-
Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden
Hej allesammen
Efter at ha været gæst her og læst med på sidelinjen i snart 3 år, synes jeg det er på tide at melde mig ind:lol:
Jeg er en pige, eller qvinde hedder det vel:wink: på 33 år, som fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden. Har været på Amour- nu Erfa i lidt over 2 år. Jeg mærkede ikke den store fremgang og fik derfor 1/2 år efter tjekket binyrerne som viste binyretræthed.
Jeg fulgte Wilsons råd slavisk, men havde stadig ikke den store fremgang.
For 3 mdr siden valgte jeg at begynde på hydrokortison fra Nycomed. Jeg tager 20 mg om dagen. Jeg mærker en lille fremgang, men stadig ikke noget at skrive hjem om. Er dog taknemmelig for den lille fremgang der er. Hvis det ikke var for dette forum, ville jeg aldrig ha lært noget om binyrer, cortisol tilskud osv.
Jeg lever helt uden gluten og alt andet korn. Spiser ikke sukker eller drikker kaffe. Frugtindtag er også meget begrænset.
Har dog stadig en del symptomer. det symptom der plager mig fremdeles er TRÆTHED. Al fysisk aktivitet står helt på standby. Jeg kan simpelthen ikke dyrke nogen former for motion, hvilket er noget jeg savner utrolig meget:cry: Jeg har før været meget aktiv, så det er svært at undvære.
Jeg overvejer nu om jeg har brug for andre tilskud som f.eks DHEA, pregnenolone, progesteron eller andet. Jeg er træt af kun at leve "halvt" og vil også meget gerne have børn inden for den nærmeste fremtid, men lige nu blir jeg træt og slap bare ved tanken om børn, og sådan skulle det jo ikke så gerne være...
Mange danske hilsner herfra
-
Sv: Hej allesammen
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Jeg overvejer nu om jeg har brug for andre tilskud som f.eks DHEA, pregnenolone, progesteron eller andet.
Hej Prinsessen vink11
Før du kommer for godt i gang med at eksperimentere, vil jeg anbefale at du tester din "udvidet" hormonstatus. Det nemmeste ville være at rekvirere saliva-testkit for Comprehensive Female Panel til 192 dollars + returporto (express). Denne test vil afsløre status af Estradiol, Estrone, Estriol, Progesteron, testosteron, Melatonin, Cortisol og DHEA.
Prisen er godt og vel 1000 dkr + returporto, hvilket er langt fra, hvad en privat lægetime + alt det løse (prøverne m.m.) koster i det virkelige liv. Gevinsten er til gengæld at du ikke (som os andre før og fortsat) famler i blinde, når man skal finde frem til det sidste, der kan optimere behandlingen...
De har en imponerende "udvalg" af, fortrinsvis spytprøver for de fleste hormoner vi har brug for at måle, os med hypothyreose. Nogle af disse tests kræver at testpersonens læge bekræfter ordren, men det gælder nok kun indenfor USA (aht. kollegiale aftaler, formoder jeg) men de fleste kan man bestille som man selv ønsker. Priserne er virkelig til at betale, mener jeg.
Håber du gider overveje. Senere vil jeg "reklamere" for denne mulighed på åbent forum, da de fleste her har faktisk brug for den slags målinger, vores skandinaviske læger ofte er umulige at overtale til.... Vi snakkes vink11
-
Tusind tak Anisa! Det vil jeg helt klart overvejexx9
Det er som om at der mangler et eller andet før resten af brikkerne falder på plads om man så må sige... I disse dage oplever jeg også en let svimmelhed, udover trætheden og jeg aner ikke hvorfor. Synes det kommer efter jeg har taget Erfa dosis?
Har set at du Anisa flere steder nævner det med at tage medicinen til natten. Det kunne være jeg skulle prøve det? Umiddelbart er jeg lidt skeptisk, da jeg tænker at min mave jo ikke er lige så tom som om morgenen, og om optaget så vil være lige så godt.. Yderligere tænker jeg at det må være hårdt for binyrerne at jeg tager hele dosen ad en gang.. Men det kan jo komme an på en prøve. Ferien er jo perfekt til at eksperimentere, for så skal man ikke tænke på arbejde næste dag:wink:
Hej hejvink11
-
Hei på deg & Velkommen hjertflag1
Jeg har selv gått over til å ta erfa om kvelden og opplever nå at jeg kan sove flere timer sammenhengende enn tidligere.
I mange år har jeg våknet etter fire timers søvn;
før jeg så har vært i "semi"søvn etterpå (overfladisk søvn og våken omhverandre i timesvis :|).
Jeg tar også hydrokortison - i trekvart år nå.
Problemet vårt er jo at kortisol har feil kurve og siden kurven ligger høyt om kvelden,
så er binyrebarken bedre i stand til å takle stoffskiftemedisinen om kvelden.
Gi det en sjanse - Go for it Girl :!:
pssst - sjekk denne tråden:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
... Du må indøve TTT (Ting Tager Tid) og du vil blive belønnet for det, mere end du nogensinde havde turdet at drømme om, mens du var fanget i hypothyreosens håbløshed før. TTT hjerte1
Det kan ikke sammenlignes mellem to personer, fordi vores individuelle marginaler kan være meget forskellige fra person til person. Indholdet af T4 og T3 i syntetisk og Thyroid kan heller ikke sammenlignes, og de som gør det alligevel (og justerer doseringen derefter) begår en fejl. Mens T4 og T3 (og de øvrige T'er) i Thyroid er proteinbundet dvs. "grydeklar", er syntetisk T4 og T3 i "ren" form, der først skal finde sig transportproteiner for at komme videre i systemet. Administration af transportproteiner er også svært individuel og dermed er forsøg på at overføre erfaringer fra en person til en anden, nytteløse (forklaringens korte version :mrgreen: ).
Forhøjet cortisol eftermiddag og aften er
Stage 1 of Progression of Adrenal Exhaustion.
Det er først når der fuldt udvikles diverse grader af cortisol-mangel, jævnt over hele døgnet, at man kan tale om en ægte binyretræthed (Stage III og Failure). For at
ikke at have symptomer der er relateret til
forkert døgnrythme af cortisol skal udsondringen af cortisol fra binyrene se sådan ud over døgnet:
Det gør din cortisol-udsondring ikke. Den er omvendt - høj hvor den bør være lav, og lav hvor den bør være høj.
Ved forhøjet cortisol om eftermiddagen og aftenen - vil evt. overbelastning af binyrene ved Thyroid-indtagelse kunne forebygges ved at tage Thyroid (hele dosen 3 grain) til sengetid, fordi hormonerne i Thyroid vil sætte det overflødige (på denne tid på døgnet) cortisol i arbejde, og dermed bliver det forbrugt, i stedet for at flyde frit og "genere". Lur mig om ikke dine andre symptomer:
meget let stresbar, urolig søvn og svært ved at falde i søvn igen, hvis jeg vågner om natten, meget sulten om morgenen, urolig mave, kvalme samt
hvilepuls morgen - vil enten mildnes eller forsvinde ved at indtage Thyroid til sengetid. Det kan endda være, at du kan reducere til f.eks. 2½ grain og alligevel få det meget bedre end på 3 grain. En testperiode på mindst 1 måned (uanset hvordan man føler sig de første dage efter skifte til aften) er nødvendig for at kunne vurdere effekten. Jeg kender til flere, der for intet i verden vil tilbage til morgen-medicinering igen.
-
Hej igen vink11
Takker begge for jeres svar! Kevlin, du inspirerede mig også lige til at forsøge med Erfa til natten :wink:
Så er der allerede bud efter jeres ekspertise igen! I går aftes tog jeg min Erfa dosis (180mg) inden sengetid. Havde det ok da jeg vågnede i morges, dog alimindelig træthed(kon sent i seng, da jeg havde gæster). Havde en ro indeni da jeg gik ned af trappen fra soveværelset... Da jeg kommer til køkkenet tager jeg min hydrokortison(10 mg), allerede et par minutter efter fik jeg kraftig hjertebanken, let rysten på hænder og uro indeni:? Nu tænker jeg: Enten er hydrokortison dose for høj(tror jeg ikke) Eller også er det min Erfa dose der er for høj og pludselig "virker" når hydrkortison indtages???
Bonusinfo: Jeg har, på eget initiativ, inspireret af forummet her, fået 3 tarmskylninger. Jeg har i mange år haft problemer med maven grundet svamp og cøliaki, så jeg tænkte at det kunne hjælpe på optagelsen? Jeg har ikke sat Erfa dosis ned siden tarmskylningerne, så måske det er for høj dosis der forårsager hjertebanken og uro. Har det også meget varmt det meste af tiden(og har ellers altid været en frossenpind)
Det var måske en lidt forvirrende smøre... Håber i kan finde rundt i det:wink:
Hej fra migvink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Så er der allerede bud efter jeres ekspertise igen! I går aftes tog jeg min Erfa dosis (180mg) inden sengetid. Havde det ok da jeg vågnede i morges, dog alimindelig træthed(kon sent i seng, da jeg havde gæster). Havde en ro indeni da jeg gik ned af trappen fra soveværelset... Da jeg kommer til køkkenet tager jeg min hydrokortison(10 mg), allerede et par minutter efter fik jeg kraftig hjertebanken, let rysten på hænder og uro indeni:? Nu tænker jeg: Enten er hydrokortison dose for høj(tror jeg ikke) Eller også er det min Erfa dose der er for høj og pludselig "virker" når hydrkortison indtages???
Mange af dem, der er gået over til at tage deres medicin til sengetid - både dem der er i behandling med syntetisk T4 og dem der behandles med Thyroid USP - beretter om, at det føles som om lægemidlerne virker bedre end før. Det kan betyde meget for dem, der har været undermedicineret før (TSH-regime), mens andre har rapporteret, at der var "lige pludselig" space til at reducere den daglige medicindosis, fordi den begyndte at virke "for godt" og de fik symptomer på lettere overdosering. Du vil ikke være i tvivl hvis det sker for dig, men efter kun en dag er det for tidligt at tænke i de baner, mener jeg. Lad først gå en uges tid eller to, og se om det også holder, da man må jo påregne visse gevinster af at medicinen får lov til at arbejde i fred, med bedre effekt på alt det den skal gøre godt for. Disse "gevinster" kan være f.eks. sanser det begynder at fungere skarpere end før, hvor man har glemt hvordan det føles (at "mærke normalt") og så kan det virke foruroligende. Derfor er det vigtigt, ikke straks at lade sig overmande af frygten for at "noget må være galt".
Hvad angår hydrocortison - hvad med at flytte tidspunktet for dagens første pille en times tid eller halvanden? Enten det, eller spis morgenmaden først. Det ikke et krav, at hydrocortison skal tages på tom mave. Spis morgenmad først og tag din HC-pille bagefter. Det virker lige så godt og er mere skånsomt. Der findes faktisk folk, der kun tåler hydrocortison indtaget med måltider, så det er der ikke noget odiøst i.
Der er så meget at vinde, at det er værd at give tid og lade det komme an på en prøve af en fornuftig varighed. hjerte1
-
Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden
Puha.... Sikke en dag i går. Efter mit lille eksperiment med thyroid til natten, lå jeg hel brak hele dagen igår. Havde hjertebanken og sov i 3 timer midt på dagen, som havde jeg fået en hammer i hovedetgok1 Kunne ikke andet end at spise spise spise og ligge på sofaen hele dagen:shock:
Idag har jeg taget Erfa som jeg plejer, da jeg har et vigtigt møde i banken senere og er nødt til at være i stand til at bevæge mig uden for huset... Tror liiiige jeg venter lidt med thyroid til natten igen... Jeg har jo heller aldrig haft søvnproblemer, så måske jeg bare skal holde mig til at ta den om dagen.
Har jo fulgt en del med på sidelinjen de sidste 3 år, især Ruth, BeritM, Rufus og Blondie har jeg læst meget om, og kan alle se hvordan de stille og roligt får det bedre. Jeg synes ikke rigtig jeg får det mærkbart bedre, selvom jeg egentlig føler jeg gør "alt" Føler at det især er binyrerne der volder store problemer hos mig.
Det er lidt frustrerende ikke at komme nogen vegne... Tænker lidt om jeg skulle overveje en tur til Bruxelles eller Dag Schiødt i Norge, for at se om der er noget hjælp at hente der...
Der må vel være bedre tider i vente for mig også tænker jeghjerte1
-
Det vigtigste redskab (og mantra) er en erkendelse og anerkendelse af at Ting Tager Tid (TTT).
Du kan ikke forcere noget som helst, med denne sygdom. Det er kroppen, og kroppen alene som bestemmer. At forsøge at betvinge den med viljestyrke og temperament vil altid ende med nederlag. Så vidt jeg ved (herfra) er de, som lykkedes at komme videre og opnå en varig bedring, er også dem (og kun dem), der magtede at implementere TTT i deres hverdag omkring sygdommen.
Desuden bør man udrydde begrebet "prøve" og fjerne ordet væk fra sit sprogbrug omkring sygdommen. Man er nødt til at gå op i ethvert forsøg på noget nyt, som det var De Vises Sten hver gang, uanset at det måske viser sig senere, at det ikke er. At "prøve" er at springe fra det ene til det andet, uden at give tid nok til at processerne kan få "et ben til jorden" og få lov til, overhovedet at etablere sig. At prøve sig frem, fra gang til gang, eller i en (for) kort periode er langt værre end slet ikke at gøre noget.
Man er nødt til at udvikle en ydmyg respekt over for denne sygdom, og de muligheder man har for at komme videre. Uden denne ydmyge respekt, bliver det sygdommen der - for tid og evighed - kommer til at dele kortene ud.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Føler at det især er binyrerne der volder store problemer hos mig.
Det er faktisk ikke nok at føle. Den effekt af "Erfa-om-aftenen" du har beskrevet tyder på, at det ikke er dine binyrer, der hæmmer din bedring. Du har kun været syg i 3 år og det er for kort tid til at svække binyrer, medmindre du har en autoimmun sygdom, men det skrev du ikke noget om. Hvordan det står til med dine hormoner, kan kun en test afsløre.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Det er lidt frustrerende ikke at komme nogen vegne... Tænker lidt om jeg skulle overveje en tur til Bruxelles eller Dag Schiødt i Norge, for at se om der er noget hjælp at hente der... Der må vel være bedre tider i vente for mig også tænker jeg hjerte1
Først, mener jeg, bør du finde ud af, hvad er din hormonstatus aktuelt. Med denne viden "i hånden" står du meget stærkere over for en læge - uanset dansk eller udenlandsk. Desuden kan det give dig både overblik og udgangspunkt for egne overvejelser af de næste skridt mod bedring.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hej Prinsessen vink11
Før du kommer for godt i gang med at eksperimentere, vil jeg anbefale at du tester din "udvidet" hormonstatus. Det nemmeste ville være at rekvirere saliva-testkit for
Comprehensive Female Panel til 192 dollars + returporto (express). Denne test vil afsløre status af Estradiol, Estrone, Estriol, Progesteron, testosteron, Melatonin, Cortisol og DHEA.
Prisen er godt og vel 1000 dkr + returporto, hvilket er langt fra, hvad en privat lægetime + alt det løse (prøverne m.m.) koster i det virkelige liv. Gevinsten er til gengæld at du ikke (som os andre før og fortsat) famler i blinde, når man skal finde frem til det sidste, der kan optimere behandlingen...
De har en imponerende "udvalg" af, fortrinsvis spytprøver for
de fleste hormoner vi har brug for at måle, os med hypothyreose. Nogle af disse tests kræver at testpersonens læge bekræfter ordren, men det gælder nok kun indenfor USA (aht. kollegiale aftaler, formoder jeg) men de fleste kan man bestille som man selv ønsker. Priserne er virkelig til at betale, mener jeg.
Håber du gider overveje.
Ja, jeg brugte ordet "overveje" for ikke at virke alt for pågående, men i virkeligheden mener jeg (efter at have læst dine efterfølgende indlæg), at det kan kun gå for langsomt med at få den test. vink11
-
Tak for tilbagemelding Anisa! Først, hvordan laver man citater, når det kun er brudstykker af teksten man skal bruge?
Jeg skrev at jeg fik konstateret for lavt stofskifte for 3 år siden, men tror selv jeg har haft det i en 5 års tid... Jo, jeg har cøliaki, som jo også er en autoimmun sygdom. Den har jeg haft siden jeg var helt ung, omkring 17-18 år vil jeg tro... Jeg måler en gang imellem mit blodtryk fra liggende til stående og det stiger altid. Så man kan altså godt ha binyretræthed alligevel, er jeg vist et levende bevis på:lol:
I de sidste 3 år, har jeg netop accepteret at TTT. Taget det stille og roligt og forsøgt mig frem med lidt af hvert, inspireret af forummet her. MEN en gang imellem bliver jeg altså frustreret, hvilket jeg egentlig tror er meget menneskeligt og normalt:wink:, og det vil jeg også gøre plads til.
Jeg har jo fået taget en spyttest, som viste lavt kortisol og lavt DHEA. Efter at ha fulgt Wilsons råd i et par år uden nogen nævneværdig bedring, besluttede jeg mig for at gå igang m HC, og det har også hjulpet på nogle ting, meeeeen alligevel synes jeg min bedring trækker for langt ud i forhold til mange andre herinde... Derfor besluttede jeg mig for at melde mig ind, fordi jeg trænger til lidt sparring
Idag har jeg taget Erfa som "jeg plejer" og jeg har haft det ok. Har tilmed rengjort hele husetxx7
Den hormontest du refererer til, er den som spytprøve? Kender du nogen(flere?) som har taget den? Tænker mere i forhold til pålidelighed osv..
vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Først, hvordan laver man citater, når det kun er brudstykker af teksten man skal bruge?
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=6135 xx1
-
Må støtte Anisa her. Du kan ikke konkludere at thyroid på kveldstid ikke fungerer etter å ha forsøkt en dag. Stoffskiftet er en altfor langsom prosess til det. Det at to tilfeldige hendelser (thyroid på kveldstid og en dårlig dag) faller på samme dag betyr ikke automatisk at de henger sammen. Men det betyr ikke automatisk at de ikke henger sammen heller. La oss for ordens skyld si at du fikk en dårlig dag av thyroid på kveldstid. Noen av de beste valgene jeg har gjort for min helse har blitt verre før det har blitt bedre. Det er forøvrig også detman jobber ut i fra innen altenativ behandling. Det er nok derfor Anisa sier at TTT, så du må nok være langt mer tålmodig når du skal prøve noe nytt.
-
Hej med jer :)
Har haft nogle rigtig gode uger, efter jeg satte Erfa dosis ned fra 180 til 150 mg. Efter mine tarmskylninger følte jeg mig pludselig meget overdoseret. I de seneste uger har jeg haft mere energi end jeg har haft de sidste 4-5 år, og jeg begyndte også at dyrke lidt motion igen, uden at binyrerne, som jeg ellers kæmper meget med, brokkede sig.
Men nu er der nedtur igen, træt, mat i kroppen og let trykken i brystet, men synes ikke jeg føler mig overdoseret denne gang...
Har læst her at både Rufus og BeritM stort set ikke tager hc mere, og jeg er dybt imponeret og lidt frustreret... Jeg har taget hc siden november sidste år, og jeg har på intet tidspunkt haft lyst til at sætte dosis ned(tager 20 mg). Så nu vil jeg hører jeg om i kan mærke hvis i er overdoserede på hc, hvilke symptomer har i så??
Jeg er meget i tvivl om, om det var forkert af mig at Erfa dosis ned, men jeg fik det jo mærkbart bedre, som sagt bedre end jeg har haft det i flere år. Energien varede dagen ud, og i stedet for at blive mere vågen og frisk hen på aftenen, blev jeg naturligt træt, men nu er der tilbagegang igen, havd kan det skyldes :?
Jeg synes VIRKELIG det er svært at skelne mellem underdoserings symptomer og overdoseringssymptomer, samt symptomerne fra binyrerne! Hvordan klarer i at skille det ad?
Kram fra den nu lidt trætte prinsesse:wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Jeg synes VIRKELIG det er svært at skelne mellem underdoserings symptomer og overdoseringssymptomer, samt symptomerne fra binyrerne!
Det samme har jeg selv skrevet mange ganger. :| Det er ikke lett. Jeg har lest og lest andres innlegg her inne for å klare å tolke mine mine symptomer. Har funnet ut at noe er universelt, men mye er personspesifikt. Har blitt litt klokere litt etter litt, men erfaringen min er at jeg har måttet finne det ut selv ved å prøve meg fram. Jeg er fortsatt usikker, og er alltid litt i tvil når jeg endrer dosen opp eller ned.
Overdosering av hc over tid, gir symptomer som måneansikt, tynn hud, endret kroppsfasong etc. Kortsiktig overdosering av hc er jeg mindre sikker på. Jeg har funnet ut at jeg kan gå ned på hc når jeg ikke lenger får effekt av å ta hc. Da kan jeg like gjerne la være å ta. Jeg har sluttet med hc nå, men har brukt det i to år. Og jeg støtter binyrene med pregneneolone, tar 7-keto og bruker progesteron-krem. Så binyrene jobber ikke helt på egen hånd ennå. Dessuten tar jeg fludrokortison pga lavt aldosteron.
Mine overdoseringssymtomer på Erfa er hovent ansikt, vann i kroppen, tynn og skrukkete hud på fingertuppene, svetting, tungpusthet, tretthet, kraftige pulsslag og kribling i fingertuppene. Men så må jeg bruke litt skjønn for mange av disse symptomene er typiske for lavt aldosteron også. Så derfor er jeg aldri sikker.
Dessuten er jeg svært preget av syklusen min. Eggløsning forsvant etter noen år med binyretretthet. Da den kom tilbake igjen ble jeg veldig dårlig. Det tok en stund før jeg skjønte at det var eggløsningen som var startet igjen. Hver måned får jeg en kraftig nedtur rundt den tiden i måneden. Har lært meg til at jeg ikke vurderer symtomene på samme måte rundt den tiden. Venter til perioden er ferdig før jeg gjør noe med dosen, jeg har feiltolket eggløsning som underdosering og alt mulig annet.
Det vil nok være til hjelp for deg å komme til en lege med hormonerfaring. Brüssel eller andre steder. Andre hormoner bør testes, f.eks aldosteron.
Er lei for at du har blitt verre igjen, og håper du finner ut av det snart.
God bedring!!
Klem fra Rufus hjerte1
-
Tusind tak for dit svar Rufushjerte1 Jeg føler slet ikke jeg kan undvære hc endnu, så jeg er nok ikke overdoseret på hc. Tænkte bare på om hc overdosering over kort tid også kunne give symptomer som træthed, svimmelhed osv, men tror jeg blir på de 20 mg lidt endnu... Jeg har jo ikke engang været på hc et år endnu..
Ja det er så ærgeligt at jeg nu igen sidder tilbage med træthed, tungt hoved, trykken i brystet og svimmelhed:sad: ØV!!!
Ringede til Heggeli igår og fik sørme en afbudstid hos D.S d. 12 september juhuuuu xx7
Klem fra mighjerte1
-
Hejsa vink11
Har lige haft brug for at holde en "forum pause", da jeg nogle gange føler jeg bliver mere syg af at læse om dem der har det værre end mig, kender i det???
Synes at det for det meste går nogenlunde, men er stadig træt og motion er simpelthen umuligt. Binyrerne slider meget dagen derpå :sad: Har haft en lille fremgang siden sidst. Tror det skyldes, at jeg nu fast tager thyroid til natten. Det har gjort at jeg sover bedre, ingen hjertebanken eller trykken i brystet og energi niveauet er blevet en smuuuuule bedre, men stadig alt for lavt!
Synes min mave driller lidt igen, trods tarmskylninger, parasitbehandling og sopp kur... Måske der ska mere end 5 tarmskylninger til? Er der nogle af jer der har erfaringer med det? (Rufus måske)
I morgen skal jeg til DS på Heggeli og er spændt på hvad han sætter i gang hos mig. Jeg har fået taget prøver der viser lav dhea og lav aldosteron, så jeg er spændt på om jeg nu også skal tage florinef og 7 keto. Tager i forvejen Erfa og hc....
Jeg har lige et par spørgsmål til jer der er længere i jeres bedrings-proces end mig:
Motion? Kan i dyrke det? Kommer jeg nogensinde til at kunne dyrke det igen mon?
Jeres libido, er den forbedret? Min er lig nul:roll:
Håber på gode indput og glæder mig til at gense jeres smukke land i morgen:wink:
Danske klem fra mighjerte1
-
Så er jeg tilbage, efter min time hos D.S i går i smukke solbeskinnede Norge:)
Jeg skal starte på 0,1 mg florinef om dagen + 25 mg 7 keto. Nogle af jer der har nogle erfaringer på dette område som i deler ud af? Så ville jeg blive meeeeget gladxx9
Han ordinerede desuden også noget progesteron til mig, fordi han mener jeg har østrogen-dominans... Men synes jeg har læst noget om progesta-creme her på forummet, så jeg tænker det nok er den vej jeg skal... Nogle der har erfaringer på dette østrogen-dominans område?
Han mener stadig der er problemer med min mave, trods parasit+sopp behandling, så han ser gerne jeg får taget en afføringsprøve til.
Kom gerne med gode råd, erfaringer osv ALT er kærkommenthjerte1
Danske klem
-
Jeg bruker Florinef og DHEA, altså ikke 7-keto. Og jeg tror nok at disse andre hormonene har vært meget viktige for å få meg opp og gå igjen. Har ingen bivirkninger, så vidt jeg vet, av å bruke disse. Jeg bruker utrogest piller og oestrogel også, altså østrogen og progesteron. Håper du kommer deg!
-
Tak Vigdis :) Er din form stadig god?
vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Så er jeg tilbage, efter min time hos D.S i går i smukke solbeskinnede Norge:)
Jeg skal starte på 0,1 mg florinef om dagen + 25 mg 7 keto. Nogle af jer der har nogle erfaringer på dette område som i deler ud af? Så ville jeg blive meeeeget gladxx9
Han ordinerede desuden også noget progesteron til mig, fordi han mener jeg har østrogen-dominans... Men synes jeg har læst noget om progesta-creme her på forummet, så jeg tænker det nok er den vej jeg skal... Nogle der har erfaringer på dette østrogen-dominans område?
Han mener stadig der er problemer med min mave, trods parasit+sopp behandling, så han ser gerne jeg får taget en afføringsprøve til.
Som jeg har skrevet i din anden tråd, tager jeg også Florinef - og jeg tager også DHEA (ikke 7-Keto) samt progesteron og østrogen. Jeg har taget Florinef, Østrogen og Progesteron i ca. 4 mdr. nu. DHEA tog jeg i et par måneder, hvorefter jeg fik overdoseringssymptomer og stoppede med det. Jeg er nu for en uge siden begyndt på det igen i en meget mindre dosis.
Jeg har virkelig svært ved at vurdere, om det har gjort noget positivt for mig, da jeg langt fra har det godt. Derudover har jeg fået meget forlænget menstruationcyklus og mere PMS samt meget små menstruationer, så jeg skal til at justere i mine doser af østrogen og progesteron i samråd med den læge i Belgien, jeg går hos.
Jeg tror dog på, at det er en god idé at supplere med disse hormoner, når vi ligger lavt i dem - kan nok bare tage noget tid at ramme de rigtige doser. Så vidt jeg har læst mig til, behøver du ikke være så bekymret for overdosering på 7-keto, da fordelen ved det skulle være, at det ikke omdanner sig til mandlige kønshormoner, som DHEA'en kan gøre.
Mht motion og andet 'normalt' her i livet - kan jeg desværre ikke bidrage med positivt, da jeg slet ikke er der endnu... men det kommer vi selvfølgelig :wink:hjerte1 Det SKAL vi tro på!
-
Tusind tak for dit svar Sharon. Skriver fra min iPhone, så det blir ik så langt :)
Det er rigtig rart at høre fra andre i samme båd, men trist at læse at du ikke har det godt, og du går jo hos den bedste af den bedste læge!! Hvilke symptomer døjer du med?
Ja, jeg håber også at jeg en dag kommer til at leve et mere aktivt liv og de fleste dage tror jeg også på at jeg nok ska opnå bedring, MEN der er altså også dage hvor jeg tænker: Jeg er ikke særlig gammel, skal jeg virkelig leve sådan her resten af mit liv??
Frygter også at jeg ikke kommer til at kunne få børn :(
Håber at 7 keto og florinef kan hjælpe mig noget af vejen!
Jeg vil så gerne have et bedre helbred og blive mor en daghjerte1
-
Åh jeg kender alt til den frygt - nogle dage kan det virkelig være svært at bevare optimismen. Og jeg kender også alt til håb og frygt i forhold til at nå at få børn - jeg er selv et par år ældre end dig - og synes, jeg alt for hurtigt nærmer mig 40. Kan bare slet ikke forestille mig, at jeg skulle kunne tage vare på et barn, sådan som jeg har det nu - og så er det jo heller ikke til at blive gravid med alle de hormoner, vi tager... suk - men vi må ikke stresse, selvom det godt nok er svært.
Mine symptomer i øjeblikket er en voldsom og udmattende træthed - jeg er faktisk altid træt. Derudover muskelsmerter og stivhed (hårdt at gå, ofte hold i lænd, svært ved at bære og løfte), fordøjelsesproblemer, kronisk hævede slimhinder, hovedpiner, hårtab, tør hud, 'mindfog' og koncentrationsproblemer, meget let stresbar, humørsvingninger, PMS, tryk i hovedet, kuldskær, kraftig hjertebanken, tryk i bryst og op ad hals, modtagelig for alle vira osv. osv.
Jeg håber virkelig, det hjælper dig at komme i gang med 7-keto og fludro. Jeg tror måske, det var DHEA'en, der var med til at gøre, at jeg havde det lidt bedre i sommer... så jeg sætter også min lid til, at den kan hjælpe nu - bare i en mindre dosis.
Hvad er dine primære symptomer i øjeblikket - og ligger du, hvor du skal i Erfa? vink11
-
Føler med dig Sharon, du har godt nok mange symptomer at kæmpe med :( Går du stadig hos Herthoge?
Mine symptomer er mest træthed, fordøjelsesproblemer og lav lav motion/fysisk aktivitet tolerance.
Efter jeg begyndte at Erfa til natten, er næsten al min svimmelhed og hjertebanken forsvundet og jeg sover meget bedre end før:) Hvordan tager du din Erfa?
Jeg tager 165 mg Erfa og føler lige nu at det er en passende dosis..
Dag schiødt mener mine binyrer stadig slider meget pga mine massive fordøjelsesproblemer og det ska jeg forsøge at få styr på.
Blir helt trist ved tanken om hvis jeg ikke kan få børn pga de hormoner jeg tager:( Er ikke frisk nok til børn nu, men håber at blive det en dag:)
Flere herinde der har haft det værre end mig har opnået bedring, håber også jeg får det endnu bedre og kommer tættere på "normal" helse:) Håber håber håber vi blir bedre :)
Klem og tanker
-
Ja, jeg går stadig i Hertoghes klinik - men hos hans kollega Marie-Christine L'Hermitte. Jeg har været dernede 2 gange - og regner med først at skulle det igen til foråret. Men jeg kan maile med spørgsmål eller ringe mellem konsultationer.
Jeg tager i øjeblikket 150 mg Erfa - og tager det, når jeg vågner - og så ved 14-tiden. Jeg overvejer at prøve at tage det til natten - men er ikke lige frisk på at udsætte min krop for flere forandringer lige nu, hvor jeg lige er startet op på DHEA igen og har øget Erfa-dosis, så det må vente lidt. Jeg skal også til at igang med Adrenal Glandular (da jeg ikke tør tage HC) -og er netop startet på urtetilskud som binyrestøtte efter anbefaling fra den belgiske læge.
Jeg har fået at vide i Belgien, at jeg ikke må blive gravid, så længe jeg tager: florinef, DHEA, Estradiol og evt. HC - kun Erfa og progesteron er ok. Har du fået nogen vejledning i det?
Jeg har også fordøjelsesproblemer - og har kæmpet med det i flere år. Jeg tager dagligt HUSK, probiotic, fordøjelsesenzymer - og ingen gluten, mælk, sukker osv. - Men problemerne bliver ved med at vende tilbage. Er du opmærksom på eventuelle fødevareintolerancer udover mælk og gluten?
Det er vigtigt at bevare optimismen! Jeg satser på, at det hele på et eller andet tidspunkt 'falder på plads' - og kroppen kommer ovenpå igen. Jeg har været syg i mange år efterhånden - og så tager det vel også lang tid at rette op det igen...
Tror ikke, du skal være bekymret for hurtige reaktioner på Florinef forresten... ellers kan du eventuelt starte med at tage halv dosis de første dage - det gør jeg altid, hvis jeg lige vil se, hvordan min krop reagerer - og så gør det mig lidt mere tryg, selvom det sikkert ikke betyder noget :wink:
-
Nej jeg er ikke blevet vejledt omkring graviditet, men har heller ikke sprugt, da det slet ikke er aktuelt for mig før kroppen har det meget bedre!
Jeg tog også glandular i lang tid uden nogen særlig bedring, derfor skiftede jeg til hc, og jeg havde også mange betænkeligheder og overvejelser omkring det.
Når du har overskud og mod på det, så synes jeg du skal prøve at ta thyrooid til natten. Det har ihvertfald gjort en stor forskel for mig:)
Jeg har også mange fordøjelses problemer og intolerancer lige som dig. Og ja, mine bliver også ved at vende tilbage nærmest lige meget hvad jeg gør. Jeg lever også uden mælk, sukker, og alt korn, og nogle gange blir jeg SÅ TRÆT AF at spise som jeg gør. Det er dyrt, besværligt og tager tid synes jeg. Og da jeg også er intolerant overfor æg og kokos, og næsten alle nødder, så er det meget svært at lave lækre alternativer til det man savner:?
Hvad siger de ellers til dig i Belgien? Føler du at de hjælper dig?
Åh, det er rart at have en lidelsesfælle at spare med og tilmed en danskerdansk1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Danske klem
Hei -
Jeg har brukt progesteron-krem i snart 2 år, og kjenner at det hjelper mot PMS og vann i kroppen. Jeg tror dette skyldes at østrogenet ikke får dominere lenger. Bruker ingen andre hormontilskudd, så langt.
Det tar imidlertid lang tid, flere måneder før virkningen er følbar. Lykke til.
-
Nu er det mig der skriver via IPhone, da jeg er i sommerhus et par dage ;).
Har du mon fået det bedre af at tage HC? Jeg er bange for, at jeg også må prøve det, og så er det jo dumt, at jeg ikke bare gør det med det samme, hvis det virkelig er det, der skal til. Min seneste spytprøve viste bare fine cortisolnivauer, så det vil udelukkende være på baggrund af mine symptomer...
Jeg føler, jeg overordnet set har fået god behandling i Hertoghes klinik, men jeg har ikke fået det bedre endnu - i perioder faktisk værre- så jeg kan ikke endnu sige, om deres behandling virker på mig.
Jeg kan godt følge dig mht kosten. Jeg er også intolerant overfor æg og nødder, så det er ret besværligt. Samtidig er jeg dog blevet overbevist om, at grundprincipperne i den måde at spise på, er det sundeste for menneskekroppen, så jeg er motiveret for at fortsætte. Men det ville godt nok være rart, hvis det også kunne hjælpe på maven.
Har du kontakt til endokrinolog her i DK eller kun til lægen i Norge?
Ja, det er rigtig rart at kunne sparre med andre, når man nogen gange føler sig modløs og alene, er det virkelig givende med de gode råd, erfaringer og bare forståelse og genkendelse, som man kan finde her. :)
-
Dejligt med tur i sommerhus :)
Ja, jeg fik det klart bedre med hc, men var også laaaaaaaang tid om at ta springet.... Inden det havde jeg fulgt ALLE wilsons råd i 1,5 år uden nogen bedring. Derfor tog jeg springet til hc, men jeg havde også lave kortisol værdier i spyttesten
Kan godt forstå det til tider også er svært for dig at bevare håbet og troen, især når du ikke føler nogen mærkbar bedring efter start hos Hertoghe. Hvor længe har du gået der og hvad har de "sat i gang" hos dig?
Jeg er begyndt at være meget "træt" af mad og ser det som noget der bare skal overståes. Tror det er fordi jeg spiser de samme fødevarer dag ud og dag ind...
Morgenmad er det sværeste synes jeg, især fordi jeg ikke tåler korn og æg. Hvad spiser du der? Hvad spiser du generelt?
Nej, jeg har ikke kontakt til nogen endokrinolog, kun D.S i Norge. Har haft flere forskellige læger her i Dk, men ingen har kunne hjælpe mig...
Jeg har altid været meget aktiv og dyrket forskellige slags sport og synes det er svært at jeg slet ikke kan dyrke motion mere. Savner det og håber meget det kommer igen... Ligesom min libido... Den er laaaaaangt væk, og den savner jeg sgu også:lol:
Håbefulde tanker herfrahjerte1
-
Ja det er rart at komme lidt i andre omgivelser - jeg har været sygemeldt/deltidssygemeldt siden 3.1.11, så jeg kan godt blive lidt træt af lejligheden engang imellem, og så er det rart at se noget andet :)
Mht mit forløb i Belgien, så var jeg første gang i klinikken i slutningen af april, hvor jeg blev sat på Erfa, Florinef, DHEA, Estradiol og Progesteron - da min prøver viste lave værdier på de fire sidste - og jeg oveni havde lavt stofskifte på celleniveau, selvom blodprøver viste forholdsvise høje stofskiftetal på syntetisk T3/T4.
Derudover havde jeg jern-, jod-, magnesium- og d-vitamin mangel, samt for lave værdier af B12, A- og E-vitamin. Så jeg har taget/tager også tilskud for alt dette sammen med (i perioder) c-vitamin, zink, selen, B-vitamin, Pantotensyre, Fiskeolie, krom osv. osv.
Jeg oplevede en bedring efter 1-2 måneders behandling, hvor jeg begyndte at kunne gå nogenlunde igen og fik lidt mere energi og var mindre tåget i hovedet. Jeg fik dog overdoseringssymptomer på både DHEA og Erfa, så jeg måtte stoppe med DHEA - og satte Erfa ned - og efter en måneds tid fik jeg symptomer på alt for lavt stofskifte igen - og tallene bekræftede, at de lå helt lavt indenfor normalområdet. Jeg har nu brugt de sidste måneder på at stige langsomt i Erfa, da jeg får overdoseringssymptomer, hvis jeg går hurtigt frem. Og så har jeg afventet resultat af en spytprøve for Cortisol og DHEA, da jeg ville have bekræftet, at min værdier lå lavt, førend jeg gik i gang med begge dele, som lægen i Belgien anbefalede på baggrund af mine symptomer. Prøven viste helt normal Cortisol kurve og værdier, men alt for lavt DHEA (som også tidligere er vist i blodprøver), så jeg er derfor forbeholden overfor at begynde på HC... men er startet op på DHEA i en femtedel dosis af, hvad jeg fik i sommer.
Og så skal jeg have justeret i estradiol og progesteron, da min cyklus er blevet helt tosset - alt for lang med for lille blødning - og oveni har jeg menstruationssmerter i to uger op til og meget hævede bryster...
Jeg har været heldig at finde en forholdvis fornuftig endokrinolog her i DK (troede ikke, det var muligt). Og jeg har fortalt ham om min behandling i Belgien, som han passivt bakker op om (han må jo ikke anbefale hormoner, der er forbudte i DK) - og han foreslog selv at tage løbende prøver for de hormoner, jeg får. Derudover udskriver han gerne Erfa til mig, så det er meget rart - men erstatter jo ikke det, de kan i Belgien - men er et supplement.
Mht kosten kan jeg godt forstå, det er svært. :sad:Jeg skrev forkert - jeg kan godt tåle nødder, har bare intolerance overfor mandler. Til morgenmad spiser jeg fx økologiske kyllingepølser eller noget andet øko-kød, eller torskerogn, rød peber, agurk, hommus (uden så meget hvidløg :)), tahin, avocado, grøntsagsrester fra aftensmaden - og så spiser jeg også ofte noget økologisk brød med spirede kerner (men det kan du selvfølgelig ikke). Jeg forfalder også til gede- eller fåreost lidt for tit - og det skal jeg til at have skåret væk for at se, om det kan hjælpe på fordøjelsen.
Min kæreste og jeg har meldt os ind i noget, der hedder Københavns Fødevarefællesskab, hvor man hver uge henter en pose med årstiden økologiske/biodynamiske grøntsager fra gårde i nærheden - det hjælper lidt til at blive inspireret til at variere kosten, da vi her får grøntsager, vi ikke ellers ville have brugt.
Jeg er også blevet ret glad for raw-kager, men der er jo desværre nødder i de fleste - og så har nogle af dem nok også for højt glukemisk indeks til, at det er noget, man skal have alt for tid.
Men jeg kan sagtens følge dig i forhold til ofte at blive helt ligeglad med mad, fordi fantasien bare ikke slår til. Tror det kan være en god idé hele tiden at prøve at søge nye opskrifter og inspiration på nettet...
Mht libido kan jeg også følge dig - men for mit vedkommende handler det mest op, at jeg det meste af tiden har det så skidt, at det ikke lige er det, min krop er indstillet på - men jeg ved også, at det kan være udtryk for manglende hormoner, så det kan være din nye behandling kan hjælpe der :)
Det må virkelig være hårdt, når du har været vant til at dyrke meget motion. Det har jeg 'heldigvis' ikke - men den fysiske begrænsning kender jeg alt til. Jeg kan ikke stå særlig længe ad gangen - og i foråret kunne jeg næsten ikke gå ned til bussen. Ny cykler jeg igen og kan gå længere, selvom det strammer og gør ondt i benene, når jeg gør det - men det gør klaustrofobien mindre at have fået bevægeligheden igen. :)
Så vidt jeg kan læse i den tråd, er det først for nylig, du tog til Norge... behandlede du dig selv inden da og købte medicin over nettet eller?
Håbefulde tanker lige tilbage hjerte1
-
Håber snart det kommer til at gå fremad for dig! Det er lidt mærkeligt at din spytprøve viser en fin cortisolkurve, med alle de symptomer du har? Hvor meget DHEA tager du nu så?
Maden er efterhånden et stort problem for mig fordi jeg spiser så ensidigt. Jeg SAVNER god og FORSKELLIG mad:sad:
Jeg har SÅ svært ved at spise kød om morgenen. Jeg har prøvet flere gange, men puuuha jeg kan altså ikke lide det... HVEM der bare kunne tåle en skål havregrød :roll:
Jeg kan godt spise nødder en gang imellem uden jeg reagerer på det, men det kan ikke indgå i min hverdagskost, desværre... JA, jeg er også blevet ret så meget fan af raw kager til festlige lejligheder:wink:
Hvilke maveproblemer har du? Har du fået taget en afførings test for at se om du har parasitter, uønskede bakterier eller candida?
Jeg har haft alle ovenstående og maven er blevet MEGET bedre efter jeg har udryddet dem, men den driller stadig en del og der skal ikke meget til at slå den ud af kurs. Er SÅ træt af den mave:?
Får du ikke dårlig samvittighed overfor din kæreste nogle gange? Jeg mener fordi du er så træt og har maveproblemer det meste af tiden? Det har jeg da ihvertfald oplevet at få, selvom han ikke gav mig nogen grund til det.
Inden jeg tog til Norge, har jeg været igennem diverse læger, privatlæger, claus hancke, nordic clinic, ernæringsterapeuter... you name it... pengene er fosset ud:sad: Men ingen af dem kunne hjælpe mig med hormonubalancen, derfor beslutttede jeg at konsultere D.S, for NU VIL jeg bare ha det bedre!! Og håber inderligt jeg får det bedrehjerte1
Jeg er ved at vende mig til ikke at kunne træne, men det er stadig meget svært. Jeg savner at røre mig, få sved på panden og blive rød i hovedet:) Jeg kan blive helt misundelig når jeg møder folk på deres løbetur. Håber det bliver mig igen en dag... bare lidt...
Helbredende tanker herfrahjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Blir helt trist ved tanken om hvis jeg ikke kan få børn pga de hormoner jeg tager:( Er ikke frisk nok til børn nu, men håber at blive det en dag:)
Disse hormoner (og tilskud) svækker ikke, men understøtter fertilitet. :wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Synes min mave driller lidt igen, trods tarmskylninger, parasitbehandling og sopp kur... Måske der ska mere end 5 tarmskylninger til? Er der nogle af jer der har erfaringer med det? (Rufus måske)
Heia vink11
Beklager jeg er sen til å svare, og i mellomtiden ser jeg du har vært hos DS - han sa vel noe om det, antar jeg. Jo, jeg fortsetter med mine tarmskyllinger. Jeg tar ganske ofte fortsatt, mer enn jeg hadde "planlagt". De siste par månedene har jeg vært forstoppet (for første gang i mitt liv, tror jeg) og jeg trenger de ekstra tarmskyllingene føler jeg. Merker også at jeg har fått oppblomstring av sopp (utslett på huden, også ny opplevelse for meg). Så nå har jeg startet med kraftigere probiotika (VSL#3) og mer kraftigere soppdrepende (fluconazol). Vet ikke hvorfor dette har skjedd for jeg er fortsatt svært nøye med kosthold. Håper det er et forbingående problem. Kanskje kommer det av at jeg gjør store justeringer i min Erfa-dose (den eneste endringen jeg har gjort i medisinering/kosttilskudd). Går mye ned på dosen. Er nå på 30 mg og føler meg veldig overdosert fortsatt, så jeg skal forsøke å trappe helt ned. Slutte helt og se hva som skjer. Jeg har forresten vært under litt ekstra stress den siste tiden, kanskje det har slått seg på magen- jeg vet ikke..? Men selv om magen er verre, er formen bedre xx9
Jeg har også økt progesterondosen min (til 40 mg og jeg bruker det før eggløsningen starter). Det har hjulpet mot plager rundt eggløsning. Det har vært til stor hjelp, faktisk. Bruker krem (men DS snakket om at kapsler kanskje egentlig var å foretrekke, men glemte å spørre han mer om det da jeg var der - det er en stund siden nå).
Lykke til videre, Prinsessen kram3
-
@Prinsessen - undskyld mit sene svar, men jeg har været rigtig skidt tilpas de sidste dage så har ikke været på nettet.
Jeg tager i øjeblikket 5 mg DHEA - hvor jeg tog 25 mg i sommers - så forhåbentlig kan min krop bedre klare det. Jeg ved ikke, om det samme gælder for 7-Keto, som du er startet på, men husk at være opmærksom på, hvis du får tegn på overdosering af Erfa - det er nu 2. gang, jeg oplever noget, der minder om det, når jeg begynder på DHEA. På Hertoghes klinik siger de også, at man skal have mindre Erfa, når man får andre hormoner samtidig...
Og jo, jeg kender virkelig også til det med at få dårlig samvittighed over min evindelige træthed og dårligdom - og at jeg aldrig kan deltage i noget mere. Selvom man har en sød og forstående kæreste, tror jeg ikke, man kan komme udenom den følelse engang imellem.
Jeg ville ønske, jeg kunne give dig nogle gode råd mht mad, så du kunne få lidt madglæde tilbage. Jeg synes virkelig det hjælper for mig, når jeg i perioder får set på nye opskrifter og på den måde får varieret maden. Men det er selvfølgelig stadig meget begrænset, hvad man kan lave, når der er så meget at undgå. Måske skulle du undersøge, om der er nogle af madvarerne, du kan introducere igen i meget små mængder...(?)
Åhh bliver helt opgivende og trist af at høre, at du også har brugt formuer hos Nordic Clinic, i Lyngby osv. - det er vi bare så mange der gør/har gjort, uden at det fører det helt store med sig! Det er så urimeligt, at der ikke er bedre hjælp at få! Jeg håber virkelig for dig, at DS i Norge kan hjælpe dig!
Apropos det dårlige etablerede lægesystem, så har min endokrinolog netop henvist mig til udredning for fibromyalgi, hvor jeg har fået brev i dag om, at der er 14 måneders ventetid på undersøgelser! Havde læst det et sted i forvejen, men det er godt nok lang tid.
Nå, nok fra mig for nu - glæder mig til at høre, hvad du oplever med 7-keto, progesteron og Florinef! hjerte1vink11
Hov - lige en kommentar til det, Anisa skrev med, at hormonerne hjælper på fertiliteten. Det har lægerne i Hertoghes klinik også sagt - bare at man så skal stoppe med mange af dem, når man ønsker at blive gravid - men de kan være med til at gøre kroppen i stand til at kunne blive det. Er ked af, hvis jeg fik det fremstillet forkert.
-
Træt efter hc???
Hejsa :)
Synes jeg den seneste tid har oplevet at jeg bliver mere træt efter indtagelse af hc...
Nogle af jer der har prøvet det?
Har lige haft brug for lidt forum/sygdoms pause, så jeg har ikke været så meget på forummet det sidste stykke tid :)
Håber på nogle gode indput ;)
Danske klem fra mig
-
Kære Sharon og alle jer andre der følger med i denne tråd :)
Lige en kort update.... Min form har på det seneste været meget nedadgående og jeg aner ikke hvorfor:?
Efter 4-5 uger med svimmelhed og utilpashed på florinef, valgte jeg at stoppe med det igen og det hjalp lidt...
Nu er jeg startet på 7 keto og føler mig mere træt og uoplagt... orker ingen ting. Først hen på eftermiddagen/aftenen får jeg det bedre, bliver klar i hovedet og får energi.
Progesteron er jeg ikke startet på endnu. Har gang i så mange andre ting, så jeg venter lidt med progesteron, så jeg bedre kan fornemme hvad der virker hvordan...
Så ja, ikke videre positiv opdatering fra mig.... træt træt træt og ør i hovedet. ØV! I sådanne perioder svinder mit håb om nogensinde at blive bedre:cry:
-
Hei vink11
Så leit at du har en down-periode. Det er ingenting som kan gjøre en så mismodig som det. :sad:
Hvilken dose Florinef er du satt på? 0,05 eller 0,1? Har du trappet opp eller startet du rett på dosen du var satt på? Mange har jo problemer med bivirkninger i oppstartfasen med Florinef. Det er anbefalt å starte gradvis. Jeg ble satt på 0,05 mg og startet rett på, og fikk veldige problemer. Bivirkningene varte i nesten tre uker. Jeg var i ferd med å gi opp. Heldigvis begynte det å virke og jeg fikk det med en gang mye bedre. Har lest på andre forum at tilvenningsfasen gjerne kan være fem-seks uker, kanskje mer.
Det lyder fornuftig å gjøre en ting av gangen (å ikke starte med alle hormoner samtidig), men samtidig kan det jo også føre til at du blir bedre, så jeg håper du ikke venter alt for lenge med med de andre hormonene. Denne sykdommen har jo en tendens til å svinge og det er ikke alltid lett å skjønne hva som forårsaker opp- og nedturer.
Håper du klarer å holde motet oppe. Er overbevist om at du kommer til å bli mye bedre med tiden! kram3
-
Tusind tak for dit svar Rufus :)
Jeg blev sat på 0,1 florinef og startede ret på og fik det forfærdeligt!! Efter et par dage trappede jeg ned til en kvart tablet og blev bedre, men stadig meget svimmel og træt og efter 4 uger stoppede jeg, skulle nok ha holdt ud...
Efter opstart m 7 keto, er min form også nedadgående. Jeg er meget træt og ør i hovedet :(
Håber du har ret med at jeg får det bedre.. Tak for dine opmuntrende ord, de varmer hjerte1hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Jeg blev sat på 0,1 florinef og startede ret på og fik det forfærdeligt!! Efter et par dage trappede jeg ned til en kvart tablet og blev bedre, men stadig meget svimmel og træt og efter 4 uger stoppede jeg, skulle nok ha holdt ud...
Efter opstart m 7 keto, er min form også nedadgående. Jeg er meget træt og ør i hovedet :(
Ja, det var synd du reagerte slik på Florinef. Du burde vel ha forsøkt litt til, men samtidig kan jeg godt skjønne at du gav opp. Jeg var jo inne på samme tanke selv. Det er tydeligvis stor forskjell hvordan mennesker tolererer Florinef. Mener å huske at Herthoge bruker fludrokortison, men at han bare bruker det på dager der han må stå mye. Det høres ut som en bruk som er helt fjern for meg som brukte lang tid på tilvenning... :? (Men da Florinef omsider virket, var det til veldig stor hjelp!)
Hver gang jeg hører om stoffskiftepasienter som får en nedtur på denne tiden av året, tenker jeg at kanskje vedkommende trenger mer stoffskiftehormon (vinterdose) eller at D-vitaminstatusen er lav. Kan det gjelde for deg, tror du?
Rufus xx4
-
Jeg har selv tænkt det samme ang vinterdosering Rufus. Synes bare jeg er blevet mere træt, svimmel og hovedpine efter opstart med 7 keto, så jeg har været lidt betænkelig ved at sætte erfa dosis op, men det må jo komme an på en prøve... Og måske jeg ska tá mig sammen til at forsøge florinef igen..?
Jeg ville rigtig gerne tage flere tarmskylninger ligesom dig, for at se om det ku hjælpe lidt på formen, men jeg har simpelthen ikke råd til det i øjeblikket.. Jeg skal jo også ha råd til alle hormonerne og lavkarbo mad som heller ikke er helt billig :-/
Hvor mange tarmskylninger har du taget i alt?
Tak fordi du tager dig tid til at svare :)
-
Uff, ja tarmskyling er dyrt. :eek: Og jeg har tatt masse! Har ofret både sommerferie og andre fornøyelser for å ta disse skyllingene (nærmere 20 siden mars :shock:). Min familie har også sponset noen av behandlingene. Dette er ikke noe jeg har råd til å fortsette med i lang tid. Men jeg tenker at "nå kjører jeg på" for å kvitte meg med mest mulig av det gamle belegget i tarmen. Jeg tror at man får best mulig resultat om man tar det litt intensivt over en periode. Og jeg har jo helt klart fått en fin effekt, så det har vært bekreftelse for meg. Men etter hvert får jeg finne frekvensen som gjør at jeg unngår tilbakefall uten at jeg blakker meg helt på dette. (Jeg ser jo at mitt tilfelle er litt spesielt, og ikke passer for alle her på forumet. Så må bare understreke at jeg har vært hardt plaget av lekk tarm og sopp).
Håper du finner ut av hormonene og hvilket nivå du skal legge deg på, Prinsessen. hjertflag1
-
Hej med jer vink11
Lige en lille update fra mig.
Efter at jeg kom ordenligt igang med florinef og 7 keto og at Erfa dosis blev sat op fra 165 til 180 mg, synes jeg for første gang i lang tid at kunne mærke en lille fremgang og jeg havde en rigtig god december, jul og nytår. Fysisk aktivitet var dog stadig helt umuligt under hele perioden.
Men men men... Efter at ha løbet tør for florinef i 4 dage og en tur på skøjtebanen med arbejdet(første gang i mit liv jeg havde et par skøjter på:lol:), oplever jeg nu kæmpe crash!! Ekstrem træthed, mathed, svimmelhed, hovedpine og tristhed :sad:
Synes det er skræmmende at der ikke skal mere til at vælte mig og sidder ofte med tankerne om jeg nogensinde kommer til at leve et nogenlunde normalt liv igen?
Har jo fulgt med på dette forum i flere år og kan se hvor mange der er blevet bedre og kan ikke lade være med at tænke "hvad med mig"??? Ja, jeg har det bedre end for 1 år siden, men fremgangen er meget MEGET lille. Jeg ved at TTT, men jeg synes bare det virker som om at min tid er gået i stå:sad:
For et års tid siden gik min kæreste og jeg fra hinanden. Det var selvfølgelig hårdt men også det HELT rigtige og det har været godt for mit helbred at komme ud af det forhold.
Jeg har nu mødt en fantastisk fyr, som jeg er meget glad for, men her føler jeg at min krop spænder ben for mig i muligheden for et nyt forhold. Jeg føler mig for træt til at forelske mig og min libido er jo nærmest ikke eksisterende og det er noget der gør mig meget meget trist:cry: Jeg har ikke lyst til at leve resten af mit liv alene....
Jeg vil gerne blive mor på et tidspunkt, men det virker bare helt umuligt med det lave stofskifte og binyrer der ikke fungerer.
Jeg er egentlig ligeglad med hvor længe min eventuelle bedring kommer til at tage hvis bare jeg vidste med sikkerhed at den nok skulle komme og at jeg nok skulle få det meget bedre.
Øv altså.... prinsessen er trist i dag:cry:
hjerte1 Varme klem fra mig til jer