-
Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.
Hjelp!
- om vanvittige stoffskifteprøver, ingen bedring, øresus og kombinasjonsmedisin bl.a.
Jeg fikk i januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte. Da var det hevet over enhver tvil at jeg hadde dette. Min TSH var på 140, ft4 var på mindre enn 6, ft3 på 3,4 og anti TPO var på 1363. Indremedisiner beskriver tilstanden min som en betydelig hypothyreose på en "premorbid tilstand."
Dette var etter at jeg i august 2009 fødte et barn, og legen min sier at det er det som er årsaken til sykdomsutbruddet. Jeg hadde et kjempetøft svangerskap, med blant annet svangerskapsdiabetes. egentlig tror jeg vel at jeg har feilt dette lengre, da jeg i ettertid har funnet blodprøvesvar fra en tidligere fastlege som tyder på dette, uten at det har blitt meg fortalt. Jeg har dessuten i årevis slitt med mange plager som nå kan relateres til denne sykdommen. Merkelig i grunn at ingen har testet dette på meg da jeg var gravid, hadde diabetes og var i elendig form, som jo er risikofaktorer. Tenk at det gikk så langt!
Det er vel unødvendig å si at jeg ble veldig syk med disse verdiene! Dette er nå 7 måneder siden, og jeg har siden dette gått på Levaxin. En gradvis økning fra 50 til 150 og så ned til 125 igjen. Prøvene har vært normale siden mars i følge legen min. Det rare er at jeg føler meg like ille nå som jeg gjorde i januar.
Jeg kan overhode ikke fungere hverken fysisk eller mentalt, med det resultat at jeg ikke greier å ta meg av min 10 måneder gamle nydelige sønn uten hjelp. Det knuser et mors hjerte i permisjonstiden. Jeg har mange symptomer, men det verste fysiske symptomet jeg har er er nesten ØRESUS. Konstant to pipetoner i øret som jeg har hatt siden desember. Legene sier at det ikke skylder hypothyreosen, og at det ikke finnes noen kur. Men det må da ha noe med saken å gjøre? Jeg blir snart gal. Er det noen andre somvet dette/har opplevd dette?
Det at jeg er så dårlig form fysisk har dessuten resultert i at jeg blir henvist fra avdeling til avdeling, røntgen til MR, i jakten på hva som feiler meg. Legene tror jo at det er noe annet, siden prøvene er normale. Men de finner jo ingenting, og jeg blir både skremt og utslitt!
En annen forklaring de kommer med er at det tar tid for kroppen å innhente seg til tross for at biokjemien nå er på plass. Jeg kan til en viss grad forstå dette, men jeg har faktisk gått på medisiner i 7 måneder uten noen bedring, så den forklaringen kjøper jeg ikke helt nei.
En tredje forklaring jeg har fått er at de antistoffene jeg produserer fortsatt er skyhøye. De var i juni på 1300, og legen min forklarer at de lager mange av de samme symptomene, og antistoffer er noe man ikke kan gjøre noe med. Hm.... Stemmer dette?
Uansett har jeg i dag vært hos legen igjen og klagd min nød. Han har i samråd med indremedisiner nå endelig gått med på å gi meg en kombinasjonsmedisin LEVAXIN/LIOTHYRONIN. Jeg skal da redusere levaxindosen fra 125 til 50 mg, samtidig som jeg begynner på Liothyroning med 20mg. Noen som har erfaring med dette? Kan dette hjelpe meg?
Jeg er dessuten litt forvirret hva denne medisineringen angår. Fastlegen sier jeg skal ta alt om morgenen, mens indremedisiner sier jeg må dele Lioththyronin opp til morgen og kveld? Hvem har rett?
Til slutt tenkte jeg å skrive ned de nyeste prøvesvarene mine. Kanskje noen her har peiling på om det i disse svarene kan ligge noen forklaring på hvorfor jeg ikke er bedre, til tross for at jeg er innenfor refereansegrensene?
Prøvesvar pr. 18. juni 2010;
Anti-TPO 1300*
Fritt T3 4,7
Fritt T4 16,9
TRAS 1,6*
TSH 1,5
Jern 13,0
Jernbindingsk 77
Jernmetning 17
Kreatinin 67
B12 267
Hb 12,6
Håpe noen kan svare meg på noe av dette, eller dele sin erfaringer.
Jeg er rimelig desperat på å bli bedre nå, for lista med symptomer blir bare lengre og lengre:
Kronisk tinnitus på venstre øre
Ingen energi
Blir andpusten og svett ved minste anstrengelse – til og med UTEN anstrengelse
Kramper, prikking og urolige armer og ben på venstre side
Treg i bevegelsene, kraftløshetfølelse og rar følelse til tider i tinning, kjeve, armer og ben. Alt på venstre side. Også vansker med finmotorikken i fingrene til tider.
Ekstremt mye håravfall og blir veldig fort fett
Tørr hud, utslett og masse kviser
Muskelplager og hodepine
Svimmelhet og trykk i hodet
Perioder der alt blir tåkete
Voldsomme hetetokter
Konsentrasjonsvansker
Veldig mye dårligere hukommelse
Mangel på appetitt
Vektøkning ti tross for lite mat og amming
Hovne bein blant annet
Humørsvinginger
Voldsomme blødningar ved menstruasjon
Mye dårligere syn
Kronisk diare i flere måneder nå
Blod i urinen
Hilsen sliten nybakt mamma vedikke1
-
Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!
Hei og velkommen til forumet Herdis!
Huff, det der hørtes ikke greit ut! Dessverre er det nok flere her som har opplevd mye av det samme som deg. Skulle på mange måter ønske det ikke var bruk for forumet her, men det er og blir ønsketenkning enn så lenge.
Det er forferdelig at mange av oss fremdeles må slite i årevis uten å få hjelp, og når legene endelig oppdager at stoffskiftet er på ville veier og får det på rett kjøl igjen, så "kan jo ikke alle plagene vi har skyldes stoffskiftet når blodprøvene er normale..." Den visa er det også mange her som har hørt før.
Joda, stoffskiftet kan bruke laaang tid på å stabilisere seg, og selv med et stoffskifte "innen normalen" kan man fremdeles ha symptomene i årevis.
Jeg håper du ikke tok Levaxin før du tok blodprøvene den dagen du tok dem? Slike blodprøver skal alltid tas fastende, men det er noen leger som slurver med å si ifra slikt.
Jeg skal ikke si så mye, for det er mange andre her som har mer peiling på stoffskiftet enn hva jeg har. Men selv har jeg også øresus, og min lege sier det kommer av at jeg har litt forhøyet blodtrykk. Nå vet jeg ikke hvordan blodtrykket ditt er, men det kan du jo få sjekket ut.
Liothyronin har så langt jeg vet en kortere halveringstid enn Levaxin, så kanskje det kan være lurt å følge indremedisinerens råd foreløpig?
Håper de andre her kan svare deg bedre enn jeg, bare ta høyde for at det kan være litt "sommerstille" her akkurat nå.
vink11
-
Hei og velkommen!
Jeg har ikke brukt Liothyronin, men bruker Thyroid, som inneholder både T4 og T3, pluss litt til av det kjertelen produserer. Jeg deler Thyroiddosen i tre eller fire, for å få full effekt av T3, altså det samme stoffet som er i Liothyronin. Det fungerer best for meg. Noen tar hele dosen på morgenen. Jeg har lest at T3 varer kun i 4 timer i kroppen, så er virkningen borte.
Sitat:
Uansett har jeg i dag vært hos legen igjen og klagd min nød. Han har i samråd med indremedisiner nå endelig gått med på å gi meg en kombinasjonsmedisin LEVAXIN/LIOTHYRONIN. Jeg skal da redusere levaxindosen fra 125 til 50 mg, samtidig som jeg begynner på Liothyroning med 20mg. Noen som har erfaring med dette? Kan dette hjelpe meg?
Jeg synes det høres lite ut med 50 mg Levaxin. Mange her på forummet og ellers har dårlig erfaring med å senke dosen med Levaxin når T3 (Liothyronin) legges til. Slik jeg forstår det, virker det som om de fleste har det best om de står på samme dose, eller nesten samme dose med Levaxin når de legger til T3.
Prøv deg frem! Det er din kropp! For de fleste er god dose helt i kant med å være overdosert. og på Aker sier de at de med hashimoto skal ligge med en høy FT4, se her
Ellers så har du jo lav B12. Jeg ville spist B-vitaminer om jeg var deg. Det er lettest for kroppen å få tatt det opp som sugetablett, dråper eller sprøyte. Lavt nivå B-vitaminer kan også gjøre deg dårlig og uttafor.
Ellers er det tøft å lese om deg. Jeg var nybakt mamma og hadde hashimoto lenge før jeg fødte. det var først da barnet var tre år gammelt at jeg ble sjekket og fikk medisiner. Så jeg kjenner igjen din uro! Les deg opp og lær maksimalt om det du sliter med, da stiller du sterkere.
Jeg fikk det ikke godt før jeg begynte med Thyroid for over ett år siden. mange år med et halvliv på Levaxin, kroppen klarte ikke å konvertere T4, Levaxin, til T3. Je gunner ingen å gå slik jeg gjorde, i åresvis!
Lykke til!
-
Heisann
Føler virkelig med deg. Det var jo ikke sånn tiden som nybakt mor skulle bli. Problemstillingene du presenterer er mange og lange. Det er mye enklere å kommentere blodprøvesvarene dine hvis du i tillegg kan legge ut referanseområdet. Du skjønner at referanseområdet kan variere ganske mye fra en lab til en annen. Dette fordi det er kalibret opp mot den maskinen som analyserer.
For det andre trenger du å ta flere prøver. Du bør få sjekket vitamin D statusen din. Mange med hypothyreose har god effekt av D vitamin tilskudd også de som er innenfor referanseområdet når det gjelder prøver. Dessuten ligner mange av de symptomene du beskriver på vitamin D og kalsium mangel.
Videre bør du be om en utredning på binyrebarkhormonene dine. Begrunn dette med det som står i pakningsvedlegget på Levaxinen.
Du spør videre om du bør høre på indremedisiner eller fastlege når det gjelder å dele dosen. Etter min erfaring bør du ikke høre på noen av dem. Jeg er blant dem som har hatt god effekt av å dele opp dosen og fordele utover dagen, men ta IKKE T3 (liotyronin) på kvelden da du kan risikere å ikke få sove. Jeg fordeler min stoffskifte dose over tre ganger per dag. Det ser ut som følger:
07-08: 50mcg Levaxin og 10mcg liothyronin
11-12: 25mcg Levaxin og 5mcg liothyronin
1530-1630: 25mcg Levaxin og 5 mcg liothyronin
Måten å dossere på har funket bra for meg. Jeg føler at det glir mer inn i kroppens naturlige rytme. Jeg kan ikke garantere at dette funker like bra på deg, men slik du har det nå er det verdt et forsøk. Still alarm på mobilen din så glemmer du det ikke medisinene dine. Videre vil jeg anbefale å ikke spise eller drikke annet enn vann en halvtime før og en halvtime etter tablett dosen. Som du ser er det en større dose om morgenen, enn utover. Dette fordi stoffskiftet fungerer slik i kroppen hos friske.
Jeg vil også anbefale deg å lese mer på dette forumet om thyroid. Det er et naturlig alternativ til Levaxin og som jeg har sett mange brukere av dette forumet har god erfaring med. Selv skal jeg snart bytte over til dette medikamentet.
Legen din har fortalt deg at de høye antistoffene dine kan gi symptomer, og det kan være riktig. Noen mener det men jeg har ikke lest seriøs forskning på dette. Selv hadde jeg anti TPO på over 3600 når jeg ble diagnostisert og har aldri følt at jeg ble så bra som jeg var. Etter 15 år på Levaxin er de nå nede i 666.
Videre vil jeg anbefale å kutte ned på sukker, spise små hyppige måltid. Legg opp til en veldig sunn livsstil dersom du klarer det.
En siste ting jeg reagerer på er at den nye dosen legene har satt deg på er mindre enn den gamle. Slik jeg har oppfattet det, tilsvarer 20mcg liothyronin 50mcg levaxin. Hvorfor bytter da legene dine ut 75 mcg levaxin til fordel for 20mcg liothyronin? Du bør heller opp i dose med en TSH på 1,5 (som etter mitt fattige skjønn er for høy for en som står på medisiner) Jeg kan forklare det slik at TSH har ikke en person med en ikke fungerende thyroideakjertel bruk for (min personlige mening).
Hva skal din kropp med thyroidea stimulerende hormon når thyroidea ikke lar seg stimulere????
Likevel kan du se på anbefalingene fra Aker sykehus hormonlaboratorium her er TSH på 1,5 helt i øvre grense når du står på medisiner og likevel vil legene dine redusere dosen din?
Til neste gang du skal ta blodprøver av stoffskiftet ditt, så husk å gjør det medikamentfastende, spesielt viktig når du står på liothyronin.
Ønsker deg lykke til videre og god bedring. Husk å ikke gi opp. Mange ganger må man kjempe seg frem i helsevesenet for å få den hjelpen man sårt trenger.
-
Hei på deg vink11
Jeg skjønner godt at du er sliten med de problemene du har. Trist å høre at leger fortsetter med å neglisjere prøvesvar som skulle vært tatt tak i. Det positive oppi dette er at du nå har begynt å finne info selv.
Jeg skal prøve å kommentere de tingene jeg selv har litt erfaring med.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Prøvene har vært normale siden mars i følge legen min.
Her ville jeg fått utskrift av alle prøvesvarene, tidligere leger har jo bevist at de ikke tar dette alvorlig nok.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Jeg har mange symptomer, men det verste fysiske symptomet jeg har er er nesten ØRESUS. Konstant to pipetoner i øret som jeg har hatt siden desember. Legene sier at det ikke skylder hypothyreosen, og at det ikke finnes noen kur. Men det må da ha noe med saken å gjøre? Jeg blir snart gal. Er det noen andre somvet dette/har opplevd dette?
Jeg fikk øresus etter at jeg fikk lavt stoffskifte, dette vet de rett og slett ikke og burde derfor ikke uttale seg så bastant (etter min mening).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
En tredje forklaring jeg har fått er at de antistoffene jeg produserer fortsatt er skyhøye. De var i juni på 1300, og legen min forklarer at de lager mange av de samme symptomene, og antistoffer er noe man ikke kan gjøre noe med. Hm.... Stemmer dette?
Jeg tror det er riktig at de lager mange symptomer, men det hevdes her på forumet at det er flere ting som trigger antistoffer, bl.a. gluten.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
En av de tingene jeg har lært etter disse årene er at ingen lenger forteller meg hvor mye medisin jeg tar. Det er skremmende at de som gir deg dette rådet er de som har «ansvaret» for at du skal bli bedre av dette. Jeg hadde maks gått ned til 100 og samtidig tatt 2 × 5 µg Lio i noen dager og så økt Lio til 2 × 10 µg etter noen dager (første dose sammen med Lev om morgenen og neste kanskje 4–5 timer etter – prøv deg frem).
Lio tas to ganger fordi noen får hjertebank av T3. Det er også noe du må erfare selv.
Jeg ser du har forhøyet TRAS og ifølge de som har det her kan det gi mange svingninger i formen og problemer med å tilpasse dosen. Men det får du sikkert litt info om av de som kjenner til det.
Jeg ønsker deg lykke til videre med håp om at du orker å kose deg litt med gutten din hjerte1
-
Tusen takk for innleggene deres :D
Det er dette jeg trenger hvis jeg skal klare å orientere meg i denne jungelen. Det er helt utrolig hvor vanskelig dette er, spesielt når man ikke har krefter eller konsentrasjon. Men jeg må jo bare bruke alt jeg har på to ting nå, hvis jeg skal klare meg. Det er sønnen min og å finne ut av dette med stoffskiftet! Så dette forumet har jeg virkelig bruk for!
Da jeg fikk denne sykdommen sto jeg utenfor legekontoret med en resept og en håndskrevet lapp fra legen hvor det sto; "Du har lavt stoffskifte, og må ta medisiner resten av livet. Da vil du føle deg bedre". Det var den informasjonen jeg fikk. Jeg har nå byttet fastlege for å si det sånn....
Så til innleggene deres;
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg synes det høres lite ut med 50 mg Levaxin. Mange her på forummet og ellers har dårlig erfaring med å senke dosen med Levaxin når T3 (Liothyronin) legges til. Slik jeg forstår det, virker det som om de fleste har det best om de står på samme dose, eller nesten samme dose med Levaxin når de legger til T3.
Ellers så har du jo lav B12. Jeg ville spist B-vitaminer om jeg var deg. Det er lettest for kroppen å få tatt det opp som sugetablett, dråper eller sprøyte. Lavt nivå B-vitaminer kan også gjøre deg dårlig og uttafor.
Jeg syntes også at det var drastisk å redusere dosen med over halvparten! Og takk for at du nevnte det med B12. Det er så vanskelig å vite slikt, når man ikke har noe annet å forholde seg til en referansegrensene. Jeg ammer også, så kroppen min blir jo tappet for disse stoffene også der. Men kan man bare ta slike tilskudd uten å få "påvist" mangel? Kan man få for mye liksom?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det er mye enklere å kommentere blodprøvesvarene dine hvis du i tillegg kan legge ut referanseområdet. Du skjønner at referanseområdet kan variere ganske mye fra en lab til en annen. Dette fordi det er kalibret opp mot den maskinen som analyserer.
Her er prøvesvarene med referansegrenser pr. 18. juni 2010;
Anti-TPO 1300* (<100)
Fritt T3 4,7 (3,5-6,5)
Fritt T4 16,9 (11-23)
TRAS 1,6* (<1,0)
TSH 1,5 (0,2-4,0)
Jern 13,0 (9,0-34,0)
Jernbindingsk 77 (49-83)
Jernmetning 17 (10-50)
Kreatinin 67 (45-90)
B12 267 (170-650)
Hb 12,6 (11,7-15,3)
Jeg glemte forøvrig å nevne to prøvesvar, som var for høy hos meg. Jeg vet ikke om det har noe å si.
Triglyserider 3,59 (0,45-2,60)
Urinsyre 385 (155-350)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
For det andre trenger du å ta flere prøver. Du bør få sjekket vitamin D statusen din. Mange med hypothyreose har god effekt av D vitamin tilskudd også de som er innenfor referanseområdet når det gjelder prøver. Dessuten ligner mange av de symptomene du beskriver på vitamin D og kalsium mangel.
Jeg har tatt kalsium prøver i mars. Da var de på 2,31 (ref. 2,15-2,51). Hvordan er det? Vitamin D er det ingen som har sjekket, så det må jeg få sjekket. Kan man ta dette uten å få "påvist" mangel? Jeg ammer, så jeg vil ikke gjøre noe "feil".
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Videre bør du be om en utredning på binyrebarkhormonene dine. Begrunn dette med det som står i pakningsvedlegget på Levaxinen.
Hva er binyrebarkhormoner? Har det noe med nyrene å gjøre? Jeg har tatt CT av det området der, på grunn av blod i urinen. Jeg bare spør, for dette har jeg virkelig ikke peiling på.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
En siste ting jeg reagerer på er at den nye dosen legene har satt deg på er mindre enn den gamle. Slik jeg har oppfattet det, tilsvarer 20mcg liothyronin 50mcg levaxin. Hvorfor bytter da legene dine ut 75 mcg levaxin til fordel for 20mcg liothyronin? Du bør heller opp i dose med en TSH på 1,5 (som etter mitt fattige skjønn er for høy for en som står på medisiner)
Likevel kan du se på anbefalingene fra Aker sykehus hormonlaboratorium her er TSH på 1,5 helt i øvre grense når du står på medisiner og likevel vil legene dine redusere dosen din?
Jeg reagerte også på dette med TSH. Jeg fikk dosen min redusert fra 150 til 125 for en måneds tid siden på grunn av at legen mente overdosering var forklaring på problemene mine. Dette har selvsagt ikke hjulpet, annet enn at jeg har sett at TSH`en min er gått opp fra 0,43 til 1,5. Jeg kommenterte dette til indremedisiner i dag, men han sa at det spilte ingen forskjell på symptomene om TSH var gått opp "så lite". Det syntes jeg var merkelig? Hvis reduseringen av dosen førte til oppgang, er det vel stor sannsynlighet for at det vil skje igjen når jeg nå skal redusere til 50? Og i referansegrensene opererer de med 0,20-4,0. Er ikke det veldig mye?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Jeg fikk øresus etter at jeg fikk lavt stoffskifte, dette vet de rett og slett ikke og burde derfor ikke uttale seg så bastant (etter min mening).
Det var det jeg også trodde at det kunne skyldes dette. Grusomt at de ikke vet dette. Har det bedret seg for deg?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Jeg ser du har forhøyet TRAS og ifølge de som har det her kan det gi mange svingninger i formen og problemer med å tilpasse dosen. Men det får du sikkert litt info om av de som kjenner til det.
Det har legen meg ikke forklart meg noenting om, så det må jeg få vite mer om.
TUSEN TAKK ALLE SAMMEN! FOR NOEN FANTASTISK FLOTTE FOLK!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Hva er binyrebarkhormoner? Har det noe med nyrene å gjøre? Jeg har tatt CT av det området der, på grunn av blod i urinen. Jeg bare spør, for dette har jeg virkelig ikke peiling på.
Velkommen til, Herdis
Du finder masser af info i underforummet Binyrer.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg leste litt nå og fant ut at binyrer har noe med kortisol å gjøre. Jeg har fått målt kortisol i midten av mai, men dette sier jo meg ingenting. Noen som vet?
Kortisol kl. 08.00: 445 NMOL/L (Ref. 101-536)
-
Hei! Jeg fikk som deg barn i 2009 og ble diagnostisert med lavt stoffskifte i januar 2010. Føler virkelig med deg, det er ikke lett å være nybakt mor på slike premisser!
Jeg merket lite bedring av Levaxin og skiftet til Erfa Thyroid etter 3-4 mnd på Levaxin. Først da begynte min bedringskurve å gå oppover.
Jeg har også svake binyrer. Det er ikke tilstrekkelig å teste kortisolproduksjon med en blodprøve. Kortisol varierer sterkt gjennom dagen og skal måles i døgnurin og/eller ved spyttprøver (4 ganger på en dag).
Jeg vil anbefale deg- dersom du har en fastlege som ikke er "med på notene"- å oppsøke en privatklinikk der du kan få ordentlig hjelp. Disse privatklinikkene er listet opp på hjemmesiden(førstesiden) til dette forumet.
Jeg var i elendig forfatning (dog kanskje ikke så ille som deg, men den skyhøye THS'en du kan vise til...) men er nå på bedringens vei. Har lest meg grønn og blå på informasjon om lavt stoffskifte og binyrer, og betydningen av kosttilskudd. Jeg tar store mengder tilskudd hver dag, og jeg tror det hjelper meg mye.
Ønsker deg virkelig god bedring og masse masse lykke til videre.
-
Hei igjen
Du har høye triglyserider. Detter er en del av kolesterolprøvene dine. De er forhøyet mest sansynlig fordi du har hypothyreose. Husk å følg opp dette med nye prøver når du har begynt å få god effekt av stoffskiftemedisinene dine.
Binyrene sitter på nyrene, men har ikke noe med nyrefunksjonen å gjøre, og problemer med dem trenger ikke å synes på et CT bilde. Dette er hormonproduserende kjertler. Som Berit1974 sier kan ikke cortisol som produseres i binyrebarken, måles i blodet, fordi det er ikke det aktive hormonet som synes i blodet, det synes i spytt og urin.
Har her hentet noe info til deg angående TRAS, hentet fra Norsk elektronisk legehåndbok:
"TSH-reseptor antistoff
Definisjon
* TSH virker ved å binde seg til TSH-reseptorene i tyreoidea, og har en stimulerende funksjon på produksjonen av tyroxin
* Det kan dannes autoantistoffer som binder seg til TSH-reseptorene. Den vanligste typen er stimulerende antistoffer. Disse binder seg til reseptorene og fører til konisk stimulering av tyreoideakjertelen. Finnes hos mer enn 90% av alle pasienter med Graves' sykdom
* Antistoffene kan i sjelnde tilfeller også være av blokkerende type. Det vil si at de binder seg til reseptorene, og blokkerer for normal TSH-effekt. Dette fører til hypotyreose og atrofi av kjertelen"
TSH'en din bør helt klart ligge helt i nedre referanse område. De legene jeg jobber sammen med sier at de fleste med hypothyreose trives best med det.
Lykke til.
-
Binyrer og andre plager som vi hypo kan ha: Det ser ut til at Osloakutten har et par leger i helhetsmedisin. Du trenger ikke bestille time, men det kan være lurt. jeg kjenner spesielt til den kvinnelige legen (se under spesialist, der står "allmennleger" med hennes navn, men hun har ferie nå til slutten av juli). Det er billigere enn på Balder. Til den personen jeg kjenner, sa hun at hun var spesielt opptattt av binyrer. Den personen jeg kjenner, er under utredning for subklinisk stoffskifte, og prøvesvar er ennå ikke analysert. Ut fra legens utttalelser var det ikke tvil om at vedkommende ville få medisinsk hjelp ( i motsetning til hos fastlegen, som skulle vente og se, sic). Det kan være et rimeligere alternativ til Balderklinikken eller Heggeli helhetsmedisin for å få adekvat hjelp.
B-vitamin: Referanseområdet er vidt, så du trenger ikke engste deg for å gå for høyt, det kan ta lang tid å komme seg opp, med mindre du får sprøyter, som er litt dyre. På Heggeli mener de at folk med hypotyreose bør opp i 1000, altså over referanseområdet som er på ca 700 mener jeg å huske, for å ha det bra.
Det er jo sommer nå, så å sole deg uten å bruke for mye solkrem vil gi deg D3 vitamin. Bruker du sokrem over hele kroppen vil det blokkere for D3. D3 bør sjekkes og følges opp over tid. Mange leger er ikke klar over hvor viktig D3 er for oss. De fleste i Nordeuropa har mangel på D3, som er et hormon og ikke et vitamin.
Når du skal til legen, lag deg en huskelapp du jobber med flere dager før. Du har sikkert litt glemsel som ett symptom som de fleste av oss? da er en lapp lurt, med alle blodprøver du vil ta (tas på morgenen, ofte er fastende lurt for mange av dem) samt alle spørsmål. Du vil sikkert oppdage etterhvert at fastlegen din vet skremmedne lite...
-
Bare til behandling med tillegg av Liothyronin.
Dette er syntetisk T3, og introduksjon av dette vil ikke endre på blodets T4-mengdestatus.
Det er viktig for kroppen å opprettholde en korrekt T4-status.
Å senke T4-doseringen må etter mitt syn bygge en total misforståelse av hvordan systemet fungerer.
T4-status må bare opprettholdes, uansett annen behandling.
Hvis en høy fT4 ikke evner å tilføre kroppen nok T3, kan man jo forsøke om kroppen aksepterer det syntetiske Liothyronin. Det vil øke målte verdier av fT3, men det er sansynligvis vanskelig å oppnå en korrekt måling fordi Lio-dosen er i blodet så kort tid.
Hvis ikke introduksjon av Liothyronin gir umiddelbar effekt, og klarer å opprettholde denne over tid, syns jeg tiden er inne til å forsøke om et Tyroid er bedre å bruke.
-
Hei og takk for tilbakemelding. Du får unnskylde min uvitenhet, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått alt. Mener du at man ikke skal redusere på levaxindosen når man begynner på liothyronin? Jeg har ikke kuttet med til 50 levaxin som legene sier, men til 100 på egenhånd. Burde jeg istedet stå på 125 som jeg i utgangspunktet gjør? Jeg er litt redd for å ta for mye, pga av av jeg ammer. Det står at barnet ikke påvirkes av normale doser. Men hva er normale doser? Jeg stusset forøvrig litt på legens forklaring på dette med tsh. Han sa det var fritt T4 som sendte signaler til hypofysen. Hvis han har rett og Lio bare inneholder T3, vil da ikke Tsh stige hvis jeg kutter på levaxin? Jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om her, så det kan godt være jeg har misforstått.
-
Ja, det er det jeg mener.
Det er kompilsert dette, og ikke så lett å overkomme i begynnelsen - så det er jo bare å spørre X1ONE
Det er jo Levaxinen som er eneansvarlig for blodprøven fT4.
Levaxindosen må justeres så denne kommer inn i et område som passer for deg, og man kan godt bruke blodprøven fT4 sammen med sitt symptombilde til å finne denne.
At man senere vil finne ut om man har nytte av et tillegg med Liothyronin, innvirker ikke på Levaxindoseringen eller på blodprøven fT4.
Så hvis den Levaxindosen du hadde ikke skapte symptomer som kan peke på for høy dosering, bør du etter min mening ikke endre denne doseringen når du starter med Liothyronin.
Levaxin er jo T4, som etter noen få uker blir til T3.
Hvis det ikke blir nok T3, er det fornuftig å prøve om et tillegg av T3 kan hjelpe.
Hypofysen er et kontrollorgan for nesten alle hormoner i kroppen. For stoffskiftedelen av dette systemet mener jeg at både fT4 og fT3 overvåkes.
Det er iallfall mitt inntrykk av det jeg har lest.
Jo høyere fT4/fT3 er, jo lavere vil TSH bli.
Det er slik fordi TSH er et stoff som stimulerer kjertlen til å øke produksjonen. (så når det er nok, reduseres TSH)
TSH virker ikke noen andre steder i kroppen enn på kjertlen.
Det er sånn at et hormon (TSH) må ha cellereseptorer, og det er kun kjertlen som har reseptorer for TSH.
Hele kroppen ellers har cellereseptorer for fT3. (men ikke for TSH)
De gangene stoffskiftehormonene er i balanse, altså at kjertlen bare trenger å fylle på med de hormonene som forbrukes, er TSH=1 (omtrent)
Men !
Det er for egne hormoner. Mye tyder på at TSH blir mye lavere når man tilfører hormoner, så TSH er ikke å stole på mer.
Juster heller dosen din mot symptomfrihet - det er rett for deg, og for dine omgivelser.
-
En læge her siger også, man skal lægge Lio'en til og ikke trække noget t4 fra i den anledning. Det er i et svar til en patient, hvor hun bl.a. siger:
"Noen har på tross av riktig dose ikke fullgod effekt. Da kan man legge til enn annen thyroxin-variant som heter Liothyronin; 1/4 tablett om kvelden.. Dosering av denne kan ikke måles med blodprøver, så man må bare prøve seg frem. ( Det kan ta flere måneder fra medisin-start til fullgod effekt)."
http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/qa2242512.html
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Hei og takk for tilbakemelding. Du får unnskylde min uvitenhet, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstått alt. Mener du at man ikke skal redusere på levaxindosen når man begynner på liothyronin? Jeg har ikke kuttet med til 50 levaxin som legene sier, men til 100 på egenhånd. Burde jeg istedet stå på 125 som jeg i utgangspunktet gjør? Jeg er litt redd for å ta for mye, pga av av jeg ammer. Det står at barnet ikke påvirkes av normale doser. Men hva er normale doser? Jeg stusset forøvrig litt på legens forklaring på dette med tsh. Han sa det var fritt T4 som sendte signaler til hypofysen. Hvis han har rett og Lio bare inneholder T3, vil da ikke Tsh stige hvis jeg kutter på levaxin? Jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om her, så det kan godt være jeg har misforstått.
TSH og thyroxin virker på hverandre i et 'negativt feedback' system. Det betyr at når TSH stiger sendes signaler til thyreoidea kjertelen om å produsere mer thyroxin. I det tyroxin stiger i blodet fungerer det som et signal om å senke produksjonen av TSH. Jeg forstår ikke hvorfor du skal senke dosen med Levaxin, fordi når man medisinerer med Liothyronin er det gjerne fordi kroppen ikke klarer å omdanne nok fra T4 til T3. Skjønner derfor ikke hvorfor du skal kutte ned på T4 fordi da vil du jo omdanne enda mindre? Samme feilen ble gjort på meg når jeg startet på Liothyronin for 10 år siden og det er ikke bra, for hos meg ble det akkurat som du sier at TSH begynte å stige etter en tid.
Godt å høre at du tenker selv og ikke har kuttet ned så mye som du har fått beskjed om. Sørg for å bli fulgt opp med blodprøver i tiden fremover og husk som n'Finn sier at det finnes behandlingsalternativ.
Begge mine barn er ammet med disse medisinene og er store flotte skolejenter i dag som klarer seg veldig bra
hjerte1
-
Ja du har visst litt å stri med,
et godt hint er å finne enkle løsninger som i din barsel permisjon ikke gjør deg mer sliten enn du er,
når det gjelder bl.a b12 er vi som er hypo dårligere enn andre til å bygge opp gode verdier,
prøv derfor å få injeksjoner, de får du på resept,
koster litt men ikke uoverkommelig ifht alt styret man skal passe på i en hypo hverdag,
sett dem intra muskulært selv, mye enklere og billigere enn å gå til legen hver gang,
da bygger du opp et godt lager ganske fort,
b 12 er utrolig viktig for å føle seg vel,
De fleste merker ikke bedring i formen før bl.a TSH er godt under 1,
Jeg har slitt med formen lenge på Levaxin, byttet til Erfa i april og brukte et par mnd på å kaste bytte sakte men sikkert,
jeg har hatt en veldig fin utvikling og er i dag i bedre form enn på hva jeg kan huske,
Jeg er våken,husker bedre og klar i hodet,
hjerte bank og hjerte kramper som kom i perioder på Levaxin er så godt som borte og jeg har bedre energi,
hvis du ikke føler at bedrings kurven stiger ville jeg prøvd å gå over til Erfa da det virker som de fleste har god erfaring med det.
Et svangerskap kan utløse lavt stoffskifte da det er utrolig mye som skjer ifb med det,
spesielt hvis man har vært i grenseland fra før,
jeg har 2 svangerskap i hyper tilstand og et som utløste hypo,
felles for alle tre er svangerskaps diabetesen ellers har formen vært forsåvidt fin,
jeg var i normal tilstand når jeg begynte 3 svangerskap men etter fødsel kom hypo tilstanden snikende med mange rare tilstander som til slutt viste seg å være hypo.
Jeg tar all medisinen om morgenen og det fungerer bra for meg, spiser sunt og har kuttet ut en del sukker,
har ikke godte sug mer heller, bortsett fra salt og salmiakk lakris innimellom,
men det er ikke dumt for det øker visst blodtrykket som jeg har lite av,
salater med masse godt og kylling etc, havre kaker for å være flink å spise mange ganger i løpet av dagen og ellers back to basic, rent kjøtt (ikke deig produkter, om så bare karbonade) smør og melk fra kua, grønnsaker mest fra over jorda,
så her fråtser jeg i omeletter med stekt bacon, og de andre tingene beskrevet ovenfor,oljer og slanke produkter, mye karbo etc er fy-fy
dette har fått meg mer tolerant for mange flere matvarer og fordøyelse er blitt mye bedre.
Kos deg med småen og tenk på hvor mye arbeide du sparer ved at du er flink til å amme, ferdig temperert,embalert og desinfisert,
ta noen amminger i senga og kos dere og hvil litt ekstra.
Lykke til!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Til slutt tenkte jeg å skrive ned de nyeste prøvesvarene mine. Kanskje noen her har peiling på om det i disse svarene kan ligge noen forklaring på hvorfor jeg ikke er bedre, til tross for at jeg er innenfor refereansegrensene?
Prøvesvar pr. 18. juni 2010;
Anti-TPO 1300*
Fritt T3 4,7
Fritt T4 16,9
TRAS 1,6*
TSH 1,5
Jern 13,0
Jernbindingsk 77
Jernmetning 17
Kreatinin 67
B12 267
Hb 12,6
Håpe noen kan svare meg på noe av dette, eller dele sin erfaringer.
Hei på deg :)
Jeg også har / har hatt lave verdier (og noen for høye),
en verdi som jeg vet bestandig har vært lav er Ferritin,
og bra nivå på Ferritin er visst viktig å ha i bunn.
Slutter meg forøvrig til anbefalingen om B12-sprøyte,
jeg ligger godt over det såkalte "normalområdet" nå -
men det detter nok ned igjen visst jeg ikke får satt ei sprøyte i ny & ne:
det er virkelig en vitamininnsprøytning som merkes xx9
Good night & Good luck comp2
-
Hei igjen alle sammen! Tusen takk for trøst, tips og info :) Jeg hadde tenkt å sitere noe av det dere har skrevet, men nettet streiker og jeg må skrive via mobilen. Jeg har nå gått på 100 levaxin og 20 liothyronin i 3 dager. Merker ingen bedring. Det eneste er at jeg har ekstra lite energi, er mer tungpustet og har en del angstfølelse i kroppen. Om det kommer av at kroppen blir mer og mer sliten, at jeg har redusert litt på levaxin, eller lagt til Liothyronin, vet jeg ikke. Noen som vet hvor lang tid det tar før man begynner å merke effekt? Når det gjelder thyroid, som flere av dere har nevnt, lurer jeg på en del ting. Finnes det to typer, thyroid erfa og armour? Hvordan kan man få begynnt på noen av disse? Reiser gjerne land og strand for å finne noe som kan gjøre meg bedre! Håper jo denne liothyroninen skal gjøre susen, men føler uansett at jeg kunne trengt å snakke med en lege som har PEILING på alt dette. Virker som det er i Oslo man finner disse klinikkene med leger som ser mer helhetlig på saken. Men det er vel kanskje månedsvis med ventelister? Takk for all hjelp hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Merker ingen bedring. Det eneste er at jeg har ekstra lite energi, er mer tungpustet og har en del angstfølelse i kroppen. Om det kommer av at kroppen blir mer og mer sliten, at jeg har redusert litt på levaxin, eller lagt til Liothyronin, vet jeg ikke. Noen som vet hvor lang tid det tar før man begynner å merke effekt?
Hvordan kan man få begynnt på noen av disse? Reiser gjerne land og strand for å finne noe som kan gjøre meg bedre! Håper jo denne liothyroninen skal gjøre susen, men føler uansett at jeg kunne trengt å snakke med en lege som har PEILING på alt dette. Virker som det er i Oslo man finner disse klinikkene med leger som ser mer helhetlig på saken. Men det er vel kanskje månedsvis med ventelister? Takk for all hjelp hjerte1
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10439
Prøv denne linken. Ikke ventetid, men det koster jo litt. På den annen side er det høy pris å betale å gå rundt å ha dårlig helse også.
Liothyronin skal virke med en gang...kjenner meg igjen. Hos meg ga det ingen rask effekt. På sikt ble jeg bedre av lite sukker/karbohydrater og små hyppige måltid og trening som turgåing som jeg knapt klarte gjennomføre pga dårlig form.
-
Liothyronin er kroppens stoffskiftehormon og virker derfor nesten øyeblikkelig.
Om du ikke kjenner noe virkning sånn en time etter tablettinntak, virker det nok ikke hos deg. Men det kan ha en langtidsvirkning.
Så blir du jo mer sliten når du reduserer Levaxindosen - prøv heller å øke den litt.
Jeg forsøkte jo Lio da jeg gikk på Levaxin, og fT4 falt, så jeg måtte øke Levaxindosen.
Det er mange Tyroider, og det er - nesten - slik at hvert land har sin egen.
Men de vi kan regne med å få tak i her, er vel først og fremst den Canadiske ERFA Thyroid, og vel også Armour - som har reist seg fra asken etter problemene i USA. Hvis de fremdeles vil produsere etter den nye metoden kan ikke jeg anbfale den, etter å ha brukt den nye i 1 1/2år.
På nettet kan mye skaffes, feks Thyroid-S , Nature Thyroid eller Westhroid.
Alle nevnte er USP godkjente.
Hvis du vil forsøke, er det beste (ikke det letteste....) å spørre legen om du kan få en prøveperiode, og begrunne det med at Levaxin har for dårlig effekt.
Leger er gjene svake for den ordstilling og begrunnelse.
ERFA skriver legen da ut på "søknad om registreringsfritak", som du går til apoteket med og handler på vanlig måte.
Du må betale "morroa" selv.
Også om dette er det som skal til får å gjennvinne din helse - feks slik at du kommer i jobb igjen.
500stk 125mg EFRA koster noe over 1500,- og holder første året. Dosebehovet kan stige til 1,5 - 2 slike tabletter etterhvert.
Så er det jo flere her på forum fra ditt område - kanskje du kan få en PM fra noen av dem om leger i området ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Virker som det er i Oslo man finner disse klinikkene med leger som ser mer helhetlig på saken. Men det er vel kanskje månedsvis med ventelister? Takk for all hjelp hjerte1
Det er lang ventetid men om du kan reise på noen dagers varsel, kan det gå ganske raskt. På Balderklinikken kan du stille deg på venteliste og vil da bli oppringt ettersom folk avlyser timer.
Privatklinikk er dyrt. Men akkurat når det gjelder helse ofrer jeg heller andre goder i livet. Å gå til privatklinikk trenger heller ikke være for mer enn noen timer, og så kan fastlegen overta etter hvert.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Det er mange Tyroider, og det er - nesten - slik at hvert land har sin egen.
Men de vi kan regne med å få tak i her, er vel først og fremst den Canadiske ERFA Thyroid, og vel også Armour - som har reist seg fra asken etter problemene i USA. Hvis de fremdeles vil produsere etter den nye metoden kan ikke jeg anbfale den, etter å ha brukt den nye i 1 1/2år.
På nettet kan mye skaffes, feks Thyroid-S , Nature Thyroid eller Westhroid.
Alle nevnte er USP godkjente.
ERFA skriver legen da ut på "søknad om registreringsfritak", som du går til apoteket med og handler på vanlig måte.
Du må betale "morroa" selv.
Også om dette er det som skal til får å gjennvinne din helse - feks slik at du kommer i jobb igjen.
500stk 125mg EFRA koster noe over 1500,- og holder første året. Dosebehovet kan stige til 1,5 - 2 slike tabletter etterhvert.
Så er det jo flere her på forum fra ditt område - kanskje du kan få en PM fra noen av dem om leger i området ?
Hei Hansen
Snart klar for møljekalas?:wink:
Kan du forklare nærmere det du sier om at Armour produserer etter den "nye metoden"? Hva betyr det? Evt en link.
Forstår jeg deg rett hvis det er slik at man kan ta med seg respten/søknaden om registrerings fritak direkte fra legen til apoteket og få ut thyroid med en gang? Skal til Oslo på torsdag, og regner med de har ERFA på Jernbaneapoteket...?
Kan du også si nærmere hva det betyr at "dosebehovet" vil stige?
-
Hehe - det hadde jo bare vært hyggelig :)
Jeg byttet til Armour i -04 og fikk jo et helt nytt liv, men så ble det uro i USA-markedet og det var så turbulent og med mange innspill at jeg kan ikke gi noen facit på hva som egentlig skjedde.
Amerikanske kontrollmyndigheter fikk plutselig en sjef som var meget pro syntetindustrien - og anti Tyroid. Samidig endret Armourprodusenten (Forest Farmaceutics) på tablettkonstrruksjonen. Dette tilfredsstillte ikke markedsføringstillatelsen og så balla det på seg og det oppsto en global Tyroid-tørke i lang tid.
Kan dessverre ikke linke til produsentinfo om dette - det har jeg aldri sett, og er vel hemmelig ?
Men det finnes mange meninger om dette skiftet på nettet.
ERFA var den som kom lettest igang på denne siden av kloden, og det er en helt utmerket tablett etter min vurdering.
Søknaden legen sender inn blir alltid godtatt. Det tar 1-2 uker omtrent.
Svaret må du levere inn på et apotek som så sender denne inn og får den godkjent en gang til (det er Norge da vettu) - det tar bare en dag.
Etter dette går det som vanlig.
Så er det vel kun Vituskjeden (jernbanetorvet) og Apotek1 som kan skaffe dette.
http://www.vitusapotek.no/Apotek/
Jernbaneapoteket var utrulig flinke med meg da jeg var der, emn jeg vet ikke om det er innskjerpninger på gang ?
Jeg ville ringt å snakka med de hvis du ikke har så god tid - eller et av de andre.
-
Hei! Det skal jammen ikke være lett å være syk! Det er jo hinsides all fornuft at folk blir erklært for friske pga. prøver og ikke symptomer. Men jeg har vært borti helse-norge før, så jeg burde ikke være overrasket. Er det virkelig så vanskelig å få prøvd en medisin som Erfa? Pris og hard jobbing er jo verd det hvis det funker, men hvorfor skal man måtte slite seg enda mer ut når man ikke har krefter? Synd det er så få leger som våger å tenke selvstendig! Men jeg skal nå bruke alt jeg har av krefter på dette, for slik det er nå har jeg alt å vinne, og ingenting å tape.
-
Hei Hansen; hva mener du med global thyroid tørke? Har ikke feks Erfa og Thyroid- S alltid produsert?
Synes det som skjedde er helt utrolig. Her går det så mange mennesker på disse medisinene og så blir det bare tørke.....
Jeg har planer om å lage en egen nettside med tid og stunder der det informeres om thyroid. Det går bare ikke an at denne medisinen ikke er mer kjent blant folk og leger. Synes det er et tema "Brennpunkt" eller "Puls" på NRK kunne handlet om.
Selv om ting overhodet ikke er gjort med et trylleslag med Erfa, må jeg si at jeg bare er så utrolig glad over at jeg skiftet. Jeg gikk jo bare fire mnd på Levaxin men jeg kjente "lusa på gangen", dvs skjønte at det der aldri kom til å gå bra når jeg etter fire mnd kun var 10 % bedre enn jeg var i min elendigste tilstand. Det virker i alle fall som om jeg er på god vei til å få livet tilbake. Og jeg føler sterkt med alle andre der ute som lever et halvveis liv på skolemedisinen.
-
Herdis: jeg ville sett om det fantes leger som driver innen helhetsmedisin i ditt område først. Skal du i tillegg reise til Oslo hver gang, blir det enda dyrere. Stavanger er jo en stor by, det burde vel være en lege innen helhetsmedisin i det minste? Kanskje disse legene har en egen forening slik at det er mulig å se hvor de holder til? Og forsøk gjerne å argumentere med legen din om å få forsøke ERFA Thyroid. Info om ERFA finner du på pilleboksen på forsiden av forummet.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Hei på deg :)
Jeg også har / har hatt lave verdier (og noen for høye),
en verdi som jeg vet bestandig har vært lav er Ferritin,
og bra nivå på Ferritin er visst viktig å ha i bunn.
Slutter meg forøvrig til anbefalingen om B12-sprøyte,
jeg ligger godt over det såkalte "normalområdet" nå -
men det detter nok ned igjen visst jeg ikke får satt ei sprøyte i ny & ne:
det er virkelig en vitamininnsprøytning som merkes xx9
Good night & Good luck comp2
Hei! Nå sjekket jeg ferritin nivået mitt. Det er på 20 (ref 15-200). Gangen før lå jeg under på 14. Kan dette bety at jeg har blodmangel? Jeg går bestandig rundt å føler at jeg har lite blod, og øresus har jeg hørt også kan komme av det. Legen min sier jeg ikke har mangel, men jeg synes nå prøven var veldig lav og at det stemmer med symptomer?
-
Sitat:
Hei! Nå sjekket jeg ferritin nivået mitt. Det er på 20 (ref 15-200). Gangen før lå jeg under på 14. Kan dette bety at jeg har blodmangel? Jeg går bestandig rundt å føler at jeg har lite blod, og øresus har jeg hørt også kan komme av det. Legen min sier jeg ikke har mangel, men jeg synes nå prøven var veldig lav og at det stemmer med symptomer?
Hei Herdis! - Har ikke svart deg før men lest tråden og sett at du har fått menge gode svar og råd. Vært litt sommerstille i øverste etasjen siste uka. Reagerte i et av de første innleggene dine på jernverdiene dine ift. B12 og når du nå kommer med ferritin i tillegg som er lav og har vært under ref.området...........
Du har i tillegg lavt jern og høy TIBC eller jernbinding. Når ferritin og jern er lave og jernbinding høy er det stort sett alltid tegn på jernmangel. I tillegg er jernmetning lav (17) og hadde denne vært under 15 hadde det vært et sikkert tegn på jernmangel. Så alt her tyder på jernmangel - kan ikke se hvorfor legen overser dette.
Hva den kommer av er en annen sak - du sier du har meget kraftige blødninger - kan jo være en av dem.
Sekundærprøver er bla. MCV (Mean Cell Volume) og MCH (Mean Cell Hemoglobin) som er lave med jernmangelanemi - det er dog en feilkilde her da MCV gjerne er høy (mellom 100 og 110) ved hypo. Så det må man ta hensyn til når man tolker (og blir nok også ofte oversett)
Du kan lese mer i Analysehåndboken: http://www.furst.no/bb/index6.html og http://www.furst.no/bb/index6.html her står det også litt mer med tanke på B12 og folat i sammenhengen
Det er ganske vanlig med perniøs anemi (B12-mangel anemi) ved stoffskiftesykdommer og da spesielt ved høye antistoffer da kroppen ikke er så god på å ta opp næringsstoffer. Og B12 nivåene dine er lavere enn hva de fleste stoffskiftesyke føler seg bra på selv om de er innenfor ref.
Som de fleste sier her er det vidundelig om man finner en behandler som klarer å se sammenhengen her, men de er vanskelig å finne. Flott at du har begynt å ta tak i dette selv. Jeg tror det er den eneste måten å bli frisk igjen på. Lese og lære og akseptere at dette er "modningsstoff" som tar litt tid å absorbere og forstå.
En del ting kan du gjøre selv for å hjelp kroppen din litt på vei i tillegg til medisiner - forslag til å begynne med kan f.eks. være:
Multivitamin uten jern og jod (multi med jern uten jod er ikke å få tak i)
B-100 Complex (Solgar eller Twinlab - f.eks. fra Iherb - øvre grense i Norge er lattelige)
Selen (200 mcg/dag) Sink (35mg/dag)
Omega 3,6,9
C-vitamin (1 gram/dag)
E-vitamin (alle Tocotrienoler og Tocoferoler) 800 mcg/dag - fåes ikke i Norge f.eks. Iherb
Kalsium og Magnesium i forhold 1:1
Hemjern - dosering fra eske
Probiotika
Be om blodprøver av alle vitaminer, mineraler og sporstoffer så behøver du ikke å ta mer tilskudd enn du har behov for.
Generelt - helst kapsel fremfor tabletter da de absorberer bedre. Alle med stoffskiftesykdommer har dårlig opptak av næringsstoffer. Ikke soya i kapselen og ingen dl-forbindelser (syntetiske). Fordel vitaminene utover dagen da de blir fort borte i kroppen.
I tillegg ren mat - så lite ferdigmat som mulig i den grad du orker, og redusere sukker og usunt fett.
Så kanskje du får litt mer ork til å kjempe om å få ERFA og mase om prøver osv. Det er ingen lette veier og vanskelig å finne dyktige behandlere. Alt tar tid og ingenting virker med en gang dessverre.
Ønsker deg god bedring og håper du blir litt raskere så du orker å kose deg litt med den lille.
H:-)
-
Så lav Ferritin kan gi symptomer når stoffskiftet også er lavt, så du bør nok få opp denne - helst over 70.
B12 er også en slik prøve som kan bli symptomgivende når stoffskiftet er lavt - selv om den er innenfor.
Global tørke.
Mener bare at det var ingen nettbutikker som hadde Thyroid på lager.
Det var vel først Armour som ble tom, men alle de andre ble tomme også.
Det finnes mange fortvila poster om det her på forumet.
ERFA starta opp i 1935 med håndlagde produkter. Ble mer i 1968, med avd. i Belgia og større produksjon. De produserer jo mye forskjellig og jeg er ikke sikker på når de startet med Thyroid, men kan se ut som om det ble mer fart i produksjonen fra 1998.
Sriprasit sin Thyroid-S er verre å få rista ut slik info om.....
http://www.sriprasit.com/en/products...id=77&catid=59
-
Hei rexxy69 og Hansen! Takk for svar. Jeg har jo gått rundt i ett halvt år og mast om at jeg føler jeg har lite blod, til to fastleger faktisk. Men de har sagt at det har de sjekket. Og man hører jo på legen. Leser leger overhodet prøvesvar? De har ihvertfall ikke kontroll på mange av mine. Jeg skal ihvertfall begynne på tilskudd snarlig. Har kun tatt ett kosttilskudd som heter Ammende til nå. Men du sier Jern uten jod? Betyr det at man ikke skal ha jod? I så fall har jeg blitt proppet full av jod via diverse kontrastvæsker i forbindelse med mange MR og CT undersøkelser siste tiden. Håper ikke det er skadelig? Lurer også på om det tar lang tid før jernbeholdningen normaliseres med tilskudd. Ellers tusen takk for all hjelp dere kloke, kunnskapsrike ,snille folk :)
-
I behandlermiljøer som er opptatt av antistoffer anbefaler de å holde seg unna jod i størst mulig grad til man har fått kontroll på/senket antistoffene (som du har mange av) for deretter å gjenintrodusere jod. Det beste er å få målt nivåene i døgnurin.
Jod er vanskelig. Hansen har noen gode forklaringer men jeg finner dem ikke akkurat nå. Kommer tilbake til det - eller kanskje jeg kan lokke Hansen til å repetere?
Kontrastvæske ja, det kan det sies mangt og mye om. Etter at jeg fikk nogenlunde forståelse for hva som skjer med min egen kropp (som også har mange antistoffer - startet over deg og er nå nede i 242) har jeg ved MR/CT takket nei til undersøkelser med kontrast og sagt man heller får bruke kontrast om man finner noe på bilder uten kontrast (og det gjør man jo stort sett ikke fordi det ikke er i muskulatur/ledd/nyrer/blære osv. problemet ligger). Strålingen ved alle disse undersøkelsene er ett annet tema.
Jakten legestanden opprettholder ved alle sine tekniske undersøkelser istedet for klinisk undersøkelse og tro på egne bedømninger utsetter oss (pasientene) for så mange meningsløse, skadelige, kostbare og slitsomme undersøkelser fordi de ikke klinisk kan bevises eller tro på at alle være problemer stammer fra et lite (eller flere) hormonproduserende organ som dessverre ikke alltid responderer godt nok på legemiddelindustriens vidundermedisin - Levaxin eller annen syntetisk T4.
Tolking av blodprøver: Min erfaring er at man bare ser etter det som kommer utenfor referanse eller normalområdet - jeg har skrevet litt om testing her:
7 problemer din lege sannsynligvis overser og Anisa har yttligere lagt til mere i tråden: Normalområdet finnes ikke
Viktig å merke seg at dette ikke kun gjelder skjoldkjertelprøver - men også alle andre blodprøver.
Som jeg kommenterte ift. dine jernprøver ligger disse også innen referanse og kommer ikke med stjerne men hadde jernmetningen din vært under 15 istedet for 17 ville den vært utenfor referanse og kommet med stjerne.
Mitt inntrykk (må påpeke at jeg ikke har noe "bevis") dreier seg om å sikre seg selv, på lik måte som vi dokumenterer snart alt i tilfelle noen skulle klage på hva vi har gjort uansett hvilken bransje vi tilhører.
Min påstand er derfor at helsevesenet fungerer i den grad sykdommen eller skaden er livstruende og akutt, men er fullstendig inadekvat for kroniske og andre lidelser som ikke er av akutt eller livstruende karakter.
I ditt tilfelle vedr. anemi er jo ingen av prøvene utenfor referanse. Om det f.eks. skulle tilstøte deg noe livstruende eller akutt du får varige men av, og søker erstattning for, har jo legen på papiret ikke gjort noe galt siden prøver er tatt og funnet innenfor referanse.
Referanseområdene er for store og i utgangspunktet laget utifra syke menneskers overskuddsblod.
I tillegg er det svært sjelden det blir bedt om tolkning av blodprøvene av hematolog på laboratoriet. Mulig dine prøvesvar på jernstatus ville blitt fanget opp da.
På prøvearkene til de ulike laboratoriene er det en boks der man kan krysse av for : Kommentar ønskes ved patologiske prøvesvar. Jeg bruker å sørge for at det er krysset av i denne boksen.
Håper det hjelper deg med tilskudd men har dessverre ingen formening om hvor raskt det virker da jeg ikke har hatt behov for jerntilskudd selv. Men det er det sikkert noen andre her inne som vet.
kram1 H:-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rexxy69
En del ting kan du gjøre selv for å hjelp kroppen din litt på vei i tillegg til medisiner - forslag til å begynne med kan f.eks. være:
Multivitamin uten jern og jod (multi med jern uten jod er ikke å få tak i)
B-100 Complex (Solgar eller Twinlab - f.eks. fra Iherb - øvre grense i Norge er lattelige)
Selen (200 mcg/dag) Sink (35mg/dag)
Omega 3,6,9
C-vitamin (1 gram/dag)
E-vitamin (alle Tocotrienoler og Tocoferoler) 800 mcg/dag - fåes ikke i Norge f.eks. Iherb
Kalsium og Magnesium i forhold 1:1
Hemjern - dosering fra eske
Probiotika
Be om blodprøver av alle vitaminer, mineraler og sporstoffer så behøver du ikke å ta mer tilskudd enn du har behov for.
Det har nå kommet en multivitamin uten jod, men med (noe) jern.
http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=92&tid=&bid=
Hvor bra denne er vet jeg ikke. Den innholder iallfall mye B-vitaminer og selen i riktig type. Firmaet har jeg handlet med før og de er helt ok. Jeg har bestilt denne og skal forsøke den. Kommer da til å komplettere med iallfall mer Dvitamin og jern.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rexxy69
IHåper det hjelper deg med tilskudd men har dessverre ingen formening om hvor raskt det virker da jeg ikke har hatt behov for jerntilskudd selv. Men det er det sikkert noen andre her inne som vet.
Det tar tid. Lang tid. Og magen reagerer ofte med enten diaré eller forstoppelse. Du må forsøke deg fram til hvilke tabletter du tåler best. For best effekt, ta sammen med c-vitaminholdig mat og unngå te/melk i samme måltid. Jeg synes det fungerer best sammen med kveldsmaten (jern skal tas minst 6 timer borte fra levaxin og da klaffer det godt) og magen blir heller ikke så urolig. Selv etter 3 måneder på jern klarer jeg ikke å ta det oftere enn maks 2 av 3 dager før jeg får diaré. (De fleste får forstoppelse.)
Ikke bli skremt av at avføringen blir "svart". Det er normalt. :p
Husk også mat som tilfører jern: blodmat, leverpostei, brunost(? er ikke sikker på om den fremdeles er tilstatt jern). Grønne grønnsaker - kål - inneholder også jern, men bør ofte stoffskiftesyke unngå.
-
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Det var det jeg også trodde at det kunne skyldes dette. Grusomt at de ikke vet dette. Har det bedret seg for deg?
Nei, nei, øresusen har jeg beholdt :wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Nei, nei, øresusen har jeg beholdt :wink:
Uff. Håper virkelig øresusen forsvinner hos oss begge!
-
Ja, da var jeg innlagt på nevrologisk avdeling gitt. Fikk en sinnsyk hodepine med oppkast, så det ble ambulanse på meg. Festlige greier! De har funnet en uavklart struktur i hjernen ved MR som ikke er en svulst og ikke en cyste. De tror det kan være den som skaper trykket i hodet jeg går rundt med, men jeg kan også ha vært født med det. Nå snakker de om å skjære i hodet på meg. Hjelp! Alle andre symptomene mine kan de dog ikke forklare. Jeg er kvalm, har ilinger i armene, øresusen og varmen er verre og beina svikter nesten. Jeg lurer på om jeg rett og slett ikke tåler disse stoffskiftemedisinene jeg tar. Blir jo bare mer og mer elendig! Nei, nå er jeg oppgitt. Nevrologene konsentrerer seg om hodet, og sier at det andre ikke har med det å gjøre. Men hvem skal se på det andre? Og de nekter for at jeg kan ha jernmangel også gitt. Forvirra og fortvila:( Føler en må utelukke andre hormonelle årsaker o.l. før de finner fram kniven! Men jeg er jo ikke lege, og da hører de jo ikke på meg.
-
Herdis, det lyder jo forfærdeligt. Men husk på, at du kan sige nej og kræve at blive ordentligt udredt for noget andet først - dvs den medicin, du tager. Jeg har ikke selv været for flink til at sige nej, og det er jeg ked af nu, efter at jeg har brugt 14 måneder på forkert medicin, som jeg aldrig kan komme til at tåle alligevel.
Hvis det var mig, tror jeg, jeg ville sige til de der kloge hoveder, at de måtte give mig en periode på thyroid først - for at se, om noget kan lette. Pokker stå i at vove sig ud i en stor omgang med alt muligt, hvis du bare skal have en anden type medicin til stofskiftet. For nogle - bl.a. jeg selv går der jo kun få dage eller uger, før forskellen på de forskellige typer medicin bliver tydelig.
Måske virker mit indlæg voldsomt for dig i din situation - det undskylder jeg, hvis det er tilfældet. Jeg håber, du under alle omstændigheder får det, du har brug for.
Lykke til hjerte1
Nielsigne
-
Huff dette var ikke noe særlig å høre. Det er viktig at du konsentrerer deg om det nevrologiske nå, så må stoffskifte komme etterhvert. Skjønner godt at du er fortvilet, men de skjærer ikke i deg med lett hjerte de heller.
Noen av symptomene du beskriver virker jo nevrologiske. Kan ikke gi deg noen bedre råd sånn som situasjonen er nå. Vil bare si at jeg tenker på deg og ønsker deg lykke til og god bedring.
-
Hei Herdis,
det høres ille ut. Huff. Det er noen som rett og slett ikke tåler Levaxin har jeg sett her på forumet. Det er vanskelig å si om du er en av dem før du har prøvd en alternativ medisin. Men det er jo veldig mistenkelig dersom alle disse symptomene har blitt forsterket eller oppstod på Levaxin. Kan du ikke forsøke deg med å si at du kjenner en som ikke tålte Levaxin, og som fikk ett "nytt liv" da vedkommende begynte på Thyroid? En al right lege bør vel ikke nekte deg Thyroid da, når du er så dårlig som du er, om du sier det er for en begrenset prøveperiode?
Det er jo ikke sikkert at ting vil løse seg om du bytter medisin. Men det er virkelig verdt et forsøk, så snart som mulig, vil jeg si. Kan du ikke prøve med fastlegen eller noen av sykehuslegene? Ikke spar på kruttet og øs ut om hvordan du faktisk har det, og si at du sterkt mistenker at det er Levaxinen som forsurer ting.