-
Må avbryte svangerskapet. Syk og slitne binyrer.
help1
Fant nettop ut at jeg er gravid, og det er ikke aktuelt med barn nå. (Slitne binyrer, ferskt forhold hvor han har to barn under 4 50%, lavt stoffskifte, og om det er realistisk at jeg noengang vil ha overskudd til egne barn vet jeg ikke!!!)
Dette er KJIPT! Jeg er også usikker på hvilken abort jeg skal velge- medisinsk eller "mekanisk". Ser ikke for meg det er bra å tukle med hormonene (?), men å bli lagt i narkose må være verre?
Har fastlege som er ubrukelig, pluss en lege på Balder som behandler binyrer. Han kan nok ikke kjempemye, og jeg får nok ikke tlf.konsultasjon på så kort varsel.
Så har jeg dårlig samvittighet, for jeg visste fra jeg så de to strekene at her blir det abort. Dette blir noen slitsomme dager, kjenner jeg......
Jeg lurer på om dere har råd i forhold til binyrene. Går på 20 mg Hydrokortison/ Cortef. Og om noen andre med binyretrøbbel har måttet ta abort......
Forresten har jeg verdens beste kjæreste. Det hjelper :)
HJEEELP kjære forumister!!! hjerte1
-
Sv: Haster! Abort med slitne binyrer...
... så har jeg lest litt og ved medisinsk abort brukes MIFEPRISTON, som er et syntetisk steroid, "antiprogesteron", som også kan brukes mot Cushings (høyt kolesterol). Kontraindikasjon er kronisk binyrebarksvikt (addison).
Klippet fra nett: http://tidsskriftet.no/?seks_id=447960
"Antiglukokortikoide effekter. mifepriston bindes til glukokortikoidreseptor med høy affinitet både sentralt i hypothalamus og i perifere målorganer. I hypothalamus blokkerer stoffet den negative feedbackmekanismen som medieres av kortison og resulterer i økte serumnivåer både av kortison og ACTH (32, 33). Videre bindes stoffet til glukokortikoidreseptor perifert og blokkerer effekten av sirkulerende kortison i perifere målorganer. Høyere doser av mifepriston behøves for å forårsake antiglukokortikoide effekter enn det som behøves for å gi antiprogesteroneffekter (32, 33). Fordi den perifere blokaden kompenseres for ved økte serumnivåer av kortison og ACTH og/eller fordi mifepriston selv kan ha en svak glukokortikoidagonistaktivitet i mangel av glukokortikoider (34), er det ikke rapportert relativ kortisonmangel ved bruk av mifepriston når stoffet anvendes som et antiprogesteron (31). "
.....På bakgrunn av dette kan jeg vel regne med at medisinsk abort ikke er en god løsning med slitne binyrer?
Men kirurgisk abort vil jo involvere narkose.... noen som har kunnskap/ erfaring med slitne binyrer og narkose? Vet at legene har rutiner ved ADDISON, men min diagnose "slitne binyrer" finnes jo ikke, så hva gjør de da?
Jeg setter pris på alle innspill, jeg aner ikke hvordan jeg skal få gjort dette, eller hvem jeg kan "stole på"........
Og, jeg beklager om jeg støter noen, men noe annet enn abort ser jeg desverre på som umulig i min situasjon.
Klem fra FORTVILET Rosin....
-
Jeg gikk hos en dyktig akupunktør som sa at han kunne sette nåler som fikk kroppen til å abortere.
Jeg bestemte meg for å beholde barnet - og spurte ham om å sette nåler for røykelsutt,
men det var visstnok noen av de samme punktene som for abort; så det ble det ikke noe av.
Jeg kan snakke med ham for deg hvis du vil - han er en SUPER fyr -
for jeg kan tenke meg at akkurat denne muligheten nok ikke er det første en akupunktør vil opplyse om til nye klienter (pasienter..?)
Send meg en PM hvis du så vil sjekke dette nærmere xx4
-
Kære Rosin
Jeg ville så gerne kunne hjælpe dig, men jeg ved meget lidt om dette område. Jeg har dog læst lidt om det, og jeg tror bestemt, at den medicinske abort er meget mere belastende for dit system.
Lykke til under alle omstændigheder.
kram1 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Jeg gikk hos en dyktig akupunktør som sa at han kunne sette nåler som fikk kroppen til å abortere.
Undskyld, men er dette ikke også meget belastende for binyrerne? Så skal kroppen jo gøre alt selv, mener jeg. Jeg er ikke modstander af akupunktur, altså. Men at der ikke er medicin med i billedet gør ikke nødvendigvis en behandling mildere.
kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
Og, jeg beklager om jeg støter noen....
Let the person who has never betrayed the laws of God cast the first stone! desp2
Kære Rosin kram1
Alt står nok eller falder med, om du er behandlet for binyrene af en læge, eller er du "selvbehandler"?
Med din syge(for)historie, særlig denne del af den, er både pillerne og kirurgi (narkose) ikke så velegnede, mener jeg. Selv om der ikke foreligger en klar diagnose eller vurdering, hvad er grunden til det - er det en kendsgerning og bør tages hensyn til.
Ville det ikke være meget bedre bede om/evt. købe en Epiduralblokade, forudsat at du psykisk kan kontrollere "frygten-for-de-ukendte-fornemmelser-i-underkroppen"? tro2
-
Sv: Må avbryte svangerskapet. Syk og slitne binyrer.
Tuuusen takk for svar alle sammen kys1
Jeg heller mot kirurgisk abort med lokalbedøvelse. Ser for meg at det er det mest "forsiktige" mot kroppen. Jeg regner med utgangspunktet er narkose på sykehuset, men kanskje de kan gjøre unntak pga. binyrene og at jeg går på kortisol. Etter å ha lest på nettet bruker de da sprøyter i livmorhalsen (?) i tillegg til beroligende. Jeg tror ikke jeg kommer til å slite så veldig, jeg bare gleder meg til det er over.. Jeg tviler på de bruker epidural? Jeg kan jo spørre!
Liker heller ikke tanken på narkose. Har vært i narkose tidligere uten å være redd på forhånd, men var i dårlig form etterpå. Problemer med å få nok luft. (Og dette var FØR binyrer/ angst). Kroppen min er vel bare ekstra følsom? Bare stoffskiftet gjør vel at jeg tåler mindre narkose.
Anisa, en lege på Balder behandler binyrene mine med cortef/ hydro. og skal ringe meg ila. dagen.
Medisinsk abort er foreløbig utelukket!
Takk for innspill, det betyr MYYYYYE nå kram1
-
Husk å spørre legen din om stressdosering i forbindelse med inngrepet og evt tiden etter.kram1kram1kram1
-
hjertflag1 Stakkars deg, Rosin, jeg har ingen råd. Jeg jeg føler med deg i vanskelige valg. det er bra at du har en flott mann som støtter deg. Det betyr alt! Fint at du kjenner etter hva som er mulig å klare der du er, det er viktig. kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
Anisa, en lege på Balder behandler binyrene mine med cortef/ hydro. og skal ringe meg ila. dagen.
Håber det går lidt roligere i tankerne i dag, Rosin. kram1 Havde lægen noget nyttigt at sige, der kunne hjælpe? Det håber jeg. kaer1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Let the person who has never betrayed the laws of God cast the first stone!
slå opp dette skriftstedet og les hele...
-
Annis, kunne ikke finne resten av skriftstedet..
Legen ringte meg og foreslå at jeg kunne trappe NED på hydrocortisonen om jeg var redd for hva som ville skje under narkose/ med.abort. desp2
Han sa dog det ikke gikk da jeg sa jeg gikk på 20 mg dagen. Men uansett et litt spesielt forslag?? Vet jo jeg heller burde gå endel opp. Så stressdosering fikk jeg ikke spurt om da jeg ble litt satt ut av forslaget her.
Ellers var han enig i at det mest skånsomme ville være kirurgisk i lokalbedøvelse. Har jo snakket med en på sykehuset som sa et dette gjør de ikke her, men jeg får spørre mer når jeg har time der tirsdag. Får vel prøve et annet sykehus om de ikke kan hjelpe meg her.
Har prøvd å ringe kvinneklinikken på Haukeland, ringte ringte en time uten å komme igjennom... (ville spør om de tilbød lokalbed. der).
Så nå venter jeg i spenning på hva de sier tirsdag. Har vært SUPERDEPRIMERT et par uker men er litt bedre nå. Har sluttet å begynne å hikstegrine på de rareste tidspunkt....
Igjen, takk for støtten, dere er deilige. hjerte1
-
kram1
Stå på. Så synd, du må igennem dette, Rosin. Tænker på dig.
-
Hei....tenker på deg....
med FORBEHOLD --mener at ADDISON pasienter i lignende situasjoner vil få 150 mg kortison på forhand.
Forlang det?
Eller gi deg selv dosen?
Prøv å få kontakt med en i Morbus Addison foreningen.....ring dem!!!
Vi skal behandles på samme måte!!
-
Kjære deghjerte1
Håper alt går bra etterhverttro2 Tenker på deg.
-
Hei Gunnda! Jeg har sendt mail til Addisonforeningen men desverre ikke fått svar.
Så har jeg og vært hos legen på sykehuset- hun må være den "offentlige" legen som har hørt mest på meg og binyre/ stoffskiftesnakket mitt noengang!!!
Jeg er altså veldig lettet. Hun skulle prøve å få til kirurgisk i lokal, selv om så godt som alle avbryter svangerskap medisinsk. Følte meg veldig godt ivaretatt, og hørt.
Sa ellers at jeg mente jeg trengte ekstra hudrocortison om jeg måtte i narkose som om jeg hadde hatt Addison, og at jeg er veldig følsom for medisiner (stoffskifte, pluss voldsom reaksjon på øyedråper, allergier..).
Venter på beskjed om hvordan det skal skje. Setter pris på om noen har kilder i forhold til Hydrocort. dosering ved operasjoner og evt. narkose.
Tusen takk, snillinger kys1
-
Fredag halvåtte på morgenen skal jeg opereres. Vet ikke hvordan enda, har ikke orket å ringe å spørre. Gjør det i morgen.
MEN, hvor mye HC ville dere tatt før/ etter op.? Tar 20-25 mg dagen nå. Regner med jeg bør ta mer, men hvor mye mer? Jeg ANER ikke, så blir glad for alle forslag.... :shock:
-
Hei Rosin
Skal du møte fastende? Du tar vel flere doser per dag? Dette kan bli en liten utfordring når du skal faste. Men man får ofte lov å svelge nødvendige medikamenter med et halvt glass vann. Jeg ville doblet alle dosene mine og i tillegg bedt om beroligende før operasjon, for at du ikke skal stresse deg opp mentalt mer enn nødvendig. Dette tenker jeg det er sansynlig at de tilbyr uansett.
Sørg for å ha god tid før du skal dit, og tenk dobbel dose og evt mer ved behov de første dagene etter operasjon.
Tenker på degkram1
-
Sitat:
Balder:
Ved feber, forkjølelse, halsbetennelse og lignende har kroppen et større behov for kortisol. Hvils du allerede er innstilt på en dose som fungerer for deg, bør du doble dagsdosen med en gang du merker slike symptomer. Ofte er dobling av dosen adekvat i tiden infeksjonen pågår. Gå ned igjen til vanlig dose med en gang du føler deg ok igjen. Hvis det står på over 8-10 dager eller du blir mye verre bør lege kontaktes. Ved influensa kan det være aktuelt å øke dosen ytterligere. Denne doseøkningen under en infeksjon fører ofte til kortere og lettere sykdomsforløp.
Regner med at noe av det samme kan tenkes ved operative inngrep? Lykke til!
-
Det avgjørende er om du skal i narkose eller ikke...
Narkose krever mer enn dobling av dosen.
Kortison kan du få intravenøst!
Du må ikke la dem legge deg i narkose før enn de er fulstendig klar over at binyrene dine nå er ute av funksjon mht stresshormonet kortisol pga HC.inntak!!
-
Blondie, Vigdis og Gunnda, tuuuusen takk.. hjerte1
Jeg ringte sykehuset og inngrepet skjer i lokalbedøvelse. Har googlet litt, og Addisonpasienter som skal få lokalbedøvelse dobler og dosen den dagen, og et par dager etterpå.
Siden dere sier det samme går jeg for det!
Er veldig lettet over å slippe narkose, selv om den psykiske belastningen nok blir større i lokalbedøvelse.
Har fått et skriv beregnet på narkose, der står det faste fra midnatt, men kan drikke vann osv frem til 6 på morgenen. Da kan jeg ta dobbel dose Hydrocort. da, evt noe like før op. halv8 med LITT vann, går fint å svelge uten mye væske. Regner med det ikke er like nøye da jeg ikke skal i narkose.
Virker som endel med ME/ utmattelsessyndrom osv. kan reagere på lokalbedøvelse med adrenalin (ivrig googling her ;)) men jeg må bare kjøre på og krysse fingrene.
Min kjære er med, og skal skrive ned Hydrocort. dosering osv. til han om jeg skulle bli dårlig.
Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skulle gjort uten dere! Jeg tenker mye av det samme som dere, men blir beroliget av å få bekreftet at jeg er på riktig spor, for mange av legene har ikke så mye å komme med, desverre.....
Takk hjerte1
-
Hei kjære forumister!
Nå er jeg ferdig. Møtte opp på sykehuset halv8 i dag tidlig, hadde tatt 2 piller i skjeden to timer før for å myke opp livmorhalsen. Pga en akuttpasient måtte jeg vente og ble ikke operert før kl. 19 på kvelden. Gikk ok frem til 12-tiden, da begynte jeg å blø og få rier. EKSTREM smerte. Blodtrykket som vanligvis er på 125/ 85 gikk ned til 100/ 40. Fikk intravenøs væske. Besvimte nesten og spydde etterhvert, vred meg i voldsomme smerter og jamret i timesvis, frem til fire fem tror jeg. Klarte etterhvert å sovne litt. Vet ikke pulsen, men den er vanligvis på 90, kjentes ut som den var 40-50. Var ikke med i det hele.
Min søster og kjæreste var der heldigvis, og begge godt informert om binyrene. Jeg snakket selv med legen som sa jeg skulle ta VANLIG dose, altså 20 mg HC. Jeg protesterte det jeg orket. Hadde allerede tatt godt over dobbel dose frem til kl.1, (kl.6 20mg, 9 15mg, kl.1 50 mg pga dårlig) da begynte jeg å spy, og tok etterpå 30 mg. Litt på måfå, litt tilfeldig, var ikke helt med. Iallefall, kranglet litt med legen...... kom ny lege på kvelden. Hun bestemte å gi 100 mg solu (?) cortef intramuskulært i 5 tiden. Fikk nye 50 mg under oparasjonen.
Ble narkose likevel, hadde måttet ligge så lenge etterpå om jeg skulle få spinalbedøvelse. Var ganske rolig før narkosen for følte de etterhvert lyttet på binyreproblemene mine. Narkosen gikk KJEMPEFINT! Fin i formen etterpå. Snakker og går tregt nå, men INGEN smerter.
Tar ikke mer HC idag, fikk jo 50 mg kl.19. I morgen tror jeg det blir 40 mg, dobbel dose.
Jeg vil bare si tusen takk for at dere har hjulpet med. Jeg hadde nok ikke kommet på å krevd Addisonbehandlig uten tips fra dere.
Og det var godt å ha "informanter" med, for jeg ble veldig dårlig av smertene de første timene. Hadde ikke klart å snakke for meg eller forklare da jeg nesten svimte av.
Nå er jeg LETTET. En fødsel hadde nok ikke vært en god idè i min tilstand..... dessuten savner jeg info om hvordan dosere HC når du er gravid. Jeg hadde blitt lei meg om jeg fikk et barn med medfødte svake binyrer.......
TUSEN TAKK, dere har reddet meg igjen.................hjerte1hjerte1hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
Nå er jeg LETTET.
Det er jeg også, Rosin kram1 Nu er det weekend fra i morgen. Slap af og kos dig med alt det bedste. Vi snakkes bare ved, når du er kommet til kræfterne igen. kaer1