en annen ting... jeg som var så glad for at jeg omsider klarte å gå ned noen få kg... det stopper vel fullstendig opp igjen dette nå da... :(
Printable View
en annen ting... jeg som var så glad for at jeg omsider klarte å gå ned noen få kg... det stopper vel fullstendig opp igjen dette nå da... :(
Her er jammen noe annet galt, siden man vanligvis må øke dosen i svangerskapet, ikke senke den.
Graviditet senker antistoffene, for å ikke støte ut fosteret.
Du må få sjekket antistoffer for hyper og hypo.
Ft4 på 33 er jammen mye. Folk som overdoserer har ft4 på 22 eller 25 eller noe sånt.
Så det kan komme av at du både har Anti-TPO og TRAS , eller knuter.
Hvilke prøver er tatt?
jeg har vært hos endokrinolog 2 ganger, sjekket da antistoffer, og jeg har begge to... de har også ØKT fra første gangen de ble målt i 99-2000 og til jeg målte dem igjen i 2004-5.
så, ja jeg har både TPO og TRAS :(
jeg fikk forøvrig også svangerskapsforgiftning ved svangerskap nr 2... men det rakk ikke å gå så langt siden det var like før terminen ( en uke) og fødslelen ble satt igang.
siste utslag p de prøvene var:
TPO 210
TRAS 3
aner ikke refereranseverdiene...
Jeg synes det er nærliggende å mene at du burde undersøkes for knuter, selv om jeg egentlig ikke vet hva hyper-antistoffer gjør og hvordan det arter seg.
Kjører man hypo-hyper-berg-og-dalbane da også, som med knuter? Noen som vet det?
Da skal du be om ny henvisning til endokrinolog, og samtidig få en henvisning til ultralyd som så skal sendes til lege og endo. På ultralyden kan de se noe, og finner de noe der skal du videre til bl.a. biopsi (undersøke knuter ved å ta ut litt vev) og scintigrafi
Finner de ikke noe kan du likevel undersøkes med scintigrafi, som kan påvise hvordan kjertelen tar opp jod, altså hvordan den fungerer (du må drikke minidose med radioaktiv jod som smaker vann, vente litt, ta bilde, vente et par timer til, nytt bilde, komme tilbake dagen etter, nytt bilde - hvis jeg husker riktig).
Noe er veldig galt og bør sjekkes uansett, og jeg synes ikke du skal kvie deg for å kontakte legen. Der er derfor han er der. Og er det så vrient med den legen bør du vurdere å bytte eller gå privat.
Lykke til!
er hos lege minst en gang annenhver mnd..
siste nytt er at hun sitter og skriver henvisning til Aker for meg...
tror ikke jeg skal btytte henne ut med de første
Beklager, inne i hodet mitt byttet innlegget ditt plass med et annet, så svaret ble feil på akkurat det med legebytte.
tok ikke det ille opp jeg... :wink:
det :wink: r jo et veldig vanlig problem ikke legene er så forståelsesfulle me hensyn til våre problemer, så jeg forstår det der godt jeg.
jeg har fått svar på blodprøvene jeg tok forrige uke... skjønner ikke så mye egentlig, kan noen hjelpe meg å tyde dem?
Antis.m. thyroglobulin - 98 kU/L
antis. m. microsomalfr. - 369 kU/L
Ferritin - 121 ug/L (15-200)
Folat serum - 14,2 nmol/L (6,8-12,0)
Fri T3 - 13,7 pmol/L (3,5-6,5)
Fri T4 - 33pmol/L (11-23)
Homocystein i plasma - 5 umol/L (5-15)
Parathormon - 2,0 pmol/L (1,3-6,8)
S-Metylmalonsyre - 0,13 umol/L (0,05-0,26)
S-TSH-reseptor a.st - 3,9 IU/L (<1,0 negativ,1,0-1,5 gråsone, >1,5 positiv)
Vitamin B12 - 396 pmol/L (150-650)
fikk beskjed av legen at T4 var for høy, og det ser jeg jo,men hun sa også at hun ikke hadde fått TSH.... :? hva er S-TSH-reseptor da?
Du har høyt stoffskifte!
T4 og T3 er forhøyet begge 2...
Dette er det vi kaller TRAS. Det er et antistoff som indikerer høyt stoffskifte.Sitat:
fikk beskjed av legen at T4 var for høy, og det ser jeg jo,men hun sa også at hun ikke hadde fått TSH.... hva er S-TSH-reseptor da?
TSH hos deg er nesten 100% sikkert veldig lav.
Lykke til med det hele!!