at cutte sukkeret helt ud, 100%. Også de hurtige kulhydrater (det er IKKE et lusket forsøg på at lokke dig på lavkarbo), der jo bliver til glukose i blodet meget hurtig efter indtagelsen. Spar ikke på salt dvs. brug lige så meget/lidt salt du har lyst til, hverken mere eller mindre. Hvis du tage et saltkrystal på tungen og har ikke lyst til at spytte det ud igen - har du brug for salt (binyrerne bliver ødelagt af saltfattigt kost). Og så tag 2 x 1000 mg C-vitamin om dagen. Gør det i et par uger, eller tre (eller længere hvis du kan) og se om der sker noget når tiden er gået. Det er ikke et behandlingsforslag. Det er en test. Får du blot en smule bedre (på lidt anderledes, mere "levende" måde end du plejer) efter denne periode, er det dine binyrer som som "takker" dig for aflastning, og bekræfter, at det er den rette vej at gå for at lette symptomerne. Det er ikke en joke, Gekko. Det er 100% alvorligt ment.
Desuden glutenholdig mad dvs. alt med hvede, alm. havre osv. forstærker autoimmune processer i kroppen = i dette tilfælde anti-TPO, så alene at cutte væk disse fødevarer burde hjælpe på dette punkt.
God bedring, og vi snakkes ved.... hjertflag1
-
Hei Gekko
Trist at du er i dårleg form, men fint at du fann vegen inn hit :) Eg kan ikkje kommentere blodverdiane dine da det tok meg fleire år å forstå litt av samanhengane. Hadde lenge legar som kun såg på tsh.
Fingrane er jo så viktige når det gjeld klatring. Eg veit kor kjipt det da er å ha carpel tunnel syndrom, og stive og kraftlause fingrar. Heldigvis kjem dei seg når adrenalinet renn litt på etter oppvarminga.
Men trening funkar jo best når stoffskifte ikkje er så sløvt, restitusjon osv. krev jo litt høgare tempo.
Eg saknar så buldringa, men slik det er nå med stoffskiftesjukdom og hus, barn osv. kan eg ikkje lenger bruke det vesle eg har av krefter på min favorittaktivitet. Får i blant til små økter, blir så glad av det :)
Sambuaren min, som også er klatrar, reagerte aller fyrst på sine kraftlause fingarar på morgonen. Han har ikkje antistoff (slik som eg og du), men mildt nedsett stoffskifte. Fekk Levaxin av ein flott lege (tipsar deg gjerne om denne legen per privat melding). Vi har same legen og eg er fornøgd.
-
Hei igjen Gekko.
Jeg antar jeg har vært omtrent der du er nå. Andre har også det, men om du ber to unger skrive om hva de opplevde i sin felles ferie, så får du to versjoner.
Sånn er det her også - og i tillegg har vi ikke vært på samme ferie.....
Så burde jeg valgt noe annet enn "ferie" - men det er sjelden unger er der vi er......
Lavt stoffskifte belaster hele organismen. Det er ikke slik man kan få inntrykk av, at lavt stoffskifte er et kjertelproblem, det er hele kroppens problem, og hele hodets problem. Altså både det kroppslige og psykiske belastes.
Hos noen rammes en del av kroppen, hos andre en annen del. Og noen synes det ene er verre enn det andre.
I tillegg er det slik at det gradvis blir mindre og mindre av disse stoffskiftehormonene, fordi kjertlens produksjon er avtagende. Dette fører til at de problemene man har er under et vedvarende press i retning av det verre, og i tillegg kommer det nye.....
Det er også vanlig å oppleve dager med bedring innimellom.
Det kan skyldes at kjerteldestruksjonen frigjør ferdiglagde hormoner etterhvert som nytt vev angripes.
Man oppdager jo ikke dette før det allerede er langt på vei.
Så går man til legen, og får beskjed på å vente.......
Det som kan skje da, er at symptomer kan befeste seg å bli vanskelig å bli kvitt.
Legen vil vente med å behandle, men spør : Hvor lenge det er fornuftig å vente med å behandle et brukket ben ?
Sammenlikningen mener jeg er relevant. Kjertelen er brukket, den er foralltid defekt. Det viser den høye anti-TPO.
Denne er meget høy og levner dessverre ingen tvil.
Alt over 100 er sikker påvisning av antistoffer, men selv med dine 1300 kommer du ikke i rekordboken.
Alle har et søskenbarn på Gjøvik vettu :)
Denne testen er ikke så perfekt. Den viser ikke hvor fort det går. Det kan gå fortere på 100 enn på 1300. www.furst.no foreslår et par år.
Når kjertelen er helt ute, vil du trenge å erstatte hele produksjonen, som er CA:! 150-200µg T4/dag.
Men nå, er det etter min mening om å gjøre at du starter behandlingen.
Kom igang med den, så vil du måtte regulere dosen ettersom kjertelen taper produksjonen.
Det er vanlig å begynne med 25µg/dag og øke etterhvert som kjerteldestruksjonen går sin gang.
-
Hvilket lab har tatt prøvene?
Må ha referanseområdet for ft4 og ft3 siden tallet på ft4 ikke kan kommenteres uten det.
På AHUS er referanseområdet for ft4 7-16, på andre lab er det 9-20 eller 9-22 eller 12-28 eller noe sånt. Da betyr for eksempel 15 motsatte ting.
Når du har vært hyper, betyr det at du har TRAS også.
Og da er kan blodprøvene godt være helt misvisende, siden dt fins flere typer TRAS, blant annet blokkkernede TRAS som forårsaker lav ft4 samt lav TSH samtidig. Da kan man ikke gå etter TSH, som legene tenderer å sverge til.
-
Så mye dere kan alle sammen! :)
Unilab er laboriatoriet.
Fritt T3 (3,6-6,0) 4,3
Fritt T4 (10-19) 16
Anti TPO (0-60) >1500
TSH (0,20-4,0) 1,5
Hilsen Gekko
-
Har akkurat lest gjennom første svaret mitt, så hvis du kom deg gjennom all feilstavingen, så gratulere med det da :)
Det at du har så høy anti-TPO vil jo uvergelig føre til at du blir avhengig av tilskudd med stoffskiftehormoner. Og før eller senere vil det bli påtagelig belastende for deg hvis du ikke får slikt tilskudd.
Som du sikkert forsto, hører jeg til de som mener man bør sette igang med behandling tidlig i klare fall som dette.
Langt fra alle i Norsk behandlermiljø er av den oppfatningen.
Refområdet labben har kommet frem til har øvre grense på 19.
Men du kan jo være av de som har hatt høyere enn dette. 2,5% av de som er med å danne denne statistikken har det.
Uansett så er 16-tallet ditt en dalende verdi og det er etter min mening om å gjøre at man setter inn behandling for å prøve å forhindre at symptomer befester seg.
-
Stoffskifte som hopper og spretter?
Takk til dere som orker å bruke av tiden deres på å svare på alle disse spørsmålene som popper opp. Dere skulle hatt en premie! kram1
Nå har jeg samlet inn prøver for 4 år. Er jeg på vei mot hypo eller har jeg ett stoffskifte som er ustabilt? Følte meg hyper etter å ha født tvillinger i 2002 og fullammet dem i nesten 7 mnd.
Mars 2004
Anti TPO 54
TSH 0,99
FT4 14,7
FT3 1,6
Juli 2006
TSH 2,1
FT4 16,9
FT3 ikke målt
Mars 2009
Anti TPO > 1300
TSH 1,5
FT4 14
FT3 5,3
Mars 2010
TSH 1,5
FT4 16
FT3 4,3
Eller har jeg rett og slett møtt veggen, fått demens, reumatisme, fibromyalgi, ME, og depresjon på en gang i løpet av det siste halve året? (Og selvfølgelig forhøyet kolesterol og lav hemoglobin).
Hilsen Gekko
-
Sv: Stoffskifte som hopper og spretter?
Er jo i praksis greie verdier.
Det som er viktig, er antistoffene, og anti-TPO har jo en sikker verdi.
Nora etterlyser også TRAS, og du må jo ha hatt det da stoffskiftet var høyt.
Og de forsvinner ikke som dugg for sola akkurat.
Du bør nok ta en slik også.
Symptomer fra hyperperioder er også langvarige, og det er jo mulig du bare må se an tia litt ?
-
Kolesterolen og det høye anti-TPO røper at det er hypothyreose, samt symptomene.
Jeg så et nyhetsinnslag på svensk tv her om dagen, hvor de annonserte at de har funnet opp (svenskene, altså) et nytt stoffsiftehormon som bare gjør leveren hyper, og det senker kolesterol kjempe-effektivt.
hadde de spurt oss pasiesnter kunne vi sagt at det kunen de spart seg, for man har da i nesten hunder år visst det, at ved riktig dose Thyroid, så blir kolesterol normalt uansett hvordan blodprøvene ser ut...
Men de vil patentere noe, og da må de finne opp et nytt stoffskiftehormon. At det virker, vet man jo i mange årtier.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
Jeg så et nyhetsinnslag på svensk tv her om dagen, hvor de annonserte at de har funnet opp (svenskene, altså) et nytt stoffskiftehormon som bare gjør leveren hyper, og det senker kolesterol kjempe-effektivt.
Lige så effektivt som dextro-thyroxin tør jeg påstå. Jeg har kommenteret på det i en ny tråd her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9762 hjerte1
-
Men kanskje de (altså hypothyreose-paseinter som ikke har diagnose ennå) kan vri det til deres fordel, at det kan brukes som argument for å få starte på levaxin når man har lavt ft4, symptomer og høyt kolesterol!
For nå gjelds det plutselig!
-
Jeg har fått resept på Levaxin av legen min for å teste om det kan hjelpe. Har prøvd i 5 dager og føler meg kanskje litt mindre trøtt etter en dårlig natt. Og litt stram i panna.
Har Levaxin kliniske bivirkninger? I følge Felleskatalogen er det jo kun relatert til overdosering.
Merker dere noe spesiellt den første tiden?
Gekko, sliten.
-
Ingen bivirkninger, siden det er selve t4-hormonet!
Men det fins noen som reagerer på fyllstoffer, men de norske tablettene har minimalt med fyllstoffer.
Og så er det noen veldig veldig få som reagerer på kjemisk t4 og må ha naturlig thyroxin.
og det er en del som etter en stund finner ut at de trenger t3, liothyronin i tillegg i små doser.
Men bivirkninger i vanlig forstand fins jo ikke, siden det er et hormon som kroppen ellers lager hele tiden.
-
Mitt tåkehode skjønner ikke helt hvor innleggene skal legges, håper det er ok å fortsette her.
Jeg har fått svar på de siste blodprøvene i dag, håper noen være så snille å se på de;
Januar 2010
TSH (0,2-4) 1,5
FT4 (10-19) 16
FT3 (3,6-6,0) 4,3
AntiTPO>1300
Mars 2010
TSH 3,2
FT4 13
FT3 3,9
S-Hemoglobin 11,2
S-CK (35-210) 450
Lite fosfor
S-kolesterol 6,1
Deprimert, sliten, dårlig søvn, stive muskler, smerter i skuldre, hofter og knær. Tiltaksløs og "flat". Jeg er egentlig en energibunt. Trener 3-4x i uka pga
avhengighet av endofrfinene det gir.
Legen poengterer stadig at det bare er å vente men det er uaktuellt.
-
Jo - det er en liten definisjonsmessig nøtt det med bivirkninger.
Det vet legene å sno seg gjennom.
Unnlatelses-synda er også en synd !
Ingen tvil om at jeg hadde kraftige livsødeleggende bivirkninger i den tiden jeg brukte Levaxin.
Så sier behandlermiljøet at man ikke kan skylde på Levaxinen, og det kan være korrekt, men ikke hele sannheten.
Det man ikke sier noe om, er at det som skaper bivirkningene er det Levaxinen IKKE inneholder. Så kan men jo gjerne frita Levaxinen, men det er altså behandlingen som er mangelfull.
Jeg fikk ikke noe drahjelp av tillegg med Liothyronin heller - så det er ikke sant at det skyldes mangel på T3 i behandlingen (behandlingen av meg)
Så hvorfor hadde jeg et sannt helvete da ?
Og hvorfor forsvant 90% av det kort tid etter at jeg startet med Tyroid i stedenfor ?
Behandling med Levaxin hadde store bivirkninger hos meg, og de fikk meget store konsekvenser for mitt liv.
Hvor lenge venter man med å behandle syke mennesker ?
Er det noen eksempler på at det lønner seg for pasienten å vente med behandling ?
Jeg har virkelig vondt av deg Gekko !
Her er årsak og tendens krystallklar !
Få tak i en annen til å tolke blodprøvene dine og som vil gi deg en prøvebehandling.
Du oppgir lite fosfor.
Det må jo borge for prøver av D-vitamin, PTH og ionisert Ca.
Men klart at antistoffene vil ødelegge kjertelen så det er jo bra du har fått begynne.
-
Takk. Får be om det. D-vit er kjent men hva er de andre to?
G
-
PTH er parathyreoideahormon, og det er fire små kjertler som sitter i skjoldbruskkjertelen. PTH blir høy hvis kalkopptaket er lav, hvis calcium er lav, eller hvis D er lav.
Den eneste bra målemetoden for calcium er ionisert calcium, siden calcium (uten ionisert) er totalt calcium og sier lite fordi det avhenger av bindeproteinene.
Forresten så kan man ha hyposymptomer og føle seg hypo og ha brain fog bare av hyperparathryreose, eller av lavt vitamin D alene.
-
Takk begge to. Skjønner, da skal de verdiene sjekkes. Men "heldigvis" ser jo FT4 til å gå ned og TSH til å øke så jeg kanskje kan få behandling uten å måtte stå med lua i hånda.
Har lurt på parathyroid selv pga muskelstivhet. For ett slit, skjønner jo godt hvorfor dette forumet er gigantisk.
Er det legen som skriver ut naturlig Thyroxin?
-
forresten, et er kjempemasse om parathyreoidea på en kommersiell nettside, www.parathyroid.com .
Han hevder at D-viamin blir lavt fordi kroppen holder det lavt, hvis PTH er høyt. Det er interessant.
Professor Rolf Jorde i Tromsø har også forsket på parathyreoidea, du kan finne artiklene hans ved å søke på www.pubmed.com
PTH er vel søkeordet der, eller gå gjennom alle artiklene hans.
Høyt PTH er forbundet med depresjoner sier han.
-
Naturlig Thyroxin - eller Tyroid (med h på engelsk) er pr. i dag synonymt med ERFA Thyroid. Legen din skriver ut dette på "registreringsfritak".
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hei Gekko - fint navn da !
Krypdyr har jo ikke thyreoidea.
Og det har jo ikke du heller snart, med den Ani-TPO en der.
Hi-hi :lol: det syns jeg var innmari morsomt -
og så lærte jeg noe helt nytt,
men er det helt sant, da?
http://www.signonsandiego.com/news/2...-ailing-gecko/
Hei & hopp :mrgreen:
-
Ser ut som du har arrestert meg i alvorlig uvitenhet der !
Har sjekket litt bedre enn jeg gjorde - og er beskjemmet.....:oops:
Men det er jo sånn verden går videre.....
Takk for opplysningen !
-
Har jeg binyretretthet?
Hei!
Etter å ha "møtt veggen" for noen måneder siden pga synkende stoffsifte har jeg nå tatt en hel rekke prøver.
Blant annet kortisol.
Kortisol om morgenen 120 (138-690) kl. 08,00
" kveld 110
Jeg begynte på Levaxin for 12 dager siden og har også hatt mistanke om nedsatt binyre funksjon. Prøvene er tatt rett før jeg startet med Levaxin.
Jeg har hatt antiTPO > 1300 de siste 3 årene, og er vant til å ha ett høyere stoffskifte enn det jeg har nå.
Kan noen forklare hva dette betyr?
Takk for at dette forumet finnes!
:)
-
Sv: Har jeg binyretretthet?
Duvet, stoffskfitet er på en måte grunnlaget for all aktivitet i kroppen.
Også den autonome.
Uten en viss styrke i denne aktiviteten får ikke de hormonproduserende kjertlene bygget seg opp om natten, og det gjelder jo binyrene også.
Når du våkner, skal disse slippe sine hormoner så du kommer deg igang - og dine slipper alt for lite.
De har ikke mer å gi, for de har - av en eller anenn grunn - ikke fått bygget seg opp iløpet av natten.
Så kan det jo være flere årsaker til at det ikke skjer.
En kan altså være for lav stoffskifteaktivitet.
Jeg kan nevne at jeg etter 16år på Levaxin hadde sånne verdier som deg.
Mine var 150 om morgenen og 220 om kvelden om jeg husker rett.
Det ble av Aker tolket til å være omvendt av hvordan det skal være.
Jeg vil heller tolke det til at kveldsmålingen var ok - den hadde fått litt hjelp av daglig aktivitet, men morgenmålingen var katastrofalt lav - noe som jo føyer seg pent inn i rekken av mine andre symptomer som også peker på at stoffskiftet er for lavt om natten !
Men - dessverre, man har skylapper på og nekter å diskutere helheten.
Man nektet også å ta samme målinger etter at jeg kom på Armour og følte meg mye bedre.
For tenk om man lærte noe. Noe som gikk imot den bestående doktrine. Det vill vært for jævlig ! Tenk på hvor lite endokrinologene da fikk å gjøre ......
(ikke tenk på oss da....)
Dette er måling av blodkortisol.
Det er all kortisol som produseres, både den lagerbundne og den lille frie delen.
Og det er den siste som er aktiv og kun den som er intressant for oss.
Måling av fritt kortisol gjør man i døgnurin og i spyttprøver.
Du har sikkert sett mye om sistnevnte her, og du bør jo absolutt ta slike.
-
Tusen takk! Da skal jeg tipse legen min om det. N`Finn kan du ikke bli endokrinolog så kan vi komme til deg!
:)
-
Det hadde jo vært hyggelig det :)
Men jeg håper jo at dette bare er første siden i læreboka.......
Og det ser ut som at den er glemt ?
-
Hei igjen.
Er Salivatesten mer sensitiv? Og er det mulig at smertene jeg har i mellomgulvet (klarer nesten ikke nyse og smerter ved dype innpust) komme av slitne binyrer?
-
Smerter er vanskelige å forklare så andre med samme smerter gjenkjenner dem.
Ofte forklarer to personer med samem smerter seg helt forskjellig - etter hva de synes er verst.
Lavt stoffskifte er årsaken til mange magesmerter.
Jeg får smerter fra tykktarm med en gang stoffskiftet blir lavt.
Du må ha hatt det for å gjenkjenne dem, men jeg vil jo bare si at du må se å få opp stoffskiftet ditt.
Det kan løse mye.
Salivatesten er mer selektiv - den måler det aktive kortisolet og man måler til 4 bestemte tider på dagen. (tygger vatt-tamponger)
Det vil vise døgnrytme og mengde mye bedre enn blodkortisolmålinger.
-
Alt blir så opp ned når man er så sliten og dau så derfor er jeg glad for hver test som er utenfor ref. området.
Så nå er jeg redd for at Salivatesten er negativ og så er jeg like langt igjen.. Men kortisol øker kanskje ikke med mindre man tilfører hydrokortison?
Legen min foreslår kun nye blodprøver om 4 uker så jeg skal altså gå rundt Jeg burde vel forlange en henvisning til en endokrinolog.
ZZZzzz
-
Låter jo ikke som legen du bruker nå er så intressert i deg og helsa di ?
Det er jo bare trist.
Men du kan jo bruke kjeften litt da, og om det ikke faller heldig ut kan man også bytte lege - hvis det finnes alternativer : https://tjenester.nav.no/minfastlege...isloginside.do
-
Hydrokortison og bivikninger
Jeg har tatt kortisol blodprøve og hadde 120 (138-690) kl 08, og 110 kl 19. Skal ta salivatest om en uke.
Men hva betyr disse tallene? Er kortisol veldig varierende og kan den være høy ved neste måling? Vil det bare synke og vil jeg få Addison?
Har fått en prøveperiode med Prednisolon og har tatt 10mg hver dag. Blir roligere av den, minn "indre uro" blir borte. Lunta blir på en måte lengre..:)
Legen min er kjempestressa og har ikke tid til å forklare, eller vet kanskje lite om dette?
Dere som bruker kortison, går dere opp i vekt? Er redd for kortison bivirkninger men de unngår man kanskje siden man bare får noe man mangler??
Jeg har Hashimoto og begynte på Levxin for snart 4 uker siden. Føler meg bedre men det "mangler noe".
Hilsen Gekko med mange spørsmål :)
-
Sv: Hydrokortison og bivikninger
Hydrokortison og Prednisolon er ikke det samme. Gode svar findes i disse tråde:
Hva er "normalverdiene"? (Binyrer)
Grunner til ikke å bruke Prednisolon?
Cortison - tegn på overdosering
Der er meget mere at finde ved at bruge Avansert søk specificeret til forummet Binyrer. Undgå ventetid på svar ved at bruge Avansert søg og man bliver mere uafhængig af, om der tilfældigvis kommer nogen forbi med rette svar, hurtigt nok.
-
Hei Gekko.
Stoffskiftet er jo avgjørende for alle aktiviteter i kroppen - også binyrenes.
Samtidig krever et høyt stoffskifte også aty binyrene kan yte maximalt når det trengs.
Hvis man har hatt lavt stoffskifte lenge er binyreaktiviteten lav.
Dette kan skyldes Levaxinens mangelende effekt på området. Man kan vise til normale blodverdier, men hva hjelper det viss det ikke virker ?
Om stoffskiftet ditt har ligget lavt lenge, antar jeg at det er lurt å avvente noen måneder. Slikt tar tid å få igang igjen.
Det kan kopmme litt i rykk og harde napp - om så kan en godt få negative opplevelser. En kan få hjertebank og andre urolignenede opplevelser når binyrene drar igang. Det er likevel positivt at de kommer igang igjen !
For noen, er overgang til et bedre virkende stoffskiftepreparat det beste men kan gjøre, men det kan få store vansker hvis man ikke tar inn over seg at en må starte lavt og øke dosen i et tempo som binyrene kan følge med i.
-
Kjære Gekko!
Som n`Finn skriver må du ta deg litt tid,
4 uker er som i går,
dette tar tid og tålmodighet og må bygges opp sakte men sikkert og ikke i et jafs,
når det er sagt har en så liten dose som skal til for å få binyrene på glid ikke noen bivirkning mht vektøkning og oppblåsthet hvis det var det du tenkte på.
Liten dose i kort periode.
Løper du løpsk så senk dosen i noen dager og øk det gradvis.
Søk kunnskap mye bra her på forumet og begynn for all del å se på kosten din samt vitaminer og mineraler som er helt essensielt viktig for å fungere bra.
Lykke til!
-
Hard trening, low karbo og vektøkning
Jeg startet på Levaxin 25µ pr dag for 4 uker siden. Jeg har Hashimoto og veldig lav kortisolproduksjon. Er under utredning.
Av en eller annen grunn klarer jeg å opprettholde hard trening 3-4x i uka, brenner kanskje det meste av kruttet på det. Nå er det terrengsykling, aerobic og vekter jeg driver med. Avhengig..
Samtidig med Levaxinstart kuttet jeg ut brød, ris, poteter og pasta. Jeg har mistet lysten på søtt, og spiser nå bare sunt kjøtt, fisk, sunt fett osv.
Men jeg går ikke ned ett gram i vekt, går opp i steden. Hvorfor det?? Jeg trener nok mer "tungt" enn før og bygger muskler men skulle gjerne tatt av litt. Jeg er ikke undervektig. Har fått mer fett rundt magen tross X antall situps og denne kostholdsendringen. Føler også at kroppen holder på vann.
Hva gjør jeg galt?
Gekko
-
Sv: Hard trening, low karbo og vektøkning
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gekko
Av en eller annen grunn klarer jeg å opprettholde hard trening 3-4x i uka, brenner kanskje det meste av kruttet på det. Nå er det terrengsykling, aerobic og vekter jeg driver med. Avhengig.
Kære Gekko tro2 Det er ikke du, som opretholder "hard trening 3-4x i uka". Det gør dine binyrer! Indtil de ikke kan mere, og det er ved at ske nu, at dømme efter din egen beskrivelse af vanskeligheder med at opretholde vægten.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gekko
Nå er det terrengsykling, aerobic og vekter jeg driver med. Avhengig.
Afhængighed af træning betyder sædvanligvis at man er afhængig af de endorfiner hjernen danner, for at stille smerter og anden biologisk stress, man udsættes for ved overanstrengelse, træningsskader på kroppen og kroppens celler. Et kick med endorfiner virker på samme måde som et fix med morfin/heroin og lige på samme måde får man abstinenser når man ikke træner. På samme måde, som en narkoman ikke kan undværre næste et fix og gør hvad som helst for at skaffe penge til at betale for det, også overtrænende mennesker tager ikke hensyn til naturlige begrænsninger eller sygdom, men fortsætter med at træne (fixe med endorfiner) til de falder om. Tilstanden er velkendt i medicinen og kaldes faktisk også for Endorphin Addiction. Jeg ved ikke om det gælder dig, Gekko, men når du selv betegner det som "afhængighed" er det en nærliggende forklaring.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gekko
Samtidig med Levaxinstart kuttet jeg ut brød, ris, poteter og pasta. Jeg har mistet lysten på søtt, og spiser nå bare sunt kjøtt, fisk, sunt fett osv.
Men jeg går ikke ned ett gram i vekt, går opp i steden. Hvorfor det?? Jeg trener nok mer "tungt" enn før og bygger muskler men skulle gjerne tatt av litt. Jeg er ikke undervektig. Har fått mer fett rundt magen tross X antall situps og denne kostholdsendringen. Føler også at kroppen holder på vann.
Hva gjør jeg galt?
Alt der (i din situation/hypothyreose), der kan gøres galt, er galt. Du er i behandling med Levaxin, men du giver ikke tid og ro til at lade kroppen begynde at komme sig gennem stofskiftesygdom. Dvs. du er ikke engang godt i gang med en bedring, men alligevel behandler du din krop på en måde der er stenhård for selv raske kroppe.
Når man tvinger kroppen til at præstere fysisk voldsomt meget mere end den kan levere mens den er i underskud af thyreoidea-hormoner, tager binyrerne over og bliver ved med det til alle de reguleringsmekanismer, der før har sørget for en sund udsondring af hormoner/cortisol - bryder sammen. Din beskrivelse af, at din vægt stiger i stedet for at falde, i forhold til den intense træning du præsterer - svarer til at binyrerne pt oversvømmer kroppen med overskud af cortisol, hvilket svarer til Adrenal Exhaustion' Stage 1. Vægtstigning er "normal" ved vedværende højt cortisol og jo længere Adrenal Exhaustion' Stage 1 varer, jo mere stiger vægten. Jo længere binyrerne presses til at kompensere for både underskuddet af thyreoidea-hormoner og hård træning, jo mere cortisol presses ud af kirtlen. Hvis du ser på indlæg nr. 1 i denne tråd og scroller lidt ned, vil du se et diagram over faserne af binyreudmattelse (Progression of Stages of Adrenal Exhaustion)og læg så mærke til det "ulogiske" hvor udmattelse af binyrer faktisk starter med en helt vild overproduktion af cortisol. I efterfølgende faser falder produktion af både cortisol, pregnenolone og DHEA så langt ned, at man bliver invalideret og recovery vil tage flere år, forudsat den rette medicinsk støtte-behandling, hvilken som bekendt er nærmest umulig at få i vore lande.
Jeg kan tilføje, at blandt de mange træning-afhængige jeg kender, har jeg endnu ikke mødt en eneste der var lydhør over for nogen form for oplysninger der gik på tværs af deres egen træne-trang. Efter deres egne udsagn er det nemmere at undvære tobak, alkohol eller sex, end at skulle undvære træning.
Jeg bliver altid så ked af når jeg hører eller læser om stofskiftesyge, der ikke kan indse at det som er i orden for raske kroppe, kan gøre stofskiftesyge endnu mere syge end de er i forvejen. :cry: