-
Hjelp ned analyse av blodprøver
Jeg er en mann på 28 år som har slitt i kanskje 10 år med utmattelse/tiltaksløs, depresjon, dårlig hukommelse og konsentrasjon, kort lunte, dårlig matlyst, vektøkning mm. Tok derfor prøver hos legen som jeg fikk tilbake idag. Legen sa at alt var normalt men tenkte å høre med dere som har erfaring, hva dere tror?
S- FT4: 13 (dette var i 2007; 12 og i 2005; 15)
S- TSH: 2,2 (dette var i 2007; 3,2 og i 2005; 3,9)
S- anti tpo: 34
Ellers hadde jeg for høyt magnesium (1,02)
Og s-alat som ikke var normalt på 86.
Ellers hadde jeg testosteron i gråsonen på 10.
Noen som kan hjelpe meg å tolke disse prøvene og evt hva som kan være årsaken til symptomene mine?
-
Sv: Hjelp ned analyse av blodprøver
Heisann.
Jo stoffskiftet ditt er jo lavt. Det gir jo også symptomer. Men de prøvene gir jo ikke svar på hvorfor.
Kjertlen har jo ikke antistoffer i anti-TPO gruppen. Prøv TRAS ?
Så kan det være mange grunner til at kjertlen ikke orker produsere.
Målt Jod ? (døgnurin)
Jeg syns TSH virker slapp.
Den burde vært mye høyere. Så lav som 2,2 klarer ikke piske kjertlen til å produsere mer, men er nok til å vedlikeholde produksjonen - og så går man der da.......
Så er det fordel å ta de vanlige prøvene.
ferritin
B12
ionisert calsium + PTH
Testosteronet kan lide under det lave stoffskiftet - det legger jo grunnlaget for alt som skjer i kroppen.
Likevel finnes det selektiv behandling for dette.
-
Takk for kjapt og bra svar.
Hva er TRAS?
S-ferritin er 271
Kobalamin er 279
Sitter med prøvene her men er ikke sikker på hva ionisert calcium heter her :)
Hva gjør jeg videre med dette nå. Legen sier jo at alt er normalt.
Han sa jeg kunne prøve å ta tyroksin-preparat for aa se om formen ble bedre. Er dette å anbefale.?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mann28
Legen sier jo at alt er normalt. Han sa jeg kunne prøve å ta tyroksin-preparat for aa se om formen ble bedre. Er dette å anbefale.?
Alt er normalt og alligevel tænker lægen på en prøvebehandling? Et eller andet sted er lægen nok klar over, at dine symptomer kommer ikke af ingenting. Tag imod tilbuddet, er mit råd. Og fortvivl ikke, hvis miraklet ikke sker fra dag til dag. Iflg. hundreder af eksempler her på forummet, bør prøvebehandlingen (inkl. evt. doseøgning undervejs) være på minimum 6 måneder og minimum 50 mcg/dag til at begynde med, mener jeg. xx9
-
Altså legen så jo at det var lavt, men var visst innen normalsonen. Men vet ikke, er 13 veldig lavt eller? Evt hvilken medisin burde jeg prøve først? Leste noe som het armour som skulle være bra? Er det mulig å få opp produksjonen bare med å spise jod kosttilskudd?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mann28
Altså legen så jo at det var lavt, men var visst innen normalsonen. Men vet ikke, er 13 veldig lavt eller? Evt hvilken medisin burde jeg prøve først? Leste noe som het armour som skulle være bra? Er det mulig å få opp produksjonen bare med å spise jod kosttilskudd?
I virkeligheden findes der ikke noget, der hedder "normalzonen", medmindre man er frisk som en fisk. :lol: Hvis du kunne få prøvebehandling med Erfa Thyroid fra dag 1, ville det være det allerbedste! Det ER værd at kæmpe for, hvis du har energi til det, efter 10 sløve år.
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke røre jod-tilskud før TRAS-prøven bliver taget og viser 0 TRAS. Selv om 34 anti-TPOer er ikke mange, er de der alligevel, så før man er sikker på, at man IKKE har en autoimmun thyreoideasygdom under udvikling, bør man konsekvent gå udenom tilskud af jod. Det er ikke godt med jod ved autoimmun thyreoideasygdom og det bør derfor udelukkes før man evt. starter på jod-tilskud.
TRAS er andre antistoffer end anti-TPO. Der findes 3 (vist nok) typer, hvoraf et kan undertrykke sekretion af TSH, som derfor kan vise for lavt, selv om det burde være højt (og dermed tvinge skjoldbruskkirtlen til at danne mere T4). Det er som n`Finn skriver: "Jeg syns TSH virker slapp. Den burde vært mye høyere." TRAS kan være en grund til det (for) lave TSH og det burde derfor testes for, før du kan komme videre i diagnoseforløbet.
-
Jo bør du vel ikke ta uten en påvist mangel...
Ta enprøve ?
Kjertelen bruker jodatomer som deler i produksjonen av Tyroxinene.
Uten Jod kan den ikke lage disse.
Ferritinen var høy syns jeg, og B12 kunne vært høyere.
Ferritin er jo en prøve som også blir høy ved pågående infeksjoner i kroppen.
En bør undersøke hvorfor den er så høy, det er flere muligheter.
Det finnes flere tilleggsprøver en bør ta når den er høy.
TRAS er også en test for andre typer antistoffer - noen kan gi lavt stoffskifte.
Å starte behandling med å tilføre stoffskiftehormoner uten å vite en sikker årsak er omstridt. Noen ganger er det likevel eneste utvei.
Jeg hører til dem som mener man bør vente til man iallfall ikke finner årsaken. Du har jo for lite stoffskiftehormoner og vil derfor ganske sikkert føle deg bedre når disse blir tilført.
Noe som kan tale for en slik behandling vil være at TSH ikke er høyere. Det kan være feil i reguleringen, og da er det ingen vei utenom.
-
Magnesium og leverprøver ligger ofte høyt ved lavt stoffskifte.
Så disse underbygger jo det!
-
Tusen takk for alle svar! Har vært veldig hjelpsomt. Men alt dette er veldig nytt for meg, men skal prøve å få forklart dette så godt som mulig til min lege. Så det jeg trenger er altså jod + TRAS-prøver. +B12 og restept på erfa tyroid etterhvert? Skal tilbake senere i uka, så greit å ha klart hva jeg skal spørre om. Er det noe med jeg burde få avklart og hvordan er det å få tak i erfa? Leste at det kunne bare vanskelig å få tak i? (bor i nordnorge) help1
-
Hei :)
Når du sjekker TRAS, så sjekk antil-TG også (Thyroglobulin antistoff). Hadde selv masse utslag på dette og bitte-litt på TRASen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mann28
Ellers hadde jeg for høyt magnesium (1,02)
Og s-alat som ikke var normalt på 86.
Ellers hadde jeg testosteron i gråsonen på 10.
Noen som kan hjelpe meg å tolke disse prøvene og evt hva som kan være årsaken til symptomene mine?
Hei mann 28! Skrev et langt svar men det har ramla ut så forsøker igjen.
Stoffskifteprøvene har du fått mange gode kommentarer på men du har noen sekundærprøver som også bør følges opp som også n`Finn kommenterer:
For høyt magnesium får biskjoldbrukskjertelen til å stjele kalsium fra benmassen. Om man har for mye magnesium ift. Kalsium i kroppen dumper biskjoldbrukskjertelen kalsium ut i urinen og blir kvitt det. Det samme gjelder med fosfor. Vanlig brus er proppfull av fosfater. Drikker du mye brus uten å kompensere med kalsium har dette samme virkning.
Få med blodprøvene PTH og ionisert kalsium som Finn skriver. Paratyreoideahormonet (PTH) dannes i glandulae parathyreoideae (biskjoldbrukskjertlene) og er en viktig regulator av kalsium- og fosfatomsetningen. Derfor skal du også ha med prøver av kalium, natrium, klor, fosfater og vitamin D og K NB!(det aktive 1,25-dihydroksyvitamin D3.) I tillegg blodprøver av sink og selen som er aktive metabolitter i stoffskiftet.
S-alat er moderat forhøyet. Dette kan ha mange årsaker og som sekundærmarkør når mineralnivå er ute av referanse bør det undersøkes om det kan skyldes sykdommer i i skjelettmuskulatur og ikke bare konkret i lever. En rekke medikamenter, inkludert opiater, salisylater og ampicillin kan gi forhøyet s-ALAT.
I tillegg mener jeg som også pakningsvedlegg på både syntetisk og naturlig hormoner (Levaxin/ERFA) sier at det skal gjøres undersøkelser om binyrene fungerer som de skal. De fleste leger "glemmer" dette.
Du har gått så mange år med symptomer og antageligvis lavt stoffskifte at andre endokrine kjertler antagelig har lidd under forholdene. (Lavt testosteron - gonader er også endokrine kjertler som hjelper hverandre) Kroppen er laget slik at under normale forhold vil ikke ett organ ødelegge et annet. Stoffskifteenergien får kun lov til å stige til ett nivå resten av organene kan takle. Tilskudd av stoffskiftehormoner (spesielt T3) kan om binyrene ikke virker som de skal være en kraftig stresser for binyrene - hvilket jeg selv (og mange andre) har fått erfare etter oppstart med ERFA (Levaxin hadde ikke denne vikningen).
Press på for å få undersøkt binyrefunksjonen helst før du starter med hormoner så du har referanseprøver og ikke behandlingen med stoffskiftehormoner begrenses av binyrenes helse.
Håper ikke dette ble mer forvirrende for deg. Kun mine umiddelbare tanker ift. prøvesvarene du har lagt ut. Lykke til!
H:-)
-
tydeligvis mange her som sitter med imponerende kunnskap! har tatt masse prøver, men vet ikke hva som er hva. mulig jeg har noe av det dere anbefaler her. legger ut hele lista, så kan dere se hva jeg evt mangler og om det evt er noen andre sammenhenger til symtomene mine?
B-GRAN# 6,4
B-GRAN% 57
B-HB 16,0
B-HCT 44,1
B-LYM% 26
B-MCH 31
B-MCHC 36,3
B-MCV 85
B-MID% 17
B-RBC 5,19
B-TRC 291
B-WBC 11,1
B-HEMOGLOBIN 15,7
B-GLUKOSE 5,1
B-SR 9
P-HOMOCYSTEIN 8
PT-ESTIMERT GFR >60
S-ALAT 86*
S-ANA <20
S-ANTI TPO 34
S-ASAT 34
S-CDT% KH-FAT 1,5
S-FERRITIN 271
S-FOLAT 11
S-FT4 13
S-GT, GLUTAMYL 30
S-HDL KOLESTER 1,1
S-KOBALAMIN 279
S-KOLESTROL 5,7
S-KORTISOL 183M
S-KREATININ 85
S-LDL-KOLESTER 4,0
S-MAGNESIUM 1,02*
S-PROLAKTIN 305
S-REVMATOID FA <6*
S-SHBG, SEXHOR 19
S-TESTOSTERON 10
S-TRIGLYSERID 2,0
S-TSH 2,2
-
Litt vanskelig å bedømme sikkert. Prøvene har et referanseområde som også må oppgis. Er klar over komplissiteten i å legge ut dette, men disse grensene er ikke like fra lab til lab.
rexxy69 har jo skrevet masse fornuftig ser jeg.
Jeg bet meg litt i leppa når jeg så kortisol183M - som jeg antar er en blodkortisolmåling tatt om morgenen ? I så fall bør du bestille et spytt-test kit. Om det er en morgenmåling er den alt for lav !!
-
Ja, alle disse er blodprøver tatt klokken ni om morgenen. S-kortisol referanseområde er 140-690 og jeg har 183M. Blir veldig forvirret av dette. Snakket med legekontoret og dem sa at ALLE prøvene var fine bortsett fra magnesium og lever, men det var ikke så farlig med. Og her på forumet er det full enighet om at jeg har store ubalanser på flere områder. Og spyttprøve hadde dem ikke hørt om. Hvordan bestiller jeg dette evt?
-
Ser også at ditt totalkolesterol ligger på verdier som som på NEL (norsk elektronisk legevaktshåndbok) defineres som lettforhøyet. Så å si at alle prøver er normale er vel litt overdrevet, var det legen eller helsesekretæren som sa dette? Det er nemmelig riktig at de er innenfor referanseområdet) Kolesterol økning er lett å få når kroppen sliter med lavt stoffskifte. Hvis legekontoret ditt ikke kjenner til spyttprøver så be dem kontakte UNN (det er kanskje dit de sender prøvene siden du er fra nord Norge). De tilbyr spyttprøver.
Lykke til.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mann28
tydeligvis mange her som sitter med imponerende kunnskap! har tatt masse prøver, men vet ikke hva som er hva. mulig jeg har noe av det dere anbefaler her. legger ut hele lista, så kan dere se hva jeg evt mangler og om det evt er noen andre sammenhenger til symtomene mine?
Hei igjen mann 28!
Som n`Finn sier må man ha ref.områder fra lab da dette kan være store variasjoner. Selv har jeg satt opp alle blodprøvene i ett regneark med type prøve nedover og referanseverdi og deretter dato bortover. Om du benytter samme lege bruker de stort sett samme lab og ref. verdiene vil være de samme - det står markert om lab. har endret referanseverdi og det gjør de innimellom. Så har du full kontroll selv. Krever litt jobb da. Om du har tilgang på en scanner kan du scanne alt og poste det så slipper du å skrive. Har betydning om prøven ligger lavt eller høyt i ref.området og det er umulig å si noe om ift. hva du har postet.
Ser at legen din har vært inne på mange ting h*n har testet for. Har du hatt mye muskel/leddsmerter siden det er kjørt tester for Reumatisme/leddgikt?
Etter min mening litt usikkert hva h*n har sett etter men har tenkt på binyrer med kortisol. Bare morgenverdi i blod - S-KORTISOL 183M - er egentlig verdiløs. Trenger minst kveldsverdi i tillegg. De fleste er vel enige om at prøver i spytt 4 ganger om dagen for å se døgnvariasjon er det beste man har pt. Se f.eks. denne posten: https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=spyttpr%F8ve
Om dette hadde vært mine prøver holder jeg foreløpig fast på hva jeg skrev tidligere i dag ift. hva jeg ville fått tatt prøver av. Du har antistoffer mot kjertelen (Anti-TPO) selv om de på de fleste lab ligger i ref.område om de er under 35. Ett antistoff er ett antistoff for mye og de må iallefall følges. Jeg har skrevet litt om det i svaret du finner her: https://www.stofskifteforum.dk/showt...7516#post87516
Hadde jeg hatt kunnskapen jeg har idag ville jeg uniddelbart startet med tilskudd av selen og fått støttebehandling med stoffskiftehormoner for å hjelpe kjertelen. Så helt enig med f.eks. Anisa at du må takke ja til tilbudet om å forsøke med tyroxin mens man utreder.
Ville ikke slått meg til ro med forhøyet magnesium eller s-alat. De kan selvfølgelig være forbigående, men en kontrollprøve bør gjøres. Mener man bør finne årsaken siden du ikke er i form - det er på tide om du har gått slik i 10 år.
Ser i tillegg at det er * på S-REVMATOID FA <6* - om du ikke får scannet eller lagt ut alle kan du legge ut hele svaret på denne prøven? Om dette betyr at du er positiv for RA er jo det absolutt ett tema.
Lav SHGB (mitt lab har 23 som nedre grense) i tillegg til at testosteron ser ut til å være lav for mann på 28 kan jo også gi noen indikasjoner.
-
På SHGB er det forskjellig referanseverdi på menn og kvinner. Menn på UNN (hvis det er dit prøven din er sendt) skal være fra 15-48.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mann28
Ja, alle disse er blodprøver tatt klokken ni om morgenen. S-kortisol referanseområde er 140-690 og jeg har 183M. Blir veldig forvirret av dette. Snakket med legekontoret og dem sa at ALLE prøvene var fine bortsett fra magnesium og lever, men det var ikke så farlig med. Og her på forumet er det full enighet om at jeg har store ubalanser på flere områder. Og spyttprøve hadde dem ikke hørt om. Hvordan bestiller jeg dette evt?
Problemet er jo at de mener kortisolet er fint, fordi det er innenfor tallgrensa. Men du SKAL ikke ha en morgen kortsol på 183 på morgenen! Den skal være skikkelig høy da, og lav på kvelden, for å ha en god døgnrytme, våken og klar for innsats på morran og i ferd med å legge deg til ro på kvelden.
Men de ser bare etter Addison. Det vi sliter med finnes ikke for dem. Og dermed går mye tid til spille. For noen et helt liv i dårlig forfatning :evil:
-
Hei Vigdis
Hvor og hvordan fikk du din diagnose med binyrebarksvikt? Ser mye info om dette i trådene, men mister liksom tråden(brain-fog?) i denne sammenblandingen som heller mellom addison og cushing, som etter hva jeg har oppfattet er to motsetninger?
-
Jeg fikk en ny lege i høst (den gamle legen gikk ut på dato) som godtok at jeg testet meg på BM lab. Men fikk vite senere at jeg kunne fått det gratis via Aker. Det er dyrt å være syk, så det beste er å få det vi kan få over det offentlige. Men endoen han snakket med etter at han ga meg hydrokortison var ikke enig med hans valg om å gi meg det. Jeg hadde jo ikke Addison :mrgreen: Uansett. Jeg har blitt bedre. Jeg vet jo ikke hvordan det hadde gått uten medikamenter, det ville vel gått lang tid. før det ble bedring. Og i verste fall hadde jeg vel bare blitt dårligere antar jeg. Da ville kanskje endoene kalt det noe annet vil jeg tro?
-
Her kommer oppdatert liste MED referanseområder:
B-GRAN# 6,4
B-GRAN% 57
B-HB 16,0
B-HCT 44,1
B-LYM% 26
B-MCH 31
B-MCHC 36,3
B-MCV 85
B-MID% 17
B-RBC 5,19
B-TRC 291
B-WBC 11,1
B-HEMOGLOBIN (13,4-17,0) 15,7
B-GLUKOSE 5,1
B-SR 9
P-HOMOCYSTEIN (5-15 (12) ) 8
PT-ESTIMERT GFR >60
S-ALAT (<70) 86*
S-ANA (<20) <20
S-ANTI TPO (<60) 34
S-ASAT (<45) 34
S-CDT% KH-FAT (<2,6) 1,5
S-FERRITIN (15-350) 271
S-FOLAT (>5) 11
S-FT4 (11-24) 13
S-GT, GLUTAMYL (<80) 30
S-HDL KOLESTER (0,8-2,1) 1,1
S-KOBALAMIN (150-650) 279
S-KOLESTROL (2,9-6,1) 5,7
S-KORTISOL (140-690) 183M
S-KREATININ (60-105) 85
S-LDL-KOLESTER (1,2-4,3) 4,0
S-MAGNESIUM (0,70-0,95) 1,02*
S-PROLAKTIN (<450) 305
S-REVMATOID FA (<6) <6
S-SHBG, SEXHOR (10-70) 19
S-TESTOSTERON (8-35) 10
S-TRIGLYSERID (0,5-2,6) 2,0
S-TSH (0,3-4,5) 2,2
-
Symptomer på lavt stoffskifte?
I tillegg til de symptomene jeg har lest om, plages jeg med disse tingene:
-Prater sakte
-Vet ikke hva jeg skal si (finner ikke ord)
-Aldri tørst og må ha mye salt mat
-Svært usosial, selv telefonsamtaler unngår jeg
-Sur og lei
Kan noe av dette ha sammenheng med lavt stoffskifte?
Hvilke symptomer opplever dere?
-
Sv: Symptomer på lavt stoffskifte?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mann28
I tillegg til de symptomene jeg har lest om, plages jeg med disse tingene:
-Prater sakte
-Vet ikke hva jeg skal si (finner ikke ord)
-Aldri tørst og må ha mye salt mat
-Svært usosial, selv telefonsamtaler unngår jeg
-Sur og lei
Kan noe av dette ha sammenheng med lavt stoffskifte?
Hvilke symptomer opplever dere?
De to siste kom sammen med resten av stoffskiftemøkka for meg. Nå som jeg får levaxin opplever jeg meg som blidere, mer tolerant og mer sosial. Jeg har rett og slett mer "bark" (som på et tre) mellom meg og omverdenen og tåler dermed mer stimulans før det blir ubehagelig. Før ble jeg sur av å ha radioen på i bilen når det var folk sammen med meg - taklet ikke altså ikke bakgrunnsmusikk, eller masse prat i rommet. Jeg sluttet å sitte matpausen ut på jobben fordi jeg opplevde det som slitende - og samtalene var teite. De er like teite nå, men jeg har humør og overskudd til å synes det er morsomt i stedet for plagsomt.
-
Har det akkurat sånn. Blir veldig lett irritert og følsom, spesielt under press og i sosiale sammenhenger eller hvis noen sier at jeg må gjøre noe. Er også apatisk iforhold til samtaler og andre mennesker generelt. Var ikke slik da jeg var ungdom, men har blitt verre og verre. Har trodd dette var psykisk i mange år og at jeg hadde angst og depresjoner. Hadde ikke peiling på at dette kunne være fysisk.
-
Det ene som tippet meg til å gå til legen var da jeg begynte å grine på jobb fordi det kom til 2 (små!!!) uventede, ikke-kritiske, ikke-haste-oppgaver på jobb en morgen. Da skjønte jeg at noe var seriøst galt. (Det var etter at jeg hadde brukt 3 måneder på å prøve å havarere ekteskapet gjennom å omtrent konsekvent bite hodet av mannen - stakkars... ) Så fant jeg ut om stoffskifteproblematikken under jakt på depresjons-info og var dermed noe forberedt da det slo ut på prøvene. Om du titter nederst i det første blogginnlegget mitt så ser du at jeg hadde omtrent alle symptomer i boka ... Problemet er bare at dette er "ikke-spesifikke" symptomer som også slår ut under mange andre sykdommer.
Og mange leger ser seg blinde på blodprøvene - uten helt å tenke igjennom at normalverdiene er laget på bakgrunn av mange individer... og at personer som har gitt de lave normaltallene sannsynligvis hadde følt seg alvorlig dårlig dersom de hadde fått verdier oppi de høye normaltallene.
Heldigvis virker det som du har en lege som er åpen for at det ER noe galt med deg, selv om at verdiene er "normale".
-
Jo, vi må erkjenne at vi faktisk både er en kjemisk fabrikk og en kjemisk forbruker.
Og stoffskifteaktiviteten legger jo løpet for omsetningshastigheten i disse forhold.
Ikke noe å undre seg over at resultatet kan bli som dere nevner - og mer til.
Og jeg mener jo at systemene kan være tregstartet etter å ha ligget nærmest brakk i lange tider.
En moderat overdose som er til å holde ut over litt tid kan starte saker og ting.
-
Hvilken medisiner vil dere anbefale meg? Har lest mange som foretrekker erfa thyroid. Er dette vanskelig å få tak i? Og er det dumt å begynne med dette før jeg har avklart statusen til binyrene mine (spyttprøve)?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mann28
Hvilken medisiner vil dere anbefale meg? Har lest mange som foretrekker erfa thyroid. Er dette vanskelig å få tak i? Og er det dumt å begynne med dette før jeg har avklart statusen til binyrene mine (spyttprøve)?
Først tror jeg ikke jeg har kompetanse til å gi yttligere kommentarer på prøvene din med ref.områder enn jeg allerede har gjort. Enig med Ruth at morgenkortisol er alt for lavt. Det kan imidlertid være en "kamp" med legen å få støtte til binyrene selv om blod/spyttprøver viser lave verdier, og siden legen ikke engang har gitt deg hormoner for stoffskiftet kan det kanskje bli vanskelig å få behandling for binyrene. Jeg smører med hydrocortisonkrem 1% som jeg får reseptfritt på apoteket. Ca. 1/10 del av tuben pr. dag. der huden er tynnest. Synes det hjelper litt på utmattelsen, da jeg ramler sammen og her het "dau" en periode på ettermiddagen selv om jeg går på ERFA. (Har også lavt kortisol - men legen vil ikke skrive ut tabletter med kortison før jeg har forsøkt alt mulig annet, kosthold, kosttilskudd,stressmestring, livstilsomlegging og kontroll på kontroll av binyreprøvene)
Selv har jeg ikke hatt noen problemer med å fysisk få tak i ERFA, det var vanskligere å få legen til å gå med på å skrive reg.fritaket.
Tror det er andre her som er bedre på syntetisk vs. naturlig tyroksin enn meg.
Uansett lykke til, kom deg tilbake til legen. Få en prøvebehandling med stoffskiftehormoner og ikke gi deg med tanke på binyre spyttprøvene selv om legen eventuelt "stritter imot"
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg fikk en ny lege i høst (den gamle legen gikk ut på dato) som godtok at jeg testet meg på BM lab. Men fikk vite senere at jeg kunne fått det gratis via Aker. Det er dyrt å være syk, så det beste er å få det vi kan få over det offentlige. Men endoen han snakket med etter at han ga meg hydrokortison var ikke enig med hans valg om å gi meg det. Jeg hadde jo ikke Addison :mrgreen: Uansett. Jeg har blitt bedre. Jeg vet jo ikke hvordan det hadde gått uten medikamenter, det ville vel gått lang tid. før det ble bedring. Og i verste fall hadde jeg vel bare blitt dårligere antar jeg. Da ville kanskje endoene kalt det noe annet vil jeg tro?
Målte du antistoffer mot binyrene, eller er det kun cortisolverdier som er målt?
-
Vekt og levaxin
Er begynt på levaxin nå med startdose på 50mg. Leser så mye forskjellig ang vekt og levaxin. Hva er egentlig grunnen til at noen går opp mange kilo etter oppstart? Trodde man fikk ned i vekt når stoffskifte går opp? Hvordan er naturlig tyroksin vs syntetisk på dette område?
Har bare tatt levaxin i 2 dager og har vært i knallform begge dagene. Kan dette være effekt av medisin eller bare tilfeldig? Har jo lest at dett kan ta månedsvis før evt effekten merkes...
-
Sv: Vekt og levaxin
Jeg merket effekt av levaxin umiddelbart. Dette har jeg notert i løpet av den første og andre uka på levaxin
- humør: rett opp fra å være langt på minussiden
- kviser: ja, mange små (kan nok kanskje være stoffskiftets påvirkning på utskillelsen av andre kvinnehormoner...???) Gikk over etter kort tid.
- matlyst: ja, SKUMMELT stor. Men dette gikk over i løpet av en ukes tid.
- den tørre huden forsvant som dugg for solen
- gikk fra å alltid fryse til "uregelmessig termostat"/nattesvetting (dette gikk så over til jevn varm temperatur i løpet av neste uke eller så)
- jeg begynte å hvile skikkelig når jeg sover i stedet for å våkne utslitt
- tiltak: ja, mer - men utholdenheten, stamina, i kroppen lar vente på seg. Kommer sakte. (Den har gått jevnt oppover på meg den tiden jeg har hatt medisin, men er ikke på topp ennå.)
- begynte å drømme av og til igjen
Heggeli sier i sin bok at når man har kjørt kroppen "uten olje" i lenger tid vil det ta lang tid før cellene får rettet opp all skade som har skjedd - selv når det er "olje" i systemet. Jeg tror det er en god analogi. Noen steder i kroppen hjelper tilskuddet umiddlebart, andre steder tar det tid - og det tar enda lenger tid å rette opp alle sekundærplager vi har fått fordi vi har "kjørt med strupet motor" over tid.
-
Du tror jo helt rett - til et økt stoffskifte går det med mer brennstoff.
For mitt vedkommende, var årsaken at Levaxinen ikke virket.
Så - hvorfor ble jeg da stående på Levaxin i 16år uten at legene (og de var mange) ikke gjorde noe ?
Jo - de var enige om at det skyldes "noe annet". Dårlig evne til håndtere det daglige psykiske hadde jo heller ikke noe med Levaxinen å gjøre.
Heller ikke magesmertene, ikke engang at jeg frøs og var kald hadde noe med Levaxinen å gjøre ......
Og MYE mer !
For blodprøvene var jo fine.
Der vil jeg bare skyte inn at måleinstrumentene måler jo det de er selektive for, og de kan ikke vite om det de måler virker.
Man kan heller ikke vite om alt dette rett og slett blir slik når man velger å tilføre kroppen kun T4 og ikke alle de andre kjertelproduktene.
For DET har de ikke undersøkt.
Men jeg har gjort det - og jeg fikk et nytt liv jeg iallfall.
Er bra av alle nevnte symptomer også etter 6år.
Jeg har en søster på Levaxin.
Hun klarer deg bra - sier hun. Jeg ser jo at hun har problemer med vektkontrollen, men i følge henne og hennes lege har det ikke noe med Levaxinen å gjøre. Det har med å gjøre at hun ikke kan spise brød, ris, pasta og poteter.
At DET, etter min mening må ha en åpenbar årsak, ser man bort fra.
Levaxin er syntetisk T4.
Den opptas maximalt med 80% avhengig av tarminnholdet.
Den binder seg til TBG og noen andre blodproteiner med det samme og dette fungerer jo som kroppens lager av T4.
Så går det ca. 3uker før none ganske få av disse blir frie fra sin binding til blodproteinet. Det er ca. 0,03% som er frie, og det er kun fra disse frie det lages stoffskiftehormoner.
Disse behandles så av de-jodinasen og blir til stoffskiftehormoner (T3).
Så du skulle jo ikke merke noe så tidlig........
Men det er ting og tang man ikke vet så mye om her i verden da.....
Merker du noe, så gjør du det - og la deg ikke overkjøre av bransjesjargongen !
-
De 3 ukene kan vedkommende som sa det opprinnelig bare tørke seg med. Det er MIN mening.
Kroppen min er riktignok rar, men så mye rart finner den ikke på "av seg selv" - på én gang. (Hadde det vært 2-3 ting kunne jeg nok ha avskrevet det som tilfeldigheter - eller virkningen av sykemelding/lettelse, men ikke alt det der, og spesielt ikke matlysten... den er standard veldig jevn for min del.)
En annen ting er at jeg har notert vekt over lenger tid. Jeg ser at jeg etter starten for levaxin har gått opp ca 1kg for så å gå den ned igjen. Til morgenen i dag har jeg nøyaktig samme vekt som den dagen jeg fikk levaxin. Jeg har spist det jeg har ønsket i denne perioden, men har nok faktisk dreiet noe bort fra fettfattig kost. (Jeg spiste før GR-rettet med grove karbohydrater, proteiner og lite - men sunt - fett. Nå smører jeg brødskiva, men spiser forøvrig som før.)
Så det er ikke sikkert at du kommer til å legge på deg selv om matlysten stiger - iallfall ikke om du sørger for at den maten du spiser ikke er bare tomme kalorier - det er jo byggeelementene i maten kroppen vil ha tak i.
Jeg tenkte som så at nå som kroppen skal igang igjen så er det viktig at den får de byggesteinene den trenger - så slanking er ikke aktuelt i dette stadiet. Derimot har jeg kjørt på med d3+k2, b-total, jern (målt lav hos meg) og multivitamin. (Jern og kalsiumtilskudd bør tidsmessig tas langt unna levaxin.) Videre er planen å gå igang med selen for å kanskje få antiTPOen ned.
Jeg tenker at de kiloene som gikk på før diagnosen får jeg ta opp kampen mot seinere. Når kroppen er mer i water.
Lykke til - nå er vi jo alle individuelle, så jeg håper at du lytter aktivt til det kroppen din sier - og gir den tid.
-
Kjære Mann28 og evt. andre.
Jeg begynte med Levaxin i begynnelsen av april i år, pga lavt stoffskifte. Har alltid vært slank, men etter at sykdommen hadde fått utviklet seg i noen år med flere og flere symptomer på lavt stoffskifte uten at vekta ble påvirket la jeg plutselig på meg 6 kg i løpet av 4 måneder (fra desember til april). Vektøkningen kom liksom "uten grunn" - jeg passet på hva jeg spiste, trente regelmessig, osv.
Jeg har fått høre fra flere hold (både fra legen min og fra folk her inne på forumet), at etter at man begynner behandling av Levaxin er det ofte slik at vekten begynner å gå nedover igjen. Men at dette er en laaaaangsom prosess som faktisk kan ta flere år.
Før jeg begynte med Levaxin, virket det som jeg gikk opp i vekt fra uke til uke - veier meg alltid om morgenen før jeg spiser eller drikker noe - og med en sånn digital vekt vises jo ikke bare hele kilo men også desimaler for gram (100) så det var ikke bare innbilning.
I begynnelsen av april begynte jeg altså med Levaxin, først 10 dgr med 37,5 mcg per dag, deretter 75 mcg per dag. Selv om jeg foreløpig ikke har merket bedring når det gjelder symptomer som utmattelse, tretthet, frysing, hodepine, problemer med konsentrasjon og hukommelse osv, så stoppet faktisk vektøkningen omtrent med en gang. Og etter en måned hadde jeg gått ned 1 kg, uten å gjøre noe spesielt for det. etter 6 uker på Levaxin var jeg til kontroll hos legen - stoffskiftet var fortsatt lavt selv om blodprøvene viste en stor forbedring siden sist - så min daglige dose ble økt til 100 mcg per dag. Fortsatt ingen vektøkning, har istedet gått ned et 1/2 kilo til. xx8
Så for mitt vedkommende er det tydelig at et eller annet har forandret seg i kroppen min etter at jeg begynte med Levaxin. Fastlegen min sier at hans erfaring med stoffskiftepasienter viser at selv om det er store individuelle variasjoner i responsen på Levaxin, blir de fleste merkbart bedre i løpet av det første året. Noen merker en bedring av symptomene på sykdommen nesten umiddelbart, mens det kan ta lengre tid for andre - 6-12 måneder. Det er jo også slik at jo lenger tid sykdommen har fått utvikle seg uten behandling, jo lenger tid trenger kroppen på å komme seg tilbake til noenlunde "normalt" gjenge.
-
Jeg opplevde det samme som deg, gikk tre kilo opp da jeg startet på Levaxin... Ikke veldig gøy med tanke på alle de andre kiloene jeg har fått snikende på meg før jeg fikk behandling..
Men etter ca tre mnd på Levaxin, så har det stabilisert seg, har faktisk gått ned tre kilo siste to ukene, uten å gjøre spes for det :o)
-
Idag er 3.dagen med bedre form enn på lenge! mulig det er placebo eller andre grunner enn levaxin. Men det vil vel tiden vise...
Så grunnen til økt vekt er pga økt matlyst? Og ikke vannansamlinger o.l?
Leste også en plass at kroppsbyggere brukte tyroksin for å deffe til konkurranser, men det er kanskje en annen type da?
Takker for alle svar! Fantastisk forum dette:p
-
PÅlaceboeffekt er innbilning - ikke tro at du er offer for innbildning - du kian stole på hva du føler !
Jo mye må være vann. Jeg gikk iallfall uhyre fort ned når jeg fikk et virksomt hormon. De siste 5 kg tok nesten et år og var vel ikke vann da.
Og ja, kroppsbyggere (du mener "utstillere") misbruker både Levaxin og Liothyronin for å fjerne underhudsfett før konkurranser (les utstillinger)
Alle kjenner de psykiske konsekvenser - likevel pågår dette.
-
Jeg hadde god effekt med en gang, men det var bare noen dager så "roa" kroppen seg eller hva jeg skal si. Så ble jeg dårligere enn noen gang, og jeg gikk opp 1 kg i uka i 2 mnd, og det enda jeg ikke hadde lyst på søtt, og knapt spiste. :sad:
Hos meg stoppet det med høyere dose, men jeg har ikke gått ned noen av kiloene. Men jeg varierer veldig i vekt på grunn av væske i kroppen. Slik var det ikke før Levaxin.
-
Hei! Håper ikke at det er samme forløpet jeg har i vente, med vektøkning og dårlig form igjen. Siste jeg trenger nå. Hvordan utviklet det seg videre og er du fin i formen nå?
-
Jeg er langt bedre, men fin form er jeg ikke i. Men jeg har begynt å leve igjen. xx9
Men husk dette fungerer ulikt, så kanskje du er heldig og alt fungerer fint? :) Krysser fingrene for deg!