Fryser, ør og kriblen i ekstremitetene.
Hei.
Jeg har nå etter flere uker økt til 100 microgr Levaxin og 20 microgr Lio. I dag, ca 1 uke etter siste økning føler jeg meg helt merkelig.....Det går litt rundt for meg, føler meg hyper og svimmel om hverandre, stresser rundt, fryser inni meg, og kjenner en kribling i hender og føtter, blandet med hodepine. Orker heller ikke tanken på mat. Er jeg for høy på dosen? Bør jeg kun ta en halv Lio en periode for å se, eller rir jeg av stormen. Hvordan gjør dere dette? Jeg hadde en TSH på 0,60 sist, men en FT4 på 9,3 (lav?) . Håper dere kan hjelpe meg her inne, skal snart ta ettermiddagsdosen min, men vurderer sterkt og droppe den siden jeg føler meg slik.
På forhånd takk til dere alle for den hjelpen jeg får her inne. Setter umåtelig stor pris på det!!!!
Re: Fryser, ør og kriblen i ekstremitetene.
Hei Sanne.
Liothyronin bør en prøve seg fram med, og begynne lavt og forsiktig.
Noen sier 5µg av gangen skal være nok, og at en heller skal ta 2 eller 3 ganger om en trenger mer.
Så tror jeg også at man skal prøve å øke Levaxindosen så mye som mulig for å se om en høyere dose kan være nok til at kroppen lager passe med T3.
Det er helt ok å hoppe over en Lio-dose.
Det er eneste måten å lære seg hvordan den virker.
Det kan og hende at man fryser fordi kroppstemperaturen stiger, og mange sliter jo med for lav kroppstemp.
Om det er slik hos deg er det egentlig et godt tegn at du fryser da.....
Er jeg for høy tross fine blodprøver?
help1.
Bruker 125 levaxin hver dag men 150 mandag onsdag og fredag. prøvene var 2,4 på TSH og 15 på FT4, det er jo ok er det ikke? Har vært veldig dårlig nå. Halverte dosen i 3 dager og har gått ned til 100 hver dag istedetfor. Muskelsmerter, hjertebank og "smelling" i halsen. Mye uro og lite søvn, konstant svimmel. Bør jeg gå på 100 i en lang stund nå for så og trappe sakte oppove`r? Tror jeg har økt for raskt tidligere selv. kan dette stemme? Har nok hatt lavt stoffskifte i ett tiår uten at det er oppdaget, har dette også noe og si om hvor lang tid det går før medisinene virker?
Takknemmlig for svar.
Sv: Kjære dere, trenger råd
Hei Sanne :)
Hvorvidt blodprøvesvarene dine er ok eller ikke er vanskelig å avgjøre. Imidlertid forteller formen din ofte om de er det eller ikke og formen din tyder på at ikke alt er som det skal være.
Jeg vil nødig blande meg inn i doseendring, her må vi gjerne prøve og feile litt for å bli "kjent" med oss selv og kroppen vår ved denne sykdommen.
Jeg tror det kan være en sammenheng mellom hvor lenge man har hatt sykdommen og tiden det tar før man blir friskere. En "nedkjørt" kropp trenger tid på å restituere seg. Dette betyr ikke at medisinen ikke fungerer, det betyr i praksis at din kropp vil trenge tid for å hente seg inn etter lang tid på "lavbluss". Stoffskiftet påvirker vel stort sett de fleste organer i kroppen på ulike måter. Hos noen gir heller ikke Levaxin alene optimale resultater, så du får vurdere etterhvert om den alene gjør nok for deg.
Jeg håper du snart vil føle deg bedre :)
Tusen takk kjære deg, for svar. Det betyr utrolig mye for meg. Håper du har det bra.
Sanne
Det var da så lite Sanne, bare godt å kunne bidra litt :) Jeg har det godt om våren, så jeg smiler om kapp med vårsola (hvor enn den befinner seg for øyeblikket) :wink:
Jeg tror du har helt rett i dine tanker rundt det å gjøre forsiktige endringer i dose fremover. Noen ganger skal det så lite til for at du når akkurat din optimale dose. Jeg har erfart at det kan handle om faktisk så lite som en økning på 25 i uka for at det ikke skal tippe feil vei. Dette er så individuelt, at vi simpelthen bare må prøve oss litt frem og tilbake, avhengig av symptomer.
Ha en god fredagskveld vink11
Nå er jeg forvirret og deppa nå....
Har i 1,5 år nå gått på Levaxin fordi jeg hadde TSH på 3,9. Føler det har hjulpet.
I går var jeg hos spesialist som mente jeg ikke hadde lavt stoffskifte og foreslo at jeg kuttet ut medisinene? jeg føler meg jo bedre!!! Har aldri vært så opplagt før. Gråter mindre og er gladere, er ikke det preferanse nok? Hva er galt? Hva bør jeg gjøre? Anti TPO var fin, også de andre prøvene....
Takk for svar.
Sv: Nå er jeg forvirret og deppa nå....
Jeg er faktisk enig med legen (sorry) - iallfall foreløpig, til flere fakta foreligger.
Hvis man ikke har antistoffer, kan det være noe annet som gjør at du har lavt stoffskifte.
For du har lavt stoffskifte, med tydelige symptomer - og da er det ikke så rart at Levaxin hjelper.
Men du kan gjør deg selv en bjørnetjeneste med å la være å utrede dette skikkelig.
Og det skulle du jo selvfølgelig vært tilbudt !
Jeg mener det i det minste må være en unnlatelsesynd av dimensjoner om du ikke har fått et slikt tilbud.
Men.
Forsøk med D-vitaminer.
På meg virker det gunstig på stoffskiftet, og jeg har tanker om at det egentlig var D-vitamin jeg skulle hatt - ikke Levaxin......
Ja, det er ingen tvil om at du har lavt stoffskifte. Og det betyr at skjoldkjertelen ikke produserer nok stoffskiftehormoner.
Anti-TPO er en test som er følsom for den typen antistoffer som ødelegger kjertelen. 90% av de som får lavt stoffskifte har slike antistoffer i blodet.
Og - om jeg kan få være frekk og prematur - av de siste 10% er 5%feilbehandlet.
Hvis man starter en langvarig Levaxinbehandling (eller Armour) på en som er frisk - altså en som har en kjertele som er iorden - så vil den atrofiere fordi den ikke blir brukt, og sansynligheten er stor for at den aldri kommer igang igjen.
Derfor må man være sikker før man starter.
Og en aktuell grunn til forsiktighet, er nettopp fraværet av antistoffer.
Det betyr at kjertelen helsemessig er frisk, men at det er noe annet som hindrer den i å produsere nok.
Jodmangel var jo en vanlig årsak før, fordi jodatomer trengs i produksjonen av stoffskiftehormoner.
Men også D-vitamin.
Det eksiosterer jo en masse forskjellige blodprøver som kan kartlegge situasjonen slik at du kan føle deg sikkrere på hva som er best.
Forlang at de gjør noe !
Armour er din bestmors thyroxin.
Det er laget av skjoldkjertler fra gris.
Det var enerådende frem til mitt i 70-åra.
Medisinindustrien førte en markedskamp - og vant fram med sine metoder.
Som jeg syns var ureal, og at helt feil premisser ble lagt til grunn for hva som var best.
Jeg syns også at man ikke på noen måte skal kaste et verktøy man har brukt fordi om man får et nytt. Og særlig ikke når de er så forskjellige som disse to er !
Det har iallfall ført til at vi som eneste sykdomsgruppe er fratatt den muligheten som alle andre har - nemlig selv å velge den medisinen som passer best for den enkelte.
Helsemyndighetene har valgt for oss - take it, or suffer !
Men det er lov å skrive det ut- Legen skal bare bruke en spesiell reseptordning - som du må betale selv.
Hei. Har desverre ingen råd til deg siden jeg selv ble oppdaget hypo for mindre enn to uker. Men som deg ble jeg satt på 100 Levaxin. Har vel tatt det i 10 dager. Merker ingen bedring. Like slapp og trøtt.
Jeg tenker at depresjon kan være ett sekundært symptom i mitt tilfelle. Med det mener jeg at trøttheten, og å ikke strekke til, ikke orke de dagligdagse ting gjør at jeg blir deprimert. Men jeg vet alt for lite til å vite noe om sykdommen i seg selv forandrer hjernekjemien og i seg selv da medfører depresjon o.l.
Det jeg vet er at det fører til personlighetsforandringer. Nesten så man kan lure på om personligheten ligger i skjoldbrukskjertelen. I værstefall påvirker sykdommen eller bergrenser hvordan man oppfatter omgivelsene, hvordan og hva man reagerer på. Jeg føler meg veldig endret emosjonellt. Og klart det påvirker meg psykisk.
Man er jo heller ikke isolert uten ett miljø rundt seg selvom jeg nå kunne ønsket det. Jeg har mann, barn, venner, familie, kollegaer som jeg må forholde meg til og som må forholde seg til meg.( er 100% s.m) Når jeg da er som en 14 åring i dobbel pubertet, gravid og i overgangsalder tilsammen er det ikke alltid det går like knirkefritt, men jeg prøver å hente frem all fornuft og all erfaring for å styre unna de store konflikter( eller at jeg driter meg ut ved å grine eller kjefte o.l)
Så jeg sier til meg selv at jeg ikke kan stole på mine emosjoner for tiden, med andre ord prøver jeg å ikke reagere på noe, for da kan jeg ikke reagere"feil". Så med fare for å bli tråkket på så går jeg litt rundt som en følelsesløs zombie.(til fasaden sprekker, og da heldigvis bare hjemme).
Vet ikke om det er ett godt råd å prøve å ikke reagere på noe, men det hjelper meg å ikke "drite meg" ut før medisinen fungerer og jeg kan bli meg selv igjen.. Tror desverre ikke folk flest enda så nærme de er skjønner at personlighetsforandringene skyldes sykdom. Det blir for diffust for folk flest.
Selvom de fleste annerkjenner en gravid sitt plutselige sinne/gråtetokter/overføleri/motløshet osv er det ikke akseptert fra en med en diagnose. Desverre. Ironisk nok var jeg selv en "engel" under graviditeten. Som min mann sa var det etter fødselen jeg begynte å bli en "drittkjerring".
Vet ikke om jeg på noen måte har vært til hjelp, men uansett prøver jeg å si at du ikke er alene og at dersom vi ser litt positivt på det(og det kan man unne seg noen ganger:):p, så kan de psykiske problemene godt stamme fra sykdommen og det vil si at når stoffskifte blir mer stabil så vil du bli mye bedre psykisk. Det er jeg i hvertfall overbevist om!
Hilsen" drittkjerringa!:)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
uheldig
Vet ikke om jeg på noen måte har vært til hjelp, men uansett prøver jeg å si at du ikke er alene og at dersom vi ser litt positivt på det(og det kan man unne seg noen ganger :) :p, så kan de psykiske problemene godt stamme fra sykdommen og det vil si at når stoffskifte blir mer stabil så vil du bli mye bedre psykisk. Det er jeg i hvertfall overbevist om!
De psykiske problemer stammer fra sygdommen og KUN fra sygdommen! Men mens man udvikler psykiske problemer i takt med at sygdommen fortsætter - fosvinder de psykiske problemer eller letter ikke i samme tempo, når hormonbehandlingen ellers "reparerer" skaderne på kroppen. Det skal man være opmærksom på, at kroppen er hurtigere til at blive bedre end sindet er - når man først har været syg af hypothyreose et stykke tid og omsider er kommet i behandling.
De fleste af os forventer nemlig, at psyken bliver "som før" efterhånden som behandlingen skrider frem. Mange endda foretrækker sindet først bliver "som før" end resten af kroppen - SÅ vigtigt er det for os, at genvinde personligheden tilbage. Men det kræver, at vi genoptræner vores personlighed, som vi skal genoptræne en brækket arm... Hvis flere var klar over det, ville færre blive så skuffede, når en påbegyndt behandling ikke synes at hjælpe "nok" og man fortsat føler sig nedtrykt og humørforladt, usammenhængende og mentalt træt, trods behandlingen (uanset Armour eller syntetisk).
Jeg har læst en bunke om dette behov for en mental genoptræning i forbindelse med "hormon-sygdomme", men det lader til, at vores læger er blanke hvad det angår. Jeg har kommenteret på denne vinkel i disse to tråde: Hypothyreose klart forbundet med humørsvingninger (engelsk) og Genoptræning af endokrine patienter (dansk). Jeg håber, at det kan være lidt hjælp til dem, som ikke føler at det går hurtigt nok med at vende tilbage til sit "gamle jeg". kram1
Hei igjen
Huff da, ikke oppløftende at dette her. Hadde håpet at folk med sykdommen "fant tilbake til seg selv og sitt gamle jeg" når bare medisinen ble riktig dosert, men jeg inrømmer at det kankjse er vel naivt. Det høres logisk ut at rekovalensperioden vil ha sammenheng med hvor lenge man har gått med sykdommen. Men her vil jeg igjen trekke inn miljømessige faktorer. For jo lengre man har vært ute av seg, arbeidsliv, sosialt liv osv, jo større er vel sjangsen for at man lider psykisk. Og selvom man skulle klare å bli fysisk "frisk" så må man begynne den lange reisen gjennom bitterhet til akseptanse og gjennoppbygge relasjoner til seg selv og andre. Selv er jeg ikke i nærheten av å ha begynt på denne reisen. Jeg er midt oppi sykdommen, fysisk og psykisk. Jeg er bitter på at dette har skjedd meg og jeg blir nedstemt av mindre. Håper jeg kan etterhvert trykke inn aksept-knappen og komme meg videre og at livet skal bli enklere å leve. Jeg vil ikke akseptere at lykken skal vente på seg så lenge som det høres ut samtidig som det er slitsomt å kjempe en kamp mot dette som er. Med å akseptere det som har skjedd med seg mener jeg IKKE å godta all feilbehandling og intoleranse osv fra legebestand og andre men å ikke kjempe en konstant krig mot seg selv for det er slitsomt.
Fra meg
Sv: Hjelp. Ødelagt ferie.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sanne
Er ganske så fortvilet nå. har vært dårlig i 4 uker men har en TSH på 0,5. Går på 125 tyroksin gange 5 og 150 gange 2, har kuttet ut de 150 nå nylig og går på 125 gange 7 nå. Tror det er for mye for meg. Hadde det fint da nivået var opp mot 1 i TSH. Kan dere jhelpe meg? PLEASE!!!??? Bør jeg gå mere ned og hvordan gjør jeg det? Føler jeg må det men vet ikke hvordan???
Please, det betyr mye for meg.
Takk.
Hei Sanne - leste igjennom litt av de andre innleggene dine og det er endel som virker litt tilfeldig her av behandling, hvorfor behandling, doser opp og ned osv. TSH er uansett ett dårlig mål på hvordan stoffskiftet ditt fungerer.
Høy eller lav - at man går opp og ned har ofte mye med antostoffer å gjøre. Du skriver ett sted at antistoffer var OK - hva betyr det. Hva slags type antistoffer? Anti-TPO? TRAS? Anti-TG?
Rett ut svar på det du spør om så skal jo i teorien TSH synke når du tilsetter syntetisk T4 som i Levaxin. Om du vil øke din TSH fordi du tror det gjør deg friskere er det jo bare å spise mindre Levaxin, men det tar jo uansett litt tid da det du allerede har spist gjøres om til aktivt T3 i kroppen (hovedsakelig i leveren) Samtidig sier du at du har redusert en periode og ikke blitt noe bedre så tviler på om det hjelper.
Grundigere undersøkelse av hvorfor du er syk er nok bedre og mulig du kanskje må skifte lege - (og ferien er jo allerede ødelagt) med sykemelding får du den igjen senere.
Håper du finner at av det? Men tror ikke det er så enkelt som å redusere litt Levaxin - om ikke kjertelen din plutselig skulle ha begynt å fungere bedre igjen da - og det kan jo skje selv om det nesten er like ofte som vi opplever mirakler............
kram1 H:-)
Hei og takk for svar.
Anti TPo var normalt men TSH var 3.9 og de ville starte på medisiner fordi jeg har hatt Stoffskiftesymptomer i mange år. Jeg har i lang tid vært bedre enn noen sinne på medisiner, men er mye svimmel og litt kvalm innimellom nå. Føler meg som slått i bakken av en hest og tråkket på av ei ku....ikke bra med andre ord, er også veldig sliten samtidig som jeg fryser mye og har vanskelig med å sove. Tror jeg er overdosert og hører om noen som tar bort tabletten en dag og så venter,---er dette noe man kan gjøre? Isåfall hvordan merker jeg at jeg er overdosert? Det er så forvirrende dette her og jeg trenger virkelig hjelp. Hvor lang tid vil det isåfall ta? Var hos legevakten lørdag pga hjertebank og svimmelhet. Han mente jeg tok for mye Levaxin.....Jamen hvordan tar jeg lavere da? Og hvor lav da? Bruker 125 hver dag nå....,
Har blitt undersøkt for alle mulige sykdommer og det er ikke noe der....
Takk for svar.
Mvh
Sanne.
Kjære Sanne.
Kanskje det er noe annet og ikke stoffskiftet som slår ut nå? At vi har én sykdom gjør oss dessverre ikke immune mot annet herk.
Dersom ikke legevakten tok blodprøver av deg og så at de avvek fra tidligere prøver er det vel ikke stor grunn til å anta at det er dét som er feil nå - ihvertfall ikke om du har hatt stabil dose en stund. (Det er litt vanskelig å lese ut fra hvordan du beskriver situasjonen. Kanskje du kan oppsummere litt og tidfeste de ulike verdiene og endringene i dose?)
Hei Sanne.
Høres jo ikke så bra ut - jeg husker jo navnet ditt, men ikke så mye mer.....
Du har ikke anti-TPO, men har du målt TRAS ? Og hvilken diagnose har du ? Hvorfor bruker du Levaxin ?
125 er jo en dose som ikke er høy nok til å forsyne deg hvis kjertlen er helt uproduktiv, likevel har du symptomer på for høyt stoffskifte.
Da kan en mistenke at det er liv i kjertlen og da kan jo 125 være for mye.
Du kan fint gjøre som du foreslår, å kutte ut dosen en eller to dager og starte på en lavere for å se hvordan det går.
En litt for høy dose over lang tid gir symptomer som kommer snikende og de er ikke så lette å identifisere.
Prøv da ?
Hei Sanne :)
Jeg forstår at du er fortvilet og jeg har nå lest igjennom hele denne tråden og er enig med rexxy69 i at du ville ha nytte av grundigere undersøkelser. Grunnlaget for medisinering er slik jeg forstår det symptombasert og det er ikke påvist antistoffer hos deg. Er det da slik at kroppen nå sier etter noen år på medisin at dette tåler jeg ikke lengre? Eller er det slik at det bare har blitt litt for stor dose etterhvert? Jeg aner ikke...
Men det er antydet at du er overdosert basert på symptomer fra legevaktslege og da er det som du tenker selv nærliggende med en reduksjon. Så til selve reduksjonen. Her finnes det ingen fasitsvar. Det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for deg. Men jeg skal dele med meg de råd jeg selv er gitt av en endokrinog i forhold til reduksjon/økning. Dette er heller ikke nødvendigvis riktig for alle, da rådene er gitt meg og i min situasjon.
Ved hypersymptomer: redusér dosen godt noen dager, men ingen dager uten medisin. Legg deg så på en noe lavere dose enn den som ga deg hypersymptomer. Underbygg gjerne "følelsene" av symptomene med en blodprøve før du gjør reduksjonen for lettere å kunne avgjøre hvor stor reduksjonen bør være i den daglige dosen. Dette gjør at du blir kjent med hvilke tall som gir deg "hypersymptomer" og om da faktisk er "hyper", altså hva gjelder for deg. Jeg blir "hyper" når FT4 nærmer seg 19 eller går over. Det er ikke sikkert det er slik for deg. Derfor er blodprøver kjekke i forhold til å bli kjent med sine "egne tall". Notér alle blodprøvesvar og dato de er tatt og skriv samtidig ned noen ord om hvordan du følte deg på det tidspunktet (symptomer og generell allmenntilstand). Ta blodprøver 6-8 uker etter reduksjonen for å se hva reduskjonen har gitt av blodprøvesvar og dermed kan du unngå at du har redusert for mye og dermed vil tippe over i lavt.
Ved hyposymptomer: Øk dosen godt noen dager. Legg deg så på en noe høyere dose enn den som gav deg hypersymptomer. Underbygg her også følelsen av hyposymptomer med en blodprøve og ta en ny prøve 6-8 uker etter økningen. Notér tall, dato og "formen".
Utover dette fikk jeg et råd om mest mulig lik dagsdose, feks ikke 125 annenhver dag, men 112.5 hver dag.
Jeg har erfart at forsiktige økninger gir best resultat, selv om det er en tålmodighetsprøve. Å justere dosen opp og ned til stadighet har gitt meg et virvar av symptomer som jeg ikke vet hvilken "leir" jeg skal plassere i. Her kommer det kjedelige faktum inn at "ting tar tid inn". For høy økning og raskt hypersymptomer i kjølvannet skyldes hos meg en kroppslig reaksjon på mer medisin og ikke at jeg faktisk har for høyt stoffskifte. Det samme motsatt, for stor reduksjon gir følelsen av lavt, men er et kroppslig signal på mye mindre medisin og ikke et reellt lavt stoffskifte. Derfor er det best for meg med forsiktige endringer i dose og la det ta litt tid.
Hun ga meg ellers følgende råd. I stedet for å hele tiden endre den daglige dosen ved feks lite energinivå eller når du kjenner uro, har hjertebank e.l så kan du justere dosen litt opp eller ned et par dager. Stoffskiftet svinger selv på en tilnærmet stabil dose. Dvs at skal du møte spesielt krevende dager, så kan du øke dosen dagen før og samme dag. Har du hatt noen krevende dager og føler deg tappet kan du også øke dosen et par dager. Jeg har brukt Levaxin slik noen ganger og med hell :). Dette kan da kun brukes ved naturlige "svingninger" i "formen" og ikke hvis man faktisk er for lav eller for høy og trenger en doseendring pga av det.
Så til deg og reduksjon hvor jeg da ikke kan gi noen oppskrift på hva som vil fungere best for deg, dessverre. Du må prøve, feile og derigjennom bli kjent med deg selv. Du har prøvd litt og gjort endringer. På hvilken dose har du så hatt det best? Det er nærliggende å tro at du skal ligge i nærheten av dette et sted. Beklager å ikke kunne hjelpe noe mer, skulle gjerne hatt en fasit som fungerte for oss alle. Jeg ønsker deg bedre dager, Sanne kram1