Gode og nemme opskrifter til Helgemann
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Blir litt oppgitt, her jeg. Skal man ha mat uten sukker, må man lage det sjøl!
Skal jeg lage posemat, er det sukker, hvetemel, og hvit ris/spaghetti i det. Skal jeg lage noe Indisk eller Kinesisk, er det jaggu sukker og hvetemel i det og!!!!! Og det er jaggu meg sukker i ferdig stekt/grillet kylling og!! o_O
Enten det er Onkel Ben's glassvarianter, Toro, eller andre merkevarer, så er det sukker, hvetemel, hvit ris, hvit spagetthi i det!!!! Jeg blir så oppgitt. Det er jo helt umulig å leve sunt! Man får alle "ulovlige" tingene uansett i alt man kjøper av mat. Og hvem orker og har tid, til å lage Indisk Tandori for hånd? Jeg kan ikke lage slikt selv. Jeg kan jo ikke spise fiskekaker, fiskepinner, karbonade, kyllingsalat og hjemmelaget müslii, til jeg "går i grava"!! Da velger jeg heller å sulte!! Dermebastad!!
desp1 gok1
Skal vi ikke prøve at poste nogle gode, nemme/hurtige og ikke for dyre opskrifter for Helgemann? Gerne før han dør af sult? kram1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Her skal du få en enkel oppskrift på tomatsaus, som går lynfort å lage, og smaker godt:
Tomatpure
Enten bare litt vann, eller så mange tomater du har råd til, hakkes
Det krydderet du har, som rosmarin, timian, merian, basilikum, chili etc
Litt salt eventuelt pepper
Kokes til den får en konsistens du synes ser bra ut
Tilsett så mye olje tilslutt at du synes det gir en god smak, kommer an på hvor mye du lager
Denne sausen lager jeg ofte, og alle liker den. Den kan fryses.
Den er veldig god når jeg lager kjøttkaker :D
Da kan for eksempel kjøttkakene være litt hottere krydret enn sausen, eller omvendt.
En god og billig
tomat og bønnerett. Den kan fryses ned.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Har du hørt om den hellige treenighet :)?
Det er:
Hvitløk
Chilli
Ingefær
(og en liten dæsj lime eller sitron)
Dette kan du bruke til å smakssette omtrent alt du måtte ønske av grønnsaker, fisk, reker eller kjøtt. Du heller olje i en stekepanne eller wok. Hakker opp hvitløken og chillien, skreller ingefær og rasper den, og så putter du alt i oljen (ikke glem en dæsj sitron) og lar det surre litt, ikke for sterk varme, det er bare for at smaken skal trekke litt ut i oljen. Så putter du i det du måtte ønske av grønnsaker o.l og steker/varmer det til det er ferdig. Du kan servere det til ris e.l, men du kan også spise det som det er. Det skal egentlig helles soyasaus over til slutt, men istedenfor soyasaus bruker du hampsaus.
Det er bare så godt :) Tror ikke det blir så dyrt heller for til en person trenger du ca bare en hvitløksbåt, en chilli og 2-3 cm av en ingefærrot. Men det kommer helt an på om du liker maten spicy eller ikke. Og hvitløken, chillien og ingefærrota holder en stund i kjøleskapet....
Det finnes masse oppskrifter på nettet med treeningheten, ofte trenger man da en masse andre ingredienser, men bare glem det.... Du trenger bare disse tre. Det enkle er ofte det beste :wink:
Jamen her er en opskrift med "den hellige treenigheten" smilja1
I opskriften anbefales kinesisk bok choy, men den kan sagtens erstattes med hjertesalat eller 1/2 grovt strimlet kinakål.
Der står også 2 ss soyasaus, der ikke er så ok for os med hypothyreose. Den kan erstattes fint med fiskesaus, men om der findes flere slags med forskellig styrke/smag - ved jeg ikke.
Velbekomme, Helgemann xx4
(P.S. nogen forslag til tilbehør uden for mange karber?)
Sv: Gode og nemme opskrifter til Helgemann
Tilbehør kan være å koke en blomkål i små buketter til den blir myk. Mos den med en potetmoser, bland i creme fraiche eller smør etc. krydder etter smak. Fin erstatning for potet eller potemos! En annen mulighet er å spise mer av de mettende grønnsakene, som blomkål og broccoli, og ha smør og rømme eller creme fraiche ved siden av
Tilbehør II:
Tzatziki som er agurk og matyoghurt, er et deilig tilbehør til både grønnsaksmiddager, kjøtt og fisk. Jeg lager ofte tzatziki i stedet for saus, det er raskt og enkelt. Kjempegodt til lammekjøtt! Jeg pleier å ha i litt olivenolje i tillegg til matyoghurten. Den kan også brukes som dressing på salat.
Den holder seg ett par dager i kjøleskapet
Og endnu en opskrift med "treenigheten":
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Der står også
soyasaus. Den kan erstattes fint med
fiskesaus
Jeg tror at vi skulle gerne "lære" Helgemann at bruge kokosmælk i maden. Smager godt, "fylder" godt og er en velsignelse for hypothyreose-kosthold (mener jeg). smilja1
Grøntsags æggekage med bacon
Jeg steger noget bacon og kommer derefter en masse frostgrønt på panden.
Når det er optøet, så på med en masse sammenpiskede æg.
Og så skal det bare passe sig selv ved svag varme i en lille ½ time.
Hurtigt og nemt :)
Eller wok mad
Olie på panden og lidt karrypasta røres i
Kom kød på og steg og derefter grøntsager og kokosmælk.
En god ide, til dage man er i underskud er at lave dobbeltportioner når man laver mad.
Så er der mad til fryseren klar til kun at skulle opvarmes.
Men helgemann, de har gode og riktige ting på rema og Rimi også, smør, rømme, grønnsaker, kjøtt og fisk. Du kommer langt med det.
Jeg har laget en veldig god brøderstatning som lages slik:
3 egg piskes med 1 beger Cottage cheese
idenne blandingen stapper du det du kan til resutatet er tjukt og tregt i masse med:
nøtter, sesamfrø, solsikkekjerner, helst knuste linfrø (null karbo i linfrø).
Smaksett med krydder og salt
Settes med skje på plate til en slags rundstykker.
Stek på 190-200 grader i 15-20 minutter
veldig fin erstatning til brød.
Du kan også putte opp i en teskje med bakepulver i disse rundstykkene. 1 teskje fiberhusk er også bra, men ikke nødvendig. Fiberhusk blir som et lim, som også hjelper til med å binde godt og lage en saftighet. Men eggenne og cottage cheese gjør samme nytten. Har netopp laget min tredje variant, denne gang med kanel, lukter godt!
Har nå kopiert alle innkomne oppskrifter! Gleder meg å prøve de! Takk til jer og kram1 må jer få :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg tror at vi skulle gerne "lære" Helgemann at bruge kokosmælk i maden. Smager godt, "fylder" godt og er en velsignelse for hypothyreose-kosthold (mener jeg). smilja1
Prøvde kokosmelk i havregrøt. Men det var ikke godt!! :|
Hvilke merke bruker du? Prøvde kokosmelk fra Santa Maria. Og den var ikke god! Fikk jo sjokk da jeg åpnet boksen, glemte jo å riste boksen før jeg åpnet, så det var et lite delikat syn og lukt som møtte meg, da boksen ble åpnet. Det første som møtte meg, var en stein hård masse, og helt ned i bunnen var alt vannet samlet. Så jeg måtte piske forsikte med håndvisp, slik at den hårde massen ble fordelt ut med vannet som var i boksen... Men det var likevel ikke godt!! Da er jo matfløte et bedre alternativ...
Havregrøt
1 eple
5 dl vann evt blandet med melk
2 dl havregryn, enten store, eller spesial havregryn
Litt rosiner
Skrell eplet, fjern kjernen, og hakk opp eplet i små biter. Ha det i en kjele, tilsett 1 dl vann, og litt salt. Kok opp, og la det små putre til eplebitene blir så myk, at du kan klemme de sund. Ta kjelen av platen, mos eplebitene, så det blir til eplegrøt. Ha i resten av væsken (4 dl), havregryn, og rosinene. Rør rundt, og sett kjelen tilbake på platen. La det hele kokes i ca 10 min.
Når grøten er ferdig, har jeg den i en bolle. Strør/drysser kanel på grøten, rører rundt så kanelen "blir borte", strør kanel på nytt igjen over grøten, rører rundt igjen, så kanelen "blir borte" igjen, og strør kanel på nytt igjen over grøten, har så en liten klump meierismør på toppen. Synes det blir best slik, med at jeg rører kanelen i to ganger. :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Prøvde kokosmelk i havregrøt. Men det var ikke godt!! :|
Hvilke merke bruker du? Prøvde kokosmelk fra Santa Maria. Og den var ikke god! Fikk jo sjokk da jeg åpnet boksen, glemte jo å riste boksen før jeg åpnet, så det var et lite delikat syn og lukt som møtte meg, da boksen ble åpnet. Det første som møtte meg, var en stein hård masse, og helt ned i bunnen var alt vannet samlet. Så jeg måtte piske forsikte med håndvisp, slik at den hårde massen ble fordelt ut med vannet som var i boksen... Men det var likevel ikke godt!! Da er jo matfløte et bedre alternativ...
xx6:lol:griner11
Hjemmelaget müsli
1 liten avocado, evt 1/2 avocado hvis den er stor
1 eple/evt granateple
1 beger Yoghurt naturell (her i Norge får man kjøpt dette som små porsjon beger)
1 neve chasewnøtter
Litt rosiner
Havregryn, store, eller spesial havregryn
Rensk eple, fjern kjernehuset, del eple opp i små biter, ha det opp i en mikser/blender. Skrap ut avocadokjøttet fra skallet, ha det opp i blenderen. Ha så Yoghurten opp i blenderen. Miks til alt sammen er som en tykkflytende suppe.
Hell så blandingen over i en dyp skål. Ha så havregryn i skålen. Bruker ca 1,5 dl. Rør rundt til grynen og blandingen er godt blandet sammen. Ser ut som grønn havregrøt. :) Ha litt rosiner i, rør rundt igjen. Ha så nøttene opp i, og rør godt rundt igjen.
Bruker av og til å ha melonterninger på toppen. Man kan jo ha flere ingredienser opp i. Men jeg synes at det holder med jeg bruker å ha i.
Sv: Gode og nemme opskrifter med kokosmelk til Helgemann
Kokosnøttsaus til fisk
1 gulrot i staver (julienne)
1 finhakket grønn chili
freses i stor stekepanne, og tilsettes
1 boks kokosnøttmelk
½ boks hakkede tomater
1 ts malt koriander
1 terning ingefær, finhakket/revet
1 ss sitronsaft/lime
1 klype chilipulver
1 ts tomatpure
litt grønn pepper (svart går også bra)
5 skiver fløtemysost el.l.
---
250 g usaltet torsk (for all del ikke "sprengt") kokes i lettsaltet vann.
Server gjerne med ris til dine venner, og ta en potet -
PS: Er litt i tvil om fløtemysosten ... den kan sløyfes
Liser er sunt og fullt av proteiner. Har karbohydrater også, men de trege, som er gode for oss.
Liser kjøper jeg ofte på Rema. For tida bruker jeg grønne. I stedet for poteter og ris som tilbehør til kjøtt og fisk, kan man bruke linser. Det er litt kjedelig alene, men om du lager en linsesalat synes jeg det er nydelig. Står seg en dag eller to i kjøleskapet.
Kok linsene (ikke kok dem for lenge, 15-20 min er nok). Avkjøl.
Bland dem med det du har, men jeg synes det er deilig med agurk, finhakket rødløk, finhakket soltørkede tomater i lake eller de tørre som du har lagt i bløt først (ikke ta for mye av det), fetaost enten i terninger eller smuldret. Skvis over sitron og dynk salaten med litt olivenolje. Nydelig også med litt finhakket basilikum eller andre urter om du har det for hånden.
Tror at alle disse ingrediensene får man tak i på vanlige butikker også i utkantnorge. Er selv opprinnelig en landsens jente og er vant til matutvalget i distriktnorge.
Når du koker linsene kan du ha en hvitløkbåt, løkbåt, et laubærblad eller en chilibit i kokevannet. Det setter en god, diskret smak på linsene.
Dette er ikke vanskelig å lage. Godt og sunt. vink11
Eggerøre/Eggeomelett med blomkål stuing (mos)
(Endelig en oppskrift uten brød og potet, som jeg hele tiden har holdt meg til... Har komponert denne selv.)
Blomkålstuing (mos)
Ca en 1/2 blomkål hode
2 ss creme fraiche
Litt salt og pepper (bruker grovkvernet pepper)
En skive hvit geitost
Kok blomkålen under lokk, til den blir mør, trekk kjelen av kokeplaten, hell ut vannet via dørslag/sil, hell kålen tilbake i kjelen. Bruk en potetmoser til å mose kålen. Ha i creme fraiche, salt og pepper. Rør hurtig rundt, til det hele ser ut som potetmos. Ha geitost skiven opp i, rør rundt forsiktig, til all osten er "borte". Ta kjelen til sides, og legg lokket på igjen.
Eggeomelett/Eggerøre
4 egg
Salt og pepper (bruker grovkvernet pepper også her)
1 eller 2 ringer med rød og gul paprika (grønn kan også brukes)
1 ring med løk + pluss alle de andre mindre ringene innen for den ytreringen... :lol:
Bacon terninger, klar til bruk i f.eks. salater
4 små tomater (cherry, perle, osv)
Litt gressløk
5 ss vann
2 ss Tine Meierismør
Ha eggene i en bolle, ha i salt&pepper, gressløken og vann. Visp rundt, og sett til sides. Del opp paprikaringene og løkringene i små terninger, del opp småtomatene i små skiver. Varm opp stekepannen, og ha smør i. Skru ned varmen når smøret er smeltet. Jeg har en 6-trins komfyr. Så jeg skrur ned til trinn 3. Ha i eggerøren. Fordel så bacon terningene og løk terningene i pannen, slik at de dekker omtrent hele området med eggerøren/omeletten. Jeg tar alt på sparket, og lar det hele små stekes, til omeletten/eggerøra har dannet en fast bunn. Ta pannen av plata, fordel tomatene og paprikaene over halvparten av eggerøren/omeletten, brett så den andre halvdelen over tomatene og paprikaen, slik at de ligger kant-mot-kant. Ser ut som en D ovenfra. :mrgreen: Sett pannen tilbake på plata, og la det hele surre til eggerøren/omeletten for en gylden brun farge på undersiden. Ta pannen av plata igjen, og legg en stor spisetallerken over eggerøren/omeletten, hold godt på tallerknen!, og vend pannen på hodet, (mens du fremdeles holder godt fast på tallerknen), vend så pannen igjen, og ha over eggerøren/omeletten i fra tallerknen og over i pannen igjen, slik at den stekes på den andre siden. Når den også er gylden brun, er den ferdig.
Nyt det hele med vann med sitron i! http://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/e065.gif
Vann med sitron i er ganske sundt og bra, siden sitronen forhinder at avfallstoffer og slikt, følger med vannet når du drikker det. http://www.cosgan.de/images/midi/nahrung/h020.gif
Omelett er godt. Jeg woker (røresteker, som amerikanerne sier) ofte grønnsaker og heller eggerøra over og lar det stå til det er deilig omelett.
Har du vært inne på denne siden lavkarbo.no? Der har de mange fine oppskrifter.
Jeg leter også etter muligheter uten brød. De finnes! De er gode, og det trenger hverken være vanskelig eller dyrt.
Vigdis: Går det an?? Hvordan gjør du det? Heller røra over grønnsakene mens de er i pannen? Hvordan får du snudd det hele? Bruker du mange egg? Bruker du en hel pose med grønnsaker?
Omelett: Jeg bruker en halv brokkoli. Kutter den smått opp og røresteker til den begynner å bli mør. Eventuelt med en halv kokt potet (du kan spise karbo, bare ikke så mye!). Så har jeg vispet sammen 6-7 egg, da har jeg to måltider. Jeg er litt dårlig på snuing av omelett, fikk aldri gullmedalje der. Så når den er nesten ferdig, deler jeg den i fire og snur hver del. Jeg skal jo spise den selv, ikke vise den frem på en matkonkurranse:lol:
Fant akkurat nå oppskrift på lavkarbo knekkebrød:
Lavkarboknekkebrød
200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk(store toppede)
1/2 ts salt,
litt søtt
5dl vann
Rør sammen deigen...la den hvile i ti min så fiberhusken får svelle... og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul.
Jeg fikk 32 skiver. Stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis, og snu dem med forsiden inn
Om du ikke har varmluftsovn øk temperaturen til 180 og stek et brett av gangen.
her, en annen med hva den inneholder!
Kjempegode, sprøe knekkebrød som er enkle å lage, og fulle av fiber, mineraler og gode fettsyrer!
7 dl vann og 2,5 dl linfrø
- kjøres i en blender eller foodprocessor til linfrøene er knust og væsken har en litt grøtaktig konsistens
2 dl solsikkefrø
1,5 dl sesamfrø
5 dl glutenfri havre
1 ts urtesalt
Røres inn i blandingen
Alt smøres tynt og jevnt utover 3 stekeplater med slikkepott
Lag ruter i deigen med en kniv før steking, så er det lettere å bryte fra hverandre etter steking.
Stekes på varmluft 170-180 grader i 30-40 min til de begynner å få farge. Avkjøl på rist og oppbevar i en boks.
Næringsinnhold:
100 g gir 217 Kcal
Protein* 8 g
Fett******* 13,9 g
(hvorav flerumettet 7,9 g)
Karbohydrater* 11,4 g
Kostfiber* 7,7 g
Jern*** 3,4 mg
Magnesium* 104 mg
Vitamin E, alfa-TE* 3,1
Folat* 26
Enda en, de skal være lette å lage:
Lavkarbo knekkebrød (glutenfritt)
2 dl havregryn (jeg brukte lettkokte, men store fungerer fint)
2 dl soyaprotein (ikke bra for oss, finn på noe annet)
2 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø med skall
2,5 dl linfrø
0,5 dl hel quinoa
0,5 dl rød quinoa
1,5 dl kikert mel
2 ts salt
2 ss fiberhusk (valgfritt)
1,25 liter vann
La røra svelle litt. Smør tynt utover 3 stekebrett med bakepapir. 'Del' opp før du steker... lag litt spor altså så du har noe å dele dem i etterpå. Jeg tok ut mine når de var halvstekte og skjærte de opp i passe biter med pizzahjulet mitt.
Stekes 1,5 time på ca 180 grader varmluft.
Stek knekkebrøda til de er gylne og sprø. Steketid avhenger av hvor mye vann du har hatt i røra...
-----
Husk at vanskelig tilgjengelig ingredienser kan byttes ut. Hvetekli har et kjempelavt karboinnhold. Lykke til på kjøkkenetkys1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
fiberhusk, urtesalt, soyaprotein, quinoa, kikert mel
Noe som kan erstatte fiberhusk? Må i så fall bestille fra nett.
Urtesalt - kan jeg bruke vanlig salt?
Hva er quinoa for noe??? vedikke1
Noe som kan erstatte soyaprotein? Og hva er soyaprotein for noe?
Kikkerter mel - hva er det, og hvor får jeg kjøpt det?
Mange spennende oppskrifter fra Vigdis! kram1 på deg! 1000 takk! :)
Har vært inne på lavkarbo.no, ja. Men syntes det var vanskelig å finne fram, og at det var oppskrifter med matvarer, som er helt umulig å få kjøpt her, eller nord for Dovre. Det er jo det som er med lavkarbo kosthold, det er så mange fremmede matvarer, som man kun får kjøpt på spesial butikker på internett.
Men har kjøpt meg ei god oppskrift bok for lavkarbo. :)
Quinoa, kikertmel og fiberhusk får iallefall jeg kjøpt på helsekost her i vårt nabolag:wink: Men du kan sikkert med hell bestille det mye billigere fra iherb, jeg kjøper både lakriste og kokosolje (til en brøkdel av prisen derfra).xx9
2 dl soyaprotein (ikke bra for oss, finn på noe annet)
Overhode ikke bra for noen!!!!
Ruth's Eggerøre
(Håper du ikke anmelder meg :wink:)
Halv pose med blomkål/brokkoli (ca 500g / 2 = 250g) 250g
Noen ringer med rød/grønn paprika
Litt løk og purreløk
En neve med bacon terninger (klar til bruk i f.eks. salater)
4 egg
Rapsolje
Meierismør
En liten flat trepinne
Salt og pepper
Finn fram ei stor stekepanne. Sett den på stekeplaten, og hell rapsolje i pannen, til hele bunnen er dekket. Sett på stekeplaten, og vent til oljen har blitt varm (jeg bruker å legge en liten trepinnen i pannen, mens oljen varmes, når det begynner å boble rundt pinnen, er oljen klar til bruk). Skru ned varmen (jeg liker at grønnsakene skal være gjennomstekt, så da steker jeg de på trinn 4 (stekeovnen min har 6 trinns bryter)), ha i blomkålen og brokkolien. Vend grønnsakene med gjevne mellomrom, slik at de ikke svies, og at de får gjevn fordeling av varmen. Jeg pleier å steke de i ca 6-10 min. Med wok panne går det fortere. Men jeg synes en stekepanne er bedre til denne oppskriften.
Skjær paprikaene og løkene i små terninger, og ha de i pannen sammen med de ferdig stekte grønnsakene. Vend ofte på det som er i pannen. La det surre noen minutter, før du har i baconterningene. Bland terningene sammen med alt det andre i pannen. La det surre igjen noen minutter. Ta pannen av plata. Frosne blomkål og brokkolien er som regel kuttet opp i store buketter. Ta de ferdig stekte grønnsakene av pannen og over på et fat/trefjøl, kutt de opp i mindre biter, og ha de tilbake i pannen. Vend om på alt samme. Fordelt innholdet, slik at det blir en gjevn flate av det hele.
Ha eggene i en bolle, ha i 5 ss vann, salt og pepper. Pisk alt sammen med ei håndvisp. Hell dette så over i pannen, pass på at innholdet i pannen blir dekket helt med eggerøren. Sett bryteren på 2, og sett pannen tilbake på platen. La det hele surre en stund, til bunnen av eggerøren er blitt stiv. Finn fram et kakefat som er like stor som stekepannen, kle den med alimiumsfolie, og legg fatet over eggerøren (folien ned mot pannen). Ta pannen av plata, hold godt fast i fatet, snu pannen opp-ned, mens du fremdeles holder godt på fatet. Ta så fatet forsiktig bort i fra stekepannen. Vend pannen rett vei, og sett den tilbake på steke platen. Ha 1 ss meierismør i pannen, la det smelte, og ha tilbake eggerøren i pannen. Er du flink, klarer du å få det hele i pannen, uten at det går sundt. :roll:
Sett nå bryteren på trinn 4, og pass på at ingenting svies. Sjekk med gjevne mellomrom, om eggerøren har blitt stiv under. Når eggerøren er det, og den er blitt gylden brun under, er den ferdig.
Finn fram bestikk, spisefat, serviett, og et glass sitronvann, sett deg ned på en behagelig plass, og nyt det hele! xx2
Ble dette veldig rotete, må jeg desverre skylde på feilen med stoffskifte mitt! :lol:
Du kan jo godt kalle den Helgemanns oppskrift da, den er ikke så avansert at jeg må ta copyright på den! Lykke til på kjøkkenet
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Du kan jo godt kalle den Helgemanns oppskrift da, den er ikke så avansert at jeg må ta copyright på den! Lykke til på kjøkkenet
Joda, det var jo du som kom med oppskriften! kram1