-
Fra Felleskatalogen :
Kontraindikasjoner: Sjokktilstander og koma ved intoksikasjoner med alkohol og medikamenter. Søvnapné. Myasthenia gravis.
Δ Forsiktighetsregler: Benzodiazepiner anbefales ikke til primær behandling av psykotisk sykdom, og de bør (pga. risiko for å provosere selvmordsforsøk) ikke anvendes alene til behandling av depresjon eller angst i forbindelse med depresjon. Varigheten av behandlingen bør normalt ikke overskride 4 uker
Opiumsderivater er av de medisintyper jeg hoder meg unna.
-
Ja det er ikke så lurt å bruke avhengighetsdannende angstdempende medisiner for å få sove hvis det ikke er veldig god grunn for det, og over en veldig kort periode.
Men du kan jo prøve meditasjon, en lang spasertur i løpet av dagen, en kjedelig bok så du sovner fort eller et glass melk med honning.....
-
Hvis du liker å lese, anbefaler jeg at du gjør det de siste 20-30 min. før du slokker lyset. Les noe som du synes er spennende og fascinerende, det kan gjerne trollbinde deg helt, poenget er at du skal bryte tvert over de tankene du vanligvis går rundt med i hodet. Les før du legger deg, eller på senga, og legg deg tidlig.
-
Søvnmangel
Mange av oss har det, iallfall i perioder.
Hvis noen hadde sagt til meg at jeg skulle få problemer med å sove før jeg ble medisinsert, ville jeg ikke trodd dem. Jeg besvimte på sofaen etter jobb, hadde et våkent gløtt og sovnet tidlig. Likevel var jeg ikke utsovet da klokka ringte, og jeg forsov meg ofte.
Etter at jeg begynte med stoffskftehormoner har jeg fått søvnproblemer i perioder. Jeg liker ikke bruke kjemiske midler i det heletatt, men har prøvd flere typer sovemedisin.
I kort kan jeg si at de virker ikke på meg, og jeg må ta den belastningen det er å ligge våken - eller å gjøre andre ting enn å sove om natten.
Klart at mye av de kjemiske produkter som tilbys og ordineres av ansvarlig lege ikke er bra, men det er lett for oss å ty til et hjelpemiddel når man får det av en ansvarlig lege.
Hvor mye ansvar denne egentlig har kan man lure på, men så lenge legen skriver ut et godkjent produkt på riktige indikasjoner har han ikke ansvar for om du blir skadet av det.
Selv om skeptikkerene er mange øker salget.
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/17/524111.html
-
Jeg har innsovnings problem og problem med at jeg våkner om natten, generelt dårlig søvnkvalitet.
Tilslutt sa jeg bare til legen: jeg orker ikke leve slik lenger, torturert av sykdom om dagen og også om natten. Så jeg starter daglig med Immovane/Zoplikone. Driter i om jeg blir hekta, klarer bare ikke mer.
Når Immovane mister effekten er en stunds bruk, går jeg over på mogadon, når den slutter å virke går jeg tilbake til Immovane.
JA DET ER KJEMISK DRITT. Men jeg makkter ikke mer, det går en grense for hva et menneske kan tåle, når man i tillegg får null forståelse for sykdommen sin og blir sett på som "litt nedfor"......
-
Hvis en kan slippe å ha både "pest og kolera", velger en nok bare det ene,tror jeg,ja..Luft,vann,mat og søvn dekker det basale i livet vårt.Det første klarer vi oss ikke lenge uten, vann er på god andreplass. Mat kan vi gå uten i mange,mange dager..men ikke søvn uten å bli syke. Så av to onder må kunstig søvn være bedre enn ingen.Søvn gir en iallfall mulighet til å klare dagen bedre. Men naturlig søvn er selvfølgelig best, men da må den være så snill å komme en natt av og til......
-
Det går en grense for hvor mye en tåler - alle bør ha en slik - ikke bare på søvnmangel. Er redd vi som gruppe blir gradvis vant med å måtte tåle mer og med og skyver denne grensa foran oss.
Ikke bra - vi må sette ned foten.
Mange av oss sliter med at behandlinga vi får ikke virker tilstrekkelig - Levaxin er ikke altid nok, og vi må si fra selv om vi synes vi klager for mye.
Får håpe du du finner en vei Tor !
-
Merkbar forskjell på søvnkvalitet ved/med ulike tyroxinkilder???
-
Tor: har du prøvd tolvon? Det er ikke vanedannende sovemedisin, hår fått en resept på det selv nå, sliter så jævli å sove om natta selv
-
Har prøvd Tolvon ja (har prøvd alt). Den virker, men kan gi voldsom hang over, men det er individuelt. Ta en lav dose et par timer før du skal sove. Også eksperimenterer du deg frem.
Fram for alt kjemisk dritt, vil jeg anbefale å prøve den naturlige ufarlige, og i de fleste land, untatt norge, ikke reseptbelagte Melantonin. Et naturlig søvnhormon.
Skal du ha det i Norge må du be legen fylle ut et skjema som heter importillatelse/resept.
Lykke til