-
Er disse svarene bra eller dårlige?
Hei, fikk tatt noen blodprøver og lurer på om de er fine eller grenseland.
kan absolutt ingen ting om dette selv ,så derfor spør jeg dere som har en del erfaringer osv : )
svar referanseområdet
B-HbA1c 5,2 :4,5-6,5
B-hemoglobin 16,3 :13,4-17,0
P,S-glukose 5,0 4,0-6,0
s-ALAT 42 10-70
S-ALP 92 <= 105
S-CRP 1 < 10
S-Ferritin 156 15-200
S-FT4 15 10-28
S-GT 24 <=35
S-HDL kolesterol 1,1 0,8-2,1
S-Kalium(K+) 4,5 3,5-5,0
S-Kobalamin 507 150-850
S-Kolesterol 3,8 2,9-6,1
S-kreatin 94 60-100
S-LDL-kolesterol 2,0 1,3-4,3
S-Natrium 140 137-145
S-SHBG, sexhorm 21 10-70
S-Testosteron 12 8-35
S-Triglyserid 1,2 0,45-2,60
S-TSH 2,9 0,20-4,0
Ble mye tall her, men håper på svar : P
MVH Gutt 19 år
-
Sv: Er disse svarene bra eller dårlige?
Hallodi - du kan jo overprøve meg på http://www.furst.no/bb/index6.html :)
B-HbA1c 5,2 :4,5-6,5 l= Langtidsblodsukker
B-hemoglobin 16,3 :13,4-17,0 = blodprosent
P,S-glukose 5,0 4,0-6,0 = blodsukker i øyeblikket
s-ALAT 42 10-70 = leverprøve
S-ALP 92 <= 105 = leverprøve - over 20år du ?
S-CRP 1 < 10 = infeksjonstest
S-Ferritin 156 15-200 = jernlager
S-FT4 15 10-28 = fritt T4, disse blir till stoffskiftehormoner(T3)
S-GT 24 <=35 = leverprøve
S-HDL kolesterol 1,1 0,8-2,1
S-Kalium(K+) 4,5 3,5-5,0 = elektrolytt
S-Kobalamin 507 150-850 = B12
S-Kolesterol 3,8 2,9-6,1 = denne kan bli høy når kroppen har hatt lav fT4 lenge.
S-kreatin 94 60-100 = (av kreas=kjøtt) muskelenergi (trente dagen før ?)
S-LDL-kolesterol 2,0 1,3-4,3
S-Natrium 140 137-145 = elektrolytt
S-SHBG, sexhorm 21 10-70 = følger stoffskiftet. Lav= for lav fT4 og viceversa, men er også følsom fo annen påvirkning.
S-Testosteron 12 8-35 = mannn ja - jo denne er viktig, men er avhengig av mye. Øker bla med trening.
S-Triglyserid 1,2 0,45-2,60 = blodfett, kan bli høy vel lav fT4
S-TSH 2,9 0,20-4,0 = Hormon som produseres av hjernen og styrer skjoldkjertlens produksjon av stoffskiftehormoner. Jo høyere, jo mer vil den at kjertlen skal produsere. Legene er veldig opptatt av denne og tolkes mange ganger helt villt.
Min tolking av 2,9 er at hjernen din syns at fT4=15 er for lavt (jeg er enig med hjernen din) Hvis samme tendens gjentas senere bør en gå videre påå stoffskiftesporet.
Mange bra prøver her, men du mangler den viktigste -D-vitamin.....
-
Okei, takk for svar!!
prøvde å skrive det litt oversiktlig, men da jeg trykte på kegg til svar ble det ikke som jeg hadde tenkt : P
Så det var noen som kunne være i grenseland da?
som testosteron, ft4, eller?
Så du skrev om jeg er over 20 år, nei jeg er 19 hvordan da? : )
-
Jo, mellomrom blir redusert til ett, men det ble ganske oversiktlig syns jeg da.
ALP er ganske aldersavhengig og svinger litt rundt 18år (så etter på furst nå)
Så da er du jo på riktig side der.
Du har ikke nevnt hvorfor.....
En slik blodprofil tar man jo gjerne på en indikasjon om at noe ikke heeelt er som det skal være.
Og det er jo også sånn at dette er DIN profil - og trives du med den er alt iorden. Mennesker er forskjellige - det er også blodprofiler.
Men....
Hvis du har symptomer på ett eller annet, kan man bruke slike opplysninger til å få mer greie på hva i kroppen som kan skape situasjonen.
Men....
Man kan ikke si at fordi du er litt lav eller llitt høy på ett eller noen av parameterene, så er det noe feil med det.
Man må ta utgangspunkt i symptombildet og sykehistorien (anamnesen) og det man kan observere med enkle midler (det kliniske bildet) - og se om men kan forklare symptomet ut fra noen av prøvesvarne.
Jo....
Det er nesten alltid noen prøver som ligger i grenseland. Ved neste prøve er det noen andre som ligger i grenseland.
Man kan se på alle i grenseland og prøve å "lage en sak" - men man kommer ikke lenger enn til å foreslå nye prøver.
Det kan feks være mangel på D-vitamin som kan forklare at noen av prøvene er i grenseland.
Ofte er det du kan fortelle om din situasjon en like viktig informasjonskilde.
-
Ble mye klokere av det innholdsrike svaret ditt, så takk takk ; )
Grunnen til at jeg tok prøvene var at jeg i periodevis har vært ganske trøtt osv, men det kommer kansje også av at jeg ikke har sovet tilstrekkelig, hardt fysisk arbeid ++
Vet at jeg på en prøve for et par år siden så var stoffskiftet littegrann tendens til lavt, men ikke noe alvorlig. På de seinere prøvene så har alt vært normalt, ifølge legen da.
Personlig så har jeg ønsket at gode hormoner som testosteron osv kunne vært en del høyere, syns 12 høres litt lavt ut, hadde 12 på forige prøve også for et år siden. men men.
Vet noen av dere hvor man kan få tak i testosterontilskudd eventuelt?
-
Jo, det vet jeg.....
Men det er ikke å anbefale for deg !
Hormoner jobber i lukkede regulerte systemer som er selvregulerende til en visst fiksert mengde.
Hypofysen produserer styringshormoner basert på hvor mye en sensor i blodet oppdager av hormonet. Hvis det er for lite av hormonet i blodet vil hypofysen sende ut mer av styringshormonet til den kjertlen som produserer hormonet.
Men....
Hvis du tilfører kroppen hormonet utenfra, vil det oppdages og føre til at den egne produksjonen senkes.
Men jeg er enig i at de lave verdiene kan ha en fellesnevner i lavt stoffskifte.
Det kan være en god ide å følge opp målinger av stoffskiftet, selv om mistanken bare er teoretisk.
Du skal jo ikke være trett da.
Man kan bli for tolmodig - man skal ikke være av-ventende og godta en situasjon som feks tretthet for lenge.
Det er kjent at økt intesitet på treninger øker testosteronnivået.
Men man skal jo orke med det, og hvis stoffskifte ikke henger med er det jo en sterkt begrensende faktor.
En prøve du ikke viser til her, og som vanligvis tas i runde 2, er å undersøke om kjertlen er utsatt for antistoffer. Prøven heter S-anti-TPO.
90% av de som nå behandles for lavt stoffskifte, har eller har hatt dette.
D-vitamin er meget viktig. Alle i Norge må spise tilskudd av dette.
Og det er jo en enkel måling det også.
-
Okei, takk for svært god hjelp:wink:
Bare et siste spørsmål. Er stoffskiftesykdom kun genetisk og arvelig, eller er det påvirkelige faktorer som kan forandre stoffskiftet varig?
Feks noe man gjør eller har gjort som kan forandre stoffskiftet ditt for bestandig?
-
Om Testosteron-nivået forblir på et slikt nivå så kan du jo be om en vurdering etter du har fått stoffskiftet på plass. Synes personlig det høres lavt ut for enn i din alder. Men om du ikke har noen sexuell dysfunksjon så kanskje det skal være så lavt for deg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bastian
Om Testosteron-nivået forblir på et slikt nivå så kan du jo be om en vurdering etter du har fått stoffskiftet på plass. Synes personlig det høres lavt ut for enn i din alder. Men om du ikke har noen sexuell dysfunksjon så kanskje det skal være så lavt for deg.
Fått stoffskiftet på plass? dvs at det ikke er 100 % nå ?
Kan svært lite om dette selv, det er grunnen til all spørringen om alt mulig.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ktmsport
Fått stoffskiftet på plass? dvs at det ikke er 100 % nå ?
Kan svært lite om dette selv, det er grunnen til all spørringen om alt mulig.
Når man lite vet så er dette et fint sted å lese. Du skrev selv lengre oppe at det var lavere stoffskifte-verdier(noe lavt) på tidligere prøver. Kan jo tyde på at ting er litt variabelt. Har jo lest at andre her inne starta på samme måten før det forverra seg.
-
Stoffskiftesykdommer har en viss arvelighet. Ikke direkte arvelig, men disponering for det er antagelig arvelig. Det er feks. mange i min familie som har lavt stoffskifte, og det er relativt sjelden man er alene om det i en familie. Den store HUNT-undersøkelsen i trøndelagsdistriktet for få år siden påviste jo en stor underdiagnostisering av stoffskfitesykdommer.
Om det er noe man kan påføre seg selv er jo det store spørsmålet.
Hvorfor er det så mange som får det ?
Miljøpåvirkning ? Vi er jo utsatt for mange nye kjemiske stoffer daglig, som men ikke aner noe om langtidsvirkninger av.
Man vet at radioaktivitet kan ødelegge kjertlen, for kjertlen er jo en montasjefabrikk som monterer jodatomer på proteiner. Jod blir lett radioaktivt og dras dermed inn i kjertlen. Jeg fikk det i Tjernobylåret.....og er ivrig sopplukker og plukket også rimsopp, som jo binder cesium - som er den isotopen som ble brukt i Tjernobyl......
Men jeg har jo ikke fått påvist noen sammenheng, så det blir vel en konspirasjonsteori ?
En annen faktor som kan tenkes å påvirke kjertlen er fluor.
Dette brukes jo aktivt som kurativ behandling av for høyt stoffskifte, altså, for høy kjertelaktivitet - fordi fluor likner så mye på Jod at kjertlen tar feil og bruker det isteden for jod. Den produserer da stofskiftehormoner som ikke virker. Fake hormon altså.
Jo, det noen fallgruber da - og slikkert fler enn de jeg klarer å huske i øyeblikket.
Men en prøve som anti-TPO kan være avklarende i mange tilfeller.
Men ikke i de aller mest sjeldne.
Det finnes forekomst av lavt stoffskifte der en har nok hormoner i blodet - de kommer bare ikke inn i cellene å får gjort jobben.
Slike tilfeller vil man ikke kunne bruke de vanlige mengdetellingene av hormoner, men må se på andre parametere som endrer seg ved lavt stoffskifte, som lipider, kolesterol, testosteron, SHBG, karotener m.fl.
Den siste der er megetr viktig, men svært lite benyttet.
Karoten er jo forstadiet til A-vitamin, og dette omdannes i huden. Ved lavt stoffskfite vil prosessen gå så sakte at karotenet hoper seg opp. Så høy karoten i blodet vil indikere et reellt lavt stoffskifte.
-
Flott !! blir hardt for deg å skrive så utfyllende svar, men jeg er selvfølgelig taknemmlig. Jeg har lært mye fra 0 erfaring i utgangspunktet : D
Tenkte å kontrollere stoffskiftet, samt andre hormoner osv til fastlegen min ca en gang i året, eller mer om det er nødvendig.
Men hormoner er kompliserte saker.
-
Jeg bare skriver jeg vettu :)
Jeg kom jo på flere etterhvert.....
Det er jo sånn at lavt stoffskifte etterhvert vil påvirke ens evne til å finne ting på "hardisken". Det er der, men kan være vanskelig å finne - iallfall til rett tid eller på kommando.
Candida - altså en toxisk opphopning av denne soppen er kjent for å kunne påføre en lavt stoffskifte.
Bruk av visse legemidler kan og det, feks Lithium og flere andre.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg bare skriver jeg vettu :)
Jeg kom jo på flere etterhvert.....
Det er jo sånn at lavt stoffskifte etterhvert vil påvirke ens evne til å finne ting på "hardisken". Det er der, men kan være vanskelig å finne - iallfall til rett tid eller på kommando.
Candida - altså en toxisk opphopning av denne soppen er kjent for å kunne påføre en lavt stoffskifte.
Bruk av visse legemidler kan og det, feks Lithium og flere andre.
:wink: okei. Har hort at feilernering, undervekt, og eller anoreksia kan p[virke stoffskiftet varig, men om dette er tilfelle eller ikke aner ikke jeg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ktmsport
Tenkte å kontrollere stoffskiftet, samt andre hormoner osv til fastlegen min ca en gang i året, eller mer om det er nødvendig.
Ut fra det du beskriver, ville jeg bedt om å få ta prøver oftere enn en gang i året. Du bør absolutt følges opp. Om legen din er veldig negativ til å teste ut levaxin som en sjekk for å se om du responderer på det, ville jeg vurdere å bytte lege. Du er ung, og det er destruktivt å bli gående slik lenge vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Ut fra det du beskriver, ville jeg bedt om å få ta prøver oftere enn en gang i året. Du bør absolutt følges opp. Om legen din er veldig negativ til å teste ut levaxin som en sjekk for å se om du responderer på det, ville jeg vurdere å bytte lege. Du er ung, og det er destruktivt å bli gående slik lenge vink11
Henger meg på det Ruth sier. Fikk kraftige symptomer selv i 19 års alder og trodde jeg var lat og etterhvert feit:lol: Så derfor tok det over 4 år før jeg tilfeldig ble diagnostisert av en observant fastlege. Det var det første året mitt som student og jeg bare sov oppi skolebøkene like før eksamen. Max et par måneder mellom hver prøve.
-
Okei, takk for tips : ) Når du sier hver 2 månede, hvor lenge i strekk bør jeg ta disse prøvene?
Når dere sier at jeg bør følge det opp, er det ut i fra prøvesvarene mine da eller?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ktmsport
Okei, takk for tips : ) Når du sier hver 2 månede, hvor lenge i strekk bør jeg ta disse prøvene?
Når dere sier at jeg bør følge det opp, er det ut i fra prøvesvarene mine da eller?
Du bør følge opp prøvesvar og symptomer og du bør ta prøver så lenge du føler at du har symptomer på at du ikke er frisk.
-
Det skal jeg vurdere å gjøre : )
Dere som har lavt stoffskifte, er det veldig belastende eller er det bare litt påvirkende. har lest noen symptomer, men vet ikke hvor sterk det påvirker dere.
Men det er sikker ikke overkommelig.
-
Det er skummelt og snikende, fordi du forandrer deg så gradvis at du nesten ikke merker det, og tror det er deg som person det er noe galt med. Mangel på ork, initiativ og overskudd, mindre lyst til å være sosial. Nedsatt konsentrasjon og hukommelse og sover mye. Nedstemt/deprimert. Vil helt slippe å gjøre noe. Klarer ikke følge med når andre har lengre monologer. Problemer med å lese og følge med i lengre tekster. Det er selvsagt mange andre symptomer, men jeg nevner spesielt disse fordi det disse som er vanskelig å forstå er symptomer på sykdom og fordi det er dette som fikk meg til å tro at det var meg som person det var noe feil på. Søk forøvrig i forumet så finner du masse om de ulike symptomene sykdommen medfører. Det er det viktig for deg å notere fordi du lettere kan følge din egen utvikling dersom du er i ferd med å utvikle hypothyreose.
-
For min del kan jeg si at på medisin (riktig og nok) så er jeg "frisk".
Før jeg fikk medisin så var det så ille at hendene dovnet bort, frossen, tørr hud, vekta gikk opp, søvnen ble dårlig og jeg ble klumsete (vanskelig å kjøre bil!), irritabel og tålte ikke bakgrunnsstøy.. for å nevne litt i tillegg til de Blondie nevnte.
Problemet er som sagt at utviklingen skjer over år og man gjerne tror at man bare har sovet litt lite, eller "brygger på noe" (!)... eller bare er litt nedfor.
Hele kroppen blir påvirket og det slår ut forskjellig hos folk. Og sakte. Dermed er det så vanskelig å få øye på.
-
Kjenner meg ganske godt igjen der(det blondie sier), og har vel nesten alltid gjort det.
Ved lengre presentasjoner + slutten av skoletimene/skoledagene merker jeg at konsentrasjonen min er helt borte.
Men det tror jeg egentlig er meg som person selv om du sier at det er et symptom, utn at jeg skal si noe sikkert.
En periode var jeg nesten bestandig trøtt og giddesløs selv om jeg sov mye osv.
-
Her finner du en rekke symptomer. Anbefaler deg å føre en helsedagbok, hvor du legger inn symptomer, hvordan du har det, når det skjer endringer. Når du etterhvert får medisner, kan du bruke disse små notatene til å øke eller senke medisindosen, eller be om å prøve noe annet, fordi det ikke virker bra nok. Jeg skriver kun når det er endringer, har gjort det i snart to år, disse notatene er gull verd!
-
Hvordan påvirker medisiner for lavt stoffskifte (tyroksiner ) muskelmassen ? Vil den kunne øke, uendret eller reduseres ved inntak av tyroksiner ?
Vil man automatisk gå ned i fettprosent ?
Står noe intressant her :
http://steroider.net/category/andre-stoffer/
-
T3 i steroidekur
Hei, jeg skal kjøre en kur som jeg tenker å inkludere T3 med. Jeg har ikke stoffskifteproblemer, og har ikke gått på thyroidehormoner før. I tilleg til steroidene skal jeg bruke 6 iu veksthormon hver dag i 6 måneder i tillegg til steroidene. Og da kommer t3 godt med.
Kuren blir å se noenlunde slik ut:
FASE 1-
UKE 1
50 mg NPP EOD
75 mg test propionate EOD
UKE 2
75MG NPP EOD
100MG TEST P EOD
UKE 3
Dag 1-4 100 MG TEST P EOD
Dag 1-3 100 MG NPP EOD
Dag1-3: 25mcg T3 ED
Dag 4-7: 50mcg T3 ED+250-400iu hCG+20 mg Nolva ED
UKE 4 (recovery):
20 mg Nolva ED
UKE 5:
100 MG NPP EOD
100 MG TEST P EOD
50 MG MAST P EOD
UKE 6
150 mg NPP EOD
100 MG TEST P EOD
50MG MAST P EOD
UKE 7:
Dag 1-3:100 MG TEST P EOD
Dag 1: 100 MG NPP
Dag 4-7: hCG 300iu ED+nolva 20mg ED
UKE 8+9 recovery:
Uke 8: 20mg NOLVA ED
Uke 9: 10mg NOLVA ED
Uke 10:
150MG NPP EOD
100MG TEST P EOD
50 MG MAST P EOD
25mcg T3 ED
UKE 11:
25mg trenbolone acetate EOD
100MG TEST P EOD
50mcg T3 ED
UKE 12
Dag 1-4: 50 MG TREN ACE EOD
Dag 1-3: 100 MG TEST P EOD
Dag1-2: 75mcg T3 ED
Dag3-4: 50mcg T3 ED
Dag 5-7: 25mcg T3 ED
Dag 4-7: hCG 300iu ED+nolva 20mg ED
Det jeg egentlig lurer på er om det er stor sjangs å få problemer med stoffskiftet etter avsluttet bruk med T3 ? Vil jo ikke ødelegge stoffskiftet mitt bare på grunn av noe T3
Takk
-
Sv: T3 i steroidekur
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ktmsport
Hei, jeg skal kjøre en kur som jeg tenker å inkludere T3 med. Jeg har ikke stoffskifteproblemer, og har ikke gått på thyroidehormoner før. I tilleg til steroidene skal jeg bruke 6 iu veksthormon hver dag i 6 måneder i tillegg til steroidene. Og da kommer t3 godt med.
Det jeg egentlig lurer på er om det er stor sjangs å få problemer med stoffskiftet etter avsluttet bruk med T3 ? Vil jo ikke ødelegge stoffskiftet mitt bare på grunn av noe T3
Beklager, kære ven, men dette forum er ikke det rette sted at forholde sig til det som er din interesse.
I stedet kan vi anbefale dig eller andre med særlig interesse for "men's health" til at søge videre på
http://www.allthingsmale.com/forum/content.php som er et forum der er et gammelt netsted og en udløber af en lægeklinik for mænds helse, og hvor de enkelte deltagernes viden om det menneskelige hormonsystem er langt større, end hos de samlede skandinaviske lægestande tilsammen.
Her på forummet beskæftiger vi os
kun med sygdomme/tilstande udspringende af thyreoideahormon-relaterede sammenhænge.
Denne tråd nu lukket (stengt).