Sv: Oppskrifter med kokosmel
Her er en oppskrift jeg fant på nettet som jeg har endret og "fornorsket" litt. Lagde den denne uka og syntes det ble godt (særlig dagen derpå). Noen karbohydrater er det jo i denne med såpass mye banan bla. Men så lenge man nøyer seg med ett stykke eller noe sånt, går det vel greit? :mrgreen:
4 egg
0,75 dl smeltet kokosfett (jeg foretrekker det uten kokossmak)
1 ss agavenektar + bittelitt stevia
2 godt modne bananer
2 dl kokosmel
1/2 ts salt
1/4 ts bakepulver
1/2-1 ts kanel
valnøtter - ca en "neve"
Bland alle de tørre ingrediensene. Mos bananene godt. Bland dem med eggene, smeltet kokosfett, agavenektaren og stevia. Tilsett hakkede valnøtter.
Hell røren i en smurt brødform (helst en smal en). Stek på 180 grader i 40-45 minutter.
OBS: Pass på at kokosfettet ikke er for varmt, da vil eggene "kokes".
Tenkte at neste gang vil jeg forsøke med flere krydder. Muligens litt ingefær og/eller kardemomme. Tenker det også hadde vært greit med bittelitt sitronsaft i røren? Pecannøtter vet jeg hadde passet godt til denne kaka.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Tenkte at neste gang vil jeg forsøke med flere krydder. Muligens litt ingefær og/eller kardemomme. Tenker det også hadde vært greit med bittelitt sitronsaft i røren?
Rufus? xx4 Hvad med at erstatte citronsaft med æterisk citronolie? I Norge kan den købes her og selv om prisen er ikke lille, er det for hele 100 ml og den er bare så drøj i brug, med nærmest ubegrænset holdbarhed i stuetemperatur. Det er en olie fra den danske Urtegården, hvor der kun sælges 100% pålidelige varer og hvor jeg har handlet de sidste... 30 år? Denne citronolie kan bruges til alt. Til desserter, citroncreme, drikkevarer, saucer, bagværk osv.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Pecannøtter vet jeg hadde passet godt til denne kaka.
Eller måske en "næve" af hakkede og letristede paranødder? Paranødder for selen, og letristede for at fremhæve smagen. xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Rufus? xx4 Hvad med at erstatte citronsaft med
æterisk citronolie? I Norge kan den købes
her og selv om prisen er ikke lille, er det for hele 100 ml og den er bare så drøj i brug, med nærmest ubegrænset holdbarhed i stuetemperatur. Det er en olie fra den danske
Urtegården, hvor der kun sælges 100% pålidelige varer og hvor jeg har handlet de sidste... 30 år? Denne citronolie kan bruges til
alt. Til desserter, citroncreme, drikkevarer, saucer, bagværk osv.
Eller måske en "næve" af hakkede og letristede paranødder? Paranødder for selen, og letristede for at fremhæve smagen. xx9
Nammmmmm.... ristede paranøtter blir helt sikkert deilig. Det skal jeg prøve neste gang!!
Jeg lurer på disse oljene... Hva er fordelen å bruke sitronolje framfor vanlig sitron? Er smaken bedre, kraftigere, mer stabil eller noe sånt?
Kokosmel var en positiv overraskelse. Ikke glad i kokossmak og har styrt unna kokosmel av den grunn, men smaken er ikke framtredende i denne kaka ihvertfall. Jeg skal også prøve mer medkokosmel. Slik som deg, Rosin vink11vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg lurer på disse oljene... Hva er fordelen å bruke sitronolje framfor vanlig sitron? Er smaken bedre, kraftigere, mer stabil eller noe sånt?
Svarene er: ja, ja, ja, og ja :lol: Det er allertiders, smager fantastisk og meget mere af citron, end citronsaft. Smager lige så kraftigt og godt som revet citronskal, men.... det orker jeg bare aldrig. Mængden svarer til et par hundrede citroner... altid ved hånden. Sidst men ikke mindst - en dråbe i et fyrfadslys eller i et snapseglas vand - od den sarte duft af citron breder sig ud i hele stuen. Egner sig desuden fantastisk (mængden bestemmer man selv) til sommerdrikke, coctails, long drinks, madlavning hvor den lette og "friske" smag ønskes (hollandaise sauce er tusind gange bedre med en dråbe citronsaft i), og fede desserter og bagværk, fordi den "knækker" den fede smag og bliver lige så luftigt som det var helt fedtfri. Anbefales. xx9
opgiv1 Okay. Jeg er overbevist! :lol: