Armour Thyorid - omregning av dosering fra Levaxin
Hei
Jeg har klart å overtale en lege om å skrive ut Armour Thyorid, men han er usikker på doseringen.
Er det noen som vet hvilken dose jeg skal ha av dette når jeg idag får 0,50 / 0,75 mcg Levaxin annen hver dag? Skulle nok ha ligget litt høyere men tåler medisinen dårlig å sliter med doseøkninger.
TSH var 1.6 ved siste måling, FT4 17 og FT3 4.1.
Takk for hjelpen! :)
Hilsen "fersking" Bethen
Sv: Armour Thyorid - omregning av dosering fra Levaxin
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gitte
I siste nummer av Thyra står det en artikkel om Armour Thyroid og Lars Omdal har laget en egen veiledning for leger om bruken av Armour for NTF (Norsk Thyreoideaforbund). Pasienter som ønker å prøve Armour kan derfor be NTF om å oversende veiledningen til legen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
bethen
Fatlegen min har fått en veileder fra NTF som er skrevet av dr. Omdal på Balderklinikken. Hun hadde bare satt den i hytta, men hun har den i alle fall. Jeg får insistere på at hun leser den eller be om å få den.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Veilederen er vel den famøse som foreningen skulle formidle legen uten at pasienten skulle få vite hva som sto i den - en praksis som fikk meg til å sprekke ......
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
bethen
Faslegen min er grei, veilederen er i hylla ja, og ikke på hytta. Hun får lese den neste gang, eller gi den til meg, syns jeg. Grunnen til at NTF ikke sender den til pasientene, er at de ikke vil at de skal starte med egenmedisinering.
Denna "veileder" finns här: https://www.stofskifteforum.dk/showt...ll=1#post82583
I denna tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=6140 ("Armour Thyroid: Veiledning for leger")
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mod
Nå har jeg lest hele tråden, og der var det mye interessant å lese.
Men siden "veilederen" er så opphengt i å jevne ut T3/T4-forholdet slik at det ligner verdiene på syntetisk behandling, skulle jeg gjerne sett en bedre, mer oppdatert "veileder". Hvis denne gamle greia av LO er hva som fortsatt tilbys våre fastleger, tror jeg fortsatt mange av de fortsatt forholder seg skeptiske og kunnskapsløse ang NDT.
Når jeg en gang får fastlegen til å skrive ut NDT, skal jeg i alle fall IKKE sørge for at han får denne "veilederen". :cool:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Nå har jeg lest hele tråden, og der var det mye interessant å lese.
Men siden "veilederen" er så opphengt i å jevne ut T3/T4-forholdet slik at det ligner verdiene på syntetisk behandling, skulle jeg gjerne sett en bedre, mer oppdatert "veileder". Hvis denne gamle greia av LO er hva som fortsatt tilbys våre fastleger, tror jeg fortsatt mange av de fortsatt forholder seg skeptiske og kunnskapsløse ang NDT.
Når jeg en gang får fastlegen til å skrive ut NDT, skal jeg i alle fall IKKE sørge for at han får denne "veilederen". :cool:
Helt enig, Bellis, ikke vis denne til legen din.
Det er en skam at Omdal har den posisjonen har har når det gjelder kunnskap om stoffskiftet. Han står fram som fasiten på dette og gjør veien ekstra kronglete for de som er helt i startgropa og ikke vet det vi her inne vet :mad:
Bellis, var jeg deg, ville jeg heller kontaktet legen på Erfa Thyroid direkte (henri.knafo alfakrøll erfa.net) og stilt ham spørsmål på engelsk. Han er hyggelig, og pleier å svare. Jeg tror det han svarer er mye mer verdifullt å ta med videre til legen, enn Omdals veiledning, som virker mer som en advarsel mot thyroid enn en veiledning.