-
Nedtrapping av cipralex.
Hey! :)
Tenkte jeg ville høre om noen av dere har noen erfaringer å dele rundt dette.
Jeg ble satt på cipralex av en lege i vinter, og jeg var desperat og syk nok til å slenge i meg dette. Har nå tatt en avgjørelse om at dette skal det herved bli slutt på å ta.... Det var stoffskiftet mitt som gjorde meg syk, jeg var ikke deprimert.
Så... nå har jeg trappet ned på ca to uker fra 10 mg til 0 mg cipralex. Føler meg svimmel og ukonsentrert, noe som jeg ser andre også opplever... Men IKKE deprimert, noe som jeg ble umiddelbart hvis jeg prøvde meg på tilsvarende nedtrapping mens jeg stod på levaxin. Har noen andre her opplevd det samme, og hvor lenge varer denne svimmelheten?
Det andre jeg opplever, er at jeg nå kan øke på med thyroid, tror jeg, uten å føle meg overdosert, noe som jeg har følt meg litt i det siste. Økte på med 15 mg thyroid i dag..(noe som skyldes at jeg plutselig startet å legge på meg igjen, samtidig som jeg følte meg overdosert, uten at jeg spiste noe særlig og spiste lavkarbo) (Grunnen til at jeg kan øke på med thyroid kan også skyldes min lave ferritin som nå langsomt blir bedre.. Men uansett,kan det stemme at man lettere føler seg overdosert på thyroid hvis man bruker cipralex?)
(Overdoseringssymptomene startet etter at jeg begynte med DHEA 12,5 mg og ashwagandha sammen med thyroid 120 mg som jeg hadde stått på ei stund. Gikk da ned til 6.25 mg DHEA og kuttet ut ashwagandha, og følte meg ikke overdosert mer. Tenkte jeg skulle starte opp med ashwagandha igjen etterhvert for å prøve å sortere litt i hva som var hva.. Det var vel antakelig for mye DHEA.)
Som dere sikkert ser så ble dette endel prosjekter samtidig, noe som jeg ikke akkurat anbefaler, men som av en eller annen grunn bare ble slik.:oops:
Men, det hele koker egentlig ned til at jeg føler at jeg plutselig kan øke med thyroid... Og skjønner egentlig ikke hvorfor... Og hvorfor la jeg egentlig plutselig på meg da jeg startet med DHEA og ashwagandha? Har dette noen sammenheng, eller er jeg faktisk underdosert på thyroid?
Føler meg egentlig veldig pigg utenom denne svimmelheten...
:mrgreen:
-
Sv: Nedtrapping av cipralex.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
(Overdoseringssymptomene startet etter at jeg begynte med DHEA 12,5 mg og ashwagandha sammen med thyroid 120 mg som jeg hadde stått på ei stund. Gikk da ned til 6.25 mg DHEA og kuttet ut ashwagandha, og følte meg ikke overdosert mer. Tenkte jeg skulle starte opp med ashwagandha igjen etterhvert for å prøve å sortere litt i hva som var hva.. Det var vel antakelig for mye DHEA.)
Som det står (henvist til kilden) i tråden om Ashwagandha - forøger denne urt en "egen-omdannelse" af T4 (fra kirtlen eller tabletterne) til T3 med op til 111%. Det er sidegevinsten ved Ashwagandha foruden helende virkning på binyrerne. Hvorfor har du ikke reduceret Thyroid med med f.eks. et kvart, i stedet for at cutte Ashwagandha? Det ville være (så at sige) mere naturligt, bedst for binyrerne (at beholde urten) og tilmed Thyroid-besparende.
Med hensyn til DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" = 7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Bare en tanke... vink11
-
Har ingen erfaring med cipralex - det er for nytt.
Men jeg har vært på antidepressiva før, og i starten på Levaxin.
Som du jo forstår, var jeg heller ikke depressiv og jeg kom antaglig til et lignende stadium som du er i nå.
Jeg tok hele medisinskapet å feide ned i en bærepose og leverte på apoteket.
Levaxin å hele møkkalasset !
Levaxinen måtte etterhvert på plass igjen......
Tilbud (les pushing) av andre midler ble blankt avslått, og påstått nødvendig nedtrapping også !
Jeg var jo, som du kan skjønne ganske "mør" og vet ikke om det hadde hjulpet noe med nedtrapping.
Så var det jo også andre midler - håper noen har egen erfaring og kan hjelpe deg.
-
Sitat:
noe som skyldes at jeg plutselig startet å legge på meg igjen
Sitat:
Så... nå har jeg trappet ned på ca to uker fra 10 mg til 0 mg cipralex
Hei Jeanette!
Har aldri vært på coctailen din, men Cipralex for noen år siden. Gjorde etterhvert som n`Finn og sopte alt sammen ned i en bærepose. Uten nedtrapping. Husker bare at jeg var kvalm - varte et par tre uker mener jeg å huske - omtrent det samme som når jeg startet på dem og at det var da vekta begynte å gå oppover. La ikke spesielt på meg da jeg gikk på "dritten" men når jeg kuttet dem ut olala!!!, og de kiloene har jeg aldri klart å få av igjen. Husker jeg leste noe om det i den forbindelse at det kan skje med bruk av de "nye" antidepressiva - noen som har blitt skikkelig store men at mange får en vektoppgang. Bare en tanke. Har ingen ide om hva som gjør hva når det blir så mange medisiner, urter, hormoner osv. men for min del tror jeg det var Cipralexen alene som var årsaken til vektoppgangen.....
H:-) :p
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Som det står (henvist til kilden) i tråden om Ashwagandha - forøger denne urt en "egen-omdannelse" af T4 (fra kirtlen eller tabletterne) til T3 med op til 111%. Det er sidegevinsten ved Ashwagandha foruden helende virkning på binyrerne. Hvorfor har du ikke reduceret Thyroid med med f.eks. et kvart, i stedet for at cutte Ashwagandha? Det ville være (så at sige) mere naturligt, bedst for binyrerne (at beholde urten) og tilmed Thyroid-besparende.
Jeg tenkte på dette med større omdannelse til t3, og kuttet ned med et kvart grain thyroid... Men det hjalp heller lite, så jeg innså etterhvert at jeg måtte kutte ned med mere... Og DET, tenkte jeg, blir for mye nedtrapping når jeg kun står på 2 G. Jeg har en ft4 på 13,9, på 2G thyroid, og tenkte at det blir for mye å kutte ned et halvt G eller mer... Tenkte at da fikk ashwagandhaen heller være... Men det er jo kanskje feil... :) Skal virkelig tenke mere på dette og dette med DHEA som du nevner...
Men fy så ubehagelig overdosert jeg følte meg.. Ble kort lunta da ja.. hehe.:mrgreen:
-
Jeg trappet ned Cipralex i fjor vinter/vår. Jeg hadde gått på antidepressiva i ca 10 år. Ved langvarig bruk anbefales svært langsom nedtrapping. Jeg trappet ned ca 5 mg pr måned. Og savnet ikke Cipralex etterpå. For meg handlet nok mye av det jeg slet med om hormoner og mangel på sådanne.
Å trappe ned på to uker var kanskje litt drastisk, selv om jeg skjønner følelsen bak!
Og ja, det å ha flere prosjekter samtidig kan jeg også forstå!
Jeg var veldig følsom på DHEA i begynnelsen, og måtte senke dosen til 1/3 av det legen ga meg. Så om det er kapsler med pulver, kan du jo vurdere å tømme dem litt, og starte på en lavere dose DHEA?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rexxy69
La ikke spesielt på meg da jeg gikk på "dritten" men når jeg kuttet dem ut olala!!!, og de kiloene har jeg aldri klart å få av igjen.
Sku jaggu ikke forundre meg om du har rett. Det er jo helt typisk min flaks osv..:p
-
Jeg gikk ned i vekt da jeg sluttet på Cipralex og begynte på Thyroid. Så du vet aldri Jeanette!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Å trappe ned på to uker var kanskje litt drastisk, selv om jeg skjønner følelsen bak!
hehe... Har gått å hisset meg opp over denne cipralexen lenge sammen med levaxinen. Nå skulle den liksom bort. :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg gikk ned i vekt da jeg sluttet på Cipralex og begynte på Thyroid. Så du vet aldri Jeanette!
Takk :D hjertflag1
-
Øv hvor trist at måtte bruge Cipralex eller lignende, når man simpelthen trænger til ordentlig medicin af en helt anden slags ... det er jo helt galt.
Jeanette, jeg håber, du snart finder ud af hvad der er hvad og finder en måde ... vink11
(Men med hensyn til DHEA, hvad i alverden gør man så, når man ikke har en læge, der forholder sig til den slags - og kan en dansker mon overhovedet få fat i sådan noget...?)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Øv hvor trist at måtte bruge Cipralex eller lignende, når man simpelthen trænger til ordentlig medicin af en helt anden slags ... det er jo helt galt.
Jeanette, jeg håber, du snart finder ud af hvad der er hvad og finder en måde ... vink11
(Men med hensyn til DHEA, hvad i alverden gør man så, når man ikke har en læge, der forholder sig til den slags - og kan en dansker mon overhovedet få fat i sådan noget...?)
Jo takk hjertflag1
Ang DHEA; Du må vel ty til ulovlig innførsel av medisin på egenhånd, eller finne en annen lege da?:mrgreen:
Ikke lett å være dansk med stoffskiftelidelse skjønner jeg...desp1 hjertflag1
Har du det bedre på ERFA da?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Går ikke du til en såkalt holistisk lege? Kan du ikke få sjekket binyrene? Vet det går an å bestille spyttester på egenhånd. Ellers kan du lese Wilsons bok. Ut fra symptomene der og spørsmålslisten får man en pekepinn om hvordan det står til med binyrene. Jeg er utrolig glad jeg kjøpte den på amazon.com. Bruker den aktivt.
-
Jo da. Jeg kan gå til min orthomolekylære læge. Det koster bare 3.000 kroner før jeg har set mig om, så kan jeg skaffe mig info m.m. ad andre veje, gør jeg det. Har ikke ret mange penge efter mange års kamp for bare at holde skindet på næsen - samt ikke mindst de 14 måneders tvangsmedicinering med den onde Ny Eltroxin, der var ved at gøre det af med både mig og min familie desp2
-
Jaja....
Ville bare nevne for ordens skyld, at å seponere
cipralex så raskt som meg, vil jeg ikke anbefale!!!
Tenker litt tilbake, og symptomene mine på rask nedtrapping er værst i dag.. Samtidig veit jeg ikke helt hva dhea gjør med meg enda... Føler meg "rar" i hodet, litt slik brainfogaktig, har vansker med å konsentrere meg, og er fryktelig trøtt...
Det er noe som heter seponeringssyndrom som kan plage en når man bråseponerer SSRI medikamenter.. Og det er vel sikkert det jeg plages av nå...desp1
Så, kjære snille dere, trapp forsiktig ned hvis dere er klare for å slutte med SSRI... Og det værste er, som nevnt, disse symptomene som minner om hypothyreose, som i værste fall kan bidra til at man mister litt fotfeste og begynner å fikse på dosen mht stoffskiftemedisiner også.
Hilsen fra Tåkeheimen.
-
Kære Jeanette
God bedring til dig kram1
-
Har brukte både cippen og efexor, og mange andre jeg ikke husker. Har gått på antidepp i over ti år. De har aldri hjulpet meg, ble aldri kvitt deppen. Og i tillegg, fikk jeg matvare allergi, tålte ikke fisk, div grønnsaker, og div frukter. Men da jeg kuttet ut antidepp i fjor sommer, har mye av matevareallegien forsvunnet. Da jeg gikk på disse medisinene, spiste jeg mye dårlig mat, fordi det var de jeg tålte. Og da økte vekte. Men nå kan jeg spise mer sunnere mat, noe som gjør at vekten har redusert seg litt. Brukte ganske langt tid på sep. Ca 1-2 mnd på halv dose, før slutt. Økte samtidig dosen på lev. Og merket allerede da, forbedring i humør og psyken.
Dumme leger, psykologer, og andre off instanser, som ville tvangsinnlegge meg, og dope meg ned!!! Hadde det vært grunn til det, men det var det jo ikke.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Har brukte både cippen og efexor, og mange andre jeg ikke husker. Har gått på antidepp i over ti år. De har aldri hjulpet meg, ble aldri kvitt deppen. Og i tillegg, fikk jeg matvare allergi, tålte ikke fisk, div grønnsaker, og div frukter. Men da jeg kuttet ut antidepp i fjor sommer, har mye av matevareallegien forsvunnet. Da jeg gikk på disse medisinene, spiste jeg mye dårlig mat, fordi det var de jeg tålte. Og da økte vekte. Men nå kan jeg spise mer sunnere mat, noe som gjør at vekten har redusert seg litt. Brukte ganske langt tid på sep. Ca 1-2 mnd på halv dose, før slutt. Økte samtidig dosen på lev. Og merket allerede da, forbedring i humør og psyken.
Dumme leger, psykologer, og andre off instanser, som ville tvangsinnlegge meg, og dope meg ned!!! Hadde det vært grunn til det, men det var det jo ikke.
Utrolig trist å høre Helgemann... Alle de symptomene vi får av feilbehandling, som det i tillegg gjøres nye tiltak som kanskje også er feil ut i fra.. kram1
Fantastisk... (sarkasmen tok meg..)
-
Men om de lærer? NOPE!!!
Nå for tiden sliter jeg, både mentalt og psykisk. Og da ba jeg kontakt personen min, innenfor psykiatrisk hjemmetjeneste, om hjelp. Det første han foreslo, var medisiner og evt innleggelse, pluss ansvarsgruppe møte, og innkalling til legetime. *ARGH*
I stede for å sette seg ned, og høre på det jeg har å si, hva jeg sliter med; så er det med en gang, stress og kav, og masse planer. Hvorfor kan de ikke bare være der for meg, i stedefor å tenke møter, medisiner og innleggelse????? *SUKK*
Psykiatri handler vist bare om innleggelse og medisiner.... :sad:
kram1 tilbake på Jeanette78
-
Huff, så trist. Så klart - dytt inn en pille er så lettvint. Og kanskje virker det. Jeg har dessverre det inntrykket at som regel så undertykker man symptomene i stedet for å gjøre noen friske.
Da jeg trodde at jeg var deprimert fant jeg ut at det i de fleste fylker finnes depresjonsmestringskurs. Kanskje dette kan være noe for deg - om du ikke allerede har vært borti det, altså?
http://www.helsedirektoratet.no/psyk...g__kid__241104
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Huff, så trist. Så klart - dytt inn en pille er så lettvint. Og kanskje virker det. Jeg har dessverre det inntrykket at som regel så undertykker man symptomene i stedet for å gjøre noen friske.
Da jeg trodde at jeg var deprimert fant jeg ut at det i de fleste fylker finnes depresjonsmestringskurs. Kanskje dette kan være noe for deg - om du ikke allerede har vært borti det, altså?
http://www.helsedirektoratet.no/psyk...g__kid__241104
Den har jeg tatt, ja! xx9
Veldig bra kurs, hadde veldig god utbytte av den. :)
Men takk for tipset! kram1Har du tatt den?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Den har jeg tatt, ja! xx9
Veldig bra kurs, hadde veldig god utbytte av den. :)
Men takk for tipset! kram1Har du tatt den?
Nei - jeg føler foreløpig ikke lenger behov da så godt som alle depresjonssymptomene mine forsvant samtidig som jeg fikk medisin for stoffskiftet. Jeg var nok heldig som fikk begynne tidlig nok til at stoffskiftemedisinen faktisk virkert fort på psyken.
hjertflag1
Men jeg skal ha det i tankene dersom jeg får en nedtur igjen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Nei - jeg føler foreløpig ikke lenger behov da så godt som alle depresjonssymptomene mine forsvant samtidig som jeg fikk medisin for stoffskiftet. Jeg var nok heldig som fikk begynne tidlig nok til at stoffskiftemedisinen faktisk virkert fort på psyken.
hjertflag1
Men jeg skal ha det i tankene dersom jeg får en nedtur igjen.
Da er du heldig. Har slitt med psyken fra tidlig ungdom, og frem til nå. Blir mange år det. Sånn ca 20 år, pluss/minus.
Vil ellers anb alle som sliter med depp, om å prøve KiD kurs ( Kurs i mestring av Depresjon). Hadde stor utbytte av det.
Finnes mer på denne siden:
http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=27084
-
Tenkte jeg ville poste noen ord i forhold til min meget raske nedtrapping av cipralex, som jeg gjorde med viten om de konsekvenser dette måtte innebære... Men som jeg altså satte igang med likevel...:mrgreen:.. Mye pga. den provokasjon som har våknet i meg etter å ha blitt behandlet med levaxin uten at jeg har fått noen respons eller tillit i at mine antakelser om at levaxinen faktisk ikke virker godt nok.. i stedet fikk jeg cipralex. Tusen takk kjære lege.
Begynner endelig å bli kvitt symptomene på for rask nedtrapping... Noe som de første dagene var brainfogliknende symptomer, tretthet, svimmelhet og kvalme. Nå er bare svimmelheten igjen, og har forresten merket meg at alle mine symptomer har blitt dempet av å ta thyroid.. Som jeg tar x 3 pr dag. Regner med at t3 tilskuddet har hjulpet meg.
Det som er jeg egentlig hadde lyst til å poste om, er den følelsen av å kjenne at jeg blir "helere".. Alle følelser jeg kjenner på, matcher liksom tankene. Dette trodde jeg jo at de gjorde før også... Men nå er jeg på tur til å bli meg sjøl igjen.. Det føles så tydelig. Det jeg vil presisere, er at jeg sluttet fordi jeg IKKE er deprimert. :!::!: Jeg anbefaler alle som skal slutte med cipralex, om å gjøre det gradvis, og med sikkerhet om at man ikke gjør vondt værre mht. evt depresjon.
Samtidig kjenner jeg endel sorg og bitterhet velle opp i meg også.. Noe som skyldes den arroganse, likegyldighet, og uvitenhet jeg føler å ha blitt møtt med på legekontoret. Mye pga at jeg faktisk har "mistet" noe av barndommen til barna mine. Og da tenker jeg på hva andre på forumet må gå å føle, jeg har ikke en så stygg historie som mange av dere..hjerte1
Samtidig er jeg så GLAD for all støtte og hjelp jeg har fått av dere her på forumet. Er så takknemlig. Ære være dere. hjertflag1
Det beste av alt er å føle meg i live følelsesmessig og fysisk igjen, etter å ha startet på thyroid, og sluttet med cipralexen.. Endelig er jeg meg!! xx6(akkurat som DET er så mye å skryte av liksom.. hehehe:D)
Ha en fin dag, det skal jeg ha.. Lykken smiler, og jeg smiler, uten "lykkepiller". :D
-
Hei Jeanettevink11
Så godt å høre at du er godt i gang med å finne tilbake til ditt egentlige jeg igjen. Hurra for det!!!!hjertflag1
Skjønner enormt godt det du nevner med barndommen til barna dine. Det er trist og til å bli bitter av. Men - vi må se fremover og ikke bakover. Barna dine er fremdeles små og har mye barndom igjenhjerte1
Livet blir jo snudd opp ned med denne sykdommen. Man lærer å sette pris på de nære ting. Alt som er overfladisk blir bare dumt og kjedelig. Også vennskap av denne kaliber. Og så lever jeg mer intenst de dagene som er bra. Hadde jeg vært frisk og rask, ville jeg sikkert jobbet mye og livet hadde sust av gårde. Nå føler jeg ihvertfall at jeg LEVER, på godt og vondt.
Klemkram1
-
Du har helt rett Berit1974... hjerte1 Takk for at du minte meg på det!:)
Sykdom gjør mange mere bevisste og auntentiske.. Jeg føler det i hvertfall slik.. Alt som føles uekte, falskt, meningsløst og verdiløst gidder hvertfall ikke jeg bruke tida mi på lenger..
Og ja, det kan godt hende at jeg også hadde latt livet suse avgårde hadde jeg vært frisk..
Det er utrolig hva vi mennesker kan vri "til det positive" i livene våre og klare og leve med... men bare hvis vi finner en slags mening og sammenheng ( løse tråder; følelser, symptomer blir forståelig; En forstår seg selv bedre i en sammenhengende "historie") i det vi har opplevd. Det som oppleves som meningsløst og uforståelig uten sammenheng, er vanskelig å bygge noe videre på..
Jeg føler meg glad over å føle en slags mening i det å ha fått hypothyreose... men jeg forstår godt de som enda er på leting...:|
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Det er utrolig hva vi mennesker kan vri "til det positive" i livene våre og klare og leve med...
En klok mann (A. Lincoln tror jeg..) sa en gang:
"De fleste mennesker tåler mye av motgang -
men makt derimot.."
...hørte jeg noen hviske Lege...?
-
Hei
For ca tre-fire år siden brukte jeg cipralex en kort periode. Da visste jeg ikke hva feilte meg. Det hjalp ikke noe. Humøret/psyken blitt mye bedre i løpet av tiden med levaxin og deretter Thyroid, men har siden slitt med humørsvigninger og kortere perioder med depresjon. Ellers har jeg vært mer "flat" i humøret. Problemene med humørsvigninger har fortsatt. Jeg har søvnproblemer og ligger derfor mye våken på natta. Har prøvd "alt" unntatt sovemedisin, men ingenting hjelper for søvnproblemene mine. For en tre-fire uker siden begynte jeg med 5-HTP, tryptofan, fordi det skal være gunstig for søvn og produksjon av melatonin.
Det har ikke hjulpet for søvnen, men humørsvigningene er mye bedre, nesten borte. Før var det som å skru på en bryter ca fire-halv fem på morgenen, jeg ble deppet/nedfor nesten hver natt. Noen ganger var jeg det fortsatt da jeg stod opp og litt utover dagen. Sånn har jeg ikke hatt det de siste to ukene.
5-HTP er en bestandel av tryptofan (en aminosyre som kroppen ikke produserer selv), det er viktig i forstadiet av danningen av serotonin.
Kanskje det er noe å forsøke for andre? Istedet for cipralex ol?
For meg var dette en positiv bivirkning. Tar 50 mg. Skal prøve litt høyere dose snart. Legen sa han kunne skrive resept til meg, med anbefalte meg heller å kjøpe på nett fra utlandet da prisen da er mye lavere enn på norske apoteker.
F.eks her:
http://www.vitaminbutiken.se/5-htp-5...n-extrakt.html
eller her:
http://www.yournutritionshop.co.uk/shopexd.asp?id=500
Jeg har brukt den siste. Ikke å anbefale å bestille fra Iherb eller annen amerikansk nettbutikk da det da vil bli stoppet i tollen (jeg prøvde meg, men det gikk ikke).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
For en tre-fire uker siden begynte jeg med 5-HTP, tryptofan, fordi det skal være gunstig for søvn og produksjon av melatonin.
Det har ikke hjulpet for søvnen, men humørsvigningene er mye bedre, nesten borte. Før var det som å skru på en bryter ca fire-halv fem på morgenen, jeg ble deppet/nedfor nesten hver natt. Noen ganger var jeg det fortsatt da jeg stod opp og litt utover dagen. Sånn har jeg ikke hatt det de siste to ukene.
5-HTP er en bestandel av tryptofan (en aminosyre som kroppen ikke produserer selv), det er viktig i forstadiet av danningen av serotonin.
Kanskje det er noe å forsøke for andre? Istedet for cipralex ol?
5-HTP - 5-hydroxytryptofan
5-HTP er en aminosyre, der dannes ud fra aminosyren tryptofan, og omdannes videre til serotonin.
B3-vitamin, B6-vitamin og folinsyre hjælper 5-HTP med at blive omdannet til serotonin i kroppen.
Virkningen af 5-HTP er sammenlignelig med de bedste antidepressive midler, lige så god som lægemidler mod depression, både SSRI-præparaterne ("lykkepillerne") og de ældre midler (tricykliske). Undersøgelser viser god virkning i 69 procent af tilfældene.
Samtidig har de kun få eller ingen bivirkninger. Cirka 5 procent vil kunne få lidt kvalme i begyndelsen. Årsagen til dette er øgning af serotonin i mave-tarm-systemet.
Dosis ved depressioner er fra 100 mg to gange dagligt og op til 150 mg tre gange dagligt.
Ved søvnforstyrrelser 200-300 mg ved sengetid.
Bliver man meget træt, når man tager 5-HTP, har man sandsynligvis ikke brug for det.
5-HTP bliver bedst optaget på tom mave.
Disse oplysninger stammer fra bogen: "Optimum Nutrition for the Mind" af Patrick Holford. Forlaget Piatkus, London 2003. ISBN 0 7499 2213 3 (hardback) eller 0 7499 2398 9 (paperback). Kilde...
"Kroppen omdanner 5-HTP ud fra almindelig tryptofan. Man kan kalde 5-HTP for et mellemprodukt mellem tryptofan og det vigtige nervesignalstof serotonin. Det sker bl.a. ved hjælp af enzymet tryptofan hydrolase. 5-HTP har betydning for kroppens egenproduktion af endorfiner, serotonin og "døgnrytmehormonet" melatonin. 5-HTP er bedre til nogle formål, men virker ikke lige så bredt som almindelig tryptofan og decideret tryptofanmangel udbedres ikke med 5-HTP. 5-HTP har dog lettere adgang til hjernen via blod-hjerne-barrieren end tryptofan. Ligeledes er det kun ca. 3% af almindelig tryptofan der konverteres til serotonin i kroppen, når det tages oralt, hvorimod hele 70% konverteres, når det tages i form af 5-HTP. Nogle undersøgelser har vist, at 5-HTP kan være lige så effektivt som depressionsmedicin (SRI & tricyklisk antidepressiva).
Hvis kroppen mangler det enzym, der er nødvendigt for omdannelse af tryptofan til serotonin, eller hvis dette enzym på anden måde blokeres, kan det få negative konsekvenser for personens psykiske velbefindende, søvnkvalitet og smertetærskel. De fleste 5-HTP-produkter fremstilles af frø fra den afrikanske plante Bandeiraea simplicifolia også kendt som Griffonia simplicifolia. 5-HTP benyttes i behandlingen af depression, spiseforstyrrelser, overvægt, stærk trang til kulhydrater, søvnproblemer, hovedpine, Parkinsons syge samt visse former for epilepsi. 5-HTP har også vist gode resultater i behandlingen af fibromyalgi. Fibromyalgi-patienter, der modtog 5-HTP fik reduceret antallet af smertepunkter, lindret angst, bedre søvnkvalitet og reduceret deres træthed." Kilde...