-
Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Hei:p Ville bare si at det er flott å lese at du er i formsiget, Jeanette. Ingenting er som gla'nyheter her på Sonja's :wink:Ikke verst å ha ansvar for 12 unger i Lekeland forresten, det krever sitt!:
Hehe.. ja det var full fres! :D Det er utrolig hvor artig alt er bare en er i form. Det har i hvertfall sykdommen lært meg; at jeg må sette pris på alle gode øyeblikk :) Og gjør det jo automatisk også. Men i morgen kommer det vel kanskje en nedtur.:wink: Jøss da, gladnytt må fram!:p
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Det er utrolig deilig å kjenne at meg som person trer fram igjen. :D
Her er du inne på kjernen i det jeg opplever som værst med denne sykdommen; Å miste seg sjøl.
Gleder meg at du klatrer deg oppover, Jeanette.xx9 Ønsker deg all mulig fremgang.kram1
-
Dette var veldig gledelig å lese. Det er så deilig når man virkelig kjenner at formen stiger, og er slik som den pleide å være før man ble syk. Jeg hadde 3 dager skikkelig nedtur, og tenkte at jaja, det var de fine dagene jeg fikk. Men jammen ble ikke formen helt fint igjen, merkelige greier. Håper formen fortsetter oppover for deg! xx7
-
Ønsker at du også snart tar noen raske steg oppover trappa til bedre form Blondie! kram1 Takk skal du ha! hjertflag1
Takk skal du ha også Damen! kram1
Jeg har fundert litt over disse tre dagene dine.. Du har økt på med thyroid ikke sant i anledning vinterdosering?
Ettersom vi har mister vår evne til at kroppen regulerer selv, gjør vi det jo av beste evne via tabletter når vi kjenner at noe skjer. Årsaken til at du var i dårlig form i tre dager kunne jo være at du ikke startet tidlig nok med å dosere deg opp da. Eller så tok det tre dager før binyrene dine hang med vinterdoseringsøkningen. Jeg har nevnt det før, men jeg har hatt forferdelige høster på levaxin. Voldsomt trett, og store smerter i kroppen. På veldig kort tid steg tsh på høsten.. Så kroppen bruker ganske kort tid på å ville ha flere hormoner til vinteren. Husker at det var spesiellt en kveld som var kjølig på sensommeren og høsten. Og dagen etter startet verkingen og trettheten.
Har forresten vært i veldig bra form i dag også. Var innom Balderklinikken en tur igjen. Jeg var innom der igjen i sommer etter at jeg egentlig hadde gitt opp hele Balder, men jeg hadde et ønske om at de skulle utrede mangelen min på kolesterol og at en spesialist kunne uttale seg om hvordan man kan behandle dette og om jeg trenger behandling. Jeg har veldig lavt LDL kolesterol, og HDL nederst i referanseområdet. Og av kolesterol lages jo morhormonet til hormonene i kroppen vår, og også kortisol. Samtidig har jeg fortalt legen min der, hva jeg mener om tsh styring av stoffskiftemedisiner!!! Hvis vi skal snakke tsh verdier mens jeg sitter her sa jeg, så er jeg ikke interessert i å komme hit noe mer. :wink:
Så nå skal jeg ta en ganske dyr blodprøve for å utrede kolesterolmangelen min, og samtidig fortalte jeg om hva levaxin gjør med meg i kombinasjon med thyroider. Og de er veldig med på at jeg ikke skal ta levaxin noe mer. På spørsmålet om hva de mener er årsaken til at jeg ikke nyttegjør meg levaxin, snakket h*n om enzymer og mangel eller dårlig effekt på disse.. Noen som skjønner hva h*n mener?? Jeg er nå skeptisk, men jeg forkaster eller bruker biter i puslespillet rundt hvorfor levaxin ødelegger for meg..
Da jeg fortalte om hvor mye thyroid jeg bruker nå, 195 mg, tror jeg nesten h*n datt av stolen, og ringte Omdal umiddelbart. Han syntes jo selvsagt også det var skrekkelig mye da, men de ble enige seg i mellom at ift. formstigning osv.. så skulle jeg til nød få lov til å ta 195 mg. ( xx11 Akkurat som om jeg trapper ned før kroppen evt sier fra nå!) Du står på unormalt mye, det er veldig sjelden folk bruker så mye var konklusjonen, og da fikk h*n nok et såpass megetsigende blikk at h*n tilla: Joda, på internett så! :wink: Så sa jeg at i gamle dager brukte folk mye mere medisiner uten problemer og jeg og mange flere mener at mye galt har skjedd etter blodprøvenes inntog..
Det værste er :mrgreen:, at jeg har begynt å kjenne trykk i brystet ved aktivitet og har økt hvilepuls... Men ellers føler jeg bedring for hver dag! Men jeg syns det er litt ekkelt, så ville dere redusert eller ventet? Jeg har tenkt litt på å vente men.. Jeg sa ikke i fra om dette, orket ikke noe styr unødvendig..:mrgreen: Blodtrykket mitt hos legen var 120/80 og en puls på 80
Men en flott dag har jeg hatt i Oslos gater i dag :D
.
-
Vent - gi det en uke iallfall før du går ned. Det tar tid før kroppen omstiller seg.
Jeg tror at ved en økning så tar det litt tid før kroppen finner ut hvor "de ekstra hormonene skal brukes", om du skjønner hva jeg mener. Så at det på den måten kan oppstå "falske" overmedisineringssymptomer i en kortere periode.
Tøft av deg å holde stand under konsultasjonen, synes jeg.
Den der enzymgreia høres rett og slett ut som han er på glid om at spaltingen ikke fungerer bra nok??? Det er dejodinase-enzymer som konverterer t4 til t3?
-
Godt jobba, Jeanettexx9
Jeg ligger også på 195mg nå...og har ikke dødd av det enda:lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Vent - gi det en uke iallfall før du går ned. Det tar tid før kroppen omstiller seg.
Jeg tror at ved en økning så tar det litt tid før kroppen finner ut hvor "de ekstra hormonene skal brukes", om du skjønner hva jeg mener. Så at det på den måten kan oppstå "falske" overmedisineringssymptomer i en kortere periode.
Tøft av deg å holde stand under konsultasjonen, synes jeg.
Den der enzymgreia høres rett og slett ut som han er på glid om at spaltingen ikke fungerer bra nok??? Det er dejodinase-enzymer som konverterer t4 til t3?
Ja, smgj xx4, jeg skal vente en stund før jeg evt. trapper ned. Tror du har rett i mye av tankene dine. xx9 Ift. konsultasjonen så har jeg vel egentlig brukt litt tid på å hisse meg opp over leger for tiden :p, slik at trykket hadde holdt seg oppe for å si det sånn. Jeg var ikke irritert eller urimelig, men jeg hadde ikke tenkt å gi meg akkurat. Merker hvor oppegående og sterk en må være for ikke å bli overkjørt, og for å "kjøre på" med det en hadde som mål om. Tror det er veldig lett at vi f.eks går lenge å tenker på forskjellige prøver og medisiner og div. vi gjerne skulle ha tatt/prøvd osv., og når dagen kommer hos legen har vi ikke styrke til å nå fram gjennom alle ordene, forklaringene og motstanden vi møter (med ulike adresser :sad:). Det er viktig tror jeg i vår situasjon og ha med noen inn til konsultasjonen, noen som er på lag med oss, og som klarer å stå i mot det presset og ønsket mange leger har om å sette oss i bås (og som behandler oss deretter). Jeg mener og tror, at vi lett båssettes og dermed taper lett med vår sykdom, fordi det f.eks ligger endel fordommer bak "kvinnelidelser". Helt hårreisende, og j***** tragisk. desp2
Ellers så lurer jeg enda på dette med enzymer og dejodinasen; konverteringen i kroppen min fra t4 til t3..( Takk for den forresten. :)) Tja.. Men hvorfor får jeg de samme hyposymptomer/ nevropati osv i kombinasjon med thyroid? Det skulle jo være mye t3 f.eks i 2.75 grains med thyroid? Det er bare noe som er veldig rart og feil..vedikke1
Blondie: Skal gi deg et tegn jeg hvis jeg er på tur til å stryke med (dø).. Slik at du slutter i tide mener jeg :p.
-
Hei alle sammen! hjertflag1
Ville bare meddele hvordan det går med meg og samtidig spørre dere om noe.
Formen min er bedre, men svinger. Har mye mindre brainfog etter doseøkning, og har noen dager hvor jeg vil si at jeg er i god form. Men jeg har nok mest dager hvor jeg er midt i mellom, slik i nogenlunde form. Følte at formen dalte betraktelig ved de siste røde dager (ikke helligdager :mrgreen: ) og er/var på tur oppover igjen.
Har disse symptomene: Føler meg trett, akkurat som at jeg har lyst til å sove, føler meg noe giddalaus, men glimter til innimellom. Har ikke så mye brainfog, noe som plaget meg mye en stund. Har startet opp med ora adren igjen etter at douglaslabs fant ut at de hadde fått betalingen min likevel, og at jeg ikke hadde mottatt det de påsto jeg hadde fått. Var litt tull der altså. Så jeg gikk en stund uten ora adren, og ble ikke så mye dårligere..Lurte noen ganger på om jeg følte noe forskjell.. Men jeg føler liksom nå etter at jeg startet med ora adren igjen ( 10 kapsler hver dag) at brainfogen er byttet ut med denne sove og tretthetsgreia.
Jeg føler nå at jeg kan stole mer på formen, og at jeg kan klare større utfordringer. :D Blir jeg 50 % bedre enn det jeg er nå, vil jeg anse meg som frisk :) Og når jeg blir 25% bedre tenker jeg å starte i 50% jobb igjen.. Bare noen tanker...
Så i dag har jeg trappet opp fra 195 mg til 225 mg thyroid. Merker ikke den store forskjellen enda, men forrige gang kom den etter noen dager.
Så konklusjonen er at jeg er mye bedre enn på 135 mg thyroid, men hva denne trettheten er vet jeg ikke; binyrer eller hypo? Noen som har erfaringer med dette og hvordan det gikk over?
-
Jeg tolker det sånn at du er på god vei og driver å drar igang saker og ting som ikke har vært i funksjon.
Jeg har tenkt på det at når dosen nærmer seg, så fungerer du i en avgrenset periode, og så er man nede og blir trøtt og slapp.
Periodene med aktivitet kan man bruke som et mål på om dosen er i ferd med å bli for liten, eller om den fremdeles har potensiale til å bedre formen.
Hvis ativitetsperiodene øker i lengde, så ville jeg ventet med å øke dosen til det liksom ikke var mer å hente.
Du nærmer deg Jeanette !
Håper for deg at du tåler den dosen du må ha for å trives.
Du er ikke så langt unna 2x125 nå. Kan hende må du opp på den en stund ?
-
Hei,
jeg ble kjempetrøtt da jeg prøvde å øke til fire grain. Følte det ble for mye for kroppen, som reagerte bl.a. med trøtthet. Tror jeg. Det kan også ha vært syklusavhengig, men jeg mener ganske sikkert at trøttheten gikk bort da jeg gikk ned til 3, 5 grain igjen. Man skal jo ikke bli trøtt av å øke tenker jeg.... og gjetter på at det er binyrene som ikke henger med. Nå tar jeg 4 grain av og til men ikke hver dag, det ble for intenst.
hjertflag1
-
Nemlig - viktig å lytte til kroppen !
-
Takk for svar n`Finn og BeritM! :)
Nei, jeg ble ikke trett etter økning som du BeritM, og jeg var jo enda trettere på 135 mg. Det som jeg føler er litt pussig, er at når trettheten setter inn, får jeg veldig lav puls. Kjenner litt trykk og muskelverk i brystet nå også, og det uroer meg litt.. Men det er ikke så ille som det var, ikke at det var så ille heller, men nok til at jeg merket det og fikk meg til å stoppe opp på gåtur.
Ble litt trist nå må jeg innrømme... En venninne av meg sa akkurat nå på vår lille kveldstur, hvor vi løser verdensproblemer, at jeg hadde forandret meg veldig mye. Hun hadde aldri trodd, at jeg skulle bli slik sa hun. Jeg orket ikke å spørre hva "slik" betydde, men jeg tror hun mener at jeg har resignert til det meste...:cry: Men takk for oppmuntringen n`Finn, jeg håper og tror at jeg er på bedringens vei også. kram1 Og jeg har jo forandret meg på noen uker da.. men det er langt til jeg er tilbake som den fandenivoldske varmhjertede urokråka jeg var før..:)
-
Vel.
Det kommer jo litt an på... ?
Jeg mener, folk som bare uspesifikt sier at du har forandra deg skal du vel ta positivt ?
Så endrer man seg vel hvert tiende ? kast noe gammelt, sats på noe nytt.
Og får jeg velge da ?
Sats på den varmhjertede......
-
Joda, den varmhjertede er ikke så vanskelig å satse på. :) Men man blir jo fort utnyttet, og jeg har vel hatt føttene godt innenfor den dørterskelen for å si det slik..:sad: Den fandenivoldske siden har vel kommet med åra, og består i at jeg nå tør å gå egne veier.. For å være litt diplomatisk da. :wink: Og her ligger det selvsagt mange dårlige egenskaper også..:mrgreen: Men den siden har jo blitt mye borte, for en mister mye troen på seg selv, og lar etterhvert kanskje folk tråkke på seg. En lever ikke for seg selv lenger; alt blir liksom ett fett.. Urokråka består mye i klovnerier og dårlig humor, og i å være veldig sosial.. Og den dårlige humoren er vel der enda, bare ikke riktig så utspekulert kanskje..:p Jeg var en flott utdrikningslagsregissør en gang. :D
Håper forresten du har funnet ut av thyroid doseringen din n`Finn. Slitsomt å aldri kunne slippe å overvåke "systenet" i kroppen. Men det høres jo ut som det driver å skjer gode ting? kram1 Jeg føler meg forresten mindre trett i dag. Så den ekstra 30 mg thyroiden virker enda. Men har et øket trykk, eller noe slik, i brystet. Men hjertet er jo et veldig følsomt organ, og trenger kanskje lang tid på å tilpasse seg?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Joda, den varmhjertede er ikke så vanskelig å satse på. :) Men man blir jo fort utnyttet, og jeg har vel hatt føttene godt innenfor den dørterskelen for å si det slik..:sad: Den fandenivoldske siden har vel kommet med åra, og består i at jeg nå tør å gå egne veier.. For å være litt diplomatisk da. :wink: Og her ligger det selvsagt mange dårlige egenskaper også..:mrgreen: Men den siden har jo blitt mye borte, for en mister mye troen på seg selv, og lar etterhvert kanskje folk tråkke på seg. En lever ikke for seg selv lenger; alt blir liksom ett fett.. Urokråka består mye i klovnerier og dårlig humor, og i å være veldig sosial.. Og den dårlige humoren er vel der enda, bare ikke riktig så utspekulert kanskje..:p Jeg var en flott utdrikningslagsregissør en gang. :D
Den store ulempen med langvarig kronisk sykdom er at man ofte sitter igjen å lurer på "hvem er jeg"? Enten i form av at du har vært syk så lenge at sykdommen har preget personligheten din og valgene du gjør. Eller kanskje det er som du sier en grunn til at du havnet der, ved at det er litt for mye "ja" og litt for lite "nei". Så har forhåpentligvis du og andre med deg lært noe av dette hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Den store ulempen med langvarig kronisk sykdom er at man ofte sitter igjen å lurer på "hvem er jeg"? Enten i form av at du har vært syk så lenge at sykdommen har preget personligheten din og valgene du gjør. Eller kanskje det er som du sier en grunn til at du havnet der, ved at det er litt for mye "ja" og litt for lite "nei". Så har forhåpentligvis du og andre med deg lært noe av dette hjerte1
Jeg vet godt hva jeg har brent meg på for å si det slik.. Og det har vært å ikke være tro mot meg selv; som i signaturen min. Jeg har lært, og lærer stadig... hva "de" andre har lært gidder jeg ikke å spekulere i stort lenger. :wink:
Håper det går framover med deg Blondie!hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Jeg vet godt hva jeg har brent meg på for å si det slik.. Og det har vært å ikke være tro mot meg selv; som i signaturen min.
(A. Bjerke)
DU SKAL VÆRE TRO
Du skal være tro.
Men ikke mot mennesker
som i gold grådighet
henger ved dine hender.
Ikke mot noe ideal
som svulmer i store bokstaver
uten å røre ved ditt hjerte.
Ikke mot noe bud
som gjør deg til en utlending
i ditt eget legeme.
Ikke mot noen drøm
du ikke selv har drømt...
når var du tro?
Var du tro
når du knelte i skyggen
av andres avgudsbilder? Var du tro
når dine handlinger overdøvet
lyden av ditt hjertesalg?
Var du tro
når du ikke bedrog
den du ikke elsket?
Var du tro
når din feighet forkledde seg
og kalte seg samvittighet?
Nei.
Men når det som rører ved deg
gav tone.
Når din egen puls
gav rytme til handling.
Når du var ett med det
som sitret i deg
da var du tro.
Ønsker dere en flott helg alle sammen....hjertflag1
-
Hey.:)
En liten oppdateing, og er i litt behov for samtenkning.
Gikk opp til 225 mg erfa, fra 195 mg erfa for noen dager siden pga økt tretthet.. Blr mindre trett, men føler et trykk i brystet som er ubehagelig, men dette gikk bort etter noen uker på 195mg.. Samtidig føler jeg meg fort sliten, men er på mange måter bedre enn for noen dager siden, men lurer på om dette har med for rask hjerterytme å gjøre (80 gi og ta i hvilepuls) og at det ble for mye doseøkning på en gang.. Jeg tenker å gå ned 15 mg og ta tingene fra der..men hva om dette trykket vedvarer? Andre som har gitt slike ting litt tid? Det er litt ekkelt da..
Var på ikea i dag, og kjøpesentere er mitt store mareritt, for her blir jeg fort sliten, får brainfog og alt blir bare vondt.. Men jeg holdt ut veldig lenge syns jeg, og fikk handlet mye fornuftig. Var lenge tålmodig med min kjære mor med å finne "svarte bokser" for kjøkken, noe som hun ikke fant.(Hun kunne jo ikke kjøpe noen andre da..:wink:) Og dette er jo 1000% forbedring enn for et par måneder siden da jeg omtrent ikke fant veien ut av et annet kjøpesenter..
-
Hvilepulsen din er høy, Jeanette. Det samme sliter jeg med, men min synes å sving i løpet av dagen. Ligger du slik i hvilepuls hele dagen, eller bare om morgenen? Tar du hvilepulsen før eller etter du har tatt første dose om morgenen? Hva med kroppstemperaturen din?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Hvilepulsen din er høy, Jeanette. Det samme sliter jeg med, men min synes å sving i løpet av dagen. Ligger du slik i hvilepuls hele dagen, eller bare om morgenen? Tar du hvilepulsen før eller etter du har tatt første dose om morgenen? Hva med kroppstemperaturen din?
Nei, jeg ligger ikke slik hele dagen, jeg kan også ligge høyere og lavere i puls. Om morgenen har jeg ikke målt nå, men da er den ikke så høy. Men den freser avgårde så fort jeg står opp. Men det har den jo gjort hele tiden. Men den svinger nok endel som din, men jeg får et trykk i brystet så fort jeg beveger meg i litt større tempo.. Jeg la hvertfall merke til at når trettheten seg på før doseøkning nå, ble pulsen veldig lav.. Rundt 50 - 60|..
-
Jeg forsøkte å måle min i sengen med det samme jeg våkner og pånytt igjen når jeg reiser meg sakte og rolig og venter i ca 15 sekunder før måling. Det jeg oppdaget er at pulsen kan fordobles ved en så liten anstrengelse. Dette gjør at jeg blir veldig sliten. Det er verre å stå enn å gå. Veldig rart fenomen som jeg ikke har funnet svar på hvorfor. Hadde vært interessant å vite om det er dette du også sliter med. Tror du det kan være binyrerelatert med puls/trykk over brystet eller er du sikker på at det er dosen med thyroid?
-
Det du gjorde der Blondie, er en ortostatisk hjertetest.
http://www.polar.fi/sg-en/support?pr...2574A100375483
Om den stiger mer enn 20 KAN man være overtrent.........
DA jeg var på Levaxin var den aldri under 30 og lå på det meste på 40, om var nær en dobbling.
Nå er den aldri over 20 - typisk 15.
-
Jeanette; jeg forbinder trykk i brystet med binyrer som sliter. Ikke noe god følelse; føler at noe har et "grep" om brystet/hjertet på en måte, og kroppen får ikke slappet av. Hos meg av hc avhjulpet en god del her, men jeg kan fortsatt kjenne det av og til, og da er det som om kroppen sier at den ikke vil ha mer stoffskiftemedisin for den har mer enn nok med å respondere på det som allerede er innabords.
Min fritolkning av fenomenet, men er ganske sikker på at det skyldes binyrer- hos meg i alle fall.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det er verre å stå enn å gå. Veldig rart fenomen som jeg ikke har funnet svar på hvorfor. Hadde vært interessant å vite om det er dette du også sliter med. Tror du det kan være binyrerelatert med puls/trykk over brystet eller er du sikker på at det er dosen med thyroid?
Ja, jeg kjenner til dette fenomenet du beskriver; jeg kan føle meg veldig sliten når jeg står og sitter, men blir kvikkere når jeg går. Det føles som en indre slitenhet.. Jeg tenker det kan være begge deler Blondie, for det er vanskelig å kjenne helt effekten av thyroiden ved binyreproblemer.. Jeg kjenner absolutt effekt, men ift. denne rare slitenheten og tendenser til brainfog ved belastninger, trykket i hjertet og følelsen av å være litt hyper, så virker det som at noe ikke følger med....Noe funker liksom ikke..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Jeanette; jeg forbinder trykk i brystet med binyrer som sliter. Ikke noe god følelse; føler at noe har et "grep" om brystet/hjertet på en måte, og kroppen får ikke slappet av. Hos meg av hc avhjulpet en god del her, men jeg kan fortsatt kjenne det av og til, og da er det som om kroppen sier at den ikke vil ha mer stoffskiftemedisin for den har mer enn nok med å respondere på det som allerede er innabords.
Min fritolkning av fenomenet, men er ganske sikker på at det skyldes binyrer- hos meg i alle fall.
Takk for innspill BeritM, tror vi skrev samtidig :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Ja, jeg kjenner til dette fenomenet du beskriver; jeg kan føle meg veldig sliten når jeg står og sitter, men blir kvikkere når jeg går. Det føles som en indre slitenhet.. Jeg tenker det kan være begge deler Blondie, for det er vanskelig å kjenne helt effekten av thyroiden ved binyreproblemer.. Jeg kjenner absolutt effekt, men ift. denne rare slitenheten og tendenser til brainfog ved belastninger, trykket i hjertet og følelsen av å være litt hyper, så virker det som at noe ikke følger med....Noe funker liksom ikke..
Blondie: Jeg har gått ned til 3 grains i dag, og hyperfølelsen og trykket i brystet har forsvunnet, OG den indre slitenheten.. Dette er byttet ut til tretthet, men det føles akkurat nå ut som om kroppen har det mye bedre. Føler meg mer i balanse på en måte. Har hatt god energi mye av dagen. :) Men så er dette meg da.:)
-
Skulle ønske det var dette som var problemet, men jeg hadde samme symptomene på 135mg som jeg har nå på 215mg. Jeg har mer følelse av andpustenhet enn trykkfølelse i brystet. Tror dette er binyrerelatert, men skjønner ikke det heller for jeg står jo på HC???
-
Det var dumt å øke med thyroid rett etter en mensperiode.. Så jeg sliter med dette enda; altså binyrene sliter.. :sad: Det er virkelig demotiverende, men jeg fungerte tipp topp på kurs i hele går på hc smurning og ora adren som binyrehjelp.. Fantastisk bra kurs! :D Å som jeg er sulten på å leve..:cry: Så kommer katastrofetankene.. jaja, nok surving, jeg er bare så jævlig lei av å føle meg som en syk 90 åring. :wink:
Kroppen føles egentlig veldig harmonisk på 3 grains thyroid, men binyrene sliter altså veldig. Er konklusjonen pr i dag hvertfall. Blir sliten etter thyroid inntak og greier, men sliter ikke med kuldefølelse osv, så jeg tenker at 3 grains er akkurat det jeg bør stå på akkurat nå. Ikke sikkert jeg skal høyere har jeg fundert på også? Tenker av og til på å innføre 15 mg til kl 18 i tillegg til 90 + 60 + 30 mg kl 06, 10 og 14. men dette er altså i tidligste laget enda.
Funderer på å legge inn hormonspiral for å redusere menstruasjoner og for å skåne kroppen for det stresset dette medfører.. Det er tydelig hvor dårlig binyrene takler dette. Jeg kommer meg liksom akkurat til hektene før neste peroide starter.:sad: Noen som har erfaringer med slik spiral? :oops:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Noen som har erfaringer med slik spiral? :oops:
Jeg har brukt denne i snart 8 år og er veldig fornøyd med den til daglig og særlig i forhold til menstuasjon som jeg skjønner er problemet. Ikke så moro å bytte, men det gjør man jo bare hvert 5.år, så det lever jeg gjerne med. Jeg har knapt noen blødning og opplever ikke særlig pms eller noe annet som er stressende for binyrene. Spør gjerne hvis det er noe konkret du lurer på som jeg ikke har nevnt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Å som jeg er sulten på å leve..:cry: Så kommer katastrofetankene.. jaja, nok surving, jeg er bare så jævlig lei av å føle meg som en syk 90 åring. :wink:
Åhhhh, skjønner alt for godt hva du mener! Var på hyttetur i helgen og gamlemor satt for det meste inne mens andre tok løpeturer og gikk lange turer....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg har brukt denne i snart 8 år og er veldig fornøyd med den til daglig og særlig i forhold til menstuasjon som jeg skjønner er problemet. Ikke så moro å bytte, men det gjør man jo bare hvert 5.år, så det lever jeg gjerne med. Jeg har knapt noen blødning og opplever ikke særlig pms eller noe annet som er stressende for binyrene. Spør gjerne hvis det er noe konkret du lurer på som jeg ikke har nevnt.
Om dette kan avhjelpe pms osv, er det veldig interessant! Har ikke tenkt på det før. Hadde du pms før du begynte med spiral, Blondie? Syklusen styrer hele formen min og det er jeg så j..... lei av. Skjønner godt hva du mener, Jeanette!
-
For meg har cerazette gjort PMS til historie. Ingen mens (vanlig bivirkning hos rundt 20% av brukerne) bare litt utflod en gang i blant, intet østrogen ("fetekur for meg") og forøvrig ingen bivirkninger jeg har vært i stand til å kjenne.
Jeg hadde stort sett en malaysier hver måned (i Malaysia har kvinnene visstnok "lov" til én sykedag i månede på grunn av "kvinnetrøbbel") før jeg startet på disse og diverse bivirkninger av andre p-piller med østrogen i. Cerazette inneholder ikke østrogen, og regnes til minipillene, men har "slingringsmonn" på 12 timer, i motsetning til andre minipiller.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg har knapt noen blødning og opplever ikke særlig pms eller noe annet som er stressende for binyrene. Spør gjerne hvis det er noe konkret du lurer på som jeg ikke har nevnt.
Hadde du mye blødninger til å begynne med?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Åhhhh, skjønner alt for godt hva du mener! Var på hyttetur i helgen og gamlemor satt for det meste inne mens andre tok løpeturer og gikk lange turer....
Ja, er det ikke frustrerende? I hvertfall later det til at jeg har masse motivasjon.. Var i mye bedre form i helgen da jeg stressdoserte ved å smøre med hc krem. Så det var gode dager; fikk vasket til jul på soverommet, og gått tur. Men jeg har startet med å sove så dårlig på natt, så det er vanskelig å addressere trettheten på dagtid hele tiden. Dette frustrerer meg veldig, for jeg mener det er veldig viktig å få god nattesøvn for å bli bedre.. Men fastlegen ville ikke skrive ut sovemedisiner selvsagt (melatonin); han mente jeg burde rydde opp ift. søvnhygiene.. Søvnhygiene?? Og så mente han at jeg selvsagt ikke fikk sove når jeg er overdosert.. desp2 Jeg sover ikke mye på dagtid akkurat.. Kjedelig at du fikk virusinfeksjon BeritM, håper du er bedre i dag. hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
For meg har cerazette gjort PMS til historie. Ingen mens (vanlig bivirkning hos rundt 20% av brukerne) bare litt utflod en gang i blant, intet østrogen ("fetekur for meg") og forøvrig ingen bivirkninger jeg har vært i stand til å kjenne.
Jeg hadde stort sett en malaysier hver måned (i Malaysia har kvinnene visstnok "lov" til én sykedag i månede på grunn av "kvinnetrøbbel") før jeg startet på disse og diverse bivirkninger av andre p-piller med østrogen i. Cerazette inneholder ikke østrogen, og regnes til minipillene, men har "slingringsmonn" på 12 timer, i motsetning til andre minipiller.
Har du menstruasjon med disse? Og er den evt mindre?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Har du menstruasjon med disse? Og er den evt mindre?
Det er jo mye som har skjedd nesten samtidig.
Før cerazette var et par dager i måneden et helvete og noen fler dager et helvete for mannen. :D
Cerazette gikk jeg på i 2 år før stoffskiftediagnosen og i denne tiden - raskt etter oppstart - mistet jeg mensen og alt av PMS.
Etter oppstart på levaxin hadde jeg mensen én gang. (Hva skal vi gjøre med alle disse hormonene - ja, det er noe vi ikke har gjort på en stund ... :eek: )
Siden da og fram til Erfa har jeg hatt mikroblødning/utflod i 3 dager omtrent månedlig. Men uten smerter/PMS. Jeg har også brukt pregnolone i denne tiden. Det kan ha bidratt til noe?
Så startet jeg med Erfa... og gjett hva... joda. Menmen. Ingen pms, ingen smerter og nokså redusert blødning kontra "før alt dette rotet".
Så dette kan jeg leve med.
-
Dette er veldig interessant, Smgj! Er litt skeptisk til å blande ytterligere hormoner til en allerede sprengfull hormoncoctail, det er min eneste innvending.
Er det flere her inne som går på p-piller og som føler at dette ikke roter det for mye til? (Rufus; vet du som jeg mfl er plaget med pms- har du forsøkt noen av disse "tiltakene" før?)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Er det flere her inne som går på p-piller og som føler at dette ikke roter det for mye til? (Rufus; vet du som jeg mfl er plaget med pms- har du forsøkt noen av disse "tiltakene" før?)
Har aldrig brugt p-piller, men nu i 10 år "går på" Angemin for forebyggelse af klimakterie-gener. Lader ikke til, at den roder med andre hormoner... smilnej1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Det er jo mye som har skjedd nesten samtidig.
Før cerazette var et par dager i måneden et helvete og noen fler dager et helvete for mannen. :D
Cerazette gikk jeg på i 2 år før stoffskiftediagnosen og i denne tiden - raskt etter oppstart - mistet jeg mensen og alt av PMS.
Etter oppstart på levaxin hadde jeg mensen én gang. (Hva skal vi gjøre med alle disse hormonene - ja, det er noe vi ikke har gjort på en stund ... :eek: )
Siden da og fram til Erfa har jeg hatt mikroblødning/utflod i 3 dager omtrent månedlig. Men uten smerter/PMS. Jeg har også brukt pregnolone i denne tiden. Det kan ha bidratt til noe?
Så startet jeg med Erfa... og gjett hva... joda. Menmen. Ingen pms, ingen smerter og nokså redusert blødning kontra "før alt dette rotet".
Så dette kan jeg leve med.
Det høres jo ikke så værst ut det der :) Men det virker fristende å prøve hormonspiral.. Har spiral uten hormoner nå, og jeg syns det funker flott egentlig ift prevensjon, MEN ikke ift menstruasjonsplager. :| Og forresten: Jeg ble gravid med begge mine barn da jeg hadde glemt p pillene mine en dag eller to ( det var ikke mer :shock:). Det var jo selvsagt gledelig uansett, men NÅ tør jeg ikke ta sjansen på å glemme dem mere. Men det er jo klart at den gang hadde jeg bare p pillen å tenke på å få i meg, jeg kunne kanskje greid den nå da jeg tar ERFA osv.. :wink:
-
Hei Berit og Jeanette
Jeg tåler veldig godt å gå på p-piller, men ikke å slutte. Da blir det helt ras i det tidligere gjevne hormonnivået, og det takler ikke hypothyreosen. Det skjer ikke med hormonspiralen. Men det er meg. Alle behøver ikke ha det slik.
Dessuten har jeg nå fått mine to vakre små og er sikker på at jeg ikke ønsker flere barn. Det vil si at p-piller ikke er så aktuelt for meg. En hormonspiral koster 12-1300 kr hvis jeg ikke husker feil. Det er derfor greit å vite at man har tenkt å la den sitte der en stund. Jeg har knapt blødninger, lite pms (også sammenlignet med før) og trenger ikke huske enda flere piller som skal svelges. Så ja, jeg er veldig fornøyd.
-
Spørsmålet er jo om man egentlig tåler østrogenet. Det gikk på et vis for meg med østrogen-p-piller, men problemene økte for hver måned. Og jeg fikk mellomblødninger og tull. Dermed var ikke en hormonspiral noe godt alternativ heller.
Så for meg er en progesteron (gestagen-)-basert pille iallfall så langt mye bedre.
Men som alt annet er det store individuelle forskjeller på det.
-
Jeg har rekvisisjonsrett på p-piller, så det du skriver er helt riktig, smgj. Problemet mitt var når jeg gikk på p-piller at jeg tålte pillen veldig godt. Når jeg sluttet ble det stopp i en jevn hormon tilførsel, og kroppen skulle begynne å sparke i gang selv det som hade ligget i dvale så lenge. Det førte til en forverring i hypothyrosen for min del. men alle er ikke meg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Har aldrig brugt p-piller, men nu i 10 år "går på"
Angemin for forebyggelse af klimakterie-gener. Lader ikke til, at den roder med andre hormoner... smilnej1
Jeg sliter veldig med hetetokter. De holder meg våken på nettene. Det er plagsomt. Vil Angemin være en hjelp der? Har du fått den på resept av legen din, Anisa?kram1