-
Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid
Hei : )
Jeg er ny her. Og veldig dårlig, og håper noen har litt håp og positive erfaringer å dele med meg : )
Ble akutt innlagt på sykehuset for en uke siden med TSH på 137,8 og T4 på 3. Ekstreme verdier ifølge legene og de har vært redd for at jeg skulle gå inn i en komatilstand.
Verdiene har nå begynt å snu.
Har fått diagnosen Graves sykdom, men den sjeldne varianten der stoffskifte blir lavt istedet for høyt pga. en spesiell TRAS.
Vet svært lite om dette, og hadde satt stor pris på om det er flere med samme diagnose her inne? Setter også stor pris på om noen har kunnskaper om dette som de vil dele med meg : )
Har det tøft nå. Har en skjønn liten baby som er fortvilt over syk mamma, og skal i utgangspunktet gifte meg om 3 uker : ) Men kroppen vil ingen ting.
Vil så gjerne bli frisk : )
Har slitt i mange år, men verdiene på stoffskifte har hele tiden vært i grenseland, så det har ikke vært snakk om stoffskifteproblematikk før nå.
Ble satt på 100 mg Levaxin for en uke siden, men merker ingen stor forskjell. Har lest litt om Armour, og har en god magefølelse på det. Men legene sier jeg må gå på Levaxin så lenge verdiene mine er som de er.
Er i utgansgspunktet for en naturlig legning av kroppen, så ble satt på homeopat medisiner en tid da verdiene for tre uker siden var på TSH 56 og T4 på 7,2. Ville gjerne avvente litt med medisinering, da jeg hadde et håp om at kroppen ville ordne opp. ( Har hørt at den kan det om stoffskifteubalansen evt. er fødselsrelatert. Og siden jeg ble mamma for 7 måneder siden, håpet jeg på det.)
Med den homeopatiske behandlingen begynte verdiene først og balansere seg i riktig retning, deretter gikk alt veldig raskt i feil retning og jeg endte opp kristisk syk på sykehus. Så her er jeg. Syk og redd og full av spørsmål.
Sliter veldig med konsentrasjon og hukommelse, er veldig sliten og trist og rar i hele meg.
Har ikke hatt overskudd til å lese noe om stoffskifte eller noen av de mange postene her inne. Det blir etterhvert!
Fantastisk at det finnes et slikt sted hvor så mange kan dele av sine erfaringer!
Ønsker å dele mer litt senere.
Friske tanker fra meg hjerte1
-
Sv: Graves sykdom, men lavt stoffskifte med TSH på 137,8 og T4 på 3.
Hei, hvis det var blokkerende TRAS du har, skulle du hatt lav TSH samt lav ft4....du har helt vanlige hypthyreose-tall (vanlig og vanlig....du er velidg hypo)
Du hadde TSH på 50-noe, og så gikk den opp til 130-noe.
Merk at TSH er logaritmisk, og det er samme oppgang fra 60 til 120 som fra 1 til 2.
Din ft4 var 7 ikke så lenge siden, men du nevner ikke hvilket lab det var eller hva referanseområdet er, de er typisk 7-16 eller 9-22 eller en tredje vanlig variant (kommer av hvilket merke testkit de har kjøpt inn)
Men jeg tipper at det var 7 mot 9-22 når TSH var 56.
Uansett så betyr det at din kjertel har totalt gitt opp og du må ta thyroxin.
Det går fint an å begynne på Thyroid USP som Armour heter, eller hvilket som helst annet merkenavn, alle er laget av samme råstoff fra samme fabrikk. Men problemet er å få resept på det.
Det var en med TSH på 80 noen år siden som også var veldig dårlig, og hun ble etter kort tid også satt på liothyronin i tillegg av endokrinologen.
Dere som har hatt høy TSH får masse sympati av legene, i motsetning til oss som blir ansett som hysteriske når vi ikke blir super-kjekke straks. Føl deg litt priviligert....
Jeg ser at du ble satt på 100µg. Du merker en liten bedring når TSH er blitt i nærheten av der du trenger det (individuelt, kanskje 1, kanskje 0,3, kanskje 0,02) og da er ft4 godt i øøvre haøvdel av referanseområdet, og så blir det en tydelig bedring når du har vært på riktig dose i seks måneder typisk.
Velkommen hit!
Hilsen
Nora
-
HJELP til overgang fra Levaxin til Erfa
Hei
Jeg har besluttet å prøve Erfa : ) Legen min er enig i det, men usikker på hvordan vi skal gjøre det med overgang og dosering. Jeg er nok ikke optimalt dosert på levaxin. Tar 75 mcg levaxin og 10 mcg lio. Jeg har tydelige hypo symtomer. Prøvesvar er Tsh i nedre grense( husker ikke nøyaktig) og t4 på 15.
KAN NOEN VÆRE SÅ SNILL Å VEILEDE MEG GJENNOM OVERGANGEN OG OPPTRAPPING, SAMT STYRKE? OG HVORDAN JEG TAR ERFA GJENNOM DAGEN?
På forhånd tusen, tusen, tusen takk!!
Håper på en frisk vår hjerte1
-
Sv: HJELP til overgang fra Levaxin til Erfa
Hei Vilja.
Skrev akkurat noe liknende i en annen rtåd :
Rent matematisk kan man regne det ut slik :
1Grain inneholder 8µgT3, som man ganger med 4 = 32 + 35 = 67g T4.
1Grain inneholder også 35µgT4.
225 : 67 = 3,36Grain
Men det stemmer sansynligvis ikke......
Man regner med at bare hver fjerde T4 blir til et T3, som jo er stoffskiftehormonet.
Vi er forskjellige (heldig vis) og reagerer uforutsigbart på overgang til Tyroid.
Begynn med å kutte all tyroxin (Levaxin) i noen dager og start opp med 1Grain ERFA.
Øk ERFA dosen så hurtig din kropp vil akseptere.
(nok en uforutsigbar barriere)
Generelt kan man øke i større posjoner når dosen er lav enn når den er høy.
ERFA doseres i følge pakningsvedlegget i utgangspunktet i en morgendose.
Noen har likevel funnet ut at de har det bedre hvis de deler dosen i en morgendoes og en tidlig på eftan.
Men det sier ikke fabrikenten noe om.
For egen del har jeg forsøkt det, men hadde ingen fordeler i mitt tilfelle.
Så håper jeg jo at du får like mye ut av det som jeg gjorde - og TAKK legen din !
-
Hei og tusen takk for svar: )
Jeg må være ærlig på at jeg datt av regnestykket på + 35 : )
Vet du hvor mye 125 mg Erfa tilsvarer i tyroksin? Og hvor raskt er det snakk om å trappe opp?( flere ganger i uken, en gang i uken, en gang i måneden?) Og hvor lang tid vil det ta før det slår ut på blodprøver? Med Levaxin tar det jo godt over en måned. Hvilke overdoseringssymtomer skal jeg se etter, og hva gjør jeg om det skjer? Føler jeg står litt alene her, så det føles trygt å spørre på forhånd : )
Jeg surrer rundt med konsentrasjonsproblemer og har ikke ervervet meg mye kunnskap om medisinering på dette tidspunktet. Setter derfor STOR pris på alle som er så fine å dele av sin kunnskap med meg- og andre her inne : )
Så takk igjen, med ønske om en frisk påskehjerte1
Jeg kommer nok til å spørre en del etterhvert, for jeg er av den vitebegjærlige sorten bare jeg har overskudd nok : )
Jeg prøver å henge med så godt jeg kan. Tilsvarer Erfas 125 mg 125 mg Levaxin? Og hvorfor kan man ikke gå rett over fra sin dose levaxin til tilsvarende dose ERFA?
Vilje :?
-
Men Vilje da :)
125mG ERFA er 2Grain og inneholder 70µgT4 + 16µgT3.
16x4=64 + 70 = 134 - skal vi kalle det sammenlignbare T4 ekvivalenter.
Jeg hadde jo ledd meg skakk om det hadde blitt det samme :)
Det var jo ikke mye gæli.....
Men - det store mennet er at du ikke kan stole på denne regninga gjelder for deg. Du kan reagere slik at dosen både kan bli for liten og for stor.
Rådet er å starte forsiktig, men øke så fort en kan.
-
Hej n'Finn hjerte1
Sikker nogen regnestykker! Ikke lige min stærke side. Men min mand er skra til det, så det går nok.
Men jeg har lige læst, T3 i Erfa virker fire gange så stærkt som det T4, man får fra de syntetiske produkter ... Og det forklarer jo selvfølgelig, hvorfor det skal gå så langsomt med at sætte dosen op!
Og så stod der i øvrigt, at man kan - eller skal? - indtage Erfa ved at lade det smelte under tungen.
Hvad gør I som er her på forum? Der stod, det ikke smager slemt, men tid ta'r det vel - og man skal tage det 1 time inden morgenmaden?
-
Tusen takk for så god hjelp hjerte1 Jeg lurer fremdels på hvorfor jeg skal begynne emd en lavere dose ERFA enn den dosen av LEVAXIN jeg er på pr i dag når jeg skal skifte over. Er det pga t3 andelen i ERFA? Jeg tar i dag Lio i tillegg til Levaxin, så sånn sett er det ikke noe grunn til å være obs på t3?
Jeg ønsker meg ordentlig inn med teskje hjelp i forhold til hvordan ern overgang skal forgå, og hvorfor : ) Setter uendelig stor pris på all hjelp jeg kan få.
Jeg er i ordentlig dårlig form nå, har brystbetennelse og underlivsbetennelse, og det virker nesten som at stoffskiftesymtomene har blitt meget verre graunnet dette? Kan dette stemme? Jeg undret meg når du Anisa skrev at du justerte dosen etter feber ol. Hvorfor justeres dosen under feber, påskjenninger, årstider?
Mange spørsmå nå, men det er sånn vi lærer, er det ikke ? hjertflag1
Jeg ønsker meg så inderlig et liv hvor jeg kan leve høvelig symtomfritt. Jeg håper inderlig at bytte til ERFA vil føre med seg gode ting for meg : )
Friske tanker,
Vilje
Ps. Kom over denne linken( dere kjenenr den nok : )
http://www.realthyroidhelp.com/
-
Tja.....
Akkurat hva som er årsaken til an man helst bør begynne med en lavere dose enn antatt når en går over til et Thyroid vet jeg ikke.
Det kan være som du nevner, at men må tilpasse seg naturlig T3 - og T4 for den saks skyld. Eller noen av de "unevnlige fordi "vi" ikke vetsåmyeomdem)
Ikke så mange som har sikker kunnskap om det tror jeg.
Men i praksis er det sånn at det er en fordel med lansom tilvenning.
Det er iallfall ikke noen fordel å begynne med for høy dose.
Ett vet man : binyrene må følge med (det gjelder jo også for Levaxin). Begynner man for høyt, kan de slutte helt å produsere, og det vil ingen ønske seg.
Hvordan dette og resten av "systemet" reagerer er noe usikkert, men en rolig oppstart/overgang har du bare godt av.
Og akkurat hva som er "for høy dose" for deg er ikke så godt å si
Det er en overgang, og i den perioden sies det at man må akseptere noe turbules før dosen er høy nok. Det tar feks mange uker før den nye T4 begynner å omdannes og enda lenger tid før man er istand til å kjenne det.
Så tolmodigheten blir satt på prøve.
Min egen erfaring er at det gikk kjempebra helt fra starten. Jeg begynte alt for forsiktig og til å begynne med var fT4 bare sånn 6-8. Likevel syns jeg at det var mye bedre.
Får håpe det hjelper like bra på deg Vilje.
-
Ble så fristet til å svare.. Går så lenge mellom hver gang jeg er her inne nå at passordet mitt byttes ut "hver gang" :P Men jeg har nettopp gjort det samme, gått fra Levaxin til Erfa i samråd med legen min... Jeg hadde bare 50 mg Levaxin og likevel var jeg overdosert og hadde høyt stoffskifte..
Nå trappet jeg ned på denne måten og hadde samtaler med legen min underveis i nedtrappingen.
Jeg reduserte fra 1 tabl. ala 50 mg Levaxin til 1/2 i 3-4 dager og så gikk jeg på 1/2 tabl. Levaxin i 1 uke..
Etter det ventet jeg helt til Levaxin var ute av kroppen og gikk uten en god stund fordi jeg ventet på Erfa og fordi at kroppen min skulle nullstille seg.. Da jeg startet på Erfa for nå 1 1/2 uke siden, så har jeg fulgt den samme oppskriften..
Begynte med 1/2 tabl Erfa (15 mg) i 3 -4 dager hver morgen, så økte jeg til 1 tabl. (30 mg) . 1/2 morgen og 1/2 ettermiddag i én uke...
I dag tok jeg 1 hel 30 mg morgen og 1/2 ekstra på ettermiddagen som vil tilsvare 45 mg. Denne dosen skal jeg forsøke prøve og se hvordan jeg føler meg.. Hittil har det bare gått oppover, men det gjenstår å se.. Tror ingenting lenger før jeg erfarer det selv :) Har blitt skuffet så mange ganger..
Om jeg opplever formen annerledes i negativ forstand skal jeg hoppe ned til 30mg igjen.. prøve meg frem mao. :)
Var dette forståelig? Ble litt mye på en gang kanskje :?
Lykke til, håper du blir bedre!!! :)
-
Jeg må jo tilstå at jeg gikk rett fra Levaxin den ene dagen, til 1 grain Thyroid den neste. og det gikk greit. Men det er jo ikke sikkert det fungerer like bra for alle. Jeg deler opp Thyroid i tre doser, som er fallende i styrke. F eks 2 grain morgen, 1.5 grain midt på dagen og 0.5 - 1 grain på ettermiddag. Var jeg deg ville jeg startet på en enkel loggbok, en helsedagbok. Skriv ned symptomer, dagsform når den endrer seg, doseendring etc. Det kan være greit å ha materiale derfra når du skal til legen også. Den kan hjelpe deg til å bli mer kjent med når du har det bra eller dårlig. For meg har det hjulpet veldig!
-
Jeg gikk også direkte fra Levaxin til Armour, merket ikke noe ubehag i det hele tatt, men det er nok som Ruth sier at ikke sikkert alle tåler det.
God bedring og lykke til med Erfa, jeg håper du får merke samme bedring som meghjertflag1
-
Har jo lagt merke til at flere ikke merker ubehag i forbindelse med overgang fra Levaxin til Tyroid.
Det er kanskje på tide å forenkle problematikken å legge unødig skremselspropaganda på hylla ?
Muligvis er dette en myte skapt av syntetlobbyens grå intrikatorer ?
Da er det jo ikke noen vits i at VI er med på å holde liv i myten.
Jeg har jo selv vært offer for den - jeg var redd !
Og jeg føler meg enda mer ille til mote ved tanken på at jeg kan være syntetlobbyens nyttige idiot !
Ett spørsmål bare :
Gikk dere rett over fra dag en - eller gjorde dere doseendringer ?
Og - hva var/ble Levaxindosen/Tyroid-dosen ?
-
Jeg gikk rett fra hel dose levaxin en dag til hel dose av Armour neste dag.
Med meg ble det gjort slik at legen regnet ut slik at innholdet av levothyroid i Armour skulle være likt innholdet av levothyroxin i levaxin. Det var aldri snakk om noe omregning av T3 for min del. Jeg merket ingenting annet en bedring:).
Tror du har rett n`Finn, ingen grunn til å være redd for denne overgangen.
-
Målingene etter overgangen min var jo helt på trynet - men jeg opplevde en kraftig forbedring !
Legen min trodde ikke det han så, og undret seg over at jeg både så bedre ut og sa at jeg hadde det bedre - når målingene viste det stikk motsatte !
Jeg hadde et kraftig fall i fT4 - og TSH etter overgangen.
fT4 lå å vaka i området 6-8 flere måneder mens dosen var 2Grain ble TSH=0
Så fikk jeg etterhvert en nedtur og fant ut at TSH måtte man bare .......
Etter en lang jevn (for lang) tid med doseøkning ble jeg bra igjen.
Nå skal jeg passe meg for å synse for mye om behandlingen din Damen.
Og jeg vil ikke være med på å slå den hånden som tross alt rekkes ut mot oss.
Men jeg tror ikke noe på de som vil styre doseringen etter blodprøver.
Det er synd at man er villig til å overstyre pasientene med blodprøveresultater isteden får å lytte til dem, og tolke deres kliniske bilde.
Det er ingen hemmelighet at jeg også mener at man ikke skal bruke noe som ikke virker godt nok. Litt av noe som ikke virker - virker heller ikke.
Det pynter på blodprøveresultatet, men det er jo DITT kliniske bilde som teller.
Jeg vil nevne ett par eksempler :
Tyca : Der doserer man til TSH er null, for å minske muligheten for at TSH stimulerer til ny opbygging av kreftvev.
Der er det plutselig akseptabelt med høye fT4-verdier .....
Celleresistens : Der doserer man langt forbi TSH's nullpunkt og til at fT4 nærmer seg hypERthyreotiske verdier.
Begge for å tilfredstille pasientens kliniske bilde.
Men det kan man altså ikke gjøre i våres fall, der "det ikke har noen hensikt" - altså der legen ikke har noen klarlagt årsak å forholde seg til. (annet enn en sytete pasient)
Det utlegger jeg som : At legen ikke vil stole på deg når du forteller hvordan du har det, og vil styre behandlingen deretter.
-
Jeg gikk fra 150 mg Levaxin dene ene dagen til 1 grain Thyroid dagen etter og økte gradvis.
DAMEN: Jeg har også begynt på Balder, og de vil ha meg også på en miks av Levaxin og Thyroid. Jeg bruker nå 4.5 mg Thyroid, det mener de er for mye der. Hva som er min optimale dose med miks Levaxin/Thyroid vet jeg ikke. Jeg har det kjempebra på den dosen jeg bruker nå. Men jeg kommer ikke til å la meg underdosere for å følge noen fluelort på et papir!
-
Meget interessante meldinger!
Tak til alle hjerte1
Man får en del mere mod m.m. af at læse herinde !
Men jeg mangler stadig navnet på apoteket ...
-
Har fått Erfa 125 mg 500 pk
Hei.
Har prøvd å få tak i ERFA intensivt i flere dager, men hverken apotek1 eller ditt apotek kjenner til det sier de. Ditt apotek har ringt både grossisten og andre apotek, som også sier de ikke kjenner til det, og at de ikke får det opp sitt system. Allianse kjeden sier de kan skaffe meg ERFA men kun 100 tabletter 125 mg til kr 670.
HVA GJØR JEG NÅ?????
Ønsker ERFA 500 pk 125 mg.
Ditt apotek sier de bare kan skaffe mef THYROID 500 pk 125 mg til 16580 kr, men at grossisten mener at dette ikke er ERFA.
-
Sv: Trenger konkret HJELP HJELP HJELP til hvor jeg kan få ERFA 125 mg 500 pk.
Jeg har svart omtrent samme i en annen tråd, men :
Antagelser : Når apoteket sier de har snakket med grosisten, er det ikke sikker de har snakket med den rette. Bare den de til vanlig bruker.
Ikke sikekrt de har kontakt med den grosisten som importerer ERFA.
Jeg antar jo det er NMD (Norsk Medisinal Depot http://www.nmd.no/ )
Og så vidt jeg vet har ikke de forbindelse med andre Apoteker enn Vitus.
Jeg har likevel fått bestillt på Apotek1, men vet ikke hvor de får sin ERFA fra.
De kunne ikke levere 125mg, men 60mg.
Vitus kunne levere 125, og de har jeg nylig fått.
Håper du fikser det.
Preparatnavnet er ikke fullstendig oppgitt,
fellesnavnet for slik medisin er Tyroid. Feks Armour Thyroid - ERFA Thyroid - Thyroid-S.
Hvis det er Thyroid-S er den like bra som ERFA.
Se også etter at boksen er merket med USP - da er det bra.
Så har vel prisen ett siffer for mye et sted vel :)
-
Hei : )
Takk for svar for vanlig. Du er god å ha : )
Nå har jeg vært på telefon med nok et apotek1 i Trondheim. Mannen jeg snakket med tok seg god til å kunne fortelle at han fant THYROId 500 pk 125 mg til kroner 1600 fra produsent ERFA!
Det må vel være den medisinen jeg leter etter? Eller produserer ERFA en Thyroid som ikker er ERFA thyroid?
Vilje hjerte1
-
Neida - de produserer bare en type, så dette er jo bra !
-
hjerte1hjerte1hjerte1hjerte1Da er jeg lovet ERFA til lørdag. Hurra hurra huurraaaaaaa : ) Da må jeg bare finne ut vordan jeg skal gjøre overgangen på best mulig måte. Det har jo blitt gjort på så mange forskjellige måter : ) hjerte1hjerte1hjerte1hjerte1hjerte
-
Så ser det ut som at NMD leverer både til : http://www.dittapotek.no/ og til
http://www.vitusapotek.no/no/
Bare så jeg ikke sier noe gæli :)
Kjempebra det Vilje :)
-
Vilje....som flere har nevnt gikk jeg også nesten direkte over.
Jeg trappa ned fra 140µg Lev. til 100 i 1 uke, så begynte jeg med 1 grain(60mg) Thyroid-S mens jeg beholdt 25µg Lev. Jeg økte med 1/2 grain hver uke til jeg kom opp til 2,5...da kutta jeg helt ut LEV.Nå har jeg akkurat økt til 3 Grain,men tror jeg må høyere opp..
Tillater meg å bruke tråden litt videre....
Dere med fartstid..hvor lenge skal jeg la 3 grain jobbe før den" sier" hva den kan gi?
Og en ting til (jeg medisinerer meg jo alene, men må vel ta en blodprøve).
Når anbefaler dere at jeg sjekker verdiene?
-
Det er jo problemet gunnda.
Når er nok nok ? Hvilke symptomer skyldes feil dose, og hvilke er noe annet ?
Jeg har iallfall lett for å justere når jeg ikke er helt på topp.
Ikke med en gang, jeg drøyer noen dager, men hva skal man gjøre ?
Noen har stabile forhold og justerer aldri dosen sin.
Jeg har ikke det.
Jeg får heller ikke noe ut av å vite hva blodprøvene er (det som kalles stoffskifteprøver altså).
Det kan jo likevel ha en viss akademisk interesse å vite det.
Det er ikke fullt før det renner over, sier man jo.
Og er det ikke slik da ? Litt ned derfra og man er i nærheten.
Men til spørsmålet ditt : Mine erfaringer er jo bare mine da, og ta dem som det. Jeg brukte nesten et år på å komme opp i 3Grain, og så prøvde jeg litt opp og ned for å prøve å få bort de få symptomene som var igjen.
Så oppdaget jeg D-vitaminmangel, og når jeg begynte med D3 raste dosen til 3 grain igjen. og der er den nå.
Det var altså en opp og ned-tur. Ikke sikkert alle har godt av det ?
Prøv å ha litt is i magen noen dager å tygg litt på de symptomene som opptrer. Så kan du jo justere litt å se hvordan det går med dem.
Kanskje du bør prøve å holde deg på 3Grain ?
Ikke godt å si gunnda.
-
Tusen takk for svar!--Ja, jeg bør sikkert prøve ut året iallfall på 3 Grain, hvis ikke noe helt "spes." skjer slik at jeg skjønner det er for mye eller for lite.
Jeg må jo si til legen min en vakker dag at jeg nå bruker Thyroid, så spørs det om h-n vil ha noe mer med meg å gjøre(ga meg jo ikke reg.fritak!)
Når det gjelder D3, ligger jeg på ca,85 uten tilskudd. (Men tar nå 20 µg/dgl.)
-
Da kan jeg røpe for "deg" at legen min ga meg heller ikke reg.fritak, men jeg greidde å lure en vikar.
Og det er legen min som skriver ut reg.fritak til meg nå.
Legen ser jo hvor mye bedre det virker for meg, og jeg hører ikke et vondt ord når jeg spør.
Om legen har skiftet mening vites ikke, men er iallfall villig til å gjøre et hederlig unntak for meg.
Det kan jo hende din blir også ?
Det er vanskelig å bedømme om du har nok D3. 85 er jo innenfor ref.grensene, men du kan jo ha høyere behov.
Om jeg har forstått rett, bør D3-dosen seponeres en uke før måling for at dosen ikke skal innvirke på resultatet.
Det som er sikker, er at 20µg/dag er langt mindre enn dagsforbruket, og får du ikke noe fra andre kilder er det for lite - om jeg skal dømme etter egen erfaring. Jeg har jo brukt 50µg i et år og på det året gikk jeg ned fra 100 til 69.
Nå tar jeg 100µg/dag, og tar det til middagen. Dosen bør tas til det feteste måltid, gjerne kombinert med A-vitamin.
Jeg har iallfall oppdaget hvor vanskelig det er å øke og holde denne over 100.
-
Har fått Erfa 125 mg 500 pk
Hei
Da har jeg fått Erfa 125 mg 500 pk( Kr 1600 på Svanen apotek I Trondheim). Når jeg til slutt fant ut hvilket apotek som kunne skaffe det, fikk jeg det på ett døgn!
Jeg begynte i går, med 1 grain under tungen( en time før mat). Jeg hadde hørt så mye om at det smakte og lukte fjøs, at jeg be litt bekymret da jeg ikke syntes det smakte/ lukte vondt. Tabletten smuldret lett opp( så ikke helt lett å dele i to) og smakte mer klor enn noe annet. Hmm, noen som har tanker om dette?
Ååå jeg er så glad tralaaa. Fortjener stor fremgang nå synes jeg, etter 11 års " hælvete" : )
(((Frisk tanker til dere alle))))
Og igjen, takk for all god hjelp : )
Viljehjerte1
-
Sv: Har fått Erfa 125 mg 500 pk
Bare jeg som må ut med 2000,- da uhhhuuuuuuuuu .....
Hurra for deg Vilde - håper dette er gifta for deg :)
Smaken er lik den gamle Armouren syns jeg - minus litt purke da.....
Denne syns jeg bare smaker søtt ?
-
Hei
Er det vanlig at Erfa smuldrer så mye når du deler de?
Vilje
-
Mine 125mg smuldrer omtrent som ny Armour.
60mg gikk fint å dele.
-
Hmmm, men hva tror du er grunnen til forskjellen mello 60 mg og 125 mg?
-
Har ikke forsøkt å finne svaret på det Vilde, men det kan være bare tykkelsen på tabletten. Kan gjøre det lettere for kniven å snappe den i to.
Egne antagelser må jeg legge til :)
-
Hjelp til å tolke symtomer i oppstart av ERFA
Hei
For 6 dager siden begynte jeg på Erfa. Jeg gikk fra 140 mg Levaxin( medregnet liotyronin) til 1 grain Erfa. Trappet etter tre dager opp til 1, 5 grain.
Kroppen min har respondert med ekstrem trøtthet, tung i kroppen, treg i hodet, vondt i muskler etc, så typiske lavt stoffskiftesymtomer. Det er tydelig at den jobber tungt.
Jeg tror den vil ha mer medisin, men jer er redd for å trappe opp for raskt, samtidig så er det ikke så lett å tolke hva som er hva av symtomer. Hvilke symtomer er typiske på for rask/ stor opptrapping?
Setter stor pris på alle synspunkter : )
Jeg føler meg veldig sikker på at Erfa vil fungere veldig fint for meg, jeg må bare komme ordentlig i gang : )
Vilje hjerte1
-
Sv: Hjelp til å tolke symtomer i oppstart av ERFA
Å- du har økt for sakte og blitt mer underdosert! Samme skjedde med meg. Enkelte mener at 1 grain thyroid tilsvarer 74 mcg levaxin (når man iberegner effekten av t3), andre mener det tilsvarer nærmere 100 mcg. - Ikke helt greit å sammenligne og regne om. Om du fremdeles føler deg tung, ville jeg ha gått opp. Er jo litt uenighet om det er lurt å gå fort opp eller ikke, men kroppen din sier ganske tydelig fra, så hør på den, sier jeg:-)
-
Sv: Hjelp til å tolke symtomer i oppstart av ERFA
Enig med Rufus der - stol på deg selv Vilje.
Du er sikkert litt redd for å overdosere.
Det er ingen grunn til det ! Du kan ihøyden risikere en dags uro, og det er ikke så fælt.
Mye viktigere å komme raskt opp i den dosen du trenger.
For høye doser er noe som kan skje når dosen er over 3-4 grain.
-
Overdosesymtomer
Hei
Kan noen fortelle meg hva jeg må gjøre ved sterke overdosesymtomer? Skal jeg redusere dosen litt, mye. Skal jeg la være å ta medisin et par dager?
Viljehjerte1
-
Sv: Overdosesymtomer
Jeg liker egentlig ikke ordet "overdose" så godt, men jeg forstår godt hva du mener.
Symptomer fra for høy dose kan en dele opp i flere typer.
I oppstarten kan en få dem hvis en har økt dosen raskere enn kroppen vil. Det er gjerne symptomer som hjertebank o.l.
Da virker det godt med å hoppe over en dag og fortsette på en litt lavere dose.
Det er nesten det samme om en bruker Levaxin eller Tyroid.
Så kan en få symptomer av en litt for høy dose etter lang tid. De er mer diffuse og kommer snikende.
Da syns jeg det er det stor forskjell på Levaxin og Tyroid.
Levaxin har en halveringstid i kroppen på en hel uke, så du kan hoppe over flere dager om nødvendig, men prøve en dag først da ?
Tyroid regulerer seg raskere etter min erfaring, det er ofte nok å halvere dosen en dag.
-
Jeg pleier å redusere dosen til det halve i en 3-5 dager ved overdoseringssymptomer for så å starte opp på "gammel" dose og noe mindre tillegg enn det som gjorde at jeg ble overdosert. Hvor "overdosert" er du? Har du noen blodprøvetall? Hvilken medisin bruker du? Har du gjort gradvis økning i medisiner over tid som har ført til dette eller en for høy og rask økning?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Hvor "overdosert" er du? Har du noen blodprøvetall? Hvilken medisin bruker du? Har du gjort gradvis økning i medisiner over tid som har ført til dette eller en for høy og rask økning?
Da vi har lagt trådene sammen, burde rette "historik" være nemmere at finde tilbage til. vink11