-
Du har for lave tall.
fT=14 er for lavt når man er under behandling med fremmedthyroxiner.
Det er også et for lavt antall aktive stoffskiftehormoner (fT3)
TSH skal du bare d...... i.
Jeg har som deg, bare spørsmål :
Hvordan du skal klare å få høyere prøvetall når du ikke tåler gjeldende behandling ?
Er det gjeldende thyroxinkilde du ikke tåler ?
Er det verd å finne ut det ?
-
Hva er referanseområdet for ft4 og ft3 hos ditt lab? Ligger ofte ute på nett. Jeg lurer på om din ft4 er over eller under midten.
Min TSH er 0,02 bare ft4 nærmer seg midtpå og andre har det slik også. Hos noen betyr lav TSH overdosering, hos andre betyr det ikke noe.
Hvis man har andre betennelser/tilstander som pågår kan TSH forbigående bli veldig lav.
Ved TRAS kan TSH bli veldig lav også.
Hvordan så dine gamle prøver ut? Hvordan så dem ut før du begynte med levaxin?
-
takker for svar.
Nora: Når jeg fikk diagnosen min hadde jeg (før jeg begynte på levaxin)
FT4: 17 (referanse 10-28)
TSH: 8,1 (referanse 0,2 - 4,0).
Som nevnt tidligere følte jeg meg jo bra på dette tidspunktet egentlig, var litt sliten og svimla litt var eneste symptomene.
Så fra første stoffskifte prøve til overdosering i slutten av november 2006, gikk jeg ned på dosen, så opp igjen hos oftebro der jeg også fikk liotyronin, har jeg nå altså en tsh som ikke er målbar.
Hva i granskauen skal jeg gjøre? Jeg tør liksom ikke bare kutte ut og hoppe på armour og medisinere meg selv, føler jeg har for lite kunnskaper til det :cry:
Skal jeg tørre å fortsette å ta medisin eller?
-
En viktig opplysning på den tiden ville vært om du hadde antistoffer. Ble det tatt noen slike prøver ?
Jeg kan jo ikke råde deg til noe, men jeg var veldig itvil om diagnoen virkelig var korrekt - jeg ble jo bare verre - så jeg kutta ut Levaxinen i 12 uker.
Jeg fikk svar - diagnosen var korrekt.......
-
Nei ble ikke tatt prøver av antistoffer.... kun de prøvene. Kutta du medisinen i samråd med lege?
-
Nei - det nyttet ikke. Jeg ville jo gjerne ha en legeoppfølgelse og en evaluering av min situasjon. Det fikk jeg ikke. De sa intensivt at min tilstand ikke hadde noe med stoffskiftet å gjøre, at det var helt utelukket at det var Levaxinen som var årsaken, og at noen rett og slett ikke ble helt bra - underforstått at jeg fikk bare finne meg i min skjebne.
Men det gjorde jeg altså bare IKKE !
Legen blir din motpart når han heller vil forsvare det han har lært, og tror på, enn å se gjennom dette å heller hjelpe DEG - sånn er det bare.
Og da har man bare seg selv - og sin Pc.......
-
ft4:
Med 10-28 er 14 ganske lavt. På kalkulatoren blir det 22%.
-
som betyr jeg er underdosert? Hvordan kan TSH-en min være så jævla lav da? Fastlegen sa at jeg var overdosert på enten liotyronin eller levaxin siden begge påvirker TSH.
-
Det kan godt være at du er overdosert med liothyronin med du gir ingen resultater for ft3.
Overdose liothyronin vil gi sannsynligvis akkurat slike tall for TSH og ft4.
-
Jeg orker ikke bla tilbake for å se om du har postet andre resultater, men som Nora sier: T3 er viktig her. Og ja, tallene på denne siden viser at du ligger under på T4. Kan hende du skal ha mindre T3 og mer T4, da vil både TSH og FT4 justere seg. Vanligvis.
Og av for mye T3 kan man bli skikkelig dårlig.
MEN: har du fått målt jern, ferritin, B12?
Er du lav/lav-normal på ferritin kan selv små doseøkninger gi stort ubehag, i tillegg til at mangelen i seg selv gir mange symptomer som kan forveksles med stoffskiftet, bl.a. magetrøbbel, tretthet, muskelsmerter osv.
B12-mangel gir også magetrøbbel, kribling i hender og føtter, trøbbel med konsentrasjon og hukommelse og diverse andre ting.
Det kan være så enkelt. Det er lett og billig å måle og bør være standard.
D-vitamin sies også å skape en del vanskeligheter, uten at jeg husker hvilke. Min endokrinolog på Aker måler det også nå sist spesielt med tanke på den sære magen min som aldri blir helt bra. Sammen med B12 og ferritin og noen melk/mel-osv. tester.