Sv: Nedtrapping av cipralex.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Som det står (henvist til kilden) i tråden om Ashwagandha - forøger denne urt en "egen-omdannelse" af T4 (fra kirtlen eller tabletterne) til T3 med op til 111%. Det er sidegevinsten ved Ashwagandha foruden helende virkning på binyrerne. Hvorfor har du ikke reduceret Thyroid med med f.eks. et kvart, i stedet for at cutte Ashwagandha? Det ville være (så at sige) mere naturligt, bedst for binyrerne (at beholde urten) og tilmed Thyroid-besparende.
Jeg tenkte på dette med større omdannelse til t3, og kuttet ned med et kvart grain thyroid... Men det hjalp heller lite, så jeg innså etterhvert at jeg måtte kutte ned med mere... Og DET, tenkte jeg, blir for mye nedtrapping når jeg kun står på 2 G. Jeg har en ft4 på 13,9, på 2G thyroid, og tenkte at det blir for mye å kutte ned et halvt G eller mer... Tenkte at da fikk ashwagandhaen heller være... Men det er jo kanskje feil... :) Skal virkelig tenke mere på dette og dette med DHEA som du nevner...
Men fy så ubehagelig overdosert jeg følte meg.. Ble kort lunta da ja.. hehe.:mrgreen:
Jeg trappet ned Cipralex i fjor vinter/vår. Jeg hadde gått på antidepressiva i ca 10 år. Ved langvarig bruk anbefales svært langsom nedtrapping. Jeg trappet ned ca 5 mg pr måned. Og savnet ikke Cipralex etterpå. For meg handlet nok mye av det jeg slet med om hormoner og mangel på sådanne.
Å trappe ned på to uker var kanskje litt drastisk, selv om jeg skjønner følelsen bak!
Og ja, det å ha flere prosjekter samtidig kan jeg også forstå!
Jeg var veldig følsom på DHEA i begynnelsen, og måtte senke dosen til 1/3 av det legen ga meg. Så om det er kapsler med pulver, kan du jo vurdere å tømme dem litt, og starte på en lavere dose DHEA?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rexxy69
La ikke spesielt på meg da jeg gikk på "dritten" men når jeg kuttet dem ut olala!!!, og de kiloene har jeg aldri klart å få av igjen.
Sku jaggu ikke forundre meg om du har rett. Det er jo helt typisk min flaks osv..:p
Jeg gikk ned i vekt da jeg sluttet på Cipralex og begynte på Thyroid. Så du vet aldri Jeanette!
Øv hvor trist at måtte bruge Cipralex eller lignende, når man simpelthen trænger til ordentlig medicin af en helt anden slags ... det er jo helt galt.
Jeanette, jeg håber, du snart finder ud af hvad der er hvad og finder en måde ... vink11
(Men med hensyn til DHEA, hvad i alverden gør man så, når man ikke har en læge, der forholder sig til den slags - og kan en dansker mon overhovedet få fat i sådan noget...?)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Øv hvor trist at måtte bruge Cipralex eller lignende, når man simpelthen trænger til ordentlig medicin af en helt anden slags ... det er jo helt galt.
Jeanette, jeg håber, du snart finder ud af hvad der er hvad og finder en måde ... vink11
(Men med hensyn til DHEA, hvad i alverden gør man så, når man ikke har en læge, der forholder sig til den slags - og kan en dansker mon overhovedet få fat i sådan noget...?)
Jo takk hjertflag1
Ang DHEA; Du må vel ty til ulovlig innførsel av medisin på egenhånd, eller finne en annen lege da?:mrgreen:
Ikke lett å være dansk med stoffskiftelidelse skjønner jeg...desp1 hjertflag1
Har du det bedre på ERFA da?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Går ikke du til en såkalt holistisk lege? Kan du ikke få sjekket binyrene? Vet det går an å bestille spyttester på egenhånd. Ellers kan du lese Wilsons bok. Ut fra symptomene der og spørsmålslisten får man en pekepinn om hvordan det står til med binyrene. Jeg er utrolig glad jeg kjøpte den på amazon.com. Bruker den aktivt.
Jo da. Jeg kan gå til min orthomolekylære læge. Det koster bare 3.000 kroner før jeg har set mig om, så kan jeg skaffe mig info m.m. ad andre veje, gør jeg det. Har ikke ret mange penge efter mange års kamp for bare at holde skindet på næsen - samt ikke mindst de 14 måneders tvangsmedicinering med den onde Ny Eltroxin, der var ved at gøre det af med både mig og min familie desp2
Jaja....
Ville bare nevne for ordens skyld, at å seponere cipralex så raskt som meg, vil jeg ikke anbefale!!!
Tenker litt tilbake, og symptomene mine på rask nedtrapping er værst i dag.. Samtidig veit jeg ikke helt hva dhea gjør med meg enda... Føler meg "rar" i hodet, litt slik brainfogaktig, har vansker med å konsentrere meg, og er fryktelig trøtt...
Det er noe som heter seponeringssyndrom som kan plage en når man bråseponerer SSRI medikamenter.. Og det er vel sikkert det jeg plages av nå...desp1
Så, kjære snille dere, trapp forsiktig ned hvis dere er klare for å slutte med SSRI... Og det værste er, som nevnt, disse symptomene som minner om hypothyreose, som i værste fall kan bidra til at man mister litt fotfeste og begynner å fikse på dosen mht stoffskiftemedisiner også.
Hilsen fra Tåkeheimen.