Noen som har noen linker til sider der det er beskrevet hva man bør og ikke bør spise når man har hypotyreose?
Jeg fant noen sider for lenge siden, men nå finner jeg de ikke igjen - trodde jeg kunne huske navnet på linkene - men det var feil
Tatjana
Printable View
Noen som har noen linker til sider der det er beskrevet hva man bør og ikke bør spise når man har hypotyreose?
Jeg fant noen sider for lenge siden, men nå finner jeg de ikke igjen - trodde jeg kunne huske navnet på linkene - men det var feil
Tatjana
Å huske sider er ikke lett! Bruk favoritt-funksjonen på nettleseren din!
Har du sett på sidene til Mary Shomon? Står endel om kosthold der. Mye av det har et slags hovedfokus på å gå ned i vekt, men det bare er en del av det å bli i bedre form, men en ikke helt uviktig del kanskje... (Man må se litt forbi den amerikanske sjargongen og all reklamen, pluss som alltid bruke kritisk sans.)
http://www.thyroid-info.com/index.htm
http://www.thyroid-info.com/dietbook.htm
Jeg for min del har merket at å unngå sukker, fint brød og ikke minst all hvetebakst og hvit ris gjør tilværelsen lettere. Lavkarbohydrat, altså... Poteter har så langt gått greit. Tror jeg. Jeg har egentlig ikke fått laget meg noen skikkelig diett enda, jobber med saken. Før tyroksinnivåene kommer på plass er hele kroppen og formen uansett fryktelig uforutsigbar.... så jeg sliter litt med å se de helt store mønstrene enda.
Noen som vet om flere (norske) sider?
Hilma
Vi kan jo lage en liste her.
Karbohydrater skal vi ha mindre av,
men det er en del mat som ikke er bra av andre grunner også:
Soya kan få folk til å føle seg elendig pga. problemer med bioflavinoider. Den dårlige effekten kan holde seg i flere uker.
Andre ting som gjør en dårlig over langre tid:
Korttidvarenede :
Fiber kan gi problemer med absorpsjonen
Rå jordbær skal ikke være så bra men jeg vet ikke hvorfor
Valnøtter, men jeg vet ikke hvorfor. Noen sa de hadde et goitrogent stoff.
Pærer, men vet ikke hvorfor
Alt av kål. Inneholder thiocyanater som binder thyroxin men hvis det bare er det så skal bare en liten doseøkning til hvis man skal spise det hele tiden. Kokte kålgrønnsaker har fremdeles en tredjedel av hormonbindenede stoffer. (Broccoli bør vi jo spise)
Mat som direkte inneholder blåsyre slik som mandler, bambusskudd og kassava. Binder thyroxin. Bambusskudd og kassava må kokes /stekes uten lokk.
Hirse har noe som binder thyroxin
nora
Kjempegreit med en liste Nora.
Takk for linkene Hilma, nå får jeg lese til øyet blir stor og vått.
Tatjana
Mener du å si, Nora, at blåsyren forsvinner ved koking/steking uten lokk. Gjelder dette også dersom en f eks rister mandler? Forsvinner blåsyren da? Hva med å legge de i kaldt vann? Visste ikke det var blåsyre i mandler. Andre nøtter?
Hei igjen. Lurte på dette med diverse matvarer/stoffer som kunne gjere oss med lågt stoffskifte dårligare.
Utgangspunktet mitt var mandler. Har knaska opp ein påse med mandler (+ fleire nøtter) den siste veka, og no er eg i like dårlig form som eg var før eg begynte på Levaxin. Kom brått på det her med mandler, trur det sto noko om det på det 'gamle' forumet. Nokon som huskar det? Andre som reagerer på mandler? Mulig eg har drømt... Har ikkje nøtteallergi, eller andre kjende allergiar.
Og så las eg nettopp eit innlegg frå nora om at fleire andre stoff, slike som gluten og soya kunne gjere oss dårlige. Eller at det trigga antistoffene, som gjorde oss i dårlig form. Eg tar ikkje hensyn til dette, og det har heller ikkje legen min nevnt. Er det nokon som held seg unna dette (som ikkje samtidig har td cøliaki)?
Dette var et veldig interessant spørsmål! Jeg har lett litt i Mary Shomons bok om hypothyreose, men finner ikke frem til så mye. Det hun skriver er i hvertfall at soya inneholder såkalte isoflavoner (på norsk?) som jobber i mot kjertelen og kan dermed bidra til struma og hypothyreose. En annen ting hun skriver er at hvis man spiser mye fiber kan det føre til at medisinen ikke blir absorbert like godt. Man skal dermed vente minst en time etter å ha spise mat med mye fiber i :) Skulle gjerne likt å vite om det var andre matvarer som vi ikke bør spise!
(Siterer bare fra boken her, altså.)
Jeg har oppsummert litt om såkalt "goitrogen" mat her:
http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html
Om mandler: Det er blåsyre som er aromaen i mandler.
Blåsyre er goitrogen.
I afrika kan hele befolkninger være hypo fordi de nesten bare spiser matvarer som inneholder blåsyre, var det kassava eller?
Bambus har samme stoff.
Hvis dere woker, må derer ha lokket av slik at det fordamper.
Det står en liten bit om goitrogen mat i www.thyroidmanager.org
men de har ikke fått med seg det om isoflavoner i soya.
Spis valnøtter istedenfor mandler....
Takk for alle svara, goitrogener var det ja!
Valnøtter står på kris si liste, forresten. Eg likar no ikkje valnøtter heller eg, vil heller ha mandler.Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Her prøve ein å vera sunn og frisk, og så blir ein dårlig av nøtter og brokkoli! Urk. :evil:
valnøtter er bare på listen fordi det har fiber, har ikke hørt om andre grunner.
En sviske har sikkert mer fiber enn en håndfull valnøtter...
http://thyroid.about.com/od/drsrichkari ... de2006.htm om nytt om fluor.
Vi har ikke fluor i vannet her, men i tannkrem og tabletter og sånt.
Vet ikke hvordan tannkremen virker på reseptorene, noe fluor må da komme inn i kroppen ved bruk av flurtannkrem. Det er noen pasienter i england som har kuttet ut fluortannkrem.
Listen jeg har skrevet er bl.a. basert på informasjon fra boken til Shames og Shames - og der står det ingenting om fiber, kun om goitrogener.Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Jeg synes å huske at vdet med valnøtter stod på en liste som var begrunet med hvorfor, og det var fiberen som var et minus ved valnøttene, ikke noen andre stoffer.
Merkelig nok lister amerikanske lister ikke opp mandler som goitrogene enda man vet godt de inneholder blåsyre.
Her er en liste over stoffer
http://www.thyroidmanager.org/Chapter5/5a-frame.htm
Det er vel bare bitre mandler som inneholder blåsyre?
Se her: http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/3364507.html
"De bitre mandlene er litt mindre og smalere enn de søte, og de inneholder stoffer som kan spaltes til blåsyre. Men det er ikke farlig å spise verken mandler eller marsipan! "
Hvor mye er "en hel pose"? 250g?
Tror jeg også kunne fått noen vondter da. En liten pose cashew-nøtter blir jeg ihvertfall både mett og kvalm og tørst av.
Alt med måte.
Har jeg sagt det før? :lol:
Alle mandler må inneholde blåsyre, ellers smaker de bare mel. Blåsyren er aromaet såvidt jeg vet.
Blåsyre lukter mandler.
(når de gasset diverse "uønskete" folk slik som sigøynere og homser og jøder så luktet det mandler...=blåsyre)
Det er også blåsyre i aprikoskjerner, eller man tilsetter madelekstrakt tl apriskoskjerner og selger massen som marsipan eller hva det heter.
Blåsyren og mandler og kassava står det om på siden i thyroidmanager om goitrogens.
Er det noen kjemiker her?
Lukten av bitre mandler lukter som blåsyre. Leste jeg isted.
Søte mandler lukter noe annet, og jeg fant ingenting om at de inneholder blåsyre. Kan hende, men jeg fant ingenting om det.
Søkte på mandler + blåsyre, og alle steder hvor blåsyre var nevnt var det i sammenheng med bitre mandler.
http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Prun_dul.html Kommer an på hvor de kommer fra, de fra california skal ikke inneholde særlig blåsyre...
Må seetter i butikken hvor de har sine fra.
hei..
kan ikke noen snille sjeler skrive inn ei smørbrødliste på hva vi kan/bør spise og i tillegg kosttilskudd e.t.c. vi bør ta.. :)
synes det er vanskeli å vite hva vi bør spise jeg...
etter det jeg har lest virker det som en veldig, veldig kort smørbrødliste :? føler at det meste er forbudt :(
Hei Teodora! Anbefaler at du leser dette innlegget fra Nora!
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3786
Lykke til! :D
Og her har heisann skrevet om Oftebro sin "oppskrift":
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3905
tenkte med meg selv at jeg skulle begynne med mer spinat siden dette er så sunt.
men så, etter å ha lest en artikkel om ulike grønnsaker i "i form", så kom det faktisk frem at spinat skal spises i moderate mengder fordi det inneholder høye konsentrasjoner av et stoff(husker ikke navnet) som kan være veldig skadelig for kjertelen......og det gjaldt for vanlige friske mennesker, så da burde kanskje vi holde oss unna?
dette var ingen "konspirasjonsteoretisk" artikkel, men visstnok helt vanlig helseråd.
jeg skal iallefall ikke innføre mengder:)
Jeg har hørt at dette også gjelder andre 'gønne' grønnsaker som for eksempel broccoli. Men at dette stoffet som da visstnok er skadelig brytes ned ved varmebehandling. Enda en grunn til å overkoke broccolien og lage spinatstuing istedetfor fersk spinat ;)
Mener forresten jeg leste dette i Mary Shomo (sp?) sin bok men husker ikke....
Ikke så farlig - vi har ingen kjertel.
Det er en del matvarer som er kjent for å gi struma.
Antar det står goiter der dere har lest ?
Dette er jo en av de få fordelene vi har - at vi kan spise slik mat.
Baserer dette på at kjertelen er jo død og må ha et liv for å vokse.
ikke alle her mangler kjertel... min er bare redusert, men blir selvfølgelig mindre og mindre etterhvert.
Stemmer, vi er alle forskjellige og i forskjellige faser av sykdommer.
Alle som på en eller annen måte har litt liv i kjertelen kan få struma, men det er komplisserte forhold som ligger i bunnen og som kan gi struma.
Om en ha disse forhold må en unngå visse mattyper som setter igang prosessen.
De som ikke har grunnlaget behøver heller ikke unngå matvarene. Det er ikke slik at om en spiser mye av disse matvareen så kan alle få det.
Hei..Jeg er akkurat begynt på Levaxine pga lavt stoffskifte,er det noe mat og drikke man helst skal holde seg unna når man har lavt stoffskifte? :?:
Her er referat fra et veldig interessant møte som Nora var på: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3786
Fant dette her når jeg søkte på engelsk om "foods for hypo....."
jeg har nå uansett ikke store behov for noen av disse matvarene, så for meg er del helt greit:)
"Alternative treatments are primarily aimed at strengthening the thyroid and will not eliminate the need for thyroid hormone medications. Herbal remedies to improve thyroid function and relieve symptoms of hypothyroidism include bladder wrack (Fucus vesiculosus), which can be taken in capsule form or as a tea. Some foods, including cabbage, peaches, radishes, soybeans, peanuts, and spinach, can interfere with the production of thyroid hormones. Anyone with hypothyroidism may want to avoid these foods. The Shoulder Stand yoga position (at least once daily for 20 minutes) is believed to improve thyroid function."
Disse matvarer som er listet som unngå her, finner du igjen i listene over "goitrogenous foods" hvis du søker på det.
Det spesielle med soya er at det kan gjøre deg syk i flere uker, slik at du ikke kan føle noe fra en dag til en annen hvis du kutter ut soya.
Med meg går det omtrent tre uker til jeg ¨blir bra etter en utskeielse med soya-is, for eksempel. Soyamelk er bare tull for oss med hypothyreose, vi blir bare syke av det.
På www.pubmed.com er det en artikkel om soya i et forsøk med katter, og deres ft3 gikk ned fordi soya hindrer enzymet som omdanner det inaktive prohormonet t4 til det aktive hormonet t3.
Tang-og taremel kan trigge antistoffene hos en del, pga sitt høye jodinnhold. Jeg reagerer på små mengder jod. Men jeg unngår ikke egg og fisk, noe jod må man da ha.
nora
Rådgivning om korrekt ernæring stofskiftesyge kan være forvirrende og modstridende. Her præsenteres oplysninger baseret på både kliniske undersøgelser og på klinisk erfaring.
En række ernæringsmæssige faktorer kan påvirke thyroidea-funktion. For at træffe det rette valg, er der brug for at vide, om man har autoimmun thyroiditis, diagnosticeret efter en blodprøve, der afslører tilstedeværelsen af thyreoidea-antistoffer i blodet. Det er vigtigt både at vurdere thyroidea-funktion jfr. blod resultater, symptomer og velvære, med henblik på at finde frem til den mest hensigtsmæssig kost og kosttilskud.
Positiv ernæringsmæssig påvirkning af thyreoidea.
- Den klassiske og den komplementære medicin bekræfter at D-vitaminmangel er fælles for en række forskellige autoimmune og inflammatoriske lidelser, herunder reumatoid artrit, og Grave's sygdom (Yamashita, et al, 2001).
- Test for D-vitamin bør fastslå status af calcidiol 25 (OH) D, (Vasquez, Manso, og Cannell, 2004).
- Hvis du har autoimmun thyroiditis anbefales regelmæssig kontrol af D-vitamin status.
- Tilskud bør indtages i form af cholecalciferol (D3) og bør fortsætte i mindst 6 måneder op til et maksimalt niveau (Vasquez, Manso, og Cannell, 2004) (I Norden 10 måneder undt. juni og juli/red.)
Selen
- Supplement med selen har vist sig at reducere niveauet af thyreoidea-antistoffer, men det kræver doser over 100 ug daglig (Turker, Kumanlioglu, Karapolat, & Dogan, 2006).
- Selen er nødvendig for produktionen af skjoldbruskkirtelhormoner, og omdannelse af thyroxin (T4) til det aktive skjoldbruskhormonet triiodothyronine (T3)
Glykæmisk indeks (GI) kost
- Raffineret sukker og fødevarer liggende højt i det glykæmiske indeks destabiliserer kroppens blodglukosekontrol, forårsager store udsving mellem højt og lavt blodsukker. Disse udsving stimulerer produktionen af stress hormoner adrenalin og kortisol, når blodsukkeret falder.
- Høj cortisol forårsager svind af muskelmassen, som følge af behovet for at øge levering af glucose til hjernen. Reduceret muskelmasse betyder langsommere stofskifte og vægtøgning.
- Høj cortisol er især forbundet med abdominal vægtøgning (rundt om maven/red)
- Høj cortisol niveauer har vist sig at begrænse omdannelsen af T4 til T3
- Stabilisering af blodsukker stabiliserer tillige status af stress hormoner adrenalin og kortisol. Dette kan opnås med GI kost og/eller med kosttilskud
Kosttilskud til forbedring af glukoseomsætningen
- Chrom er tidligere påvist at kunne forbedre glukosemetabolismen i type 2 diabetes mellitus (Martin, et al, 2006) (Jain, Patel, Rogier, & Jain, 2006) (Vladeva, Terzieva, & Arabadjiiska, 2005) (Rabinovitz, mfl. , 2004)
- Kanel er tidligere påvist at kunne forbedre glukosemetabolismen i type 2 diabetes mellitus (Khan, et al, 2003) (Mang, et al, 2006)
- Magnesium. I en meta-analyse af 9. randomiserede dobbeltblinde kontrollerede forsøg, har magnesium udvist evnen til at forbedre glukosemetabolismen (sang, et al, 2006)
Understøttelse af binyrer
- Symptomer på adrenale- og skjoldbruskkirtel-problemer ofte overlapper hinanden. Det ustabile blodsukker og stress er fælles temaer i begge sammenhænge.
- Urter og næringsstoffer, der gavner binyrerne vil ligeledes gavne thyroidea funktion.
Negative ernæringsmæssige påvirkninger af thyreoidea
Fluorid
- Findes i tandpasta, te og vand fra vandværket, fluor er kemisk beslægtet med jod og kan blokere jod-receptorer i skjoldbruskkirtlen
Chlor
- Findes i vand fra vandværket, klor er kemisk beslægtet med jod og kan blokere jod-receptorer i skjoldbruskkirtlen
Gluten
- Gluten er et af de proteiner, der findes i hvede. Undersøgelser viser en sammenhæng mellem glutenintolerance og autoimmune thyroidea sygdom.
- Udiagnosticeret glutenallergi kan være en udløsende faktor for en underliggende autoimmun sygdom.
- Blodprøver for glutenallergi har indtil for nylig været betragtet som upålidelige, men teknologien er er forbedret og en ny generation af tests er dukket op, der er dog fortsat således, at det ikke er muligt at opnå en pålidelig testresultat ved hjælp af kun en enkeltstående test.
- Hvis du har autoimmun thyroiditis, sørg for at få foretaget testen: Gluten Evaluering Profil, som omfatter 5 forskellige tests af gluten følsomhed, herunder testen for transglutaminase (Antistof (IgA, IgG).
Goitrogens (fødevarer undertrykkende thyroidea-funktion).
- At nogle fødevarer betragtes som goitrogenic betyder, at de indeholder enzymer, der kan stimulere væksten af en struma, blokere optagelsen af jod i skjoldbruskkirtlen, kan virke på samme måde som anti-thyroid medicin og derved kan deaktivere thyroidea funktionen.
- Disse fødevarer er hirse, jordnødder, pinjekerner, soja, kassava, ferskner, pærer, rapsolie, og grøntsager af kål-familien herunder kål, broccoli, blomkål, Brussel spsprouts, spinat, mustard-greens og turnips.
- Kogning/dampning deaktiverer de uønskede enzymer.
- Undgå hirse, jordnødder, pinjekerner, rapsolie og soja.
- Nyd alle de nævnte frugt og grøntsager i moderate mængder, forudsat at de er kogte/dampede.
- Hvis dine symptomer er alvorlige er du bedst tjent med undgå goitrogenic fødevarer helt for en tid.
Soja
- Soya tilsættes mange fødevarer og deklareres som vegetabilsk protein eller vegetabilsk olie. Soya er en goitrogen (se ovenfor) og er bedst helt at undgå ved alle sygdomme i skjoldbruskkirtlen.
Sukker
- Raffineret sukker og fødevarer liggende højt i det glykæmiske indeks destabiliserer kroppens blodglukosekontrol, forårsager store udsving mellem højt og lavt blodsukker. Disse udsving stimulerer dannelsen af stress hormoner adrenalin og cortisol, når blodsukkeret falder.
- Høj cortisol forårsager svind af muskelmassen, som følge af behovet for at øge levering af glucose til hjernen. Reduceret muskelmasse betyder langsommere stofskifte og vægtøgning (særlig rundt om maven/red.).
- Vedværende højt cortisol svækker omdannelsen af T4 til T3.
Afvigende ernæringsmæssig påvirkning af thyreoidea
Kostfibre
- Stofskiftesyge har behov for kostfibre i kosten for at forebygge forstoppelse og fremme fordøjelsen af fedtstoffer.
- Kostfibre kan også forstyrre optagelsen af thyroxin. Det er derfor nyttigt at opretholde et konstant mængde af fibre i kosten, for at sikre en stabil optagelse af thyroxin.
L-tyrosine
- Aminosyre L-tyrosin, som er en forløber for T4 og T3, er sædvanligvis så let at danne under fordøjelsen af almindelig kost og der var derfor ikke behov for at undersøge betydningen af ekstra tilskud i forhold til hypothyreose.
Ernæring og T4 (thyroxin)
Visse fødevarer forstyrrer optagelsen af T4
- T4 bør indtages på samme tid hver morgen 1 time før morgenmaden.
- Tilskud af jern eller multivitaminer, der indeholder jern skal indtages mindst 3 timer efter indtagelsen af thyroidmedicin, idet jern konkurrerer med thyroxin om optagelsen.
- Tilskud af calcium og fødevarer indeholdende calcium samt calcium-berigede fødevarer skal indtages mindst 3 timer efter indtagelsen af thyroidmedicin, idet jern konkurrerer med thyroxin om optagelsen.
- Sojasauce nedsætter optagelsen af thyroxin. Hvis du vælger at spise sojaprodukter, gør det ikke før der er gået 3 timer efter indtagelsen af thyroid-medicin.
- Urten citronmelisse (Lemon Balm) kan forstyrre optagelsen af thyroxin og bør undgås. Man bør kontrollere alle urteteer man drikker regelmæssigt for at udelukke dem, der er tilsat citronmelisse.
Referencer:
- Aksoy,D.Y., Kerimoglu, L.J., Okur, H., Canpinar, H., Karaagaoglu, E., Yetgin, S., Kansu, E., Gedik, O., 2005, Effects of prophylactic thyroid hormone replacement in euthyroid Hashimoto's thyroiditis, Endocr J. Jun;52(3):337-43
- Jain, S.K., Patel, P., Rogier, K., Jain, S.K., 2006, Trivalent chromium inhibits protein glycosylation and lipid peroxidation in high glucose treated erythrocytes, Antioxid Redox Signal, Jan-Feb;8(1-2):238-41
- Khan, A., Safdar, M., Ali Khan, M.M., Khattak, K.N. Anderson, R.A., 2003, Cinnamon improves glucose and lipids of people with type 2 diabetes, Diabetes Care, Dec;26(12):3215-8
- Kibirige, M.S., Hutchinson, S., Owen, C.J., Delves, H.T., 2004, Prevalence of maternal dietary iodine insufficiency in the north east of England: Implications for the fetus, Arch Dis Child Fetal Neonatal, Ed, Sep;89(5):F436-9
- Mang, B., Wolters, M., Schmiddt, B., Kelb, K., Lichtinghagen, R., Stichtenoth, D.O., Hahn, A., 2006, Effects of a cinnamon extract on plasma glucose, HbA, and serum lipids in Diabetes Mellitus type 2, Eur J Clin Invest, May;36(5):340-4
- Martin, J., Wang, Z.Q, Zhang, X.H., Watchel, D., Volaufova, J., Matthews, D.E., Cefalu, W.T., 2006, Chromium picolinate supplementation attenuates body weight gain and increases insulin sensitivity in subjects with type 2 diabetes, Diabetes Care, Aug;29( 8 ):1826-32
- Rabinovitz, H., Friedensohn, A., Leibovitz, A., Gabay, G., Rocas, C., Habot, B, 2004, Effect of chromium supplementation on blood glucose and lipid levels in type 2 diabetes mellitus elderly patients, Int J Vitam Nutr Res, May;74(3):178-82
- Song, Y., He, K., Levitan, E.B., Manson, J.E., Liu, S., 2006, Effects of oral magnesium supplementation on Glycaemic control in Type 2 diabetes: a meta-analysis of randomised double-blind controlled trials, Diabet Med, Oct;23(10);1050-6
- Turker, O., Kumanlioglu, K., Karapolat, I., Dogan, I., 2006, Selenium Treatment in autoimmune thyroiditis: 9 month follow-up with variable doses, J. Endocrinology, Jul;190(1):151-6
- Vasquez, A., Manso, G., and Cannell, J., 2004, The Clinical Importance of Vitamin D (Cholecalciferol): A Paradigm Shift with Implications for all Healthcare Providers, Alternative Therapies, Sept/Oct, Vol10,No5:28-36
- Vladeva, S.V., Terzieva, D.D., Arabadjiiska, D.T., 2005, Effect of chromium on the insulin resistance in patients with type II Diabete Mellitus, Folia Med. 47(3-4):59-62
- Yamashita, H., Noguchi, S., Takatsu, K., Koike, E, Murakami, T., Watanabe, S., Uchino, S., Yamashita, H., Kawamoto, H.,2001, High prevalence of Vitamin D deficiency in Japanese female patients with Graves's disease, Endocr J, Feb;48(1)
Kilde: The Complementary Medicine Practice London/UK