Har lest at FT4 bør ligge på minst 20 for at en skal føle seg bra.
xx8
Jeg lurer på om noen kan "hjelpe" meg i min søken.......har lavt stoffskifte, og var til spesialist i mars, da hadde jeg TSH 2.46, FT4 15.2.
Fikka da beskjed om å øke med en tablett levaxin i uken, dvs en 50 mikrogram ekstra, så jeg tar 8 for uken.
Så tok jeg nye prøver nå for et par uker siden.
årsaken til det, er at jeg fryser nesten hele tiden, uansett om det er varmt inne, fryser inni lårene......ufyselig.
Prøvene viste da: FT4 10.2 og TSH 1.38.
Legen sa det var fine prøver, men jeg ba om å få en spesialisttime.
Kan noen gi meg en pekepinn.......har jo lest at FT4 bør ligge på minst 20 for at en skal føle seg bra.
Jeg merker at energien blir veldig lav iblant, og at jeg da får tendens til angst....noe jeg hadde før jeg fikk påvist lavt stoffskifte.
Veldig takknemlig om jeg får et svar fra noen som har vært med på dette en stund.
Ha en fin kveld help1
Anna
Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?
Jo, det er riktig at legens tallmateriale viser at TSH er i nærheten av 1 når man måler en mengde friske mennesker.
Men de har siner egenproduserte hormoner og et vel regulsert stoffskifte.
Vi har ingen av delene.
Tapet reguleringsmekanismen er like ille som at vi jo ikke mottar alle kjertelens produkter. De som er på Levaxin erstatter jo bare 1 av dem.
Alle vet at man kan ikke sammenlikne statistikker når forholdne er så forskjellige.
Det at TSH er 1 for friske kan ikke brukes som en rettesnor for oss som tar stoffskiftehormoner.
Hvis du vil følge med på blodprøver, så er de siste anbefalingene fra Hormonlab Aker at TSH ska være mye lavere og fT4 helst over referanseområdet.
Det har mange her på forumet hevdet i lang tid, og Akers nyerkjennelse er kjærkommen.
hmmm....skal skrive ut svaret ditt og ta det med til han neste gang ;o))
han sa at det var TSH som var best å ta utgangspunkt i....for høyr TSH...for lite levaxin...så får tiden vise , neste blodprøve etter 6 uker...han vil følge meg opp, så det er jo jeg glad for, og mener jo også selv at jeg får forlite levaxin, fryser og kald i huden uansett om det er 25 + inne, det sa han skulle komme seg når jeg får rett balanse med medisin....;o))
Jo, den vanlige arbeidsmetoden har jo lenge vært at TSH gjennspeiler DITT ønske om hvor stoffskiftet skal. Under 1 = lavere dose - over 1 = høyere dose.
Men man er påvei vekk fra den arbeidsrutinen for oss som er på hormoner.
En sak jeg ikke nevnte er jo T3, som er kroppens stoffskiftehormon.
T4 er bare lagervaren, og kroppen bruker svært lite av den - kun 0,03% av denne blir til T3.
T3 er så viktig for kroppen at den skaffer seg dette fra 2 kilder. Kjertelen produserer 20% - resten kommer fra omdannet T4.
Og spiser man kun T4 og kjertelen ikke bidrar med sine 20% MÅ jo T4 inholdet i blodet være høyere på en som er på Levaxin - og da vil jo TSH bare av den grunn MÅTTE bli lavere.
Så er det også slik at det kun er kjertelen som har reseptorer for TSH.
Det er altså inge andre celler i kroppen som kan nyttiggjøre seg TSH.
Og når kjertelen er vekk har det ingen funksjon.
Annet enn at dumme leger tror de kan se hvordan du har det på TSH......