[LEFT]
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ninna
Hei. Starter denne tråden for å høre om det er vanlig å bli klart verre av Levaxin-behanding? Jeg har i mange år følt meg tom og energiløs, og måtte til slutt gå over på arbeidsavklaringspenger etter at det ble for krevende i yrkeslivet. Imidlertid - vil jeg tilbake- synes jeg er for ung til å være pensjonist- er 49 nå. Har brukt de siste årene til å prøve å bygge meg opp psykisk og fysisk, brukt mange tilskudd og grønn mat og nok blitt noe bedre selv om det har svingt. I vinter fikk jeg kontaktmed en forståelsesfull lege som trodde det var noe mer enn det psykiske med meg. Jeg tok tester men lå "som vanlig" innenfor referanseverdiene når det gjaldt lavt stoffskifte. Hun synes allikevel at jeg kunne få starte opp med Levaxin i sommer - gjett om jeg var glad og håpefull. Startet opp på en liten dose på 25mcg, og øket først til 50 i 2 uker, og så til 50/75 annenhver dag. Da startet problemene med at gamle ryggproblemer kom tilbake for fullt. koblet ikke det til medisineringførst, men så har det bare gått på seg med svimmelhet og slapphet, lavt blodtrykk, trykk i nyreområdet og en følelse av utmattelse som gjør at jeg helst vil ligge. ogikke kommer i gang med dagen før 1500-tiden. Orker liksom ingen ting, alt er mer tiltak enn noen gang.
Vet at Levaxin kan kreve tilvenning men skal det bli så mye verre før det blir bedre.Har lest mye på forumet, både om binyrer og om undertrykking av egenproduksjon ved mangelfull medisinering - kan det være noe her? Takknemlig for svar og tilbakemeldinger.
Hei Ninnavink3
Jeg har etter 6 år på Levaxin oppdaget at jeg ikke ble bedre av den, heller verre.
Jeg startet på 50 mcg og økte i samarbeid med med legen (og undersøkelser ca hver 6 - 8 uke) gradvis til 100 mcg Levaxin. Jeg hadde likevel hele det første året lite ork og ingen futt, ble ofte syk av virus og betennelser, særlig i urinveiene, ødemer spesielt i føttene og beina.
Likevel følte jeg meg presset av NAV å gå ut i jobb etter ca 4 måneder. Jeg knakk helt sammen og ble på nytt sykemeldt - aktivt, gradert og 100 %. Så fulgte en tid uten sykepengerettigheter hvor jeg ikke klarte noe annet enn kun å eksistere. Verken NAV eller sjefen eller kommunen var til støtte med tilrettelegging.
Jeg har også gått to år på kombinasjonsbehandling med levaxin og Liotyronin og syntes denne kombinasjonen virket det første året. Men når armene dovnet vekk, anklene sviktet og jeg falt på flat bakke, søvnproblem (vanskelig med å få sove), snorking, hofte som plutselig kunne svikte, vondt i ryggen og nakken, koblet verken legen eller jeg det til at det var syntetisk medisin som gjorde meg verre når stadig nye plager dukket opp!gok1
Jeg begynte å lete i litteratur og leste alt jeg kom over om hyptyreose. For meg ble Hypothyroidism type 2: The Epidemic av dr. Mark Starr - som selv har hypothyreose, en bok som ga meg mange svar. xx2 Jeg har derfor kontaktet flere forlag og håper virkelig at ett vil gi ut denne viktige boka på norsk.
Alle mine smertelige og smertefulle erfaringer gjorde at jeg i år ønsket at fastlegen ga meg resept på Thyroid, som jeg bare har brukt i ca fire uker nå.
Med Thyroid skal man øke dosen gradvis til man blir mer og mer fri for symptomer og til slutt symptomfri !
Les hva Anisa på forumet skriver om dette. I boka Stop the Thyroid Madness er dette veldig godt forklart.
Dr. Mark Starr - lege i smertebehandling forklarer i sin bok hvordan symptomer oppstår fordi man har lavt stoffskifte også hvis man ikke får tilstrekkelig og god nok medisinering for stoffskiftet. Han sverger dessuten til Thyroid (dessicated thyroid) som er en god, gammeldags måte å behandle hypotyreose på.
Hvorfor skal ikke vi kunne velge Thyroid, Armour, Westroid og tilsvarende som faktisk gjør mange hypotyroide friskerend: ??
Det er begredelig at vi som har hypotyreose ikke selv kan velge medisiner som IKKE gjør oss verrerend: !!