-
Svelgvanskene har kommet snikende
Jeg forsøker tenke litt tilbake ettersom jeg har klaget en stund på pustebesvær, men nå også svelgvansker. Det føles som om, når jeg svelger min daglige dose med tabl. da spesielt om kvelden, at de aldri blir skylt ned. Nå sitter jeg i sengen med halsen noe bøyd fremover og det føles som om jeg har noe der som ikke glir ned. Akkurat som om jeg virkelig kan kjenne hvor skjolbrukskjertelen sitter og det er ekkelt! Jeg setter oftere i halsen og det er en vemmelig følelse, som om maten stenger for luftveien på en måte.
Er dette "bare" tegn på en noe hoven kjertel, eller kan det være kreft?
-
Sv: Svelgvanskene har kommet snikende
Jeg har også slitt med svelgvansker i nesten ett år. Hypothyreose kan opptre sammen med et diffust struma, dvs en hevelse over hele kjertelen, eller det kan opptre som knutestruma, dvs kuler i kjertelen. Hypothyreose opptrer også ofte med en hevelse i tungeroten, som tildels kan være veldig plagsomt og gi slike symptomert som du besriver. Blir likevel litt fasinert over at du i likehet med meg har det verst på kvelden. Jeg selv opplever mye smerter i hender og føtter som jeg (og legen min) mener kan være nevropati, som en følge av hypothyreosen. Jeg har derfor lurt på om svelgproblemene kan være nevrologisk betinget. Anbefaler deg å få en ultralyd undersøkelse av kjertelen din slik at du får utelukket evt kuler som bør sees nærmere på.
-
Takk for svar, Blondie. Føles veldig rart. Føles som om frokosten sitter i halsen fremdeles :?
Var hos legen i går og nå er det bestilt en time for ultralyd. Har tatt det før, men det er jo noen år siden nå og ting kan forandre seg.
Godt å få tatt en ny :)
-
Med en Fritt T4 på 5 er det vel ikke rart jeg har svelgvansker og føler meg helt elendig???
Har aldri hatt det så lavt! Hjelpes, fikk blodprøvesvar i dag.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Med en Fritt T4 på 5 er det vel ikke rart jeg har svelgvansker og føler meg helt elendig???
Hold da heeelt op!! Det er et under du overhovedet kan holde dig oprejst, med det FT4, Flower. tro2
1. april skrev du her:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Så startet jeg på Erfa.. 1/2 tabl. (15mg) i 3-4 dager, så gikk jeg opp til 1 tabl. i én uke, så økte jeg til 1 1/2 tabl.. men da ble jeg litt engstelig for jeg tenkte at nå går det helt skeis ettersom halsen er vondt, hjerte hopper, hodet hverker og når jeg kjører bil er det akkurat som om jeg føler en viss aktivitet oppi hypofysen. Synet er litt rart når jeg kjører bil... :shock:
Jeg var, i følge blodprøvene mine overdosert på Levaxin da jeg gikk på 75 og 50 mcg og følte meg jo heller ikke bra.. Legen min syntes det var rart, at ikke antistoffene stangnerte litt når jeg plutselig hadde for høyt stoffskifte, for det skal vanligvis skje, sa han. På meg har det skjedd det motsatte.. Det har økte veldig på bare én mnd.
Anti-TPO'en har økt fra litt over hundre til litt over 300! Jeg tør ikke tenke på hva det er neste gang, men nå føles det ikke bra.
Da var du på max. 45 mg Thyroid... Hvis du fortsat er på så lidt er det:
- Alt for lidt! Så lidt, at du kunne lige så godt slet ikke være i behandling.
- Din læge aner ikke hvad han sysler med! opgiv1
-
Åå Anisa, det er så vanskelig! Du skjønner.. jeg tør ikke slutte hos den "alternative legen" min, for jeg kommer aldri til å få Erfa hos fastlegen. De motarbeider hverandre så veldig. Han kommer til å le inni seg når han ser at jeg ikke har kommet noen vei på Erfa og når han ser disse blodprøvesvarene mine. Ikke visste han hva Erfa var en gang da jeg her om dagen nevnte at jeg hadde sluttet på Levaxin.
Jeg måtte forklare, og jeg følte meg så dum. Med et hode og en tunge som ikke henger sammen, ble det bare surr når han spurte og jeg skulle forklare kednej1
Etter blodprøvesvarene har jeg dristet meg til å øke selv.. en hel tabl ekstra skal jeg nå ta inntil jeg skal til han som har skrevet ut Erfa for meg, så får jeg bare håpe at halsen ikke krangler mer på en liten stund. UFF dette er slitsomt altså! Jeg jobber fullt og er så distré og ukonsentrert om dagen :sad:
-
Kjære Flower
Det du trenger nå er å roe ned situasjonen din. Med FT4 på 5, skal du opp i dose og bremse ned aktivitetsnivået ditt (sykemelding?) Selv om du tidligere har fungert dårlig på en høyere dose er ikke det ensbetydende med at du kommer til å gjøre det nå. Erfaen din fungerer helt fint, du tar bare for lite av den, det ser jo din alternative legen din også. Du ska lbare forsiktig opp i dose, slik at kroppen kan venne seg til dette gradvis. Det er som Anisa sier ett under at du ikke er sengeliggende.
Skjønner godt frustrasjonen din i forhold til at hode og tunge ikke klarer å forklare/forsvare, men det skal du heller ikke. Bare si til legen at hodet ikke henger med og det er for mye forlangt av han at du skal forsvare dine avgjørelser under en kort konsultasjon. Avgjørelsen er tatt vel overveid hjemme, når du har tid og ikke er presset til å ta avgjørelser.
Etter min mening trenger du ikke legen for å øke dosen. Det gjør jeg på eget initiativ, bare sakte og forsiktig.
Ut av nysgjerrighet: Hva lå TSH'en din på med så lav FT4?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Åå Anisa, det er så vanskelig! Du skjønner.. jeg tør ikke slutte hos den "alternative legen" min, for jeg kommer aldri til å få Erfa hos fastlegen.
Ved du hva` Flower? Det foresvæver mig, at denne "alternative legen" din opererer med en anti-aging-dosering, dvs. en dosering som er understøttende til raske ældre for at forebygge aldersmæssigt forfald.... Det er i hvert fald ikke en terapeutisk-dosering for folk som trænger til hormon-erstatning for behandling af hormonmangel. Det bliver du nødt til at være opmærksom på selv, i så fald og det sidste du har brug for er, at være bange for snart hvad som helst, fordi den slags (frygt) kan man blive viklet så tæt i, at det ikke er til at finde vejen ud af igen... Du dør ikke og hormontilskud slår dig ikke ihjel... Faktisk er det imponerende, hvor stærk du i realiteten må være, siden du fortsat overhovedet kan overleve et fuldtidsjob med FT4 på 5! chokx:
Ellers har Blondie skrevet alt det du har (rigtig) godt af at tage i betragtning. xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Kjære Flower
Det du trenger nå er å roe ned situasjonen din. Med FT4 på 5, skal du opp i dose og bremse ned aktivitetsnivået ditt (sykemelding?) Selv om du tidligere har fungert dårlig på en høyere dose er ikke det ensbetydende med at du kommer til å gjøre det nå. Erfaen din fungerer helt fint, du tar bare for lite av den, det ser jo din alternative legen din også. Du ska lbare forsiktig opp i dose, slik at kroppen kan venne seg til dette gradvis. Det er som Anisa sier ett under at du ikke er sengeliggende.
Skjønner godt frustrasjonen din i forhold til at hode og tunge ikke klarer å forklare/forsvare, men det skal du heller ikke. Bare si til legen at hodet ikke henger med og det er for mye forlangt av han at du skal forsvare dine avgjørelser under en kort konsultasjon. Avgjørelsen er tatt vel overveid hjemme, når du har tid og ikke er presset til å ta avgjørelser.
Etter min mening trenger du ikke legen for å øke dosen. Det gjør jeg på eget initiativ, bare sakte og forsiktig.
Ut av nysgjerrighet: Hva lå TSH'en din på med så lav FT4?
-
Ja, og med en UVI som de ikke får under kontroll så er jo alt bare herlig :roll:
Ingen funn ble funnet på CT som jeg tok for nyrene (urinveiene) da de trodde det var nyrestein og antibiotikaen hadde jo ikke sin effekt, så jeg tror at det lave stoffskiftet mitt nå herjer med urinveiene mine!
Jeg har da aldri vært så plaget med urinveiene som nå. Blod i urin fant de også.
Hva skyldes at jeg svetter så mye som jeg gjør? Tenk at jeg har trent med disse verdiene?? Man pusher kroppen til det ytterste og det gagner jo ikke sykdomsbildet mitt, men jeg må liksom føle at jeg lever oppi elendigheten også og det gjør jeg ved å komme meg ut i naturen :|
Hva er det som gjør at jeg er så hyper oppi det som egentlig skal tilsi at jeg skal være trøtt og bare sove? Skjønner ikke noen ting jeg altså:roll:
TSH’en min var på 2,2.. Tror ikke den har blitt forandret siden sist. Anti-TPO’en har heller ikke økt så fort, men den stiger jevnt og trutt og er på 340 nå. Altså steget med 10 på 4 mnd.
Fritt T3 har holdt seg jevnt mener jeg å huske, på 5 den også…
Jeg føler meg som en gammel dame, med stiv kropp, ”vann i kroppen”, dårlig husk, tretthet og hårtap.
Men hvordan ville dere økt dosen om dere var meg? Jeg synes det er vanskelig å vite når jeg skal ta mest? Mest på morgenen og mindre på ettermiddagen? Eller kanskje til og med én på formiddagen? Det er sånne ting jeg synes er vanskelig å komme frem til selv, og hvor hurtig skal jeg øke?
Nå tar jeg én 30 mg på morgenen og en 30 mg på ettermiddagen og økte i går med 15 mg ekstra.. Fra 45 til 60..
Akkurat nå er jeg veldig glad for dette forumet! hjertflag1 Tusen takk for oppmuntring =)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Hva skyldes at jeg svetter så mye som jeg gjør? Tenk at jeg har trent med disse verdiene?? Man pusher kroppen til det ytterste og det gagner jo ikke sykdomsbildet mitt, men jeg må liksom føle at jeg lever oppi elendigheten også og det gjør jeg ved å komme meg ut i naturen :|
Hva er det som gjør at jeg er så hyper oppi det som egentlig skal tilsi at jeg skal være trøtt og bare sove? Skjønner ikke noen ting jeg altså :roll:
Hvem siger at det er "hyper" selv om det føles som hyper? Når man tænker på alvorligt svækkede mennesker - hvilke reaktioner oplever de ved anstrengelser? Ja, de får hjertebank (hjertet slider med at få pumpet mere blod i kroppen, og det giver symptomer), de sveder (også koldt-sveder i visse tilfælde), de kan få blussende røde kinder, hedeture og i det hele taget bliver de stressede og "febrilske", fordi hver gang der forceres mere end der er thyreoidea-hormoner til at dække - kommer adrenalinrusset! Det er dine binyrer som (under forceret aktivitet) forsøger at kompensere for de manglende thyreoideahormon og det giver dig symptomer. Ikke medicinen. Det er sikkert som amen i kirken, når du render med et FT4 på 5! Jeg tror, at din "overdoseringsangst" eller dit "medicin-skepsis" har måske vejet tungere end du har godt af og.... har forhindret dig, måske endda i måneder (år?) at gennemføre en effektiv(ere) medicinsk behandling. På et eller andet tidspunkt, vedvarende "ignoreret" hormone-feedback (her hypofyse=TSH) bliver så forstyrret, at hypofysen ikke kan mere signalere om at der skal tilføres mere thyroxin, mens FT4 bare falder og falder uden at det længere kan afspejles i TSH-niveauet?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
TSH’en min var på 2,2.. Tror ikke den har blitt forandret siden sist. Anti-TPO’en har heller ikke økt så fort, men den stiger jevnt og trutt og er på 340 nå. Altså steget med 10 på 4 mnd.
Fritt T3 har holdt seg jevnt mener jeg å huske, på 5 den også…
Med FT4 på 5 burde dit TSH være op på 100.000 (billedligt talt), altså rigtig meget højere end 2,2. Har du nogensinde fået en MR-scanning af området omkring din hypofyse/hypothalamus? Hvis ikke er her nu en mere end god grund til at se, om en eller begge af disse to kirtler evt. er påvirket af "noget" til ikke at kunne reagere på det superlave FT4. Måske har du slet ikke primær hypothyreose (og skidt være med de aktuelle anti-TPO'er, de kunne være kommet til senere), men en sekundær eller tertiær? Prøv at læse om det her og se om du kan genkende noget i beskrivelserne?
Hvis ens problemer med et lavt FT4 stammer fra Hypofyse/hypothalamus er man nødt til at ignorere TSH og medicinere efter FT4 dvs. lang højere dosering end TSH "berettiger" til i lægernes øjne. Jeg er ikke sikker, men så vidt jeg husker, mener jeg ikke at du nogensinde var oppe på en høj nok medicindose, men derimod altid for lavt til et voksent menneske. Passer det? tro2
-
Vil bare forsøke å muntre deg opp litt jeg Flower.
Du har jo hatt så utrolig vanskelig for å øke dosen til et riktig nivå for deg.
Og det er vanskelig å forstå - hvorfor det ?
Det jeg mener er at når man får noe kroppen mangler - som den kan bruke - så ønsker man seg vel bare mer av det ?
Jeg tenker sånn at noe må holde deg tilbake - noe må gi deg signaler om at det ikke er så bra for deg ?
Prøv å legge hodet i bløt å finn ut av hva årsaken er. Da kan du sikkert få det til.
Jeg er bare helt enig i det som skrives her. Når det er så få stoffskiftehormoner tilstede reagerer kroppen helt irrasjonelt og uforklarlig på en rekke naturlige funksjoner. Blir vanskelig å tolke.
Hvordan øke dosen ?
Lag en plan ? Lag en ukedosator - en eske med 7 rom i og gjør klar ukens dose hver søndag. Så putter du bare noen flere Grains oppi hver gang, og tenker ikke over annet enn å svelge dagens dose.
Håper du finner ut av det snart :)
Så bar en ting om trening siden du nevnte at du presser kroppen til det ytterste. For det er det ikke bra å gjøre. Ikke for noen !
Les Johann Kaggestad : Det at man presser så mye, ødelegger kroppen.
Så er det sånn at toppidrettsutøvere må gjøre dette i korte perioder av treningen - men det er ikke sundt for dem heller. Ikke tro at toppidrett er sundt - ikke tro at vi skal trene som toppidrettsutøvere.
Men for all del tren - når du får lyst til det. Finn et nivå du trives med.
-
Hei igjen! =)
Anisa, jeg tok en scanning av Hypofysen for 1 ½ år siden (tror det ikke er lenger siden.. hm..) som viste at det ikke var noe galt.
Det ble gjort siden jeg opplevde så mye trykk/ puls ut i øynene og jeg var bekymret for at det skulle være noe med Hypofysen. Fikk da konstatert helt normale funn.
Det stemmer nok det at jeg aldri har vært helt oppe i høy nok dose, eller sist jeg doserte meg opp til 75 mikrogr. Levaxin så fikk jeg blodprøvesvar som tilsa at jeg var overdosert, og jeg har aldri følt meg frisk på Levaxin, så derfor forsøker jeg Erfa som siste utvei. Nå har det snart gått 9 år siden jeg fikk diagnosen, og har aldri følt meg helt frisk etter at jeg fikk lavt stoffskifte. Men jeg har troen på Erfa, men at den kanskje er noe mildere enn ”kjemisk” fremstilt medisin og at jeg må ha mer, ja det beviser i grunnen blodprøvesvaret på FT4..
Jeg prøver å ta 75 mg nå i første omgang.. Har nok økt litt raskt, men det kommer nok av min engstelse for at denne T4 var så lav og jeg VIL så gjerne føle meg bedre fort… help1
Takk n´Finn, for oppmuntring hjertflag1
1 Grain er 30 mg? Jeg skal være forsiktig med å presse kroppen når jeg er så elendig som nå, det er tross alt pga. arv, stress og veldig hard fysisk aktivitet at jeg tror jeg har fått denne elendigheten, så da gjelder det og ikke starte på’n igjen å bryte kjertelen ned til at det ikke er noe igjen av den :/
Jeg har aldri tenkt på det du skrev her på forumet et sted at det snakkes så mye om faren ved overdosering og at det aldri blir lagt så stor vekt på farene ved underdosering… Å gå slik i mange år, gjør noe med kroppen og er vél så farlig…
Bare et spørsmål.. Når jeg nå doserer meg høyere for å få Fritt T4 til å stige, vil ikke da dette gå drastisk utover TSH og Fritt T3? At en av disse vil ”lide” ? Føler jo alltid at en av disse aldri kommer seg til referanseområdet og blir ”likestilt”. Har jo nesten aldri opplevd å få dem intakt, kun i starten da jeg startet på Levaxin, men da var jo blodprøvene fine, men ikke formen... Jaja, lett skal det i alle fall ikke være.. kednej1
-
Kjære Flower, av de du nevner tror jeg bestemt at du bør bekymre deg minst for TSH. Dette er tross alt bare signalanlegget, ikke et stoff som kroppen benytter. Derimot bruker kroppen t3 og t4. Husk nå også at ikke engang alle personer som subjektivt føler seg friske er innenfor "normalen", akkurat på samme måte som at en gjennomsnitts skostørrelse ikke passer alle.
Dermed er det viktig at DU finner de verdiene som passer for DEG. *klem*
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
1 Grain er 30 mg?
Næ, næ... søde Flower. kram1 30 mg Erfa Thyroid er kun knap ½ Grain.
Hvad angår doseringsskrækken, ser jeg det på den måde:
- Overdoseret: tilstand elendig, men ikke håbløs, da man altid kan reducere. Konsekvenserne: midlertidige.
- Underdoseret: tilstand dobbeltelendig og håbløs dersom skrækken forhindrer en opdosering. Konsekvenserne: forværringen tiltager snigende og antallet af "diagnoser" bare vokser og vokser.
Jeg håber, at du snart slipper af med skrækken og kommer omsider i gang med ordentlig behandling. Efter 9 år i underbehandling er det på høje tid. Lad ikke de gode (eller bedre) år som ligger forud, vente forgæves på dig, vel? Men selv Erfa Thyroid virker ikke, hvis der er ikke nok af det, lige som en kvart hovedpinetablet tager heller ikke hovedpinen. kednej1
-
Anisa, jeg beundrer deg for hva du kan! Du virker så hjertegod! kys1
Det er det jeg også har tenkt, at jeg orker ikke flere år med elendighet, jeg vil – så langt det går- komme meg ut av denne tragiske tilstanden jeg er i nå, for nok en sommer har gått bort til sykdom og jeg føler aldri jeg får leve ordentlig som jeg vil, nemlig nyte livet, og jeg ivrer etter å gjøre det. Jeg må nesten klappe meg selv på skulderen i dag, som har bestemt meg for å gå til legen i morgen, få hjelp med urinveisinfeksjonen (det skulle jeg uansett), men også be om en sykemelding til jeg kommer meg litt ovenpå.
Men dere som går på Erfa, tar dere hele dosen på en gang, eller sprer den litt utover dagen?
Jeg var forresten på legevakten i går kveld, og traff på en dansk lege. Det er i grunnen første gangen at en ”vanlig” lege jeg har snakket med, sier at man kan muligens være mer disponibel for urinveisinfeksjoner/infeksjoner når man har lavt stoffskifte. Jeg sugde det til meg! Trodde nesten ikke mine egne ører- at han skulle ”innrømme” noe sånt :p
Synes "alle" leger nesten bagatelliserer stoffskifteproblematikken her til lands..
smgj, jeg har noe å lære eller så er jeg bare veeeldig ør og glemsk om dagen smilja1
-
"Bare et spørsmål.. Når jeg nå doserer meg høyere for å få Fritt T4 til å stige, vil ikke da dette gå drastisk utover TSH og Fritt T3?"
Fritt T4 er meget viktig å ha sin tilpassede verdi av. Så komme rdet andre av seg selv - er jeg nesten fristet til å si.
Som smgj sier så har TSH ingen somhelst inflytese på hverken stoffskiftet eller andre funksjoner i kroppen. Det er det bred enighet om også i behandlermiljøet. Men de ser på TSH som et svar på hva kroppen synes om stoffskiftemengden i blodet.
Kan de ikke like gjerne se på stoffskiftemengden da ?
For TSH er ikke til å stole på i det heletatt. Mange lider av feil i produksjonen av TSH, og legene tolker det som at TSH er passe når det ikke produseres nok. Dessuten reagerer ikke TSH likt på egne og tilførte hormoner.
Nei - for all del glem hele TSH !
Og jo, Danskere er meget vennlige :) - og det er jo helt korrekt at man kan være utsatt for feks urinveisproblemer når stoffskiftet er lavt.
Men er det ikke sånn at du mottar bahendling som skal gjøre at det ikke stoffskiftet er lavt da ?
Og når det dukker opp problemer som kan tilskrives lavt stoffskfite allikevel, kan jo ikke beandlingen fungere godt nok ???
Jeg hadde høy nok Levxasindose (og vel så det) men det hjalp ikke - Thyroide hormoner hjalp !
En dose eller multidosering ?
Jeg tar alt om morran. Funker for meg, men ikke alle gjør det.
Det kan bli for mye og da kan en dele det opp i en om morgenen og en i 13-tia. Helst ikke senere.
I helt spesielle tilfeller må noen ha en senere også.
Og en delt dose kan være fint å starte med, men jeg syns at en bør srebe mot å bruke en morgendose. Se om denne kan fungere før en prøver andre varianter.
Det er forøvrig også det ERFA og ARMOUR sine pakningsvedlegg anbefaler.
Der nevnes ikke multidosering.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Men dere som går på Erfa, tar dere hele dosen på en gang, eller sprer den litt utover dagen?
Jeg tar 90mg om morgen og 45 kl 14. Når jeg stod på syntetiske hormoner tok jeg en dose om morgen en ca 12 og en ca kl 16. Kroppen min foretrekker flere doser tror jeg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
4 doser tar jeg: når jeg våkner, kl 10, kl 14 og kl 17. For meg fungerer det best. T3 går visst ut av systemet etter fire timerkram1
-
Takk for svar, dere =) Det var egentlig en sånn "oversikt" jeg trengte å få. Nå har jeg, som jeg skrev i en annen tråd, økt dosen de siste dagene. I går fikk jeg en utrolig hjertebank etter å ha tatt 105 mg Erfa. Altså gått fra 45 mg Erfa den ene dagen, til å hoppe opp til 105.. det var merkbart, ja.. Hjertebanken kommer mest på kvelden, hva kommer det av tro? :roll:
-
Vet ikke sikkert hvorfor du opplever mest hjertebank på kvelden. Kanskje har det sammenheng med at du da har fått mer effekt av T4 komponenten i Erfa? Vil bare si at tidligere har jeg alltid opplevd hjertebank, skjelvinger mm (høydose sympotmer) i forbindelse med doseøkning. Det har som regel gått over etter et par uker. Når kroppen har vært hypo så lenge, kommer hyperreaksjoner fordi kroppen har tilpasset seg "dvalesituasjonen" over lengre tid. Da er det ikke merkelig at den bruker tid på å tilpasse seg "normalen" også.
-
Takk for svar, Blondie :)
Panikken har forøvrig grepet meg igjen.. Denne halsen gjør meg gal! Nok en dag med trykk rundt skjoldbrukskjertelen og en følelse av og måtte gulpe/ rape for å få opp det som ikke kommer opp.
2 dager til ultralyd, men jeg er i angst for hva de kan finne. Hvorfor går jeg med feber og har hatt det lenge og hvorfor svimler det oppi hodet mitt (hypofysen?) når jeg trykker på venstre side av halsen.. Uff, jeg er redd det er noe alvorlig :sad:
Hva ser de på den ultralyden forresten? Kan de se alle "farer" i halsen? Skjoldbrukskjertelen, spiserør, svelg, lymfer, kuler osv?? help1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Uff, jeg er redd det er noe alvorlig :sad:
Det kan ikke være mere alvorligt, end den tilstand du befinder dig i på 9. år, Flower. kram1
Du har også været grebet af panik mange (om)gange før i den tid jeg har "kendt" dig her på forummet. Og hver gang har du oplevet, at det viste sig være forbigående og måske også lidt "automatisk" da du er (for) meget fokuseret på nøje at iagttage enhver følelse af "anderledeshed", vel om mærke samtidigt med at du glemmer meget hurtigt, at du har oplevet lignende før og at det plejer at ende med ærgrelse over at have været så bange "til ingen verdens nytte".
Jeg tror at her er virkelig mange som har oplevet følelsen af "stram hals", "stram svælg" og ellers findes her en epidemi af "klump i halsen". Særlig når man har antistoffer, kan den autoimmune reaktion både stige og falde periodisk i intensiteten, og så mærker mange at de har en "klump-i-halsen". Du har også været til (flere?) UL-undersøgelser før, og hvis jeg husker korrekt, af (næsten?) samme grund: angsten for "noget alvorligt".
Mht. hypofysen - man kan slet ikke mærke sin hypofyse og skulle der findes godartede svulster i hypofysen - plejer de være så små, at de kan dårligt ses på MR-scanning og kan kun findes når lægen specificeret leder efter dem. Hypofyse kan heller ikke bare "svulme op" nok til at begynde at fylde så meget at det giver fysiske svimmelhedsanfald.... Og din feber? Har du glemt at du går jo med en længeværende, aktiv betændelse i urinveje? Er du startet i behandling for den og hvis du er - kan feberen altså bliver ved et stykke tid, før kuren begynder at virke.
Der er altså mange muligheder for at et harmløs fjer som kan blive til fem farlige høns. Lad det ikke udvikle sig til at fylde hele dit liv, Flower. Du er i forvejen gået glip af 9 år. Lad ikke flere følge efter. Ellers mener jeg, at du ville have godt af at finde løsning på din sygdomsangst, for det er denne som både fylder dig med skræk for at øge medicindose og ellers forpester dine dage lige så snart "noget" arter sig "anderledes". Hypothyreose har så mange "ansigter" fra snart alle kroppens organer/systemer, at lageret af "endnu-ikke-oplevede-tegn" bliver aldrig udtømt og hvis du hver gang skal slides af panik og uro - kan det måske betale sig at starte med at finde hjælp til at få tænderne trukket ud på panikken og frygten først.... fordi hypothyreose fylder rigeligt i forvejen, selv uden "hjælp" fra panik og sygdomsangst.
Du er permanent underdoseret, Flower. Så længe du er så underdoseret bliver forskellige "tegn" ved med at dukke op. tro2
-
Snille du, Anisa :D tro2
Du har veldig rett i det du skriver =) , og det gjør meg tildels lettet. Jeg blir bekymret må jeg innrømme fordi jeg allerede for 3 uker siden (rundt der) gikk på en Selexid-kur, men den virket ikke på meg. Jeg har tatt mange urinprøver i det siste med leukocyttutslag på 4, samt 3-4 CRP- undersøkelser som ikke viser tegn til noe negativt. Nå ønsker ikke legen min gi meg mer antibiotika ettersom den ikke hadde noen effekt, men legen min lurer på om det ikke kan være noe med underlivet. Jeg skal til sjekk denne uken slik at det evt. kan utelukkes at det er noe eggstokkbetennelse eller andre ting.
Men jeg tror nesten på at man kan ”kjenne” tegn til Hypofysen til en viss grad, da mener jeg ved spesiell hodepine. Jeg var i mange år plaget med hodepine fremst ved pannen da jeg var i overgangsalderen, altså før jeg startet på østrogentilskudd. Den kan komme nå og da og er veldig hard og da er det liksom akkurat som den kommer derfra, sikkert også fordi jeg har hatt så variabelt stoffskifte også?
Var jo blant annet også overdosert på progesteron en tid og da føltes det veldig rart fremst i pannen.. Øynene og Hypofysen har vel en viss kontakt? Jeg ble i alle fall den gang veldig rar både i syn, hode og balansen.
Bare et liite spørsmål som jeg håper du eller andre kan svare på :D : når man er rett dosert, vil og kan Anti-TPO´en gå tilbake og evt. ”klumpen” i halsen bli borte eller er dette noe jeg kanskje bare må leve med? Det er jo helt forferdelig ubehagelig i så måte!!
Jeg som alltid har vært bekymret for å ta gastroskopi med slange nedover halsen, kan jo like gjerne gjøre det nå, :lol: det føles som jeg har et evigvarende fremmedlegeme nedi der.. :|
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Jeg skal til sjekk denne uken slik at det evt. kan utelukkes at det er noe eggstokkbetennelse eller andre ting.
Bare et liite spørsmål som jeg håper du eller andre kan svare på :D : når man er rett dosert, vil og kan Anti-TPO´en gå tilbake og evt. ”klumpen” i halsen bli borte eller er dette noe jeg kanskje bare må leve med? Det er jo helt forferdelig ubehagelig i så måte!!
Jeg som alltid har vært bekymret for å ta gastroskopi med slange nedover halsen, kan jo like gjerne gjøre det nå, :lol: det føles som jeg har et evigvarende fremmedlegeme nedi der.. :|
Kjære Flower
Jeg slet en periode med residiverende urinveisinfeksjoner.(opptil 5 infeksjoner på 7 måneder). Noen ganger kjennes det infisert uten at det nødvendigvis er det, skjønt utslag på 4 på hvite er jo ikke helt bra da. Hvis du får utelukkket andre infeksjoner kan du be legen din skrive ut Hiprex. Disse tablettene forsurer urinen og lager på den måten dårlige oppvekstvilkår for bakterier. Virker med andre ord forebyggende. Jeg stod på dette i ett år og slapp etter det unna med en og annen tilfeldig infeksjon. Det føltes som om slimhinnene fikk fred og ro til å gro skikkeligxx4
Antistoffene forsvinner ikke nødvendigvis av en riktig dose, men symptomene gjør oftes det (klumpen i halsen). Noen mener antistoffer i seg selv gir symptomer. Det er noen som prøver LDN behandling mot antistoffer. Jeg er ikke så inne på det, men du kan lese litt om det her:
www.ldn.no
https://www.stofskifteforum.dk/showt...ght=naltrexone
-
Takk, Blondie :) Jeg skal sjekke ut dette med Hiprex om det kan være noe, har ikke hørt om det før, men det kunne vært interessant å prøve for det er utrolig slitsomt å gå sånn.
Var på ultralyd i dag forresten. Fikk en time tidligere og jeg ble glad da det ikke var noen store forandringer fra sist jeg var der xx6
Den største kulen han hadde funnet var på 5 mm.. hm... Noen tanker? Ellers hadde jeg en masse små kuler, hva nå enn de betyr. Det hadde jeg visst sist også.. Kjertelen var ikke noe særlig forstørret.
*Hurra for det!*
Dessverre kunne han ikke se evt. ting i spiserøret, men jeg gir meg ikke før det er sjekket jeg altså nenex: Ja, jeg vet det høres hypokonderaktig ut, men jeg kan ikke gå som om jeg har en kjøttkake eller en masse tabletter nedi halsen som ikke kommer ned :|
Tenk om det er en Selexidtablett som sitter nedi der da, som ikke kommer videre pga. tørre slimhinner? :shock: :D
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Dessverre kunne han ikke se evt. ting i spiserøret, men jeg gir meg ikke før det er sjekket jeg altså nenex: Ja, jeg vet det høres hypokonderaktig ut, men jeg kan ikke gå som om jeg har en kjøttkake eller en masse tabletter nedi halsen som ikke kommer ned :|
Tenk om det er en Selexidtablett som sitter nedi der da, som ikke kommer videre pga. tørre slimhinner? :shock: :D
Kære Flower, jeg har prøvet at gå mange dage med den slags ubehag i halsen blot for at finde ud af, at det skyldtes, jeg manglede medicin. Jeg er ikke engang sikker på, det var kirtlen, jeg mærkede - måske var det snarere det, at musklerne ikke fik det, de skulle bruge, hverken til at holde hovedet - halsen - oppe eller noget andet for den sags skyld.
Så skrev du et sted om at mærke hjertebanken, og at det mest kommer om aftenen. Det får jeg selv, når jeg er mere træt end bare træt. Det er vist hjertet, der arbejder hårdt for at overkomme efterspørgslen ... For mig har løsningen været en kombination af mere medicin og mere hvile. Absolut ikke mindst det sidste, da kroppen ellers får svært ved at følge med sin ny energi.
Når jeg så går i seng, sidder jeg i begyndelsen halvvejs op og sover /hviler, indtil systemet falder til ro. Jeg tror, Anisa har skrevet om det også.
Jeg har fundet ud af, at MEGET rolig og MEGET dyb vejrtrækning hjælper godt til processen. Man skal føle, maven spiles ud 'hele vejen ned'. (Kniber man sammen i bækkenbunden på udåndingen, får man også varmen i fødderne, takket være vores sindrige venepumpesystem, men det er jo en anden historie ... )
Men selvfølgelig altid godt at få skannet etc hvis man føler sig i tvivl i lang tid - det slider jo på systemet. Jeg købte engang for 1500 kr. fred på et privathospital, der skannede min livmoder, hvilket min fastlæge ikke ville bevilge, selvom der var grund nok til det. Og de penge var givet godt ud, synes jeg - fred i sindet er jo sundt
hjertflag1
-
Hei i kvelden, Nielsigne :)
Det er så godt å høre at man ikke er alene om plagene =) Jeg blir så engstelig for alt som jeg ikke vet hva er. Som i kveld, og kjenner jeg på smertene i halsen, blir jeg jo bare mer oppkavet. Har forsøkt å se på noe koselig på TV eller lese om noe som får meg bort fra å føle kvelningsfornemmelsene rundt halsen. Det har hjulpet litt, og det hjelper tilogmed å spise frukt- la noe skli nedover halsen, da blir plutselig trykket borte, men sitter jeg "rett opp og ned" uten noenting, da kommer ubehaget veldig intenst tilbake. Jeg gruer for natten for jeg kjenner det så godt og har vanskelig for å sovne. Det er nesten litt lettere sagt enn gjort å skulle la være å tenke på det, for jeg tenker ikke bare på det, men følelsen av at noen holder meg hardt rundt halsen, er der og hvordan skal man få sovne da? :sad:
Det rare er at når jeg trykker på begge sider av halsen, hver for seg ved siden av skjoldbrukskjertelen, så svimler det i hodet. Veldig ekkelt.
Nå snakket jeg på telefonen med legen min tidligere i dag og han skal sende meg på røntgen av spiserøret så jeg kan slippe å tenke på at det skal være en utposning eller noe annet. Forferdelig ekkelt er dette i alle fall og jeg har jo ikke hatt det sånn før inntil nå nylig :|
Håper denne økningen av Erfa nå skal hjelpe, men merker ingen bedring enn så lenge. Hjerte hamrer og slår for fullt og i doble tak enkelte ganger.. Jaja.. kan vel ikke bli verre nå? :lol::|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Jeg købte engang for 1500 kr. fred på et privathospital, der skannede min livmoder, hvilket min fastlæge ikke ville bevilge, selvom der var grund nok til det. Og de penge var givet godt ud, synes jeg - fred i sindet er jo sundt
hjertflag1
Amen :D
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Forferdelig ekkelt er dette i alle fall og jeg har jo ikke hatt det sånn før inntil nå nylig :|
Håper denne økningen av Erfa nå skal hjelpe, men merker ingen bedring enn så lenge. Hjerte hamrer og slår for fullt og i doble tak enkelte ganger.. Jaja.. kan vel ikke bli verre nå? :lol::|
Hej igen :)
Det lyder godt nok meget ubehageligt. Men jeg havde også et eller andet med halsen i begyndelsen med Erfa'en. (Og det kan for den sags skyld komme ved stress) Hos mig selv har jeg opfattet det sådan, at det var min kirtel, der var ved at indrette sig på den ny medicin. Der er meget, skroget må finde sig i .. og det knager lidt undervejs. Men går fremad. Det bare svært at tænke sådan, når man mærker ubehaget ved jeg. Men kroppen træner sig imens, må man vel tænke.
Lykke til, Flower vink11
... jeg tænker tit på, at vi er nogle stykker her på forummet, der går for sent i seng .... det kunne måske være et godt sted at starte for nogle i hvert fald: Bedre sengetider :mrgreen:
hjerte1 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Hei Flower,
magnesium hjelper på hjertebank. Om du ikke tar det fra før, ville jeg prøvd det, 5-600 gram før du legger deg.
hjerte1
-
Hei, Berit =) Tusen takk for råd, jeg har en boks med magnesiumpulver som legen min anbefalte meg for en tid tilbake siden. Kan ta den frem igjen :)
Jeg vet ikke dere, dosen er økt- til 90 mg (gruer meg faktisk til å si det til legen til uken selvom det er min helse det er snakk om og MIN velvære), men jeg kjenner meg altså helt ko-ko i hodet. Jeg vet ikke ennå om jeg tør påstå at hjertebanken er borte, men bank i bordet! - halsen har ikke kranglet så mye og det fra i går kveld. Som om det lettet et trykk "der nede". Tør nesten ikke nevne det for jeg har jo blitt så utrolig skuffet før..
Og en annen ting, jeg har fått ny kur mot urinveisinfeksjonen. Jeg hverker så jeg tror jeg går av hengslene. Startet opp i går, så får jeg se og håpe smertene er borte til uken :)
Jaja, bare litt livstegn fra meg :)
-
kjære Flower
Prøv å få Hiprex når kuren din er avsluttet. Krysser veldig fingrene for halsen din husk at 90mg er en liten dose, så er det jo din kropp...legen får mene hva han vil. Kanskje du blir postitivt overasket.
-
Takk, Blondie :) Jeg tror jeg nærmer meg bedring nå altså. Har noen tabletter igjen av kuren, så jeg håper dette går bra.
Har vært hos legen min siden sist og han trodde kanskje at jeg nå hadde dosert meg selv til en riktig dose Erfa, altså 90 mg. Jeg kunne egentlig tenkt meg til å driste meg til å øke enda mer... tør jeg? :| Kanskje ikke før neste time.. Det er jammen ikke lett. Jeg har i alle fall ikke nådd målet ennå føler jeg, for formen er laber. 1 uke og vel så det på 90..
Han "beordret" meg opp i Cortef-dose igjen.. Jeg som har vært så laber med disse medisinene fordi, ja.. dere vet nenex:
Er det ingen her som går på så lav dose med Erfa? Altså 90 mg og kjenner seg tåelig bra?
-
Til dosespørsmålet.
Vel, det er jo du som er eksperten på deg da Flower.
Ingen kan ta en blodprøve på deg å si at nå er alt bra.
Blodprøver skal bare hjelpe til med å klargjøre de kliniske symptomer du har.
90mg høres lite ut.
ERFA er mer effektiv enn de andre Tyroidene jeg har prøvd. (min erfaring)
Jeg gikk trøstig ivei på 250mg, men det ble for mye.
Satt ned til 125+35 for en måned siden, og nå lurer jeg på å gå ned til 125+17,5.
Jeg har ikke målt på flere år.
For hva skal man med det ? Kan ikke si noe om noen ting likevel.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Er det ingen her som går på så lav dose med Erfa? Altså 90 mg og kjenner seg tåelig bra?
Pga mine binyrer ble jeg satt på startdosen 60 pluss 30 med thyroid. Jeg falt helt sammen på den dosen. Skulle jeg fortsatt med den hadde jeg blitt sengeliggende. Men vi er alle individer...
-
ja, vi er alle individer og forskjellige! Men 90 mg er jo ingenting. Hvis du trekker fra T3 og putter det som er av T4 i 90 mg, får du ca 76 mg T4? Og jeg vet ikke hva du veier, Flower? Dose og vekt står i et visst forhold når du er på ren T4 behandling. Men med denne dosen skulle du vel være anorektisk? Selv bruker jeg nå 185 mg thyroid pluss 25 mg levaxin. Mange trenger mer thyroid enn den dosen de hadde da de gikk på ren T4 behandling. Jeg brukte for eksempel 150 mg levaxin hver dag da jeg brukte det, men kroppen skrek etter tilskudd av T3, så det var jo ikke tilstrekkelig.
-
Jeg gik på 200 µ Euthyrox om dagen. Det blev af mange læger betegnet som en stor dosis, men ikke desto mindre slog den ikke til mht dannelsen af t3.
Da jeg skiftede til Erfa, gik jeg direkte fra den ene dag til den anden over på 125 mg om dagen; jeg tog en kvart tablet ad gangen i løbet af nogle timer uden mad imellem. Jeg mærkede umiddelbart ingen anden forskel, end at jeg blev varm i hovedet :)
Jeg tager nu 187,5 mg om dagen (1½ tablet à 125 mg), undtagen, når jeg skal have menses, for da sætter jeg dosis op med en kvart eller en halv tablet, så jeg får op til 250 mg. Det er fuldstændig udramatisk og gør bare, at jeg har det bedre - lider mindre af PMS.
Jeg har tidligere taget hele dosen om morgenen, men nu er jeg gået over til at tage 125 mg om morgen og så ½ tablet senere - jeg vil ha' den inden kl. 14. Denne ændring har jeg lavet for at spare lidt på krudtet :D Og det virker fint. Jeg oplever til gengæld, at jeg skal passe på med ikke at bruge alle de kræfter, jeg får ud af det; jeg skal spare lidt sammen for at skåne kroppen. Ikke gøre alt, jeg kan, men glæde mig over, at jeg kan xx7 Og jeg skal sætte grænsen i god tid, så jeg ikke bliver for slidt.
Mht hjertebank tænker jeg altid på, at nok kan medicinen presse hjertet, hvis man får for meget, men det modsatte kan jo ligeså godt ske; at man presser hjertet ved at få for lidt medicin. Når man bruger thyroid, brænder man det jo af i løbet af dagen - derfor føler jeg altid, hvis jeg får hjertebank om aftenen, at da kan det jo ikke være overdosering, for så ville jeg mærke det meget tidligere. Nej, om aftenen banker mit hjerte nogle gange ekstra for at få mig til at gå i seng :wink:
- Gerne med for eksempel 4 x 300 mg magnesium indenbords, i øvrigt.
hjerte1 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Vel, det er jo du som er eksperten på deg da Flower.
Ingen kan ta en blodprøve på deg å si at nå er alt bra.
Nei, det har du jo rett i, n'Finn.. Du kjenner jo meg, usikkerheten selv på all denne Erfa-doseringen :? Fikk nå en ganske god beskrivelse av hvordan legen min oppfattet løpet sitt og min dosering sist jeg var der : "Det er mye mulig at jeg har vært litt for tilbakeholden med medisineringen ovenfor deg" xx9
Blondie, mener du 60 mg av Cortef og 30 mg Erfa?
Jeg har bare 15 mg Cortef for øyeblikket og da denne 90 mg med Erfa =) Foreløpig har jeg da ikke klart å stangnere denne antistoffprosessen som foregår inni der... :sad:
Nielsigne, jeg har fått "instrukser" fra legen om å ta Selen, det skal visst virke positivt på kjertelen og hjerte etter det han forklarte meg, så nå tar jeg 200 mg om dagen med Selen. Har også hørt at Zink har sin effekt også, men også det du nevner på- Magnesium =) Jeg har det liggende i pulverform og skal nok få brukt det opp med tiden =)
Vigdis, anorektisk, hm.. jeg har ikke opplevd det lave stoffskiftet den veien at jeg har lagt på meg, for meg har det vært helt motsatt og jeg har rast ned i vekt og følt meg uvel. Jeg vet neimen ikke hva som er best, jeg :?
Takk for tålmodigheten deres altså, den er gull xx2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Blondie, mener du 60 mg av Cortef og 30 mg Erfa?
Jeg har bare 15 mg Cortef for øyeblikket og da denne 90 mg med Erfa =) Foreløpig har jeg da ikke klart å stangnere denne antistoffprosessen som foregår inni der... :sad:
Jeg bruker foreløpig ikke cortef, så jeg snakker KUN om thyroid. Totalt 90mg var startdosen jeg ble satt på, og jeg klarte ikke å stå oppreist på den dosen:lol: Jeg økte derfor til 135mg Erfa thyroid.
Skal ta første kontroll blodprøve etter oppstart med Erfa i morgen. Spent på prøveresultatet.vink11
-
Flower....
60 mg Cortef er jeg ganske sikker på at du ikke skal ha.
En fysiologisk dose, det kroppen vanligvis produserer er 20-25 mg, så ville nok prøvd meg der først.
Noen trenger høyere, men det vil du kjenne, tror jeg.
En frisk kropp kan lett komme opp i 120-150 mg i eksreme stresssituasjoner,
men vi "utelukker" den....
Jeg kjenner flere som har tatt av pga hypotyreose. Det var vekttap som i første runde fikk dem til å oppsøke lege(vi tenker jo oftest på hyper da).
Selv tok jeg av da jeg ble binyresyk-8 kg på 10 dager, så KAN jo ligge litt der også.
Til slutt vil jeg ""bare"" si---jeg har hatt MYE hals!!!
Håper det sakte, men sikkert vil gå rette vegen for deg...mange små steg fører en framover iallfall.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
hm.. jeg har ikke opplevd det lave stoffskiftet den veien at jeg har lagt på meg, for meg har det vært helt motsatt og jeg har rast ned i vekt og følt meg uvel. Jeg vet neimen ikke hva som er best, jeg :?
Jeg har samme erfaring som Gunnda, at plutselig vektnedgang skyldes binyrene. I sykdomstiden har jeg variert fra å være tynn som en strek i perioder der binyrene har slitt ekstra, til å være en ca 4-5 kg over matchvekt pga stoffskiftet. Siste gang binyrene mine streiket, gikk jeg brått ned i vekt. Mistet vel en 5-6 kg på under to uker.
(Situasjonen pr i dag er at jeg er heller småtjukk grunnet DHEA jeg gikk på for en tid tilbake, men nå tror jeg vekten går ned igjen. Vær litt obs på DHEA dersom legen nevner det, det finnes bedre alternativer).
Jeg synes også at din dose høres lav ut! Bruker selv 200 mg Thyroid. Fysiologisk dose Cortef ligger rundt 20 + mg (og så varierer det jo hvor godt kroppen tar opp kortisonet). Tror du har alt å vinne på å øke dosen litt mer, og en må uansett gjøre sine egne erfaringer og derigjennom lære seg kroppens reaksjoner. Må gå på noen småsmeller en gang i blant på veien til å skjønne hvordan kroppen vil ha det, for det må man erfare selv. Jeg begynner ihvertfall å innse det. Men jeg kjenner meg igjen i det å være engstelig for hvordan kroppen skal takle endringene.