-
Injeksjon av Thyroide hormoner
Hei !
Har sett at noen her inne hevder at kroppen ikke er designet for å ta opp Thyroide hormoner via fordøyelsen og ble litt nysgjerrig i så måte.
Insulin er et produkt av en annen kjertel og tas som (sub q)injeksjon så da er det naturlig å tenke seg at det burde være bedre å ta Thyroide hormoner på samme måte.
Jeg "guugla" litt og fant et dokument fra 1893 hvor de tydeligvis brukte denne metoden med kjertelekstrakt fra naturlige hormoner.
Noen her inne som vet hvorfor de slutta med dette ?
-
Sv: Injeksjon av Thyroide hormoner
Skrives veeeeldig lite om hvorfor man slutta med tyroid hormonbruk.
Er fint om du og alle som finner noe om dette, må jo være gamle skrifter, legger ut linken til dem.
Det finnes injeksjonsveske av syntetisk T4 som benyttes i komatilstander.
-
I mitt lille hode så tenker no jeg på sånt som hvorfor finnes ikke et målesystem og sprøyte slik som diabetikere har siden nivåene våre varierer.
Vet vel egentlig svaret men artig å høre hva andre tenker om dette.
Hansen, vet du hvorfor injeksjoner kun brukes til komatøse pasienter ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bastian
Finn, vet du hvorfor injeksjoner kun brukes til komatøse pasienter ?
De indgives intravenøst i drop eller enteralt (sonde i tarmen), nok fordi de komatøse patienter er jo bevidtsløse og kan ikke sluge tabletter. Desuden transporteres hormonet omgående med blodstrømmen til alle kroppens celler... for at råde bod på at FT3 (og FT4) er faldet til så tæt på umålbart, at det skal gå superhurtigt, særligt med T3.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
De indgives intravenøst i drop eller enteralt (sonde i tarmen), nok fordi de komatøse patienter er jo bevidtsløse og kan ikke sluge tabletter. Desuden transporteres hormonet omgående med blodstrømmen til alle kroppens celler... for at råde bod på at FT3 (og FT4) er faldet til så tæt på umålbart, at det skal gå superhurtigt, særligt med T3.
opgiv1
Er man småhypo så er man småhypo.
Spørsmålet var så dumt at jeg ikke så det selv før du skrev det du skrev :) Selvsagt kan ikke sovende spise piller... gok1
Men virker intravenøst bedre enn de pillene vi spiser og hvorfor injiserer ikke vi Levaxin om det virker bedre ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bastian
Men virker intravenøst bedre enn de pillene vi spiser og hvorfor injiserer ikke vi Levaxin om det virker bedre ?
Nok fordi det nytter alligevel ikke at presse T4 igennem, da det er et passiv lagerhormon og skal først igennem deiodinase, for at bliver nyttigjort. Myxødema Koma patienter får altid en T4-coctail med T3, som jo virker omgående.
Der er kun fornuft i T3 som injektion à la insulin, vil jeg mene...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Nok fordi det nytter alligevel ikke at presse T4 igennem, da det er et passiv lagerhormon og skal først igennem deiodinase, for at bliver nyttigjort. Myxødema Koma patienter får altid en T4-coctail med T3, som jo virker omgående.
Der er kun fornuft i T3 som injektion à la insulin, vil jeg mene...
Og "Deiodinase" skjer i kjertelen ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bastian
Og "Deiodinase" skjer i kjertelen ?
Omdannelsen af det inaktive thyroxin T4 til det aktive T3 sker i lever, nyrer, hjerne, muskler (dvs. i alle iltforbrugende celler) og kræver enzymet 5 'deiodinase. Læs evt. her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11063
-
Jeg vet lite fakta om dette spesifikke emnet, men jeg vet litt generelt om injeksjoner kontra tabletter.
Årsaken til at diabetikere tar insulin i form av injeksjon og ikke tabletter er at insulinet ødelegges i mage tarmkanalen. Hvis ikke er det store muligheter for at diabetikere hadde fått insulin i tablettform også. Årsaken til at stoffskiftemedisiner ikke gies i sprøyteform er akkurat den motsatte; stoffskiftemedisiner ødelegges IKKE i mage/tarmkanalen.
Det er mange komplikasjoner som følger med det å sette sprøyter på seg selv hver dag. Det er feks alltid en infeksjonsrisiko, dette betyr i praksis at det fra helsesynspunkt vil anbefales å ta tabletter istede for sprøyter der dette er mulig.
At det finnes T4 i sprøyteform betviler jeg ikke, men vil tro at dette primært brukes til pasienter som har alvorlige mage/tarmsykdommer som hindrer absorbsjon av medikamentet. Jeg betviler derimot at dette brukes på komapasienter (pga infeksjonsrisikoen).
Fordelen å vite for oss som bruker thyroid medisiner er at dersom vi skulle havne i koma (eller andre tilstander som gjør oss ute av stand til å svelge tabletter) så kan tabletten knuses, blandes med vann og settes i en ernæringssonde (som de aller fleste komapasienter har i form av en slange gjennom nesen)xx9, så slipper vi å gå over til syntetisk T4.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
At det finnes T4 i sprøyteform betviler jeg ikke, men vil tro at dette primært brukes til pasienter som har alvorlige mage/tarmsykdommer som hindrer absorbsjon av medikamentet. Jeg betviler derimot at dette brukes på komapasienter (pga infeksjonsrisikoen).
Intravenøst eller enteralt gives T-hormoner til Myxødem-coma patienter. smilja1
Jeg ved ikke om man overhovedet kan finde levothyroxin T4 til indsprøjtning. Jeg tvivler.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Intravenøst eller enteralt gives T-hormoner til Myxødem-coma patienter. smilja1
Det er jeg helt sikker på at er riktig, fordi da er T hormoner endel av behandlingen av årsaken til at pasienten er i koma.
Men man kan være i koma av mange andre årsaker også (og i tillegg ha hypothyreose:wink:), det er da jeg mener det er mer aktuelt å gi faste medisiner gjennom ernæringssondevink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det er jeg helt sikker på at er riktig, fordi da er T hormoner endel av behandlingen av årsaken til at pasienten er i koma.
Nemlig smilja1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Leste i dag et sted at ca 20% T3 kommer fra kjertelen og resten som du beskriver.
For meg uten kjertel så har vel dette også betydning.
-
Men utgangspunktet til Bastian var intravenøse thyroider.
Jeg vil vel vurdere overgangen til syntetisk T4 som et betydlig dårligere preparat i behandling av komatøse pasienter ?
Så Bastian, spørsmålet ditt er godt spurt.
Og man må igang med den evige tankerepetisjon uten at det kommer den store fornuft ut av det.
Levaxin er T4 som MÅ innom de-jodisering før stoffskiftehormonet fremstår brukelig. Og det skjer etter 3 uker ? Så sier skriften......
1. Er det ikke stoffskiftehormoner man trenger ?
2. Er det T4 som er viktig - og IKKE T3 ?
3. Enda fler glupe spørsmål ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Men utgangspunktet til Bastian var intravenøse thyroider.
Jeg vil vel vurdere overgangen til syntetisk T4 som et betydlig dårligere preparat i behandling av komatøse pasienter ?
Så Bastian, spørsmålet ditt er godt spurt.
Og man må igang med den evige tankerepetisjon uten at det kommer den store fornuft ut av det.
Levaxin er T4 som MÅ innom de-jodisering før stoffskiftehormonet fremstår brukelig. Og det skjer etter 3 uker ? Så sier skriften......
1. Er det ikke stoffskiftehormoner man trenger ?
2. Er det T4 som er viktig - og IKKE T3 ?
3. Enda fler glupe spørsmål ?
Ut i fra hvordan kroppen min reagerer på fysisk aktivitet så tyder ting på at jeg må ha ekstra påfyll av T3 for bedre restituering. Uten det blir jeg hypo så det holder, nesten sengeliggende og smågal i hodet :).
Mulig det er fordi lageret mitt av T4 er for lite og at jeg ikke er på rett dose enda, men jeg tenker no at kjertelen sikkert lager T3 etter behov og
at det kanskje kan være en løsning å fylle opp ekstra etter harde strabaser som skirenn og evt sykkelritt.
Men, man lærer så lenge man lever :)
-
Har du prøvd 7-keto ?
Er mitt oppi et forsøk - virker som jeg får mer fT3 av det.
Ellers tar det laaang tid ja.......
Og T4 må være høy om det skal komme nok T3 fra dejoderingen. Her er selen viktig og 7k ser ut til å funke hos noen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Har du prøvd 7-keto ?
Er mitt oppi et forsøk - virker som jeg får mer fT3 av det.
Ellers tar det laaang tid ja.......
Og T4 må være høy om det skal komme nok T3 fra dejoderingen. Her er selen viktig og 7k ser ut til å funke hos noen.
Skal huske dette Hansen. I mitt tilfelle så starter jeg med et handicap på 20% + evt tap i fordøyelsen grunnet "Ibd" og diverse operasjoner der, så jeg antar at jeg må relativt høyt i Ft4 før kroppen blir fornøyd.
-
Jeg endte jo opp med en akutt tykktarmsbetennelse da jeg var på Levaxin, og var siste dytten som skulle til for at jeg gikk over til Thyroide hormoner.
Har ikke merka noe til magen siden !
IDB kan godt være en direkte årsak av at stoffskiftet er for lavt - en kan trenge høyere doser da. Antagelig kan også D-vitaminmangel være en del av årsaks-sammenhengen.
Har du sjekka det ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Jeg endte jo opp med en akutt tykktarmsbetennelse da jeg var på Levaxin, og var siste dytten som skulle til for at jeg gikk over til Thyroide hormoner.
Har ikke merka noe til magen siden !
IDB kan godt være en direkte årsak av at stoffskiftet er for lavt - en kan trenge høyere doser da. Antagelig kan også D-vitaminmangel være en del av årsaks-sammenhengen.
Har du sjekka det ?
Takk for tipset, men min Ibd har en diagnose og jeg er operert for lenge siden for denne. Veien gjennom fordøyelsen er endel kortere nå enn før for å si det slik...
;)
-
Jeg synes dette var en interessant debatt. Hva med thyroid i sånne plaster da? Så vidt jeg vet finnes det p-pille plaster og nikotinplaster som visstnok skal avgi en liten dose med hormoner (eller nikotin) sånn jevnt fordelt utover døgnet. Ville det vært mulig med thyroider? Kanskje opptaket hadde blitt jevnere evt mer pålitelig da? Bare en tanke altså....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Hva med thyroid i sånne plaster da? Så vidt jeg vet finnes det p-pille plaster og nikotinplaster som visstnok skal avgi en liten dose med hormoner (eller nikotin) sånn jevnt fordelt utover døgnet. Ville det vært mulig med thyroider? Kanskje opptaket hadde blitt jevnere evt mer pålitelig da? Bare en tanke altså....
Plastre ved jeg ikke, men det ser ud til at svenskerne tænker i "slow release"-baner allerede:
Sitat:
En belgisk forskargrupp hade i en kombinationsbehandling som första steg undersökt hur man skall ge patienten trijodtyronin i s.k. slow release form (dvs. en tablett med fördröjd frigöring av trijodtyronin). Om man skall ge trijodtyronin på ett sätt som liknar det man finner i människokroppen måste man göra på detta sätt - och man fann att man fick samma hormonnivåer som i friska människor. Sannolikt kommer om några år tabletter med kombinationsbehandling på detta sätt att vara ganska vanliga anser Professor Ernst Nyström, vid Sahlgrenska sjukhuset, Göteborg.
Citeret fra Vigdis' tråd Hypotyreos Rapport. Jeg mener faktisk, at jeg har allerede set T3 som slow-release-tabletter, men det var vist i det meget fjerne udland. smilja1
-
Vi snakker som om kjertelen lager kun en bestemt mengde hormoner 24/7/365 og sånn er det vel ikke ??
Er det ikke slik at det er litt dynamikk i denne prosessen avhengig av bl.annet årstid og aktiviteter ?
-
Sitat:
Vi snakker som om kjertelen lager kun en bestemt mengde hormoner 24/7/365 og sånn er det vel ikke ??
Nei, det er jo ikke sånn... Hvis det var det, ville det vært utrolig mye enklere å finne ut av hvor mye medisin jeg trengte. Det som var tanken min med et sånt plaster, var at medisintilførselen kunne bli mer stabil, uavhengig av hvordan tarmopptaket vårt fungerte. Det var bare en tanke jeg lekte med altså :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
knokkel
Nei, det er jo ikke sånn... Hvis det var det, ville det vært utrolig mye enklere å finne ut av hvor mye medisin jeg trengte. Det som var tanken min med et sånt plaster, var at medisintilførselen kunne bli mer stabil, uavhengig av hvordan tarmopptaket vårt fungerte. Det var bare en tanke jeg lekte med altså :)
Helt enig :) Skal gjerne teste et plaster om det kommer.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bastian
Er det ikke slik at det er litt dynamikk i denne prosessen avhengig av bl.annet årstid og aktiviteter ?
Et plaster hadde nok vært spennende, men det er nok sansynlig at dette måtte på om kvelden og av om morran dersom det skulle inneholde T3, og jeg er ikke sikker på om det er så hensiktsmessig, siden man da måtte ta det hver dag som en tablett.
Den store forskjellen på oss og en diabetiker er at diabetikeren kan måle effekten eller behovet kroppen hans har for insulin i blodsukkernivået sitt. Per nå kan ikke vi hypothyreosepasienter det. Det er derfor det er så viktig for oss å lære sykdommen å kjenne, slik at vi selv har en viss ide om behov for doseøkning ved vinter/trening osv. Derfor er det en lettelse når vi ser at det begynner å dukke opp legeabefalinger som sier at dosen skal økes når det er kaldt, fordi det gjør det mer legitimt for oss pasienter å stole på seg selv. Vi får en bekreftelse. Jeg fikk iallefall det, fordi jeg alltid har hatt det tungt om høsten. Men jeg skulle ønske det kom flere slike anbefalinger iforhold til trening osv.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Et plaster hadde nok vært spennende, men det er nok sansynlig at dette måtte på om kvelden og av om morran dersom det skulle inneholde T3, og jeg er ikke sikker på om det er så hensiktsmessig, siden man da måtte ta det hver dag som en tablett.
Depotmedisiner finnes jo, også i plaster om jeg ikke tar helt feil da.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Den store forskjellen på oss og en diabetiker er at diabetikeren kan måle effekten eller behovet kroppen hans har for insulin i blodsukkernivået sitt. Per nå kan ikke vi hypothyreosepasienter det.
Googla litt i går etter et portabelt måleinstrument slik diabetikerne har men fant ikke noen.
Er vel bare CSI som har portable mass spectrometer maskiner...
:)
Men, det er veldig rart at det ikke finnes målinger på døgnvariasjoner i hormonnivåene til sånne som oss.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det er derfor det er så viktig for oss å lære sykdommen å kjenne, slik at vi selv har en viss ide om behov for doseøkning ved vinter/trening osv. Derfor er det en lettelse når vi ser at det begynner å dukke opp legeabefalinger som sier at dosen skal økes når det er kaldt, fordi det gjør det mer legitimt for oss pasienter å stole på seg selv. Vi får en bekreftelse. Jeg fikk iallefall det, fordi jeg alltid har hatt det tungt om høsten. Men jeg skulle ønske det kom flere slike anbefalinger iforhold til trening osv.
Enig, derfor heller jeg til at jeg kanskje må tenke på å ta ekstra tilskudd i forbindelse med trening, kulde og andre anstrengende perioder.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bastian
Depotmedisiner finnes jo, også i plaster om jeg ikke tar helt feil da.
Googla litt i går etter et portabelt måleinstrument slik diabetikerne har men fant ikke noen.
Er vel bare CSI som har portable mass spectrometer maskiner...
Men, det er veldig rart at det ikke finnes målinger på døgnvariasjoner i hormonnivåene til sånne som oss.
Enig, derfor heller jeg til at jeg kanskje må tenke på å ta ekstra tilskudd i forbindelse med trening, kulde og andre anstrengende perioder.
Joda, depotmedisiner finnes i plaster, men plasteret vil ikke ta henyn til at T3 er et våkenthormon og du vil derfor få en jevn serumkonsentrasjon hele døgnet av T3, hvilket ikke er så heldig for de fleste av oss med tanke på søvn mm.
Årsaken til at det ikke finnes noe ordentilig måleinstrument som CSI har :lol: er rett og slett at de ikke vet hva vi skal måle. Vi vet noe om hvordan stoffskiftehormoner virker, men på langt nær mye. Og den dagen vi finner ut hva vi skal måle, må vi finne ut hvordan det går an å måle det. Og dette er jo ikke snakk om ett hormon, men flere. Med diabetes måles blodsukkeret, ikke insulinnivået, altså effekten av insulin. Ved hypothyreose måles hormonnivået, ikke effekten av hormonet. Det er dette som blir så feil i mitt hodet, fordi da er det ikke rom for at det kan være individuelle variasjoner i forhold til hvor mye hormon den enkelte trenger. Verken fra person til person, eller i forhold til årstid og aktivitet:|
-
Sitat:
Joda, depotmedisiner finnes i plaster, men plasteret vil ikke ta henyn til at T3 er et våkenthormon og du vil derfor få en jevn serumkonsentrasjon hele døgnet av T3, hvilket ikke er så heldig for de fleste av oss med tanke på søvn mm.
Det tenkte jeg ikke på... Bra du arresterer meg:)
Dvs at det finnes bare plaster som gir en noenlunde jevn strøm av hormoner e.l? Synd det ikke går an å lage plaster som gir ut hormoner etter døgnrytme :mrgreen: vink11
-
Tror det meste er mulig så lenge nok folk og rett folk er villige til å gjøre noe med det.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bastian
Tror det meste er mulig så lenge nok folk og rett folk er villige til å gjøre noe med det.
Jepp...vi er bare ikke "spennende" nok...men bare vent til de oppdager at vi bruker masse penger på helsa vår, DA blir vi spennende da:lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jepp...vi er bare ikke "spennende" nok...men bare vent til de oppdager at vi bruker masse penger på helsa vår, DA blir vi spennende da:lol:
hehe, ja du sier noe der !
-
Acta Med Scand. 1975 Jun;197(6):471-2.
Subcutaneous administration of sodium l-thyroxine to patients with hypothyroidism.
Ljunggren JG, Persson B.
Abstract
Two patients with primary hypothyroidism are described in whom an euthyroid condition could not be achieved by oral administration of L-thyroxine, L-triiodothyronine or desiccated thyroid. Daily subcutaneous injections of L-thyroxine normalized the thyroxine and triiodothyronine levels in the blood and the patients became euthyroid.
PMID: 1155222 [PubMed - indexed for MEDLINE]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1155222
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...954.x/abstract
Schweiz Med Wochenschr. 1978 Mar 18;108(11):416-8.
Once-weekly intravenous L-thyroxine replacement in hypothyroidism.
[Article in German]
Wenzel KW.
Abstract
A 58-year-old female patient with gastrointestinal complications also had primary hypothyroidism which proved therapy-resistant against high-dosage oral replacement with L-thyroxine or an L-thyroxine/L-triiodothyronine combination. Administration of four intravenous injections each of 2 mg L-thyroxine given at weekly intervals brought about a clinical and chemical euthyroid state. Thereafter it was possible to adopt an oral L-thyroxine replacement procedure without complications. Intravenous replacement of L-thyroxine and later transfer to oral medication appears a superior and safer method than the daily subcutaneous or intramuscular administration described hitherto.
PMID: 628826 [PubMed - indexed for MEDLINE]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/628826
J Int Med Res. 2002 Jul-Aug;30(4):463-5.
A case of refractory hypothyroidism requiring daily intravenous thyroxine.
Nagaoka T, Miyakoshi H, Takamura T, Nagai Y, Matsushita S, Kaneko S, Kobayashi K.
Abstract
Most patients with hypothyroidism respond to administration of oral thyroxine at a maintenance dose of 50-175 micrograms/day.
This is the first documented patient with post-operative hypothyroidism who required about 10 times the standard dose of thyroxine, and whose symptoms only resolved when intravenous thyroxine was administered daily. Our findings support the benefits of daily intravenous therapy with thyroxine in this case.
PMID: 12235934 [PubMed - indexed for MEDLINE]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12235934
http://imr.sagepub.com/content/30/4/463.full.pdf (full PDF)