-
Familiær Hyperkolesterolemi (FH) og mange symptomer på lavt stoffskifte.
Hei!
Dr. Imre Hercz. Er det noen som har erfaring med han?
Jeg har vært hos han. Han var meget spesiel. Han gav meg og barna rekvisisjon til en del blodprøver. Ikke alle som jeg ønsket men mange. Han fortalt at han behandler med levoxin. Så nå trenger jeg å få en lege i Oslo område som vil behandle med armour.
-
Sv: Dr. Imre Hercz. Er han flink?
Jeg gikk tilbake til han en gang til. Han mente at ut fra prøve resultatene så hadde ingen av oss hypothyroidea. Istedenfor var han svært beskjymet for våre høye kolesterol. Han gikk så langt at han ringte meg og sendt meg brev etter jeg avbestilt 3. time hos han.
Dette skrev ham:
Moren har avbestlt videre us. hos meg. pga. at jeg mener at hun ikke har hypotyr. trass hun har en tpo 135., mens norm. thyreoider. Men både hun og hennes 2 barn har en livasvarlig famil. kolesterolsykdom som må behandles.
Hun vil finne en annen lege, som vil gi henne stoffskifte behandling fordi da kan hennes kol. bedres. Jeg har forlkart at barna må us. og behandl. Min samvittighet tillater meg ikke å la være å sende henne prøvene i håp at hun vil minst la undersøke barna sine for å unngå fremtidige hjertesykdomer. Det er leit at de ikke vil høre på meg.
Han mente at jeg ikke hadde hypo symptomer. Men han avbrøyt meg hver gang jeg skulle fortelle om mine symptomer. Han hang seg mest opp i at jeg er slank. Det var jeg ikke før når jeg spist som alle andre. Det er bare fordi jeg går på en vannvittig hardt lav-karbo diet at jeg ikke er stor.
Uff! Jeg kjenner at jeg føler litt redd for systemet at de skal komme og tvinge meg til å føre mine barn med statiner.
Her er våre test resultater:
Meg:
S-lipoprotein 1024 (<500)
kolesterol 12.1 (3,3-6,9)
LDL: 9,8 (1,4-4,7)
Vit D: 68 (50-150)
TSH 2,7 (0,2.-4)
Fritt t4: 10,8 (9,0-22)
T3: 4,0 (2,3-5,7)
Sønn 8 år:
S-kolesterol: 14.5
LDL: 11
vitamin D: 89
Fritt T4 12,9
TSH 1,7
Datter 4 år:
Kolesterol 15,8 (2,9-6,1)
LDL: 12,5 (1,2-4,3)
Vit D: 95 (25-130)
Fritt t4: 12,5 (9-22)
TSH 1,9 (,2-4)
T3 4,6 (2,3-5,7)
Jeg hadde gjerne hørt om noen har klart å få ned kolosterolet etter oppstart på hypo meds?
Takk i forveien,
mvh Lulu
-
Sv: Familiær Hyperkolesterolemi (FH) og mange symptomer på lavt stoffskifte.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Om han er flink? Ved du hvad Lulu? Jeg tror fast på, at med
denne fortid kan man ikke være læge, uden også at have samvittighed og viljen til at holde fast på patienten, indtil man finder en rimelig løsning på patientens problem. Han forstår at sætte pris på og har respekt for livet - også sine patienters liv, er jeg sikker på. Det skader heller ikke, at han tilhører den generation af læger, der blev uddannet før tallenes/blodprøvenes tyranni er blevet delen af pensum på lægestudiet.
Hvis det var mig og det var i Danmark, ville jeg gerne tage chancen med denne læge. vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Han mente at jeg ikke hadde hypo symptomer. Men han avbrøyt meg hver gang jeg skulle fortelle om mine symptomer. Han hang seg mest opp i at jeg er slank. Det var jeg ikke før når jeg spist som alle andre. Det er bare fordi jeg går på en vannvittig hardt lav-karbo diet at jeg ikke er stor.
Uff! Jeg kjenner at jeg føler litt redd for systemet at de skal komme og tvinge meg til å føre mine barn med statiner.
Det er ikke ofte, at jeg bliver flov over mig selv og mine kommentarer. :oops: Det er jeg nu! Gid jeg havde bidt tungen af mig selv, billedligt talt, før jeg havde svaret dig den gang - Lulu :oops:
Hvorfra havde jeg fået den stupide idè, at blot fordi man er en gammel læge - må man nødvendigvis være en klog læge? desp1
Det må du meget undskylde, Lulu. Meget! :oops:
-
Kjære Anisa,
Tusen takk for det. Det er ikke noe farlig! hjerte1 Jeg tenkte det samme og jeg hadde gått til han uansett din kommentær. Jeg var mest interessert i å vite om noen andre hadde erfaringer med han. Du er snill som skriver unskyld men det er ikke nødvendig. Jeg setter så pris på dine innlegg. Du kan utrolig mye og det er fantastisk at du tar deg tid til å dele din kunnskap med andre.
klem fra Luluxx4
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Jeg setter så pris på dine innlegg. Du kan utrolig mye og det er fantastisk at du tar deg tid til å dele din kunnskap med andre.
Mange tak kys1
Men havde jeg ikke for mange år siden, læst hvad n`Finn og andre skrev her på forummet - kunne jeg ikke nå at redde min hjerne, på målstregen, hvor underbehandlet hypothyreose var ved at gøre mig til grøntsag. Bare tanken om, at der må være flere som jeg var dengang, gjorde/gør mig stiv af skræk, og så lærer jeg og skriver nyt, hvor jeg kan.... Men det gør du jo også selv Lulu hjerte1 Nu fordi du selv har en bekymring. Senere måske kommer du til at give videre.... Og så slutter ringen et bedre sted end det startede. vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Istedenfor var han svært beskjymet for våre høye kolesterol. (...) Men både hun og hennes 2 barn har en livasvarlig famil. kolesterolsykdom som må behandles.
Det tyder på at han ikke følger med udviklingen og forfølger en ide, der er ikke så nær videnskabeligt bevist, som vi ellers kan få indtryk af, når vi hører og læser om det i de populære medier.
Det er en kendsgerning, at mennesker med højere kolesterol end andre - lever længere og oppe i alderen er mere sygdomsfrie end de "sunde". Og det er også en kendsgerning, at største parten af "forskning" i kolesterol er udført i lægemiddelsindrustriens regi. Fri forskning på dette felt er meget mere beskeden i omfang, derimod den fri forskning som alligevel findes, giver et ganske andet billede af kolesterolfaren, end det, for tiden, politisk korrekte.
Det bliver nok svært at forvente en ordentlig forskning på området, så længe statinerne sælges. Der er mange mægtige interesser på spil og disse vil ikke afgive markedsandele uden sværdsslag, også selv om disse "sværdsslag" rammer sagesløse patienter.
En pæn opstilling af kolesterolets helsebringende egenskaber findes på hjemmesiden hos lægen Uffe Ravnskov. Artiklens overskrift er slet og ret: Fordelene med et højt kolesteroltal, hvor der bl.a. omtales forsøg med rotter, der har en "familiær hyperkolesterolæmi". Der står bl.a.:
"Familiær hyperkolesterolæmi forekommer ikke blot hos mennesker. Den hollandske forsker Mihai Netea og hans team fra Universitetshospitalet i Nijmegen har studeret mus med denne abnormitet. De injicerede samme mængde endotoxin på normale mus og på mus med familiær hyperkolesterolæmi, hvis LDL-kolesterol var fire gange højere. Alle de normale mus døde hurtigt, mens de var nødt til at injicere otte gange mere endotoxin for at slå musene med det høje LDL-kolesterol ihjel. I et andet eksperiment injicerede de levende bakterier i stedet for endotoxin og fandt at dobbelt så mange mus med familiær hyperkolesterolemi overlevede sammenlignet med normale mus."
Hvem ved, hvorfor nogle slægter udvikler denne familiær hyperkolesterolæmi og arver denne gennem generationer, mens andre ikke gør? Og er det i orden, at kalde dette for en abnormitet? Det kunne jo være, at for flere generationer siden, levede nogle slægter under forhold, hvor højt kolesterol var nødvendig for almindelig overlevelse, og derfor har "naturen" fulgt op på disse særlige, måske ekstreme behov, ved at "tillade" netop denne bestemte mutation?
I stedet for at kalde familiær hyperkolesterolæmi for "abnorm" kunne man f.eks. begynde at udforske fænomenet og derved kunne senere finde svar/behandling for andre helseproblemer, som i dag er f.eks. uhelbredelige - måske fordi de pågældende syge netop ikke kan generere kolesterol nok til at deres kroppe kan reparere sig selv? Bare en tanke. xx1
-
Jeg har lavt stoffskifte og har fått senket mitt kolesterol med noe endring i kosthold og høyere aktivitet. Allikevel vil jeg nevne at vi da ikke snakker om nivåer som er i nærheten av de du og dine barn har, men mer det som kan betegnes som moderat forhøyet. Legger ved en link til deg der det nede på siden også finnes noen andre linker hvor du kan lese mer om dette.
http://www.apotek1.no/raadogtjeneste...oyt_kolesterol
Er det tatt lipoprotein og anti-tpo prøver av dine barn? Hvis ikke bør vel dette gjøres. Jeg ville selv valgt å følge opp og søke mer utredning og kunnskap om behandlingsmuligheter og forebyggende tiltak ved disse kolesterolverdiene. Jeg skal derimot ikke begi meg inn på hvordan behandles, det får de med kunnskap på området ta seg av.
Jeg er selv skeptisk til statiner, men det er jeg til mange medikamenter. Jeg er allikevel i stand til å se at det finnes tilstander hvor medisiner er et nødvendig "onde". Jeg ville bedt om ytterligere utredning av dette og også oppfølging av stoffskiftet av dere alle tre. Hvorvidt det skal settes i gang noen "prøvebehandling" av stoffskiftet eller ikke hos deg som har påvist anti-tpo er det sikkert massiv uenighet om så lenge de andre verdiene er innenfor "normalområder".
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Jeg er selv skeptisk til statiner, men det er jeg til mange medikamenter. Jeg er allikevel i stand til å se at det finnes tilstander hvor medisiner er et nødvendig "onde".
Ja, hvis det nyttede i det mindste. Men det gør det ikke. Det har vist sig, at statinerne ganske vist sænker kolesterolet, men påvirker slet ikke den egentlige årsag til blodpropdannelse og åreforkalkning - lipoprotein a (Lp a). Lipoprotein a (Lp a) kan man ikke spise sig til eller på anden måde selv være "skyld" i. Indholdet af Lp a i blodet er altid arveligt betinget.
Det er derfor, at på trods af, at hundrede tusinder mennesker i Danmark (og hundreder af millioner i resten af verden) trofast indtager de lægeordinerede statiner - får 3,5 ud af 4 statinbrugere alligevel "deres" blodpropper! Statinerne er nemlig rettet mod kolesterol, mens det er lipoprotein a (Lp a), der er hovedårsagen til, at blodpropper overhovedet dannes. Ikke kolesterol, der kun er usundt så længe det får lov til at harske i kroppen, hvis ens krop ikke danner nok af antioxidanter og ens kost ikke indeholder antioxidanter nok.
For at holde sit Lp a i skak behøver man ingen statiner. Der skal såmænd ikke andet til, end ganske almindeligt B3-vitamin (Niacin) i form af nikotinsyre. Nikotinsyre skal det være, da man også kan få B3-vitaminet i form af aminosyren nikotinamid. Selv om den sidste også er supernyttig - til formålet, der hedder "uskadeliggørelse af lipoproteiner i blodet" - skal B3-vitaminet være i form af nikotinsyre!
At nikotinsyre har en positiv virkning på blodets lipider har været kendt længe. Men om netop de undersøgelser, der har (endnu en gang) bekræftet det, har jeg læst i JAMA for 2-3 uger siden. Vender tilbage med linket til undersøgelsen, når jeg har (gen)fundet den i tidsskriftet.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
At nikotinsyre har en positiv virkning på blodets lipider har været kendt længe. Men om netop de undersøgelser, der har (endnu en gang) bekræftet det, har jeg læst i
JAMA for 2-3 uger siden. Vender tilbage med linket til undersøgelsen, når jeg har (gen)fundet den i tidsskriftet.
Undersøgelsens titel er: Genetically Elevated Lipoprotein(a) and Increased Risk of Myocardial Infarction publiceret af Kamstrup et al. Pia R. Kamstrup; Anne Tybjærg-Hansen; Rolf Steffensen; Børge G. Nordestgaard i JAMA, June 10, 2009; 301: 2331 - 2339. Desværre bag login.
-
Jeg kan ikke uttale meg om nytteverdi i dette tilfellet Anisa, jeg har ikke kunnskaper nok til det :) Så får heller de kunnskapsrike trå til :wink: Jeg anbefaler ikke bruk av statiner, men sier på generelt grunnlag at noen ganger kan medisiner (selv om jeg er skeptiker) være et nødvendig "onde".
Jeg la derfor ved en link hvor Lulu selv kan lese litt mer om hun ønsker det. Der er en liste med "legemidler" som brukes til behandling samt forebyggende råd. På listen står også Nicotinsyre som du nevner.
Hva hun bør gjøre fremover i forhold til dette er ikke noe jeg våger å begi meg inn på med mitt relativt lave kunnskapsnivå rundt dette. Derfor hverken råder eller fraråder jeg her. Men jeg synes vel at verdiene som nevnes gir grunnlag for en nærmere utredning med tanke på hva som bør gjøres/ikke gjøres/kan gjøres.
Så det jeg gjør er rett og slett og lufte mine tanker rundt dette vink11
-
Herlig lesing! Tusen takk Anisa! Etter at jeg har lest det så er jeg ikke så redd lenger for det "livsfarlige" kolesterolet.
Tror dessverre at du har rett i at ingen kommer til å bruke resurser på å forske på hvorfor kolesterol er bra når legemiddel industrien tjener så rått på statins.
Denne dieten vi går på heter gaps: http://www.gaps.me/ og der er det anbefalt å pøse på med hjemmelaget kraft som inneholder masse fett. Fett er anbefalt i mengder, kokos olje, osv. Hun som har laget dieten sier at det er fettet som skal gjør man frisk i tillegg til mengder av probiotika. Så vi spiser nok helt sikkert ikke som vanlig leger ville anbefalt. Men jeg føler meg mye bedre når jeg ikke spiser sukker/korn/karbo/frukt. Jeg tror faktisk at jeg var mye mer hypo før jeg begynt på diet. Da frøys jeg bestandig. Men dieten hjelper meg bare så langt... fortsatt føler at jeg har halvparten av energien jeg burde/ville egentlig ha. Det innebærer at jeg får til det viktigste men har ikke noe særlig igjen til å ha det moro, osv.
Takk igjen til dere for så mye støtte og forståelse!
Klem fra Lulu
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Denne dieten vi går på heter gaps:
http://www.gaps.me/ og der er det anbefalt å pøse på med hjemmelaget kraft som inneholder masse fett. Fett er anbefalt i mengder, kokos olje, osv. Hun som har laget dieten sier at det er fettet som skal gjør man frisk i tillegg til mengder av probiotika. Så vi spiser nok helt sikkert ikke som vanlig leger ville anbefalt.
Ved du hvad jeres "tal" var, før I begyndte på Gaps?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Herlig lesing! Tusen takk Anisa! Etter at jeg har lest det så er jeg ikke så redd lenger for det "livsfarlige" kolesterolet.
Der er en stor forskel mellem at være opmærksom og at være bange.
Mens det første fører til flere observationer og læren om ens tilstand eller problem, fører det andet direkte til stress. Står det på længe nok (hvordan undgå angsten, når man kærer sig om sine børn?) - udvikles en kronisk stress-tilstand man vænner sig til, til den bliver ubevidst og ikke længere akut plagsom. Alligevel ulmer det under overfladen stimulerende kroppens parathed til at "imødekomme faren når som helst" og.... dette netop presser leveren til at danne endnu mere kolesterol end før man er blevet bange.... Dette er kroppens normale reaktion på frygt og utryghed - mere kolesterol = mere "råstof" på lager, til omdannelse til flere enzymer og hormoner, når kroppen forventer behovet for selvforsvar. Angst er altid skidt for kolesteroltallet - både den åbenlyse og den skjulte angst.
Det er min påstand, at alle disse skrækscenarioer, der tegnes hos læger, i medierne og hvor som helst ellers - har fået adskillige millioner menneskers kolesteroltallet til at stige, bare på denne konto! Derfor er jeg glad for at du ikke længere er bange. Angst og frygt er altid dårlige "rådgivere", når man leder efter løsning på problemet - helserelateret eller andet.
Når man lytter og læser om det, skulle man tro, at før statinernes indtog i medicinen døde alle af forhøjet kolesterol. Så udbasuneret bliver disse "sandheder" alle vegne.
Alligevel er det nu at flere dør af hjerte- og kredsløbssygdomme. Mens før, før statinerne og fedtfattig-hysteriet, døde langt færre med samme diagnoser. Mystisk..... eller er det? :mrgreen:
-
HJELP til tolkning av 24 timers spyttprøve???
Hei!help1
Har fått resultatene på 24 timers spyttprøve:
kortisol i spytt 08: 10.9 nmol/l
12.20: 3.9
16.10: 2.6
23.05: 08
Legen Mathias Turfjeld mener at jeg ikke har bynyre problemer. Jeg prøvd å tolke det ved å bruke "Stop the Thyroid Madness" men det er vanskelig syntes jeg.
Fikk målt blodtrykk liggende 130/80 og med en gang stående: 150/80 så det var fin.
Her er resultatet av 24 times urin samlings prøven: U-Fritt kortisol døgn: 125 nmol/24t 45-272
Er det noen som kan gjør meg klokere på dette? Thomas? Noen?
mvh Luluxx8
-
Sv: HJELP til tolkning???
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Jeg prøvd å tolke det ved å bruke "Stop the Thyroid Madness" men det er vanskelig syntes jeg.
Hej Lulu vink11
Hvorfor melder du dig ikke til "Stop the Thyroid Madness" på Facebook? Ruth har lagt linket på i denne tråd. Der er sikkert mange flere "binyre-erfarne" en her, lige i denne sommertid. hjerte1
-
Lulu...har du ikke fått med ref.område. Jeg har helt andre sifre, så de ulike lab. bruker sikkert forskjellige ref. områder. Som eks kan jeg si at jeg f.eks. har en på < 0,03.....så MÅ være ulike analysemåter/ref.områder!
-
Hei! Takk for at dere vil hjelpe meg! Resultatene som jeg har fått er sammenlignbart med tallene de bruker i Stop the Thyroid Madness. Det er Referanseområde av det som er normale/avvikene som er tolkning av resultatene og det som er det store forskjell. På resultatark som er laget på Akser Universitetssykehus så står det en referanseområde: 3.5-27. De bruker tidligvis kun dette og bruker ikke å se på noe variasjoner gjennom dagen. De ser derfor kun etter addisonssons/cushings er ikke binyretrøtthet.
Mine resultater er angitt i nmol/l akkurat slik som i STTM. Så jeg kan bare se på deres referanse områder istedenfor Akers for å tolke mine resultater:
08.00: 10.9 (normal 13-24)
12.20: 3.9 (normal 5-10)
16.10: 2.6 (normal 3-8)
23.05: 0.8 (Normal 1-4)
I parentese så ser du det kortisol nivået som er normalt å ha på det spesifikt tidspunkt. Kl. 12.20 så er kortisolet mitt så lavt at det kunne vært natta for en frisk person. Jeg har nok ikke så aller verst binyrene men det er jevnt litt for lavt hele dagen. Det er ikke rart at jeg blir frustert når jeg skal endelig få fri på kvelden og egentlig ikke har noe i meg igjen for å ha det moro!
Hjernen min er litt treig av enn eller annen grunn???:? så det tok litt tid før jeg fant ut av dette. Jeg har nå gjørt samme som Rufus (takk for god ide!) og smurt meg med hydrokortisone krem 1% i et par dager først på morningen. Lurer på lenge det vil ta før jeg merker bedring? Lurer på om det er ok å stress dosere når jeg skal snart reise til USA? Usikker på hvor mye jeg burde bruke da, siden jeg er bare i opptrappingsfasen.
Vel, håper det her kan være til hjelp for noen som skal tolke sin egen kortisol resultatene. Husk å spørre legen om å få med deg utskriften av alle spyttprøve resultatene slik at du har mulighet å sammenligne og følge med selv. Legene kan ikke nok, du må kunne passe på dette selv.
hilsen Lulu
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
De bruker tidligvis kun dette og bruker ikke å se på noe variasjoner gjennom dagen. De ser derfor kun etter addisonssons/cushings er ikke binyretrøtthet.
Vel, håper det her kan være til hjelp for noen som skal tolke sin egen kortisol resultatene. Husk å spørre legen om å få med deg utskriften av alle spyttprøve resultatene slik at du har mulighet å sammenligne og følge med selv. Legene kan ikke nok, du må kunne passe på dette selv.
Man kan ikke forstå, hvad man ikke kender og man kan ikke lede efter, hvad man ikke ved, findes.
Jeg selv har aldrig forstået, hvad det er som hindrer lægerne i at lære nyt (= andet/mere end de allerede har lært på lægestudiet). Andet end det, de allerede har lært på lægestudiet , eller det de ukritisk sluger råt af "viden", som kommer fra medicinalindustrien. I den danske Dagens Medicin læser jeg, at det taget 17, siger/skriver: sytten år (!) for den usponsorerede medicinske forskning, at nå frem til lægeklinikker og hospitaler. Så hvorfor skulle det være anderledes med at erkende, at binyrerne kan gå tomme, som alle andre kirtler i kroppen. Det er denne mangel på videbegærlighed jeg ikke fatter, findes hos de højtuddannede, hvor deres tro på det "anerkendte" nærmer sig i sit væsen - en ukritisk religiøsitet snarere, end en rationel indstilling til de medicinske kundskaber. Som patient burde man kunne forvente sig mere af lægerne end tro, eller hur?
I sin bog besvarer Wilson to spørgsmål om netop disse forhold, hvor det eneste lægerne kan forbinde med binyrerne er Addisons og Cushings:
Spørgsmål: Min læge siger, at der ikke findes en sygdom ved navn binyretræthed. Hvad skal jeg gøre?
Svar: Desværre finder man dette synspunkt hos mange almindelige læger, med de er ikke så velunderrettede, som de tror. Diagnosen binyretræthed blev stillet første gang for mere end hundrede år siden, og man har behandlet sygdommen med godt resultat i årtier. Men af forskellige årsager, som har at gøre med den tætte forbindelse mellem lægevidenskab og medicinalindustri, har man i lægekredse overset eksistensen af binyretræthed som syndrom gennem de seneste fyrre år.
Spørgsmål: Min læge har aldrig hørt om binyretræthed. Hvordan overbeviser jeg ham/hende om, at jeg måske kan have det?
Svar: Medmindre din læge er mere åben end de fleste, vil du formentlig ikke kunne overbevise ham eller hende om, at du har binyretræthed. Mit eneste forslag er, at du giver lægen denne bog. Den anden løsning er at vente ti år. Til den tid vil de fleste læger formentlig have hørt om det, og forhåbentlig er der mange flere, som vil vide, hvordan man genkender lidelsen og behandler den.
(sorry lidt off topic) desp1
-
Lege Thierry Hertoghe i Belgia!
Hei!xx6
Jeg ville fortelle om vår fersk erfaringer med Theirry Hertoghe, en lege i Belgia som har spesialisert seg i hormoner. Han er den 4. generasjonen i familien som jobber med dette. http://www.hertoghe.eu/
Jeg, mannen min, og mine to barn på 9 og 4 år tok fly ned til Brussels på mandag. Tirsdag hadde jeg og mine to små timer hos legen. Jeg skal fortelle litt om min time. Første fikk de oversikt over det 25 sider lang spørreundersøkelse jeg måtte fylle ut og sende inn en måned i forveien om hvordan jeg føler, problemene, symptomene, spisemønster, hvordan jeg bor i forhold til forurensning, osv. Jeg fikk resultatene på alle blodprøvene og urineprøvene som jeg hadde tatt.
De foretok en grundig fysisk undersøkelse: vekt, muskel masse, bein masse, BMI, reflekser, hår, hud, blodtrykk, knytter i bryst, skjoldbruskkirtel, kjente på magen om jeg hadde inflammasjon i tarmen (ja), kjente på innesiden av elbuene - ja, der var det vondt, pga inflammasjon, fotsolene var gulaktig - visstenok også et tegn, og jeg kunne bøye fingrene mine langt tilbake også tegn til lav stoffskifte. Til og med mine skuldre ble kjent på og den evig stivhet er visst også et tegn til lav stoffskifte!
Jeg følte veldig sikker på at jeg har lavt stoffskifte etter timene der! Ingen tvil. Det samme med barna. Helt sikker alle sammen, til tross for at vi har stoffskifte blod prøver som viser "normal"...
TSH 1.83 (ref. 0.3 -4.5) Han mente at optimal er under 1
T3 free 2.48 (2.1-4.2) optimal 3
T4 free 0.93 (0.7-1.8) optimal 1.5
Anti-TPO 37 (<16)
Cortisol free (8 på morgen) 5.8 (10-30) Altfor lavt!
T3 i urin prøve 402pmol/24h (800-2500) Han sa det burde vært 1700-1900)
T4 i urin prøve 1660 pmol/24h (550-3160) Burde vært 2500+
Cortisol i urin 10.9 ug/24h (10-100) Altfor lavt!
25-hydroxy-Vitamin D 23.3 ng/mL (30-60) Det burde vært i allefall 35.
Jeg har også skyhøy kolesterol: 438 total (140-200)
Jeg har aldrig opplevd en så grundig undersøkelse. Utfallet er at jeg fikk masse hormoner på resept, pga lav stoffskifte, binyretrøtthet, og hormoner i ulage: erfa thyroid, hydrocortisone, DHEA, osv. Fikk også skikkelig d-vitamin kur. 25.000 ug to ganger hver uke. I tillegg til omega 6, A vitamin, sink, jod, selen, og kalk. Reseptene kjøpt vi på apoteket rundt hjornet fra legekontoret.
Jeg kom hjem skikklig glad med stor håp om å få mer energi og masse godt humor!
Det eneste jeg ble litt unenig med legen om var behandling av binyrene mine. Han mente at jeg ville trenge hydrocortisone resten av livet mitt. Jeg har ikke lyst til å tro det! Kanskje jeg er naive, men boken Stop the Thyroid Maddness sier at de fleste kan trappe ned etter 6 måneder. Han ba meg om å ta 10 mg før frokost og 10 mg før lunsj fra dag en. Jeg gjorde det i to dager, men idag når jeg våknet hadde jeg blitt oppblåst i ansiktet. Jeg tror at jeg skal følge det som står i STTM istedenfor. Jeg lurer på om det ville gå greit å fortsette med erfa thyroid samtidig? Jeg startet også doseringen på 3 dager siden (15 mg på morgen) det skulle jeg ta i 14 dager for så å gå over til 30 mg i 14 dager, osv. Kan noen gi meg råd om dette om jeg kan starte forsiktig med både erfa og hydrokortisone samtidig siden erfa dosen er så lav?
Jeg merker allerede at jeg føler litt bedre. xx6
Håper at min erfaring kunne være nyttig for andre! Jeg kan skrive litt om barna en annen gang.
Hilsen Lulu
-
Sv: Prøver lege i Belgia!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Det eneste jeg ble litt unenig med legen om var behandling av binyrene mine. Han mente at jeg ville trenge hydrocortisone resten av livet mitt. Jeg har ikke lyst til å tro det! Kanskje jeg er naive, men boken Stop the Thyroid Maddness sier at de fleste kan trappe ned etter 6 måneder. Han ba meg om å ta 10 mg før frokost og 10 mg før lunsj fra dag en. Jeg gjorde det i to dager, men idag når jeg våknet hadde jeg blitt oppblåst i ansiktet. Jeg tror at jeg skal følge det som står i STTM istedenfor.
Søde Lulu. Tusind tak for nyhederne. kram1
Men jeg vil gerne sige lige ud "af landevejen", som man siger i Danmark: skulle jeg stå over for et valg - hvem/hvad jeg skal stole først og fremmest på - vil mit valg så afgjort falde på Hertoghe! STTM-bogen er guldværd, men ikke som metode-anvisning. Det måtte mange sande, også her på forummet. Du kan nærlæse Ruths tråd Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet, specielt fra indlægget nr. 105 og fremdeles... så kan du se, hvor meget ulykke en blind anvendelse af fremgangsmåder beskrevet i STTM-bogen også kan forårsage. Følg hellere lægen end bogen, er min bøn til dig. Specielt når lægen hedder Hertoghe. kaer1
Når Hertoghe siger, at han mener du skal have en livsvarig binyrestøtte - siger han det udfra sin kundskab og sine erfaringer med patienter som du. Vi skal jo alligevel gå på thyroid-hormoner for resten af livet, så for min skyld gerne også på binyrestøtte. Vi ved alle hvor svært det er at få ørenlyd hos lægerne og at største parten af stofskiftepatienter aldrig får binyrestøtte via deres læger. De går derfor "halvt-behandlede" og lider under det på livstid. Det behøver du ikke, gudskelov.
Når du vågner op med ophovnet ansigt, kan dette jo være forårsaget af alt muligt andet. Man kan ikke få "månensigt" så hurtigt og af den dose du fik af lægen tillige med så udpræget underskud af cortisol dine prøver har vist. Ansigtet hos stofskiftesyge kan være morgen-ophovnet netop pga. af hypothyreose, uanset hvor "fine" prøver man har, når man også har hypothyreose. Det bliver bedre med tiden, efterhånden du bliver bedre af behandlingen - den totale behandling. Så jeg håber inderligt, at du ikke lader dig skræmme af udsigten til livsvarig binyrestøtte idet dette er kun en langtsigtet forudsigelse og der er ingen som siger, at netop din fremgang ikke kan resultere i, at dine binyrer kommer sig i processen, selv om Hertoghe nu ikke vil love for meget.
Please Lulu. Vær glad for STTM-bogen, men brug den ikke som opslag til anvisning af detalje-behandling. Det kan ende ret galt, kan jeg love for.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Jeg lurer på om det ville gå greit å fortsette med erfa thyroid samtidig? Jeg startet også doseringen på 3 dager siden (15 mg på morgen) det skulle jeg ta i 14 dager for så å gå over til 30 mg i 14 dager, osv. Kan noen gi meg råd om dette om jeg kan starte forsiktig med både erfa og hydrokortisone samtidig siden erfa dosen er så lav?
Det lyder så mildt som du beskriver optrapnings-rytmen, at jeg kan ikke forestille mig noget i vejen med også at starte på at trappe langsomt op med binyrestøtte, f.eks. som Persa har delt det op her? I min bog kan 10 mg 2 gange dagligt, "lige pludselig" og uden overgang, godt kan virke for meget at starte med.
Hvad sagde lægen om det? :?:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Jeg kan skrive litt om barna en annen gang.
Ja, tak. Dem havde jeg tænkt meget på, på det sidste.... dine børn. hjerte1
-
Sv: Prøver lege i Belgia!
Hei Lulu
Det var veldig interresant å lese om Belgia-legen! Og jeg hadde lurt litt på hvordan det gikk med deg. :)
Jeg kan ikke forestille meg at jeg bare skal trenge binyrestøtte kun i noen måneder. Ting har gått sakte fram til nå, så ser at dette tar lang tid. Ser for meg at jeg trenger det mange, mange måneder, kanskje flere år, men jeg håper på at jeg gradvis kan kutte ned og så etter hvert slutte helt. Men kanskje bruke ved behov? Vanskelig å spå om det. Oppgav legen noen spesiell grunn til at han mente at du kunne trenge livslang binyrestøtte? Jeg har ikke lest om leger som hevder det i forbindelse med primær binyresvikt.
Blir spennende å følge med videre! Så smart av deg å dra til utlandet xx9
Rufus :D
-
Sv: Lege Thierry Hertoghe i Belgia!
Hei Anisa og Rufus!
Hyggelig å høre fra dere!!!
Anisa, det var betryggende å vite at jeg ikke får måne ansiktet så fort. :oops: Takk for det beroligende info.
Jeg syntes at det var veldig raskt å ta hydrocortisone - bare å begynne med hele dosen med en gang når jeg har lest STTM. Jeg fikk ikke spør legen om det. Du vet, det var så mye info, papirer, osv. og hjernen min fungerer vel ikke optimalt... Jeg er en som ikke får tid til å tenke når jeg har timen, får bedre tid etterpå. Og legen hadde jo dårlig tid... Men nå er jeg veldig nysjerrig på hvorfor han bare gir alt med en gang. Jeg trapper jo langsomt opp med erfa thyroid.
Ja, Rufus, jeg regnet med at jeg ville trenge binyrestøtte i noen måneder/år men jeg har sikkert hengt meg opp i det som sto i bøkene jeg har lest at man kunne vannligvis slutte etterhvert. Du har rett i det Anisa, at det er ikke så ille å gå på det resten av liven når man først skal gå på thyroid. Jeg måtte bare venne meg til det.
Legen mente at jeg siden jeg altid har vært mer sliten enn andre hele livet mitt så var jeg født med utilstrekkelig binyrer og vil altid trenge støtte.
Rufus, jeg håper virkelig det at vi finner ut at vi blir friske alle sammen og at det har vært smart å dra til utlandet! Jeg er heldig som har en mann som er i god job og vi som har vært så sparsomelig med penger og ikke har noe særlig lån osv. fordi det har kostet masse å reise til Belgia! Vi overnattet på en leilighet slik at vi kunne lage den maten vi spiser (kjøtt og grønnsaker.) Da ble to netter 3000 nok. :shock: Dobbel timen min var 600 Euro. Og medisine og kosttilskudd ble over 5000 kr. Da kom barnas kostnadene i tillegg! MEN hvis jeg blir kvikk og glad så gjør det ikke noe!!!!!! :D
Tusen takk for utrolig god støtte!!!!! Jeg hadde aldrig kommet meg til utlandet hvis ikke jeg hadde funnet frem til dette forumet!
kram1
Spennende å høre, Lulu! xx9 Ja, jeg tenker at å få binyrene på rett kjøl,det tar tid. Hvis du ser bakerst i STTM-boka er det noen eksempler på kortisolprøveresultat fra lab. Forfatteren av boka hadde for eksempel 400 som døgnresultat fra Genova-labs, jeg hadde 182 fra samme lab. Hun sa hun brukte et halvt år på å bli frisk. Jeg tror jeg trenger mye mer enn det. Selv om jeg nå merker stor bedring, tror jeg at jeg fikk en real knock-out av å følge STTM-bokas råd om å senke Armourdosen.
I går skulle jeg treffe en god venninne, men måtte melde avbud, jeg var helt skjelven i kroppen av tretthet. Jeg trener på mine høflige nei! Å ha som første bud å kjenne etter hva kroppen orker, og vennlig si nei til det som er for mye, er ikke lett. Jeg er av den typen som springer i oppover trapper og hopper over to, tre trinn på vei oppover. Men ikke akkurat nå! Så det er en overgang.
Gleder meg til å høre mer, Lulu!kram1
-
Jeg har lest flere andre beretninger om timer med Thierry og Therese Hertoghe.
Therese er rimeligere.
Hun har flyttet, og da er veien til apoteket lenger.
Det med apoteket er viktig, fordi de har alle medisinene inne, og de er veldig rimelige, eller ikke å få tak i andre steder.
Husker en fra amerika på thyroid.about.com forumet som bare bestilte et par dagers opphold i Belgia, og ikke la inn tid å hente medisinene, og fikk dem ettersent, og de satt fast i tollen. Det var veksthormoner som er strengt forbudt å innføre til USA, samt svinedyre i USA....Belgia er billigst.
Og, så fant hun ut at hvis hun hadde bestilt tur-retur med en ukes opphold, så ville billettene vært halve prisen.
Det fins også en del andre leger i Belgia som har lært under Hertoghe, og spesielt en som er vikar for ham når han har fereie eller er utenlands. Jeg mener noen andre postet om ham her.
Hertoghe må se en i person, og kan virkelig se, hva som feiler en, og prøvene som bestilles er til å understøtte diagnosen.
Han gir også en diett, og jeg synes å huske at korn inneholder stoffer som plantene beskytter seg med, som er giftige,og senker stoffskiftet. Melk er heller ikke bra. (Dogtorj skriver på sin facebookside at melk inneholder virus og bakterier som overlever pasteuriseringen, slik som bovien leukemia virus. Nå har man funent at 98% av alle ME/CFS-paseinter har muriene leukemia-virus, XMRV...dette er retrovirus som setter seg inn i genene, inn i DNA-et, så det er enda en grunn til å kunne ut all melk fra ku.)
-
Hei!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Spennende å høre, Lulu! xx9 Ja, jeg tenker at å få binyrene på rett kjøl,det tar tid.
Takk Vigdis at du minner meg om det! Jeg vil gjerne føle fantastisk med en eneste gang! :roll: Så det å få mer energi og føle meg godt vil være en langsom prosess? Er det det du sier?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hvis du ser bakerst i STTM-boka er det noen eksempler på kortisolprøveresultat fra lab. Forfatteren av boka hadde for eksempel 400 som døgnresultat fra Genova-labs, jeg hadde 182 fra samme lab. Hun sa hun brukte et halvt år på å bli frisk. Jeg tror jeg trenger mye mer enn det. Selv om jeg nå merker stor bedring, tror jeg at jeg fikk en real knock-out av å følge STTM-bokas råd om å senke Armourdosen.
Takk for at du deler med dine erfaringer med å følge STTM-boka. Jeg hadde døgn kortisol på 10.9 (ref 10-100) ved en 24h urinprøve. Så jeg tror at det var rimelig lavt. Jeg hadde fritt kortisol kl 8 på 5.8 (ref 10-30). Fikk ikke med meg hva det betyr.
Vigdis, jeg har sjelden avtaler. Jeg syntes at det var så slitsomt å pfte si at jeg ikke kunne når det nærmet seg eller til å presse meg selv for å fulføre det når jeg er helt utkjørt.
Nora, tusen takk for så mye interessant info om Hertoghe. Det er fint å høre fra andre at de også mener han er flink! Jeg blir mer trygg på behandlingen og at det vil lykkes!
Ja, Nora, Hertoghe, anbefaler at all kortprodukter spirres før spising. De inneholder phytates som tar med seg en del mineraler under fordøyelsen som er uheldig for ernæringsstatusen.
Hjertelig takk til dere som følger med og som gir så mye nyttig info og tar tid til å dele erfaringer!!! Vi blir mye klokere av hverandre!
Jeg har det ikke så bra i dag. Har skikkelig vont i hode, skuldre og nakke. Det pleier jeg å få når jeg har gjort for mye. I går var jeg sikker for aktiv - følte ganske bra - sikkert pga at jeg tok hele 20 mg dosen av hydrokortisol. I natt så var jeg oppe mange ganger med min 4 åring som hadde feber, hoste og vondt.
Så jeg tar det rolig i dag og tok en lur sammen men min syke datter.
Jeg må sikkert huske at jeg skal fortsette å holde min aktivitetsnivå nede...:wink:
kram1 Lulu
-
Ja, jeg får ofte også en dårlig dag etter å ha svidd av for mye krefter en periode. Men det går stadig bedre. Håper det går over fort for deg :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Utfallet er at jeg fikk masse hormoner på resept, pga lav stoffskifte, binyretrøtthet, og hormoner i ulage: erfa thyroid, hydrocortisone, DHEA, osv. Fikk også skikkelig d-vitamin kur. 25.000 ug to ganger hver uke. I tillegg til omega 6, A vitamin, sink, jod, selen, og kalk.
Jeg synes det er så interessant at du går til en "ny" lege for oss her på forumet! Når du har overskudd og tid, Lulu, kan du ikke skrive litt mer om DHEA-behandlingen du skal ha? Sa legen noe spesielt i forbindelse med dette? Hvilke andre hormoner skal du ta?
Ser du ikke har Hashimotos som meg. Kan svekkede binyrer ha forårsaket din hypothyreose? Er det kanskje derfor du må ha livslang binyrestøtte? Jeg må innrømme at jeg hengte meg litt opp i det legen din sa om binyrestøtten :oops: Hadde nemlig gledet meg til den dagen jeg kan gå ned på Cortef, så jeg ble litt skuffet på egne vegne, både fordi jeg prdd bruker kroner 300 i uka på cortef (uten støtte fra nav) og fordi jeg faktisk har blitt litt småtjukk av det :| Men skjønner jo at det er en bagatell i den store helheten...
-
Hei Rufus!!xx8
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ja, jeg får ofte også en dårlig dag etter å ha svidd av for mye krefter en periode. Men det går stadig bedre. Håper det går over fort for deg :)
Takk skal du ha! xx4 Får du også fysisk vondt i kroppen når du er sliten? Jeg får vondt i nakken, hodet og skuldre... Jeg blir også mer sulten og spiser mer. Forstod dette veldig når jeg lest at mat gir litt bedre følelse til en som har sliten binyrer.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg synes det er så interessant at du går til en "ny" lege for oss her på forumet! Når du har overskudd og tid, Lulu, kan du ikke skrive litt mer om DHEA-behandlingen du skal ha? Sa legen noe spesielt i forbindelse med dette? Hvilke andre hormoner skal du ta?
Det er hyggelig å kunne dele med andre det jeg har lært hos han! Men det er flere på forumet som har også vært til han før meg, for eksempel arenys som har gitt meg gode info om hennes erfaringer der.
Jeg vet lite om behandlingen min. Tiden med legen var kort. Det var ikke mye tid til spørsmål. Jeg er heller ikke flink til å samle tankene når jeg får så mye info så fort. Det var jo 5 sider med prøveresultater som jeg fikk utlevert og en raskt gjennomgang. Jeg har så dårlig langtids hukommelse at jeg husker ikke mye av detaljene i STTM når jeg var der. Så jeg vet ikke stort om hva jeg gjør. :lol:
Men her er listen over det jeg skal ta:
Erfa thyroid 15 mg i 14 dager, 30 mg i 14 dager og økning til 90mg
Hydorcortisone 10 mg før frokost og 10 mg før lunsj
DHEA 15 mg før frokost
Oestrogel smører undersiden av armene 1 gang om dagen mellom 5-25 dag av syklusen
Utrogestan 1 før leggetid mellom dag 15-25 i syklusen
Fludrocortisone 100 mg 1 før frokost
Pregnenolone 10 mg 1 før frokost
Testogel (testosterone)
Jeg ble litt paff å se så mange hormoner. Jeg er nok i veldig ulage!:mrgreen:
Kosttilskudd som jeg skal ta er følgende:
Borage oil (omega 6) 1 etter frokost og 1 etter middag
D-cure 1 ampule 2 ganger i uken (25.000 iu hver)
Nutri A 25,000 iu 1 etter frokost, lunsj og middag
sink 30 mg 1 etter middag
lugol jod 1-5 dråper i 6 måneder
selenium 1 etter frokost
kalk
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ser du ikke har Hashimotos som meg. Kan svekkede binyrer ha forårsaket din hypothyreose? Er det kanskje derfor du må ha livslang binyrestøtte? Jeg må innrømme at jeg hengte meg litt opp i det legen din sa om binyrestøtten :oops: Hadde nemlig gledet meg til den dagen jeg kan gå ned på Cortef, så jeg ble litt skuffet på egne vegne, både fordi jeg prdd bruker kroner 300 i uka på cortef (uten støtte fra nav) og fordi jeg faktisk har blitt litt småtjukk av det :| Men skjønner jo at det er en bagatell i den store helheten...
Jo, jeg tror at jeg har hashimotos. Jeg har forhøyet antistoffer: anti-tpo. Han mente at siden jeg bestandig har vært mer trøtt så har binyrene mine bestandig vært utilstrekkelige. Ja, medisinene er dyre! Men, fy, det er jammen kjedelig å ikke kunne delta i mye av livets gleder pga å være sliten syntes jeg. Blir også redd å bli oppblåst med Hydrocortisol. Har du gått opp mye i vekten etter oppstart på kortisol?
Jeg har lest at tarmene til en baby i mors mage inneholder ikke bakteria. Under fødselen får babyen bakteria fra mor's tarm og miljøet rundt. Babyen får mer fra mor gjennom ammingen. Moren min hadde mye kvikksølv i kroppen når jeg var i livmoren hennes pga mye amalgam i tennene, knikksølv går gjennom morkaken til babyen. Hun ammet meg i 6 måneder og da fikk jeg også en solid dose med hennes kvikksølv igjen. (Mest av kvikksølv i kroppen er lagret i fett og når en kvinner ammer så går de som regel ned i vekt, det betyr at de miljøgifter som er lagret i kroppen også kommer ut når kroppen saktig eller hurtig slanker seg. Moren min hadde utilstrekkelig behandlet lav stoffskifte selv. Tror man arver det delvis. Også, min mor hadde mye mage trobbel selv og jeg hadde kolikk i mange uker. (skrek mange timer om dagen.)
Så jeg tror jeg at jeg altid har hatt lav stoffskifte. Og jeg tror også mine barn har bestandig hatt det. Jeg vet ikke hvordan det er for andre folk da, tror kanskje andre utvikler det etterhvert? Hvorfor tror du at du fikk hashimotos og binyretrøtthet?
Det her er interessant!
Klem fra Lulu
-
KORTISOLTILSKUDD OG VEKT....
Jeg har gått på tilskudd i over et år nå, og har ikke gått opp i vekt.
Hvis dere får veldig god matlyst, vektøkning og litt "måneansikt", kan det være at dosen er litt for høy.
Vi skal "bare" fylle opp til normalt nivå, og skal ikke få/ha tegn på for høyt korisolnivå..
-
Hei igjen vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lulu
Får du også fysisk vondt i kroppen når du er sliten? Jeg får vondt i nakken, hodet og skuldre... Jeg blir også mer sulten og spiser mer. Forstod dette veldig når jeg lest at mat gir litt bedre følelse til en som har sliten binyrer.
Nei, jeg har nesten aldri hatt smerter av min hypothyreose (bare litt leddsmerter). Jeg blir bare ekstra sliten, svimmel og apatisk etter å ha anstrengt meg. Men jeg merker at jeg tåler mer nå enn bare noen uker siden. Sult er velkjent for meg. Har hatt store problemer med lavt blodsukker. Men etter at jeg startet med cortef har dette blitt mye bedre. Må ikke spise konstant som jeg var nødt til tidligere. Jeg er ikke helt kvitt problemet, og blir ofte svimmel og dårlig når jeg er sulten, og da hjelper det å spise, men det har som sagt bedret seg.
jeg misforstod prøvesvarene dine da jeg trodde du ikke hadde Hasimotos..:oops: Og så trodde jeg at slitne binyrer kunne ha forårsaket hypothyreose (da for lavt eller høyt kortisol forhindrer konverteringen av t4 til t3).
Jeg har nok ikke gått så veldig mye opp i vekt. Jeg har ikke veid meg, faktisk. Merker at klærne er trangere og noen bukser har blitt lagt vekk, men er vel ikke snakk om mer enn noen få kilo. Men synes det blir litt mer for hver gang jeg øker dosen md cortef. Jeg tror likevel ikke at jeg er overdosert på kortison. Er hoven i ansiktet, men det er slik jeg "alltid" har vært og det skyldes stoffskiftet, er rimelig sikker på det. Har ikke "måneansikt", synes jeg. Ikke spesielt god appetitt heller. Blodtrykk er bra, sjekket i dag.
Jeg tror snarere at jeg må opp i dose. Tempen er ikke stabil ennå. Men jeg er faktisk oppe i 30 mg nå, og da burde det i teorien holde snart. Snakket med legen i dag og spurte om hvor høyt jeg burde går før jeg eventuelt byttet ut cortef med noe annet? Han kunne ikke svare på det akkurat da, men det kan jo bli et tema for meg. Vet ikke. Har brukt 30 mg bare en ukes tid, så jeg får fortsette å måle tempen og se om jeg klarer å holde den stabil snart.
Snakket litt om hormoner hos legen i dag. Han skulle tenke på det. Det var snakk om å eventuelt begynne med DHEA, progesteron eller pregnolon. Det blir litt spennende. Jeg har definitivt andre hormonproblemer i tillegg til kortisol og stoffskifte, så noe må gjøres der. :|
-
Kære Lulu.
Tak for al din Hertogheinfo. Det er lidt sjovt, for jeg har så været der dagen efter dig og kan genkende meget fra din beskrivelse.
Har fået næsten de samme hormoner som dig, og blev også noget overvældet.
Mine T3, T4 i urin er næsten identiske med dine, ligeså mine D-vit værdier. Er også begyndt på Erfa, skal dog stige fra 15mg til 30mg efter 10 dage.
Skal indtage 8000I.E. D-vit. dagligt mod dine 2 x 25.000 om ugen.
Mit frie Cortisol er lavere end dit, men ellers er mine Cortisolværdier ikke så lave, så jeg skal kun indtage 4mg hver morgen.
Jeg må have stærke binyrer, for når jeg laver J. Wilsons spørgeskematest, så når jeg op på værdier der siger alvorlig binyretræthed, men det afspejler sig ikke så meget i Cortisolværdierne. Det har jeg svært ved at forstå.
Jeg har været overloaded med alvorlige begivenheder - tab, tab, tab, alvorlig sygdom - de sidste 10 år af mit liv, så jeg ville forvente meget lavere Cortisolværdier.
Havde du mon Hertoghe under hele din/jeres konsultation ? Jeg havde Charlotte Godefroit til at starte med. Så kom Hertoghe ind midt i det hele. Desuden var der en canadisk læge som observatør. Det glemte hun bare lige, at hun var, så hun prøvede hele tiden at blande sig. Jeg gjorde så alt, hvad jeg kunne for at koncentrere mig om den ene læge, og prøvede at ignorere canadieren. Det var noget forvirrende og trættende.
Men havde jeg dog bare haft kendskab til denne klinik for længe siden, så kunne det være, at jeg ikke var blevet invalideret. Ak, ja.
Jeg kan ikke mærke noget til de medikamenter jeg har taget indtil nu. Ifølge Hertoghe skulle jeg kunne mærke noget efter en måned.
Hvor er det flot, at du sådan har kunnet komme afsted med dine 2 børn. Held og lykke med dig og dine.
KH
Vibeke
-
Hei Rufus og Vibeke!
Hyggelig å høre fra dere! Rufus, det er ikke lett å holde styr på diagnosen til alle på forumet! :lol: Det er ikke så farlig.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg tror snarere at jeg må opp i dose. Tempen er ikke stabil ennå. Men jeg er faktisk oppe i 30 mg nå, og da burde det i teorien holde snart.
Hvor lenge har du gått på 30 mg cortef? Det hørtes ut som om du trenger mer hvis tempene dine er fortsatt ustabil. Måler du tempene hver dag? Jeg holdt på med det i sommer en stund, men det var innmari stress å huske å måle tempen til meg selv og barna hver dag.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Snakket litt om hormoner hos legen i dag. Han skulle tenke på det. Det var snakk om å eventuelt begynne med DHEA, progesteron eller pregnolon. Det blir litt spennende. Jeg har definitivt andre hormonproblemer i tillegg til kortisol og stoffskifte, så noe må gjøres der. :|
Det er et skikkelig pusslespill dette her! Har legen sett at du trenger andre hormoner eller er det du som har foreslått det? Har du merket det ut fra hvordan du har det eller fra blodprøver? Jeg håper at jeg ikke spør for mye. Det er bare å si fra eller la være å svare. :oops:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
VibekeJ
Tak for al din Hertogheinfo. Det er lidt sjovt, for jeg har så været der dagen efter dig og kan genkende meget fra din beskrivelse.
Så moro at du var der dagen etter meg!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
VibekeJ
Har fået næsten de samme hormoner som dig, og blev også noget overvældet.
Mine T3, T4 i urin er næsten identiske med dine, ligeså mine D-vit værdier. Er også begyndt på Erfa, skal dog stige fra 15mg til 30mg efter 10 dage.
Skal indtage 8000I.E. D-vit. dagligt mod dine 2 x 25.000 om ugen.
Jeg og mine barn har tatt 800 iu daglig over flere år og vi har stor underskudd på D-vitamin. Ja, det er dobbelt den daglig offisielt dosering i Norge og USA. Men nå er det en del leger som anbefaler mye høyere dosering som vedlikeholdsdosering og enda høyere ved mangel tilstander.
Dr. Mercola anbefaler 5000 iu daglig for 18-30 åringer. http://articles.mercola.com/sites/ar...the-Truth.aspx
Jeg har fått anbefaling nå fra legen (Hertoghe) å ta 25,000 iu to ganger i uken. Sønnen min på 9 år har fått samme råd av han!
Jeg har også hørt om flere som går til alternative leger som anbefaler lignende skyhøye doser med D-vitaiminer.
Det er pussig at vi har så like opplegg! Det var jammen mange hormoner å få samtidig! Det er litt pussig syntes jeg at til tross for at dine frie Cortisol verdiene er enda lavere enn meg at jeg skal ta så høy dose med hydrokortisone med en gang - jeg tar 10 før frokost og 10 før lunsj. Det er jo mye i forhold tin din. Men kansje han ser på symptomene mer enn prøveresultatene. Jeg merket også at han så på prøveresultatene i sammenheng, ikke bare en og en. Det var tidligvis at mange ting påvirket andre ting. For eks hadde jeg høy vitamin E men han mente at pga høy kolesterol hadde jeg behøv for enda mer vitamin E.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
VibekeJ
Jeg har været overloaded med alvorlige begivenheder - tab, tab, tab, alvorlig sygdom - de sidste 10 år af mit liv, så jeg ville forvente meget lavere Cortisolværdier.
Det hørtes svært tungt ut og ikke noe rart at dine binyrene fikk for mye å jobbe med! Jeg håper virkelig at du er nå på bedringsvei!!! Merker du noe bedring allerede?
For min del så har de siste 10 år vært tøff på en annen måte. Det var 10 år siden jeg ble gravid. Jeg hadde nok lav stoffskifte hele livet mitt basert på det jeg nå vet om symptomene. Men jeg tror at det ble MYE verre når jeg var gravid. Og da ble det virkelig vanskelig når jeg fikk barn. Et barn som hadde masse mage trøbbbel og som ville ha MEG døgnet rundt. Kunne ikke sitte et øyeblikk vekk eller ligge for seg selv. Mye gråt hos han, allergier, eksem, forferdelige bleier, utagerende atferd, osv.
Det ble lettere med barn nummer 2 som kom 4.5 år seinere fordi jeg hadde kuttet ut mestparten av melk og hvetemel og sukker. Men da var jeg allerede sliten fra før...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
VibekeJ
Havde du mon Hertoghe under hele din/jeres konsultation ?
Nei, vi hadde en mann og jeg husker ikke hva han heter. Hadde også samme Canadisk lege også! :D Hun var stortsett stille da. Jeg syntes at det skjedde så mye så fort under timene - kunne ønske at jeg kunne hatt mer tid å tenke og da at de hadde forklart ting mer.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
VibekeJ
Men havde jeg dog bare haft kendskab til denne klinik for længe siden, så kunne det være, at jeg ikke var blevet invalideret. Ak, ja.
Ja, det hadde vært en del år med bedre livskvalitet!!! Hvis den første lege som jeg bad om å sjekke stoffskifte hadde hatt peiling... det var circa 8 år siden...
Tenkt at jeg kunne fortelle litt hvordan ting går hos meg! Jeg føler bedre!!! Jeg er ikke sliten dagen lang! I går hadde jeg det litt ille da. På morgen tok jeg en tur til byen med min 4-åring. Hun sitter fremdeles i barnavogn så det er litt slitsomt å dytte henne overalt. Jeg følte mye bedre etter turen enn jeg pleier å gjøre! Men jeg fikk den velkjent vondt i hodet, skuldre og nakken. Det ble bare verre og verre. Etter jeg hadde spist middag ble jeg kvalm, svak og fikk en forferdelig vondt hode. Jeg måtte legge meg ned og jeg la meg runt 19.30. Jeg hadde også litt løs mage. Jeg lurer på om det er en slags "die-off". I går var dagen jeg tok min 25.000 iu dose med d-vitamin. Jeg tar også et par dråper med lugols jod og det kan også forårsake slike symptomer hvis jeg har mye stoffer kroppen skal bli kvitt.
I dag våknet jeg helt fint igjen. Jeg hadde en ganske travel dag med bringing og henting i barnehagen, en tur til posten, og ellers har jeg sittet mye på data. Jeg får unna ting jeg skal gjør og har ikke ligget på sofa i det hele tatt!
Håret har blitt blankere, glattere, og ikke så høyt. :D
Magen fungere litt bedre og er kanskje en anelse flattere? Jeg er mye gladere, men det kan godt være placebo... Jeg har veldig tro på dette at det skal virke!
En ting som er sikker, øyne mine renner ikke så mye! Før hadde jeg bestandig rennende øyne som etterlatt spør av seg på huden rundt de yttre øyekroker, tørket inn hvit belegg.
Ja, jeg tror at det her skal gå veldig bra og at jeg skal få et mye bedre liv fremover.
Og vet du hva, når mannen min var sammen med meg til barna's timene, han fant ut at han må også få en time hos vår lege!!! Han har så mange symptomer! Han har den laveste kroppstemp av oss alle - bestandig under 36! Han elsker å sove... Han hater å sitter på møter på jobb med mindre han skal holde det selv. Når han er aktiv så går ting bra, men når han skal bare sitte stille har han det ekstemt vanskelig. Da bir han jo så trøtt... Jeg får mange tanker rundt ADHD barn, fordi slik har min mann alltid vært!!! Han var en veldig vanskelig gutt i oppveksten... overaktiv, prattet hele tiden...
Nok fra meg i dag! :oops:
Klem fra Lulu
-
Hei Lulu vink11
Så hyggelig å høre at det går bedre med deg og barna. Så glad du må være nå! Og selvfølgelig spør du ikke for mye. Jeg spør jo selv også :)
Jo, når det gjelder Cortef har jeg brukt 30 mg en drøy uke. Og jeg driver og måler temperaturen min hver dag, stort sett ihvertfall. Det er litt vanskelig å huske noen ganger, og litt styrete å holde på med på jobb. Forrige uke målte jeg tempen til 36,8 fem dager i strekk (altså gjennomsnittstemperaturen på bakgrunn av tre målinger daglig). Så jeg tenkte at nå er jeg endelig på riktig dose med hydrokortison! Men på den 6. dagen var tempen 36,6, deretter har den variert mellom 36,4 og 36,5. Så en må tydeligvis måle temperaturen i godt over en uke for å være sikker på å at den er stabil.
Nei, legen har ikke sett at jeg mangler hormonoer, med unntak av at jeg har lav DHEA. Jeg har presset litt på vedrørende dette. Jeg venter på tilbakemelding fra han etter legetime denne uka. Han er nå nemlig på glid og er positiv til å tilføre andre hormoner, han var litt negativ til det først. Vil gjerne ta flere prøver. Spent på å snakke med han igjen.
Så dere har hatt høyt hår i deres familie? :lol: Mitt hår har vært veldig lavt. Håper på litt mer spenst og volum etter hvert :lol:
Det du skriver om mannen din og tanker rundt ADHD har jeg tenkt om meg selv tidligere. Ser jo at andre på forumet har gjort den samme koblingen. Jeg har lenge vært rastløs, urolig, springende i tanke og ord og hatt en slags indre uro. I tillegg har jeg hatt konsentrasjonsproblemer. Ser at det kunne ha vært hypothyreosen som har gjort dette.
Lykke til videre og god bedring, Vibeke og Lulu!
Vi snakkes vink11
-
Hej Lulu kram1
Håber at ingen nyheder er gode nyheder.
Er faldet over noget, du måske kan bruge? Du finder det i tråderne:
- Kolesterol-sænkende effekt af dextro-thyroxin hos patienter med hyperkolesterolæmi
- Dextrothyroxine, D-Thyroxine, D-T4
Don't be a stranger hjerte1