Sv: Tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser
Jeg kan ikke komme på annen grunn enn biometrisk kosmetikk som årsak - altså at legen skal kose seg med et penere blodprøveresultat.
Legen bør klare å tenke på at den gangen det var nok Levaxin og blodprøvene var normnære - fungerete pasienten dårlig. Og at Levaxintillegget ikke gjør noe for pasienten nå heller.
Så får vi stadig høre at de på tyroide hormoner får litt for mye T3. Og blir feilen gjentatt ofte nok tror vi snart på det selv......
Jo, det er sånn at blodprøvene viser høyere nivåer av fritt T3.
Og hva så ?
Jeg mener, er det derfor vi føler oss bedre ? Er det sånn at noen MÅ ha det slik for å fungere - og skal vi endre det da ?
De samme legene som kritiserer, forsøker å oppnå det samme på sine pasienter som ikke fungerer på Levaxin alene ?
Altså ved å gi Liothyronin.
Så er det egentlig ikke slik at griser har anderledes blodprøver enn oss, og at det skulel være årsaken til de lett forhøyede fT3-prøvene.
Vi ville fått akkurat det samme forhøyede resultat hvis vi brukte menneskekjertler isteden for grisekjertler. Årsaken er at det er mye mer T3 i kjertler enn i blod - altså i forholdet mellom T4 og T3.
Når T4 og T3 kommer ut i blodet, forbrukes T3 med det samme og T4 blir ikke det.
Det som ligger bak denne problematikken, er jo at man vurderer......
Legen vurderer blodprøven til at fT4 blir for lav når man bruker tyroide hormoner.
Og påstanden får stå uimotsagt.
Men det var slik hos meg også. fT4 ble bare 6-8 i starten. Også etter at dosen hadde vært av normal størrelse lenge.
Likevel hadde jeg det bra !
det tok flere år før fT4 begynte å røre på seg, og jeg var gjennom lange perioder med klart forhøyet dose.
De siste fT4 målingene jeg tok var 18 og fT3 var 8 og TSH var nulllll.
Hei Finn
Ja nå har jeg gått på 25 mg Levaxin og 90 Thyorid ( fordelt på 60 om morgen og 30 kl. 1500) i 3 uker. Har fungert greit. Mine prøver på Aker visste T4 på 15, T3 på 7 og TSH ikke målbar.
Merker at jeg har vært i bedre form nå, men i dag har jeg fått den infeksjonsfølelsen i kroppen igjen. Grøsser, fryser, er super tung, energitappet osv.
Skulle ønske jeg var litt mer stabil.......
Finn D-vitamin var på 60 , så legen synes jeg burde ta litt D-vitamin. Ellers var alle andre prøver bra. Har ikke tatt sink eller selen, men B vitamin var på 624 .
Ha en super dag
D3 på 60 er lavt. Ta store doser, så du kommer deg opp! Her holder det ikke med 10 mg om dagen. Husk å ta D3 m noe fett, for eksempel middagsmåltid etc. les om D3 her
Det kan jo hende at du trenger å øke thyroid for å bli bedre. Dosen er lav.
Flott å lese at formen er bedre!
Hei
Hvor høyt bør man ligge på D-vitamin i blodprøver ?
Hva tenker på når du sier D3 med fett ? Noen forslag på hva jeg bør spise mye at for å få opp verdiene ?
Tusen takk for gode tips ...... tror du denne verdien kan gjøre at jeg er slapp ?
Det betyr bare at du ikke tar D3 på tom mage. Så er frokosten din litt fet, kan du ta dem med frokosten. Eller lunch, middag osv. Tar du omega 3, kan du fint ta dem sammen. Det er bare det at de tas visst bedre opp med fett enn uten fett.
Og fisk er det jo mye D3 i. Så liker du fet fisk, er det bare å spise i vei!
Ja, jeg tror at lav D3 kan gjøre deg slapp. Jeg tok helt opp i 100 mg om dagen da jeg lå litt lavt. Nå tar jeg 40 mg. Du bør ligge over 100 i verdier. Men mener å ha lest at over 200 e rikke bra. Når du har anledning til sterk sol, sol deg litt så ofte du kan, men uten solkrem. Folk i Australia begynner å få lave D3 verdier på grunn av utsrakt solkrembruk. Så å sole seg litt, uten å bli brent, er bra!
Men les mer på den linken jeg ga deg. Og på Kostdoktorn.se er det også mye å lese, om svensk er lettere enn engelsk.
Her kan du kjøpe, lovlig, sterkere D3 enn de som selges i Norge. Og billigere. Av en eller merkelig grunn kan vi kjøpe høyere dose D3 og C vitamin fra Europa, men ikke fra USA
Jeg mener også at D-vitamin rundt 60 er på det lave - og nå er det mange måneder til du får noe fra sola. Vårmåling på 60 kunne vel godtas.
Har sett flere som mener at 100 bør en ha.
D-vitamin lagres best i kroppen når man spiser det sammen med dagens fettrikeste måltid, som vel betyr middagen ?
Det som gjør deg slapp er vel mest sansynlig stoffskiftet vil jeg anta.
Hos meg er 25µg Levaxin nok til å skape den feberfølelsen. Har gjort flere forsøk. Og samlet dose er jo enda liten, og derfor en trolig til problemene.
Hei igjen
Er en måling på 7 på T3 mye eller i overkant.
Skjønner ikke noe av formen min. Blir bare tynnere og tynnere og ser mer og mer sliten ut.
Men verdiene mine burde jo vise at jeg var i bedre form nå ????
Liker ikke meg selv om dagen .......
Jeg vil mene at man ikke kan tolke en enkelt måling som kan være litt høy så vidt.
Målingen fritt T3 (som jeg antar det er snakk om) er en måling som viser alle grupperinger av frie T3. Kun en av dem er stoffskiftehormonet.
Min fT3 lå rundt 10 den tia jeg drev å målte. Nå er dosen halvert av en elelr annen grunn, så nå vet jeg ikke. Antas jo klart lavere.
Sikker på at du får i deg nok mat i forhold til ditt aktivitetsnivå ?
Så du at Fedon var på TV2 frokostTv i morres da ?
På spørsmål sa han at D-vitamn var noe alle burde gå til legen å måle, og at verdien burde være over 100.
Lurer på hva det får for konsekvenser.....
Han hadde nettmøte etterpå.
http://www.tv2.no/gmn/fedon-denne-ma...t-3332559.html
Du er jo egentlig i en heldig stilling på den måten at du kan velge hvilken fettype du vil lagre - fremfor andre som kanskje skal kvitte seg med feil type lagret fett. Det er en verre jobb, og du bør ta valget alvorlig.
Hei
Jeg øser inn med D-vitaminer nå.
Men forstår ikke formen min helt. Er lik blek om dagen, og blir bare tynnere og tynnere . Og som sagt sinnsykt hodepine over øynene og muskelsmerter dvs steder.
Vet sannerlig ikke hvilket tablett som har fungere best på meg jeg .
Noe i kroppen stemmer ihverfall veldig dårlig.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Men forstår ikke formen min helt. Er lik blek om dagen, og blir bare tynnere og tynnere . Og som sagt sinnsykt hodepine over øynene og muskelsmerter dvs steder.
Jeg forstår det heller ikke.... og her bliver jeg nødt til at redigere mit svar 20 minutter efter at jeg har postet det. Jeg er nemlig gået tilbage i tråden og læste lidt mere på "forhistorien".
Du postede d. 2. april dine prøvereasultater efter øgning af Levaxin til 550 mcg/uge:
19.01.2010 - Fritt T4 19,3 , TSH 0,23 , Fritt T3 6 , Anti TPO 394
16.02.2010 - Fritt T4 18,5 , TSH 0,06, Fritt T3 5,8
Så skriver du for 2 dage siden: "Er en måling på 7 på T3 mye eller i overkant. Skjønner ikke noe av formen min. Blir bare tynnere og tynnere og ser mer og mer sliten ut. Men verdiene mine burde jo vise at jeg var i bedre form nå????"
Jeg mener ikke at de medicindoseringer (uanset Levaxin før eller Erfa nu) berettiger til så højt et FT3. Der er ganske enkelt ikke "stof" nok (T4) til så høje T3-værdier.
D. 4. april skrev du: "Og hva med den TPO som alltid hos meg ligger på mellom 300-500. Hva betyr denne? Legen sier at den trenger man ikke bry seg om."
Det er herrens dumt af lægen, der forøvrigt burde skamme sig... Anti-TPO er afgørende at vide noget om og følge op på, når dine hormonværdier stiger så hurtigt, trods den forholdsvis lave medicindosering.
Det som kan ske er, at hvis man udvikler en akut (dvs. intensiveret i forhold til før) kirtelbetændelse, kan det ske at hormonlagre i kirtlen frigives til blodet og man bliver bare mere syg af det, end man var før.
Det var i april at du skrev om anti-TPO på 394. Hvad med senere? Har dit anti-TPO været målt i mellemtiden?