Er det noen som vet hva det betyr når man har forhøye verdier av urinsyre bortsett fra urinsyregikt. Jeg har hatt forhøyede verdier. Har også litt lav kalsium fortsatt, men legen sier at det betyr ingen ting.
Printable View
Er det noen som vet hva det betyr når man har forhøye verdier av urinsyre bortsett fra urinsyregikt. Jeg har hatt forhøyede verdier. Har også litt lav kalsium fortsatt, men legen sier at det betyr ingen ting.
Hei catrin.
Jeg har også hatt litt forhøyet urinsyre, men dette gikk drastisk ned etter at jeg begynnte med kalsium. Jeg har ikke fått avklart dette med legen enda, men jeg tar 1-2gram om dagen med Weifa Kalsium uten noen vitamintilskudd. Dette etter å ha forsøkt flere slag med forskjellig vitamintilskudd i. Den uten virke rett og slett best - på meg.
Men jeg har nok en spesiell lidelse som påvirker dette. Jeg har hatt leggkramper fra dag en på Levaxin. Og de kan i perioder være så kraftige at de ødelegger nattesøvn og alt. Man ser også et fenomen utenpå leggene som ser ut som konstant leamus. Maur under huden sa legen min - som ikke hadde sett noe liknende. Det stopper ikke, men kalsiumet hindrer at det oppstår kramper - og urinsyra har aldri vært så lav som etter at jeg begynte med dette.
Må også legge til at D-vitamin i store doser (50µG/dag) førte til kjempeproblemer med krampene - og kalsiummet fjerner problemet på et kvarter !
Men som jeg sa......
Takk for svar n´Finn. Kom på at jeg har lest at kirsebærsaft skulle hjelpe mot urinsyregikt, men vet ikke akkurat hvordan det virker, men kanskje det senker urinsyren. Lurer på om legen kommer til å nevne dette i det hele tatt.
Han vil nok helbrede med noe annet enn kirsebærsaft :)
Ikke fordi at det ikke virker ! Men fordi at han tjener vel ikke noe på det ?
Øl - virker motsatt - desverre :(
Legen nevnte faktisk ikke at urinsyren var forhøyet i det hele tatt og jeg glemte å spørre om det, så jeg får spørre neste gang. Skal dit om 1 uke.
Om ikke utslaget ikke er stort nevner de det ikke. Jeg spurte legen min om det, og han sa at lette utslag vanligvis ikke betyr noe. :)
Det var ikke så veldig forhøyet, men det stiger.
Heisann Sonja,Sitat:
Opprinnelig skrevet av sonja
Hva slags prøver er det som påviser urinsyregikt?
Bare lurer på om de har sjekket dette på meg allerede, eller om jeg bør spørre. Har mye smerter i ledd og muskler, og lurer fælt på hva det kan være :-)
Siv Cath
Hei Siv Cath!
Akkurat hva prøvene heter, det vet jeg dessverre ikke. Men urinsyregikt (podagra) utløses med smertefulle anfall i leddene som varer noen dager om gangen. Hos meg varer anfallene fra 3 til 10 dager, som regel rundt 5-6.
Har nylig hatt anfall i høyre håndleddet som førte til at jeg ikke klarte holde tannbørsten eller skjære brød eller noe annet med høyrehånda i 5 dager. Litt trøblete å plutselig skulle være kjeivhendt når en ikke er det til vanlig... :(
Ellers er det ikke bare store ledd som rammes, for det mest typiske angrepet kommer i stortåleddet (kaptein Voms sykdom), og da kan man se at huden på stortåa samtidig blir glatt og rødlig. Noen får bare angrepet i stortåa, andre slik som meg får det i alle ledd. Jeg har til og med opplevd å få det i både ryggen og i ribbeina foran på brystet. Det første anfallet man får kommer som regel i stortåa. Hos meg kjennes anfallet ut som om det sitter en knivspiss midt i leddet som skjærer inn i leddet hver gang jeg gjør den minste bevegelse. De tre første dagene er verst, deretter avtar det som regel. Anfallet kommer plutselig og uten forvarsel, det er typisk at jeg våkner med smerter om morgenen.
Heldigvis har jeg anfall nokså sjelden, 2-3-4 ganger i året. Det er i alle fall lenge nok mellom hver gang til at jeg glemmer hva det er som utløser anfallene. Hos meg er det skalldyr, men både alkohol og rødt kjøtt er det også lurt å redusere inntaket av eller kutte ut dersom man har urinsyregikt.
Det er en stoffskiftesykdom,men kan den ha noe med lavt stoffskifte og gjøre?
Noen som har det?
Har ikke noe verking i stortå,men armer,håndledd.Bare lurer litt,for ingen som finner ut hva som feiler meg.Har sliti flere år nå og blir nesten gal av det snart.Noe må det jo f..n meg være.
Denne gir utslag på blodprøve av urinsyre. PÃ… høye verdier krystaliserer dette seg i store ledd, feks stortåa, men også andre.
Tror ikke denne merkes i "bløtdelene", for å bruke det uttrykket.
Hva er bløtdelene?
Det jeg mente var at urinsyre setter seg først og fremst i de store ledd, og de er jo ganske harde da.
Den går ikke å muskler og sånn, såvidt jeg vet da.
Jeg fikk utskrevet Zylorik (Samme som Allopur) en gang i 2003. Tok det i 1 døgn. Mistet masse hår. Sluttet med det.
Fikk utskrevet Allopur for et par måneder siden, pga. stadig høyt urinsyrenivå i serum. Tok det ikke, men avventet situasjonen. Nå trenger jeg å ta det.
Fastlegen sa at jeg skulle ta Voltaren i 3 døgn (på pakken står det: 2-3 x 50 mg i opp til 1 uke) og deretter begynne med Allopur.
Ikke bare foten, men hele kroppen verker i en slags influensalignende smerte nå. Deilig, igrunn. - Jeg antar at dette skjedde meg nå fordi jeg går ned på Levaxindosen.
- Jeg ville tro at dødsfall pga. NSAID av den type oppstår oftest hvis man presser kroppen, dvs. trener eller lignende. Men jeg har også hørt om leversvikt pga slike piller. Spørsmålet er om jeg heller skal gå med smertene til de avtar av seg selv, om mulig.
Har du prøvd en av disse smertestillende gelene som er til å smøre direkte på vonde ledd? Selv bruker jeg Orudis gel når smertene fra urinsyregikta herjer som verst, sammen med vanlige hodepinetabletter. Det tar som regel det meste av smerten, ikke alt, men så jeg klarer meg.
Det er ikke nødvendig å unngå all mat som inneholder puriner. Det er stor forskjell på hva man får anfall av. Jeg reagerer på skalldyr og ansjos, men ikke på rødt kjøtt. Kylling kan jeg også spise. Jeg kan reagere på rekesalat, samtidig som jeg slett ikke reagerer på smøreost med reker. Av kjøttpålegg reagerer jeg ikke på oksekjøtt fra Gilde, men okserull fra Thulefjord får jeg sterke reaksjoner på. Leverpostei går stort sett greit uansett type. Her må du bare prøve deg frem og se hvilke produkter du får anfall av. Alkohol har jeg ikke testet ut, i og med at jeg ikke drikker.
Jeg er også veldig skeptisk til Voltaren etter at jeg så en dansk dokumentar på Nrk for et par år siden, om dødelige bivirkninger av virkestoffet. Flere idrettsfolk (også norske) har dødd av blodpropp i lungene etter å ha tatt Voltaren for en betennelse, og så gått rett på trening. I og med at jeg jobber som vanntriminstruktør har jeg ikke tatt en eneste slik tablett etter det programmet. Enkelt sagt har jeg ikke særlig lyst til å stupe om i vannet... Da lider jeg meg heller gjennom noen få dager med smerter. Det går greit så lenge jeg får hjelp av kundene mine til å bære inn utstyret mitt og de kan hjelpe hverandre med å vise øvelsene jeg dikterer og ikke klarer å utføre selv.
Takker for tipset ang. Orudis. Skal sjekke den ut. Som du sier, og jeg er enig, lever jeg heller med smerte i et antall dager enn å ta potensielt svært farlige piller som kan hjelpe meg kjemperaskt, med mindre jeg MÅ; Hvis man står ovenfor et helseultimatum. Såvidt jeg vet, kan man ikke dø av å ha urinsyregikt, så jeg ser det an. I allefall til i morgen. Da kan jeg evt. sjekke ut og kjøpe gel'en også.
Det kan jo ha vært noe jeg har spist som har gjort dette med meg. Jeg har jo nettopp begynt å spise champignon, som jeg smakte for første gang høsten 2007. Tro det eller ei. :) Har spist mer og mer av det, særlig i de siste par ukene. DET kan jo ha hatt noe å si, da jeg aldri har rørt sopp før, og heller aldri hatt skikkelig podagra før. I dag har jeg proppet i meg mye gulrøtter, kålrabi og banan, for å tilføre litt base. Håper det hjelper meg litt.
Nei, det er ikke greit å bli født med en kropp som er dømt til å mislykkes, som min. Og det er svært, svært vanskelig å holde holdet høyt, og klamre seg til håpet - Når man føler INTENS smerte hver eneste dag. Og som nå; hvert sekund. "Du må tenke positivt" sier folk. Det er godt å høre at noen bryr seg, det er ikke det.. Men det er så vanskelig å virkelig TENKE positivt, når kroppen melder det motsatte av nettopp det ordet.
Hei Thomas
Går ut ifra at du bare skal bruke Voltaren som en kur til hevelsen har gått ned. Da er det liten fare med å bruke dette preparatet. Du kjenner fort om du tåler det for magen (svie og kvalme er vanligste bivirkninger). Da er det bare å kutte det ut. Når det gjelder de andre bivirkningene, så oppstår de først og fremst etter mange uker/måneder. Mange revmatikere bruker slike preparater i flere år. Jeg har selv brukt Voltaren i perioder, men jeg må bruke syrehemmende preparater ved siden av. Jeg har hypothyreose, Sjøgrens Syndrom og carotisstenose (fortetning i halspulsåren). For meg hadde det vært en fordel om jeg kunne bruke preparatet fast, både fordi det har en blodfortynnende og smertestillende effekt
Det føles ut som om den andre foten min skal ese ut også nå. OG hendene. Høyre hånd er nesten ubrukelig til å skrive med nå og føles "posete"......
Hmmm er det skadelig å ha skyhøyt urinsyrenivå tro? Etter det jeg har lest så er det ikke det, bortsett fra eventuell nyreskade/nyresvikt.
Jeg venter og venter på at foten skal bli bra så jeg kan ta allopur! Men den er ikke bra enda. Etter 7 dager med venting kan jeg fortsatt ikke gå på venstre fot. Og den er hoven og vond, og oppblåst og ekkel.
Følelsen jeg har i hendene nå, mest i høyre hånd riktignok, er en rar følelse jeg har følt med jevne mellomrom, og hver natt i det siste (og nå også på dagen, idag!) - at hånden mister litt av følelsen, og at den "vokser". I dag kan jeg også se at den er litt oppsvulmet. Kan høyt urinsyrenivå gjøre dette, alene? Øke vannet i kroppen, på steder, som feks. hendene, UTEN at man har urinsyregikt-anfall der? Podagra, som er navnet på urinsyregikt i foten, er en ting. Foten er nå hoven på 7 dag. Men nå begynner hendene mine å hovne opp også.
Kanskje mangel på Levaxin gjør dette med meg?
Kanskje det er salt/væskebalansen som sliter pga. binyrene?
Kjøper himalayasalt nå i kveld og prøver å drikker litt for å se hva som skjer. Kan umulig skade meg å prøve, eller?
Og hva med Voltarenen som jeg har utsatt å ta i 7 dager nå.. Vil den gjøre at hevelsen i foten OG i hendene mine går ned?
Jeg har hatt mageproblemer i noen dager nå. Eh, er det bra å ta Voltaren da, som faktisk er hard mot magen?
Kroppen vakler. Håper jeg IKKE faller. Jeg VIL vinne. Virkelig, altså. Lysten på livet er fortsatt der. Langt inne, men alikevel. Jeg vil leve igjen!!!! DETTE LIVET JEG LEVER NU ER INTET LIV Å LEVE!
Takker så mye for alle de oppløftende ordene, folkens!! :)
I går begynte jeg på Allopur. Legen ga klarsignal, og jeg valgte å starte, uten å ha tatt Voltaren først. Har fortsatt vondt, og klarer ikke å gå normalt, og har hevelse enda. Men tror det er små bedringer på gang. Håper jeg blir normal i føttene snart, i det minste. Greit at resten av kroppen ikke er helt bra, altså. Men det får da være måte på!
Ellers syntes jeg det er rart at jeg ikke blir bedre nå som TSH har steget fra 0.01 til 0.8. TSH'en min var på 1.0 da jeg var "HEEEELT FRISK" i 1997 (haha.. for en vits!) så nå burde jeg jo være minst like "frisk" også! :D
Nå lurer jeg bare på hvor lenge jeg skal ha det verre pga. Allopuren jeg har begynt på. For det er jo en forverring av podagra når man begynner med Allopur. Det gjør.. Vondt. Det er alt jeg kan si. Hele tiden. Jeg har gått rundt nå på venstre ben, "på siden av benet", og balansert i 9 dager nå. :(
I nøyaktig 14 dager har jeg hatt vondt i foten min. Startet 200 mg Allopurbehandling for ca. 1 uke siden, og har tatt 400 mg ibuprofen en gang. Dette har hjulpet litt, men jeg har fortsatt lettere hevelse i venstre fot + en kul på leddet. For noe dritt.
Hei Thomas
du må være tålmodig. Allopur virker egentlig forebyggende. Må nok regne med noen uker før full effekt oppstår, hvor mange tør jeg ikke si noe om. Antakelig individuellt. Gadt tegn at du er litt bedre. Hvis jeg var deg, ville jeg hørt med legen min om det er ok å ta Ibuprofen ived sterke smerter. Ser i Felleskatalogen at det anbefales å ta NSAID-preparater (Som f. eks Ibuprofen) hvis det blir oppbluss ved behandlingsoppstart med Allopur. Ikke gi opptro2
Jeg har også urinsyregikt, har hatt det i flere år nå. Fikk det som bivirkning av vanndrivende medisiner jeg måtte ta en periode.
Ser du har fått en liste av legen over hva du kan spise og ikke. Her er også en liste som jeg bruker:
http://www.kropogkost.dk/syre-base/s...rbindelser.htm
Her er også en god side:
http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...?document=1140
Da jeg hadde anfall sist, var jeg usikker på hva det var jeg hadde fått det av. Det eneste jeg hadde spist som var uvanlig, var rødkål til middagen. Jeg kontaktet produsenten og fikk vite at selve rødkålen ikke inneholdt så mye puriner, men at jeg burde sile av kokevannet før servering da dette kunne inneholde en del puriner. Man kan vel kanskje anta at dette gjelder surkål også, så tipset er i alle fall verd å ta med seg.
Men nå er det ikke helsvart for oss med urinsyregikt. For vi reagerer ikke nødvendigvis på alle matvarer med høyt purininnhold. Når det gjelder anfall må vi nesten bare prøve oss frem og se hvilke matvarer som fører til anfall. Jeg vet jeg reagerer på skalldyr og da særlig reker, men ikke nødvendigvis på rekeost. Jeg vet også at jeg reagerer på makrell, men ikke på makrell i tomat.
Så her må du bare prøve deg frem!
Hmm... De listene du viser til, stemmer litt, men ikke så mye, med det jeg har fått vite. Alkoholfritt øl går greit, men alt alkohol f.o.m. pils er fy. Nøtter og kjøtt er også fy. Likeså sjokolade. Det her blir man klok av...... vedikke1
Vet nå i hvertfall, at fisk, light brus, salamipølser, sopp, grønnsaker, sydenfrukt, og godteri (som feks sjokolade), blir jeg dårlig av.
Da blir det "en liten rød bil skvapp, du slapp..." på butikken....
Det stemmer med det jeg læste, skrevet af en dansker Svend Gammelby Jensen. Han skrev: "at urinsyregigt opstår, når organismen indeholder for lidt molybdæn, og at urinsyregigten forsvinder, når niveauet for molybdæn forøges. Ved et for lavt niveau af molybdæn opstår urinsyregigt hurtigt, allergier konstateres noget senere. Ved brug af diuretica bør der altid tilsættes molybdæn som kompensation for den tabte mængde."
Han skriver en masse om sammenhængen mellem urinsyregigt og molybdænmangel på denne hjemmeside. vink11
Lægen Carsten Vagn-Hansen skriver også her, at en "daglig indtagelse af kirsebær (friske eller fra dåse) har vist sig meget effektivt at kunne sænke urinsyreindholdet i blodet, men man skal tage et halvt pund dagligt (250 gr). Blåbær skulle også have samme virkning og formentlig også hyldebær. Det er stofferne anthocyaniner i de dybe rødblå farver, der virker." Så selv om sæson for kirsebær, blåbær og hyld er ret kort - kan man, i det mindste slippe for at få sin sommer forpestet af anfaldene af urinsyregigt, hvis man kan få fat på disse frugt. vink11
Svinekjøtt inneholder puriner, noe som påvirker urinsyren i blodet. Om urinsyren blir for høy fordi nyrene ikke greier å skille ut nok urinsyre fra blodet, avleires urinsyre i leddene og krystalliseres der, noe som fører til smertefulle anfall og en tilstand som kalles urinsyregikt, eller podagra. Jeg har den selv, så jeg kjenner godt til det problemet der.
Men det er ikke bare svinekjøtt som inneholder puriner, det gjør alt kjøtt. Særlig rødt kjøtt. I grunnen inneholder det meste av mat puriner, det er bare mengden puriner som er forskjellig.
Her er et par sider som tar for seg hva slags mat man bør spise eller unngå:
http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...?document=1140
Her på forummet er et par tråde om ca. det samme:
- Syre-base balancen
- Urinsyre i blodet xx4
Helgemann: Har du fått forklart nøyaktig hva du skal holde deg unna med tanke på urinsyregikten? Å bare si "kjøtt og egg" holder jo ikke. Uten å ha noen liste på matvarer som har høyt innhold av puriner, husker jeg at reker og skalldyr var noen av verstingene.
Har du fått noen forklaring på hvorfor du har urinsyregikt? Er det på grunn av enzymmangel, eller har det kommet etter at du ble voksen?
Har du målt autoantistoffer?
Podagra/urinsyregikt kan gi flere og alvorligere symptomer enn smertefull stortå, slik som en vanligvis tenker på det.
Det kan også være forårsaket av medfødt mangel på visse enzymer i purinomdanningen, slik at man får utfelling av ureakrystaller i flere vev og organer.
Det der kan jeg underskrive på!
De smertefulle anfallene der kommer i alle de større leddene, jeg har hatt det overalt hvor det er mulig. Til og med i ryggen! Det er helt j* når det står på, smertene er ofte totalt invalidiserende. Når det står på som verst, klarer jeg ofte ikke å kle på meg selv en gang. Da må jeg ha hjelp til nesten alt. Tårene spretter av smerten bare jeg skal løfte litt på armen f.eks. når smerten sitter i albuen eller skulderen. Og man vet ikke hvor det rammer før det sitter der og man er ute av stand til å klare et normalt liv i 5-6-7-8 dager.
Selv bruker jeg ikke betennelsesdempende da jeg synes de har for stor dødsrate til at jeg vil utsette meg for dem. Men jeg bruker vanlige hodepinetabletter. Det tar ikke all smerten, men demper den i alle fall såpass at jeg kan trekke pusten uten å hyle av smerter.
Jeg har fått urinsyregikt som følge av at jeg måtte gå på vanndrivende medisiner en lang periode. Urinsyregikt er en bivirkning av disse, og selv om det er flere år siden jeg sluttet med de, kommer urinsyregikta med jevne mellomrom. Regner med at de vanndrivende tablettene kan ha gjort skade på nyrene mine. Jeg har også fått små "kuler" i fingerleddene mine, noe som også skyldes urinsyren. Det minste pekefingerleddet på høyrehånda er verst rammet på både over- og undersiden.
Her er en fin oversikt over matvarer som inneholder puriner:
Selv har jeg opplevd å få anfall av både rødt kjøtt, reker og makrell. Egg har lavt purininnhold, så det er nokså trygt å spise. Det er også forskjell på de forskjellige produsentene har jeg funnet ut. Om jeg spiser oksekjøtt (pålegg) fra Gilde får jeg ikke anfall. Men velger jeg en annen produsent, f.eks. oksekjøtt fra Thulefjord, får jeg anfall. Jeg kan reagere på salat med reker, mens smøreost med reker ikke er fullt så ille. Makrell i tomat får jeg ikke noen reaksjon på, men spiser jeg derimot ren makrell fisket i fjorden her, får jeg anfall.
Så det er faktisk ganske vanskelig å vite hva man skal velge synes jeg.
Virker som at forummannskapet flytter tråder i hytt og pine...
Nope, har ikke fått noe full god forklaring, på hva årsaken til urinsyregikt er. Har jo hatt nyreinnfarkt nylig, så noe rart med nyrene er det, ja.
Det er jo nå først de har funnet ut, dette med stoffskiftet. Jeg har nok egentlig hatt det sidene tenårene, men da fant de det ikke. Slo ikke ut på noe prøver. Men hadde jo alle symptomene på feil med stoffskifte. Både slitenhet, vond rygg, vektøkning, osv.
Jeg har ikke noe smerter i stortåen, men knivskarpe stikkende smerter, som kommer og går, over hele kroppen. Verst på de steder, hvor jeg har slått meg.
Det er nok med podagradiagnosen som med myxødemdiagnosen - de har sitt utspring i symptomet. Det symptomet som man oppdaget klinisk, og ga sykdommen navn etter.
Det heter jo ikke podagra lenger, det var en tidlig betegnelse. Samme med myxødem, også en tidlig betegnelse.
Begge er forlatt, man bruker heller navn på sykdom som peker på årsaken.
Myxødem var jo en tidlig betegnelse på lavt stoffsikfte, men betegner idag en helt annen sykdom, og slik er det jo. Vi lærer no noe nytt hele tiden, selv om det går sakte.......
Jeg er litt opphengt (og oppgitt) over den praksis som har vært ført.
Lumbago = vond rygg - brukes bare for å viktiggjøre seg selv !
Podagra = vond fot (nesten helt pressis den....)
Myxødem = hevelse i huden som skyldes økning av slimhinnen.
Og ikke minst : hypothyreose ! (lav aktivitet i thyreoideakjertlen av slitasjeårsak !)
Til og med de som ikke har noen kjertel har jo den diagnosen !
Og så oppdaget man at man kunne få podagra i feks. tommelleddet.
Podagra i tommelen - smak på den da !
Og det kan nok skrives mer......
Nå syntes jeg det nesten blir litt skummelt å lese på sidene her for ofte sitter jeg igjen med en sånn hmmmmmmmmmm, jeg har forskjellige betennelseslignende vondter som jeg kaller det men har ikke lagt merke til noen rødhet eller hevelser da. Har til tiden mye vann i kroppen, og da spesielt i bena men tenker at det er fordi jeg er så overvektig. Har spesielt en del vondt under hælen og det har jeg hatt i mange år men det har kommet og gått, det kjennes som om jeg går på en knivs**** men når jeg har "varmet" opp beinet ved å gå på det blir det litt bedre. Har ofte betennelseslignende smerter i armene men det gir seg som regel, gjør det ikke det tar jeg som regel smertestillende. Til tider kjennes kroppen eller deler av kroppen ut som når man har slått tommelen med en hammer;-)
Jeg påstår ikke jeg har urinsyregikt eller noe som helst men bare at det er skummelt å lese mange av trådene særlig da jeg kjenner meg igjen i mye av det som skrives.
Heisan!
Urinsyregikt finnes jo i to varienter, den ene med stårtåen, den andre er "usynelig".
Jeg har den varienten, som ikke ses. Jeg har ingen hovne og røde ledd, ei heller verk i stortåen. Men likevel har jeg smerter i kroppen. Det virker som at du har denne typen som jeg har. Har du fått sjekket urinsyre nivået i blodet i ditt, av legen? Det kan du kreve, for å bekrefte om mistanken er reelt.
Smertene økes med inntak av kjøtt, enkelte grønnsaker, øl og vin, mm. Smertene som jeg har, når jeg spiser for mye av den nevnte mat sorten, ligner på kniv stikkende smerter. Smertene er sånn "kommer-og-går" lignende sak.
Hilsen Helgemann
Hei, Helgeman;-)
Har sjekket urinsyre eller hva det heter og ikke noe unormalt der så vidt jeg vet, det er vel derfor jeg syntes det er litt spookey å lese enkelte tråder fordi jeg kjenner meg igjen uten at "jeg har en grunn til det" om du forstår;-)
Det er det med tolking av blodprøver da Trude.
http://www.furst.no/bb/index6.html
På denne labben er referanseområdet 155 og 4-500.
Så, hvis du har 300 er du altså i det området hvor alt er iorden.
Men hva om 300 er for mye for DEG ?
Du kan være ekstra følsom og reagerer på et lavere nivå enn andre.
Slik er det med alle prøver - også stoffskifteprøver........
En som tolker slike prøver kan ikke bruke prøvesvar innenfor grensene til å utelukke !