Sykdom forandrer på alt..
Ja, tilogmed selve gleden ved å leve!
Som akkurat nå feks: Jeg har stikking i høyre side, nede på ryggen, som skyter oppover som en sylskarp kniv som snitter opp huden min. Nyrer/binyrer, tenker jeg. Farlig, tenker jeg også. Jeg er så trøtt som jeg aldri har vært før, og det er rart at jeg klarer å skrive dette innlegget mens jeg har denne formen. Jeg er så slapp at jeg omtrent ikke klarer å reise meg opp, og når jeg først gjør det, slår hjertet tyngre og tregere. Jeg har hvilepuls på under 60. Ikke normalt for en utrent person, tenker jeg. Jeg blir svimmel, og hodet spinner litt rundt. Jeg er tørr i munnen, og svelger konstant gørr fra retningen til nese/bihuler som jeg ikke aner nøyaktig hvor kommer fra, eller hvorfor oppstår. Jeg titter ned på magen min og lurer på hvorfor den krympet for 1 måned siden, og nå i de siste dagene har den blitt mye større igjen. Jeg har tungt for å puste og klarer ikke å trekke pusten helt inn, og jeg er kvalm. Og det knirker i knærne.
Hva gjør man i slike situasjoner? Ringer 113? Legger seg ned for å dø? Ser på en actionfilm? Erotikk? Røyker HASJ? Drikke seg skitings? Ta alt som en "mann" og late som om alt er bra? HVA??? Hva skal til for å glemme tilstanden man er i? For å komme seg gjennom dette? Dette øyeblikket, som er verre enn andre øyeblikk? Og uvitende om at formen kommer til å forbedre seg, sitter man virkelig med møkk til langt oppover den mentale helsen, og vel så det.
Jeg undrer på om det hadde hjulpet å bli lagt inn på en eller annen privat klinikk ett eller annet sted i verden, og fått en eller annen form for hjelp, eller bare bedt om å få alle de nødvendige undersøkelsene pronto, og blitt frisk mye, mye raskere. For penger er nesten Alt mulig. Jeg er dessverre ikke superrik, så jeg er nok "stuck" her i verdens rikeste land.
Jeg kan ikke Tro at det har gått 9 måneder. Og hva sitter jeg igjen med etter denne tiden? Forverring. Smerte. Sinne. Depresjon. Bitterhet.....
Re: Sykdom forandrer på alt..
Kjære deg. Du har så mange symptomer på trøtte binyrer at det skal forundre meg mye om du ikke har det. Kvalme, smerte nederst i ryggen, det med hjertebanken etter anstrengelser (som å reise seg, eller gå opp en trapp) kjenner jeg veldig godt igjen. Kniriking i knærne har jeg aldri tenkt over før, men det har jeg også hatt leenge. Mage som vokser og krymper..åjada. Alt dette virker veldig kjent.
Jeg har ikke lest alle innleggene dine, Thomas, men ettersom jeg forstår det er du veldig hypo for tiden, ikke? Det jeg har erfart er at det aller VERSTE stresset for binyrene er faktisk å være hypo. Sålenge du fortsetter å være det, vil det være vanskelig å få bedre binyre/cortisolproduksjon. Og så lenge du har for lite cortisol, får du heller ikke nytte av det lille du måtte ha av tyroksin i blodet, eller produserer. Hvis jeg var deg (og nå har jeg ikke lest grunnen til hvorfor du er hypo) ville jeg fikset alt med binyrer, ev sopp og annet FØR jeg begynte å se på tyroksindose/produksjon. MIN mening bare..
Leste om hodepinen din i et annet innlegg - prøv å drikk et glass vann med 1 ts uraffinert havsalt i, og se om ikke det hjelper på hodepinen. Sånn hodepine er et veldig vanlig tegn på lavt cortisol eller aldosteron eller begge deler. Ellers synes jeg det virker som candida-problemer du har (særlig det med bihulene), som er VELDIG lett å få når man er hypo og binyretrøtt, og ihvertfall når man er begge deler. Mine candidaproblemer forsvant når jeg begynte å få orden på binyrer og ble mindre hypo. UTEN streng diett, kun ved hjelp av urterpreparat. Matvareintoleranser er også blitt mye bedre.
BLODPRØVESVAR + Dagbok. Oppdatert 14/11/2008
7 Oktober 2008
Våknet kl 9 i dag etter alt for få timer søvn. Tror jeg fikk 4 timer med dårlig søvn. Hadde store problemer med å sovne i natt. La meg kl 1, som er en ok tid egentlig, men lå våken i timesvis. Hadde en slags varm og uggen følelse i hele kroppen, og en merkelig følelse av at hender og føtter mistet følelsen! Jeg hadde også vondt i magen i hele går kveld, samt i natt. Hodepine, en ekkel kvalm følelse i hodet og i hele kroppen, var også til stede.. Kl 4 sto jeg opp og spiste litt.. Det hjalp, og jeg fikk sove til slutt. Kl 5. I dag er jeg blodtrøtt, svimmel og kvalm, og har veldig vondt i venstre hånd, på toppen av hånden. Det verker.
Ã…ja, med den lille søvnen der kom jeg meg faktisk aldri til timen på Aker i dag. Men det gjør ikke noe. Jeg kan bare ringe dem uansett. Same shit. Ikke at vi hadde fått noe ut av den timen. Prating. Uten løsninger, som vanlig. Jeg er ikke lei meg for at jeg gikk glipp av den timen.
Jaja, fikk iallefall slengt på meg en Holter-monitorering på Asker og Bærum Sykehus i dag tidlig i 10-tiden. Så nå har jeg 20 timer på meg på å "fremkalle" hjertebank av ett eller annet slag. Tviler sterkt på at jeg klarer det. Blir nok en tom måling dette.
Forresten, morgentempen min viste 35.1 grader under armen etter 15 sekunder i dag tidlig. Dvs. en reell temp på ca. 35.6 grader. Det er for kaldt. Alt for kaldt.
- Hvor lenge skal jeg gidde dette opplegget? Noe inne i meg sier at jeg har Hypotyreose Type 2, og at jeg MÃ… ha mer Levaxin og litt Liotyronin for å føle meg bra. Følte meg bra i 10-11 år på medisineringen. Det er godt nok bevis for meg.
Vet ikke om noen leser innleggene mine her i "Dagbok", men..
Kl har passert 13 og jeg har nettopp stått opp en Lørdag formiddag. Jeg fikk sove fra ca. 5 (det var da jeg la meg!) - Dvs. 8 timer søvn. Jeg våkner nå, og har følgende deilige plager:
* Ingen følelse i hendene mine
* Nummen i tungen/munnen
* Hodepine
* Litt hovent ansikt (med et hint av "skjeve øyne")
* Press i hodet, og særlig over venstre øyebryn
* Sår med blod på tungen
* Ekstrem trøtthetsfølelse
* Smerter i øynene
* Tungt for å puste
* Følelse av at alle lyder plager/irriterer meg
* Lyssensitiv
Bare for å nevne noen av plagene jeg har akkurat Nå... Jeg tenker jo at jeg kan ha blitt dårligere av å legge meg sent, men sent har jeg lagt meg før også, og ALDRI vært så dårlig før. Noe ER galt. Jeg VET det. Jeg føler meg definitivt IKKE så bra nå. Det føles ut som om jeg skal stryke med.. Prøver å overbevise megselv om at det ikke er noe farlig, men jeg vet at det er en løgn. For ingen vet hva som feiler meg, nøyaktig. Ikke enda.
Jeg tenker mer og mer på om det kan være noe "ekstra" som feiler meg, i tillegg til _bare_ stoffskifteproblemer. Jeg føler at noen må finne ut hva dette "ekstra" problemet er, FORT. Magefølelsen min sier dette til meg.
Re: BLODPRØVESVAR + Dagbok. Oppdatert 04/11/2008
Nyeste blodprøvesvar fra Balder Klinikken, gjennom Furst lab:
S-25(OH)vit D: 63 (ref. 37 - 131)
S-125(OH)2-Vitamin D: 116 (ref.42 - 169)
S-Kalsium: 2.32 (ref. 2.15 - 2.51)
S-Kalsium, ionisert: 1.20 (ref. 1.15 - 1.35)
S-Kalsium, korrigert: 2.26 (ref. 2.17 - 2.47)
S-Magnesium: 0.79 (ref. 0.71 - 0.94)
S-A-Laktalb.IgA: 0.22 (ref. 0.25)
S-B-Laktglob.IgA: 1.61* (ref. 1.0)
S-Gluten IgA: 0.17 (ref. 0.40) (Spørsmålet fra legen på Balder Klinikken var om denne verdien kom opp i grenseland, evt. over, når jeg spiser gluten. Nåværende verdi er etter glutenfri kost.)
Her ser man at Vitamin D har økt, iallefall når man tenker på at Furst har annerledes referanseområde enn feks. Aker. Der er det jo 50 - 150 som er ref. At verdien skal være over 80, og vel som det, uansett lab, det er det vel ingen tvil om. Nyere forskning, osv. viser jo dette. Etter hva jeg har lært i det siste.
Men, legen på Balder Klinikken var også obs på Kalsiumen min. Den har økt så mye, så fort, at han nesten var sikker på at det var en labfeil som ble gjort på siste blodanalyse, da verdien var 1.96* til sammenligning. Jeg kjører fortsatt på meg 1000 mg kalsiumtilskudd om dagen, i tillegg til 50 mkg D3, og 400 mg Magnesium.
Det jeg lurer på er om det kan være dumt å ta så mye kalsium, nå som jeg tar så mye D3, og særlig da når Kalsium-verdien min egentlig ikke var så lav som vi trodde. Greit, nå kan de 10 mkg D3 jeg tok før den andre blodprøven ha ført til en øning av Kalsium alene, men ikke så mye, tror jeg.
Hva sier dere folkens? Noen som har litt god synsing på lager? ;)
Og så var det enda en oppdatering på blodprøvesvarene mine:
(orker ikke rote frem ref. - men prøven ble tatt på Aker)
Kalsium: 2.28
Magnesium: 0.88
Stoffskifteprøver fra 24 Oktober 2008:
(Bærum lab. - som har annerledes ref. områder enn Aker, hvor jeg har tatt de fleste av stoffskifteprøvene mine. Men TSH bør være like uansett lab. TSH har gått ned fra 0.70 til 0.50 i det siste)
FT4 17.7
FT3 4.7
TSH 0.50
Mulig jeg har fortalt om de siste stoffskiftesvarene før. Jeg har blitt litt rotete i hodet i det siste.
En annen ting er at jeg har sluttet å ta Kalsium-tilskudd etter at jeg begynte å føle meg ekstra dårlig for ca. en uke siden. Jeg ble først anbefalt av legen på Balder Klinikken å fortsette å ta Kalsium-tilskudd pga. Ionisert Kalsium som lå i nedre ref. område. Men så begynte jeg å føle meg varm, trøtt, uggen i hodet, og fikk press bak øynene, så jeg valgte å slutte med Kalsium selv. Er ikke alltid lett å få tak i leger på Balder Klinikken på telefonen. Spiser en del gulost, så jeg får nok i meg noe kalsium hver dag uansett. Og om jeg noengang Har hatt Kalsiummangel, så har nok det kommet av for lite D3. Nå har jeg trolig bedre D3, da jeg tar 50 mkg hver dag og har gjort det i et par uker.
Men formen er ikke helt bra... Har også fått en merkelig surke/prikke-følelse i brystkassen, og aner ikke hva det kan være. Det hadde jo ikke gjort noe å ha litt små-rare symptomer her og der hvis jeg hadde følt meg bra, men fordi jeg føler meg ræva, blir jeg selvsagt litt engstelig ovenfor ting som dukker opp. Nye plager, altså.
* Har hatt sykt vondt i hodet i 1 uke nå.
* Føles ut som om det er sann i øynene.
* Har fått en helt "ny følelse" av at kaldt vann renner rundt i overflaten rett under huden på toppen av hodet
* Har fått en helt "ny følelse" av at det reister/murrer/surkler i brystkassen
Og mer....
Men ellers er alt jævlig flott!!!
Re: BLODPRØVESVAR + Dagbok. Oppdatert 14/11/2008
Det er en tanke som irriterer meg, og skremmer meg.. Jeg har gått og følt meg for jævlig, med mange symptomer i nesten hele år.
- Hva hvis det er en ting som feiler meg, som de ikke har funnet ut av enda? Feks. en tilstand man kun finner ut av hvis man tar en spinalpunksjon. Jeg klarer ikke å bli helt rolig før jeg har blitt grundig gjennomtestet for Alt. Og ja, jeg vet at det blir mange tester, da. Men det er verdt det. Jeg er ikke i levbar tilstand nå. Orker ingenting, og føler meg bare bra når jeg sover. Dvs. når jeg ikke er "her".
Re: BLODPRØVESVAR + Dagbok. Oppdatert 14/11/2008
(Jeg skal skrive mer senere om dette!)
SJEKK hva jeg har fått meg!!! Kanskje verdens mest komfortable bil!!! I går hentet jeg den... Og i dag er hverdagene mine liiiiitt lettere enn de har vært til nå! Deilig med litt luksus på hjul.. Endelig!
http://pictures.topspeed.com/IMG/cro...son_460x0w.jpg
*overlykkelig*
Noen få lyspunkter i livet! ;)
Thomas
Sv: Sykdom forandrer på alt..