-
Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000
Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000. Tok prøver da og det viste faktisk lavt stoffskifte, men dette ble aldri fulgt opp av en eller annen grunn. Jeg fant nylig et brev fra legen fra januar 2001 om dette, men som jeg ikke husker å ha åpnet... Så det er vel delvis min feil at jeg ikke fulgte opp den gangen. Ble drastisk verre i februar 2006 da jeg sluttet å røyke. Fikk kreket meg til legen i oktober samme år og da var verdiene min helt på styr! Fikk Levaxin, ble sykmeldt og først nå ett år etter og etter jeg startet med liothyronin i tillegg føler jeg meg bedre. Så det har vært veldig slitsomt. Jeg har også lagt på meg 10-15 kg de siste 6 årene jeg gikk umedisinert.
Jeg begynte med lio i høst etter ett år på kun Levaxin og jeg har blitt bedre. I motsetning til mange andre her inne så reduserte jeg ikke Levaxinen da jeg startet med Lio. Legen sa jeg skulle ta Lio i tillegg til den dosen med Levaxin jeg var oppe på. Så jeg tar 150 Levaxin pr dag samt 10 Lio morgen og 10 Lio ettermiddag. Dette har vist seg å fungere veldig bra for meg. Vet ikke om virkningen hadde vært den samme om jeg hadde redusert Levaxinen som andre får beskjed av sine leger om å gjøre.
Det skader ikke prøve dette :)
Mvh meg
-
Hei.
Jeg har nettopp kjøpt Barbasco Plus. Jeg fikk også påvist lavt DHEA. Jeg la inn et innlegg på Alternative her... Men ingen respons. Jeg har nettopp startet med dette.
Mvh Siriusen :)
-
Kan noen se på mine siste prøver?
Ft4: 14 (ref 12-22)
TSH: 0,11* (ref 0.4-4.4)
Bruker ganske stor dose Levaxin 150 mcg pr dag. Og ca 10 Liothyronoin. Formen er nok litt varierende. Prøver å gå ned i vekt, har gått ned 5 kg. Bør jeg redusere Levaxinen litt?
Legen sa disse prøvene var fine og at jeg ikke trengte å endre noe...
Kanskje n'Finn og dere andre kan si deres mening? Det hadde jeg satt pris på.
Er redd for å belaste hjertet for mye om dosen er for høy... Eller er ikke det noe å bekymre seg over?
Mvh
Siriusen
-
Det ser ikke ut som at du kan ha hjertebank med de verdienen der ?
Og hjertet ditt tåler mer enn du tror. Det er den sterkeste muskelen i kroppen (etter tunga) Og den får atskillig mer juling på en 100m spurt enn det litt hjertebank kan skape.
De som har en kjent hjertesykdom må være forsiktige med doseringen !
Er enig med legen din i at prøvene dine er ok - på betingelse av at du har det ok !
Hvis dosen din har vært den samme leeeenge og du ikke har det ok, er det enda rom for en liten økning.
Dine frie T4 er de som blir til stoffskiftehormoner og de er jo nærmest litt under pari. Flere av dem vil lage mer fT3, som er det stoffskiftet bruker.
Denne er ikke målt, og verdien av den er viktig for en god analyse.
Når alt det er sagt, så er det til syvende og sist uten betydning - det som teller er hvor stor dose du må ha for å trives.
Du sier at vekta er på vei ned - hvis det er positivt så er kanskje dosen stor nok ?
Og trivselen på vei opp ?
-
Kjørte din ft4 gjennom kalkulatorarket som jeg har lastet ned fra Emma sin nettside:
ft4 på 14 (12-22 ) = 20%
normale tall på levaxin er ofte ett eller annet individuelt tall på over 50, men merk at noen har det helt topp med slik lav ft4 bare ft3 er høyt nok.
Nå mangler du tall for ft3 som jo egentlig bør måles når du tar t3 !
TSH blir vanligvis så lav når du tar så mye liothyronin.
Du ser ikke overdosert ut sånn umiddelbart.
Alt er individuelt og du bør føre en logg selv.
-
Hei og takk for svar begge to :)
Jeg har litt hjertebank innimellom ja. Tyder det på litt for høy dose eller trenger det ikke være det? Er det best at FT4 ligger høyere enn den gjør hos meg? Betyr det i såfall at dosen er for liten?? Jeg er litt forvirret...
Formen er litt opp og ned. Men mye bedre enn før jeg ble medisinert.
Da jeg tok prøvene så regnet jeg vel med at de tok de prøvene som var nødvendige. Må man be spesielt om å måle FT3? Det skal jeg i såfall spørre om når jeg skal ta nye prøver i oktober. Legen sa noe om at det ikke var vits i å måle FT3 da liothyronin ikke kan måles. Fikk ikke helt med meg det hun sa der. Og jeg spurte ikke opp igjen da jeg nok hadde vært der over tida mi...
Er det andre prøver jeg må spørre om neste gang for å få en bedre analyse? Fikk beskjed om å komme inn igjen etter mitt neste Grete Roede kurs da dosen kanskje må endres om jeg går ned 10 kg (som håpet er...)
Setter stor pris på svar fra dere. :)
Mvh
Siriusen
-
Det er ikke lett å vite om symptomene en har er fra for lav eller for høy dose. Jeg prøver meg fram.
Du har hvert medisinert i under to år og kan ha litt etterslep av det lave stoffskiftet enda.
Den Liodosen du tar er det vanskelig å spore effekten av i en fT3 blodprøve. Måling av denne er likevel viktig da det jo er det egentlige stoffskiftehormonet.
fT3 kommer fra det lageret kroppen har av T4. Det frigjøres kontinuerlig hormoner fra dette lageret (fT4) og fra disse dannes det kontinuerlig fT3.
Dette må skje kontinuerlig fordi fT3 bare er i blodet noen få timer. Det forsvinner jo inn i celler hele tia.
Når du tar en tilleggsdose av Liothyronin skjer akkurat det samme - det er i blodet en kort stund før det forsvinner inn i cellene.
For å sikre en stor nok dannelse av fT3 må Levaxindosen være stor nok.
Er den det vil det dannes en kontinuerlig strøm av fT3 som er stor nok til å forsyne stoffskiftet ditt - og den kan måles.
-
vondt i leddene og hovne fingre
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siriusen
Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000. Tok prøver da og det viste faktisk lavt stoffskifte, men dette ble aldri fulgt opp av en eller annen grunn. Jeg fant nylig et brev fra legen fra januar 2001 om dette, men som jeg ikke husker å ha åpnet... Så det er vel delvis min feil at jeg ikke fulgte opp den gangen. Ble drastisk verre i februar 2006 da jeg sluttet å røyke. Fikk kreket meg til legen i oktober samme år og da var verdiene min helt på styr! Fikk Levaxin, ble sykmeldt og først nå ett år etter og etter jeg startet med liothyronin i tillegg føler jeg meg bedre. (30.11.2007/ForumInfo)
Hei.
Jeg har i det siste hatt så vondt i leddene, i hele kroppen, men spesielt i fingrene. Er også hoven og det kjennes ut som jeg har mye væske i kroppen. Jeg tar 150 Levaxin og ca 10 liothyronin daglig. Blodprøvene mine har vært stabile det siste året, tok prøve sist i desember.
Føler også alt er tungt for tiden og føler meg tung i kroppen.
Kan dette være overdosering? Eller er det tegn på underdosering?
help1
-
Sv: vondt i leddene og hovne fingre
"Har du symptomer er du underdosert" - pleier jeg å si.
Det er jo nesten bare høy hjertefrekvens + hjertebank som er symptom på overdosering. Om doseringen bare er litt for høy, er det ikke sikkert du opplever hjertebanken, men kan være urolig og føle deg stresset.
Det kan komme av at binytebarken ikke klarer å levere nok stresshormoner når dosen er høy.
Og da er det ikke stort mer men kan oppleve når dosen er i høyeste laget.
For lav dosering kan også gi uro og stress, og ubehandlet kan man også få hjertebank, men da er pulsen lav.
Så med nevnte forbehold tror jeg det er riktig å si : har du symptomer, så har du for lav dose.
Men, men enda et forbehold.
Det kan være at du ikke tåler så høy dose som du må ha for å føle deg bra.
Det er en oppdagelse mange gjør etter noen år. Så øker de dosen og føler seg bra - en tid - så øker de igjen, og tilslutt får man hjertebank og må ned i dose. Med det resultat at man ikke blir kvitt symtomer - Levaxinen evner ikke å fjerne dem.
Da kan man prøve en tilleggsdose med Liothyronin.
Flere sier at det hjelper, og kan forklares ut fra at kroppens omdanningssystem (de-jodinasen) ikke lager nok T3 selv om T4-dosen er rikelig.
Så er det de (vi) som ikke noe av dette virker på, og som får det bedre på naturthyroxin - feks Armour eller Westroid.
Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg har det mye bedre nå.
Bare så synd at legene ikke har et objektivt forhold til denne medisinen.
Et forhold som har stor innvikning er D-vitaminstatusen.
Jeg syns alle som må ha Levaxin også bør prøve om D-vitamin virker positivt.
-
Jeg er også plaget av vondt i leddene og hovne fingre. Legen min sa at det var vanlig å få leddgikt og Sjøgrens også når man først har hypotyreose, og at jeg kunne få medisiner for det når fingrene ble skikkelig ille. Så jeg sitter her og venter på forfallet! Nei da, jeg prøver å ikke tenke så mye på det, og ber heller andre hjelpe meg med å gjøre de tingene som gjør vondt i fingrene. Man må bare akseptere at det er ting man ikke kan gjøre lenger.
-
Hei Siriusen :)
Jeg synes du skal ta en tur til legen å be om en blodprøve jeg da, det vil kanskje avdekke hva som foregår i kroppen din akkurat nå som gir deg de ubehagene du nevner. Be om Tsh, FT4 og FT3 (som jeg antar er spesielt viktig å måle ved bruk av Lio og dessverre sjelden blir målt hvis man ikke ber spesifikt om det).
Symptomene du nevner hører hos meg hjemme både i over- og underdosert, dvs jeg kan ha de både som høy og lav. Men leddsmerter er for meg symptomatisk med høyt. Lavt så verker muskulaturen. Men her tror jeg vi er svært ulike alle mann. Høy puls er vanlig for meg når jeg er "høy", spesielt øker den i unormal grad ved aktivitet. Jeg kan ha grei hvilepuls, men bare å reise seg opp er nok til at den flyr i været og gir utslag i tung pust og svimmelhet. Men så kan jeg også være svimmel ved lav, så det finnes hos meg ikke noe entydg svar på om jeg er over- eller underdosert. Derfor synes jeg blodprøver kan være en hjelp på veien av og til.
Har jeg leddsmerter, høy puls ved aktivitet, løper ofte på do, maurfølelse/kribling i kroppen, vondt i hodet, sover et par timer og våkner urolig og svetter mer enn vanlig da er jeg garantert høy.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Hei Siriusen :)
Jeg synes du skal ta en tur til legen å be om en blodprøve jeg da, det vil kanskje avdekke hva som foregår i kroppen din akkurat nå som gir deg de ubehagene du nevner. Be om Tsh, FT4 og FT3 (som jeg antar er spesielt viktig å måle ved bruk av Lio og dessverre sjelden blir målt hvis man ikke ber spesifikt om det).
Symptomene du nevner hører hos meg hjemme både i over- og underdosert, dvs jeg kan ha de både som høy og lav. Men leddsmerter er for meg symptomatisk med høyt. Lavt så verker muskulaturen. Men her tror jeg vi er svært ulike alle mann. Høy puls er vanlig for meg når jeg er "høy", spesielt øker den i unormal grad ved aktivitet. Jeg kan ha grei hvilepuls, men bare å reise seg opp er nok til at den flyr i været og gir utslag i tung pust og svimmelhet. Men så kan jeg også være svimmel ved lav, så det finnes hos meg ikke noe entydg svar på om jeg er over- eller underdosert. Derfor synes jeg blodprøver kan være en hjelp på veien av og til.
Har jeg leddsmerter, høy puls ved aktivitet, løper ofte på do, maurfølelse/kribling i kroppen, vondt i hodet, sover et par timer og våkner urolig og svetter mer enn vanlig da er jeg garantert høy.
Hei.
Takk for tilbakemelding :) Det spørs om jeg er litt høy ja, kjenner meg veldig igjen i det du sier. Skal ta meg en tur til legen snart. Men tenkte jeg skulle prøve å redusere litt på egenhånd først. Tenkte å ta halv tablett en dag i uka til å begynne med for å se om det kan ha noen virkning. Det er vel greit å prøve litt selv eller? :?
-
Levaxin, Armour, binyretrøtthet
Hei alle sammen.
Jeg har lest en del om dere nå, at dere er mye bedre på Armour, og jeg vurderer sterkt å spørre leggen min om dette. Men hva om hun ikke har hørt om dette? Hun ga meg villig liothyronin selv om hun ikke hadde mye erfaring med dette, så det kan hende hun er villig til å hjelpe meg.
Kan dere gi meg råd på hvordan jeg skal gå fram? Hvor får man kjøpt Armour? Hvor mye koster det?
Hilsen Siriusen ,som er lei av å aldri bli bra me Levaxin/liothyronin....
-
Sv: Levaxin vs Armour
Min fremgangsmåte var å sette meg inn i hva stoffskifte virkelig er og betyr for alle organer i kroppen. Jeg skjønte kjapt at legen ikke har kunnskap og dette ble derfor snudd til min fordel. Jeg var ikke belærende men informativ ovenfor legen og han kjøpte budskapet. Jeg sa videre til han:
" min fremtid ligger i dine hender. Mine stoffskifte verdier er mine og bare mine. Jeg vil behandles som individ og ikke som en gruppe friske mennesker og statistikk. Etter en tid med behandling som ikke virker vil jeg nå ha Armour. Jeg har tilbrakt 100vis av timer på nett og all erfaring fra andre sier att dette er et bedre alternativ enn syntetisk medisin. Dette kan jeg få på to måter. Jeg kan få det av deg og vi sammen prøver dette, alternativt må jeg finne meg en annen lege."
-
De som prøver, og slutter med Armour fordi de "ikke tåler det" har garantert binyre-trøtthet, og trenger å behandle dette.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
De som prøver, og slutter med Armour fordi de "ikke tåler det" har garantert binyre-trøtthet, og trenger å behandle dette.
Hei.
Hvordan finne ut om man har binyre tretthet og hvordan behandles dette? Jeg eksperementerer litt selv nå med å redusere Levaxinen for å se om formen blir bedre. Tror kanskje jeg har ligget litt for høyt. Tar 1/2 tablett e dag i uka (bruker 150 hver dag til vanlig samt en halv lio daglig)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siriusen
Hei.
Hvordan finne ut om man har binyre tretthet og hvordan behandles dette? Jeg eksperementerer litt selv nå med å redusere Levaxinen for å se om formen blir bedre. Tror kanskje jeg har ligget litt for høyt. Tar 1/2 tablett e dag i uka (bruker 150 hver dag til vanlig samt en halv lio daglig)
Vanlige leger tar en blodprøve, og sier at du er frisk så lenge du ikke har ekstremt lavt kortisol (Addisons Syndrom) eller ekstremt høyt (Cushings Syndrom) - Problemer er imidlertidig at du kan ha slitne binyrer uavhengig av målingene i blodet. Blodprøver er også avleggs. Det er døgnurin (totalmengde av kortisol) og saliva (spyttprøve - 4 ganger på 24 timer, måler cellene!) som er best.
Jeg anbefaler deg å ta en ASP Profil (saliva-test) via www.Scandlab.com som ligger i Stockholm. De sender testkit, og du tar prøver hjemme, enkelt og greit, så sender du den til de. De mottar, og sender så prøven til USA (verdens beste land, særlig når vi kommer til helse og viten!) og analyserer den der. Svaret kommer til deg innen 2 uker. Det er selvsagt kjekt å ha en lege som har kompetanse nok til å gå igjennom resultatene av saliva-prøven, da.
Til syvende og sist, så er det det samme med binyrer som med stoffskifte: Uansett om prøvene er fine, så kan DU ha symptomer og føle deg dårlig.
Binyretrøtthet kan noen ganger behandles med kortison, men kun i biologiske doser. Smådoser, altså.
Hovedbehandlingen ligger i å finne ut av mange ting; Stressårsaker i livet ditt, maten du spiser, det du drikker, jobbsituasjonen din osv. - Jeg anbefaler deg å kjøpe og å lese boken "Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome" - http://www.amazon.com/Adrenal-Fatigu...3436044&sr=8-1
I denne boken får du vite nøyaktig hvordan du behandler binyrene dine. For det er hovedsakelig DU som alene må behandle de. 95% av alle med binyreproblemer blir foralt at de er "friske" av legene.
Sykdomsutviklingen kan fungere slik:
1.) Du får hypotyreose
2.) Du får den dårlgiste medisinen, Levaxin
3.) Du utvikler binyre-trøtthet etter tid fordi Levaxinen ikke fikser stoffskiftet ditt
4.) Stoffskiftemedisinen fungerer dårligere og dårligere når man først har binyre-trøtthet.
5.) Man behandler binyre-trøtthet (kanskje med kortison også)
6.) Man begynner å ta Armour istedenfor Levaxin
7.) Man er helt frisk til slutt.
-
Sv: Levaxin, Armour, binyretrøtthet
Sitat:
Husk, oppsøk Armour-behandlende spesialist før du prøver den!
Det er idealet, det, Thomas! Men hva gjør vi, når en som jeg går fra fastlege til endokrinolog, og ingen vil gi deg AT og formen er bånn? Det er jo det de fleste opplever. Og når du da skjønner at du har hatt det dårlig, sannsynligvis på grunn av underbehandlet stoffskifte i veldig mange år, da var i allefall min tålmodighet slutt! Mitt ønske har hele tiden vært å gå til legen og få AT på resept. Men jeg hadde ikke tid til å løpe fra lege til lege og håpe at noen skulle skrive ut medisinen Armour Thyroid (AT). Det tar tid og krefter det, å gå fra lege til lege! Så da ble det internett...
Jeg vurderer også å gå innom Balderklinikken. Men jeg tror at bare navnet oser av urtete og abrakadabra for de fleste leger. Så om jeg går ut derfra med resept i handa tror jeg ikke at fastlegen skriver ut alikevel. men kanskje kan jeg få sjekket binyrer ordentlig, det jeg har gjort hos endo er blodprøve, fastende på morgenen. og det sier vel bare en brøkdel. For cortisol hopper jo litt i løpet av døgnet.
-
Heia alle sammen. :)
Kan dere skrive noen ord om dere ble bedre/verre/samme som før ved skifte til Armour? Hvor lenge og hvor mye Armour dere bruker og om dere evt bruker Levaxin i tillegg og i så fall hvor mye?
Sette STOR pris på om dere kan legge inn svar her da jeg har tenkt å bytte. Men vil gjerne høre hvordan det går med dere ALLE armour brukere vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Det er idealet, det, Thomas! Men hva gjør vi, når en som jeg går fra fastlege til endokrinolog, og ingen vil gi deg AT og formen er bånn? Det er jo det de fleste opplever. Og når du da skjønner at du har hatt det dårlig, sannsynligvis på grunn av underbehandlet stoffskifte i veldig mange år, da var i allefall min tålmodighet slutt! Mitt ønske har hele tiden vært å gå til legen og få AT på resept. Men jeg hadde ikke tid til å løpe fra lege til lege og håpe at noen skulle skrive ut medisinen Armour Thyroid (AT). Det tar tid og krefter det, å gå fra lege til lege! Så da ble det internett...
Enig med deg Vigdis. Noen ganger må man hjelpe seg selv...
Har du begynt med Armour? syntes jeg leste det et sted her inne?
-
Opplysninger og råd på dette nettstedet må aldri brukes i stedet for kontakt med, undersøkelse hos, eller behandling av lege. Opplysninger og råd på dette nettstedet må heller ikke brukes som utgangspunkt for å stille diagnoser, endre medisin eller dose, eller avgjøre valg av behandling.
-
Ja, jeg startet med Amour i mars i år. Det går opp og ned. men bedre enn før. Før var jeg pudding hver kveld fra rundt klokka sytten. Da var kreftene slutt. Sånn er det ikke nå! Men jeg er ingen Superkvinne ennå.... Vi får se om det er potensial til bedring. Noen snakker om et år før du får effekt. Vi får se. At jeg trengte T3 var i allefall helt klart. Det sa endoen også, at veldig mange som har operert bort deler av kjertelen har problemer med å få høy nok produksjon av T3. Men fastlegen min var aldri inne på den tankebanen. desverre. og jeg satte meg ikke inn i noe før rundt juletider. Fikk heller aldri informasjon utover "prøvene er fine, øk dosen osv!" Så "pudding" har jeg vært noen år, ja!
-
Bare sånn at ingen misforstår:
Man trenger ikke ha binyretretthet fordi/hvis Levaxin ikke virker. (?)
På Balderklinikken sa legen at jeg har fint kortisol og ikke binyretretthet.
Dette var målt ved vanlig blodprøve om morgenen.
Men jeg viste henne også prøvesvarene på kortisol fra døgnurin, så hun tok vel det også med i sin vurdering.
Man kan vel få et bilde på hvordan binyrene fungerer kun ved hjelp av dette + det kliniske bildet?
Men jeg er enig i at spyttesten er fin å ta for å være på den sikre siden.
Jeg har i hvert fall slått meg til ro med at binyrene mine er i orden, det var bare det at jeg fungerer bedre og får mer energi med å ta Armour i tillegg til Levaxinen, enn å bare stå på Levaxin alene.
Ja hvorfor tar jeg Levaxin i tillegg?
Først og fremst som en overgang.
Og fordi jeg er redd for å få for lite T4.
Blir litt hyper av T3.
Men hvis Levaxinen "skader" eller hindrer vektnedgang, er det jo kanskje dumt å ta det i tillegg.
Jeg har jo vært høyt og lavt i noen uker nå etter at jeg begynte å ta Armour.
Men jeg har ikke gått ned i vekt...
Men søtsuget har blitt mindre, så logisk sett vil det kanskje løsne etterhvert.
Jeg kan godt tenke meg å prøve å ta kun Armour, men nå har det gått så bra
at jeg ikke gidder å messe med det nå. Lever livet litt mens jeg nå er oppe.
Tar 1,74 grain Armour og 50 mkg Levaxin. Skal jeg kanskje prøve å ta 2 grain Armour og 25 mkg Levaxin?
Jeg gikk ca. ett år på kun Levaxin.
Var oppe i 100 mkg. pr dag.
Prøvde med litt Liothyronin i tillegg, men fikk svettetokter og kviser.
Jeg kunne kanskje prøvd å øke til f.eks. 125 mkg Levaxin pr. dag, men så ikke poenget med det etter å ha lest om Armour og hva det inneholder i forhold til Levaxin. Særlig det at det inneholder calsitonin er jo interessant.
På kun Levaxin var jeg fortsatt slapp og trett, og humøret var så som så.
Byttet til Armour 1 grain med 50 mkg Levaxin til.
Økte til 1 1/2 grain med 75 mkg Levaxin i tillegg.
Men hvorfor øke Levaxinen, tenkte jeg. (Det var legen som gjorde det.
Nei, jeg økte i stedet til 2 grain Armour og 50 mkg Levaxin.
Tror det ble litt mye, men jeg hadde det topp. Begynte da å se at JEG faktisk hadde mer energi enn nesten alle jeg kjenner!
Så for sikkerhets skyld har jeg nå gått ned til 1,75 grain Armour og 50 mkg. Levaxin. Dette skal jeg prøve i en lenger periode tror jeg.
Jeg responderer fort på de dosene jeg tar, kjenner fort om det er for mye eller for lite, derfor kan jeg skifte dose raskere enn mange kanskje anbefaler, men jeg vil kjappest mulig finne min optimale dose.
-
Sv: Til dere som har gått over til Armour
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
camomilla
Tror det ble litt mye, men jeg hadde det topp. Begynte da å se at JEG faktisk hadde mer energi enn nesten alle jeg kjenner!
Så inspirerende! Jeg har hatt ganske dårlig effekt av levaxin, i tillegg har jeg opplevd kraftige og for meg litt uforklarlige fall i stoffskiftet. Nå tror jeg årsaken til elendigheten kan være slitne binyrer, har drevet og eksperimentert med hydrokortisonkrem i det siste, og merker bedring. Jeg har jo også lyst til å bytte til Armour, men må sikkert få støtte til binyrene før jeg går igang. Husker jeg feil eller går du på Balderklinikken? Jeg har begynt der. Hva mener de der? Er de tilhengere av kombinasjon levaxin og Armour eller bare Armour? For jeg tenker at man kan vel klare seg på bare Armour?
Men det jeg egentlg skulle spørre om var hvor fort økte du når du syntes det ble for mye. Jeg leser om folk som får en nedtur etter å ha økt for fort med Armour, men har ikke fått med meg hvor raskt de gikk opp i dose.
Og hvordan føler du deg nå?
-
Går på Balder ja.
Startet med Armour 10. mars.
Begynte med 1 grain + 50 mkg Levaxin.
17. april økte jeg til 1 1/2 grain + 50 mkg Levaxin.
Prøvde noen dager etterpå å øke Levaxinen til 75 mkg. (Balder sa det.)
Men så tenkte jeg det var dumt å øke Levaxinen i stedet for Armouren.
11. mai begynte jeg med 2 grain Armour og 50 mkg Levaxin.
25. mai gikk jeg ned til 1,75 grain Armour og 50 mkg Levaxin.
Kjente det ble litt mye, men akkurat bare litt for mye.
mulig det lå noe igjen av T4 da jeg tok 75 mkg, men pytt pytt.
Prøver i hvert fall å holde denne dosen en lengre stund nå.
Merker jeg det blir for lite går jeg opp i 2 grain igjen.
-
Ja jeg skal snart ha oppfølgingstimen min på Balder. Er enig at det knapt finnes bedre investering enn i helsa di. Jeg prøver bare å innstille meg på at det blir en lang vei å gå. Men blir så glad av å lese om andre som har framgang :wink:
-
Jeg begynte med Armour i begynnelsen av mars i år. har gått på Levaxin siden 93. Fikk fjernet halve thyreoidea i 94, hadde tydelig struma. Hashimoto, antistoffer.Jeg har vært depresssiv, hatt angst, vært tiltaksløs. begynte på antidepressiva, SRRI (Cipralex) i 98, sluttet nå for tre-fire uker siden. det hører jo med i det komplekse bildet, det med psyken også!!
Nå går jeg på 2 1/2 grain Armour. Har funnet ut at å dele dosen i 2-3 doser daglig fungerer best, T3 går visst fort ut av kroppen (Karin Munsterhjelm anbefaler den tredelingen av dosen overfor sine pasienter). Kuttet tvert med Levaxin, bruker kun Armour.
jeg har altså fjernet halve kjertelen. Min endokrinolog sier at det er ikke uvanlig å trenge tilskudd av T3 når så mye av kjertelen er borte. mange med minsket kjertel klarer ikke produsere nok T3. Han var ikke forbauset over min beskrivelse av at kreftene såvidt rakk til ettermiddagen, og deretter var det bråstopp. Men han er lite glad i Armour, og sier at han aldri vil skrive det ut til meg. Derimot syntetisk T3 kan jeg få...
Hvordan det er: Jeg var altså pudding hver kveld. Alt hopet seg opp hjemme, men jeg orket ikke gjøre noe med det. Dette er mye bedre nå. Konsentrasjonen holder. men jeg blir selvsagt sliten og har mine grenser. Jeg merker som mange sier at jeg er følsom for stress. Og at det som er helt greit for andre, som en evigvarende sosial dag til midnatt for eksempel, kan bli for mye for meg. Jeg tenker mye på at jeg har alltid fra jeg var liten elsket å trekke meg unna folk med en bok, ha stille stunder, kanskje har det med min hypotyreose å gjøre?
PSYKE: Ikke noe problem å klare seg uten atidepressiva! savner det ikke ett sekund! Og angst? Eksamensnerver når jeg gjør noe som for eksempel holde foredrag, møte opp i et nytt styre etc. Og det er jo en HELT NORMAL ANGST, ikke sant?
MEN: Jeg har hatt et hav av aggresjon i det siste! Jeg sa til min mann her om dagen at det er jo tre grunner til det: tilskudd av T3, avsluttet antidepressiva og overgangsalder! Så jeg får være et fresende troll en stund til. Før orket jeg ikke alltid å bli sint, så det tyder jo på litt mer energi, gjør det ikke? Seksualiteten har vært et bortgjemt kapittel i mange år, og den har ikke kommet helt på plass.
Jeg har slitt mye med urolig mage, mye luft. den er heller ikke "normal". har vel et forurensningsnivå som ei ku:D
Så jobber jeg med å få riktig dose. Samt få alt annet i nogenlunde balanse.
men jeg vil ikke tilbake til kun Levaxin! For mye tid har gått tapt der.Men, om jeg hadde hatt det like bra på kunstig T3+T4. det vet jeg jo ikke! For jeg har ikke prøvd!
-
Hvordan eksperimenterer man med hydrokortisonkrem? Takker for svar:) Ønsker samtidig en god natt til deg:)
-
Hej Nøste vink11
Du kan læse Rufus` tråd "Binyretretthet - behandling?" - specielt indlæg nr. 5 https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8183 :)
-
Sitat:
Hvordan eksperimenterer man med hydrokortisonkrem?
Takker for svar:)
Jeg har lagt inn en oppdatering i dag, Nøste :)
-
Hei alle sammen,
Nå har jeg gått over til kun Armour de siste dagene. Har vært en måneds tid på en blanding av Armour og Levaxin.
Hadde dere noen utslag kroppslig når dere kuttet ut Levaxinen og gikk over til Armour?
Jeg har hatt mye avføring (unnskyld...) siden jeg sluttet helt med Levaxin for noen dager siden. Kan dette ha en sammenheng? Noen som har opplevd det samme?
-
Jeg får jo motsatt jeg da - får reaksjon bare jeg blander i 25µgLevaxin.
Da jeg startet på Armour ble jeg kvitt en hel rekke reaksjoner som hadde kommet gradvis, og som jeg måtte leve med og noen også delvis akseptert som "thats life".
Det kan jo også tolkes motsatt........
En reaksjon på en endring kan være både og.
Det kan være et tegn på at noe har vært galt, men selvfølgelig også at noe er blitt det.
Men så sier du noen dager - - - og da kan det jo være noe som ikke har med dette å gjøre ?
En bør ha i tankene at Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg får jo motsatt jeg da - får reaksjon bare jeg blander i 25µgLevaxin.
Da jeg startet på Armour ble jeg kvitt en hel rekke reaksjoner som hadde kommet gradvis, og som jeg måtte leve med og noen også delvis akseptert som "thats life".
Det kan jo også tolkes motsatt........
En reaksjon på en endring kan være både og.
Det kan være et tegn på at noe har vært galt, men selvfølgelig også at noe er blitt det.
Men så sier du noen dager - - - og da kan det jo være noe som ikke har med dette å gjøre ?
En bør ha i tankene at Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke.
Kanskje "gifta" er på vei ut ;) At kroppen renser seg? Det er iallefall tanker jeg gjør meg...
-
Jeg var veldig opp og ned i starten, kjempeenergi, så perioder med svimmelhet og konsentrasjonsvansker. Men om det var virus eller overgang til AT, er ikke godt å vite. Nå har jeg gått ned masse (for meg, alt er relativt). Skal veie meg når jeg kommer meg på trening, sist var det 4,5 kg, de andre i huset her mener det er mer nå. Må skaffe meg nye bukser! Mistenkte først overdosering av Armour, men jeg fortsatte å gå ned etter at jeg gikk litt tilbake på dosen (følte meg overopphetet, det kjentes feil ut, alt varmt, som lunkent vann føltes ubehagelig). Og vektminskningen skyldes nok en blanding av lett forandret kosthold, overgang til AT og det at jeg kuttet ut anitdepressiva. Jeg gikk gradvis opp ett sted mellom 9 -12 kg av antidepressiva. Klarte aldri å få vekk kiloene! Uansett hvor mye jeg forsøkte av kostholdsendring og økning av trening.
-
Jeg har blitt bedre etter å ha gått over på Armour. Merker mye lettere om det er en dag jeg glemmer å ta medisinene. De virker også mye fortere. Helt som før blir jeg nok ikke, men jeg klarer å gå på jobb, selv om det ikke er så mye jeg orker når jeg kommer hjem. Jeg må ha en ganske høy T4 for å fungere. Går også mye raskere ned i T4 på Armour om jeg stopper å ta dem.( noe en dum lege fant på en gang, og da ble jeg syk da) Jeg bruker 3 gain med Armour. Har absolutt blitt bedre av dem.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg var veldig opp og ned i starten, kjempeenergi, så perioder med svimmelhet og konsentrasjonsvansker. Men om det var virus eller overgang til AT, er ikke godt å vite. Nå har jeg gått ned masse (for meg, alt er relativt). Skal veie meg når jeg kommer meg på trening, sist var det 4,5 kg, de andre i huset her mener det er mer nå. Må skaffe meg nye bukser! Mistenkte først overdosering av Armour, men jeg fortsatte å gå ned etter at jeg gikk litt tilbake på dosen (følte meg overopphetet, det kjentes feil ut, alt varmt, som lunkent vann føltes ubehagelig). Og vektminskningen skyldes nok en blanding av lett forandret kosthold, overgang til AT og det at jeg kuttet ut anitdepressiva. Jeg gikk gradvis opp ett sted mellom 9 -12 kg av antidepressiva. Klarte aldri å få vekk kiloene! Uansett hvor mye jeg forsøkte av kostholdsendring og økning av trening.
Hei,
hvor lenge varte denne "opp og ned" formen? Jeg har de siste dagene blitt fryktelig trøtt! I dag sov jeg i 2,5 t etter jobb og det har jeg ikke gjort siden før jeg startet med levaxin (før de fant ut hva som feilte meg). Jeg er redd Armour ikke virker på meg :( Men det kan jo være en overgang selvfølgelig... Eller feil dose. Skal ta blodprøve om en måneds tid tenkte jeg, for å se hvordan det ligger an da.
Jeg tok 150 mcg Levaxin samt 10 Liothyronin før. Etter en overgangsperiode med en kombinasjon er jeg nå på 4 grain Armour pr dag fordelt på 2 doser (morgen og lunsjtider)
Har ikke gitt opp ennå. Det kan jo være dette deprimerende regnet her i sør-vest som tærer på :sad:
Noen erfaringer med slik "trøblete" overgang?
PS.Jeg smør meg med hydrokortison hver dag i tillfelle binyretretthet...
-
For meg gikk det nok litt opp og ned i tre måneder. Noen her på forumet snakker om et år før det stabiliserer seg. Men jeg har gjort flere ting på en gang: Jeg avsluttet antidepressiva rett etter at jeg begynte med Armour i begynnelsen av mars. Så det kan jo ha vært med å å rote til ting? Muligens? Selv om det ikke var noe problem å kutte ut antidepressiva. Har også gått litt opp og ned i dose på Armour. Nå er jeg på 2 3/4 grain. Jobber litt med å finne riktig dosering. Kilder her i huset sier at de ikke kan huske sist jeg hadde slik energi som jeg har etter påbegynt Armour. Noe har skjedd.
Her er listen over symptomer jeg leverte endokrinologen i vinter:
"Symptomer på at noe er galt:
Ofte/hele tiden:
Hovner opp i bena og fingrene
Ingen kjønnsdrift på mange år
Ofte tisse
Hele tiden fordøyelsesproblemer, siden jeg var 20 år. mye verre de siste to tre årene
MYE luft i magen, kommer med en gang jeg spiser
Iskald selv om jeg er i et varmt rom, vart flere år, problemer med å sove fordi jeg fryser
«Potetsekk» etter kl 17, ikke noe energi, vart i flere år, slutt på kreftene på ettermiddagen
Ofte ukonsentrert
Ofte glemsom
Ofte glemmer hva andre nettopp har sagt
Glemmer hva jeg skal
Store blåmerker av lite
Av og til:
Hendene skjelver
Veldig lav tiltakslyst
Svimmel
Av og til hodepine
Enkelte dager er det tungt å prate, åpne munnen
Av og til opplevelse av å være uten styrke i muskulatur (trener 3 dager pr uke)
Av og til veldig lang restituering etter trening
Problemer med for mange inntrykk enkelte dager, blir helt utslitt
Opplever at jeg blir mye fortere sliten enn andre
Problemer med stemme/heshet
Smertefull leddverk i hender siste måneder"
De fleste symptomene kan jeg si et rungende nei til nå. Men fortsatt er det ting som kanskje er et problem for bestandig? Som problemer med stemmen og heshet. Og at jeg nok får fortere nok enn mange andre av for mange mennesker rundt meg. Potetsekkopplevelsen er borte. Jeg har ork gjennom hele dagen. Så får jeg bare se hvordan det går videre!
-
Først syns jeg jo det er så gledelig å lese om at folk blir bedre, så kan det være (nesten) det samme for meg hva som gjør dem bedre.
Jeg har jo nesten tilsvarende lister - både negativ og positiv listen.
At det skjer samtidig med at man skifter til et naturhyroxin syns jeg jo ansvarlige helsepolitikere og behandlerapparat for øvrig bør ta seg ad notam.
Og det gjøres jo ikke - noe jeg finner umoralsk og langt inn i naivitetens verden.
Jeg håper jo i det lengste at det ikke er avtaler mellom behandlerapparat og medisinindustrien som er årsaken til situasjonen.
Men lykke til Vigdis i din streben efter en god helse - tross at likebehandlingsprinsippet ikke faller ut til din fordel.......
-
Ja, jeg er enig med deg. n`Finn. Vi burde få den medisinen som er bra for oss. Og få lov til å velge selv. Og få dekket den, som alle blåreseptmedisiner. Jeg er sjokkert over hvordan legene "glemmer" T3! Min lege ville ikke ha noe med den å gjøre. Jeg ville visst blitt svært psykisk syk av den... Og det som gjør meg rasende, er alle som går rundt som et vrak, en skygge av det de egentlig er, og som hangler seg gjennom dager og år. Et helt liv. Uten at legen vurderer om det kan være et problem med T3!
-
Hei Vigdis, Takk for utfyllende svar :)
Jeg hadde de samme symtpomene som deg. Bra at du føler deg bedre!
Kan jeg spørre om hvor mye levaxin du tok før?
Jeg tok jo 150 mcg Levaxin og 10 Liothyronin. Etter min beregning så har jeg derfor tatt 4 grain Armour til dagen nå. Dette fordi jeg ser hvor mange gram det er av T4 i hvert grain.
Mon tro om det kan være for mye? Har jeg regnet feil?
-
Jeg tok 150 6 dager og 100 en dag i uka. Men jeg har opertert bort halve kjertelen. Og da er det ikke uvanlig at kroppen ikke klarer å lage T3 av T4. Det visste ikke min fastlege, tror jeg. Han ville ikke gi meg T3, men heldigvis sendte han meg til mitt livs første endokrinolog. Det var jo på tide etter 14 år med påvist sykdom (men den har muligens ligget der mye, mye lengre). Opplysningenss tidsalder tok jeg meg av selv, sent men godt.