-
Problemer med de nye Eltroxin piller ???
I de sidste to år har jeg fået Eltroxin, og jeg havde endelig fået det rigtigt godt.
I februar begyndte jeg på de nye Eltroxinpiller, og virker det som om de nye piller ikke giver samme dosis hver dag eller ikke optages ordentligt i kroppen. Nogle dage er jeg som speedet men mange dage er jeg meget sløv og træt.
Jeg har fået flere symptomer tilbage fra mit lave stofskifte, og jeg har foreløbig registreret følgende symptomer udover de stofskiftesymptomer, som jeg havde før jeg overhovedet begyndte på Eltroxin:
Mega hovedpineanfald
Konstant underliggende hovedpine
Træg mave
Tørre, irriterede eller vandrige og kløende øjne
Allergiske symptomer
Svimmelhed og ubalance
Neurologiske symptomer er vendt tilbage
Jeg har ikke ændret noget i min hverdag andet end de nye Eltroxinpiller. Jeg har nu måttet opgive alle mine fysiske udfoldelser og træning.
De nye Eltroxinpiller er uden delekærv og består af: Levothyroxinnatrium, mikrokrystalinsk cellulose, pregelatineret stivelse, talkum, kolloid vandfri silica og magnesiumsterat.
De gamle Eltroxinpiller med delekærv bestod af:
Levothyroxinnatrium, laktose, majsstivelse, natriumcitrat, akaciegummi og magnesiumsterat.
Jeg har skrevet til min læge og spurgt om jeg kan få nogle andre piller i stedet, men jeg har endnu ikke modtaget svar.
dansk1
På netdoktor.dk er der en lang debat om dette emne, og der er nogle der anbefaler at indberette dette til Lægemiddelstyrelsen.
Er der nogen her der har lagt mærke til noget i forbindelse med de nye Eltroxinpiller???
-
Sv: Problemer med de nye Eltroxin piller ???
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ninus
Er der nogen her der har lagt mærke til noget i forbindelse med de nye Eltroxinpiller???
Glaxo Smith Kline har flyttet produktionen af Eltroxin fra Canada til Tyskland og de har også ændret formlen, selv om de hårdnakket påstår, at det ikke betyder noget. Læs her, hvor der også er links til mere info på nettet.
-
Øh, nå er jeg litt ute å kjører.. Men.. Hvem lager Levaxin? Er de fra den samme produsenten som lager Eltroxin??
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
Øh, nå er jeg litt ute å kjører.. Men.. Hvem lager Levaxin? Er de fra den samme produsenten som lager Eltroxin??
Thomas,
Svaret er nej. Det er Nycomed AB, der producerer Levaxin. Indholdet af Levaxin er: Levotyroxinnatrium motsvarande levotyroxin 25 mikrogram, 50 mikrogram, 75 mikrogram, 100 mikrogram, 125 mikrogram, 150 mikrogram, 175 mikrogram respektive 200 mikrogram.
Övriga ämnen: Laktosmonohydrat, majsstärkelse, gelatin, magnesiumstearat, talk.
Nycomed AB
Box: 27264
102 53 Stockholm
Sverige
Telefon: 08-731 28 00
Telefax: 08-765 98 96
E-post:infosweden@nycomed.com
Kontorstid: 08.30-16.30
Moderbolag: Nycomed International Zürich, Schweiz
-
Hej Ninus...
Trist at "møde" dig igen, vi mødes jo som regel herinde når vi ikke har det for godt.
Jeg følger også spændt netdoktordebatten og har også læst linksene med omtalen fra New Zealand. Det kunne være interessant hvordan det går dernede nu med Eltroxinerne, jeg har ikke kunne finde ny og opdateret information - altså nyere end juli 2008. Har du?
Jeg begyndte på min nye bøtte Eltroxin'er igår, og ja frygter lidt det værste efter hvad jeg har læst.
Overvejer at bestille Eutirox fra Sverige, men tænker også, at det er mange år fremover man så vil skulle det og synes fundamentalt, at det er dårligt at vi som stofskiftesyge kun bliver budt et præparat i DK.
Min læge mener at jeg er alt for mistænksom, at indholdstofferne er de samme så det er min egen nervøsitet og bekymring der får mig til at "føle" symptomer.
Jeg har taget pillerne i 2 dage og oplever noget mere brain-fog end ellers, men ikke kvalme og mavesmerter som der ellers er blevet skrevet om.
Har ringet til diverse apoteker i DK som alle siger at de ikke har hørt fra patienter der ikke kan tåle pillerne.
Ked af at høre at du har fået det dårligere. Kan du se det afspejlet i dine stofskiftetal? Men ja, man kan jo sagtens føle sig dårligere trods "fine" tal....vedikke1
Jeg prøver at ringe til GlaxoSmithKline idag for at høre om patienthenvendelser og sagen i New Zealand - om de danske læger er blevet informerede osv.
Med venlige hilsner
Gittedansk1
-
Jeg kontaktede GlaxoSmithKline Pharma A/S via mail den anden dag
- vedr. den nye Eltroxin. Her er svaret fra dem:
"Tak for din henvendelse vedr. Eltroxin® levothyroxin tabletter.
Vi kan bekræfte, at der er kommet nye tabletter på markedet og at der er ændret i sammensætningen af hjælpestoffer, hvilket har gjort tabletterne større. De nye tabletter indeholder bl.a. ikke længere laktose, som nogle patienter er intolerante overfor.
Grunden til at der ikke er delekærv i tabletterne er, at vi ikke har data, der dokumenterer en ligelig fordeling af det aktive lægemiddelstof i begge halvdele af den delte tablet. Derfor oplyses i produktinformationen, at tabletterne ikke må deles.
Vi anbefaler, at du kontakter lægen for nærmere råd og vejledning om din dosering.
Din læge har muligvis ikke hørt om disse ændringer på nuværende tidspunkt. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at vi sender et informationsbrev til alle praktiserende læger og endokrinologer i slutningen af denne uge.
Med venlig hilsen
Charlotte Laursen
Medicinsk Information, Medicinsk afdeling
GlaxoSmithKline Pharma A/S
Brøndby"
-
Hej igen
Tak for det...
Det er fint at de skriver et brev til de praktiserende læger, men de skriver jo så intet om at de nye piller vil kunne give nogle bivirkninger. Den kamp må vi så selv tage med lægerne. desp2
Jeg prøver at ringe til Glaxo og spørge om hvad sagen i New Zealand er endt ud i og om erfaringerne derfra vil kunne komme os andre til gode....
Og så vil jeg jo lige høre om hvordan de håndterer alle disse patienthenvendelser/klager, det må da fortælle dem et eller andet?
Med venlige hilsner
Gitte
P.S: Tinmel hvor længe har du været på de nye Eltroxin'er og hvad er dine erfaringer med dem?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tinmel
Grunden til at der ikke er delekærv i tabletterne er, at vi ikke har data, der dokumenterer en ligelig fordeling af det aktive lægemiddelstof i begge halvdele af den delte tablet. Derfor oplyses i produktinformationen, at tabletterne ikke må deles.
En god forklaring, bare synd at den er en gennemført løgn. Selvfølgelig vil Glaxo Smith Kline gerne afskaffe delekærv. Så kan de nemlig fremstille flere forskellige dosis-tabletter og da indholdstoffet er ikke det, som koster de store penge under fremstillingen - kan de sælge mange flere enheder og tjene mange flere penge.
Forklaringen med, at der ikke er sikkerhed for, at to dele af samme tablet nødvendigvis indeholder samme mængde af indholdsstoffet - kunne bruges mod dem selv, da de jo ellers altid forsikrer om, at deres produkter er homogene og styrkestabile. Det kan de ikke være, hvis indholdsstoffet er fordelt i tabletmassen "hulter-til-bulter", dvs. uensartet. :mrgreen:
-
Hej Gitte !
Jeg har kun været på "den nye" Eltroxin i 2 mdr. (Jeg kender ikke "den gamle")
Jeg henvendte mig til GlaxoSmithKline Pharma p.g.a. den manglende delekærv
- da jeg har fået besked på at dele mine piller hver dag.
Det er næsten umuligt at dele dem rigtigt - og jeg har mistanke om, at det er grunden til, at jeg har meget svært ved at "komme ovenpå".
Syn's det er en svinestreg af GlaxoSmithKline, at lave sådan en ændring uden at informere lægerne om det....før vi forbruger begynder at overfalde dem.
tinmel dansk1
-
Tak til alle for svar!
Jeg har det mega dårligt i øjeblikket. Måtte gå hjem fra arbejde med hovedpine i går og sov i 4 timer, var vågen i to timer og sov derefter hele natten til kl. 9 om morgen. I dag har jeg det ikke godt. Trykkende hovedpine, svært ved at koncentrere mig, ondt i maven. Har talt med hospitalet i dag, og skal have taget blodprøver på mandag. Hospitalet mener ikke, at den nye eltroxin har noget med mine symptomer at gøre. De har ikke hørt fra andre om problemer med Eltroxinen.
Svarer forhåbentlig bedre senere, kan ikke koncentrere mig nu.
-
lige en tilføjelse :)
Jeg fandt dette link til en diskussion på engelsk om de nye Eltroxin piller fra juni 2008 til marts 2009:
http://tinyurl.com/3nqbd8
Vi ses hjertflag1
-
Fra din link :
I live in England. I can relate to all your problems. I have been trying to take thyroxine for 8 years. I was started on Eltroxin (From Goldshield at the time)but quickly came off of this. Have tried most brands, but have problems with them all. Most recently I am trying Nature-throid, (recommened by Thyroid UK) it’s hypoallergenic. I seem to be better on this just trying to adjust the dosage. This can be obtained on the internet without prescription. It is a form of Armour.
Same shit - new wrapping ?
Jeg vil ikke hevde at jeg vet "det hele", men virkestoffet er neppe avhengig av tablettstabiliseringsstoffene for å fungere - ikke i dette tilfelle.
Forsøk - som innsenderen - en naturthyroxintype ?
Det er iallfall noe annet.
-
ninus....
Har du fået svar fra din læge - m.h.t. et alternativ til Eltroxin ?
tinmel
-
Hej Ninus
Har tænkt på dig! Håber du har fået det bedre... Det ER da påfaldende at du får det dårligere, efter du er startet på de nye Eltroxiner. Det bliver spændende at se om det afspejles i blodprøverne? Hvornår har du sidst fået taget blodprøver i øvrigt?
Jeg er begyndt at tage Eltroxin om morgenen ½ time inden morgenmaden, gør du også det eller?
Er spændt på at høre fra dig. kram1
Ang. alternativer til Eltroxin - til tinmel
På netdoktor er der en lang debat om bivirkninger til den nye Eltroxin og flere brugere er begyndt selv at importere Euthyrox fra Sverige. ...Euthyrox er godkendt af lægemiddelstyrelsen i DK. Her et citat fra Netdoktor"Jeg har talt med Lægemiddelstyrelsen idag.Selvom Euthyrox er godkendt i DK, er der ingen pligt til at markedsføre produktet. Hun sagde, (som Sunrose tidl. har skrevet), at det er behandleren (lægen/endokrinologen) der kan søge om udleveringstilladelse på Eutirox/Euthyrox gennem Lægemiddelstyrelsen. (Lægemidlet er jo godkendt) http://www.netdoktor.dk/interactive/...sd=a&start=190
Jeg selv er på 6, dagen med de nye Eltroxiner og har oplevet lidt trykken i halsen og lidt mere groggy end ellers, men ved ikke om det er tilfældigt?
Hvornår mon bivirkninger skal vise sig, hvis man altså får nogle?
Får taget blodprøver om nogle uger...
Med venlige hilsner
Gitte
-
Hej ninus !
Der er tilsyneladende rigtig mange som har problemer med "den nye" Eltroxin.
I hvert fald er der nu indberettet så mange bivirkninger til Lægemiddelstyrelsen, at de ligefrem skriver om det på deres nyhedsside.
http://web.archive.org/web/200905270...rtikelID=14939
Så hvis du stadig har det rigtig dårligt, bør du nok tale med hospitalet igen..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gitteh
På netdoktor er der en lang debat om bivirkninger til den nye Eltroxin og flere brugere er begyndt selv at importere Euthyrox fra Sverige. ...Euthyrox er godkendt af lægemiddelstyrelsen i DK. Her et citat fra Netdoktor"
Jeg har talt med Lægemiddelstyrelsen idag.Selvom Euthyrox er godkendt i DK, er der ingen pligt til at markedsføre produktet. Hun sagde, (som Sunrose tidl. har skrevet), at det er behandleren (lægen/endokrinologen) der kan søge om udleveringstilladelse på Eutirox/Euthyrox gennem Lægemiddelstyrelsen. (Lægemidlet er jo godkendt) http://www.netdoktor.dk/interactive/...sd=a&start=190
Det lader til, at den danske Lægemiddelstyrelse ikke vil have andre præparater end Eltroxin i salg i Danmark. Der er stillet nogle "sjove" krav, der skal opfyldes af patienterne, før det evt. kan komme på tale at bevilge en tilladelse til, at Eutyhyrox kan "lovligt" sælges til danske patienter. Det overskrider vist mine muligheder for at forstå sammenhængen, da kravene virker, som om de danske patienter først skal igennem flere forsøg på regulering med den "nye" Eltroxin, og først hvis tallene er "tilfredsstillende" ( for Lægemiddelsstyrelsen?) kan patienterne få bevilget retten til at købe Euthyrox. Jeg vil gerne korrigeres hvis jeg har misforstået noget - efter at have læst denne bemærkning: "De skriver at for at kunne få en udleveringstilladelse skal man dokumentere thyreoideaparametre (dvs. ens tal skal vel være udenfor refenceinterval) og man skal dokumentere forløbet op til, dvs. hvordan ny Eltroxin har forårsaget en ænrding i tallene i forhold til før." Kan det virkelig passe? vedikke1
Hvis det passer (dvs. jeg ikke har misforstået noget), er det hul i hovedet. Hvis jeg var de danske patienter, der IKKE trives med den nye Eltroxin, ville jeg give pokker i myndighederne og købe selv Euthyrox i Sverige. Det er jo ikke et ulovligt lægemiddel. Tværtimod! Stofskiftepatienternes hverdag er i forvejen så krævende, at jeg ville (hvis det var mig) give pokker i myndighedernes påfund og spare mig for det fuldstændig unødige spild af energi, og i stedet, selv at købe medicinen, hvor det passede mig. Til syvende og sidst må det være afgørende for disse patienter, om deres læger bakker dem op, selv om måske heller ikke lægerne orker kampen med papirnussere hos Lægemiddelstyrelsen.
Sikke noget hø at byde syge mennesker! help1
-
Nu er der så kommet de første reaktioner fra pressen i Danmark.
Ændret stofskiftepille giver bivirkninger. Omkring 100.000 danskere har for lavt stofskifte, og mange oplever bivirkninger med den nye udgave af den eneste medicin i Danmark. Uden at informere hverken læger, apoteker eller patientforeninger har GlaxoSmithKline ændret sammensætningen i stofskiftepillen, Eltroxin. Den nye variant kom i handlen i december 2008, med løftet på emballagen om "ny tablet – samme virkning". Læs mere på EB
Det interessante er, at iflg. GlaxoSmithKlines egne anbefalinger, skal de patienter, der har brug for doseregulering så langt ned som til 25 mcg - ja, de skal indtage en 50 mcg`tablet hver anden dag. Simpelthen fordi ikke alene den nye Eltroxin ikke må deles, men at man heller ikke har i sinde, hverken at fremstille pillerne i styrke 25 mcg, eller - at fremstille 50 mcg-pillerne med delekærv. Jeg forestiller mig, at de uheldige patienter, der lider af hjerte- og kredsløbssygdomme, får problemer med at skulle indtage for meget hormon hver anden dag....
I Dagens Medicin er der også en artikel i dag om samme emne: Nye hjælpestoffer i stofskiftemedicin giver patienter store gener.
Iflg. denne artikel opfordrer den danske Lægemiddelstyrelse OG GlaxoSmithKline patienterne, der er i behandling med den "nye" Eltroxin, til at få tjekket niveauet af det thyreoidea-stimulerende hormon (TSH) i blodet for at se, om medicinen er veljusteret.
Hmm... veljusteret i forhold til hvilken referenceramme? Der jo så mange af dem... ikke? Og hvad med de patienter nu, der på den "gamle" Eltroxin havde været "veljusteret" og ligeledes er det også på den "nye" Eltroxin.... bare med denne lille og ubetydelige forskel, at på den "nye" Eltroxin har de jo ad helvede til.... ? Er de så ikke lige vidt?
Det er klart at den danske Lægemiddelstyrelse kører et tæt parløb med GlaxoSmithKline. Endda har direktøren for den danske afdeling af GlaxoSmithKline den frækhed at nægte kendskabet til den store "Eltroxin-affære" i New Zealand, der endte med at andre levothyroxin-produkter er blevet indført på det newzealandske marked. Sådan går det ikke i Danmark.
Iflg. samme artikel i Dagens Medicin påstår Birte Nygaard, formand for Dansk Thyroidea Selskab og overlæge på Herlev Hospital, at selv om også Merck og Nycomed producerer samme medicin, endda i mindre doser - "er medicinen så billig, at de andre firmaer ikke er interesserede i det danske marked."
Det ville nu være spændende at spørge både Merck og Nycomed, om det er nu så frivilligt, at de ikke ønsker at komme på det danske marked... når det nu ligger så klart, at det ikke kan betale sig for GlaxoSmithKline, at fastholde en formel, patienterne kan tåle.
Det lader til, at der må være en guardian engel, der i sit høje havde sørget for, at jeg selv er kommet til besindelse og gået over på Westhroid, før Eltroxin er blevet "utålelig". Det gør mig sørme så ondt, så ondt for de danske stofskiftepatienter, der hverken har adgang til Thyroid USP, eller en syntetisk medicin de kan tåle. :sad:
-
Det ser ud til, at farcen GlaxoSmithKline/Eltroxin slutter i år. Fremover bliver det et sydafrikansk datterselskab til Aspen Global Incorporated, der skal stå for fremstillingen af Eltroxin til alle markeder udenfor USA.
Iflg. en pressemeddelelse fra GlaxoSmithKline d. 30. juni sidste år - har GlaxoSmithKline solgt Eltroxin (+ 3 andre lægemiddelprodukter) til et datterselskab af den sydafrikanske farmaceutiske koncern, Aspen Global Incorporated for et kontant vederlag på 170 millioner £.
Andrew Witty, Chief Executive Officer, GlaxoSmithKline citeres for at have sagt noget i retning af: "som led i optimeringen af rentabiliteten og ønsket om forenkling af vores fremstillingsvirksomhed, vil vi sælge de af vores produkter, der kan effektivt markedsføres af andre parter. Aspen er en god, respekteret og hurtigt voksende farmaceutisk koncern. At sikre kontinuiteten i udbuddet for patienterne var en vigtig faktor i vores valg af partner for denne aftale tillige med Aspen`s evne til at løfte forpligtelsen til at sikre produkternes kvalitet og høje standarder produktionsleddet."
Jada... det bliver vist længere vej over kloden, når fremtidige problemer med Eltroxin skal løses.... hvis evnen til problemløsning følger GlaxoSmithKline`s, som vi har oplevet de sidste måneder.... er der ikke megen trøst for patienterne at spotte, efter at denne handel afsluttes senere i år. South Africa her I come. :mrgreen:
I lyset af alle disse fiksfakserier, der alene kan læses om i denne tråd - vinker Armour Thyroid, Westhroid og Nature-Throid til os i det fjerne, venligt og roligt.... og imødekommende.... fred, fred, fred og ro. Ingen formel-ændringer. Ingen søforklaringer. Ingen bortfoklaringer og ingen omgåelser af sandheden. Virker bare som det skal fra første tablet... til den sidste. Ingen problemer med bindingsstoffer, med leverandørskift, med offentlige styrelser, med andre aktører.... Bestiller man Armour - får man Armour. Bestiller man Westhroid - får man Westhroid.
Uha, hvilken fred og gammen.... med disse tørrede grisekirtler til patienterne, der altid kan regne med, at det de har brug for er det de får.... Disse gammelkendte lægemidler og deres rolige fremstilling i baggrunden, hvor det eneste patienterne behøver bekymre sig om er, at huske sine piller på bestemte tidspunkter - står i skærende kontrast til storindustriens formel-rod og koste-hvad-det-koste-vil optimeringer på kryds og tværs af produktions- og salgsledet - med patienterne i midten, placerede som hund i et spil kegler.... hvor ingen ved, hvor fra det næste problem kommer...
Det er næsten lige før, at man bliver direkte taknemmelig for at Forest Laboratories og Western Research Labs kan finde ud af at drive deres forretning så solidt og stabilt, at det ikke går ud over de syge, der behandles med deres produkter.... xx7
-
Hvad gør jeg ?
Hej,
Jeg håber at I forstå hvad jeg skriver, selv om det er på dansk :D
Jeg har lige været hos min læge (går på et ambulaturium på et hospital, Herlev), og fik at vide, at mine tal var gode nu. xx6
Men jeg har det stadig ikke godt.
Jeg har ondt i mine muskler og lider af hovedpine, og træthed. Alt sammen startede da jeg begyndte på de "nye" Eltroxin 100 mg.
Da jeg sagde dette til lægen, fik jeg at vide, at det var nok en tilfældighed :?
Men det tror jeg ikke på.
Er der andre der har sådanne bivirkninger ?
Håber at høre fra jer.
Mange hilsner fra
Gypige
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gypige
Hej,
Jeg håber at I forstå hvad jeg skriver, selv om det er på dansk :D
Jeg har lige været hos min læge (går på et ambulaturium på et hospital, Herlev), og fik at vide, at mine tal var gode nu. xx6
Men jeg har det stadig ikke godt. Jeg har ondt i mine muskler og lider af hovedpine, og træthed. Alt sammen startede da jeg begyndte på de "nye" Eltroxin 100 mg.
Da jeg sagde dette til lægen, fik jeg at vide, at det var nok en tilfældighed :? Men det tror jeg ikke på.
Er der andre der har sådanne bivirkninger ? Håber at høre fra jer.
Mange hilsner fra Gypige
Hei Gypige.
Jeg kjenner flere i Herlev, er altså inneforstått med dialekten :)
Vi forstår godt - du kan bare skrive av hjertens lyst.
Det er nok en ubredt misforståelse at hvis man ikke har det godt på Eltroxin, så er det noe annet i veien med en. Her brukes mange bortforklaringsmodeller, fra at " det vil nok snart ordne seg" til psykiatri.....
Jeg var tolmodig i 16 år og jeg prøvde Armour helt som siste utvei. Jeg tenkte at "det kan være det samme, dør jeg så dør jeg".
Men det slapp jeg altså :)
Jeg tror legene vil stå ved sitt valg.
Eltroxin kom jo fra litt før 1980. Til da hadde Armour (lignende) medikamenter vært helt enerådende. Legene valgte å kassere de gamle medikamenter og erstatte dem med "det nye".
Det skulle man jo på den tid.
Det nye besto av kun ett av kjertelens produkter - T4 - syntetisk produsert.
Den gang kaldte man det for Thyroxin, altså -inet som kommer fra Thyreoidea.
Man visste ikke om de andre !
Det er kommet bøker med ny viten siden valget.
Allikevel står man fast ved "sitt" (om det nu var det) valg.
Så skal man jo passe på ikke å skyte på pianisten.
Fastlegene har jo å rette seg etter hva endokrinologen på sykehuset bestemmer.
Jeg vet jo ikke.....
Men overgangen til Armour har bare gjort meg godt.
Ikke alle plager forsvant, men langt de fleste, og de alvorligste er vekk som dugg for solen.
Rent behandlingsmessig skal vi ikke godta at medisinindustrien har så mange lobbyarmer inn i bestemmende organer, at vi som pasienter blir fratatt muligheten til en individuell tilpassing av behandlingen.
For det er DET de har gjort !
Ordet "bivirkninger" liker legene ikke om Eltroxin. De påstår at den ikke har bivirkninger.
Bruk manglede effekt istedenfor.
Det er mer dekkende, for det er jo derfor de plager oppstår som vi kaller bivirkniger.
-
Hej,
Jeg har skrevet et "indlæg/kommentar" på Dagens Medicin (et sted de fleste læger og sundhedspersonale læser), og her klaget over, at læger ikke tager vores bivirkninger alvorlige når vi klager over den nye Eltroxin.
Så nu må jeg så se, hvad jeg nu skal gøre for at få det bedre. Et eller andet må jeg gøre, når nu lægen ikke vil.
Mange hilsner fra Gypige
-
Jezz.
Det er flott, og det er jo i de baner vi skal tenke.
Vi skal ikke, som jeg, gå å finne oss i et dårlig behandlingsresultat i åre-vis.
Og en normal klage hjelper ikke ! Og for mange klager vil resultere i at mistanken dreies mot det psykiske.
Som jeg ser det, er det beste man kan gjøre å påstå at den thyroxin man behandles med ikke har effekt nok, og forlange en annen thyroxin.
Og gjerne Armour eller Westhroid.
-
Problemer med de nye Eltroxin piller ???
Hej!
Nu har jeg lige fået svar på blodprøver taget efter 4 uger på Euthyrox. Jeg fortsatte med samme dosis som ny eltroxin (1250 mg pr uge) . Jeg er en af dem der har fået det rigtig dårligt efter at Eltroxin i Danmark er blevet lavet om. Derfor tog jeg på eget initiativ til Tyskland og fik udleveret Euthyrox på min Etroxinrecept. Jeg ville give dette en chance inden jeg ville overvej Armour. Se Blodprøveresultat:
maj 08 /eltroxin+ 5 mg. lio
tsh 0,024 (0,1-4)
t3: 1,65 ( højst 2,5 kan ikke huske nedre grænse)
t4:138 ( 60-140)
juli 08/euthyrox+ 5 mg. lio
tsh 0,012
t3: 3,2
t4: 158
Det underlige er at jeg har taget samme dosis med begge mærker. Jeg har fået det så meget bedre trods at jeg nu ligger for højt i følge talene - og jeg kan også godt mærke jeg er noget hyper og sveder om natten. Jeg er så begyndt at trappe ned til 1150 mg.pr uge og droppe liothyroninen en periode indtil jeg lige kan mærke at stofskiftet falder en smule. Jeg skal have taget nye blodprøver om en måneds tid. Det jeg hæfter mig ved er at T3 er nærmest fordoblet. Det virker somom at omdannelsen til T3 i kroppen virker bedre her med Euthyrox. Jeg synes virkeligt det er mystisk????? Er der nogen der har hørt om det?
Jeg har fået det så godt. Jeg fryser ikke mere, min hud er blevet pænere, jeg har fået mere energi og er begyndt at løbetræne. Det er noget jeg slet ikke kunne overskue før. På gl. Eltroxin havde jeg sådan en kunstig hjertebanken, havde ondt i leddene, kunne ikke koncentere mig... altså både symptomer på hyper og hypo. Og det er på trods af at mine tal (T4 og Tsh) så højt. Jeg har altid frosset også selvom jeg ifølge tallene har haft højt stofskifte. Det gør jeg ikke mere... Jeg forstår det virkelig ikke....??? Men godt er det. Jeg håber det varer ved.
En anden ting er at jeg døjer med lave kalkværdier og tager Etalpha (aktivt d-vitamin) hver dag sammen med kalktiskud /alm D vitamin (30 mg) Jeg har søgt og søgt på nettet og kan simpelthen ikke finde ud af, hvad det er Etalpha gør, som almindeligt D-vitamin ikke gør. Der skulle vel ikke være nogen der ved noget om det?
MVH Lene
-
Bivirkninger fra medicin ?
Hej,
Jeg har nu siden ca. marts måned i år haft "influenza-lignende symptomer", d.v.s. som om jeg har feber ( har ikke feber), ømhed i musklerne, træthed og høfeber.
Det startede alt sammen da jeg begyndte at få "de nye eltroxin".
Kan det ikke være en form for "allergi" for tilsætningsstofferne, som jo er lavet om, i den nye Eltroxin ? mine tal for stofskiftet er iorden siger lægen.
Jeg er i forvejen multiallergiker, og har før haft problemer med ændrede tilsætningsstoffer i medicin.
Er der nogle af jer andre, som har oplevet det samme ?
Håber at høre fra jer.
Mange hilsner fra Gypige
-
etalpha brukes til pasienter som mangler nyre og som derfor ikke kan omdanne d3 til aktivt d-vitamin, og har ikke noe i behandling av normalt lavt d-vitamin å gjøre!
Levaxin lages i Belgia, det står jo på pakken, ikke i Sverige, det er markedsføringstillatelsesinnehaveren som er i sverige.
Pussig alle de bivirkningene som alle får på cellulose, de på det nye Armour som klager, klager på helt like bivirkninger. Der har man nå siden mai brukt formelen 42,5 mg callulose og 7,5 mg dekstrose mot omvendt før.....
-
Influensa var jo mine hyppig tilbakevennende symptomer på Levaxin.
Svært realistiske symptomer, men uten feber og av varierende varighet fra bare noe timer til ukesvis.
Og det var jo det første symptomet som forsvant - det forsvannt jo før jeg begynte med Armour, for jeg sluttet jo med Levaxin i over en uke.
Cellulose er jo heller ikke noen uniform.
Det er den vanligste organsike forbindelsen på jorden skrives det - kanskje byråkratiet har mer å svare for enn det vil innrømme ?
Den kan utvinnes av flere botaniske kilder. Volumet er jo størst fra skogsavvirkningen.
Det er en polysakkarid (et mangefassert langkjedet sukker)
Likevel har vi ikke bakterier eller enzymer i tynntarmen til å oppløse slikt - så man formoder vel defor at de "bare er på gjennomreise".
Vi har likevel bakterier i tykktarmen som endrer cellulosen, men opptak fra tykktarmen er jo "bare vann" ?? (fra læreboken)
Det er jo gjerne betegnelsen "microkrystallinsk" foran. Det betyr bare at krystalliseringen er så dårlig at man må ty til mikroskopering for å se krystallgitteret.
Har saumfart Armourboksen og pakningsvedlegget uten å finne opplysninger om tablettstoffer.
Men det står 15-180mg once a day.
-
På facebookgruppa finner du mer om hva Forest selv har sagt per telefon om cellulosen.
På stopthethyroidmadness finner du alle innholddstoffer for alle medisiner.
Jeg har lest postinger fra larrian Gillespie for mange år siden allerede hvor hun kommenterer at cellulosen er vanskelig som fyllstoff, siden så mange er allergiske mot det. altså den som bruke si tabletter. Du ser jo på eltroxindiskusjonen at det er røde utslett og hodepine og at man er hypo noend ager og hyper noen dager og at man genrelet føler seg elendig.
Ikke tro at cellulosen er uskyldig eller inert, med slike symptomer i usa, new zealand, holland og danmark.
Om danmark og at de bare har en medisin, se her hvor mange de har i tyskland, og det er ikke engang alle, de har flytende hexal t4 også og muligens enda flere
http://www.ht-mb.de/forum/showthread.php?t=1113971 her har de ihvertfall to typer kombipreparater (noe som er forbudt her i Norge siden det inneholder to virkestoff fra samme virkestoffgruppe, det har vi diskutert her før)
-
Var forresten å tyvtitta litt i ansiktsboken her om dagen - og der var navnebroren min gitt !
I forbrødringens tid var han (oven i købet) Dansk.
Det vil si, han var der IKKE : En vennegjeng hadde laget en gruppe som skulle jobbe for at han - som facebookhater skulle melde seg inn.
Jeg hadde så lyst til å sette opp en konto bare for at stakkaren skulle få vite at han ikke er alene !
Men lot det av prinsipp - og til høylytte protester - det være.....
Sammen hadde vi jo vært dobbelt så sterke !
Men jeg tar jo gjerne referater da Nora :)
Så for å klargjøre - jeg er forsåvidt en ikketroende, men kan tøye meg til å anta.
Altså, jeg tror ikke cellulose er uskyldig. Det er jo et stoff vi fra naturens side ikke er hensatt med midler til å håntere, så jeg syns jeg har all grunn til å la min naturlige skepsis flyte der.
De som putter det inn i tabletten har jeg forsåvidt samme syn på som de som fyller vaksiner med allskens.....
Det jeg henter frem, er bare for å belyse fenomenet.
Cellulose kan ha mange opphav. 33% av verdens biomasse er cellulose.
Og vi spiser det jo i maten - det er u-unngålig i et sundt levesett.
Så hva er det som gjør at ganske mange reagerer ?
Det er jo en liten mengde i en tablett.
Hva slags cellulose det er hadde jo hjulpet til en klargjøring.
-
Om den der cellulosen, Larrian Gillespie har vært lege og kirurg, og har kompetanse i medisinutvikling, og pga sistnevnte så nenvte hun cellulosen når en pasient på et forum nevnte noe om alskens symptomer. Hun hadde referanser for det også. Hun hadde andgang til diverse medisinsk litteratur på nett 8der vi støter på dumå betale eller slike meldinger) Larrian var veldig generøs med sine råd og brydde seg. Det var derfor jeg gadd å være på thyroid.about.com forumet, hun ga input.
Men tilbake til cellulosen, det var det hun fortalte, det var kjent for allergier.
-
Jo, det er jo noe som gjør det når så mange reagerer. Og observante leger kan jo melde om det de ser. Men der er det liksom ikke så mye pågang i forskningen.
Leste du forresten at mennesker med hakeorm i tarmene ikke er så utsatt for allergier ?
Det er sikkert et foreløpig eller lite studie som sikkert blir utvidet.
-
Hele eltroxinaffæren er omtalt i bmj, men de fikk det helt galt!!!
Les selv (alle med norske IP-adresser har adgang til den fulle artikkelen)
http://www.bmj.com/cgi/content/extra.../dec29_1/b5613
Jeg postet det på facebook Save Natural Thyroid i dag eller i går også, med utdrag fra artikkelen.
En fra australia meldte seg, men jeg mangler dansker til å bekrefte at pasientene ikke var hsyteriske.
Sjekk også http://web.archive.org/web/200905270...rtikelID=14939 for å se hvor mange klager det har kommet inn i Danmark, dette er legemiddelstyrelsens nettsider.
-
The Three Thyroxine Monkeys
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Glaxo Smith Kline har flyttet produktionen af Eltroxin fra Canada til Tyskland og de har også
ændret formlen, selv om de hårdnakket påstår, at det ikke betyder noget. Læs
her, hvor der også er links til mere info på nettet.
-
griner11
hehe - meget betydningsfull kunst den derre !
-
November 2011.
Eltroxin-skandale blusset op i Israel
Danske stofskiftepatienter led, da medicin blev ændret. Nu gentager skandalen sig i Israel. Israelske patienter med lavt stofskifte er havnet i en alvorlig klemme. De får hovedpine, koncentrationsbesvær, kvalme, hårtab og mange andre bivirkninger af den eneste medicin i handlen, Eltroxin.
I Israel er der indløbet 450 bivirkningsrapporter i begyndelsen af november, og tallet ser ud til at stige. Ligesom i Danmark havde producenten ’glemt’ at informere læger, apoteker og patienter. Først efter pres fra de israelske myndigheder begyndte producenten at skrive på pakkerne, at der er tale om en ny version af Eltroxin.
I dag bliver Eltroxin fremstillet af medicinalfirmaet Aspen, der købte det af GlaxoSmithKline.
- Det er så frustrerende, at Aspen ikke har respekt for, at ændringen kan betyde noget for patienterne. Det burde de have lært det af GlaxoSmithKline, siger Bente Julie Lasserre til ekstrabladet.dk. Hun har arbejdet med problematikken for Thyreoidea Landsforeningen, der er foreningen for danske stofskiftepatienter.
Læs hele artiklen på
EkstraBladet.dk
Relateret:
Health Min. slams its handling of thyroid drug change
-
For dem, der evt. vil læse mere, er der en lang artikel i det israelske dagblad Haaretz her: http://www.haaretz.com/print-edition...fects-1.392354
Intet nyt under solen, ganske vist; det er som at læse Ekstra Bladets artikler om emnet. Eltroxinbrugerne har det ad H til, mens der er nogle, der har travlt med at fortælle, at det er hysteri, andre at det bare er dosis, der skal ændres.
De der svin, der har lavet den ny Eltroxin, burde for retten, for de sløser med folks liv - og Aspen, der bare bringer lorten fra Glaxosmithkline videre, burde samme vej.
Glaxo har ved møder og andet i Danmark hævdet, at de ikke vidste, den ny Eltroxin kunne være problematisk. Dette kan vel ikke være sandt, når man i forvejen havde prøvet samme tur i New Zealand. Jeg tror simpelthen ikke på, at et så stort firma, der ligefrem kan løfte stemningen på Wall Street, har deres enorme - økonomiske - succes på grund af tilfældigheder. Selvfølgelig ved de, hvad de gør.
Nu har de så solgt Ny Eltroxin til Aspen, der bare kører videre i samme uansvarlige spor.
Af en eller anden grund foregår dette vist kun i små lande - New Zealand, Danmark, Israel (og jeg har hørt noget om, at det er sket i Holland og Belgien også men jeg har ikke kunnet finde noget om det, så den påstand svæver noget).
Men i hvert fald kan de få sådan en her af mig: rend:
-
Jeg fant den til slutt, så de får en slik av meg også rend: