-
Desperat mann på let etter hjelp!
Hei alle sammen. Jeg er ny her på forumet og håper noen kan hjelpe meg med både å tolke det jeg har av blodprøvesvar og eventuelt hjelp til å finne en endokronolog i midtnorge som jobber ut fra fornuftige teorier når det gjelder blant annet hypotyreose og andre forstyrrelser i hormonsystemet.
Jeg er en mann i tidlig i 40 åra som store deler av livet har merket at kroppen ikke har fungert som den skal. Har hatt flere kriser i livet med de aller fleste symptomer på blant annet hypotyreose. Sist novenmber sa kroppen stopp og jeg det ble to akutte innleggelser med alvorlige symptomer uten at legene klarte å finne noe. Er antakeligvis den i modtnorge som har vært utredet mest det site året. Og da mener jeg ALT. Vi snakker om MR, CT med og uten kontraster, ultralyd hjerte, nyrer lever, gastroskopi, endoskopi an you name it. De alvorlige symptomene har vedvart i over 8 måneder nå, og jeg er totalt utmattet og desperat etter å finne årsaken. Legene mistenkte ME og jeg ble også utredet for dette. Fikk beskjed på å ta det rolig og vente til kroppen tok seg inn igjen.
I kriseperiodene er jeg svært redusert og får mye kramper i buken, spesielt etter at jeg legger meg ned til natten. Svettetokter (kaldsvetting i hender og føtter, nedsatt kroppstemperatur og iskald på føtter og hender. Kramper i spiserøret med syrereflux og svært tørr tunge. Selv om spyttproduksjonen går helt banana. Klarer knapt å svelge unna. Øm i nyreregionen. Fysisk tungt å puste. Verker i ledd og mister følelsen i de ytterste fingrene på hver hånd. Forstoppelser og diaré. Ja, det er ikke måte på hvor mange symptomer jeg får. Vi kan komme tilbake til flere senere om dere vil det. Når kriseperiodene fader sakte ut kommer jeg tilbake til alle de symptomene jeg kan lese om hypotyreose. Det er ikke ett symptom i listen deres jeg ikke kan si er der.
Er ellers av en person som har tvunget meg selv til å overse symptomer i alle år og godtatt de som en del av meg. Men nå ser det ut til at kroppen min totalt nekter å godta en hver for for aktivitet uten å gi krisesymptomer.
Under de mest akutte illebefinnende ble det tatt en rekke blodprøver som selvsagt var myntet på akuttmedisin, men også endel prøver rettet mot blant annet skjoldbruskkjertel. Prøvene er selvsagt innefor normalverdiene, men jeg ønsker at dere kan kommentere de ut fra deres terorier. Var svært dårlig på dette tidspunktet, men HELT frisk i legenes øyne.
S-TSH 0,86 (0,2-4)
S-fT4 15 (15-19)
S-fT3 4,3 (3,6-6)
Har vært plaget med en del ødem opp igjennom årene, men etter siste åttemånedersperiode har dette økt betraktelig. Dype sokkemerker er helt vanlig og i perioder kraftig ødem på ankler, legger mageregionen, hender og brystene. Ser enkelte dager ut som en boddybuilder. Ødemene er som regel borte igjen om morgenen. Mitt problem ovenfor legen min er at alle mine symptomer er svært fremtredene sent på dagen og ikke i kontortid for leger. Slet derfor lenge med å "bevise" ovenfor legen hvor ille ting var. Tenker da på krampene jeg hadde om natten og ødemene som blomstret til kvelds. Begynte etter en tid å ta bilder som jeg tok med på legekontoret. Etter å ha vist bildene av alle ødemene ble plutselig ME utredningen/diagnosen avvist. og henvisning til indremedisin i Kr.Sund ble søkt. Men så er det slik nå da at legen min, sykehuset i Kr.Sund og Molde ikke lenger vil se meg (jeg er jo frisk!). Min lege fikk beskjed fra Kr.Sund om at de ikke trodde de ville finne ut noe uten å ta noen spesielle blodprøver pluss en spesiell avføringsprøve. Jeg blir helt oppgitt av hvordan helsevesenet behandler personer de ikke har kunnskap til å finne ut hva feiler. Såvidt jeg forsto på min lege, så skulle disse prøvene være helt avgjørende for om jeg fikk komme, og de var i tillegg ikke beregnet på annet enn å avklare tegn på hjertesvik og nyresvikt. Jeg vet selv at i "gode perioder", så funker begge disse 100%. Er derfor nå desperat ette å ta skjeen i egen hånd (privatleger) for å få fortgang i sakene. Vet dere om det finnes noe her oppe hos oss det GÅR an å snakke fornuftig med?
Huff. Jeg lovet meg selv at dette skulle bli kort og lettfattelig, men det ser ikke slik ut! :D
Takk for et flott og informativt forum!
-
Sv: Desperat mann på let etter hjelp!
Bare til tolking av viste prøveresultater.
Prøvene viser "normale" forhold slik de vanligvis tolkes.
Men .....
Det er slik da, at dette er en øyeblikksverdi slik forholdne var i takningsøyeblikket.
For at prøven skal kunne sammenlignes med referanseverdiene, skal den også avlegges slik de prøvene som danner referansegrunnlaget er avlagt.
Det vil si fastende om morgenen - og man skal være antatt frisk for å bli med i referansegrunnlaget.
Prøvene er døgnvariable.
Er ref. for fT4 korrekt ?
15 er bare et tall.
Hvis du må ha 20 eller 25 for å fungere er 15 symptomgivene selv om det er aldri så mye innenfor de statistiske ref.grenser.
Og .....
Så er det jo sånn da, at om det løper en masse arbeidere rundt på verkstedgulvet er det ikke sikkert det blir gjort noe.
Man kan ikke måle om stoffskiftehormoner i blodet gjør noe, bare at de er der.
Så har jo ikke jeg erfaring med tilfeller som dette.
Mange av de symptomene du nevner opptrer også i andre sammenheng enn stoffskiftet. Men de opptrer jo der da.
Og de opptrer i andre hormonelle situasjoner, feks binyreproblematikk.
Legene er enda dårligere i den disiplinen !
Og jeg må si at hele settingen likner min på det tidspunktet.
Ingen fant ut noe og jeg ble hypokonderforklart og overlatt til meg selv - bare fordi jeg ville være frisk.
-
Holly shit!!! Hvilken forfærdelig beretning.....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
Huff. Jeg lovet meg selv at dette skulle bli kort og lettfattelig, men det ser ikke slik ut! :D
Hej BerKath tro2
Det er sørme letfatteligt nok du har skrevet om dine kvaler. Letfatteligt nok til, at jeg end ikke vil begynde forsøge dykke ned i alle detaljer i din beskrivelse, fordi du har slet ikke brug for enkeltsvise forklaringer på hvert et symptom du har beskrevet. Dertil er der kun alt for meget "blandet" at forholde sig til og hvad du har brug for er, at få lov til at starte (liksom) forfra, et sted hvor du har bedre kontrol over det som sker. Bedre kontrol end nu, som jeg læser din beskrivelse af din Golgotha-vandring.
Din beskrivelse skriger til himmels om, at du lider af en systemisk hormonbrist man ikke kan udrede for ved at rette fokus på et enkelt organ eller kirtel. Det øjeblik er forpasset for længe siden, hvor det nok gik galt i en af dine hormonkirtler, hvor du enten har holdt for længe ud uden at klage, eller er det lægerne, der forfulgte teorien (teorier) om en organsygdom, så en til, så den næste og næste igen, indtil der ikke er mere at udrede for.... altså i forhold til hvor lægernes egen viden hører op og sætter grænserne.
Her i Skandinavien er hormonsygdomme betragtet som enkle og nemme. Enten har vi diabetes, eller Cushing's, eller Addison's, eller en krystalklar primær hypothyreose, helst med antistoffer.... så er grænsen for mainstreamlægernes formåen nået. Det skal helst være nemt og lige til at diagnostisere, ellers er patienten bare "syg-i-hovedet". Det er godt nok groft skitseret, men i hovedsagen er det sådan det sker. Lider man af en bredtfavnende systemisk hormonlidelse nøjes lægerne i vores små lande i Skandinavien med at give fortabt og deres patienter får lov til at gå for lud og koldt vand, som det er sket for dig.
Den bedste mulighed du fortsat har tilbage at anvende er, at du selv sørger for et nyt udgangspunkt for et nyt diagnoseforsøg, du må skaffe på egen hånd inden du kontakter lægerne igen. Det som de har respekt for er hvad andre læger har analyseret og beskrevet frem til en konklusion og anbefaling af behandling. Det kan du opnå ved selv at købe de nødvendige analyser, som så bliver returnerert til dig ledsaget af netop en omhyggelig gennemgang og konklusion du kan have med i hånden når du skal kontakte lægerne igen.
Som jeg læser din beretning, har du brug for 1 sæt af hormontests ved spytprøver inden du kan komme videre: Comprehensive Male Hormone Profile (mere udførligt PDF). Den manliga hormonprofilen genomförs med flera salivprov som tas under loppet av ett dygn. Höga halter testosteron kan indikera androgenresistens. Låga halter kan indikera bl a skrumplever, förhöjda blodfetter och för tidigt åldrande. Analys av melatonin, kortisol, DHEA och DHEA-S visar eventuell riskorsak till viktproblem, stress, sömnproblem, utmattning, immundysfunktion och hjärtkärlsjukdom. Analysen utförs vid Great Smokies Lab i USA. Analyssvaret kan ta 3 veckor. Og du vil ved samme prøvetagning få din binyrestatus konstateret.
Nu er det sådan, at man sædvanligvis (i Norge) presser på at den slags prøver købes kun gennem det norske Bio Medisinsk Laboratorium AS (BMLab), men for det første tilbyder BMLab ikke en total mandlig hormonprofil (som omfatter mere end kun testosteron) og for det andet kræver BMLab at enhver rekvisition (selv om patienten selv betaler) skal godkendes af en læge: "Pasienter kan ikke rekvirere analyser på egen hånd. Pasienter må ha oppsøkt en lege/behandler som nevnt under pkt. 5 og 6 som kan rekvirere analysen(e)." BMLab's Rekvisitionskema kan læses her.
Det betyder, at for at benytte sig af BMLab's services er den samme patient, som allerede flere gange er blevet svigtet af en række læger, nu igen skal (liksom) gå bodsgang til samme læger for at bede og tigge om lov til at få foretaget de "sidste-rednings-prøver" patienten selv betaler for. Kun få læger er så storsindede og fair, at de ikke vil betragte sådan en anmodning som kritik af deres hidtidige lægelige ekspertise (læs: nederlag). De fleste læger tager den slags bøn (fra patienten) ilde op og nægter at hjælpe med at godkende rekvisitionen.
Det er grunden til, at mange norske patienter forsøger i stedet at få de nødvendige prøver udført gennem Scandlab. Det som er genvinst ved at benytte Scandlab er, at når analyseresultater kommer tilbage, ledsages de af en hel udførlig og fagligt uangribelig gennemgang af resultater. Det er jeg ikke sikker på (så vidt jeg kunne læse mig til ud fra hvad der er berettet om) BMLab's analyserapport kan matche.
Når du så en skønne dag står med en hel helheds gennemgang af din hormonstatus, da kan du forfra komme videre i et nyt forsøg på at hitte rede i, hvad i alverden er der galt og hvordan genvinde helse, helt eller næsten. Det er meget svært for vores læger at ignorere de bedste eksperters "sort på hvidt" beskrivelse af ens hormonstatus og hvad det kan medføre af konkrete sygdomme/helseplager. Jeg ved, at flere her har opnået overhovedet at komme videre og har fået en stor helsegevinst af "fremgangsmåden" jeg her har beskrevet her: først eget køb af analyser, der (liksom) genåbner lægernes øjne og så kommer man videre derfra.
Håber du vil overveje mit "slagplan" (strategi). vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Er ref. for fT4 korrekt ?
15 er bare et tall.
Hvis du må ha 20 eller 25 for å fungere er 15 symptomgivene selv om det er aldri så mye innenfor de statistiske ref.grenser.
Ref. området for S-fT4 var feil, skal være S-fT4 15 (10-19). :wink:
-
Helt enig med Anisa--tenkte på spyttprøver med en gang jeg leste innlegget ditt.
Krampene i mageregion, svært vanskelig for å puste m.m. kjenner jeg godt igjen--hos meg følger det hypotyreosen og evnt. undermedisinering.
Scanlab er BRA.
Du får som sagt svarene i posten, og det følger med en god beskrivel av prøvesvara.
Gå for den!!!
-
[Tusen takk for flotte svar alle sammen! Anisa, du har virkelig brukt tid på å svare meg, det er jeg veldig takknemlig for. Ser at ScanLab har flere mannlige hormontester. Er det den som på norsk heter Omfattende Manlig Hormonprofil, eller er det Komplett Manlig Hormonprofil du mener? Prisene er stive ser jeg, men hva gjør man ikke for helsa... Jeg skal absulutt vurdere dette.
Jeg er så "uheldig" :lol: å ha både far(pensjonist i år 73 år) og bror som var/er privatpraktiserende leger. Disse bor desverre veldig langt unna meg, og har derfor fulgt prosessen min på avstand. De har jo begge vokst opp med meg. og vet godt begge to at jeg har slitt mye med uforklarlige symptomer oppigjennom årene. Utfra det de nå får høre, så snakkes det mere og mere om endokrinologiske problemer. De er begge rystet over hvordan det hele nå utvikler seg, både med symptomene og legenes (les: fastlege og sykehusleger) behandlingsvalg. Er selv så svak i øyeblikket at jeg ikke føler kreftene strekker til for å hverken argumentere for eller imot det de velger av metoder. Jeg har prøvd enkelte ganger, men det blir avføyd pga. alle de negative prøvene.... hmmm. :sad:
Jeg har prøvd å finne noen spesialister her inne i mitt område, men finner ingen konkrete bortsett fra Dr, Thor Haug i Molde. Noen som vet om han "liker" slike tilfeller som meg? Send gjerne PM om det ikke er lov å skrive om leger her inne.
Grunnen til den vannvittige uredningen på kort tid i november var at jeg ble så blå på hender og føtter. Mistanke om noe alvorlig var høyst til stede i starten, men ingen maskiner eller tester viste noe som helst. Alle så det, men ingen trodde på det liksom... Men det er klart at det var noe... Disse episoden skulle gjenta seg mange ganger (uten innleggelse - det holdt med 2 innlegelser for meg hvor jeg bare ble sendt hjem med ordene "Du er frisk!". Ble dødsyk av påkjenningene). Det var helt vilt. Jeg tålte overhode ikke å utøve fysiske bevegelser, og spesielt bruk av ryggmuskulatur. Da endte det med forferdelige symptomer som kom opp til et døgn etterpå. Gjerne veldig sent på kvelden eller på natta. Aldri utløst direkte. Varte i 2 til 6 timer. Jeg lurer nå på.... hva skjer med kroppen når den er totalt tom for hormoner (les: alt som kroppen må ha). Kan kritiske situasjoner som dette utløses da?
Jeg er desverre også av typen som heller ligger hjemme å lider enn å gå til lege. Har vel knapt tatt en hodepinetablett eller vært innom der før noember i fjor. Kan vel kanskje takke meg selv for at dette har kommet så lang som det har gjort.
Når man er så syk som dette og ikke blir trodd, så blir man ofte sittende og selvdiagnostisere seg på nettet. Og jeg ender bestandig opp med hypotyreose. Kjenner igjen alle symptomene. Og da mener jeg alle! Flere ting kan også styrke teorien (har lest på nettet http://www.stoffskifte.info) f.eks. Ble jeg gråhåret i en alder av bare 21år. Og da mener jeg grå. :eek:
hmmm. nå får jeg bremse litt her. xx2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
hmmm. nå får jeg bremse litt her. xx2
La` være med at bremse... bare skriv løs som hjertet begærer, mens vi tænker. tro2
Forresten kan gråt hår i utide være et af tegnene på mangel på testosteron, ACTH eller væksthormon, eller dem alle tre. Men "mangel" i forhold til de satans "referenceområder" kan være svær at få bekræftet i det vores uvidende helsevæsen. Prøv at se på denne tråd og se om du kan genkende noget af det beskrevne.
Blåfarvning af hænder og fødder, eller andre dele af kroppen hedder cyanose eller cyanosis. Har du været inde på Wrongdiagnosis.com?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
[
Jeg har prøvd å finne noen spesialister her inne i mitt område, men finner ingen konkrete bortsett fra Dr, Thor Haug i Molde. Noen som vet om han "liker" slike tilfeller som meg? Send gjerne PM om det ikke er lov å skrive om leger her inne.
"Du er frisk!". Ble dødsyk av påkjenningene).
Jeg er desverre også av typen som heller ligger hjemme å lider enn å gå til lege.
Når man er så syk som dette og ikke blir trodd, så blir man ofte sittende og selvdiagnostisere seg på nettet.
Historien din er trist, men dessverre ikke unik:sad:
Husk at det er fritt sykehusvalg i Norge, så ikke heng deg opp i de sykehusene (endokrinologene) du tilhører. Aker sykehus har s****kompetanse på endokrinologi i Norge, men det er slett ikke alle endokrinologer der som får "stjerne i boka" heller, hva menneskebehandling angår:?
Jeg blir rett og slett sintdesp2 når jeg hører at de sier til deg at "du er frisk", når de burde si "vi klarer dessverre ikke å finne ut hva du feiler", for det er det dette dreier seg om. Du sier at du driver selvdiagnose på nett...det gjør folk som ikke får hjelp på annet vis. Vi forsøker bare å hjelpe oss selv. Og jo mindre hjelp vi opplever å få, jo mindre atraktivt blir det å oppsøke lege, bare for å sitte igjen med en ny skuffelse.
Mange av oss på dette forumet bruker av egen lommebok for å få legehjelp av de legesentre som tenker mer helhetsmedisinsk. Det koster, men vi blir sett og hørt og får hjelp.
Krysser fingrene for deg og håper du finner en vei mot bedre helse.kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
La` være med at bremse... bare skriv løs som hjertet begærer, mens vi tænker. tro2
Forresten kan gråt hår i utide være et af tegnene på mangel på testosteron, ACTH eller væksthormon, eller dem alle tre. Men "mangel" i forhold til de satans
"referenceområder" kan være svær at få bekræftet i det vores uvidende helsevæsen. Prøv at se på
denne tråd og se om du kan genkende noget af det beskrevne.
Blåfarvning af hænder og fødder, eller andre dele af kroppen hedder
cyanose eller
cyanosis. Har du været inde på
Wrongdiagnosis.com?
Wow du er flink! Takker igjen for innsatsen. Har sett igjennom linkene dine og det med testosteron og veksthormoner stemmer best. Når det gjelder ACTH var dette testet sammen med aldosteron og renin i serum. Disse var negative. Det jeg finner på wrongdiagnosis.com om blå hender (cyanose) er bl.a Raynauds syndrom eller sirkulasjonsproblemer som umiddelbart bør undersøkes. Det siste er det sjekket for og Raynauds er det ikke. Noen fysiske tester som å holde fingre under kaldt vann og slikt gir ikke ønsket resultat. Men at det er et sirkulasjonsproblem som ingen finner ut av er det ikke tvil om. kednej1 Det med blåheten er sjeldent der nå, men jeg kjenner i fingrene at det er "er like i nærheten". Men det skjer ikke. Nå blir de for det meste bleke...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Historien din er trist, men dessverre ikke unik:sad:
.....................og får hjelp.
Krysser fingrene for deg og håper du finner en vei mot bedre helse.kram1
Ja, man blir veldig desperat av å være syk uten at noen finner ut av noe. Vi vurderer nå fritt sykehusvalg og privatklinikker. Vi er akkurat der nå. Vi innser at vi ikke kommer lenger med helsevesenet. Vi er også klar over at det kan koste og er villig til å betale det for å bli frisk.
Takker så mye for lykkeønskningene
-
Hvis du vurderer privatklinikk, ville jeg vel vurdert endokrinologen Hertoghe i Belgia, dersom du har råd. Han sjekker hele hormonsystemet, ut fra det jeg har lest her og andre steder på nett av de som har vært hos ham. utfra det jeg har lest tror jeg han er den beste.
-
For å komme litt tilbake til blodprøvene mine, så lurer jeg på om fT3 har noen betydning i denne sammenhengen. Ser at den ligger i nedre grense hos meg. Samtidig som vi snakker om blodprøver, så lurer jeg på hvilke prøver jeg bør ta for å få et mere korrekt bilde på det hele enn bare disse tre som jeg finner i papirene mine. Har lest og lest på forumet, og funnet dette:
Anti TPO
TRAS
TSH
fT4
fT3
... er klar over at det finnes flere, men er disse 5 de viktigste?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hvis du vurderer privatklinikk, ville jeg vel vurdert endokrinologen Hertoghe i Belgia, dersom du har råd. Han sjekker hele hormonsystemet, ut fra det jeg har lest her og andre steder på nett av de som har vært hos ham. utfra det jeg har lest tror jeg han er den beste.
Ja, jeg vurderer også privatklinikker. Jeg noterer meg det du skriver. Tusen takk Vigdis!! Vet du ca. hva det vil koste? :wink:
-
Anti TPO - er antistoffer mot det vev kjertlen består av. Gir lav fT4
TRAS - er antistoffer mot kjertlens TSH-reseptor. Gir oftest høy fT4, men kan gi lav ! Ofte oversett og ikke utført på paienter med lav fT4 av den grunn.
TSH - Styringshormon som regulerer kjertlens tilgang på Jod.
fT4 - lager av prohormoner for stoffskiftehormoner
fT3 - stoffskiftehormonet.
Disse hører jo med i en seriøs utredning alle sammen.
Jod (døgnurin) er viktig - ellers kan ikke kjertlen produsere. Er ofte oversett og sjelden tatt prøve. Leger arumenterer ofte med at prøven er undødvendig for det er så sjeldent at noen har det.
Vel - bør man ikke ta dem nettopp derfor i tilfeller som ditt ?
Så finnes det jo mange forskjellige typer av celleresistens - noen kaller det også Hypothyreose2. (lign. Diabetes2) Jeg liker ikke den betegnelsen, for den har ikke noe med kjertelen å gjøre.
Celleresistens er at cellene ikke vil ta imot de stoffskiftehormonene som er der. Kjertlen er ok.
Det finnes tester for noen av tilstandene (gentester)
Det hevdes fra faglig hold at disse tilstandene er sjeldne.
Men leter man seriøst etter dem, eller hypokondrerforklares de og sendes til psykiatri ?
-
Hei du!
Testosteron-mangel er mer utbredt enn hva man kan få inntrykk av. Men i likhet med hypothyreose er referanseverdier fra blodprøver gullstandarden, og ikke kliniske symptomer!
Testosteron-mangel har mange overlappende symptomer med hypotyreose. På mine testosteron prøver så jeg at mitt totale testosteronivå lå heeelt i nedre grense, det samme gjorde min SHBG (sex-hormone-binding globulin). Da jeg gjorde min endo oppmerksom på dette sa han at det bare viser at det frie "biologiske" testosteronet var høyt så dette var kun positivt. Det frie testosteronet ble ikke målt i blodprøven så det kunne jeg ikke etterprøve der og da.
Etter nærmere undersøkelser for min egen del fant jeg at:
Low serum SHBG, low total testosterone, and clinical AD are associated with increased risk of developing MetS over time, particularly in nonoverweight, middle-aged men (BMI, <25). Together, these results suggest that low SHBG and/or AD may provide early warning signs for cardiovascular risk and an opportunity for early intervention in nonobese men
MetS betyr det samme som metabolsk syndrom.
Dette sa endoen ingenting om....
heller ikke at:
MedWire News: Low levels of sex hormone-binding globulin (SHBG) predict Type 2 diabetes in men, even after adjusting for testosterone levels, show study results.
Har man insulin resistens som de fleste med metabolsk syndrom har kan man ha følgende symptomer:
1. Exhaustion - The most common symptom of Insulin Resistance is that it wears people out, with exhaustion being common. While there are some who are tired morning or afternoon, there are others with IR who are exhausted throughout the day.
2. Increased Blood Pressure - Due to the high levels of insulin that are circulating in the body, another symptom can be increased blood pressure. The fact is that most people with hypertenstion have too much insulin in their system.
3. Foggy Brain, Poor Memory - The fatigue associated with insulin resistance is not just physical. Therefore another symptom is brain fogginess in the forms of poor memory, inability to think creatively, forgetting what you were about to do, learning disabilities, and others.
4. Hypoglycemia, Low Blood Sugar - While low blood sugar is normal for most when meals are not eaten, prolonged periods of “hypoglycemia” is not a normal thing and can be a symptom of Insulin Resistance.
5. Bloating or Gas - Intestinal bloating or gas is produced from carbs in the diet. For many, excessive amounts of gas are a sign that one may have insulin resistance.
6. Sleepy After Eating a Meal - If one gets sleepy immediately after easting a meal containing 20-30% of carbohydrates that too can be a sign of the condition.
7. Large Buttocks, Large Abdomen - Prominent buttocks in women or a large abdomen in men is an indication of too much fat and are symptoms of Insulin Resistance.
8. Depression - An issue with depression is yet another symptom.
Mitt råd er å gå gjennom alle prøvesvarene dine og sjekke ut de verdiene som ligger helt i øvre eller nedre del av referanseområdet. Så kan du kryssjekke resultatene. La oss si at verdi A ligger på nedre del referanseverdier mens verdi C ligger helt i øvre del av referanseverdier så kan man google opp disse A+C og se om du finner noen treff. Kansje vil navnet på en ny diagnose dukke opp. Da kan du isåfall sjekke ut om det er andre verdier du har fått målt som sannsynligjør at diagnosen passer, eventuellt kan andre verdier du har avkrefte at dette er en potensiell diagnose for deg.
Selv har jeg subklinisk hypotyreose med høyeste målte tsh på 4.83, jeg har lavt testosteron-nivå, jeg har insulinresistens samt søvn-apne. Kortisol målt i blod var heller ikke optimalt da det ble målt. Videre har jeg høyt blodtrykk og dårlige kolesterolverdier, da spesielt triglyserider. Totalt sett har kombinasjonen av symptomene de forskjellige diagnosene gitt meg store problemer med å fungere adekvat.
Kan tilslutt nevne at jeg akkurat har funnet ut at folk med insulinresistens skiller ut mer magnesium i urinen enn andre. Ok jeg sjekker videre og finner:
Magnesium is a critical player in maintaining normal blood pressure levels, as well as muscle and nerve function, blood sugar regulation, bone health, and immune system maintenance.
Videre:
Magnesium is used in the production of prostaglandin E1, which is a powerful vasodilator. Typically, blood pressure rises as blood vessels harden and narrow, which causes the heart to exert increased force to circulate blood to body tissues. A vasodilator causes your blood vessels to relax and widen, allowing for easier blood flow and results in a lower blood pressure.
Neste gang jeg tar blodprøver kommer jeg definitivt til å få sjekket magnesium-verdiene mine! Men ingen lege har sålangt linket mitt høye blodtrykk mot insulinresistens og muligens magnesium mangel, nei slik må man funne ut selv....
Lykke til videre med din utdanning av deg selv og dine egne symptomer!
-
Hei Troj og takk for en flott samling med informasjon. Dette med testosteronmangel er interessant. Jeg har også en BMI < 25, og har alltid hatt det. Er forresten også høy (1.93cm/familiært - men jeg ble minst). Metabolsk syndrom er ikke det første man tenker på hos meg vil jeg tro ut fra det jeg kan lese andre steder.
Jeg har ført opp Testosteron og SHBG på ønskelisten for blodprøver. xx8
Finner ikke frie biologiske testosteron i listen over blodprøver som kan tas....
Når det gjelder Magnesium, så fikk jeg bakoversveis av symptomene. I den listen ligger mye av mine problemer. Spesielt dette med kramper og tetani (tremor). Fikk i 1994 diagnosen dystoni (som er tremor). Plages mye med tremor i nakke og rygg. Til tider også innvendig. Kjenner liksom hele kroppen disser. Utpreget i spesielle stillinger. Sittende litt foroverbøyd. Er også en del plaget med kramper i spiserrøret..... Det står der alt! hmm...
Hvis man leser om tetani, så ser man også at ionisert Kalsium kan ha sammenheng. Magnesium og ionisert Kalsium er ført opp på listen! xx8
Tusen tusen takk! Dette var meget interessant.
Andre spesielle symptomer som jeg ikke finner andre steder er at jeg plages med en sur smak (svak sitron) i munnen. Skulle tro det var magesyre, men jeg plages ikke med smerter i spiserør eller heshet som ville vært "vanlig" med syrereflux. Innbiller meg av og til at spyttet mitt produseres surt.. Noen som har hørt om dette?
Dette med reflekser for når man må på do har aldri vært normalt med meg. Når jeg må på do er det fordi jeg holder på å sprekke. Dette har medført at jeg kan urinere nesten 2 liter i slengen. Ikke bra. Må jo ha en blære som ligner en fotball. xx6 Gjelder forresten også bommelibom. Det medfører selvsagt forstoppelser. Det virker som om de normale signalene for dette er skadet/defekt/signalmangler(stoffer). Dette har vært slik så lenge jeg kan huske.
Seig svette og lite svetting. Virker som jeg kan svette mere igjennom hendene enn ellers på kroppen. Minner om tynn vaseline... Seigheten er værre når jeg har dårlige perioder.
Vel... da ble det pause igjen..... så skal jeg finne på mere. xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
Når det gjelder Magnesium, så fikk jeg bakoversveis av symptomene. I den listen ligger mye av mine problemer. Spesielt dette med kramper og tetani (tremor). Fikk i 1994 diagnosen dystoni (som er tremor). Plages mye med tremor i nakke og rygg. Til tider også innvendig. Kjenner liksom hele kroppen disser. Utpreget i spesielle stillinger. Sittende litt foroverbøyd. Er også en del plaget med kramper i spiserrøret..... Det står der alt! hmm...
Ja, måske gider du kaste et blik på tråden Ancient Magnesium? Selv folk som ellers reagerer mod "almindeligt" magnesiumtilskud (optagproblemer evt. i tarmen?), de rejser sig som en anden Lazarus efter at have gået over til denne (overraskende ukendte) magnesiumform.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
Andre spesielle symptomer som jeg ikke finner andre steder er at jeg plages med en sur smak (svak sitron) i munnen. Skulle tro det var magesyre, men jeg plages ikke med smerter i spiserør eller heshet som ville vært "vanlig" med syrereflux. Innbiller meg av og til at spyttet mitt produseres surt.. Noen som har hørt om dette?
Fænomenet hedder "phantom taste" eller phantogeusia og er ret typisk for bl.a. diabetes. Sikkert også i forhold til insulinresistens (Troj nævner), idet insulinresistens er jo en "omvendt" diabetes og er følsom over for samme kostjustering m.v. som den "ægte" (ikke insulinkrævende) diabetes. Prøv at søge på de to søgekriterier og se hvad der dukker op....
Uanset hvordan man ellers vender det og drejer, ja, så hvert et symptom du nævner peger i lige linje mod et hormonrelateret sammenhæng. Sikke noget... xx1
-
Har vært som en virvelvind på nette etter Magnesium. Mye kan tyde på at dette er ett av mine problemer. Grått hår, unormal svetting, kramper, tremor, tretthet, muskelsvakhet, langvarig diare....
Jeg har helt glemt å nevne at jeg på egen hånd tok Kenny De Merleir sin urintest på LGS (leaking gut syndrom). Kjøpte to for å være helt sikker. Tok testen 2 ganger med 14 dagers mellomrom. Begge testene hadde moderat utslag (midt på treet- positiv). Kom over testen i forbindelse med utredningen av postrivalt tretthetssyndrom (ME). Denne testen måler H2S i urin. Det vil si utskilt hydrogensulfid (gift) fra tarmene. Gift som dannes pga. ufordøyde proteiner i tarmen. Dette lekker over i blodet, renses i nyrene og vips, så kan man teste for om din kropp er forgiftet(kort fortalt). Tok sevsagt denne testen med til min lege, men han hadde ikke hørt om lekk tarm engang han stakkar. Jeg ble så forfjamset at det bare ble med dette. Jeg vet i hvertfall at giften H2S er observert i min urintest, og det betyr at tarmene ikke fungerer optimalt. Dette vil jo muligens også være en eventuell årsak til at enkelte stoffer ikke tas opp i kroppen.
Takk takk Anisa, du jobber hardt! Man finner jo det meste HER på forumet jo. xx8 Gikk inn på Mega Magnesium og leste hva den skulle hjelpe mot. Kunne jo like godt hett BerKath's Magnesium. :lol: Det blir å handle Magnesium....
Phantom Taste har jeg ikke hørt om før. Men noe er det. Jeg sitter flere timer uten å drikke eller spise, men det produseres altså hele tiden denne surbitre smaken. Surhet produserer vel også spytt, så det blir liksom en vond sirkel. Produserer jo snart mere spytt enn urin! xx7 Når det gjelder insulin og resistens, så kan jeg nevne at de på sykehuset fant mitt blodsukker på morgenen litt merkelig. Det var litt høyt for så å bli normalt. Min kone har diabetes type 1 og vi har i ettertid sjekket blodsukkeret hjemme også. Det rare er at blodsukkeret ofte er moderat høyt når jeg står opp for plutselig å bli normal. 7-8 (er ikke sikker på enheten).
-
Jeg pøser på! :D
Merket tilfeldig at jeg ble litt bedre når jeg var på hytta vår som bare er 15 minutter unna. Lurte fælt på hva som gjorde det. Ville ikke infinne meg med at det var av vi koste oss og slappet av. Etter å ha lest dette med Magnesium, så begynte jeg å tenke på hva vi gjør anerledes på hytta enn hjemme.... Så ser jeg at et av de produktene som innholder mye magnesium er egg (eggeplomme). På hytta har vi som fast regel at det skal være egg hver morgen! Aldri hjemme. Det er liksom på hytta det. xx6 Mulig dette er en ledetråd altså, og ikke bare fantasi...?
Jeg kommer også på andre produkter jeg får en "umiddelbar" velbefinnende av:
Smør
Leverpostei
Produkter jeg overhode ikke tåler
Hvitost (smeltet "kan" gå bra)
Kaffe
Alkohol
Paracetamol (panodil går fint)
Friske bær (syltede går fint) Jordbær er en værsting om den ikke er overmoden.
Ser ellers at vitamin D spiller en viktig rolle for å kunne ta opp mineraler i kroppen.
-
Jeg gikk jo med for lav D-vitamin, så hvis du ikke er mye i sola uten klær når skyggen er kortere enn deg kan du likegjerne begynne med D3 tabletter.
Kan jo være godt med en måling først, og jeg ville målt begge - altså både S-25-OH og S-1,25-OH.
Det er h.h.v lagervaren og den aktive formen.
-
Angående Hertoge, så vet jeg ikke priser, men vet at det er dyrt. Mange som går på Balder bruker fort 10-20 000 på første året, tester, medisiner, selve legetimen etc. Jeg antar at Hertoge (men jeg vet ikke) kanskje ikke blir så veldig mye mer enn 20 000, fordi du vil ikke gå der så ofte. Vet noen om han har ett nett sted med prise rog adresser, Anisa, vet du?http://www.hertoghe.eu/abstract/abst...combination-o/ var stedet jeg fant.
Nå så jeg spørsmålene Hertoge vil at du svarer på når du kommer til konsultasjon: http://www.hertoghe.eu/uploads/media...ENSIVE_ENG.pdf
Og her kan du se hvordan du bestiller time. Da går det an å spørre hva det koster. Mener noen på forumet som har vært hos ham sa at medisninene han foreskriver er rimeligere ved kjøp på apotek i Belgia enn om du lever resepten her til lands. Så om du foretar denne reisen, sett av tid til apoteket etterpå!
Her på forumet kan du blant annet lese om Hertoge her, hvor Lulu forteller om konsultasjon. Her er en annen tråd om Hertoge. Han har skrevet en bok, "Det handler om homoner". Ett eller flere bibliotek har den i Norge, den kan fjernlånes fra det biblioteket som har den. Håper du kommer et sted hvor du kan få hjelp. Det høres tøft ut, slik du beskriver det
-
Hei igjen! Var hos legen i dag pga. bl.a. utgått sykemelding og ønske om å få tatt prøver som penser mere inn på dette vi snakker om her. Han var i godlaget og vi snakket samen i nesten en time om symptomer og mulige årsaker. Jeg viste han lappen min med ønske om å få sjekket det vi har snakket om her (nevnte ikke det) inne. Han mente til min skuffelse at THS fT4 og fT3 var sjekket grundig nok, så han ønsket ikke å ta disse igjen. Men vi kunne ta resten. Disse ville eventuelt gi svar på om de tre ovenfornevnte er i orden. Så det ble tatt prøver på Anti TPO, TRAS, SHBG, Magnesium, ionisert Calsium, insulinresistens, testosteron osv. Også disse D vitaminprøvene dine n'Finn. Til og med noen prøver han kom på selv, som jeg ikke husker her og nå. Han sa at siden vi hadde kostet på så mye før, så hvorfor ikke. Da sa jeg at det antakeligvis ble dyrere med trygd. Han sa bare "ja" og fortsatte å krysse av i skjemaene.... Jeg sa også til han at jeg visste om en endokrinolog i Molde som var flink med folk som andre har gitt opp. Det skulle han gjøre, men ville vente til prøvesvarene var kommet tilbake slik at han (endoen i Molde) eventuelt også kunne få disse prøvene før jeg ble henvist. Veldig positiv dag selv om jeg er vant til at alt er normalt. Venter meg vel heller ikke at disse prøvene gir noe svar, men de er i hvertfall tatt. Det er viktig for meg. Synd at han ikke kunne krysset ut komplett for Hypotyreose. Jaja, ble sykemeldt en måned til og nå begynner jeg å få dårlig tid med å finne ut av dette. Skulle gjerne kjørt en privat undersøkelse paralelt med denne, men ser fordelen med at ens egen lege er innblandet hele veien. Vurderer å ringe Aleris i Trondheim i morgen... Vi får se....
Har hatt noen "bedre" dager nå, og nyter hvert eneste sekund. Det har blitt få av disse de siste 8 månedene. Men erfaringsmessig kommer de mørke skyene tilbake som lyn fra klar himmel. Jeg tvinger i meg ett egg om dagen nå, og det ser ut til at periodene hjemme (les annet svar lenger opp) også blir litt bedre. Det må være noe i egg som kroppen liker....
Takk Vigdis for opplysningnen. Jeg vurderer fortløpende slik undersøkelse.
-
hehe - jo , det kan fort bli dyrere enn et par prøver ekstra......
Så er det å vente ei uke til da.......
-
Huff, nå er jeg ordentlig deppa. Etter en uke i Molde for videre utredninger, har det ikke kommet ut noe som legene vil kalle årsak til mine problemer. Så da er det fremdeles status quo for min del.
Utredningene der gikk ut på full endokrinologisk utredning. Prøver for RA (revmatisk artritt) og noe så sjeldent som porfyri!! De siste kunne jeg jo fortalt dem at ikke stemte. Det var bare det at ei som tilfeldigvis hadde studert på Haukeland hadde vært norti dette og syntes de lignet. Ba spesifikt om å få tilsendt epikrise, men har ikke mottatt dette enda. Det har nå gått 8 uker!! siden jeg skulle få svar, så det ligner ikke grisen hva helsevesenet kan tillate seg når folk nære dauen hver enda natt i påvente.... Må legge til at jeg har etterspurt svar hos fastlege, og han bekrefter at de fleste svarene er mottatt negative til han. Bare porfyrisarene gjensto.
Er svært langt nede i øyeblikket. Er så utslitt av hele skiten at det ikke ligner grisen. Jeg vurderer nå psykiatrisk hjelp for å komme opp å få litt luft. Men det har jeg veldig lite lyst til når jeg selv mener at dette må det kunne finnes ut av.... Om ikke annet et lite eksperiment med litt kortisol og litt T4 og en dæsj T3. Man kan da ikke la folk ligge på denne måten i Norges land.
ALT jeg leser på nett peker mot hypothyreose og binyrebarksvikt, men ingen prøver viser noen skrekkverdier. Nå sakl jeg legge til at jeg er svært lite flink til å få tilsendt de resultatene som min fastlege sier er normale, så jeg har svært lite å vise til her på forumet.
Bare ett lite spørsmål. Er det farlig å eksperimenter med en normal (les: det som er vanlig for hypothyreose) oppstart av eventuelt kortisol, levaxin og liothyronin for å se om man får effekt. Koster dette samfunnet mere enn min egen smerte? Det er vel ikke dødelig i kontrollerte former. Jeg mener.... Hva er alternativet liksom. Skal man vente i det uendelige til man skaper dype depresjoner og måtte gi antidepresiva i stedet for å prøve noe som kanskje virker... Av og til kan man lure på om legene venter til pasientene klikker for endelig å kunne sette diagnosen! Ikke vet jeg, virker sikkert veldig desperat på enkelte her nå. :D
-
Jeg føler med deg og forstår hvor håpløs situasjonen din er.
Hadde jeg vært deg ville jeg ha bestilt meg time hos en privat lege. Den som de fleste er best fornøyd med er Dag Schiøth på Heggeli Helhetsmedisin i Oslo. Han synes som den beste for oss med hypothyreose, binyreproblemer etc. Jeg ville ha satset på han og tatt en telefon i dag. Og om du ringer til senteret for time, be spesifikt om han, da jeg har forstått det slik at ikke alle legene der er like gode.
En prøveperiode med levaxin i lav dose anses ikke som skadelig. Kortison skal man være litt mer forsiktig med. Det er ikke noe man hopper av og på, det kan være farlig. Du kunne eventuelt ha prøvd deg med litt hydrokortisonkrem fra apoteket. En del med binyreproblemer opplever noe lindring når man smører seg med det, det er en bekreftelse på at binyrene sliter.
Ønsker deg alt godt!
-
Jeg prøver å finne og lese meg opp på Hypothyreose 2 eller celleresistens som dere kaller det her inne. Det er ikke lett å finne noe om dette på nettet. Det meste ligger her inne.
En av mine problemer er at muskelmassen min blir full av små kuler som lett kan kjennes hvis jeg forsikitig stramer musklene. Disse er vonde og ømme. De opptrer i større eller mindre grad etter hvor mye fysisk aktivitet som utøves. Når disse knutene opptrer i større mengder, da er også utmattelsessymptomene sterkere. De kommer ofte en dag eller 2 etter at fysisk aktivitet er blitt utført. Hvis jeg henger armene langs siden og bøyer underarmene opp til skuldrene for så å senke de ned igjen, så rister muskulaturen som om man slår av å på strømmen i full fart. Total utmattelsessymptomer!. Vet ikke om det er forståelig, men det er liksom ikke saft i systemet til at det skjer med myke normale bevegelser. Pga. av dette fikk jeg en utredning nevrologisk, men de kunne ikke finne noe på sine apparater som indikerte muskelsykdom. Det er hos meg biceps og muskulaturen i bena som er verst rammet.
Hvorfor jeg nevner dette? Jo, jeg har lest litt om hva dere skriver om T3 (n'Finn), der det ikke hjelper at man har normale verdier av disse hormonene når cellene ikke klarer å forbruke dem. Disse kulene jeg snakker om virker på meg som slaggstoffer i muskulaturen som på en måte ikke blir renset pga. for dårlig forbrenning. Kan jeg være inne på noe n'Finn.
Har andre hatt lignende symptomer.
Jeg har nå bestemt (uansett om det skjer illegalt!) meg for å prøve ut en forsiktig oppstart av Levaxin (T4) og Liothyronin (T3). Jeg leste her inne at dette er vanlig medisinering ved Hypothyreose 2 celleresistens. Hvilke startdose er normalt og eller hva anbefaler dere?
n'Finn, jeg føler at måten duskriver på, og det du argumenter er så utrolig lettfattelig, og det virker troverdig og utlært. Kunne du kommet på banen igjen her og hjulpet meg litt? Jeg føler at jeg nå ikke har noe annet valg enn å prøve noe på egen hånd, men jeg trenger eksperthjelp for å få dette til på riktig måte slik at jeg ikke finner på noe som er i riktig retning, men ikke tilstrekkelig pga. kunnskapsmangel. Tenker da på startdoser etc.
Jeg sliter også veldig med momentante mentale utmattelser. Det vil si at når jeg eventuelt argumenterer med barna og kona, så går jeg rett i kne. Dette sier meg at det være noe med binyrene også. Også når jeg blir kraftig stresset eller sint skjer dette. Eks.vis, står jeg forran speilet og gjør meg sint mot mitt eget speilbilde, så reagerer hele kroppen negativt. Til og med hudforandringer direkte. Murring i muskulaturen.... Skulle vel indikere noe med kortisol dette? Nå ble jeg ikke anbefalt å leke med kortisol ovenfor her, men hva sier du n'Finn? Ser at noen anbefaler en dagsdose (4x5mg) Cortef/HydroCortone i tillegg når man starter med Levaxin og Lioyhyronin hvis det er, eller mistanke om binyrebarksvikt i tillegg. Dette for å unngå at systemet overbelastes og at binyrene derfor ikke henger med å dermed kan kollapse (Adisson krise i værste fall). Mange får heller ikke den ønskede virkningen med tilskudd av T4 og T3 om man ikke bruker kortisol i tillegg akkurat pga. denne problematikken.
Lister opp litt av det som plager meg akkurat nå. Deler opp problemene ut fra om de er typiske for Hypothyreose, eller om de er vanlige for binyrebarksvikt. Symptomene kan variere mellom disse i enkelte tilfeller.
Hypothyreose
- slapphet, tiltaksløshet og energiløshet, uten sammenheng med anstrengelse
- våkner trøtt om morgenen
- kuldefølelse, fryser lett, må ofte ha sokker på om natten
- vektproblemer, går ikke ned i vekt selv om man spiser lite
- smerter og verk i muskler og ledd, uten sammenheng med skader eller trening
- økte problemer med fordøyelse, særlig forstoppelse
- problemer med tørr hud (særlig på albuer og hender)
- tørt og livløst hår, økt håravfall
- forstørret tunge, tannavtrykk på tungekanten
- trykkfølelse i halsen
- lav puls og pustefrekvens, høyt blodtrykk (diastolisk), hjertearytmier
- forhøyet kolesterol. Gjennomsnitt 5.8
- opplevelse av å være mentalt treg, ukonsentrert, ufokusert eller uvanlig glemsom
- opplever perioder med depresjon og/eller nedsatt kjønnsdrift, som ikke er i samsvar med livshendelser
- angst som noen ganger kan gå over til panikk
Binyrebarksvikt
- Overdreven utslitthet og utmattethet
- Ikke forfriskende søvn (du får tilstrekkelig mange timers søvn, men våkner trøtt)
- En følelse av ikke å bli restituert etter en hel natts søvn, eller søvnforstyrrelser
- Føler seg overveldet av eller ute av stand til å takle stressituasjoner
- Føler seg nedkjørt eller overveldet
- Salt- eller søthunger
- Føler seg mest energisk om kvelden
- Lav stamina, bruker lang tid på å komme seg etter trening
- Langsom restituering fra skader, sykdom eller stress
- Vansker med konsentrasjon, 'brain fog'
- Dårlig fordøyelse
- Dårlig immunforsvar
- Vedvarende lavt blodtrykk (varierer med tilsvarende problematikk hypothyreose)
- Ekstrem følsomhet for kulde
- Manglende libido
- Mørke ringer under øynene, innsunkne øyne i dårlige perioder
- Skvetter lett (lettskremt)
- Ingen motstandskraft ved konfrontasjoner
Listene er klippet fra sider med symptomer på begge sykdommene, jeg har bare tatt bort det som ikke plager meg akkurat nå. Som dere ser er det helt på rævva likevel. :sad:
Andre oppdagelser på sykehus som det stilles spørsmål ved uten å konkludere med noe.
- Lav kroppstemperatur om morgenen. Noen ganger 35,6 grader
- Høyt blodsukker om morgenen
- Lavt blodtrykk om morgenen 103/60. Vanligvis noe høyt diastolisk trykk på
dagtid. 146/100 - Høyt oksygennivå i blodet. Blir beskyldt for å hyperventilere. Noe som ikke stemmer. Har lav pustefrekvens. Det virker som om kroppen ikke klarer å forbruke oksygenet.
- Jeg røyker, og det ble ved en tilfeldighet mål oksygenopptaket mens jeg røykte på balkongen (på sykehuset). Opptak 100% !! Ikke normalt. Har røykt i 25 år (moderat/lite).
Oppdagelser på egen hånd
- Har blodtrykksapparat selv, og måler ofte liten forskjell mellom systolisk og diastolisk trykk. Av og til bare 25 i differanse.
- Treg tarmfunksjon. Det går ofte 5 dager mellom hver avføring. Ender ofte med forstoppelse.
- Svak eller manglende reflexer for når jeg må på do. Ofte 1,5 liter i slengen...
- Puls regerer oftere med å slå tyngre i stedet for å øke pulsen under aktivitet.
Jeg kommer selvsagt til å kreve gjevnlige blodprøver når jeg eventuelt starter med medisinering.
-
Nå vet ikke jeg hvor du bor, men er du på Østlandsområdet vil jeg anbefale Heggeli Helhetsmedisin. Der vil du - dersom de anser deg som stoffskiftesyk - sannsynligvis kunne få starte med Erfa i stedet for kombinasjonen levaxin/liothyronin. Erfa er tørket svineskjoldbruskkjertel i tablettform og inneholder ALLE stoffer en frisk skjoldbruskkjertel skal produsere. Den kommbinasjonen du nevner vil bare gi deg 2 av 5.
Ellers bør du - om du har - legge ut vitamin/mineralstatus og blodprosent. B12, d-vitamin og ferritin er nesten alltid lave/i underkant av normalen hos oss. Det henger sammen med opptak og sirkulasjon. Å rette på disse opp mot midten/over midten kan avhjelpe mange av symptomene. D-vitamin er viktig for å utnytte stoffskiftehormoner på cellenivå. Det samme antas å gjelde for sink og selen.
-
Leit å høre at det ikke er særlig hjelp å få. Du har ikke vurdert privat lege? Feks Heggeli? Dyrt ja, men jammen betaler du en pris nå også. Hvordan ser de siste prøveresultatene dine ut nå? Har du fått målt cortisol i spytt? Jeg haddde alle cortisolprøvene mine normale (urin og blod), men ikke spyttprøvene...de var "far out"
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Leit å høre at det ikke er særlig hjelp å få. Du har ikke vurdert privat lege? Feks Heggeli? Dyrt ja, men jammen betaler du en pris nå også. Hvordan ser de siste prøveresultatene dine ut nå? Har du fått målt cortisol i spytt? Jeg haddde alle cortisolprøvene mine normale (urin og blod), men ikke spyttprøvene...de var "far out"
Har bare fått mål urin og blod. Ikke spytt. Kan jo be om dette, men vi er kommet dit at de ikke lenger vil ta flere prøver desverre. Var ikke dette en prøve som kunne testes via Scanlab? Skal bestille den i såfall.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
Var ikke dette en prøve som kunne testes via Scanlab? Skal bestille den i såfall.
Det kan den, men får du en lege til å rekvirere så gjøres det gratis på Aker sykehus. Det kan enkelt sendes fra de trakter du bor (ser du var på Molde sykehus)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
Har bare fått mål urin og blod. Ikke spytt. Kan jo be om dette, men vi er kommet dit at de ikke lenger vil ta flere prøver desverre. Var ikke dette en prøve som kunne testes via Scanlab? Skal bestille den i såfall.
Sikke noget skidt (!), BerKath tro2
Ved du hvad..? Hvad med at "glemme alting" for en stund, og få rekvireret (i første omgang, i stedet for cortisol i spyt) to "paneler" fra Scandlab:
Det er jeg (meget) sikker på, at ingen læge hidtil har "helheds-interesseret" sig for den basale biologiske funktionsniveau i din krop - altså det "lærred" billedet er malet på.
Jo, de har taget et hav af enkeltprøver, men der skal altså en helhedsopfattelse af patienten, før man kan forbinde alle disse resultater til et sammenhængende billede af dit funktionsniveau. Selv de bedste spyt- eller blodprøver vil ikke udrette mirakler, hvis lægen henter sin vurdering fra en død tabel fyldt med tal og slet og ret - ikke har viden nok til selv at vurdere dem.
Jeg er sikker på, at disse to tests, specielt afvigelser fra det "normale" vil kunne give dig det bedste afsæt til din videre vandring. Jeg har en god tysk bekendt, der i årevis var hundesyg og opgivet af læger efter over 30 forskellige fejldiagnoser. Efter mange år og tab af både familie, job og bolig, kom han tilfældigvis i hænderne på en orthomolekylær læge der har taget udfordringen op. Det vidste sig at han har udviklet en enzymfejl, der har forhindret hans krop i danne carnitin - en ganske almindelig aminosyre. Selv om det var så enkelt - har det haft skæbnesvangre konsekvenser for hele hans liv, så...
... hvad med at få opklaret, hvad der egentlig foregår i din krop, gennem to totale analyser af hvad du har, hvad du ikke har, hvad du har brug for og ellers hvordan alle disse "byggesten" i realiteten optages i, eller afvises (?) af din krop, og evt. hvorfor?
Jeg kan godt love for, at er der afvigelser andre læger har gennemanalyseret og beskriver i klart sprog - vil selv de træge læger du ellers omgås - blive forhåbentlig interesseret. Disse to tests er jo anerkendte medicinske analyser, så hvorfor ikke starte fra bunden af og se hvad det viser? tro2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Nå vet ikke jeg hvor du bor, men er du på Østlandsområdet vil jeg anbefale Heggeli Helhetsmedisin. Der vil du - dersom de anser deg som stoffskiftesyk - sannsynligvis kunne få starte med Erfa i stedet for kombinasjonen levaxin/liothyronin. Erfa er tørket svineskjoldbruskkjertel i tablettform og inneholder ALLE stoffer en frisk skjoldbruskkjertel skal produsere. Den kommbinasjonen du nevner vil bare gi deg 2 av 5.
Ellers bør du - om du har - legge ut vitamin/mineralstatus og blodprosent. B12, d-vitamin og ferritin er nesten alltid lave/i underkant av normalen hos oss. Det henger sammen med opptak og sirkulasjon. Å rette på disse opp mot midten/over midten kan avhjelpe mange av symptomene. D-vitamin er viktig for å utnytte stoffskiftehormoner på cellenivå. Det samme antas å gjelde for sink og selen.
Jeg bor i midt-norge. Såvidt jeg har lest meg til, så skal en eventuell Hypothyreose 2 behandles med 2 av 5 som du skriver. Men jeg vil gjerne ha det bekreftet av flere her inne....
Som jeg skriver har jeg vært lite flink til å få med meg resultatene hjem. Bare blitt fortalt over pulten til lege. De husker jeg jo ikke lenger enn til ytterdøra desverre. Men jeg har noen.
S-Ferritin - 88 (32-355)
Vitamin B12 - 345 (160-470) (Denne er jo heller på feil side!)
Andre lave som du ikke nevner er
G-GT - 14 (15-115) (kun høye verdier har klinisk betydning)
ALAT - 11 (10-70) (kun høye verdier......)
-
Bare for å oppklare: levaxin og liothyronin er legemiddelindustriens svar på det som finnes i en skjoldbruskkjertel og som må erstattes når den svikter. Erfa, eller andre naturlige thyroider inneholder i tillegg også de stoffene som en frisk kjertel produserer som legemiddelindustrien (ennå) ikke tilbyr. Vet ikke om det kom klart fram.
For all del, mange blir funksjonsfriske over lang tid/livet ut på de to medisinene du nevner. Andre blir det ikke og vender seg da til Erfa (og andre tilsvarende medisiner). En del har forbedring på disse kontra de syntetiske.
Tørket svinekjertel var forresten den første medisinen som reddet stoffskiftesyke fra en langsom "svinnsott", og har i disse tider vært over 100 år i bruk.
Tilbake til prøvene dine. Jeg synes både ferritin og b12 så ok ut.
Jeg kan ikke si noe mer, men når man har vært syk så lenge som det ser ut tiil at du har vært så begynn å be om utskrifter av både nye og gamle prøver. NÅR du finner en lege som er interessert i å se HELE deg så vil det være verdifullt og spare tid at han kan bla gjennom tidligere prøver og se utviklingen. Det vil også gi deg mulighet til å dobbeltsjekke prøvene dine.
Om du har fått til en og samme lege så er dette veldig enkelt.
-
Jeg skal nok få bestilt noen tester. Men jeg er ikke sikker på at jeg kan vente stort lengre. Det har gått over ett år med til dels alvorlige symptomer, og jeg orker ikke mer av dette. Et forsøk må være ufarlig med forsiktig medisinering. Jeg ligger jo mesteparten av tiden uansett, så om jeg skulle kjenne på noe i tillegg er meg revnende likegyldig. Kan ikke bli noe galt før vi begynner å nerme oss de øvre grenser uansett.
Noe av desperasjonen ligger jo selvsagt også i at jeg nå er på tur ut av sykepengeordningen og vil få redusert min inntekt så mye at det vil gå ut over livsverk jeg personlig har bygget. Tenker spesielt på hytta vår som ble bygget like før kræsjen. En reduksjon i inntekten vil sannsynlig medføre at vi blant annet må kvitte oss med dette. Da tror jeg ikke en gang T4 og en dæsj T3 uansett vil hjelpe som medisin. :-(
Det værste er at det er helsevesenet som har kastet bort tiden min. Hadde de hatt normal forretningstempo, så hadde man følt at det var verdt det om resultatene ikke lå på bordet.... 80% av tiden siden jeg ble syk har vært ventetid på utredninger, 10% ventetid på resultater... Det er håpløst og til de grader justismord. Tror du det er mange som har fått ødelagt familier og personlige verdier pga. at helsevesenet ikke finner (les: vil) noe.
Hui hvor jeg utbasunerer!!! Kjenner jeg må legge meg nedpå.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
Det værste er at det er helsevesenet som har kastet bort tiden min. Hadde de hatt normal forretningstempo, så hadde man følt at det var verdt det om resultatene ikke lå på bordet.... 80% av tiden siden jeg ble syk har vært ventetid på utredninger, 10% ventetid på resultater... Det er håpløst og til de grader justismord. Tror du det er mange som har fått ødelagt familier og personlige verdier pga. at helsevesenet ikke finner (les: vil) noe.
...ja også lurer politikerne på hvorfor folk er sykemeldt så lenge...Fjern ventelistene til sykehusene, så er det ingenting som er et problem. De fleste lar seg jo lett diagnostisere. Vi er dessverre unntak i så måte. Og da blir det jo bare enda verre.
Føler det på akkurat samme måte som deg. Har nå vært sykemeldt litt over 6 måneder...:cry:
-
Hej BerKathtro2
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
Ser at ScanLab har flere mannlige hormontester. Er det den som på norsk heter Omfattende Manlig Hormonprofil, eller er det Komplett Manlig Hormonprofil du mener? Prisene er stive ser jeg, men hva gjør man ikke for helsa... Jeg skal absulutt vurdere dette.
Har du nogensinde gjort mere ved det?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
Jeg er så "uheldig" :lol: å ha både far(pensjonist i år 73 år) og bror som var/er privatpraktiserende leger. Disse bor desverre veldig langt unna meg, og har derfor fulgt prosessen min på avstand. De har jo begge vokst opp med meg. og vet godt begge to at jeg har slitt mye med uforklarlige symptomer oppigjennom årene. Utfra det de nå får høre, så snakkes det mere og mere om endokrinologiske problemer. De er begge rystet over hvordan det hele nå utvikler seg, både med symptomene og legenes (les: fastlege og sykehusleger) behandlingsvalg.
Kunne din far og bror ikke prøve at finde rette kollega, der foruden at være læge, også er forsker og dermed interesseret og kyndig i metoderne til at finde ud af sjældne diagnoser? Jeg tror ikke en almindelig levebrødslæge kan magte andet end det nemme.... Du har brug for en passioneret læge, der ikke opgiver sin patient, selv når der ellers er forsøgt "alt". De hænger ikke på træer, det ved jeg...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
... hvad med at få opklaret, hvad der egentlig foregår i din krop, gennem to totale analyser af hvad du har, hvad du ikke har, hvad du har brug for og ellers hvordan alle disse "byggesten" i realiteten optages i, eller afvises (?) af din krop, og evt.
hvorfor?
Jeg kan godt love for, at er der afvigelser andre læger har gennemanalyseret og beskriver i klart sprog - vil selv de træge læger du ellers omgås - blive forhåbentlig interesseret. Disse to tests er jo anerkendte medicinske analyser, så hvorfor ikke starte fra bunden af og se hvad det viser?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
Jeg skal nok få bestilt noen tester. Men jeg er ikke sikker på at jeg kan vente stort lengre. Det har gått over ett år med til dels alvorlige symptomer, og jeg orker ikke mer av dette. Et forsøk må være ufarlig med forsiktig medisinering. Jeg ligger jo mesteparten av tiden uansett, så om jeg skulle kjenne på noe i tillegg er meg revnende likegyldig. Kan ikke bli noe galt før vi begynner å nerme oss de øvre grenser uansett.
Jeg tror, at du har været for udslidt og for udmattet til at foretage dig andet end at kontakte læger i håb om at møde en med vilje til at udrede dit tilfælde, der selv for en blind, ser ud til at være kompliceret.
Nu forsøger du at holde håbet levende ved at ønske dig en prøvebehandling med Levaxin/Thyroid? Men det er jo ikke enten eller, vel? Der er så mange ting der kan komme i vejen for effekten af stofskiftemedicin, at du må prøve forholde dig neutralt mens du går i gang. Selv for enklere sygdomstilfælde end dit, er det overvejende spørgsmål om længere tid med berg og dalbane, før effekten stabiliserer sig - så hvorfor ikke samtidigt at forsøge at få indblik i, hvordan din overordnet metabolisme fungerer og hvordan er din mikronutrient-status? Begge har enorm indflydelse på både alment helbred, recovery-kapacitet og effekten af lægemidler + kan evt. påvise både evt. fejl og mangler ledsaget af detaljerede metoder/midler til at udbedre disse....
Du bliver nødt til at rette din opmærksomhed på alt det, som systemisk påvirker dine livsprocesser, hvor selv de enkleste afvigelser fra "normalen", over tid kan ødelægge selv det bedste helbred. Du kan jo godt selv se, at det ikke nytter ikke at orke, da tingene kun rodfæster sig mere og dybere i mellemtiden, og bliver det sværere at bedre den dag du ved hvad du fejler... Dette håb må holdes fast ved uanset at depressionen er ved at vinde over een.
Sæt noget mindre lid til lægernes kundskaber (dem har de ikke så mange af som de selv tror) og forsøg at skaffe dig viden om status for dit grundliggende livsprocesser. Det er virkelig på tide. :|
-
Sv: Mann på let etter hjelp!
Takker så mye for support og støtte!! Trenger det virkelig nå..
Jeg har nå via telefon snakket med min lege, og alle svar fra siste utredning er ferdig. Og de finner selvfølgelig ingen positive prøver. De konkluderer nå med utbrenthet/tretthetssyndrom eller ME som det også kalles.
Jeg snakket videre med han om ønsket om å prøve levaxin siden jeg mente at over 90% av symptomene er helt lik hypothyreose kombinert med binyrebarksvikt. Jeg mente at det ikke kunne skade om det foregikk i ordnede former og forsiktig. Jeg er jo 100% sykemeldt og ligger for det meste uansett.
Han hadde ikke personlig tro på dette, men til min overaskelse, så var han villig til å prøve. Jeg antydet også dette med T3 som tillegsbehandling, men da ville han ikke det uten å analysere blodverdier etter 2 og 6 uker på levaxin. Så kunne vi om jeg ikke ble dårligere snakkes om 7 uker når alle prøvesvar forelå.
Jeg er sevsagt spent på dette nå, selv om jeg ikke har all verdens forhåpninger til at dette vil virke. Men jeg er glad for at jeg får prøve om det kan hjelpe.
Nå er jeg jo også litt engstelig for at levaxin ikke er tilstrekkelig siden jeg også har klare symptomer på binyrebarksvik i tillegg. Som jeg har lest her inne vil T3 i kombinasjon med levaxin da være den riktige behandlingen.
Når det gjelder min far og min bror, så har vel også de en formening om at dette er tretthetssyndrom (allmennpraktikere). Så jeg har ventet i lengsten (også pga. av utmattelsen) med å forstyrre den utredningen som foregår.
Når det gjelder de testene som dere anbefaler, så har jeg nå bestemt meg for å ta disse nå siden min utredning er så og si ferdig. Som Anisa sier, så er det greit å ha en oversikt over hvordan totalen fungerer sammen, og man får et svar på om alt er som det skal.
Nå ble jeg sliten igjen, så jeg tar en liten pause... :|
-
Vel, i min legejournal står det også i diagnosen to ganger at jeg har tretthetssyndrom (uten at legen selv opplyste meg om dette da), min lege ville jo heller ikke at jeg skulle gå opp i medisindosen min fordi mine verdier var innenfor "normalen" så da gikk jeg undermedisinert i lang tid da og ble dårligere og dårligere, til slutt var det et ork bare å måtte løfte armen for å føre mat til munnen, tygge maten var også ganske slitsomt, osv. Så begynte jeg å medisinere meg selv og har gradevis økt dosen pluss at jeg en stund tok tok tilskudd av bioselen (tror jeg det het, er dessverre tom for det nå da) og formen har sakte blitt bedre.
Ennå er jeg i prosessen med å øke medisindosen og jeg kommer til å fortsette med det til jeg føler det er nok;-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BerKath
Takker så mye for support og støtte!! Trenger det virkelig nå..
Selv tak BerKath, på egne og (tager mig den frihed) på andres vegne. smilja1
Men ved du hvad? Har du ikke alderen til den forbistrede meningokok vaccine, der har ødelagt helbredet for så mange her? Se denne tråd startet af Sivcath tilbage i 2007, sidst opdateret for ikke så længe siden. Måske har det relevans for dig, denne ud-af-den-blå-luft-sygdom taget i betragtning? :?:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Men ved du hvad? Har du ikke alderen til den forbistrede meningokok vaccine,
Det var nok etter min tid i skolen. Men jeg husker vi fikk sprøyte i millitæret (samme epoke). Vet ikke en gang hva det var!! :D
-
Da har jeg fått min levaxin 50 mikrogram. Det står 1 tablett om dagen!
Kan dette være riktig? Kan jeg kjøre hele systemet i sjokk da? Tenker på om vi også har en binyrebarksvikt. Noe jeg "tror"....
Skal det ikke være 2x25 eller mindre ved oppstart?
Hvis jeg skulle brukt Linothyronin som tillskudd, når burde jeg eventuelt starte med den? Når jeg ikke oppnår effekt med bare Levaxin?
-
Heisann
Det er helt normalt å starte med en dose på 50mcg for deretter å øke. Hvis du har binyrebarksvikt (addisons sykdom) er det også helt normalt å bli mye dårligere når man starter på Levaxin. Levaxin er et lagerhormon og det skal vanligvis ikke være nødvendig å dele opp dosen. Kan med hell taes sammen med vit C på¨tom mage. Noen foretrekker morgen, andre kveld. Du får prøve deg frem å se hva som fungerer for deg.
Min erfaring er at bruk av liothyronin (har selv brukt det i 10 år) bør startes når man er riktig medisinert med Levaxin og blodprøvene og symptomene viser at kroppen ikke omdanner nok fra T4 til T3. Det ser du ved at FT4 feks ligger i midtre del av ref området, mens FT3 ligger i nedre refområde.
Nå vet ikke jeg når du var til førstegangstjeneste, men de vanlig vaksinene som ble gitt for noen år tilbake er MMR (røde hunder, kusma og meslinger) og D/T (difteri og stivkrampe), hvis det var enda noen år tidligere var det kun D/T. Dersom du var med på forskningsprosjektet med meningokokk B, ville du nok husket det fordi da ville du vært nødt til å signere på at du deltok på et forskningsprosjekt.