anti-tpo på over 300... lavt stoffskifte
Har nettopp fått svarene mine fra sist blodprøve
ACTH - 6,2 (0 - 10,2)
Anti-TPO - 302 (0 - 15) Dette var da ille høyt...??
Glukose - 4,6 (4 - 6)
SHBG - 106 (18 - 144)
T3 - 4,6 (2,6 - 5,7)
Thyroxin-fri - 13 (9 - 24) (jan 09 lå den på 11)
TSH - 3,24 (0,35 - 4,7) (jan 09 lå den på 2,4)
Sier dette dere noe?
Hurra for meg.. tror jeg??
Vel.. etter mye om å men, og frem og tilbake, fikk jeg idag resept på Levaxin hos legen.
Her er min forrige tråd med prøveresultater og symptomer: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11654
Legen mener fremdeles ikke at det er noe annet galt med meg enn at jeg har "aktivitet" i stoffskiftet, men sa jeg fikk bestemme selv om jeg ville medisineres. Jeg takket selvsagt ja, og håper jeg har gjort det rette. Skulle begynne med 1 tabl a 50 microgram. Samt at jeg fikk tatt blodprøver idag, for å se om de hadde forandret seg noe..
Hvis dere ser på gamletråden min, så har jeg en anti-tpo på over 300.. Og det jeg funderer på, er om det på noen måte kan ha sammenheng med at jeg føler ubehag i halsen.. Mulig jeg er heeeeelt på villspor her, men tenkte kanskje at siden skjoldbrukskjertelen ligger der, og muligens er litt betent, at jeg "kjenner" det? For jeg er ikke forkjøla heller.. Isåfall har jeg vært det i ukesvis...:shock:
Åhaja.. så lurer jeg på hvor fort jeg kan regne med å merke evt forbedring etter jeg har begynt på Levaxin?
Sv: Hurra for meg.. tror jeg??
En ft4 på 11 i 09 viser jo at det ikke akkurat står helt bra til med skjoldkjertelen din; anti tpo ødelegger jo kjertelen gradvis....
Syns du skal være glad for at du endelig får behandling! Hurra for deg!!!:Dxx9
Ja.... Jeg kjente effekt etter første pille levaxin og hadde gode og dårlige dager i noen måneder, før jeg følte at jeg ble værre igjen.. Økte da til 75 mcg.. Noen kjenner ikke effekt på noen uker..
Sv: Hurra for meg.. tror jeg??
Angående ubehaget du kjenner i halsen sier jeg bare at du må sjekke det ut. Det er ikke sikkert legen din er villig til å gjøre noe mer enn å kjenne på hasen, var jeg deg ville jeg kreve en ultralyd.
Selv feide min lege i Norge trykket jeg kjente i halsen med at jeg hadde angst (hvilket jeg absolutt ikke kunne kjenne meg igjen i), et par år etterpå flyttet jeg til Egypt og min lege her var helt sjokkert over at jeg ikke hadde blitt sjekket med ultralyd og det viste seg jo også at jeg har knutestruma.
Dette er riktignok sjeldent når man har hypotyreose men min lege visste at også min mormor hadde hypotyreose og struma (nylig fikk også tanten min diagnosen knutestruma i tillegg til hennes lave stoffskifte).
Så vær føre var det er bedre med en ultralyd for mye enn en for lite, og dessverre må vi som pasienter passe på at vi får den behandlingen vi trenger da det ser ut til at legene ikke tar stoffskiftepasienter så alvorlig. De tror man bare kan ta en kvikk fiks med levaksin så er alt bra og de forholder seg kun til TSH, stort sett.
Min lege her i Egypt sa at man alltid måtte se på både TSH, FT4 og FT3 og man kan aldri kun se på TSH.
Stå på og lykke til;-)