-
Liten effekt av medisiner?
jeg har et halvt års tid gått på en kombinasjon av levaxin og Liothyronin, før behandlingsstart hadde jeg lav T4, men innenfor normalområde og normal TSH.
Fastlegen min mente jeg kunne forsøke behandling for å se om helsetilstanden min forbedret seg men nå etter et halvt år føler jeg meg like dårlig om ikke værre.
Nye blodprøver viser at min TSH nå er supprimert, normalt for kombibehandling regner jeg med, verdien er 0.06 nå og T4 har sunket fra 14 til 11, T3 var før behandlingsstart rundt 5,2 og har nå steget til 6,3.
Burde man ikke forvente at T4 skulle øke og ikke synke med behandlingen jeg får? Legen min mente jo at jeg kanskje hadde for lav T4 for meg og det var derfor jeg startet med prøvebehandling, han mente at jeg hadde hatt høyere T4 før og at mine symptomer kunne skyldes nedgang i denne.
Når jeg så etter et halvt år på disse medisinene ikke føler meg bedre og ikke har prøveresultater som kan indikere bedring lurer jeg jo på hva jeg skal gjøre.
Legen forslo å øke levaxinet og beholde samme dose T3 og se om dette gir resultater, jeg skjønte ikke helt hvorfor.
Takknemmelig om noen her har ideer om hvorfor kroppen min ikke ser ut til å reagere på behandlingen.....
mvh Bentedermeg
-
Sv: Liten effekt av medisiner?
Første jeg tenker er: har legen din sjekket binyrene og at de fungerer som de skal? Man skal egentlig gjøre det før man gir behandling for stoffskiftet med de færreste leger gjør det...Hvis binyrene ikke funker kan du få falske resultater av prøvene dine for t4 og t3, sp vidt jeg har forstått. hvis binyrene dine ikke fungerer bør du IKKE øke Levaxindosen din selv om verdiene ikke er så høye som de bør være.
Likevel vil jeg gratulere deg med å ha funnet en lege som forsøker og som uten at du spør om det setter deg på t3 behandling, så noe kan denne legen din altså.
Sjekk også ALLE vit/min da stoffskiftetrøbbel ofte fører til redusert næringsopptaksevne i tarmen. De fleste stoffskiftesyke er i det minste anemiske men mangler også ofte magnesium, kalsium osv.
Vil og anbefale at du tar minst 1200 mikrogram D3 per dag (IKKE D2!) da dette får stoffskiftehormonene til å fungere bedre i kroppen.
-
Hei på deg og velkommen til Forumet!!!
Virker faktisk som du har en ganske oppegående lege ifht mange andre her,
han har helt rett i at det er merkelig at t4 ikke er blitt høyere etter at du begynte behandling,
helt klart at t4 er lavt ifht hva andre mener er behagelig(nærmere 20 og oppover litt)
Nå sier du ikkenoe om hvilke symptomer du har eller hva doseringen din er,
det kan være mye rart,
men hvis du har begynt på en forsøksdosering på 25-50mg som de fleste leger begynner med virker dette lite, det må som regel økes litt til prøver og form kjennes bedre,
Gi oss litt mer så vil nok en av veteranene her svare deg ganske raskt, dem har mye bedre peiling enn meg,
men du må sjekke og tilføre vitaminer og mineraler også for dette er det veldig vanlig å være litt anemisk på.
-
Hei Bente.
Har lyst til å spørre om hvorfor du er på Levaxin ? Og Liothyronin ?
Hva var det som gjorde behandling nødvendig altså ?
Egentlig syns det låter som et klassisk tilfelle av at Levaxin ikke funker, kombinert med en lege som har klippetro på at "det gjør den" og derfor tror at en liten justering av dosen fixer alt.
Men jeg har ikke sagt noe jeg......
Slik drev dem på i 16 år med meg - ikke la dem få holde på !
Krev å få en behandling som virker på deg.
-
hei, og takk for gode innspill :) jeg er ikke anemisk, jeg tar tilskudd av d3 og b12 og skal også begynne med injeksoner av b12 hver fjerde uke, homocysteinet mitt er noe høyt og det dårlige kolesterolet også. D3 er lav men ikke under normal, den ligger rundt 70 til tross for at jeg har spist store mengder av det det siste halve året, må legge til at jeg hadde altfor lavt initielt.
Har også tatt kalsium, to tabletter daglig og fortsetter med det.
Binyrene mine er det ikke noe galt med, fastlegen min har sjekket alt.
Jeg startet opp med en kvart Levaxin og en kvart Liothyronin og er nå oppe i å ta dette tre ganger daglig. Nå skal jeg ta en halv Levaxin tre ganger om dagen og en kvart Lio to ganger om dagen.
Legen kan ikke skjønne at jeg ikke har høyere verdier av T4
mvh bentedermeg
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hei Bente.
Har lyst til å spørre om hvorfor du er på Levaxin ? Og Liothyronin ?
Hva var det som gjorde behandling nødvendig altså ?
Egentlig syns det låter som et klassisk tilfelle av at Levaxin ikke funker, kombinert med en lege som har klippetro på at "det gjør den" og derfor tror at en liten justering av dosen fixer alt.
Men jeg har ikke sagt noe jeg......
Slik drev dem på i 16 år med meg - ikke la dem få holde på !
Krev å få en behandling som virker på deg.
Hei og takk for svar :)
Jeg ble satt på medisinene som et forsøk for å se om mine utmattelsessymptomer skulle bedre seg, sterke muskelsmerter minner om fibromyalgi, tørr hud, hetetokter, nattesvette, you name it :(
Stoffskifteverdiene var forsåvidt innenfor normalen men med noe lavt T4, legen har nok ingen klippetro på at Levaxinet skal virke, men han ville forsøke og hadde nok trodd at kombinasjonen med Lio skulle øke T4, da han mener at mange som er syke blir bedre av å ha en høyere T4.......
Og å kreve å få en behandling som virker, hva vil det si????? Det er jo det jeg forsøker da :(
mvh bentedermeg
-
glemte å legge til at jeg har høyere puls enn normalt nå, hvilepuls på rundt 90.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
bentedermeg
Binyrene mine er det ikke noe galt med, fastlegen min har sjekket alt.
Hej Bente og velkommen xx4
Medmindre du har fået foretaget spytprøver for cortisol-døgnvariation, som du har selv udtaget 4 prøver af i dit eget hjem fire gange på et døgn - ved hverken du eller fastlegen hvordan dine binyrer har det.
Binyrer er det organ/kirtel, der holder din krop gående når den (af en eller anden grund) ikke kan nyttiggøre (eller mangler) thyreoidea-hormoner. Holder tilstanden på længe nok - kan du ikke undgå at udvikle mild eller moderat binyreinsufficiens, i folkemunde kaldet for "binyretræthed".
Udtrykket "mild" er her ikke noget at trøste sig med, idet selv en mild binyreinsufficiens har enorme konsekvenser for hele kroppen og for behandlingen af stofskiftesygdom relateret til skjoldbruskkirtlen. Her er ingen grund til andet end at rette opmærksomheden herpå, idet uden - vil du ikke opleve en bedring, andet end forbigående i heldigste fald.
Hvis du har fået udtaget 4 spytprøver og resultaterne har påvist en perfekt døgnvariation af kortisol - behøver du ikke bekymre dig om det. Men hvis du kun har fået udtaget en blodprøve eller cortisol i døgnurin - da aner ingen, heller ikke din læge, hvordan dine binyrer har det. Så enkelt kan det siges.
Det vil du også selv erkende, hvis du giver dig tid til nærlæse tråderne i forummet Binyrer. Det er nemlig af yderste nød, at underforummet Binyrer er oprettet i sin tid! Det er sket efter at det er gået op for os - at vores skandinaviske læger ikke kender til andre binyretilstande end Cushing`s og Addison`s.
Skjoldbruskkirtel-relateret tæring på binyrerne kender man til og behandler for i udlandet, mens hos os får vil lov at undværre. Men uden en sund "binyresupport" vil enhver behandling for hypothyreose resultere i ringere effekt end den ellers behøver at blive. Når binyrerne er for svage - vil enhver behandling for hypothyreose blive en "halv-behandling".
God bedring vink11
-
hjelpe meg Anisa......:(
En sånn prøve har jeg ikke tatt.....jeg har hatt sterke smerter under costalbuen på den ene siden den siste måneden......håper ikke det er smerter fra binyrene.........kan det være farlig å ta medisinene hvis binyrene ikke fungerer som de skal???
mvh bentedermeg
-
Jo, jeg mener jo sånn generelt at vi kan forlange å bli behandlet profesjonelt.
Fastlegen er en førstelinje - de skal vite når de skal sende en pasient videre - og hvor......
Og ikke drive å tukle med spesialbehandling uten instruks fra spesialist.
Å starte Levaxinbehandling uten at det er nødvendig kan under noen omstendigheter være en risikosport.
De helt klare kriterier er høy anti-TPO og lav fT4. Da skal man behandles.
Hvis feks. begge er lave, bør man jo finne ut hva som er årsaken. Fastlegearbeid blir da å kartlegge for spesialkompetanse.
Det er enighet om at en korvarig (i stoffskiftesammenheng) Levaxinbehandling med lav dose ikke er skadelig.
En langvarig behandling vil føre til at kjertelen mister sitt stimuli (at TSH blir nær null) og atrofierer (tilbakedannes)
Når tilleggsbehandlingen opphører får kroppen for lite stoffskiftehormoner, og hvis atrofieringen er kommet for langt kan siuasjonen bli ireversibel.
Hvor stor sjansen er og i hvor mange tilfeller det har skjedd, har jeg ikek sett noen tall på.
Men jeg mistenker mitt eget tilfelle til å være slik.
Jeg hadde ikke antistoffer, og tenker meg at jeg hadde lavt fT4 fordi jeg hadde for lav D-vitamin.
Det kan også skje at bare fT4 blir lav av uforklarlige årsaker - og da er det jo ikke annet en behandling som nytter.
Så jeg skriver bare for å bringe noen tanker frem om at det ikke er så enkelt....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
bentedermeg
En sånn prøve har jeg ikke tatt.....jeg har hatt sterke smerter under costalbuen på den ene siden den siste måneden......håper ikke det er smerter fra binyrene.........kan det være farlig å ta medisinene hvis binyrene ikke fungerer som de skal???
Nej, nej tro2
Binyreinsufficiens gør ikke ondt! Det er heller ikke "farligt" at tage mediciner ved underfunktion af binyrerne. De vil bare ikke virke (medicinerne) godt nok eller optimalt + de vil evt. "udmatte" binyrerne endnu mere. Men man dør ikke af det. Ikke af binyretræthed.
Start først med se på læsestoffet og du vil opdage mangt og meget, lige så (positivt) overraskende for dig, som det var for os. Der er mange her, hvis behandling først begyndte at virke, når de tilføjede binyrestøtte til. Det er meget positivt. Og du vil også opdage, at man selv kan gøre en masse for at understøtte sine binyrer. Eller få behandling for det, selv om der er langt imellem læger, der magter denne faglige indsigt. Men det er mit indtryk, at når man først har fået besked - er binyrerne nemmere at passe, end en syg skjoldbruskkirtel - så fat mod. Denne viden kan du kun få bedre af, og så er den fuldstændig "ufarlig" at lære om. kram1
-
Fastlegen min samarbeider med en endokrinolog, de deler kontor hehe, så jeg tror ikke dette er et tilfelle der fastlegen min går ut av sitt kompetanseområde og eksperimenterer med meg, men har likevel ikke hørt noe om noen spyttprøver.....
Jeg ble litt engstelig når jeg gikk inn her http://home.online.no/~meretlun/binyrer.htm og leste, for jeg har alle symptomene på stressede binyrer...
Jeg tok en sånn døgnoppsamlings urinprøve som visstnok skulle si noe om funksjonen tror jeg, men den er altså ikke god nok???
Kan smertene jeg har tyde på binyrer...?
Jeg reagerer jo på medisinene med høy puls....selv om T4 ikke øker.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Nej, nej tro2
Binyreinsufficiens gør ikke ondt! Det er heller ikke "farligt" at tage mediciner ved underfunktion af binyrerne. De vil bare ikke virke (medicinerne) godt nok eller optimalt + de vil evt. "udmatte" binyrerne endnu mere. Men man dør ikke af det. Ikke af binyretræthed.
hehe, beklager min uvitenhet Anisa :) Jeg skal lese mer om det, likevel øker jeg levaxinmengden fra i morgen.
Takk for tipset :)
mvh bentedermeg
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
bentedermeg
hehe, beklager min uvitenhet Anisa :) Jeg skal lese mer om det, likevel øker jeg levaxinmengden fra i morgen.
Takk for tipset :)
Uvidende har vi alle sammen været før. Intet at beklage. xx11
Du kan få endnu et "tips". Det skrev jeg til Siriusen i tråden Influensa vaksiner og lavt stoffskifte om noget helt andet...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg spurgte fordi jeg ville slet ikke blive overrasket, hvis denne tur har kørt dine binyrer helt flade. Prøv at cutte sukkeret helt ud, 100%. Også de hurtige kulhydrater (det er IKKE et lusket forsøg på at lokke dig på lavkarbo), der jo bliver til glukose i blodet meget hurtig efter indtagelsen. Kosten må IKKE være fedtfattig. Spar ikke på salt dvs. brug lige så meget/lidt salt du har lyst til, hverken mere eller mindre. Hvis du tage et saltkrystal på tungen og har lyst til at beholde det i munden - har du brug for salt. Og så tag 2 x 1000 mg C-vitamin om dagen. Gør det i en uge, eller to (hvis du kan) og se om der sker noget når tiden er gået.
Det er ikke et behandlingsforslag. Det er en test. Får du blot en smule bedre (på lidt anderledes måde end du plejer) efter den uge (gerne to, sikrere konklussion), er det dine binyrer som slider med at komme sig efter squalene-tilskuddet fra vaccinen. Og så snakker vi alle bare videre senere om, hvordan hjælpes dine binyrer bedst i fremtiden. Man kan nå et pænt stykke selv uden hydrocortison til at begynde med. I givet fald kan man altid tage det op med sin læge senere. Men det styrker een selv bedst, først selv at teste og se om der kommer en reaktion fra binyrene. Jeg tror den vil komme. Håber du gider overveje, Siriusen hjertflag1
Hvis du vil sætte dig selv på denne hjemmelavede "test" og hvis du får det lidt/meget bedre efter nogle dage - fortsæt tiden ud, i helst to uger mindst (jo længere jo bedre) og du vil kunne konstatere om dine binyrer "svarer" med bedre velbefindende i resten af kroppen. Det kan vise sig på mange måder inkl. bedre virkning af medicinerne. Du har intet at miste og alt at vinde ved at teste på denne måde. Jeg håber du vil give den en helhjertet chance. vink11
-
Sånne fastleger gror ikke på trær Bente.
Det er jo fint med så tett kontakt til spesialist, og bør jo absolutt betrygge.
Jeg har nå likevel merket meg noen utsagn, som behandlingen vel har gitt deg ?
Ett er "Binyrene mine er det ikke noe galt med, fastlegen min har sjekket alt."
En sånn sjekk foregår idag ved at man får med seg et sett med vatt-tamponger hjem. Disse skal det tygges litt på til faste tider en dag, så skal de leveres til analyse.
Hvis dette gir mistanke om noe, kan man ta en synsactentest, som foregår ved at det blir montert en venflo på håndbaken og det blir innsprøytet ACTH (det er hjernens styringshormon til binyrene) Noe senere blir det målt hvordan binyrene responderer.
Dette er sykehusjobb som trenger nærhet til analyseinstrumenter.
Døgnurinoppsamling gir beskjed om døgnutskillelsen av fritt hormon.
Den er viktig, men det viktigste er nok at døgnvariasjonen og ATCH-respons er korrekt.
-
Takk for oppklaringen nFinn :) Jeg trodde seriøst at den døgnoppsamlingsprøven av urin skulle kunne avdekke binyreproblemer, det var det jeg fikk informasjon om, men jeg skal nevne det for legen så snart jeg har en anledning.....
Så langt ser det jo ut som at jeg har mange symptomer på binyreinsuffisiens og da må det vel være verdt å undersøke, men bruker endokrinologene i Norge den tampongtesten??? Jeg har ikke hørt om noen andre med stoffskifteproblemer som har tatt den heller...har dere tatt den??
MVH bentedermeg
-
Jeg har tatt den, Bente. Jeg har lave kortisolverdier, og lav DHEA. I følge Rufus skal det være mulig å få en gratis spyttprøvetest av kortisol via Aker. Eller små du betale 14-1600 kr selv. Jeg går nå på hydrokortisontabletter, og er mye bedre. Jeg ble raskt veldig dårlig i løpet av få måneder. Men det tar nok en stund før jeg er i full vigør. Du kan lese langt og lenge om meg, pluss noen andre med samme problemer i denne tråden
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
I følge Rufus skal det være mulig å få en gratis spyttprøvetest av kortisol via Aker.
I toppen af forummet Binyrer ligger en tråd under "Vigtig": Norsk Legeforeningen om spyttprøver til kortisolmåling. Men Ruth... jeg tror at de spyttprøver der rekvireres på Aker måler kortisol kun 2 gange i døgnet, så hvor effektivt det er er ikke til at vide med sikkerhed, når der skal fastslås døgnvariationen.
Bente vink11 På forsiden af forummet, i boksen "Stoffskifte kunnskap" til venstre - under "TESTS" findes en masse links til forskellige teststeder, hvor der udføres de rette binyreprøve (af typen vi har behov for).
Der kan du også finde beskrivelser af spytprøver til brug for underdiagnosen "binyreinsufficiens", f.eks. denne: Adrenocortex Stress Profile, hvor du til højre kan klikke på detaljeret info om denne test. Bare så du ved hvad vi behøver. xx2
-
Takk igjen for gode tips og råd.
Har tenkt litt her og lurer jo litt.....finnes det andre årsaker til at min t4 ikke stiger når tsh går ned under behandlingen? Kan det være at forsøket ikke fungerer fordi jeg egentlig ikke trenger hormontilskuddet? Eller vil T4 øke hos de som egentlig ikke trenger medisinene også?
Synes pulsen er veldig høy allerede jeg, mulig det er psykisk men det virker som om jeg tolererer økningen i Levaxin dårlig..en hvilepuls på 90 er vel høyt når T4 har sunket, hvis jeg var overdosert ville ikke da T4 ha steget samtidig som pulsen ble høy??
Tusen spørsmål surrer rundt i hodet mit og der er det faktisk bare to små celler som slåss med hverandre fra før,og nå er jeg redd den ene kan komme til å skade den andre så den andre blir alene igjen :(
-
Kjenner igjen den med de to grå der.....
Får håpe de kollliderer litt en gang iblandt da :)
Hvilepuls er jo så individuell og relativ til kroppens kondisjonsnivå.
Hvis jeg hadde 90 hadde hjertet hoppa ut tror jeg.
Likevel 90 er mye - er det tatt liggende om morgenen ? Godt tips er å gjøre det noen morgener å skrive på kalenderen....
Pulsen styres jo av binyrebarkens hormoner, men disse er jo påvirket av det stoffskiftenivå stoffskiftehormonene i kroppen gir grunnlag for.
Høy hvilepuls kan altså bety mye stoffskiftehormoner i blodet, men kan også være isolert til at binyrebarken av en eller annen grunn produserer for mye.
".....finnes det andre årsaker til at min t4 ikke stiger når tsh går ned under behandlingen?"
ja - det gjør det jo, og det gjør det vanskelig å spekulere i årsaken.
Feks.hvort mye bidrar kjertelen og hvor mye reduseres bidraget ved stoffskiftehormondosen ?
Hvis en frisk person tar en daglig dose Levaxin, vil det jo bli for mye i blodet og kjertelen reduserer sin egen produksjon slik at det totale blir riktig.
Måten det gjøres på er at TSH blir null, og kryper ikke opp igjen før den syns kroppen trenger påfyll av stoffskiftehormoner.
TSH regulerer kjertlens tilgang på Jod. Uten jod kan ikke kjertelen produsere noe.
"Kan det være at forsøket ikke fungerer fordi jeg egentlig ikke trenger hormontilskuddet?"
Det låter ikke sansynlig. Alt du spiser havner jo i blodet - også stoffskiftehormoner. Også om du trenger dem eller ikke.
Det var litt synsing fra meg da, Bente.
-
takk for synsingen din nFinn :)
Likevel vet jeg ikke helt om jeg skjønte forklaringen din. Hvis binyrebarken produserer for mye hormoner kan pulsen bli høy, men da er vel ikke barken trøtt eller???
Jeg hadde hvilepuls på rundt 70 før jeg startet opp med medisinene, jeg merker ikke så mye til at pulsen er høyere men jeg føler jeg blir fortere sliten, kanskje ikke unaturlig når hjertet slår fortere?
Hvis den høye pulsen skyldes overdosering, ville jeg ikke da få økt T4, eller kan man merke det bare ved at TSH synker.....?
Jeg klarer nesten ikke å slå meg til ro med dette jeg, spekulerer voldsomt. Min lave TSH tyder jo på at stoffskiftehormonene tas opp i blodet, men ettersom T4 synker vil det da si at kjertelen ikke klarer å nyttegjøre seg hormonene omtrent som ved en autoimmun variant av hypothyreose?
Er nesten redd for at dette blir for mye for de to små grå som sloss voldsomt nå, det er virkelig fest der nå ':)
Føles litt ut som om kroppen min ikke liker levaxinet og Lioen, men jeg vil så gjerne at de skal være venner alle tre, hehe
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
bentedermeg
jLegen forslo å øke levaxinet og beholde samme dose T3 og se om dette gir resultater, jeg skjønte ikke helt hvorfor.
Du skriver ikke noget om hvornår du er blevet syg og hvordan du er blevet undersøgt før diagnosen. Jo længere man går med ubehandlet/udiagnosticeret hypothyreose - jo større belastning på binyrerne, men du skrev jo ikke så meget om din forhistorie med sygdommen.
Har du været kun på Levaxin før kombinationsbehandlingen? Du skriver også at du startede med en kvart Levaxin og en kvart Liothyronin.... Liothyronin sælges i 20 mcg styrke så det er nemt nok at regne ud, men Levaxin findes vist i flere styrker.... Så hvor meget af hvert er du i alt på nu om dagen?
Levaxin er et passivt lagerhormon og det bliver ikke aktivt (giver hjertebank osv.) før det er omdannet til T3... men måske vil din læge se hvordan det udvikler sig, måske i forhold til den mulighed at du evt. kunne være hormonresistent i nogen grad? Det pæne T3 og hjertebank kunne tyde på det, selv om FT4 dog ikke er højt nok.
Hvad med at du bad om recept på betablokkere, som du kunne bruge en pille af om eftermiddagen eller om aftenen, for at få rolig søvn? Ved hormonresistens anbefales faktisk netop betablokkere i tillæg til Levaxin eller kombinationsbehandlingen, hvor man fraråder reduktion af T-hormoner, hvilket folk gerne vil have netop for at undgå den forhøjede puls. Det er i hvert fald mange, der har haft glæde af som supplerende betablokker-behandling for den høje puls.
Der er lidt ekstra info om thyreoideahormonresistens. Du kan prøve at se, om du kan genkende noget af beskrivelsen:
- RTH-syndrom (thyreoideahormonresistens) (hjertebank)
- thyreoideahormonresistens
- Hva er thyreoideahormonresistens?
- thyreoideahormonresistens (2)
Overvej at bede lægen om betablokkere, om ikke andet så for selv at bestemme når du har brug for det og derigennem skaffe dig lidt ro og fred for den stressende hjertebank. Det kan give dig lidt overskud tilbage, så du får lidt bedre plads til at overskue det hele. Lige nu lyder det som om du allerede har fået mere at vide, at du kan nå at bearbejde, alt imens din puls banker videre og gør dig urolig.
Du kan læse lidt om betablokkere her: Betablokkere og hypo/hyper.
Betablokkere er ikke nervemedicin, men de bruges også på recept, lejlighedsvis af folk med eksamensskræk eller sceneskræk, så det er ikke fordi det skulle være farligt at bruge med måde og fornuft.
God bedring og god aften vink11
-
heihei Anisa....:)
Jeg har faktisk en pakke betablokkere liggende:) hehe, han skrev dem ut til meg i tillfelle jeg ble veldig plaget av at pulsen er så høy, men jeg vet ikke om jeg føler at det er bra å ta dem, jeg mener hvis pulsen er høy fordi jeg ikke tåler medisinene og de ikke øker stoffskifteverdiene mine skal jeg da ta nye medisiner for å fortrenge symptomene? jeg vet ikke, skal lese litt i de linkene du gav meg jeg. Tusen takk for at du og alle andre her inne bryr seg, jeg trenger litt oppbacking nå ....stoor klem
mvh bentedermeg
-
Betablokkere vil redusere pulsen, men det er vel ikke nødvendig å ta dem før det blir hjertebank av det.
Stive binyrer er det man kaller det når døgnvariasjonen opphører, og når de gir en viss verdi ut uansett liksom.
Binyrer skal være istand til å produsere 10ganger døgngjennomsnittet ved sterk fysisk aktivitet.
Men de skal også slappe av om kvelden så du får sove. Da skal de falle til under halvparten av hva verdien er om morgenen.
Noen har ikke denne døgnvariasjonen, og ligger for høyt hele tiden - eller for lavt hele tiden.
Det eneste som eventuelt kan avsløre dette, der den spytt-testen. (saliva test om du vil google)
TSH er ikke et stoffskftehormon. (det deltar ikke i stoffskifteprosessen)
Eneste stedet i kroppen som har reseptorer for TSH, er kjertelen.
Så uansett hva denne er, eller ikke er, påvirkes ikke noe annet enn kjertelen.
-
Glemte visst å svare på alt jeg ble spurt om jeg........
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Du skriver ikke noget om hvornår du er blevet syg og hvordan du er blevet undersøgt før diagnosen. Jo længere man går med ubehandlet/udiagnosticeret hypothyreose - jo større belastning på binyrerne, men du skrev jo ikke så meget om din forhistorie med sygdommen.
Jeg har vært syk i et par års tid med de samme symptomer, tretthet, muskelsmerterm, reumatismelignende smerter, tørr hud, utmattelse, store mensblødninger, synsforstyrrelser, hodepine.......ut og inn hos leger, masse fravær fra jobb, hypokonderstempel på jobben.......
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Har du været kun på Levaxin før kombinationsbehandlingen? Du skriver også at du startede med en kvart Levaxin og en kvart Liothyronin.... Liothyronin sælges i 20 mcg styrke så det er nemt nok at regne ud, men Levaxin findes vist i flere styrker.... Så hvor meget af hvert er du i alt på nu om dagen?
Jeg tok en kvart Lio, altså 5 mcg og en kvart Levaxin 12,5 mcg 3 ganger pr dag.
Etter de siste merkelige resultater har legen bedt meg gå opp til 25 mcg Levaxin tre ganger om dagen og redusere Lio til en kvart to ganger om dagen for å trappe opp gradvis til tre ganger om dagen av denne også.....
mvh bentedermeg
-
Takk igjen nFinn for ytterligere utdypninger :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
TSH er ikke et stoffskftehormon. (det deltar ikke i stoffskifteprosessen)
Eneste stedet i kroppen som har reseptorer for TSH, er kjertelen.
Så uansett hva denne er, eller ikke er, påvirkes ikke noe annet enn kjertelen.
så det betyr at det at min TSH har sunket tyder på at kjertelen påvirkes av medisinene mine? men jeg forstår ikke helt,når kjertelen klarer å nyttegjøre seg hormonene burde ikke da de andre verdiene øke?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Lige nu lyder det som om du allerede har fået mere at vide, at du kan nå at bearbejde, alt imens din puls banker videre og gør dig urolig.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
bentedermeg
...men jeg vet ikke om jeg føler at det er bra å ta dem, jeg mener hvis pulsen er høy fordi jeg ikke tåler medisinene og de ikke øker stoffskifteverdiene mine skal jeg da ta nye medisiner for å fortrenge symptomene?
Tag en pille i aften og få lidt fred! Et sporadisk brug af betablokkere vil aldrig tilsløre det totale sygdoms-billede.
Tværtimod - kan netop stress og uro pga. udmattelse pga. den høje puls - påvirke og forandre hormonfunktionen, da det jo netop er hormonernes job at gøre og tilpasse sig det din krop og dit psyke kommer ud for. Set i dette (rigtige) lys er det den rene fordel, når du selv kan bestemme hvornår du har mest brug for fred (og det tror jeg faktisk er nu. :lol: ).
-
hehe, Anisa, du er god :)
Joda skader sikkert ikke å forsøke en tablett nei........jeg henger rundt her som en flue og suger til meg all kunnskapen, takk for alle gode innspill.....jeg kommer nok innom her igjen senere i kveld...:)
stor klem fra bentedermeg
-
"så det betyr at det at min TSH har sunket tyder på at kjertelen påvirkes av medisinene mine? men jeg forstår ikke helt,når kjertelen klarer å nyttegjøre seg hormonene burde ikke da de andre verdiene øke?"
Hm hm, her må du lese Bente.....
Det er ikke kjertelen som nyttiggjør seg hormonene - det er du som gjør det.
Kjertelen produserer hormoner som hver eneste av dine miliarder av celler trenger for virke. Det hormonet gjør for cellene er omtrent det du gjør når du åpner trekken på en vedovn.
Får du for lite hormoner skjer det samme som når du skrur ned for trekken. Ovnen blir kaldere og slagger mer.
TSH ThyreoideaStimulerendeHormon er et hormon kontrollsenteret i hjernen lager og sender ut i blodet for derigjennom å regulere den hormonstrømmen som kjertelen produserer.
Så spørsmålet ditt er feil stillt, om jeg kan antyde noe slikt uten å fornærme deg Bente. Jeg var der engang jeg også, om det kan være noen trøst.
Det er litt mer innvikla enn forklart over, men det blir du moden for senere, når de store stener er forankret.
Din situasjon er omtrent slik :
Kjertelen kager hormoner og sender ut i blodet, og du spiser hormoner som også ender i blodet. Summen av dette reagerer TSH-produsenten i hjernen på og hvis det er for mye, så skrur den ned proguksjonen. (for lite - opp)
Og når blodprøver tas feks på fT4, så er det summen av de du spiser og de kjertelen har produsert som vises i resultatet.
Det er bare hyggelig at du spør.
Spør mange - men vent til du har mye info med å danne deg et inntrykk av hva som stemmer - for deg.
For din situasjon er unik, selv om noen store stener ligger fast.
-
Takk igjen NFinn for din tålmodiget :)
En del av det du skrev der skal jeg drøvtygge litt på:)
men har jeg forstått dette riktig?? :
"Og når blodprøver tas feks på fT4, så er det summen av de du spiser og de kjertelen har produsert som vises i resultatet."
jeg var tidligere, altså før medisiner oppe i over 14 i T4, nå er den nede i 11 med medisiner.
Kan man da si at det er sannsynlig at kjertelen produserer ekstremt lite nå mot tidligere? hvis jeg ikke hadde tatt medisiner ville vel verdien iallfall vært like lav, altså har min kjertel produsert mindre det siste halve året.
Når jeg da i tillegg har tatt medisiner kan jeg da tenke sånn at verdien ville vært enda lavere uten hormontilskudd???
Vet ikke om jeg egentlig spør om det samme om og omigjen her jeg hehe, irettesett meg gjerne :)
Tror vel det jeg spør om kan sammenfattes slik : Kan det være at jeg er midt i utviklingen av en alvorligere form for hypothyreose, altså om jeg ikke hadde tatt noen medisiner i det hele tatt så ville mine blodprøveverdier vært enda lavere, men at medisinene nå maskerer sykdommen og dosen ikke er høy nok til å øke hormonverdiene???
Sånn situasjonen ser ut nå har jeg jo en T4 på 11 helt i nedre grense og en T3 på 6,2 helt i øvre grense.....
Håper noen skjønner hva jeg mener, jeg er ikke helt sikker på at dette ble forståelig for noen, langt mindre for meg LOL
Når jeg tenker mer på det med binyrer og problemer relatert til dette har jeg funnet frem svaret på min DHEA prøve for en uke siden og der var verdien 13.5 ref 5.3-31.7, men dette sier altså ingenting om binyrenes funksjon???
-
Det er komplisserte greier dette, men nå synes jeg du tenker.......
Hvorfor i alverden går fT4 ned når man tilfører det ?
Og det er jo dette jeg reagerte på aller først.
Hvorfor satt de igang behandling med stoffskiftehormoner ?
Det skal man ha en meget vektig og godt dokumentert grunn til å gjøre.
Og det syns ikke jeg man har i ditt tilfelle.
Det er mitt syn - jeg er bare et menneske og kan meget vel ta feil !
Men det som har dannet det synet er erfaring (heter det det når det er negativt ?) på egen kropp - og mange timer foran skjermen.
Derav har det også dannet seg et negativt inntrykk av hva behandlermiljøet i disse saker driver med. Der er jeg ikke alene, jeg har Per Egil Hegge og Audhold Løhre og omtrent hele internett med meg i det.
Over 90% av de som får lavt stoffskifte, har fått dette fordi anti-TPO var positiv. De har altså hatt en kjertelbetennelse som har ødelagt kjertelen.
Så du er en av de 10% ?
Det skal sies, at statistikken bare regner de tilfellene som legene selv godtar som lavt stoffskifte. Hvis alle tilfeller var med, ville nok tallet stige mye.
Kankje til 20 - - - eller 25, hvem vet. Legene holder krampaktig på gammel lærdom og vil ikke ta inn over seg ny, som ville endre tallet !
Så kanskje din lege er av de som vil ta inn over seg ny viten. Det synes jeg er kjempeflott, men igjen : Man må bare vite hva men driver med.
Jeg hadde ikke denne anti-TPO, jeg hadde bare litt for lave målte verdier men hadde problemer kroppslig - smerter.
Man startet meg opp på 100µg/dag noe som førte til at blodverdiene sett over måneder oppførte seg som en berg og dalbane.
Likevel økte man dosen, og snakket om radiojod for å knekke kjertelen helt - for de så ikke videre enn at det MÅTTE være kjertelens feil.
Jeg ble bare verre og verre, og når jeg etter et par år forsøkte å slutte med Levaxin, var kjertelen forsvunnet. Borte.
Og da var jeg jo hekta.
For å forstå det som skjer, må man forsøke å tenke seg at en normal kjertelproduksjon påvirker hypotalamus til å stimulere hypofysen til å produsere TSH. Og en viss mengde egenprodusert hormon skaper en viss størrelse på TSH.
Hvis man erstattet det egenproduserte med Levaxin ville TSH bli mye lavere !
Det kommer av at hypotalamus (hormonsensoren) har mye større affinitet for Levaxin enn for det egenproduserte.
Altså : Man trenger mye mindre Levaxin for å reflektere samme TSH på målinger.
La os si at 175µg Levaxin er en dose som vil dekke ditt behov av stoffskiftehormoner. Og kjertelen din leverer bare 125.
Ta +25µg Levaxin.
Så vil, i følge påstanden, skje at TSH går ned, og går ned mer enn den ville gått ned hvis det var 25µg eget hormon som ble tilført.
Hvis doseringern varer flere måneder, vil den totale hormonmengden man skulle tro ble 150 - gå ned !
Årsaken er at 25µg Levaxin senker TSH mer enn 25µg eget hormon ville gjort og kjertelen vil da ikke produsere så mye.
Øker man dosen fordi man ikke oppnådde ønsket effekt, vil forholdet bli enda verre.
I mitt tilfelle økte man dosen til 300µg før man innså at det ikke førte til ønsket effekt.
Og det som skjer, er at atrofien setter igang. Det er kroppens renovasjon på en måte. Det fjerner alt kroppen ikke bruker. Det tilbakedannes, og fungerer ikke mer.
Det er mine erfaringer, det er det jeg kan få ut av den viten jeg har tilegnet meg om mitt eget tilfelle.
Det er ingen lege som har kommet å fortalt meg at de dreit på draget den gangen ! Og det kommer de heller ikke til å gjøre.
Samme kan det være, jeg får ikke igjen noen kjertel.
Jeg mener jo at når en prøvebehandling med 25µgT4 ikke hjelper så har det ingen hensikt å øke dosen.
Jeg mener også, at langt flere burde få en prøvebehandling istedenfor å bli sendt hjem med den frustrerende beskjeden at "alle prøver er fiiine".
Men man skal vite hva det er man gjør !
Så håper jeg du kan se min historie på avstand.
Den gjelder ikke deg, og kanskje ikke så mange andre heller.
Jeg skriver, for jeg syns behandlermijøet er skremmende dårlig fremdeles.
Og for at selv om ønsket til en helbredelse er stort, og hurtig, vil det lønne seg å ta det rooolig.
-
Jeg ble satt på prøvebahandling ut fra symptomer nFinn, jeg hadde ingen utslag på anti-tpo og alle verdiene var innenfor normalverdi selv om T4 var i nedre del av normalområde og TSH rundt 2. Likvel hadde jeg andre parametre som var for lave eller for høye som stoffskifte-syke har, bla lav kalsium, lav ferritin, lav d3, høy homocystein, lav b12,.......
Ved nærmere ettertanke vurderer jeg nå å avslutte behandlingen og heller se an hvordan verdiene mine blir når effekten av hormonene går ut av kroppen, selvfølgelig i samråd med fastlegen.
Jeg vil jo nødig medisinere meg for resten av livet fordi kjertelen min atroferer av behandlingen, likevel sitter jeg igjen med de samme symptomene jeg hadde før behandlingsstart og like få forklaringer på hva som feiler meg.
Nå kan jo såklart alle som tror jeg er en hypokonder fortsette å gni seg i hendene, mitt sosiale liv er ikke-eksisterende, jeg orker ingenting, det jeg trodde kunne bli en løsning på en elendig helse fungerer ikke og etterlater meg såklart i en tilstand som er vanskelig å akseptere......
Synes likevel det er rart at endokrinologen min fastlege samarbeider med ikke vil gi opp behandlingen men foreslår doseøkning i stedet, jeg har aldri hatt noen store ønsker om å få medisiner, det eneste jeg søker er en forklaring på hva som feiler meg uten at jeg har kommet nærmere noe svar på det spørsmålet. Kanskje jeg faktisk bare er en hypokonder likevel...tanken har slått meg mer enn en gang desverre.....men hypokondri er også en diagnose.......som jeg ikke har fått av noen leger, men av kollegaer som ikke kan forstå at mine symptomer er noe sykelig.
jeg tenker videre jeg,..og takker for at noen bryr seg :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det skal man ha en meget vektig og godt dokumentert grunn til å gjøre.
Hvad er vægtig og godt dokumenteret grund til at sætte en behandling i gang, n`Finn?
Udgangspunkt i FT4 i nederste ref.område og TSH på 2 hos en moden kvinde siger: subklinisk hypothyreose og ubehandlet subklinisk hypothyreose koster helbred.
Det høje FT3 kunne betyde at T4 omdannes både til Reverse T3 og "normalt" T3 i så meget mindre omfang, at Bente sagtens kunne lide af underskud af T3 selv om testresultat viser en høj værdi. Problemet er bare, at medmindre man tester for rT3 og T3 hvert for sig - kommer almindeligt T3-resultat samlet for både rT3 og T3, og så ser det ud som om T3 er skyhøjt selv om det meste af det kan bestå af det inaktive rT3.
Bente. Uanset at vores læger mener, at rT3 kun bør måles hos mennesker med spiseforstyrrelser - få det målt hos dig FØR du tager livsvigtige beslutninger. Du er nødt til at vide med sikkerhed, om hvor meget af T3 der flyder i dine blodårer består af det "ægte" T3 og det passive rT3.
Hvad er rT3 finder man ud af ved at søge på ordet Reverse her på forummet.
Du er i prøvebehandling, så lad behandlingen nu prøve sig selv.... det kan tage op til nogle måneder og skjoldbruskkirtlen begynder ikke skrumpe før efter længere tid (og fremover) på fuld dose hormontilskud. Hos nogle begynder skjoldbruskkirtlen skrumpe først efter 10-års behandling med levothyroxin, mens hos andre begynder det allerede tidligere. Det er meget individuelt, men den skrumper ikke af en tidsbegrænset prøvebehandling.
Ældre kan udvikle hypothyreose alene af deres individuelt genetisk betinget alders-atrofi af skjoldbruskkirtlen... så alt i alt kan du ikke "bare" beskytte din kirtel mod atrofien ved at afstå fra prøvebehandling. Naturen går sin gang under alle omstændigheder og denne naturens gang kan kun bremses ved at udligne hormonmangler. Raske gør det for at "holde på ungdommen" mens syge gør det for at bremse sygdommen.
Jeg er bange for at du har fået alt for meget at vide på alt for kort tid her i dag - Bente. Så meget, at det måske synes at være nemmere bare at opgive det hele. Det mener jeg ikke er en god ide lige nu. Ikke når du allerede er nået så langt, hvor du står foran mulighed for enten at be- eller afkræfte hypotesen om lavt stofskifte.
Du kan sagtens have andet problem end lavt stofskifte, men for det første kan man sagtens have andre thyreoidea-relaterede tilstande med fælles symptomer med lavt stofskifte, og for det andet mener jeg ikke at du er/lyder som en hypokonder....
Giv lidt mere tid hjertflag1
-
God morgen Anisa :)
legen HAR målt min s-reverse T3 og den ligger nå på o.39 ref 0,14-0,54 Fritt T3 er altså 6,2..........
bentedermeg
-
Vektig grunn er ikke lett å definere. I de fleste tilfeller kan man jo få en vektig grunn i blodprøver som anti-TPO og mengden stoffskftehormoner.
I dag jobber de fleste leger ut fra at det er den eneste måte å stille en sikker diagnose på.
Og det er det ikke.
Mange ligger i utkanten å vaker med grenseverdier. (de kaller det subklinisk)
Da finnes det andre blodprøver man kan ta, blodprøver som gir svar på hvordan kroppen fungerer med det stoffskifte den har.
Jeg har kalt dem sekundære prøver.
En liste av disse har vært presentert flere ganger.
Jeg tror mange fler ville få en bedre behandling hvis man ble vurdert etter sin samlede tilstand.
En generell klinisk undersøkelse hvor kroppstemperatur, hvilepuls og vektutviklingen sammen med funn i de sekundære blodprøver vil gi mange tvilstilfeller grunnlag for en prøveperiode med behandling.
Etter mitt syn bør man skal ha en like vektig grunn for å sette igang hormonbehandling, som man skal ha for å fjerne kjertlen operativt.
For det ender i det samme.
Bente nevner jo i et tidlig innlegg at to av de prøvene jeg kaller sekundære til stoffskiftet "homocysteinet mitt er noe høyt og det dårlige kolesterolet" er i samsvar med lavt stoffskifte.
Man trenger ikke mer da for å forstå at stoffskifte er lavt.
Det jeg mener, er bare at man ikke er kommet langt nok i feilsøkningen til å starte en prøvebehandling.
Mere "hvis".
Hvis det er celleresistens (det er bare en enkel genprøver) som ligger til grunn for det høye fT3 (lav revT3)
Så kan man godt kan anta at man kan få liknende blodprøvesvar på behandlingen.
Og jeg mener det er verd å undersøke slikt også.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Etter mitt syn bør man skal ha en like vektig grunn for å sette igang hormonbehandling, som man skal ha for å fjerne kjertlen operativt. For det ender i det samme.
Mener du så, n`Finn, at man bør afstå fra prøvebehandlinger? Sorry spørgsmål gentages, men det er fortsat lidt uklart.... Mig bekendt har prøvebehandlinger været et af de vigtigste kliniske diagnose-værktøjer før TSH-prøven var opfundet og før det syntetiske levothyroxin var opfundet. Jeg mener ikke nogen dengang har beskrevet kirtelatrofi som risiko ved prøvebehandlinger.
Kan det hænge sammen med, at den gang prøvebehandlede man udelukkende med desiccated thyroid?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Mange ligger i utkanten å vaker med grenseverdier. (de kaller det subklinisk). Da finnes det andre blodprøver man kan ta, blodprøver som gir svar på hvordan kroppen fungerer med det stoffskifte den har.
Jeg har kalt dem sekundære prøver.
En liste av disse har vært presentert flere ganger.
Denne liste må ligge under en anden overskrift end sekundære prøver, fordi søgningen har kun fundet 5 tråde, og resultatet kan ses her og her.
Vi leder videre.... vink11
-
Neida - prøvebehandling er viktig !
På et tidspunkt i diagnosen hvor det kan gi noen svar er det jo u-vurderlig.
Atrofi med årsak i inntak av hormoner vil ikke bli alvorlig før dosen er høy og kan undertrykke TSH i mange måneder.
Så mener jeg jo også, at man ikke ukritisk kan prøvebehandle.
Det er jo klart at en som mangler hormoner vil ha positiv effekt av en prøvebehandling.
Hvis så denne behandling kommer istedenfor, altså erstatter en målrettet innsats for å finne årsaken, mener jeg det er direkte galskap.
Altså, man kan ikke ut fra en positiv effekt av en prøvebehandling fastslå at man trenger tilleggshormoner.
Det kan være andre årsaker til det lave hormontall.
Jeg mener man i de tilfeller kroppen ikke genererer antistoffer, bør man være åpen for andre årsaker enn feil i selve produksjonssystemet.
Så er det jo noen ganger at prøvebehandlingen ikke gir effekt - det bør være en meget viktig opplysning i feilsøkningen, og kunne lede denne i retninger utenfor det vanlige, men som kan føre frem.
Man får jo masse opplysning om hvor sjeldent feks. celleresistens er - av dem som ikke vet hvordan man skal finne det ut.......
-
Hei og god aften godtfolk :)
hmmm, mange ting å tenke på her gitt. Jeg har altså takket ja til prøvebehandling, igangsatt på kun symptomer og sekundære prøver som er avvikende fra referanseverdier. Herunder, for lav b12, høy homocystein, høy kolesterol og for lav d3. Med mine prøvesvar forstår jeg det slik av legen mistenkte subklinisk hypothyreose.
Etter en ganske lang periode med tilskudd av Levaxin og Liothyronin i moderate doser, store mengder d3 tilskudd, b-komplex og trio-be er altså min helsesituasjon ikke bedret. Tvert imot føler jeg meg dårligere, trøttere, har mer smerter i muskler og ledd og har fremdeles de samme sterke menstruasjonsblødnninger, det eneste som har bedret seg er at jeg ikke lenger har like ofte synsforstyrrelser som tidligere, så jo noe positivt har jo kommet ut av prøvebehandlingen.
Jeg har etter bare kort tid med økning av levaxinmengden fått høyere puls, kun etter tre dager, og jeg vet ikke om det er mulig at kroppen påvirkes av hormonene så raskt. For min del kjennes det ut som om kroppen min ikke tåler hormontilskuddet i det hele tatt.
Jeg kan overhode ikke forstå hvorfor kroppen reagerer slik, og kan noen av dere svare på en lettfattet måte hva min T3 verdi på rundt 6 og reverse T3 på 0.39 egentlig indikerer om hvordan kroppen nyttegjør seg medisinene jeg tar? T4 har altså sunket fra 14 til 11 i prøveperioden......burde jeg forvente at økningen i T3 burde få meg til å føle bedring av noen symptomer med subklinisk hypothereose????? legger også til at min SHGB har økt i behandlingsperioden fra 40 til 44, kolestrolet har økt med 0,2, homosysteinet har økt med 0.9.
takk for engasjementet....jeg føler ikke at jeg har gjort noe galt ved å takke ja til prøvebehandlingen, men når den ikke har hjulpet til nå må jeg jo si at jeg begynner å tvile på om denne behandlingen virkelig er noe for meg....
fint å ha noen som kan mer om dette enn meg, for jeg er helt på ukjent mark her..
mvh bentedermeg
-
Ja, det er mange ting å tenke på - ellers kan man glippe.....
Man leker ikke med hormoner (hor mon = den bestemmende) så de er myndige enten de er egne på villspor eller tilførte.
Nå oppdager jeg at du skriver lav D3 - det i seg selv er jo et helt kapittel.
Og jeg mener det kan være årsaken til stoffskiftesymptomer og lave måleverdier.
Så er D3, og virkemåten meget dårlig kjent blandt leger. Det er ikke så lenge siden man trodde det var gift, så det finnes mye reservasjon.
Og virkemåten er også dårlig kjent.
Hva er feks. "vårslapphet?"
Forklaring på fenomenet gis som for lav C-vitamin, omtrent som vi fremdeles lever i en tid der de første appelsiner lander i butikkene om våren og DE får skylda.
Hvis man er lav på D-vitamin (prøven S-OH-25 D3) får noen lave stoffskiftemålinger.
Så begynner man (dessverre bare noen) å spise D3 i store mengder, for det skal (det være ifølge vedtatte normer) store mengder til. (store mengder er 5 til 10 ganger den vedtatte norm på 10µg/dag)
Og hva skjer ? Jo - man blir slapp. Vårslapp, akkurat som man blir når sola får noen minutter på bar hud om våren.
Men, når du slutter med inntak av D-vitamin vender vitaliteten tilbake.
Som den gjør om våren.
Og stoffskifteverdiene bedres.....i de tilfeller disse er berørt.
Joda Bente, man skal for (F...) forlange at den behandling man utsettes for skal virke. Eventuell prøvebehandling skal også føre til resultater i en feilsøkingsprosess.
Spør - og grav, er mitt råd.
-
hmmmm nFinn,,,,,så hvis jeg slutter å ta d3 tilskudd nå så kan det være at stoffskiftet fungerer bedre????