Noen som vet om det er noe spesielt som frembringer dårlige dager? :?:
Printable View
Noen som vet om det er noe spesielt som frembringer dårlige dager? :?:
Det er vel egentlig det alle diskusjonene her inne handler om: hva gjør at dagen blir god eller dårlig.
Den som svarer riktig på det spørsmålet skal jeg nominere til en eller annen Nobel pris :)
Fra tøys til alvor: hver gang jeg tror jeg har funnet noe som jeg tror påvirker negativt så skjer det noe som gjør at teorien slår sprekker. Er vel kommet til at for meg så handler det i hovedsak om stoffskiftehormoner og det som skjer i og rundt kjertelen. Hvorvidt jeg har spist fisk med mye jod eller ikke spiller mindre rolle.
Alkohol frembringer dårlige dager. Ihvertfall for min del.
I går/natt drakk jeg fire glass vin fordelt på 6 timer. I dag verker jeg i heile kroppen, både inni og utenpå, er stiv i ansiktet og halsen og klarer ikke å fokusere oppmerksomheten min noe særlig etc.
Men kvelden i går var ihvertfall veldig hyggelig.....
Hos meg er det totalt ulogisk om jeg har en god eller dårlig dag :)
Søvnen og været er veldig avgjørende for meg, men problemet ligger jo egentlig et annet sted, for...
...hvorfor er så overfølsom for ulike typer vær og
...hvorfor sover jeg så dårlig?
Dette er jo bare egget....
Noen som vet? Har følt meg ganske bra i det siste helt til i dag. Hadde faktisk tenkt å begynne å jogge, men når jeg tenker på det nå så vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. :o
Er det noen som har lagt merke til noe som kan frembringe slike dager/ perioder.?
jeg har lagt merke til at formen min blir bedre når det er sol og fint vær ute.. med meg avhenger det også etter hva jeg spiser..er ikke alt kroppen min liker..nå har jeg begynt på glutenfri kost, og jeg har allerede blitt bedre (føler hvertfall det..) :D
allikevell finnes det dager der jeg absolutt ikke aner hvorfor jeg er dårlig..slik som i dag..har hatt "bra" dager både onsdag, torsdag og fredag men dagen idag har vært pyton..aner ikke hvorfor..
lavtrykk er grusomt... liker regnvær, da letter det ligsom, men tiden like før det regner :shock:
kosthold har mye å si for meg. magert og lite karbohydrater, masse fiber... lys gjærbakst er det verste. :(
trim hjelper :D om jeg er i elendig form og allikeve klarer å karre meg ut på en spasertur, ta en lett omgang på trimsenteret eller en ridetur, er jeg som et nytt menneske etterpå :D
men ikke press deg så mye når du føler deg dårlig... ikke prøv å sette nye rekorder liksom :roll:
drikk mye vann! da letter kroppen en god del, hodepinen blir mye lettere også, om ikke alltid borte :roll:
sove et par timer ekstra hjelper også noen ganger, men ikke alltid. hender jeg våkner opp og føler meg akkuratt som når jeg la meg.
også hjelper det litt på psyken med en god klem :D
Takk for svar begge to.
Ting jeg tror påvirker formen:
x Kaffe og te føler kroppen blir i ulaget av dette, har kuttet det ut.
x Stress
x Lummert vær og trykkende fuktig luft, blir stiv i kroppen og tungpust.
x Viktig med nok søvn, og hvile når kroppen sier fra.
x Punktlig med Levaxin
x Kosthold, unngå stekt mat og mat med mye fett, uvel mange dager
om jeg synder.
Dette er ting jeg har lagt merke til gjør noe med min dagsform, men om det har med stoffskifte å ubalanse i kroppen å gjøre vet jeg ikke, men kan ikke huske å være følsom for dette før. Stress tror jeg er en ting som ødelegger mye, bedre å roe ned når man kjenner at kroppen begynner å streike, enn når den har gått på en smell, en feil jeg har gjort en del ganger iallefall.
Soya gjør meg noe tung i hodet osv i flere dager eller lengre tid. Sikkert andre ting også.
For å føle meg bra så må jeg:
-sove nok
-sove regelmessig. Hvis jeg sover lite en natt og mye neste natt så blir det nærmest verre.
-ta medisinen til noenlunde fast tid
-ikke slite meg ut
prøve å ha det godt og ikke stresse
-når jeg føler meg god fysisk har jeg det godt psykisk
Et traust A4 liv med romslig økonomi så jeg kunne jobbe deltid og ikke ha noen bekymringer hadde passet meg perfekt! :wink:
Men lottoen har ikke slått til ennå så jeg har absolutt dårlige perioder da ikke noe av dette stemmer. :cry:
Deltid hadde nok vært det beste for meg også, men har ikke råd jeg heller.
Oppskrift på hvordan jeg har klart å få mange flere gode dager enn dårlige:
- lite stress, tid til å slappe av, kvalitetstid for meg selv,gjerne en powernap midt på dagen
- riktig kosthold (jeg er veldig nøye med kostholdet)
- mosjon og frisk luft daglig
- dele opp medisindosen og passe på å ta den utenom mat og vitamintilskudd
- tid til fritid og sosialisering, koble av fra jobb etc.
- tilpasse arbeidsmengden
- lære om og prøve ut alternativ behandling
- være åpen om sykdommen/symptomer, men ikke fokusere på det
- sove nok og regelmessig
- lære å tolke signaler. Blir jeg fjern, får brain fog etc er det antagligvis fordi jeg har hatt for høyt tempo.
Jeg blir sliten av varme jeg. Er helt ute om sommeren. Ingen oppladede batterier her i gården nei. Våkner ikke før høsten kommer ;)
-Stress
-For lite søvn
-Negativt ladede mennesker
-For mye fysisk og metal aktivitet
Det er vel dette som utløser dårlige dager ofte, men jeg har ikke funnet ut noe som skaper balanse i livet. For meg virker det hele som totalt ulogisk. Dårligedager kommer og går uten skikkelig grunn og det samme med de gode. :roll:
Her var det mye interessant, skal se om jeg også klare å sette det litt i sammenheng. Sålangt har jeg bare funnet ut at stress/forventningspress iallfall fører til en dårlig dag. Varme for meg føles bare godt.
Ellers må jeg bare si som Anne Ma
Mvh. ZenaSitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
kan ikke fordra såkallte "perfekte sommre" jeg heller.... :(
liker å bade, men jeg blir bare sittende med armene ut og ikke klare å lee meg om det er skikkelig varmt :(
vinter og snø derimt gjør meg skikkelig oppstemt :D
ikke misforstå, jeg liker sommer aldså, bare ikke når det er 35 grader i skyggen :evil:
mat og hvile er egentlig alfa og omega for meg.
jeg må ha mat hver 4 time, og det må være næringsrikt og variert.
det skal være en veldig god dag for at jeg ikke får sånn besvimefølelse hvis ikke jeg får skikkelig mat og litt hvile.
så det er vel mer timeform enn dagsform:=)
og søvn da. men det går vel mer på den generelle formen:)
Det som slår helt "knock-out" på meg er LEGESTANDEN. (Undskyld at jeg "skriker"!). :oops:
Joni, tror de fleste her er enig med deg.
Hvorfor gjør vi ikke noe med det?
Helt enig med deg Joni.
Da jeg fikk denne sykdommen fikk jeg vite at jeg ville være som før om 2 dager!! :evil: At det går an.
Legene har med sin uvitenhet også flere ganger fått meg svært syk og slik burde det ikke være. Nå har jeg skiftet fastlege. Virker som om han har litt peiling.
Vi orker vel ikke...................De fleste har vel mer enn nok med å karre seg gjennom dagene................. :cry:Sitat:
Opprinnelig skrevet av pling
Når jeg blir bedre, (ikke hvis, men når), har jeg lyst til å lage en bruksanvisning på hvordan vi kan klage; når legen ikke kan oppføre seg, når behandlingen ikke virker, o.l. Studere helselovene og se hvilke muligheter som finnes der. Skriftlige klager er det eneste som blir tatt på alvor. Vi har jo rettigheter i fht klager, f.eks. til Fylkeslegen og sikkert også til Pasientombudet.
Foreløpig fungerer ikke "harddisken" godt nok til at jeg kan hive meg i skrivingen, men bare vent! :lol: Ellers håper jeg at mange melder seg inn i Thyroideaforbundet. De er jo de eneste som arbeider for vår sak og ære være de for det! :D
Unskyld for at jeg ødela tråden! :wink:
ja det er akkuratt sånn det er :cry:Sitat:
Opprinnelig skrevet av Joni
jeg ble i tillegg feilbehandlet ved graviditet og mistet nesten datteren min, resultatet var at hun ble døv (bare det heldigvis:D , utsiktene var ganske ille med hjerneskade og hele greia :( )
som forelder til et barn med andre behov har jeg mått vært advokat, sekretær, har flydd på møter i hytt og pine, vi har gått på kurser og foredrag og ut og inn av rikshospitalet og sykehus.
det har gått masse penger og utrolig mye tid... ikke snakk om at det kunne vært plass til meg oppi dette her... :cry:
Hei hei,
Med fare for at folk blir sinte her: Thyroideaforbundet er jo akkurat det vi IKKE trenger. De er kjøpt og betalt av ett eller annet sykehus i Oslo. Er det ikke Aker? Så de må forholde seg til de retningslinjer for foreligger der og hvordan legene der behandler pasientene. Men det er jo nettopp dette vi IKKE er enig i. Og en interesseorganisasjon som ikke er uavhengig er vel egentlig ingen interesseorganisasjon. Vi bør starte en ny!