Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Syntetisk T3, lige som syntetisk T4 - kan ikke passere blod-hjerne-barrieren, mens alle (transport)proteinbundne hormoner fra Thyroid-tabletter passerer nemt blod-hjerne-barrieren på samme måde, som de var kroppens egen-producerede hormoner. Hjernen har helt sin egen "T4-til-T3-konverteringsmaskine" der går tomgang uden tilførsel af proteinbundet, naturlig T4, som hjernen selv skal konvertere til det T3 den har brug for, ud over hvad der allerede var tilført via kroppens egen restproduktion eller med Thyroid-tabletten.
Man kan spørge sig selv, hvorfor skrumper Cerebellum (Lillehjernen) hos mennesker i behandling med syntetiske T-hormoner (uanset såkaldt "velreguleret" dvs. rette blodprøveresultater), mens Cerebellum skrumper ikke hos dem, der var i behandling med Thyroid lige fra de har fået deres diagnose?
Dette er interessant. Jeg visste at hjernen ikke fikk det den trenger med bare syntetisk T4, men jeg trodde det hjalp hvis den fikk tilført ferdig T3 (enten på den ene eller den andre måten). Så viser det seg at det foregår konvertering i hjernen også. Men det du skriver her Anisa er jo det samme som at det å bruke syntetisk hormon som stoffskiftesyk er håpløst.
Jeg har for så vidt ment det samme en stund, men forklaringen på det hadde jeg altså ikke.:mrgreen:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
...
Man kan spørge sig selv, hvorfor skrumper Cerebellum (Lillehjernen) hos mennesker i behandling med syntetiske T-hormoner (uanset såkaldt "velreguleret" dvs. rette blodprøveresultater), mens Cerebellum skrumper ikke hos dem, der var i behandling med Thyroid lige fra de har fået deres diagnose?
...
Dette var veldig interessant - har du noen link til artikler om dette..?:D
Håper inderlig at du snart føler deg bedre kram3
Hormoner og balanse er noe dritt når det ikke fungerer slik det skal.
Jeg husker da jeg tok del-artium i godt voksen alder og naturfaglæreren skulle prate om hormoner;
"mange tror at hormoner er slikt som gjør fredelige damer til morderiske vesen, men i virkeligheten er hormoner det viktigste som finnes for at vi skal fungere"
På den tiden var jeg frisk og synest bare kommentaren var morsom; nå lurer jeg på om læreren hadde kjennskap till stoffskiftesyke?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bettie B.
Anisa - er det virkelig sant? Har du noen henvisning til undersøkelse som viser dette? :shock: Jeg skulle gjerne lese mer.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Dette er interessant. Jeg visste at hjernen ikke fikk det den trenger med bare syntetisk T4, men jeg trodde det hjalp hvis den fikk tilført ferdig T3 (enten på den ene eller den andre måten). Så viser det seg at det foregår konvertering i hjernen også. Men det du skriver her Anisa er jo det samme som at det å bruke syntetisk hormon som stoffskiftesyk er håpløst.
Jeg har for så vidt ment det samme en stund, men forklaringen på det hadde jeg altså ikke.:mrgreen:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
Dette var veldig interessant - har du noen link til artikler om dette..?:D
Jeg vidste det heller ikke selv, før jeg begyndte at lede efter svaret på, hvorfor i alverden har hypothyroide så mange neurologiske problemer, stigende i forhold til, hvor længe de har været syge... Jo! Der er masser af links hvis man ved hvad man skal søge efter, og som sagt - vidste jeg det heller ikke selv i første omgang. Prøv at læse den tråd, som er et foreløbigt resultat af mine søgninger:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15488
I nogle af artikler om emnet skrives at cerebellum-forfald kan begrænses af behandling for hypothyreose startet på et så tidligt tidspunkt som muligt. Men det er netop hvad vi alle ved efterhånden - er forhindret af lægernes TSH-standard. Såkaldt "normalt TSH" = ingen behandling og nerveskader fortsætter. Nervevæv er det væv som regenererer
meget langsomt. Man kan godt tale om at det tager mange år, før en skadet neuron er regenereret, og det kan derfor ikke hjælpe ret meget at tænke på at behandlingen standser degenerationen, når den for det første kommer for sent (pga. lægers fantasifostre om "tilstrækkeligt" TSH før behandlingen "kan" starte), og for det andet fordi nervevævet regenererer så pokkers langsomt, at det måske tager det halve liv, før nerverne/neuronerne er repareret igen. :sad:
Lettet. Kortison acetat på blå resept. Endelig! Har lest masse om det, samt snakket med lege. Fordi den skal innom leveren før den blir kortisol skal mengden økes med 1/3. Det skulle bli 1 3/4 tablett, sånn ca, den er på 25 mg den fra Nycomed, ca 44 mg mot hydrokortison på 32-33 mg. Blondie eller Anisa, skal denne også tas ca hver 4. time? Med hydrokrotison merker jeg svært godt at når 4 timer er gått, er det tomt i depotene.
I løpet av 4 dager har jeg gått tilbake til gammel thyroiddose på 3.5 grain/210 mg. Den dosen bør være trygg, der var jeg ikke overdosert. Nå skal jeg se i dag om jeg klarer meg med den mengden T3 som er i den, eller om jeg må legge til litt Liothyronin. Jeg stressdoserte 15 mcg Lio i går fordi jeg skulle til lege midt på dagen. Da merket jeg godt forskjellen på Lio og thyroid. Thyroid er som å falle i en haug med fløyel. Lio er som å havne på en trampoline, hardt opp og ned, hjertebank. Det er deilig å være tilbake. Jeg har nok vært alt for mye flink pike. Gått på for lav kortisondose da jeg brukte det, i stedet for å gi kroppen det den trengte, og tatt for lite thyroid. Alle leger mener jo at hormondosene skal være lavest mulig. Nå skal jeg forholde meg mest til det kroppen forteller. Jeg trøster meg med at doser på 4-10 grain ikke var uvanlig før TSH kom. Jeg skal ha nok, jeg skal opp og i funksjon igjen!
Jeg doserte to kvelder slik: 90 mg thyroid i det jeg la meg, 90 mg thyroid når jeg står opp. Det er deilig å slippe vekking midt på natta! Jeg vet jo ikke om dette vil fortsette, men jeg har sovet svært godt disse to nettene. Eneste ulempe har vært at jeg har våknet klokka 5 og ikke fått helt maksimalt med søvn. Tror jeg skal endre doseringen litt, slik at jeg tar 2 grain/120 mg kveld g 1 grain/60 mg morgen og se om det hjelper på søvnen. Hadde ingen oppvåkning med binyreubehag. Nå har jeg lagt inn to doser i løpet av dagen med 15 mg thyroid i hver. Jeg må prøve og feile for å finne ut hvor jeg skal ligge, hvor ofte jeg trenger å ta thyroid. Jeg må gi kroppen tid til å vise om den omdanner T4 i thyroiden eller om den ikke gjør det.
I tillegg skal jeg jobbe litt mer aktivt og bestemt med stressmestring. Forsøke å kartlegge når jeg kjenner stress, hvordan jeg kan unngå det. Ha flere økter hver dag med mindfulness, minst to per dag. Foreløpig har jeg ikke klart å gå på treningsstudioet, der har de mindfulmness to-tre ganger i uka. Jeg skal dra dit. Legen mente at det var mye viktigere å trene mindfulness der jeg er nå enn fysisk trening. Det eksisterer forskning som viser at mindfulness og meditasjon har effekt. Så, selv om jeg ikke orker å gå langt, kan jeg gå litt ut og lytte på den vårlige fuglesangen og klemme litt på trærne :lol: Da jeg skulle til lege i går, var det vel maksimalt 10 minutter å gå i langsomt tempo. Selv det får meg til å merke utmattelsen. Det er temmelig skralt. Men jeg har vært på dypere vann enn dette før. Mer enn svært rolig yoga eller qi gong skal ikke kroppen min ha nå, det er helt tydelig.
Jeg funderer også over bølgene i utmattelsen min. Den er verst på dagtid. Sånn rundt kl 10-11 må jeg legge meg og hvile, og om igjen rundt kl 15. Så kvikner jeg til på kvelden, da blir det mer fart og energi i meg, selv om det ikke varer mer enn et par tre timer. Kortisol eller ett eller annet hormon har sannsynligvis en topp på kvelden, tenker jeg.
Her er jeg, nede på bunnen og titter på livet, men ved godt mot, tross alt. Jeg vet at det er mulig å karre meg opp igjen :lol:
Re: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Hei vink11
Godt å høre det går fremover. Jeg tok i går 7 G Erfa. 6 på kvelden og en på dagtid. Blir kun overdosert( hos meg varmeoverskudd) av cortef. Jeg har tatt 5 G om kvelden som vanlig og en om dagen. Men som du forstår jeg måler temp når jeg skal skjekke. Og jeg er ikke over 37 grader. Så jeg er ikke redd for å prøve oppover. Har heldigivs ikke opplevd hjertebank.
Jeg har også dette snudde kortisol (eller hormon reaksjon,) sliten på tidpunkt jeg ikke var før. Tror det er for at jeg snur på medisineringen.:?:
Jeg spiser nu mer eller mindre fast en halv cortef mindre hver dag. Dette fordi jeg glemte en halv ofte. Bruker nu 25 mg. Nedtrappingen tar jeg over tid. Lar kroppen bestemme. Så har jeg begynt å spise en halv ca hver annen time , det fungere for meg.
Siden du bruker en annen type nu får du se, men jeg er bedre av å ta små og ofte doseringer.
Vi er forskjellige og gode tips finner du her, måtte bare fortelle min erfaring i håp om at noen kan hjelpehjerte1hjerte1
Jeg har som jeg skrev et annet sted for en stund siden, svært lave nivåer av veksthormon. Det bekymrer meg virkelig.
http://endokrinologforeningen.se/ind...axthormonbrist
Sitat:
Vem drabbas?
Tillväxthormonbrist är ett delfenomen av en bristande hypofysfunktion, s k Hypofysinsufficiens/hypofyssvikt; ett tillstånd där ett flertal eller samtliga hypofyshormoner, inkluderande tillväxthormon ej längre produceras i tillräcklig mängd. Hypofyssvikten orsakas i sin tur vanligen av en knuta i hypofysen (en slags godartad tumör eller s k adenom), som undantränger och förstör normal hypofysvävnad. Hypofyssvikten, och därmed GH-bristen, kan även uppkomma efter operation och strålning i området eller i undantagsfall via vissa s.k. inlagringssjukdomar.
Tillväxthormonbrist kan således drabba både barn och vuxna, men är vanligast bland vuxna. Det finns cirka 2000 personer i Sverige med GH-brist, som debuterat i vuxen ålder.
Vilka symtom får man vid tillväxthormonbrist?
Brist på tillväxthormon hos barn leder främst till försämrad längdtillväxt. Den typiska symtombilden hos vuxna förklaras av bortfall av tillväxthormonets normala funktioner, såsom ovan beskrivits. Sålunda noteras förändringar i kroppssammansättningen med övervikt beroende på ökad fettmängd i kroppen, sittande särskilt centralt runt midjan. Vidare noteras muskelsvaghet pga tunn muskulatur och brist på vätska i kroppen som ger upphov till torr hud. Dessutom noteras ökad risk för åderförkalkning med höga blodfetter, försämrad hjärt- lungfunktion och tunt skelett med ökad risk för frakturer. Slutligen ses oftast nedsatt psykisk livskvalitet med allmän energilöshet och depressionsliknande bild.
Hur diagnostiseras tillväxthormonbrist?
Tillväxthormonbristen kan misstänkas via analys av ett enkelt blodprov, men måste fastställas via ett s k stimuleringstest, där man tillför en substans som stimulerar GH. Vidare kan mätningen av tillväxthormoninsöndringen ske med många blodprov under dygnet, s k 24-timmars profil. Den ev. bakomliggande hypofystumören undersökes med magnetkameraundersökning (MRT).
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=395 her klarte jeg ikke lime inn tekst, men den er interessant.
Sitat:
Kroppen behöver tillväxthormon hela livet. Det är viktigt för intellektet, liksom för hjärtat, benmassan, ämnesomsättningen, nivån av blodsocker och balansen mellan muskler och fett.
http://www.hypofysis.se/default.asp?...rent=diagnoser
Sitat:
Symtomatologin vid hypofysinsufficiens är ofta svårtolkad. Trötthet är vanligt. Här innefattas också hypotyreosens frusenhet och tröghet, kortisolbristens svaghet, illamående, anorexi och hypotoni samt GHbristens sänkta livskvalitet kopplad till kognitiv dysfunktion och minskad muskelmassa/ökad fettmassa.
http://www.lakemedelsboken.se/kortik...shormoner.html
Sitat:
Veksthormon stimulerer veksten av skjelett, muskulatur og indre organer
Effektene på metabolismen omfatter økt proteinsyntese og mobilisering av fett, stimulert ketogenese og inhibisjon av opptaket av glukose i muskulatur (diabetogen effekt)
Sekresjonen av GH er meget variabel (pulsativ)
Den øker under søvn, faste, stress, fysisk aktivitet og hypoglykemi
Sekresjonen stimuleres også av kjønns- og thyreoideahormoner
Sekresjonen hemmes av kortisol og ved inntak av fett og karbohydrater. Benyttes ved glukosebelastning: Lavest mulig p-Somatotropin (GH-verdi) fastsættes (nardir niveau)
http://nevro.legehandboka.no/prover-...rmon-3028.html
Videre om veksthormoner
Sitat:
Øker hvilestoffskiftet ved å øke omdannelsen av T4 til T3
http://nevro.legehandboka.no/prover-...rmon-3028.html
Sitat:
Opprinnelig postet av Fruemå
Oppdatering - bedre form
Startet den 7 .1 med å ta 3 G armour når jeg legger meg. Tipset fikk jeg av Anisa, takk det fungerte . Resten altså 2 G til tar jeg utover dagen. Frem til ca 17.00.
Dog mistænker jeg, at de to grain Thyroid taget utover dagen, måske er rent faktisk spildt...?
Man kan evt. prøve at cutte den ene "dag-grain" i nogle dage og se hvordan det går. Kan man mærke at den mangler, flytter man den over i "natdosen". Så kan man gentage forsøget med den resterende "dag-grain" på samme måde som med den første... Målet er, ikke at bruge mere Thyroid end kroppen reelt har brug for og kan forvalte, idet "for meget" Thyroid kan over tid, blive årsagen til, enten hormonresistensen eller for meget rT3 - begge dele lige skidt.
Der er flere på forummet, der måtte reducere Thyroid efter overgangen til nat-medicinering, og dette med op til 1/3 eller endda 1/2 af den oprindelige dose, de før har taget om morgenen. Også i videnskabelige forsøg med syntetisk levothyroxin taget til natten, har forskere fundet ud af, at man kan have brug for noget mindre (dog individuelt varierende mellem flere forsøgspersoner) medicindoser, når virkning af omlægningen fra dag- til nat-medicinen har rodfæstet sig.
Desuden indeholder Thyroid T-hormoner der er allerede pakket ind i transportproteiner, og den samme mekanisme som i sunde kroppe, sørger for "udpakningen" når der brug for nyt hormon i systemet - også sørger for en succesiv "udpakning" af hormoner fra Thyroid's transportproteiner, dvs. det er den næstbedste (efter 100% sund og frisk) metode til at sørge for, at kroppen får nøjagtig den mængde hormoner, den har behov for, på de rette tidspunkter over hele døgnet. Du kan godt "risikere" at få det "bedre af mindre"
Opprinnelig postet av Fruemå
Så har jeg startet med å ta mer salt gjennom dagen. Dette fordi jeg på ny leser boken om binyretretthet av Wilson. Igjen ble jeg minnet om salt. Også her inne gis det anbefaling om mer salt. Tenk mitt høye blotrykk er bedre og jeg tar mange små klyper salt gjennom dagen. Drikker 2.5 dl med en ts salt i. På fastene mage om morgenen.
Det er fordi det er en myte at salt forhøjer blodtrykket. Det gør salt kun i overdrevne mængder, som ingen mennesker alligevel kan lide at spise. I virkeligheden kan blodtrykket stige af for lidt salt, hvor kroppen holder på vandet, for at forhindre saltet i at blive udskilt med urinen. Meget ofte oplever folk, at deres ødemer først letter, ved rette mængder salt i kosten, eller som du gør i lidt vand.
Jeg er stolt af dig! For modet til at lade tingene komme an på en prøve. Du er sørme gjort af et "vinder-stuff", Fruemå
https://www.stofskifteforum.dk/showt...=13817&page=16 #160
Jeg sliter med å ta hele dosen på kvelden, altså at det er nok T3 til hele dagen. Jeg bruker 3 3/4 grain inntil videre, den dosen har ikke vært for stor før. Grunnen kan jo være at det foreløpig ikke er så mye T4 som er konvertert? I allefall, i dag har jeg to ganger tatt Liothyronin 5 mcg. Men to timer før jeg skal ta kveldsdosen føler jeg meg tom. Og jeg tror det jeg kjenner er mangel på stoffskiftehormoner, ikke kortisol. Sikker er jeg ikke. Bortsett fra det sover jeg svært bra, ingen plager med binyrer på natten som tidligere
Re: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Hei Vigdisvink11
Jeg får varmeoverskudd av for mye cortisol, har jeg tatt for lite av kortisol får jeg også varmeoverskudd men er uvell i tilegg, pluss litt kaldsvett.
Jeg målte tempen tre ganger pr dag for i boken stopp thyriodeahysteriet står det en oppskrift. Mangler du cortef blir temp slik, mangler du thyrodeahormoner da blir temp slik. Det var ok å prøve det for å se. Det er dette med å gjøre seg kjent med kroppen og disse for meg noen ganger "små signaler".
Jeg tenker også at du må stoppe på en dose og vente til kroppen lagrer T4. Jeg bruker nu 5 stk Erfa, smelter under tungen. Har tenk å fortsette med det til jeg får et signal fra kroppen f.eks en følelse eller temp. Anisa sier morgen temp på 36.6 (tror jeg det var) er det du doserer etter. Prøv deg frem.
Skal til DS i morgen.