Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffskifte
Har også en fantastisk mann, som kan se det på meg når jeg er sliten og har smerter (har også Fibromyalgi og slitasjegikt). Han har selv Bechtrew, så han er vant med å ha smerter, kanskje det også gjør at han forstår meg.
Uansett er han en kjærlig og omsorgsfull mann, som viser at han bryr seg om hvordan jeg har det, og han gidder å høre på meg når jeg føler jeg må få ut disse vonde tankene og motløsheten pga sykdom.
Jeg våkner hver morgen med å høre at han elsker meg, og sovner til det samme hver kveld!! :D Er det rart jeg er lykkelig og glad for at jeg har funnet min drømmemann?
Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffskiftet mitt i 2003 på høsten.
Fibro-smertene var mye verre de siste månedene før jeg fikk Armour for stoffskiftet. Etter det har de bedret seg en del. Har litt mindre verk, unntatt når jeg er sliten og dosen er lav..
Tror helt sikkert det er en sammenheng mellom Fibromyalgi, Stoffskiftet, Cøliaki osv. Har du en av disse sykdommene, ser det ut for at mange ofte har flere av dem.
Håper det blir forsket mere på dette, og at vi finner ut hva som er årsaken til Fibromaylgi osv.
Gikk ned i vekt da jeg begynte med Armour, men la på meg igjen da jeg sluttet å røyke. Nå har jeg gått ned over 13 kg siden januar på Libra-kurs. Har tatt ett kurs og klarer meg selv nå. Det går ut på å ikke gå på sparebluss, men spise mange små måltider om dagen. Hvis du tenker deg at ved-ovnen skal brenne, (sånn som vår forbrenning i kroppen), må du stadig legge på litt ved for å holde den konstant... slik er det med oss... Spise lite men ofte.
Det er ikke vanskelig, jeg sulter ikke i det hele tatt. Spiser vanlig mat som jeg eller har spist i alle år, kuttet ut smør og omtrent ikke sukker, men ellers er alt som før... Tar også et fiberbrød FØR alle måltider, det metter og ordner med tarm-funksjonen, renser bla.
Dessuten går jeg en tur hver dag, og det er sjelebot.... jeg nyter at jeg orker det, og naturen nå er fantastisk. Kjenner mer overskudd og humøret er adskillig bedre etter en god tur. Bare følelsen av å være så flink og å kjenne at det går "nedover" er fantastisk. Og dette sier ei dame som hadde belaget seg på å være tjukk resten av livet!!!! Har vært å kjøpt nye dongeribukser i dag, fordi de andre drukner jeg snart i, og har gått ned 2 størrelser..Det er såååå moro!! :P
Sv: Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffsk
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tove Liz
Skrev i et annet innlegg at jeg har lest at blodtrykksmedisinen Adalat (som jeg bl. a. bruker), kan hindre T3 i å gjøre jobben og skader stoffskiftet. Kanskje jeg burde be legen om at jeg kutter ut den medisinen, siden blodtrykket mitt har vært veldig bra ganske lenge nå?
Hei Tove Liz vink3
Jeg fant nettsiden på Sonjas stoffskifteforum hvor du har nevnt at Adalat Oros hindrer T3 å gjøre jobben. Jeg bruker Cozaar og Adalat Oros for blodtrykket, og dette er første gang jeg leser at Adalat har dette problemet som kan ødelegge stoffskiftet.
Jeg undres hvorfor ikke allmennleger vet dette før de skriver Adalat Oros ut på blåresept til pasienter med lavt stoffskifte rend: ???
Dessverre virker ikke lenken du oppga til artikkelen til dr. Øverbye lenger, så jeg hååper du kan hjelpe med hva artikkelen hadde som overskrift, eventuelt hvor jeg likevel kan finne artikkelen hans xx11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tove Liz
Fant en artikkel på Dr. Øverbye på nett. (
http://www.dr-overbye.no/skoleles.asp?ID=15 ) som var interessant om T3.
Der står det bl.a. at: Nyere forskning viser at hjertemedisiner av typen Calcium blokkere dvs. Adalat, Isoptin mf ikke bare senker blodtrykket, men også hindrer thyroidhormonet T3 å gjøre jobben og derved skader stoffskiftet.
Vil noen gå inn å lese dette, hvis ikke skal jeg skrive det inn! Men det var veldig interessant, siden jeg bruker Adalat Oros og Cozaar som blodtrykksmedisiner.
Har tatt en utskrift og skal ha den med til legen på mandag. Blir spennende å se hvordan hun reagerer - om hun vil jeg skal fjerne Adalat.
Fikk svar på blodprøvene i dag, etter å ha økt dosen 28. juni, og de var følgende:
FT4: 16.9 mot 25.5: 18,8
FT3: 6,1 " " : 6,5
TSH er som vanlig 0,0050
Anti-TPO: 792 mot 25.5: 807
Kan ikke helt skjønne at jeg skulle gå ned i FT4 og FT3 etter å ha øket dosen, men sånn er det altså... kanskje det kan ha noe med Adalat å gjøre???
Vil bli veldig glad hvis noen kan gi meg en kommentar eller svar på dette.
Ha en kos helg! :)
Sv: Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffsk
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
Jeg undres hvorfor ikke allmennleger vet dette før de skriver Adalat Oros ut på blåresept til pasienter med lavt stoffskifte rend: ???
Det er jo rystende. jeg kender ikke dette lægemiddel, men ser her http://www.netdoktor.dk/interactive/...at_info&id=262 at det er en calcium-blokker, og så er det vel ikke mærkeligt, det forstyrrer stofskiftet. Der står også opremset nogle andre mulige bivirkninger, som heller ikke passer særlig godt til folk med stofskifteproblemer.
Men der står ikke noget direkte om stofskiftet. Og det er vel derfor, lægen ikke ved /siger noget om det? Hvis lægen har sådan en tekst som denne at gå efter, så skal vedkommende kunne huske, at calcium betyder noget for stofskiftet for at advare om det. Og selv da vil h*n vel ikke gøre det? Det kan vel slås hen som rene spekulationer?
vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
Dessverre virker ikke lenken du oppga til artikkelen til dr. Øverbye lenger, så jeg hååper du kan hjelpe med hva artikkelen hadde som overskrift, eventuelt hvor jeg likevel kan finne artikkelen hans xx11
Dr. Bjørn Johan Øverbye arbeider på Arendal Helsesenter. "Forskningsrapporter og bøker av Dr. Øverbye kan bestilles via vårt mailsystem post(at)arendalhelsesenter.no" xx9