-
Damens dagbok. Mitt lave stoffskifte har 10 års jubilerium i år
xx8
Nå fant jeg ut at det var på tide å få registrert seg her på forumet. Jeg har vært ivrig leser leeenge.
Mitt lave stoffskifte har 10 års jubilerium i år, og det er ikke akkurat noe å feire. Har slitt med formen/verdiene det siste året. Eller egentig de siste 5 årene,(etter graviditet), men det ble først "ille nok" for et år siden. Siden da har legen og jeg sammen prøvd å finne ut hvordan vi skal få meg i bedre form :) men desverre ikke med så mange resultater enda.
Altså, formen er bedre i den forstand at jeg nå trener jevnlig og har gjort det et års tid. Det hadde jeg ikke krefter til tidligere. Men de dagene jeg trener kan jeg ikke gjøre noe annet, og vil egentlig helst sove. Den siste tiden har jeg også fått mer vondt i muskler og ledd, virker på en måte at kroppen min ikke liker belastningen med å trene. Nesten så jeg lurer på om det kan være noe reumatisk galt i tillegg.
Vel, i dag skal jeg ihvertfall til legen igjen (!), og her er blodprøvene fra mandag, hvis noen har lyst til å kommentere de ville jeg blitt glad:
TSH 0.01 ft4 16 t3 5,2
Har også lave jernverdier, men de er heldigvis økene.
Doseringen jeg går på nå er 125 mikrogram levaxin og 20 mikrogram liothyronin. Lio'n begynte jeg med i begynnelsen på juni, og ble da i bedre form. Men nå er virkningen totalt borte. Kanskje den burde økes?
Vet det er mye kunnskap her inne, så setter pris på alle råd man kan få.
-
Sv: Hallo
Jeg har jo noen kommentarer, men om de er relevante for deg må du jo avgjøre.
Jeg prøvde også Liothyronin på slutten av Levaxinperioden min, og det virka utrulig bra med en gang, så jeg fikk ei fin uke. Så var det slutt.
Jeg tok en lang pause og forsøkte igjen, men uten virkning.
Så økte jeg dosen, og den var helt oppe i 5x20µg og fT3 var da over 20.
Eneste virkningen på meg var at jeg ble varm i en kort stund etter hver tablett.
Jeg bråslutta fra den høye dosen, og det merket jeg heller ikke noe til.
Så skal det sies at jeg hadde store problemer med Levaxin også, og min tanke om årsaken kan ikke bli annet enn at jeg ikke klarer syntetiskehormoner.
Det skal også sies, at jeg flere år senere oppdaget svært lav D-vitamin.
DET, ville jeg sjekket om jeg fikk slike problemer idag !
De blodverdiene dine passer jo godt inn i den statistiske sammenheng de måles mot. Altså mot gjennomsnittet av hva friske mennesker har.
Ingen kan vite hva dine verdier bør være - eller var den gangen du formodentlig var frisk.
Du kunne teoretisk hatt en fT4 på 20-25, og da får du symptomer når den er 16 !
Men, fordi din TSH er så lav er det ingen lege som vil finne på å foreslå å øke dosen.
Men jeg kan !
Jeg syns at alle bør vite hvor stor den maximale dosen de tåler er.
Den beste dosen er like under denne, og denne metoden ble jo brukt før blodprøveguden greidde å villede mer enn veilede.......
Jeg skal si at jeg prøvde jo å øke Levaxindosen, men det hjalp ikke på meg.
Det som hjalp, var å skifte til Armour.
Men det er svært få leger som er innstillt på hjelpe pasientene sine med denne.
Jeg ville prøvd en doseøkning og hvis jeg ikke ble bedre til neste år, så ville satt alt inn på bytte.
Ta dette som min mening - ikke som råd da......
-
Tusen takk for svar. Setter stor pris på å høre dine erfaringer. Jeg har også følelsen av at Levaxinen "ikke virker" lenger. Og samme som deg blir jeg varm av liothyroninen og hadde mindre muskel/leddsmerter i 2 mnd etter at jeg startet med den. Nå merker jeg ikke noe.
Jeg har jo vært hos legen i dag, og tro det eller ei, det fins en lege som faktisk foreslo å øke dosen!! Så skal to 40 mkg nå en periode og beholde levaxinen som den er. Hun mente jeg godt kunne tåle endel økning i dosen til, tsh'n la hun ikke vekt på sa hun når de andre verdiene og symptomene var som de var.
Tidligere når jeg var i god form lå ft4 rundt 17-20, jeg husker ikke hva de andre prøvene var på den tiden, men trur t3 lå rundt 3. Jeg hadde en utrolig flink lege tidligere som var indremedisiner, så hang meg ikke opp i tall og resultater da, men han jobber desverre ikke lenger.
Men legen min sa at hvis ikke dette hjalp visste hun ikke helt hva mer hun kan gjøre. Armour hadde hun for lite peiling på, og hun følte det ble for ekperimelt å starte med. Men hun kunne gjerne henvise meg til noen som hadde mer erfaring med det, hvis jeg viste om noen. Hun mente også at hun kunne henvise til en endo i Oslo som kjørte opp dosene noe veldig, ofte slik at t4 kom opp til 30. Men jeg spurte ikke om navnet, får ta det nestegang. Kanskje hun mente Oftebro, eller finnes det flere i Oslo som er "på kanten av vanlig oppfatning"?
Ellers mente hun med at jeg har fibromyalgi. Noe jeg egentlig også har visst i 10 år, siden den forrige legen min også sa det. Men at det ikke er noe å gjøre med, så vi gjorde ikke noe mer med det den gangen. Fikk betennelsedempende som jeg kan ta når det blir for galt, men det er jo ikke noen god løsning på sikt.
Jeg har tatt prøver av D.vitamin, og de var normale i følge legen. Men har ikke tallene her. Jeg spurte om tilskudd av d-vit, og hun var ikke så ivrig på det. Men kunne gjerne ta det hvis jeg trodde på det. Hvor stor dose bør jeg starte med?
Ble langt dette, får ikke håpe jeg sliter deg helt ut første dagen her inne da n`Finn :wink:
-
Sv: Mitt lave stoffskifte har 10 års jubilerium i år
Jeg er utslitt fra før jeg da, så ikke tenk på det.
Diagnosen fibromyalgi har jeg også. Fikk den før hypothyreosediagnosen.
Jeg tror de er så vanskelige å skille (hvis det nå er to diagnoser da) at man ikke vet.
Og jeg gikk også på betennelsesdempende (Orudis) men etter at jeg kom over på Armour trenger jeg dem ikke.
Jeg forstår at legen din syns det er vanskelig å stå som ansvarlig for en behandling med Armour. Det er ikke officiell behandling, og de må stå for denne selv.
Jeg gikk jo over selv fordi det ikke var noen vei tilbake. Jeg var helt flat.
Så er det jo klart at jeg ønsker at jeg hadde gjort det før ! Kanskje noe hadde vært u-gjort.....
Når det gjelder hva som er "normalt", så er jo disse listene som labber og leger styrer seg etter - laget som et statistisk gjennomsnitt av en antatt frisk befolkning.
Vi er ikke friske vi !
Noen verdier bør være lavere, noen høyere for oss.
Av typer feks : B12 bør for oss være over 350 for ikke å forverre symptomene våre. Ferritinet bør være over 70.
Normal nedre grense for disse er mye lavere.
D3 og K2 er to av vitaminene som kroppen lager (bearbeider).
Lavt stoffskifte vil jo senke prosessen, så disse bør man ta.
D3 får alle menneker for lite av her på berget, og K2 viser seg som en viktig faktor i benskjørhet og hjerteproblemer.
Jeg ville spurt om verdien, spist hele vinteren og målt på våren for å se om det var kommet opp i rundt.
De som har en mangel, begynner på 100µgde første måneder og går så ned til 50. Men den diskusjonen er ikke avgjort. Noen mener vi trenger enda mer.
I Norge får du ikke kjøpt tabletter med over 10µ i - og de er alt for dyre !
Kjøpes mye billigere på nettet.
-
Vanskelig dette her. Skulle ønske jeg heller hadde en sykdom det var en behandling for som virket. Skal ta d og k vitaminer, og fortsette med jern. Har ferritinen oppe i 33 nå, vet det er altfor lavt, men det har øket mye i det siste. Det bør opp til 60-70, som det var før sønnen min stjal hele under svangerskapet.
B12 har vært stabil rundt 670 det siste året, tar b-vitaminer hver dag. Triobe, og en b12 vitamin som jeg har kjøpt i Kiel.
Vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte, eller resignere... Får prøve denne økte dosen på lio.
Men, hva gjør jeg videre iht Armour da? Kan jo virke som det går den veien. Er det noen leger som har kunnskap om dette. Jeg har ikke lyst til å gjøre dette alene, blir for usikkert føler jeg.
-
Liothyronin er jo T3 og Levasin er T4.
Hvis du vil øke fT4 må du øke Levaxindosen.
Og det er mye du skriver som tyder på at det kan være lurt. Da vil du også få en høyere fT3 med tia.
Det er jo en langsommelig greie som du ikke kjenner effekten av på mange uker.
Spørsmålet om Armour er vel et valg du må ta, og du bør vel kunne argumentere for valget du tar ?
Men hvis en høyere dose hjelper er du jo berget.....
Det er ubetinget best og enklest å få med seg legen.
Prøv å printe ut noe info legen kan godta.
Eller prøv balder-klinikken.no ?
Eller om det er noe liknende inærheten av deg ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Spørsmålet om Armour er vel et valg du må ta, og du bør vel kunne argumentere for valget du tar ?
Eller prøv balder-klinikken.no ?
Prøver å øke dosen, og se om det blir noen bedring. Det tar jo noen måneder. Og jeg tør ikke starte på noe annet uten en lege å støtte meg til.
Jeg kan ikke nok om Armour til at jeg kan argumentere at det er det eneste riktige for meg. Det eneste jeg vet er at medisinen jeg går på nå virker ikke slik den burde. Det er rart hvordan man tilpasser seg til å ha vondt og ikke være i form.
Balder klinikken kan jeg prøve, er ikke såå langt unna.
-
Syns du tar det kloklig jeg da.
En kan bare ikke kaste seg ut i det ukjente uten at noen veileder.
Veilederen kan være en lege, men kan også være deg selv - hvis du tilegner deg de nødvendige kunnskaper.
Det krever sitt .....
Så er det ingen stoffskiftemedisiner som virker når de ikke har den optimale dosen. Jeg tror det er lurt av deg å forsøke å finne den først. Finne den dosen som du føler deg best på - før du avgjør hvor bra Levaxinen er.
For mitt vedkommende var jeg så dårlig at det var ingen annen vei - ikke dra det så langt før du bytter......
Godt valg :)
-
Noen som har prøvd Fibromyol?
Ligger kanskje litt på kanten av stoffskiftet, men som legen min sa er det jo litt "flytende skiller" mellom hypotherose og f.eks fibromyalgi.
Jeg ble anbefalt av henne å kjøpe Fibromyol, fordi den kunne hjelpe mot muskelsmerter og leddproblemer. Noe jeg har mye av om dagen.
Det er jo verdt et forsøk. Tenkte kanskje det var flere her som hadde prøvd den, for muskelvondt er vel ikke helt ukjent for oss?
-
Sv: Noen som har prøvd Fibromyol?
Nei muskelvondt er ikke ukjent - det er sikkert.
Det var vel det som gjorde at jeg begynte å oppsøke helsevesenet.
Og det mange år før noen prøvde seg på en stoffskifteprøve......
Hos meg rettet ikke muskelplagene seg før jeg kom på Armour.
16år på allskens doser Levaxin klarte ikke å få bukt med disse (ei heller en hel masse andre)
Fibromyol er nok av nyere dato, så den har jeg ikke prøvd.
Jeg ville vel satset alt på å få iorden stoffskiftet og vitamin/mineral balansen.
-
Den var veldig dyr også fant jeg ut. fra 260-280.- for 30 tabletter! Så lenge de får med foreningene til å anbefale den kan de vel ta hva de vil.
-
Skummet fort gjennom noen kjente utelandske nettbutikker og jeg fant ikke noen billige.
men jeg fant denne :
http://www.fibromyalgi.no/forside/fo...prat/fibromyol
Så glemte jeg jo nesten Anisa sitt forum : http://www.overgangsalderen.net/foru...ad.php?t=11039
-
Hei
Vi er i samme båt; nyinnflyttet på dette forumet. Selv mener jeg at jeg har hatt symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år, men det ble først oppdaget etter at min datter kom til verden for to år siden.
Siden den gang er det mye som har skjedd. Utallige symptomer. Og mange leger. En lang historie.
Etter å ha prøvd ut tre leger, har jeg endelig funnet en som både tar sykdommen på alvor og som har tett kontakt med Aker. Det er en lettelse.
Ifølge min nye lege føler 90 prosent av pasientene som har Hashimotos ( den autoimmune varianten) seg først bra når FT4 ligger mellom 21- 25. 5 prosent kan føle seg bra på 18 - 19 prosent. TSH skal ligge under en.
Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Han avviser dermed at gradvis forbedring. Dette er ifølge min lege anbefalinger fra Aker.
Selv har jeg nå en FT4 på 13, og dermed en lang vei å gå. Det er bare å smøre seg med tålmodighet.
Selv har jeg veldig god erfaring med akupunktur, som både hjelper mot søvnforstyrrelser, uregelmessig menstrasjon, muskelsmerter og annet små plukk.
Sliter selv med muskler, stiv nakke og hender som dovner. Min erfaring er at bindevevet trekker seg sammen når stoffskiftet faller og man får veskeansamlinger. I en lang periode klarte jeg ikke å puste med brystkassen, noe som også førte til kviser på ryggen. Nå har jeg fått løsnet litt opp ( akupunktur, osteopati og kiropraktor) og kvisene er borte. Men er fortsatt litt stiv.
Lykke til,
hilsen
Mona
-
Det var nye takter fra Aker !
Men veldig velkomment - da er det håp for de mange som fortsetter å gå underdosert etter at de starter på behandling !
Hurra !
-
Hei Mona3. Koselig med flere nybegynnere her på forumet. Håper du og legen din sammen finner en god måte å behandle stoffskiftet på.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
mona3
Hei
Ifølge min nye lege føler 90 prosent av pasientene som har Hashimotos ( den autoimmune varianten) seg først bra når FT4 ligger mellom 21- 25. 5 prosent kan føle seg bra på 18 - 19 prosent. TSH skal ligge under en.
...
Det laveste målte FT4 jeg har hatt var 8, og det høyste målte er 25. Når den var 8 var jeg skikkelig dårlig, og det var da jeg startet med levaxin. Hadde også B12 på 90 mener jeg å huske, så på den tiden var formen laber. Men når FT4 var 25 var heller ikke formen spesielt bra. Denne sykdommen er veldig kompleks og med små marginer på hvor man føler seg bra.
Sliter også med musklene om dagen. De er stive og vonde. Tror jeg skal ta meg en tur i badekaret :) Det lindrer godt synes jeg. Har også som du tatt akupunktur, men er ikke spesielt glad i de nålene....
-
Dessverre tror jeg det vil ta lang tid før denne kunnskapen når legestanden.
Min første lege var av den unge og skråsikre sorten som ville medisinere meg ut fra TSH ( 1 -1,5) og min vekt. Han likte ikke kritiske spørsmål. Så jeg skiftet.
Min andre lege var ikke opptatt av TSH, men mente at det ikke var stoffskiftet som var årsaken til søvnløshet, angst og kribling i hele kroppen. For det lå jo innenfor normalen med min medisinering. Jeg kunne derimot komme igjen hvis jeg ble deprimert. Jeg følte meg som det berømte håret i suppa. Så jeg skiftet igjen. Heldigvis.
Nå håper jeg disse to legene ikke er representativ for hele legestanden, men dessverre tror jeg at det er mange som er undermedisinert.
Nei, dette er ingen enkel sykdom. Men jeg tenker at nå får jeg i det minste medisiner for sykdommen. Har gått i ti år med masse symptomer og en følelse av at det feiler meg noe.
Sånn sett er det greit å få en diagnose, og trøsten er at dette er en sykdom som det finnes medisiner for. Jeg kjenner flere som har lavt stoffskifte og som fungerer helt utmerket. Målet mitt er å bli en av dem.
Og jeg vet at det finnes en dose som får meg til å føle meg helt fantastisk. Jeg hadde den i en uke i vår -etter en periode med feilmedisinering - så hva den ligger på har jeg ingen anelse om. Men den skal jeg finne igjen.
Skulle gjerne hatt et badekar. I stedet får jeg gjøre nakkeøvelsen jeg har fått)
-
Ja, da har jeg tatt dobbel dose lio i en uke, og det eneste jeg merker er at jeg blir varmere og fått uren hud. Heldigvis ikke hjertebank. Formen er vel kanskje noe stigende hvis jeg legger godvilja til :) Men muskelfestene er fortsatt like betente, og kroppen verker. Tror jeg bør øke levaksinen til uken også, legen er tilbake på tirsdag, så får høre hva hun mener.
Ellers har jeg bestemt meg for å bestille time hos Balderklinikken. Er det Omdahl som er den beste "for sånne som oss"? Har også fått anbefalt 4M klinikken, noen som har vært der?
-
Da er time hos Balderklinikken bestilt. Ble ikke Omdahl og får han tar ikke imot nye, og hvis jeg skulle stå på venteliste så hadde jeg ikke fått time før jul neste år. Så da ble det en kvinnelig lege istedet.
Merker fortsatt ingenting av at jeg øka dosen, så tror jeg skal øke dosen. Jeg liker å ha med legen på det jeg gjør, men er jo ikke så lett når legen også er syk :wink:
-
Håper det er Levaxindosen du mener ?
Det er nok en fordel å øke denne så mye som mulig før en tyr til Liothyronin (T3)
Men du kan ikke vente resultater av en økning før det er gått noen uker, og den er ikke blitt helt stabil før det er gått noen måneder.
Så slik doseregulering tar tid !
Øk Levaxinen med 25µg/dag på doser under 100/dag og 12,5µg på doser over 100/dag, er en slags regel.
-
Ja, levaxindosen jeg mener. Legen skulle egentlig ringt meg i dag, men er vel fortsatt syk da siden jeg ikke har hørt noe. Øket jo lio dosen den 17. sept, så da kan det vel ikke skade å øke levaxindosen nå. 12,5 ug blir vanskelig å få til med de tablettene jeg har i hus nå, men jeg kan jo ta 25 ekstra tre dager i uka?
-
Jada, det går bra å ha litt forskjellig dose på dagene, det er ukedosen som bør regnes.
Vi regner ofte pr. dag, men bør etter min mening gå over til å regne i mikrogram pr. uke.
1000µg i uka er et utgangspunkt for T4 dosen, men det varierer sterkt.
Liothyronin regnes ofte pr. dag fordi den har så kort virketid.
Har sett at man anbefaler 5µg av gangen, og trenger en mer bør en helelr ta to ganger med noen timers mellomrum - og aldri på kvelden.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Liothyronin regnes ofte pr. dag fordi den har så kort virketid. Har sett at man anbefaler 5µg av gangen, og trenger en mer bør en helelr ta to ganger med noen timers mellomrum - og aldri på kvelden.
Den siden leste ikke min lege under utdanningen tror jeg. Når jeg begynte med Liothyronin så startet jeg med 10, og gikk opp til 20 etter en uke. Nå sist gikk jeg fra 20 og rett til 40 som jeg tar nå. Merker forskjell i 2 dager, så ingenting.
-
Jeg har jo omtrent samme erfaring med Liothyronin som deg. Hos meg virket den i en uke - så var det tilbake til det gamle igjen.
Siden forsøkte jeg jo meget høye doser uten å kjenne noe til det.
40 er også en meget høy dose - jeg endte på 120.
Det er ikke alle som har nytte av dette, men det er viktig for noen.
Kan du være av den typen som skal ha naturthyroxin da ?
Jeg ble iallfall mye bedre da - og bytter aldri tilbake !
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
40 er også en meget høy dose - jeg endte på 120.
...
Kan du være av den typen som skal ha naturthyroxin da ?
Planen min var å få øke dosene sammen med legen, men hun er ikke mulig å få tak i, så da får man vel ordne det selv da. Nå har jeg ventet i 14 dager på svar, og det er jammen lenge nok. Så da øker jeg levaxindosen selv. 120 lio :eek:
Min lege vil ikke gi naturthyroxin under dekke av at hun ikke har noen erfaring med det. Men jeg har bestilt time hos Balderklinikken og skal dit i begynnelsen på november.
-
120 ja - og jeg målte fT3 til over 20.
Så sluttet jeg brått - for å se om det hadde noe effekt, men det hadde det heller ikke.
Men Naturthyroxin har stor effekt på meg.
Det kan ikke være, som mange sier, fordi det inneholder T3.
Det må ha med å gjøre at hormonene er biologiske - og ikke syntetiske.
Tabletter med naturthyroxin måles i Grain, som er ca. 60milligram.
Man ender gjerne opp med mellom 2 og 4 Grain om dagen.
1Grain inneholder 38µgT4 + 9µgT3.
3Grain inneholder 114µgT4 + 27µgT3.
Kroppen lager jo T3 (av T4) før det kan brukes, og det går med 4µgT4 til hver µgT3. Altså skal det brukes 4x9=36µgT4 for å lage de 9 som er i et grain.
Det betyr at for å sammenlikne kan man dobble T4 innholdet.
3Grain vil altså kunne sammenliknes med effekten av 228µg Levaxin - men det er bare sånn grovt sett. Det er store individuelle forskjeller på hvordan man oppfatter dette.
Så om du skal begynne tror jeg det er lurt å innstille seg på en overgang.
Så er det også slik, at ingen hormoner virker godt før man får tilstrekkelig av dem.
Derfor ville jeg nok gitt Levaxinen er sjanse på full dose før du bestemte deg.
Andre parametere som D-vitamin B-12 og ferritin bør nok også opptimaliseres først.
-
Moren min prøvde fibromyol og syntes den virket kjempe bra. Jeg har holdt meg til voltaren eller diclofenac, men skal jammen koste på meg fibromyol og prøve den en gang også.
-
Jeg har spist opp en pakke, og kan ikke si at jeg merket noen forskjell. Kan nok hende man må ta den lenger for å merke noen bedring, men jeg har jo ikke tålmodighet.
Prøver istedet stor dose med Omega 3, 6 og 9, samt magnesiun (hadde stor mangel på det) og har faktisk blitt mindre stiv og har mindre muskelvondt.
-
Blodprøve resultater
Jeg har vært på Balderklinikken og tatt en haug med blodprøver. Stoffskifte prøvene ligger greit innen normalen, så legen mente at vi skulle fokusere på "andre mangler" først.
Dette er det jeg hadde avvik iforhold til normalen på:
fS-Vitamin D3(50-150) 44
S-Vitamin K (0-2) <0,1
S-Magnesium (0,71-0,94) 0.68
I tillegg var selen og zink i det nederste normalfeltet, og jeg har startet med tilskudd av dette. Tar D3 vitamin og magnesium. K-Vitamin mente legen ville komme seg av seg selv, hvis vi klarte å få orden på magen.
Har også målt S-Kortisol 07-0 (138-690) 112. Denne ble tatt fastende og tidlig på morgenen. Jeg har alle symptomene på trette binyrer,(unntatt depresjon) og har prøvd å lese meg litt opp på dette. Leste på Mettes tyreoidea side at kortisolet bør være 3 ganger høyere om morgenen enn om kvelden, da må jeg si at jeg lurer veldig på kortisolet mitt er om kvelden. Burde ikke dette utredes videre?
Virket som legen ville se om de tilskuddene av omega 3, mineraler og vitaminer hjalp på formen før man gjorde noe med å hjelpe binyrene. Legen sa bare at jeg hadde jo kortisol, så var ikke slik at jeg ikke produserte det. Kan desverre si at jeg ikke merker noen særlig bedring av det vi har gjort hittil.
Har jo lest at mange smører seg med hydrokortison krem. Jeg er plaget av endel eksem og bruker Elocon på dette, kan det påvirke binyrene mine?
Hva mener dere her inne som har peilig på dette jeg burde gjøre videre? Veldig takknemlig hvis noen tar seg tid til å svare.
-
Sv: Blodprøve resultater
Elocon er jo også et kortiksteroid og vil vel heller bidra til at man måler økte kortisolverdier.
Smører man for mye av dette, altså mer enn kroppen normalt bruker, vil man nærme seg Cushing og kan måle dette på den måten at hypofysehormoner undertrykkes. Feks. ACTH. Man må i så fall smøre store arealer daglig i lang tid.
Det er vel tydlig at du lider av en rekke mangeltilstander og slikt tar tid.....
Og det er nok slik at dette er viktig for en normal binyrefunksjon.
Det er jo stoffskiftet også, da dette jo ligger i bunnen og bestemmer nesten alle kroppens funksjoner.
Hvor mye D3 / K2 tar du da ?
-
Jeg smører ikke store flater, og er heller ikke flere dager i strekk. Men har eksem som blusser opp innimellom, hvis jeg får i meg noe jeg ikke tåler. Hvis den fører til høyere verdier, og jeg fortsatt har lavt. Er ikke det rart? For det er vel slik man leser det?
Som lydig pasient :wink: har jeg hittils gjort som legen har sagt. Tar 2000 IU D3, og ikke noe K2. Da legen mente det ikke var nødvendig fordi den ville komme av seg selv. Har hatt veldig uregelmessig mage, og har det fortsatt, så har ikke klart å få orden på den enda. Så spørs om jeg tar opp så mye K2 enda. Skal bestille det kombinsjonsproduktet du anbefalte. Jeg har ikke merket noen bivirkninger eller "virkninger" på det jeg har tatt hittils.
Ja, har jo mangel på mye. Tar også B12 sprøyter, så den bør ha kommet seg høyt. Skal ta to ampuller hver 3-4 uke nå som vedlikehold. Det blir jo en ond sirkel, og det er vanskelig å vite hva de ulike symptomene kommer fra. Har jo veldig vondt i kroppen, ekstremt trøtt (særlig i perioder), og en mage som ikke funker. Men om det kommer av det lave stoffskiftet, binyrene eller fibromyalgi er jo ikke godt å si. Jeg mener jo at alt dette henger sammen som en lidelse.
Hvis ikke jeg har blitt noe bedre innen februar (neste time på Balderklinikken) vil det bli vurdert overgang til Erfa.
-
Jo, du forstår jo dette du da, det er som du sier. Uten smøringa ville du hatt enda lavere kortisolverdi. Det viktigste med kortisol er at det er høyt om morgenen, OG - at det faller til under halvparten til kvelden.
Du skal igang - og du skal sove.....
K2 lages jo i tykktarmen, at restene av K1 som ikke ble tatt opp i tynntarmen.
K1 er et blodlevrings element som vi antagelig får nok av.
All senere forskning viser at vi her i Norden trenger K2. Og at vi trenger D3 begynner man snart å forstå.
Men, det måtte jo mases på da, og det må nok mases på når det gjelder K2 og etterhvert tror jeg man må innse at mye må endres i måten man behandler på og med.
2000IU D3 er jo 5 ganger mer enn anbefalt. Likevel vil det ta tid å komme seg på den dosen. De første måneder, og jo særlig om vinteren, kan de som har påvist mangel dobble den dosen flere ganger i flere måneder.
Snill pike er fint det da, men når du har lukket døren også ?
Da er det påtide å finne fram Pc-en å undersøke om det rides kjepphester eller om de råd man har fått er "gammelt nytt".
Så vil jeg også være enig i at dette nok henger ihop alt sammen - og hva man kaller det betyr vel ikke noe for oss. Jeg hadde (har?) også diagnosen fibromyalgi, og fikk denne før jeg fikk diagnosen hypothyreose, og hadde den hele tiden men jeg gikk på Levaxin.
Så forsvant fibromyalgien når jeg fikk Armour da.......
-
Jeg har nok alt for lavt kortisol om morgenen, for jeg kommer jo ikke i gang. Bruker lang tid på det å komme i orden og komme meg på jobb. Når jeg kommer til ettermiddagen har jeg nok ikke noe kortisol igjen i det hele tatt, for da vil jeg jo bare sove.
Jeg har ingen annen forklaring enn at maten må gå for fort igjennom meg, for jeg spiser sunt og næringsrik mat. Men det hjelper nada. Så det er opptaket av vitaminer og mineraler som er feil.
Skal bli slem jente jeg og gjøre som n'Finn sier istedet :wink: og doble dosen D vitamin en periode. Skal snart til varmere strøk så det hjelper nok på også.
Hva skal jeg gjøre med kortisolen da? Når jeg går tur, eller trener, blir jeg stuptrøtt etter ca 5-10 minutter, begynner å gjespe intenst og har mest lyst til å sove. Men så glir det over når jeg blir ordentlig varm og jeg føler meg mer normal igjen. Kan dette ha noe med lavt kortisol å gjøre? Jeg har trodd det kunne ha med lavt blodsukker å gjøre, men kanskje ikke...
-
Vi har jo skrevet endel om trening og hypothyreose her tidligere.
Jeg har jo altid trent, men noen perioder har vært utrulig vanskelige.
Den totale ettervirkningen av trening skal jo bli at man bygger seg opp etterhvert. Man skal vite at man river ned når man trener, og det er stoffskiftet som bygger det opp igjen - når vi sover. Derfor er begge deler nødvendige.
Og man skal vente til kroppen har bygget det opp som ble revet ned - trener man før dette er bygget opp, forsvinner jo gradvis muskulaturen.
Og det er jo her en vesentlig del av energien vi spiser forbrennes.
Så er det jo fint å få binyrene til å fungere. Det kreves mer av dem under trening, og de vil stimuleres til å yte mer under trening.
Det er bra, men en skal jo også la disse få bygge seg opp igjen.
Vi må antagelig tenke mer på dette - idrettsutøvere lærer at de er meget lett trente, og at man ikke trenger tenke på dem !
Velkommen i slemmeklubben da :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Velkommen i slemmeklubben da :)
Takk takk! Eminent klubb det :D Det blir motstykke til andre klubber av selvgode leger, gammeldagse thyreoideaforbund og andre lureklubber :wink: Regner med at du er generalsekretær.
Jeg har trent jevnlig i 2 år nå, og merker at jeg blir sterkere og får en bedre kroppsholdning av det. Men det er viktig å kjenne hvor grensene går, så jeg ikke blir overbelastet. Har tatt for hardt i noen ganger, og da tar kroppen fullstendig timeout noen dager og jeg blir faktisk sengeliggende. Men en jevn rolig belastning tåler jeg. (tror jeg da)
Bør jeg be om noen flere prøver av disse binyrene da? Har jo lest at det finnes flere typer tester.
Ellers så er jeg midlt sagt litt irritert om dagen fordi legekontoret mest sannsynlig har rotet bort resultatet av D-vitaminprøvene jeg tok i begynnelsen av mars. Siden jeg ikke hørt noe mer den gangen, de skulle ringe meg hvis det var avvik, tok jeg for gitt at den var i orden. Har spurt noen ganger senere også, men da fikk jeg bekreftet at jeg fikk høre fra de hvis det var noe feil. Men, etter å ha fått skrevet ut journalen ser jeg jo at de aldri har skrevet inn d-vitamin resultet, bare de andre prøvene. Men de skal visst "klare å finne de" på 14 dager, så da blir det spennende å se hva den viser. Har vel gått med altfor lav d-vitamin i 9 måneder uten grunn, typisk! Det er jo en prøve jeg har betalt for, kan vel ikke være lov å holde på slik?
-
D-vitamin er jo viktig da, og nesten alle har mangel.
Første testen jeg tok hadde jeg 39, men nedre grense var 36 den gangen, og jeg fikk jo vite at "verdiene var fine" !
En måned senere var nedre grense noenogførti - og da var de plutselig ikke ok lenger.
"Fine verdier" bør sjekkes med egene øyne.
Like innafor grensa er ikke "fine verdier", men blir likevel brukt.
Kjøp deg D3 du damen - de gjør bare godt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Kjøp deg D3 du damen - de gjør bare godt.
Yep! D3 er innkjøpt, nå gjelder det bare å få i seg nok :)
-
Kanskje på tide med en oppdatering. Jeg har nå vært hos Balderklinikken 2 ganger, og har nå spist omega 3, antioksidanter, selen, zink, b12, magnesium, d3, en boks gurkemeie og drukket masse grønn te :D Og musklene og generell form er mye bedre enn i november. Det er lenger tid i mellom de dårlige dagene hvor kroppen bare har lyst til å ligge stille. Og jeg merker at kroppen tåler trening bedre, er bare en brøkdel støl nå iforhold til tidligere. Tåler også høyere puls og mer belastning.
Har nå time der igjen om en uke, har tatt blodprøve og så får vi se hva som skjer. Jeg kommer til å be om jeg kan få prøve tyroid. For selv om formen er bedre, er det langt igjen. Og jeg er egentlig ikke villig til å "sløse" bort mere tid, hvis en annen medisin kan gjøre meg bedre. Vet jo det ikke er noe hokus pokus, og er jo ikke sikkert det fungerer bedre for meg heller, men jeg vil i hvertfall prøve.
Hvis noen av dere har noen erfaringer dere vil dere, så fyr løs!
-
Idag har jeg tatt min første tablett med Erfa tyroid. Skal fortsatt ta litt levaxin, legen anbefalte en kombinasjon.
Så nå er jeg spent på hvordan kroppen reagerer. Om jeg får noen bivirkninger og "virkninger". Hittils merker jeg ikke noe som helst, men det har ikke gått et døgn enda :D
-
Og i dag har jeg fått diare. Vært kjempefin i magen i en måneds tid etter at jeg kuttet mye vekk fra kosten. Lurer på om det kan være thyroid som gjør det? Hva tror dere andre? Noen som har hatt lignende bivirkninger i oppstart av thyroid?
-
Du må nok lade tiden arbejde lidt... Damen. :D Se om det bliver ved og ellers har jeg godt nok læst (ikke oplevet selv), at nogle af dem der ellers har haft en træg peristaltik i tarmene pga. lavt stofskifte over længere tid, de kunne godt opleve at der kom gang i tarmene i en periode, indtil fordøjelsen har fundet sin nye rytme efter opstarten af Thyroid. Desuden kan der jo altid ske enkeltstående afvigelser fra dag til dag hos alle. vink11