Sv: Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!
Henter opp denne tråden igjen for jeg har også vært litt bekymret for dette.
Hos meg går det nemlig mye i brokkoli, blomkål, kål etc. som tilbehør siden jeg spiser lavkarbo og dermed ikke potst/ris/pasta etc.
Jeg har igrunn valgt å ikke bry meg om dette med goitrogener så mye..
Eneste jeg styrer unna er soya. For det blir jeg dålig av å spise føler jeg.
Men for oss som allerede har stoffskiftesykdom - jeg har jo feks. 1300 i anti-tpo, har det egentlig da noe å si om man spiser goitrogener eller ikke?
Kjertelen min er jo nesten ødelagt uansett.
Synspunkter?
Hej Carro kram1
Det er et nyttigt spørgsmål og vigtigt. Man kan også blive for "benægtende" og ikke orke, foruden at lære leve med sygdommen, også "spilde tiden" med at skulle holde øje med sin kost. Men at formidle sit eget behov for at blive beroliget (tænker på andre indlæg i tråden) kan godt nok give een ro, men samtidigt kan vildlede andre til at læne sig tilbage og regne med, at den hellige grav er velforvarret, og at kosten har ikke indflydelse på at trigge skjoldbruskkirtel-relaterede sygdomme frem. Det er ikke korrekt. Kosten påvirker skjoldbruskkirtlen, men det betyder ikke at man skal forsage "alt"...
Fra tråden "U-kendte" årsager til hypothyreose:
Sitat:
19. Goitrogens som kål, blomkål, spinat, rosenkål, peberrod, grønkål, kålrabi, sennepblade, kålroe, majroer - (er) kun (skadelige) hvis de spises rå (ikke kogte/dampede) og særlig hvis man i forvejen lider af jodmangel.
Jeg er selv helt vild med alle grønne "goitrogene" grøntsager. Jeg spiser masser spinat, broccoli, blomkål, sommerkål, peberrød, glaskål.... you name it. Men jeg spiser dem aldrig rå. Altid dampet eller småkogt. Da bliver de goitrogene stoffer i disse grøntsager nedbrudt og tilbage er den gode smag og madglæde. Så det behøver ikke være så restriktivt altsammen.
Jeg mener selv, at så længe der består en grad af usikkerhed om, hvor stor eller lille er skjoldbruskkirtlens egen restproduktion af hormoner - er der ingen grund til at risikere trigge yderligere hormon-udsving frem pga. kosten. Det er jo ikke hver dag og hver time at man spiser de samme goitrogene grøntsager, som man trække vejr. Derfor vil en goitrogen-reaktion på et sporadisk indtag af goitrogene fødevarer skabe akutte udsving i egen restproduktion af hormoner, og det kan ikke undgå at have en kortvarig virkning ens velbefindende.
Det er ikke til at veje eller måle, men det er der så længe ens skjoldbruskkirtel ikke er 100% død. vedikke1
Andre indspil? vink11
Takk Anisa!
Jeg var faktiskt ikke klar over at dette gjaldt kun RÅ grønnsaker, så nå ble jeg lettet og glad!
Da kan jeg fortsette med min blomkålstappe som middagstilbehør, og brokkoligrateng. :D
Eneste jeg spiser rått er vel coleslaw som lages av rå hvitkål, men det er ikke så veldig ofte jeg spiser det.
Takk for gode nyheter!!
xx4
Jeg ble også litt nervøs da jeg leste at vi ikke skulle ha disse grønnsaken første gangen. De har jo så mange andre gode egenskaper, og er noen av de mest helsebringende av grønnsakene våre. Jeg spiser noen fra denne gruppen daglig, men aldri rå. For meg er de en erstatning for poteter, ris og pasta.
Kan ikke tenke meg Får-i-kål uten kål da.