-
Trenger ny fastlege i Bergen
Trenger ny fastlege i Bergen.
En som har kunnskaper om hypothyreose...
Legen min påstår følgende om hypothyreose
*det er ikke arvelig
*har ingen sammenheng med leddsmerter
*du må ikke slutte å spise soya for det er bare sunt
*du kan ta medisinene sammen med frokosten
*det er ingen sammenheng mellom eksem og hudkløe og hypothyreose
Etter å ha lest om hypo på nettet blir jeg nervøs når jeg ser at det legen sier ikke stemmer med det jeg har lest... Det i tillegg til at hun forklarer alle symptomer jeg oppsøker henne med - oppimot psykisk helse, gjør at jeg ikke orker å gå til henne og har vert på legevakten i stedet. Der blir jeg møtt med vanlig respekt..
Derfor på tide å bytte fastlege.
Første gang jeg bytter, da jeg har skjønt at med denne sykdommen så er det viktig å ha en lege som vet hva han/hun driver med...
Noen som kan anbefale en i Bergen sentrums området blir jeg hoppende glad.. Det skal ikke mye til å få en lege som er litt bedre enn den jeg har...
-
Sv: Trenger ny fastlege i Bergen
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
maika
Noen som kan anbefale en i Bergen sentrums området blir jeg hoppende glad.. Det skal ikke mye til å få en lege som er litt bedre enn den jeg har...
Hvis det trækker for længe ud med at nogen svarer her - kan du - maika - måske kigge på denne liste over fastleger i Bergen og gøre som en af mine venner gjorde en gang. Hun har skrevet 5 meget vigtige (for hende) spørgsmål på et stykke papir og så begyndte hun at ringe til alle læger på listen i området (her i Danmark), for at høre om de havde plads til en ny patient.
Under den korte samtale har hun flettet sine spørgsmål ind i snakken og hvis lægen svarede bekræftende på mindst fire af de fem - har hun noteret sig, at det var det rette (for hende) menneskelig læge. Det var spørgsmål som havde betydning for forståelse af hende kroniske sygdom og lægens menneskesyn. Da hun havde fundet flere, der vare de "rette" - har hun henvendt sig til en af dem og blev hans patient. Det gik rigtig godt med hende siden dengang.
Kunne du tænke dig at prøve "metoden"? Du kan jo selv vælge hvilke spørgsmål er for dig vigtige at stille lægen, for at du kan føle dig godt behandlet. Det behøver heller ikke være hele 5 spørgsmål selvfølgelig. kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvis det trækker for længe ud med at nogen svarer her - kan du - maika - måske kigge på denne
liste over fastleger i Bergen og gøre som en af mine venner gjorde en gang. Hun har skrevet 5 meget vigtige (for hende) spørgsmål på et stykke papir og så begyndte hun at ringe til alle læger på listen i området (her i Danmark), for at høre om de havde plads til en ny patient.
Under den korte samtale har hun flettet sine spørgsmål ind i snakken og hvis lægen svarede bekræftende på mindst fire af de fem - har hun noteret sig, at det var det rette (for hende) menneskelig læge. Det var spørgsmål som havde betydning for forståelse af hende kroniske sygdom og lægens menneskesyn. Da hun havde fundet flere, der vare de "rette" - har hun henvendt sig til en af dem og blev hans patient. Det gik rigtig godt med hende siden dengang.
Kunne du tænke dig at prøve "metoden"? Du kan jo selv vælge
hvilke spørgsmål er for dig vigtige at stille lægen, for at du kan føle dig godt behandlet. Det behøver heller ikke være hele 5 spørgsmål selvfølgelig. kram1
Tusen takk.. Jeg tror ikke jeg ha krefter til å gjøre det på den måten. Jeg orker ikke tanken på en ringerunde, når det i utgangspunktet tar meg flere uker å orke å ta en tlf.. Satser på at noen i Bergen som har samme diagnose er snille nok til å anbefale meg en lege som ikke e helt bortreist... Få krysse fingene.... klemmkram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
maika
Tusen takk.. Jeg tror ikke jeg ha krefter til å gjøre det på den måten. Jeg orker ikke tanken på en ringerunde, når det i utgangspunktet tar meg flere uker å orke å ta en tlf.. Satser på at noen i Bergen som har samme diagnose er snille nok til å anbefale meg en lege som ikke e helt bortreist... Få krysse fingene.... klemmkram1
Det forstår jeg godt maika kram1
Alligevel synes jeg, at hvis du fandt lægeklinikker i passende placering i byen, og med internetbestilling og hjemmeside osv. - kunne du sende en mail til dem alle med en besked om at du har hypothyreose osv. og at du har derfor brug for en læge med interesse for stofskiftesygdom.
Når klinikken er vant til at kommunikere via internet (tidsbestilling, medicinbestilling osv.) - vil det også kunne hjælpe dig i fremtiden, så du ikke behøvede hver gang at tage telefonen for at ringe, vente, fremføre dit ærinde osv. men at ret meget kunne du klare at ordne uden at skulle overvinde dig selv hver gang. Håber du vil overveje det alligevel, fordi det ville være godt for dig. tro2
-
I tillegg kan du jo kanskje spørre fastlegen din om du kan få en henvisning til endokrinolog? Da kommer du jo til en som kan mer enn fastlegen. Kanskje det kan være litt støttende for deg nå som du ikke orker å gjøre så mye for å finne en ny lege?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
I tillegg kan du jo kanskje spørre fastlegen din om du kan få en henvisning til endokrinolog? Da kommer du jo til en som kan mer enn fastlegen. Kanskje det kan være litt støttende for deg nå som du ikke orker å gjøre så mye for å finne en ny lege?
Men det er jo derfor jeg ønsker å skifte fastlege, fordi hun ikke vil høre hva jeg har å si. Hun er ikke interessert i å hverken henvise meg videre eller å kommunisere med meg...
-
Kjære Maika!!
Det er mange tanker som farer gjennom hodet når jeg leser innlegga dine. Men en overordna er at du må bytte lege,ja. I stedet for å hjelpe deg og være der FOR deg, virker det som hun gjør det motsatte. Mennesker som ikke vil lytte og ta imot ny kunnskap/opplysninger(men samtidig er skråsikre), er ofte usikre mennesker..rent faglig og. Mennesker som er faglig trygge ,og vet mye, innser ofte ALT de ikke vet!!
Det har kommet mange fornuftige råd til deg. Jeg prøver en annen innfallsvinkel..I ditt tilfelle, for i første omgang å unngå leger, ville jeg melde meg inn i NTF i Bergen KUN for å møte andre som er i behandler-apparatet der, og prate med ulike medlemmer for å høre om ulike leger.....og andres erfaring.
Klem, Gunnda.
PS.En klage til kommunelegen ville vel gi deg blodprøvesvarene dine. Juridisk tilhører de deg, og du er i din fulle rett til å få kopi av dem.
DS.
-
Til alle dere som har tatt dere tid å svare meg og støtte meg, tusen hjertelig takkkram1 Vet ikke hva jeg hadde gjort uten dette forumet. Det er eneste tryggheten jeg har i denne sykdommen og har hittil vert til uvurderlig hjelp og støttecomp2
Den kampen det har vert å ha en vanskelig og arrogant lege som i flere år har gitt meg antidepressiva og skjenneprekener i stedet for levaxin har vert et mareritt. Fikk ikke diagnose før 6 mars 2009, og har nå gått på 50mikrogram levaxin en måned. tsh var i dag på 5. Legen redusert derfor idag dosen til 25mikrogram.
Hun gjorde narr av meg da jeg fortalte at jeg var blitt mye verre etter oppstart av medisin (siste mnd). Eks mistet mye av håret på hodet, kjempemye kløende tørr hud og utslett, obstipasjon, leddvondt, hoven i tunge og ansikt, trykk på halsen, kvelningsfornemmelser, alvorlige humørsvingninger... Og generelt sengeliggende megatrøtt.
Jeg har vansker med å forstå dette selv, da det skulle være omvendt (bedring) , og bad legen om forklaring. Hun lette opp på levaxin i legemiddelhåndboken - og sa at dette ikke kom av medisinene. Ingen slike bivirkninger.
***---Det er fortsatt bare symptomer på din depresjon du ikke vil behandles for mente hun... (Jeg hadde lyst å svare at det eneste som gjorde meg deprimert var henne og hennes frekkhet og manglende kunnskaper, men jeg lider ikke av mangel på folkeskikk heller)
Spurte motløs om hun kunne ta antistoffprøver. (ble anbefalt å sjekke det av en her på forumet) For hva da? Spurte hun surt... For å se etter antistoffer svarte jeg dumt... Hun fnyste det bort.. Spurte så om hun kunne henvise meg til en endokrinolog, for å finne ut hvorfor jeg har blitt så syk etter jeg har begynt med levaxin og stoffskiftet (tsh)er nede på 5 som hun sier er normalt.
Da skjønte jeg av kroppsspråket hennes at jeg hadde gått for langt, så jeg holdt godt kjeft i motangrepet som kom om at stoffskiftet nå var normalt og at hun ikke hadde noen grunn til å henvise meg... tok stille ytterjakken på, fikk ny time om 2 mnd og gikk. Hun glemte jaggu å gi meg ny resept på levaxin også...
Når jeg betalte og gikk hjem i 12tiden, visste jeg at jeg ikke kom til å gå tilbake der. Gikk rett hjem etter timen. Følte meg veldig apatisk... Hadde hodepine og orket kun sove. Når jeg stod opp i 22.00 tiden, lagde noe mat, så kom plutselig tårene. Jeg gråt som om Nilen hadde gått over sine bredder. Det var håpløshet, smerte, sinne og maktesløshet i samme elven. Alle krefter rant ut av meg...
Kunne ikke forstå at jeg har holdt ut i 5 år med denne legen.
Latt henne herse med og fornedre meg slik. Jeg har rett på en lege som tar meg alvorlig. Jeg vil gå til legen min med et problem, og så forventer jeg at han/hun skal prøve å finne ut hva som feiler meg og behandler det... Og hvis ikke, henvise meg videre.
Etter gråtetokten gikk jeg inn på NAV og valgte den første ledige legen jeg fant mitt område. Alt er bedre enn det jeg har måttet leve med siste 5 åra...
Men hva gjør jeg egentlig nå da.???
Går byttingen automatisk?
Dette står på NAV sine sider:
""""Overføring av journalen fra tidligere fastlege til ny skjer ikke automatisk.
Hvis du ønsker at journalen skal overføres til den nye fastlegen, må du betale et beløp til din tidligere lege.
Dette beløpet kan ikke føres på egenandelskortet. Du må betale det uavhengig av om du har frikort eller ikke""""
Noen som vet hvordan jeg går frem?
Får legen automatisk beskjed om at jeg har byttet?
Eller må jeg ringe og si det?
Jeg har en time der om to mnd.
Må denne avbestilles eller går den rett ut av systemet?
Hvordan får man flyttet journalen, og hva koster det?
Håper noen kan hjelpe...
Noen som har byttet fastlege som vet hva jeg gjør videre etter å ha trykt på "bytt" på NAV sine sider?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
maika
Får legen automatisk beskjed om at jeg har byttet?
Eller må jeg ringe og si det?
Jeg har en time der om to mnd.
Må denne avbestilles eller går den rett ut av systemet?
Hvordan får man flyttet journalen, og hva koster det?
Håper noen kan hjelpe...
Noen som har byttet fastlege som vet hva jeg gjør videre etter å ha trykt på "bytt" på NAV sine sider?
Hei!
Ikke så lenge siden jeg byttet og min samboer byttet på nettet nå nylig.
Du får et brev i posten som bekrefter byttet og da er det bare å ringe den nye legen din å bestille time. Første gangen ber dem om litt info, hvor og om du jobber, etc. Jeg fikk ikke videresendt min journal så jeg startet på "scratch" med min lege, det samme gjorde samboeren min.
Det kan man sikkert gjøre som man vill. Hvis du vill at journalen din skal overføres så kan du sikkert bare ringe det gamle legekontoret ditt, men da må du muligens betale litt slik du skrev. Ellers kan det kanske være en fordel å starte med "blanke ark" og? Jeg tenker jo litt at hvis man kommer med en journal der det står at man er deprimert etc. så kanske legen kan bli litt opphengt i de gamle diagnosene? Men det er bare en tanke asså... jeg har ikke noe peiling på hva som står i din journal så det kan jo være mulig det er best for deg å ta den med.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Hei!
Ikke så lenge siden jeg byttet og min samboer byttet på nettet nå nylig.
Du får et brev i posten som bekrefter byttet og da er det bare å ringe den nye legen din å bestille time. Første gangen ber dem om litt info, hvor og om du jobber, etc. Jeg fikk ikke videresendt min journal så jeg startet på "scratch" med min lege, det samme gjorde samboeren min.
Det kan man sikkert gjøre som man vill. Hvis du vill at journalen din skal overføres så kan du sikkert bare ringe det gamle legekontoret ditt, men da må du muligens betale litt slik du skrev. Ellers kan det kanske være en fordel å starte med "blanke ark" og? Jeg tenker jo litt at hvis man kommer med en journal der det står at man er deprimert etc. så kanske legen kan bli litt opphengt i de gamle diagnosene? Men det er bare en tanke asså... jeg har ikke noe peiling på hva som står i din journal så det kan jo være mulig det er best for deg å ta den med.
Tusen takk Carrokram1:) Da får jeg vente og se om det kommer brev i posten :) Kan legen nekte å videresende journalen?
-
De videresender normalt journalen, men kan ikke gjøre det uten ditt samtykke.
Noen vil ikke sende videre, men de kan ikke nekte deg utskrift av egen journal.
Noen krever også betalt for jobben.
Så er det ikke alltid så lurt å vidresende legens antegninger hvis man har vært misfornøyd.
Det kan jo tenkes at den nye legen stoler vel mye på det som står der......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
De videresender normalt journalen, men kan ikke gjøre det uten ditt samtykke.
Noen vil ikke sende videre, men de kan ikke nekte deg utskrift av egen journal.
Noen krever også betalt for jobben.
Tusen takkkram1
Men er det jeg som må ringe til det gamle legekontoret og be dem videresende? Og hvis dem tar gebyr, noen som vet hva jeg kan vente meg? 500 kr eller 5000?
-
Hei!
Fant denne linken som kanskje kan være til hjelp:
http://www.hallsetlegesenter.no/inde...d=38&Itemid=59
"Der står det bl.a:
Det er viktig at din nye lege får din gamle journal. Det er kun du som kan be om utlevering av journalen. Vi har laget et fint skjema som du kan printe ut og fylle inn personalia i, deretter sender du det til din gamle lege slik at han/hun kan sende journalen hit. Skjemaet finner du her.
Likeledes har vi laget et skjema som du kan fylle ut og levere her hvis du vil ha overført din journal fra oss til en annen lege. Fyll ut skjemaet og lever her. Skjemaet finner du her.
Overføring av journal koster kr 85 + porto. "
Nå gjelder jo dette et spesifikt legesenter men man kan jo tenke seg at lignende pris gjelder andre steder. Kanskje det til og med går ann å bruke skjemaet som ligger der som utgangspunkt når du ringer eller sender brev/mail til ditt legekontor.
Fant også denne linken: http://www.legeforeningen.no/id/76245.0
Her nevnes det 70 kr.
"Fastlegen har rett til å kreve et gebyr på kr. 70,- av pasienten til dekning av kostnadene ved overføringen. "
Har sett litt rundt på nettet og det ser ut som om folk har betalt mellom 70 og 150 kr.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Hei!
Fant denne linken som kanskje kan være til hjelp:
http://www.hallsetlegesenter.no/inde...d=38&Itemid=59
"Der står det bl.a:
Det er viktig at din nye lege får din gamle journal. Det er kun du som kan be om utlevering av journalen. Vi har laget et fint skjema som du kan printe ut og fylle inn personalia i, deretter sender du det til din gamle lege slik at han/hun kan sende journalen hit. Skjemaet finner du her.
Likeledes har vi laget et skjema som du kan fylle ut og levere her hvis du vil ha overført din journal fra oss til en annen lege. Fyll ut skjemaet og lever her. Skjemaet finner du her.
Overføring av journal koster kr 85 + porto. "
Nå gjelder jo dette et spesifikt legesenter men man kan jo tenke seg at lignende pris gjelder andre steder. Kanskje det til og med går ann å bruke skjemaet som ligger der som utgangspunkt når du ringer eller sender brev/mail til ditt legekontor.
Fant også denne linken:
http://www.legeforeningen.no/id/76245.0
Her nevnes det 70 kr.
"Fastlegen har rett til å kreve et gebyr på kr. 70,- av pasienten til dekning av kostnadene ved overføringen. "
Har sett litt rundt på nettet og det ser ut som om folk har betalt mellom 70 og 150 kr.
Oi! Tuuusen takk Carrokram1vink11
Perfekt!!! Da kan jeg bare vente på brev fra fastlegeordningen om at jeg har fått registrert ny lege og så bruker jeg dette flotte skjemaet for å flytte journalen. Er vel bare å endre navnene :D Kjempeflott! Nå virker alt mye mere oversiktlig. Håper den nye legen er noenlunde oppegående *grøss*
Stor takkeklemm
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
maika
Oi! Tuuusen takk Carrokram1vink11
Perfekt!!! Da kan jeg bare vente på brev fra fastlegeordningen om at jeg har fått registrert ny lege og så bruker jeg dette flotte skjemaet for å flytte journalen. Er vel bare å endre navnene :D Kjempeflott! Nå virker alt mye mere oversiktlig. Håper den nye legen er noenlunde oppegående *grøss*
Stor takkeklemm
Bare hyggelig å hjelpe til!!
Håper den nye legen din er skikkelig bra så du får den hjelpen du trenger!
Stor klem!!
kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Bare hyggelig å hjelpe til!!
Håper den nye legen din er skikkelig bra så du får den hjelpen du trenger!
Stor klem!!
kram1
hjerte1kram1 Takk, det håper jeg også, men det skal mye til å få noe verre enn det jeg hadde, så jeg er optimistisk :)
-
Hei maika vink11
Jeg drister meg til å komme med et forslag til: hadde jeg vært deg hadde jeg bedt legekontoret om å sende journalen hjem til meg - med tanke på hvor lite samarbeidsvillig den gamle legen din har vært. Da har du mulighet til å se på den i fred og ro og vurdere om det er hensiktsmessig for deg å bringe den videre til den nye legen. Da er det fort gjort - som det sies i en tidligere post - at den nye legen blir "farget" av journalen.
Jeg tror ikke det er noen høy pris for dette, den som har gitt deg tips om opp mot 150 kroner er nok i den rette gaten for å si det slik.
Jeg ønsker deg i alle fall lykke til med den nye legen. hjertflag1
-
Det som er så synd med bytte av fastleger, er at en ikke kan velge fritt, en kan bare velge blant de legene som har ledig kapasitet. Og det er kun et mindretall som har det (ihvertfall er det slik i Oslo). De gode er som regel fullbooket. Så vidt jeg har skjønt, nytter det ikke å stille seg på venteliste, en må bare følge med og vente til det blir ledig. Fikk tips om en lege som var god, men vedkommende hadde selvsagt fullt med pasienter. Da er man like langt...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Det som er så synd med bytte av fastleger, er at en ikke kan velge fritt, en kan bare velge blant de legene som har ledig kapasitet. Og det er kun et mindretall som har det (ihvertfall er det slik i Oslo). De gode er som regel fullbooket. Så vidt jeg har skjønt, nytter det ikke å stille seg på venteliste, en må bare følge med og vente til det blir ledig. Fikk tips om en lege som var god, men vedkommende hadde selvsagt fullt med pasienter. Da er man like langt...
Akkurat samme erfaring har jeg...
Ale jeg ble anbefalt hadde ikke ledige plasser...
Og det står på siden til NAV at det ikke går an å stå på venteliste...
Bare vente på at folk dauer for å få plass... huttemegtu!help1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Hei maika vink11
Jeg drister meg til å komme med et forslag til: hadde jeg vært deg hadde jeg bedt legekontoret om å sende journalen hjem til meg - med tanke på hvor lite samarbeidsvillig den gamle legen din har vært. Da har du mulighet til å se på den i fred og ro og vurdere om det er hensiktsmessig for deg å bringe den videre til den nye legen. Da er det fort gjort - som det sies i en tidligere post - at den nye legen blir "farget" av journalen.
Jeg tror ikke det er noen høy pris for dette, den som har gitt deg tips om opp mot 150 kroner er nok i den rette gaten for å si det slik.
Jeg ønsker deg i alle fall lykke til med den nye legen. hjertflag1
Tro neppe legen hadde gått med på det, og noen kamp orker jeg ikke..
Har bestemt meg for å skrive om hva jeg har opplevd til den nye legen - så får jeg håpe hun kan sette det i forbindelse med den forige journalen slik at hun kan se hva jeg har blitt utsatt for... Uansett hva som står der så vil det vise at legen ikke foretok undersøkelser hun burde gjordt...
En annen ting er at jeg kun har tyroxin for tre uker.. Og må vente på brev fra nav før jeg kan bestille time hos nye lege (leste jeg) Hvordan kan jeg da få tak i tyroxin? Jeg får neppe det på legevakten?! Og ny lege kan vel ikke skrive det ut før hun har sett nåværende journal eller tatt nye blodprøver..
Kanskje jeg er i "diiip sh*tt" nå... Jeg nekter å sette mine bein på kontoret hos den gamle legen... *grøss*
-
Hei...jeg har bare veldig raskt skumlest innlegga her , så unnskyld meg hvis jeg kanskje skriver ting som allerede er sagt!
Hvis du ikke allerede har kontakta NAV for legebytte, så kan du bare ringe/maile? den legen du har i tanken å bytte til. Når du prater med kontorpersonellet sier du at du ringer for å få en prøvetime.
Det er lovlig, og jeg kjenner flere som har tatt slike timer. Da vil du fort finne ut om kjemien mellom dere passer, og en liten pekepinn får du jo også om vedkommende virker faglig ok.
Er prøvetimen ok, skriver du bare til ditt gamle kontor, hvis du helst vil slippe
gå dit, og så kreve full UTSKRIFT av journalen din. En giro dukker vel opp i posten for arbeidet. På mitt legekontor tar de 250 kr. Så....sitter du på den
selv inntil du har hatt den prøvetimen hos en eller flere......
Apropos å ha den følelsen av å aldri sette sine føtter igjen på steder...
den kjenner jeg igjen. En får tross alt en litt bedre følelse av det, på en måte har en fått "overtaket". Du må ha være helt spes.uheldig med din; virker som det mangler folkeskikk...en skal da i det minste oppføre seg, selv om en er på
faglig svak grunn. (Jeg tenker bl.a. på at du ikke fikk tatt anti-TPO; kanskje hun ikke vet betydningen av den heller!!
Jeg ønsker deg virkelig lykke til i "dekektivarbeidet" du har foran deg. Ett eller annet sted sitter den som vil behandle deg med respekt, For det fortjener du virkelig.Nå trykker jeg på sendknappen, så du må bære over med evnt. feil....
Mange gode hilsner fra Gunnda.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Hei...jeg har bare veldig raskt skumlest innlegga her , så unnskyld meg hvis jeg kanskje skriver ting som allerede er sagt!
Hvis du ikke allerede har kontakta NAV for legebytte, så kan du bare ringe/maile? den legen du har i tanken å bytte til. Når du prater med kontorpersonellet sier du at du ringer for å få en prøvetime.
Det er lovlig, og jeg kjenner flere som har tatt slike timer. Da vil du fort finne ut om kjemien mellom dere passer, og en liten pekepinn får du jo også om vedkommende virker faglig ok.
Er prøvetimen ok, skriver du bare til ditt gamle kontor, hvis du helst vil slippe
gå dit, og så kreve full UTSKRIFT av journalen din. En giro dukker vel opp i posten for arbeidet. På mitt legekontor tar de 250 kr. Så....sitter du på den
selv inntil du har hatt den prøvetimen hos en eller flere......
Apropos å ha den følelsen av å aldri sette sine føtter igjen på steder...
den kjenner jeg igjen. En får tross alt en litt bedre følelse av det, på en måte har en fått "overtaket". Du må ha være helt spes.uheldig med din; virker som det mangler folkeskikk...en skal da i det minste oppføre seg, selv om en er på
faglig svak grunn. (Jeg tenker bl.a. på at du ikke fikk tatt anti-TPO; kanskje hun ikke vet betydningen av den heller!!
Jeg ønsker deg virkelig lykke til i "dekektivarbeidet" du har foran deg. Ett eller annet sted sitter den som vil behandle deg med respekt, For det fortjener du virkelig.Nå trykker jeg på sendknappen, så du må bære over med evnt. feil....
Mange gode hilsner fra Gunnda.
Tusen takk Gunnda. Du virker som et så utrolig godt og varmt menneskekram1 Jeg har allerede byttet fastlege nå, så det får bare briste og bære. Vedkommende er en dame i aldersgruppen 30-40, så kanskje er hun ung og oppdatert på stoffskiftesykdommer, og kanskje årsaken til at hun ennå ikke har mer enn 800 pasienter er at hun er relativt nyutdannet? vel det gjenstår å se, alt er bedre enn det jeg hadde... Det stedet gav meg helt dødsangst... Følte jeg måtte finne ut av hva som feilte meg selv. Det er nok for meg å få en lege som er interessert i faget sitt og er interessert i å være lege og ikke har fått lisensen sin på postordre :D lol
Når det gjelder tpo, så virket det ikke som legen skjønte hva jeg snakket om... men så påstår hun jo også at hypothyreose ikke er arvelig, og at det ikke gir leddsmerter... fyusj..
Stor klemm til deg :)kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
maika
Tro neppe legen hadde gått med på det, og noen kamp orker jeg ikke..
Har bestemt meg for å skrive om hva jeg har opplevd til den nye legen - så får jeg håpe hun kan sette det i forbindelse med den forige journalen slik at hun kan se hva jeg har blitt utsatt for... Uansett hva som står der så vil det vise at legen ikke foretok undersøkelser hun burde gjordt...
En annen ting er at jeg kun har tyroxin for tre uker.. Og må vente på brev fra nav før jeg kan bestille time hos nye lege (leste jeg) Hvordan kan jeg da få tak i tyroxin? Jeg får neppe det på legevakten?! Og ny lege kan vel ikke skrive det ut før hun har sett nåværende journal eller tatt nye blodprøver..
Kanskje jeg er i "diiip sh*tt" nå... Jeg nekter å sette mine bein på kontoret hos den gamle legen... *grøss*
Hvis det haster så kan du ringe det nye legekontoret ditt selvom du ikke har fått brev enda og bare si at du har byttet også legger de inn info om deg manuelt. Forklar det med levaxinen også, de kan sikkert se at du har fått det før og da skjønner de jo at du trenger mere. Ring og snakk med det nye legekontoret ditt du, det er kanskje det letteste. Så slipper du å bekymre deg unødvendig.
klem til deg!!
-
jeg gikk til to fastleger i bergen sentrum - en som blir mye brukt som studentlege(alle jeg kjente var misfornøyd med han....), og en på engen legesenter. jeg ble også etter eget initiativ og mye mas henvist til endokrinolog som har kontor midt i sentrum.
sistnevnte fastlege var hyggelig - men tok meg virkelig ikke på alvor.
han sykemeldte meg etter mye om og men, men gjorde intet mere enn det.
etter å ha vært skikkelig dårlig i et par tre år gikk jeg til en lege på mitt hjemsted, som bestilte ultralyd av kjertelen(den viste varme knuter).
jeg ble bedt om å ta dette med til fastlegen i bergen, som ikke foretok seg noe.
jeg visste ikke selv hva dette gikk ut på, men sto på det den andre legen hadde sagt - nemlig at jeg måtte undersøkes på et sykehus.
og etter å ha vært sykemeldt lenge, ikke fått noen respons tok undersøkelsen på haukeland ca 10 min, hvor de konkluderte raskt med at jeg skulle ha operasjon.
jeg ble veldig forundret da både endokrinologen og fastlegen hadde sagt til meg at mine plager skyldtes psykiske faktorer(endokrinologen uttalte faktisk at jeg aldri kom til å måtte bruke medisiner, ei heller operere, og lurte på om jeg ønsket å være med på et program på haukeland som skulle gjennomgå hjerneaktiviteten min/eventuelle kroniske depressive plager e.l):shock:
jeg spurte spesialistene på haukeland om dette var en vanskelig tilfelle - og de a det var helt rutine, og veldig lett å oppdage....gjett om jeg ble tatt på senga av det.
så mitt møte med bergen ifht stoffskifteproblematikk var vel ikke en av de bedre nei:/
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
maika
Jeg har allerede byttet fastlege nå, så det får bare briste og bære. Vedkommende er en dame i aldersgruppen 30-40, så kanskje er hun ung og oppdatert på stoffskiftesykdommer, og kanskje årsaken til at hun ennå ikke har mer enn 800 pasienter er at hun er relativt nyutdannet? vel det gjenstår å se, alt er bedre enn det jeg hadde... Det stedet gav meg helt dødsangst... Følte jeg måtte finne ut av hva som feilte meg selv. Det er nok for meg å få en lege som er interessert i faget sitt og er interessert i å være lege og ikke har fått lisensen sin på postordre :D lol
Når det gjelder tpo, så virket det ikke som legen skjønte hva jeg snakket om... men så påstår hun jo også at hypothyreose ikke er arvelig, og at det ikke gir leddsmerter... fyusj..
Stor klemm til deg :)kram1
Hvordan gikk det med den nye legen Maika??
Håper det ordnet seg tro1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
maika
Tusen takk Gunnda. Du virker som et så utrolig godt og varmt menneske kram1
Det er hun - Gunnda. Også i den grad! Selv syg og plaget, alligevel lyser det op og varmer, når Gunnda svarer andre. Rigtig god bedring, skattepige kram1