Du skal nok ikke redusere T4 dosen. Den skal ikke sees i sammenheng med dit T3 inntak.
Kroppen omdanner T4 til T3 - ikke omvendt.
Printable View
Du skal nok ikke redusere T4 dosen. Den skal ikke sees i sammenheng med dit T3 inntak.
Kroppen omdanner T4 til T3 - ikke omvendt.
Hej
Til Gunnda : Jeg føler symptomerne lige umiddelbart efter at jeg har taget Lio.pillen, så jeg tænker at det er bivirkninger til medicinen eller kroppens manglende evne til at optage det?
Til Finn : Bliver TSH ikke for lav hvis man ikke sænker Eltroxin- dosen? Jeg er forvirret, jeg synes jeg har læst begge dele : at det er bedst hvis man sænker Eltroxin-dosen og andre steder at man skal forblive på den samme dosis. :?
Ja bare kroppen var så simpel at finde ud af - at man straks ville vide hvad der var det bedste for den.. Allerbedst kunne det være hvis man vidste hvordan ens idealsituation ville være. Altså TSH t3 og t4 tallene FÃR man begyndte at få det dårligt. :roll:
Idag var jeg igen hos min nye læge - jeg har skiftet egen læge - men åbenbart ikke til det bedre!. Han sagde at alle mine symptomer ihvertfald ikke kunne skyldes stofskiftet "For stofskiftet er noget af det letteste af behandle. Så snart man får medicin og tallene kommer indenfor normalområdet - ja så er du velreguleret med medicin"
Har bare lyst til at SKRIIIGE! :evil:
TSH er omvendt proposjonal med fT4 og fT3.
Det betyr at TSH er følsom for endringer av både det frie T3 og det frie T4 på den måten at når de stiger så falder TSH, og omvent.
Ved høye verdier av fT3 og eller fT4 er TSH altså lav.
Altså : hvis du ikke senker Levaxindosen så blir fT4 på sitt sedvanlige nivå ( i den grad det har vært sedvanlig)
Fordi du tar ekstra T3 vil TSH bli lavere.
TSH er jo ikke deltagende i prosessen - kun et slags speil på mengdeforhold - og endog et meget dårligt sådan !
TSH er ikke et brukbart parameter for de som tar kunstige stoffskiftehormoner, så det kan du glemme.
Forhåpentlig vil legene innse dette snart, og komme haltende efter med en eller annen spinkel forklaring på hvorfor det NUH er blevet nøyaktig som vi har sagt det er - alltid. (puh).
TSH gjør (bestiller) altså ingenting og du kan rolig se bort fra denne verdi og justere dosis etter hvordan du føler deg. Det skal bare skje en gang pr mnd - i små skritt ......
Det er jo ganske fortvila at ingen i "Hipokrates-familien" ser den store utfordringen som ligger i materien vår..mye å forske på.Jeg pleier å si at når en er voksen,oppegående og vettet i behold, og vi gjennom laaaaang tid kan si nøyaktig det samme, er det ikke oss det er noe feil med, men med mottakerapparatet.
Utfordringen med oss blir først når vi har "noe" i tillegg....
Uten at det har noen betydning annet enn på det menneskelige plan, vil jeg sende videre til deg en setning en indremedisiner sa til meg nå mens jeg var på sykehuset:" Vi lærer alt for lite om stoffskifteproblematikk, og vi vet for lite om det". Han hadde vært på indremed.avd. noen og tyve år. Han hadde lært /sett sin egen begrensning.Han tråkket iallfall ikke på menneskeverdet mitt..
Liten trøst, men vi må ikke miste motet, Gitteh,men i dag tar jeg gjerne ene stemmen i skrikekoret ditt!!
(Har du lest tråden til Anitab?)
Hej Gunnda
Tak skal du have for trøst og opmuntring. Jeg har også allermest respekt for de læger som tør vedkende sig deres begrænsning og faktisk tør indrømme : "Det her ved jeg simpelthen ikke nok om" . Det er vel faktisk kun læger der har prøvet det på egen krop der virkelig kan forstå vores problematik til bunds eller de forstående læger der mestrer at føle empati med andre.... Jeg har heller ikke indtryk af at der ikke er megen prestige i at forske og beskæftige sig med stofskifteproblematik. :?
Jeg har læst Anitab's tråd - ja du har ret - på mange måder ligner vores situation hinandens. Jeg prøver at læse på Yahoo's debatforum for Adrenal fatigue...
Tak skal du have Gunnda
Med venlig hilsen
Gitte
Hej Gitte!
Hvad er din TSH da? Jeg kan ikke huske hvad du har skrevet. Min er 0,02 og det skal den være fordi jeg har har haft Cancer. Så skal TSH supprimeres. I stedet kigger mine læger på om T4 og T3 bliver for høje og justerer ud fra de tal. Jeg har det rigtig fint med en TSH på 0.02 - altså umålbar tsh.
Du behøver ikke være nervøs for TSH. Det vigtigste er de andre tal - at de ikke bliver for høje.
MVH Lene
Vi har skrevet en del om liothyronin her.
Grunnen til at man anbefaler å senke t4-dosen når man begynner med liothyronin, er at det fins noen få veldig sensitive personer som må ha samme totaldosis stoffskiftehormoner ellers blir de helt i ulage.
Men de fleste av oss fant ut at de måtte øke t4-dosen tilbake til den opprinnelige, og neon måtte også øke den.
Altså i ettertid fant vi ut at vi bare skule begynt med 5µg liothyronin om gangen og ikke gått ned på levaxin-dosen.
Grunnen er at de faktisk trenger et individuelt nivå av ft4 og ft3.
Ganske vanlig er å trenge ft4 og ft3 sånn cirka to tredeler opp i referanseområdet, eller tre fjerdedeler.
Det er et mindretall som er okay med lav ft4 så lenge deres ft3 er ganske høyt.
Hvis man senker t4-dosen og begynner med liothyronin, faller ft4.
Hvis man ikke senker t4-dosen og begynner med liothyronin, faller ft4 også. Så man må i utgangspunktet ha en stor nok dose levaxin.
Hvilken av typene man er, må man få prøve seg fram til.
Så, hva var din ft4 og ft3 før du begynte eksperimentet?
For å se om du egentlig manger cortisol (og det er ikke uvanlig) , kan du jo prøve å smøre på deg et par cm vanlig hydrocortionkrem på en arm flere ganger pr dag (den virker bare 4 timer nemlig) og se om det gjorde susen. Sov nok og ikke spis noe sukker (som jo krever masse cortisol)
Hej med jer
Tak for jeres svar - jeg er meget taknemmelig. :wink:
Min Eltroxin-dosis er så altså blevet sat 175 mg ned om ugen, og ud fra det I skriver er det jo nok for meget? Er det så mon ikke bedre at jeg sætter Eltroxin lidt op igen os så nøjes med 5 mg Liothyronin? Hvornår kan man gå op på 10 mg Liothyronin - efter nogle uger?
Mine blodprøver lå 1.9 før jeg begyndte på
Tsh 0.853 (0,3-4,50)
T3 1.62 (1,10-2,50)
T4 120 (60-140)
Det er desværre ikke frie værdier - men Totale værdier - som man jo måler i her i DK :roll:
Min T4 er vel ok - godt oppe i øvre område, mens T3 er lidt for langt nede?
Har fået målt en morgencortisol til 203 (171-536) men har så også fået lavt en Synachtentest med startværdi 688 og slutværdi 813 (jeg var meget stresset der). Har fået taget nye blodprøver og lavet ny Synachtentest, men får først svar 19.11
Det var en god idé med Hydrokortisoncremen - men man kan vel ikke købe det på apoteket uden recept?
Tak for jeres tålmodige svar! :)
Mange hilsner
Gitte
Noget af det bedste råd til testning, jeg længe har set. Tak Nora http://www.cosgan.de/images/midi/liebe/a095.gifSitat:
Opprinnelig skrevet av nora
I Danmark kan man købe to slags hydrocortison-creme/salve i håndkøb: Mildison Lipid i tre størrelser og Hydrokortison "Galderma" i to størrelser. Kan ses her: http://www.medicinpriser.dk/Default.asp ... rocortison (bemærk: 4 sider)
Du kan regne ut dosen fra hydrocortionkremen ved å regne ut hvor mye det er i tuben og så i hodet dele opp mengden man skal prøve pd. dag.
Normalt forbruk for et menneske varierer enormt men man regner gjennomsnittlig med at normalproduskjonen fra binyrene er ca 20 mg pr dag.
Derfor bør man ikke prøve med mer enn 20 mg per dag. Men ved stress slik som forkjølelse , operasjoner, influensa, ulykker , reiser trenger kroppen tre ganger normalproduskjonen. Det vet addisonpasientnene alt om (de må lære det, ellers får de addisonkrise)
Merk at hvis man har antistofer, så bruker de opp en masse cortisol men legene tenker aldri på dette. Det er grunnen for at så mange hypothyreoseasienter har det dårlig. Underdosering med stoffksiftehormon gjår også at kroppen må bruke cortisol forå gjøre opp for manglende stoffskiftehormon.
Og når man går opp i dose, trenger kroppen også mer cortisol....
og hvis man går ned i t4-dose, eller det blir mindre i blodet pga forandringer i dosen eller forbruket, kan merkelige ting også skje.
Jeg tipper at du slik som de fleste av oss trenger ft4 på et visst nivå og at du med dosesenkningen fikk for lavt ft4. Bare min teori.
Men kanskje et forsøk med hydrocortisonkrem gjør susen.
hei! Akkurat sånne symptomer fikk jeg da jeg prøvde Lio også! Var så ille med trettheten at jeg nesten ikke kom meg på jobb! Ville bare sove..... :( Jeg fikk den fordi cortisolprøvene mine var motsatt av hva de skulle være, dvs morgen og kveld. Jeg kuttet Lio, og fulgte Finn's teori om å øke Levaxinen. Føler meg ok nå, men skulle sikkert vært og målt cortisolen igjen....besvimte ved forrige blodprøvetakning, så har utsatt det. :?
Hej Coffefee
Har du så fået det bedre på Eltroxin alene? Du må da også have nogle symptomer hvis Cortisol er for lavt om morgenen/ højt om aftenen? Sagde lægen at du skulle have det kontrolleret med en ny blodprøve? Håber ikke du besvimer næste gang du skal have taget blodprøve - uff - det er ikke rart. Har du foriøvrigt prøvet at fået lavet en Synachtentest?
Jeg forbliver på 5mg Liothyronin - håber det er det bedste for mig - har prøvet at øge Eltroxin-dosis uden succes :? Håber snart at kunne se lyspunkt!Med venlig hilsen
Gitte
Hej Gitte!
Hvordan har du så haft det de sidste par dage på 5 mg. lio?
MVH lene
Hej Lene
Pyh jeg synes ikke jeg har kunnet mærke fremskridt - havde det godt i weekenden, men nu ad h.... til. Har også snart menstruation, så måske det "bare" er pms - jeg plejer nemlig at være slemt ramt.
Jeg har tænkt at gå op på 10 mg dagl. - har nu været på 5 mg i en uge, det er vel en rimelig optrapningsperiode - er også gået op i Eltroxin igen. Har tjekket min puls - den er lav (52) - så jeg er ihvertfald ikke overdoseret (endnu). Jeg synes det er sejt - ja bare der fandtes en mirakelkur! :?
Tak fordi din interesse!
Mvh- Gitte
Hej
Flere af jer skriver at I ikke er gået ned i Eltroxin/Levaxin-dosis efter I begynte med Liothyronin som tillæg.
Jeg er meget i tvivl og føler lidt at jeg "gambler" lidt for tiden - jeg er nervøs for enten at få for meget eller for lidt!
Kunne læse i Haug's artikel at han anbefaler en nedgang i tyroksindosen - men hvis T4 så bliver for lavt? Er der nogen der kender til nogle links hvor man kan læse lidt om det modsatte synspunkt også?
"Det kan være aktuelt å forsøke kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin til pasienter som til tross for optimal tyroksindosering (TSH-nivå mellom 0,2 og 1,0 mIE/l) ikke føler seg friske. I slike situasjoner anbefales det å erstatte 50 µ g tyroksin med 10 µ g trijodtyronin. Tanken er at det vil sikre tilstrekkelig trijodtyronintilførsel til alle kroppens vev. Dersom trijodtyronindosen bare adderes til tyroksindosen, vil det kunne føre til at pasienten blir overdosert.
Den daglige dosen ved kombinasjonsbehandling vil antakelig være omtrent 0,100 mg L-tyroksin + 10 µ g L-trijodtyronin. Det gir et tyroksin-trijodtyronin-ratio som tilsvarer forholdet mellom de mengdene av tyroksin og trijodtyronin som thyreoidea skiller ut per dag. Trijodtyronin absorberes raskt og kan gi plagsom hjertebank, varmefølelse og svetting en times tid etter tablettinntaket. Man burde derfor hatt en trijodtyronintablett av typen âlangsom frigjøringâ, slik at stoffet blir frigjort langsomt fra tablettmatriks. En slik tablettype finnes ikke i Norge i dag. Plagene reduseres om L-trijodtyronintabletten tas om morgenen etter frokost, fordi det fører til forsinket absorpsjon. Et annet alternativ er å dele dagsdosen i to, en halvdel om morgenen og en halvdel om ettermiddagen. Døgndoser av L-trijodtyronin> 10 µ g gir ofte bivirkninger og bør unngås. "
Tak!
og hej fra Gitte
Haug gjør vel en gedigen feilvurdering her !
T3 lages jo av T4 - ikke omvendt. Man kan ikke erstatte T4 med T3, så hvis din fT4 er i orden skal T4-dosen selvfølgelig ikke røres.
En senking av T4-dosen vil medføre at fT4 blir lavere - og det kan man ikke leve med. Det gir feil signal til kroppens andre endokrine systemer.
Pro-hormonet T4 omgjøres til kroppens stoffsikftehormon T3 i en prosess ute i kroppen, bla i leveren. Denne prosess kan fungere for dårlig og lage for få fT3.
Det kan avhjelpes ved å innta Liothyronin.
Hvis kroppen kan bruke dette, vil den fungere bedre, og etter en tid kan det kan være at man skal justere Levaxindosen.
Meldinger fra brukere viser at de like ofte justerer Levaxinen opp som ned.
Hei igjen! Jo, visst har jeg symptomer på cortisol ubalansen! Har helt motsatt døgnrytme av hva som er normalt! :shock:
Mange andre mer diffuse symptomer også, som like gjerne kan skrives på kontoen for stoffskiftet. Ble satt på Lio, fordi legen mente at den lave T3 kunne forårsake ubalanse i cortisolen. Men, tålte den altså ikke. :( Skulle selvfølgelig tatt nye prøver, men har en tung depresjon i tillegg så det er blitt nedprioritert.......
Klem fra meg.
Hej
Efter snart 14 dage på Lio overvejer jeg allerede at stoppe -jeg føler mig rigtigt sløj med ør og groggy følelse i hovedet, træt, utilpas. Diarre har jeg også - og kvalme :( Jeg har ikke de sædvanlige overdoseringssymptomer - jeg sveder ikke og min puls er ret lav. I nat har jeg dog ikke sovet p.g.a. hjertebanken. Min dosis er ret lav kun 10 mg dagligt og Eltroxin 100 mg. - ja det kunne tyde på at Lio ikke er det rigtige for mig. Ãrgerligt - jeg havde lige håbet, og jeg havde SÃ DAN kæmpet med min læge for at få lov! :(
Har lige fået svar fra Synachtentesten som var normal - så det skulle ikke være p.g.a. dårligt fungerende binyrer at jeg har det dårligt. Jeg ved dog at binyrerne godt kan være "trætte" men har prøvet at tage hensyn til det ved at starte med 5 mg og trappe langsomt op.
Mine seneste blodprøver fra før jeg startede Lio. er Tsh 0.308 (0.3-4,0) T3 1,75 (1,10-2,50) og T4 1,03 (60-140) - ja måske tallene heller ikke kan berettige at jeg starter med Liothyronin? Selvomn tallene er "fine" føler jeg mig SLET ikke "fin". Ãv Ãv Ãv.
Har andre oplevet det samme med Lio? Måske jeg bare skal være mere tålmodig? Er 14 dage nok til at kunne afklare om medicinen virker for én? - jeg har læst om flere der beretter at de faktisk fra DAG 1 har kunnet mærke forskel - men desværre altså ikke mig!
Dybt frustrerende - hvad så mon nu - lægerne siger at tallene er så fiiiine, så det kan ikke være stofskiftet der er problemet... :(
Trist og grå hilsen her fra Gitte i Danmark...
Så synd da Gitte.
Liothyronin virker umiddelbart fra en time etter første tablett. Virkningen er også at kroppen trives bedres og det viser seg jo etter hvert.
Jeg mener du har brukt det lenge nok til å gjøre din vurderning, men syns nok at Eltroxindosen er lav - hvorfor er den så lav ?
Kroppen trenger jo et kontinuerlig tilsig av T3 - og det får den fra omdanning fra Eltroxin til T3.
Eltroxindosen skal være stor nok til å tilføre den basismengde T3 som kroppen har bruk for.
Så er det at kjertelen også produserer T3, og denne "tømmes" om morgenen, og kan erstattes av Liothyronin.
Det jeg mener, er at Eltroxindosen i de fleste tilfeller skal være riktig før man starter med Lio-tilleg. Og Lio skal være et tillegg til en behandling - ikke en erstattning.
Min egen erfaring er den at jeg ikke kan bruke hverken Levaxin eller Liothyronin. Jeg hadde intet ubehag med Liothyronin, det virket bare ikke. Selv i meget store doser.
Nu bliver jeg paranoid.... Bare det ikke bliver som med Glucosamin. Det præparat, som lægerne har skrevet recept på (lige da Glucosamin er blevet "frigivet" dvs. lovlig i DK) gjorde folk syge. Mens de piller vi havde skaffet os fra England - de virkede sørme. Det viste sig senere, at det danske Glucosamin var fremstillet af kinesisk råstof, som selv ikke dyrlæger ellers ville bruge til deres "patienter". Det var så forurenet af andre stoffer og virkningen blev så skæv, at de læger som fra starten var imod frigivelsen af Glucosamin (spørg mig ikke hvorfor de var imod) - de blev rigtig glade og væltede over hinanden af begejstring: "hvad sagde vi?"
Kan du fortælle - gitteh - hvad er det for et præparat du bruger? Hvilken producent det kommer fra og hvad er virkestoffet? :?
Hej Anisa
Præparatet hedder Liothyronin 20 mikrogram fra Nycomed.
Virkestoffet kan jeg ikke se - hvordan ser man mon det - det står ikke på indlægssedlen? Der er Lactose i?
Mvh. Gitte
Ser ut som det er det samme som brukes her på berget. Noen har god hjelp fra det, andre merker ingenting!!
det er også det jeg får - uden problemer
MVH LEne
Gitte, jeg har sett totalt t4 mot fri t4 - tall, og hos kvinner er som kjent totalt t4 en del høyere enn fritt t4.
Jeg tror du er undermedisinert på t4, og eller at du også skulle økt t4 samtidig med liothyronin.
Liothyronin senker nemlig ft4.
standard prosedyre her er også å øke t4-inntaket først før man prøver liothyronin. (men mange leger ahr ikke gått på det kurset. Synes å være helt tilfeldig.)
Hej Nora
TAK - måske er det forklaringen på at jeg er blevet så syg efter at jeg er startet på LIO. I nat bestemte jeg mig for at nu skulle det være slut - havde den værste hjertebanken og arytmier. Jeg er også blevet så syg så syg efter at jeg er startet - fryser, kvalme, maveproblemer, totalt "groggy" - ja måske det er et synkende T4? Jeg har tænkt alt - måske overdosering - men det er svært når over/underdoseeringssymptomerne tit kan forveksles. Jeg har hjertebanken og slem hovedpine, ja det kan man jo både have hvis man er over/underdoseret - men min puls er lav omkring 60 (dog i nat omkring 80). Jeg har også rødt udslet i ansigtet i perioder og synsforstyrrelsere (synes det er som om at jeg ser alting i en "dæmpet" belysning.
Ja du har nok ret i at jeg skulle være blevet på den samme T4-dosis. Jeg plejer at tage 125 mikrogram dagligt, gik første uge på på 100 mg Eltrocxin og 5 mg Lio. Den følgende uge tog jeg 125 mikrogram Eltroxin hver anden dag og 10 mg Lio. -men altså nu er jeg helt "crashet" og er nødt til at stoppe. Jeg tror da at jeg vil prøve at følge dit råd om gå op i T4 dosis, selvom lægen siger at mine tal er "fine" med den dosis jeg får. Ja æv desværre var LIO. ikke en lykkepille for mig - jeg tør næsten ikke at prøve igen - blev så skidt tilpas.... :(
Tak for - som altid - kyndig råd og vejledning..
Med venlige hilsner
Gitte
Gitte..jeg og har det STYGGE røde utslettet i ansiktet.Det blir bedre når jeg går på kortison, og da tror jo legene automatisk at det må ha relasjon til en eller annen betennelse. JEG tror det likeså vel har med at da blir stoffskiftet bedre; så undermedisinert(til tross for ""fine blodprøver"" -ja. Slik opplever jeg det. Og for aller første gang har jeg nå økt dosen min på egenhand (opp fra 125µg til 137,5µg/daglig)..Tidligere har jeg senket dosen for å få opp fT3, og har klart max å hente 2/10, men samtidig fått forsterka andre symptom negativt da fT4 synker for mye..hos meg.
Legene sier som kjent at prøvene er fine,er jo innen normalen, må vite!!
(Siste sjanse jeg gir syntetisk medisin før jeg evnt.vil prøve organisk).
rødt ansikt er et typisk underdoseringssymptom.
Jeg husker bblant annet engang at jeg tok en biltur til Arvika og ble rød i tryne fordi jeg hadde brukt opp mer stoffskiftehormon pga reisen (ja, man kan bruke opp t4 på aktiviteter. Antageligvis også pga økt ft3....den øker jo metabolismen. Og samtidig øker behovet for cortisol...)
Skulle gjerne visst hva din frie t4 er. men jeg har som sagt sett begge og hos kvinner så er ft4 i prosent ganske mye mindre enn totalt t4. Alle kilder fraråder jo å bruke totalt t4 av den grunn.
Hej
Jeg bemærker mest at jeg bliver blussende rød lige efter jeg har spist og især om aftenen. Jeg tager stofskiftemedicinen om eftermiddagen, så der skulle de vel ikke allerede være opbrugt? Ret pudsigt...
Mvh. Gitte
Jeg har også sluttet med Lio, Gitte. Egentlig en test for å se om jeg i det hele tatt merket noen endring på formen og fordi jeg ble så utrolig mye kviser.
Etter 10 dager er formen akkurat som før og kvisene er på retur. Så Lio var nok ingen lykepille for meg heller. Har det like greit uten rett og slett. Ser ikke bort fra at jeg kommer til å teste ut med å ta en restart om en stund, men har ikke de store forhåpningene.
Hej Gitte!
Jeg lovede dig at skrive tallene til dig efter jeg er begyndt på Liothyronin. Jeg havde TSH på 0.116 og T4 på 135 (60-140) og T3 på 2,3 (1,10-2,50). T4 er ikke ændret efter opstart, men T3 er steget fra 1,85 til 2,3. Jeg har det superfint med disse tal - bedre end jeg nogensinde har haft siden jeg fik fjernet skjoldbruskkirtlen.
Disse tal er hvor jeg tager 200 mg. eltroxin og 5 mg. liothyronin. Måske du skulle give det en chance igen med evt. 5 mg. hver anden dag og så mærke hvordan det føles?
God bedring!
MVH lene
Hej Lene
Tak for din besked. Godt at høre at du har det godt og godt at dine tal ser fine ud.
Pudsigt du skriver idag, for lige netop idag er jeg helt nedtrykt! Idag har lige været hos min endokrinolog og han sagde selvfølgelig "Hvad sagde jeg" da jeg fortalte ham at mine erfaringer med Liothyronin. :twisted: "Al forskning afviser jo med al tydelighed at det ikke har en effekt". Ja det har det jo for nogle sagde jeg, men desværre ikke for mig.
Efter jeg stoppede med Lio. gik jeg op i Eltroxindosis igen (125 mg) og fik et "boost" og var godt tilpas i 4 dage, nu har jeg så en helt vild nedtur igen. Træt, groggy, brain-fog, utilpas, kvalme, fryser osv. osv. Ydermere blev jeg "afsluttet" hos endokrinologen, skal først komme igen om 2 år (!!) og han sagde at jeg måtte stole på at jeg intet fejlede medicinsk og at jeg skulle overveje at skifte job, da det tydeligvis var noget psykisk der plagede mig. :evil: Så jeg er helt i kulkælderen!!. Det betyder at mit stofskifte nu skal følges hos min egen læge, og han er af den indstilling at bare man kommer under 4,0 så er alt ok og jeg er velbehandlet. Ja tingene er gået helt i hårdknude for mig.
Har prøvet alt og er tæt på at opgive. Er pt sygemeldt fra mit arbejde og har været det i 3 måneder, efter et ildebefindende på jobbet, sandsynligvis stress. Ingen tvivl om at jeg er/var stresset, men denne sygdom har også gjort at jeg ikke har det samme overskud som før - kan ikke overskue når der er travlt på mit arbejde længere. Lægerne siger at det ikke kan skyldes mit stofskifte - og at det må være noget andet der plager mig - men jeg siger selv, at jeg ikke har følt mig godt tilpas i al den tid stofskiftet har drillet.
Nu har jeg bestemt mig for at få en kopi af min journal hos min endo. og se de nøjagtige svar på blodprøver etc. - før har jeg jo hørt at alt var "normalt" uden at det var det alligevel. Men dybt frustrerende er det og det mest belastenende er, at jeg går hos en endokrinolog på landets næststørste sygehus; min egen læge er fuld af benovelse over den ekspertise der er på det sygehus.... :roll:
Ja måske skulle jeg prøve lio. igen - men fik det bare så dårligt, så tør næsten ikke. Jeg kan jo heller ikke få min recept fornyet længere, så det er næsten meningsløst.
Ja undskyld jeg piver, synes bare det er rigtigt hårdt. Gik tudende fra lægen - har været syg siden 2002 og synes at mine bedste år forsvinder for mig... :(
Al forskning afviser jo med al tydelighed at det ikke har en effekt". Lægen sagde selvfølgelig "Al forskning VISER jo med al tydelighed at Lio. ikke har en effekt"
Men igen Lene TAK for dine tanker...
Suk fra Gitte
Al erfaring viser med al tydelighed, at danske endokrinologer er skjoldbruskkirtel-neandertaler! Skal man have gavn af dem, skal man fejle diabetes. Alt andet hormonelt er "kinesisk".Sitat:
Opprinnelig skrevet av gitteh
I min optik hænger skjoldbruskkirtel primært sammen med binyrerne - og er der noget galt med den ene - vil det kun være spørgsmål om tid, før den anden også sætter ud eller svækkes.
En artikel skrevet af Danmarks bedste menneske - Carsten Vagn-Hansen Binyretræthed - svækkede binyrer
Meget velskrevet, norsk artikel, der sætter tingene generelt i relief... Hva er binyrebarksvikt?
Blog: Binyretræthed (Adrenal Fatigue)
Blog: Updates Adrenal Fatigue (på dansk)
Blog: Stress er også en fysisk sygdom
Hej
Tak for dine links Anisa.
Jeg har dog fået tjekket binyrerne - faktisk 3 gange indenfor et år med Synachtentest. Senest med startværdi på 380 og slutværdi på omkr. 700...
Ja så det skulle være udelukket. Jeg er klar over at der kan være døgnvariationer, altså for lav værdi på noget tidspunkt i døgnet, men jeg har for nogle år siden fået lavet en døgnurin, og cortisol-døgngennemsnittet er normalt - så lægerne siger der intet er med med mine binyrer.
Du har ret i at lægerne ikke tager det som en udfordring at hjælpe stofskiftepatienter der trods behandling ikke er friske. Normalværdierne fylder rigtigt meget....
Jeg tænkte at hvis du kørte din bil til mekaniker, så ville du jo ikke betale regningen før bilen var blevet repareret - men din krop, der skal du være tilfreds med at lægerne har iværksat en behandling - også selvom den slet ikke virker/løser problemet... :(
Ja det er ikke sjovt at have det elendigt og så ikke "fejle" noget - pyh.
Med venlige hilsner
Gitte
Hej
Jeg er så træt og udmattet men med "fine" stofskiftetal, og har valgt at prøve Q10 for at se om det vil kunne give mig lidt energi. Er der nogen af jer der har nogen erfaringer? Jeg har taget dem 5 dage nu, og har faktisk følt mig ringere, måske det er bivirkninger? Jeg er også startet op med 100 mg Selen, for at se om det vil kunne hjlæpe stofskiftemedicinen til at fungere bedre. Jeg har fine tal, men ligger lidt lavt i T3 og T4 - ca. midt i referenceintervallet.
Men jeg har følt mig syg, groggy, og helt vildt træt, ja sliten som I beskriver det. . Jeg har også et prolaktinom, så mine symptomer kan skyldes flere ting, men altså er der nogen af jer der har gode erfaringer med Q10 og Selen som kur mod den dræbende træthed...?
Med venlige hilsner
Gitte dansk1
Hej Gitte vink11
Hvis man anvender kosttilskud med håb om, at det vil virke som medicin på navngivne gener/symptomer - vil man næsten altid blive skuffet. Kosttilskud er ikke en kur og kosttilskud hjælper, men ikke isoleret fra din øvrige vitamin/mineralstatus og konsekvent sammensætning af den daglige kost - som er jo basis for optagelsen af enhver slags af kosttilskud. Ej heller virker kosttilskud med det samme eller meget snart efter at man er begyndt indtage det.
Hvis du er seriøst indstillet på at finde en måde at understøtte din krop på, midt i stofskiftesygdommen - kommer du ikke uden om at aflægge denne tilfældige famlen i blinde og i stedet kontakter du en dygtig biopat, eller endnu bedre - en heilpraktiker - for en grundig analyse af din ernærings- og vitaminstatus.
Og selv i tilfælde af, at du får tillid til behandleren og vedkommendes vejledning, hvilken du vil være seriøst indstillet på at følge - kan du ikke regne med straks-resultater, men må væbne dig med tålmodighed og ro, og give din krop tid og plads til at arbejde i fred mod en bedring.
Desværre er her ingen nemme og hurtige løsninger. vink11
Jeg har ingen erfaring med Q10, men har lest at det kan interagere med flere legemidler på en negativ måte. Jeg ville kuttet de ut en stund og sett om de er synderen i forhold til dine økte plager de siste dagene.
Q10 interagerer med antikoaguleringsmidler samt med betablokkere, cancermidler indeholdende Doxorubicin og øjendråber til nedsættelse af trykket i øjet - Timolol, lægemidler til behandling af maniodepressive tilstande (Perphenazine) og ellers ødelægger Q10 behandling med kolesterolsænkende midler - statiner, hvilket enhver kan kun være glad for, da en af de alvorligste bivirkninger ved statiner er netop tømning af kroppens/musklernes depoter af Q10 medførende bl.a. alvorlige og smertefulde muskelforandringer og en alvorlig fare for svækkelse af hjertemusklen. Det er ikke mit indtryk, at Gitte er i behandling med nogle af disse lægemidler.
Derimod skrev Gitte her for et stykke tid siden noget om at blive sat på en behandling med antidepressiva. Q10 svækker virkningen af tricykliske antidepressiva. Hvis Gittes behandling med nervemedicinen er vellykket - kan indtagelsen af Q10 give et udslag i en forringet effekt af medicinering mod depression.
Man bør ikke glemme, at Q10 er kroppens eget co-enzym, kroppen selv producerer og kan komme i underskud af, af diverse årsager. Dette underskud kan netop være med til at udvikle sygelige tilstande, som igen "kureres" med indgift af lægemidler, hvis virkning betinges af at kroppen netop er i underskud af Q10 - og så slutter ringen på en måde - meningsløst. Så hellere sørge for ikke at komme i underskud, hvilket kan kræve et regelmæssigt tilskud i takt med at vi bliver ældre og vores evne til selv at danne Q10 daler kontinuerligt. vink11
Hej
Har fået målt min D-vitamin status. Min D3 status er 63 men min D2 er <10.
Har læst mange tråde herinde om D-vitamin, men synes ikke at kunne finde ud af om det betyder noget at D2 er lav?
Tager ca. 15 mg D-vitamin dagligt i kalkpiller og vitaminpiller, mon jeg så har behov for tilskud. Hvilket niveau skal man op på som stofskiftesyg? Er der nogen af jer der ved det?
Med venlig hilsen
Gitte
Den som bare visste gitteh.......
D2 brukes ikke av kroppen - så langt man vet.
Man vet at D2's metabolitter er giftige, og kan føre til overdosering. Man vet også at kroppen er i stand til å omdanne ca 10% av D2 til D3. Så kroppen kan altså bruke noen av D2'erne.
D2 er vegetariske - D3 zoonariske.
Din dose er "bedre enn ingenting" men kan nok økes nå om vinteren.
D3 gjør mer i kroppen enn å hjelpe kalkstoffskiftet.
Hvis osteoperose/peni er aktuelt er det jo fint å spise litt ekstra kalk, men kroppen trenger ikke mer enn 0,2gram/døgn, og det skal man jo passe på å spise.
Man skal også være klar over at tilstrekkelig D3 vil maksimere kalkoptaket fra maten.
Hvis du har for lav D3-status, er det først og fremst viktig å adressere denne. Et eventuellt "kalkproblem" skal man ta meget alvorlig, men det henger nødvendigvis ikke sammen med D3 problemet.
Hvor stor D3 dose skal man ta ?
Det er nok meget forskjellig - jeg merker forskjell over og under 30µg/dag (1200IU)
Det vil si : Jeg tok D3 og Armour i samme dose - det gjør jeg ikke mer.
D3 er jo et solvitamin som det lages hormon av og det tar jo litt tid, så det er mer naturlig for kroppen å ta dette sammen med et måltid senere.
Gjerne om eftermiddagen, siden det er stor forskjell på ord man bruker på måltider, og hva de inneholder - både innen de enkelte land og mellom dem.
Hmm.. Finn. Noget kunne tyde på, at ikke alle D-vitaminpræparater består af ren D3. Hvor ellers fra dukker pludselig D2 i prøveresultaterne?
Kan huske i den første tid, da glucosamin blev "frigivet" i Danmark og apotekerne var begyndt at sælge det fra "deres" leverandør, Nycomed, der havde nogen tid forinden overtaget DAK, som var apotekernes eget medicinalproduktionsselskab. Det viste sig efterfølgende, at i sin evindelige jagt efter profit, var det glucosaminpræparat, apotekerne solgte - fremstillet på så urene råstoffer importerede fra Kina, at selv dyrlæger ellers ikke ville bruge det i deres praksis. Problemet opstod nemlig, at dette Nycomeds/apotekernes produkt havde gjort en del patienter syge af allergier og lignende - hvorefter hele det samlede gigt-lægestand begyndte at hyle op om, at glucosamin var humbug og bedrag....
Jeg er forlængst ophørt med at interessere mig for D2 - men tillader mig alligevel den tanke, at det biologisk unyttige D2 kan kun dukke op i kroppen, hvis det kom derind ved indtag af et forkert eller "urent" tilskud. vedikke1