Det kan du rolig gøre! Og du er så meget yngre og med så meget kortere sygdomshistorie end min, at du kommer ikke til at vente på dine egne "mirakler" lige så længe som jeg gjorde. smilnej1
Printable View
Hei!
Har som deg også problem med hovne legger, og føler meg litt hoven generelt. Men- en ting av gangen.... Det viktigste er at du føler deg bedre, og når omgivelsene også legger merke til det, så er det jo virkelig noe i det!
Jeg hadde skikkelig trykk/ubehageligheter i brystet for en liten stund siden, på 3, 5 Erfa. Det varte lenge, men er faktisk nesten forsvunnet helt nå. Håper også ubehageligheter mht doseøkning går forbi for din del, Blondie.
Takk for kommentarene alle sammenvink11
Berit: Klarer fortsatt ikke være helt sikker på at dette henger sammen med Erfa dosen. Jeg har av og til smerteutstråling fra hals og ut i arm, særlig venstre side. Ja, sånn anginasmerter. Dette hadde jeg også i forbindelse med aktivitet når jeg løp mye for 2 år siden. I nær slekt har vi også angina. Tror ikke så veldig mye på det heller. :mrgreen:
Det jeg tror på er at det henger sammen med binyrene. Jeg har for lavt blodttrykk, målte aldosteron i døgnurin i juli og den var forhøyet...enten betyr det at binyrene produserer aldosteron i rykk og napp. Eller så betyr det at kroppen prøver å kompensere fror lavt trykk ved å øke aldosteronproduksjonen. Så jeg hadde håpet å få prøve Florinef en periode for å se om det funker. Men tror neppe sykehuset i Tromsø er enig:lol: så da regner jeg med å gå derfra i uforettet ærend.
Javel...her er blodprøvesvarene som jeg ønsker kommentarer på:
Disse ble tatt i juni (på Aker) mens jeg stod på 100mcg levaxin og 20mcg lio:
S-FT3: 5,8 (ref 3,6-8,3)
S-FT4: 13,6 (ref 8-20)
S-TSH:<0,03 (ref 0,5-3,6)
Disse ble tatt i august (på Aker) på dosen 2,25 60mg tbl (135mg):
S-FT3: 5,1 (ref 3,6-8,3)
S-FT4: 13,1 (ref 8-20)
S-TSH: <0,03 (ref 0,5-3,6)
Disse ble tatt i november (på UNN) på dosen 3,75 60mg tbl (225mg):
S-FT4: 20 (ref 9-22)
S-TSH: <0,05 (ref 0,2-4,3)
S-cortisol: 113 (ref 170-540) Bruker 31,25mg HC/dag
S-kreatinin: 46* (ref 50-90) (stadig fallende de siste målinger)
Kolesterolet har falt fra 5,2 (lett forhøyet) til 4,3 på 5 måneder etter Erfa.
Min bekymring er at jeg nå har så høy FT4 som jeg ALDRI har hatt målt før. Så sier man at FT4 synker litt når man starter med Erfa, noe som ikke skjedde med meg.
Så lurer kanskje flere av dere på hvor FT3 måling fra november er. Helt bevisst valg å ikke få denne analysert fordi jeg skal på UNN neste uke og fordi jeg regnet med at den ville være høy og at jeg ville få beskjed om at det er derfor jeg har så høy puls. Da ville det være umulig å få legen til å forstå at det hadde jeg på lavere dose også. Men jeg lurer jo VELDIG på hva FT3 ligger på når FT4 er såpass høy. Så jeg tenkte å få denne målt neste uke, slik at den ikke er ferdig før jeg skal til UNN. Når det er sagt økte jeg jo dosen for en uke siden ETTER de siste prøvene ble tatt. Dem skal jeg justere ned til der jeg var før prøvene ble tatt, fordi jeg har litt høydose symptomer som ikke vil være bra hverken for binyrene eller den høye pulsen jeg har.
Takknemmelig for evt andre kommentarer på prøvene minehjertflag1
Jeg har ikke så mye kommentarer.. men spørsmål:
er det noen spesiell grunn til at du har fått målt kreatinin - hva betyr lav kreatinin for oss?
Det er en av de verdiene som ble målt på meg - og som ligger såvidt under ref.omr: 47 (ref 49-90)
Jeg hadde brukt hydrokortison-tabletter i tre-fire uker da min S-cortisol ble målt til 264 (ref 250-700) -
vet ikke om det har noe å si at de på lab'en stresset meg med å ikke finne årene mine
(ble stukket FIRE ganger ialt og hadde blåmerker i ei ukes tid..) :?
Vet du hva ditt normale fT4-nivå er :?: Jeg tenker på Anisa - som har sitt normalnivå på rundt 29-30.
Jeg setter stor pris på spørsmål også jeg for med spørsmål følger det svarxx9
Først vil jeg bare kommentere cortisolprøvene dine. Det står i labhåndboka at man ikke skal stresse pasienten når man tar slik stressprøver. Det kan gi falske svar. Jeg har selv et sant helvete når jeg skal stikkes. Har en sykepleier som jeg jobber sammen med som alltid klarer å stikke på meg, så nå gjør jeg avtaler direkte med henne.
Jeg aner ikke mitt normalnivå. Har kun blitt målt når jeg har vært syk. Men når jeg trente å følte meg i fin form lå jeg max på 17-18 i FT4. Men fin form er jo et relativt begrep. Hele mitt voksne liv har jeg hatt hypothyreose og jeg vet ikke lengre hva som er normalt. Hadde jo da også brystsmerter ved høy aktivitet, samt at jeg var veldig kald. Har med Erfa oppdaget hva som er normalt i forhold til å fryse, og det jeg har opplevd hele mitt voksne liv (på levaxin/lio) er ikke normalt.
Kreatinin er en nyrefunksjonsprøve. Den stammer fra nedbrytningsproduktet kreatininfosfat et avfallsprodukt fra muskel. Har søkt mye på lave verdier fordi mine har vært kontinuerlig synkende. Det står noen steder at det har ingen klinisk betydning, men andre steder finner jeg at det er assosiert med muskelatrofi (nedbrytning av muskulatur). Dette ser man ved endel nevrologiske lidelser som bla a myastenia gravis (som min søster og onkel er diagnostisert med). Men det er også assosiert med metabolske tilstander som hyperthyreose og Addisons sykdom. Dette kan med andre ord være et signal på at jeg står på for høy dose, eller at binyrene fortsatt sliter (og det vet jeg jo at de gjør). Prøven bestilles ofte og for mange ulike tilstander og det er legen på UNN som ville jeg skulle ta denne prøven. Hvorfor vet jeg ikke.
Ja, da var besøket på UNN avsluttet i første runde. Alt i alt en positiv opplevelse, også jeg som grudde meg sånn... Legen var hyggelig og sympatisk. Kommenterte IKKE TSH, eller det faktum at jeg delvis selvmedisinerer med HC og dosen på Erfaxx9
Han var ikke fornøyd med morgenprøver av ACTH på 22 og Cortisol på 328. Disse resultatene var fra i sommer og han var slett ikke fornøyd med mitt cortisolnivå nå som var på 113. UNN refererer ikke med døgnvariable referansenivå på disse prøvene. Han sa at ut fra disse verdiene kunne han verken utelukke binyrebarksvikt eller hypofysesvikt. Han ville derfor ha meg inn til en synachten test tiltross for at jeg ikke var medikamentfastende og lovet å ta hensyn til medisinene jeg hadde tatt når han skulle vurdere prøvene.
Jeg sa at jeg selv ikke trodde jeg har Addisonssykdom. Men jeg setter stor pris på å bli tatt alvorlig og det følte jeg at han gjorde. Så over jul er det bare å ringe å begynne å mase etter prøvesvarene fra synachtentesten....:lol: Itillegg sa han at ut fra prøvesvarene ville han vurdere om jeg skulle inn til en insulinbelastningstest. Vistnok ganske ubehagelig. Noen som har prøvd dette/kjenner til det?
Blondie, dette er "spennende" å lese. Skjønner ikke helt at du har såpass lav kortisolverdi når du faktisk tar hc? Har den sunket siden du begynte med hc?
Ellers høres det ut som du har en ansvarlig lege som vil ta insulinresistens test av deg (om jeg forstod riktig). Min lege har aldri tatt dette opp, noe jeg mener burde vært gjort.
Fint å høre at du hadde en god opplevelse hos legen i daghjerte1
Joda, denne cortisolprøven er tatt fastende om morgenen. Dvs ingen piller før prøven. Likevel burde den vært høyere i følge legen. Jeg ser jo egentlig det for når prøven skulle taes var jeg hyperstressa fordi katta skulle operereschokx: Merkelig så tåpelig man kan bli når man har dyr:lol:
Denne insulintesten er jeg ikke sikker på at jeg har forstått noe av. Den innebærer en injeksjon med insulin iallefall, men han nevnte ikke insulinresistens. Flaut at jeg ikke spurte mer nøye om dette, men ble så positivt forbauset over å bli møtt på en fin måte at jeg ble helt satt ut:mrgreen:
Skjønner godt det med dyr:-) Er dyrevenn selv og opererte katten for noen mnd siden, for den nette sum av $$$$$.
Jeg har ikke tatt prøve av kortisolnivå etter at jeg begynte på hc. Aner ikke om man bør gjøre det? Legen min er grei, men litt sløv. Er litt redd for å ta det også.... har liksom håpet at binyrene har fått hentet seg inn og blitt sterkere nå som jeg har gått på hc noen mnd. Men jeg målte jo veldig veldig lav kortisol i døgnurin for et halvt år siden, så mulig det med binyrer er noe kronisk? Synes det er vanskelig å vite alt rundt dette, og om det virkelig går an å bli kurert for binyretretthet.
Jeg følger spent med på hva som skjer med deg videre fremover kram1
Det var godt å høre at opplevelsen ble så bra!!hjertflag1 Den kortisolen der er jo ikke akkurat bra; ikke rart du er plaget. Godt å høre at du får hjelp med dette!!
Ellers kan jeg bare melde meg inn i klubben som tussete dyreeier...:wink:
Når vi går på HC vil våre egne binyrer koble ut...lite eller ingen egenproduksjon.
Det tar flere uker(uten med.) før de kommer opp til nivå som er reelt for deres egen produksjon.
Dette kan være forklaringen på at kortisolverdien synker når vi står på medisiner.....!
Det som måles er i virkeligheten medisinen, og med den ute av systemet, vil verdien bli lav.
Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare meg i disse travle juletider alle trekaer1
Joda, Gunnda, jeg tenkte akkurat som deg og blunket ikke engang da jeg så prøvesvaret forrige uke før jeg kom til legekonsultasjonen. Også legen snakket om det samme, men likevel og tiltross så mente han at morgencortisol burde vært høyere...og som sagt var jeg hyperstressa for min lille pus som nå er i fin form igjen:wink:
Så får vi vente til nyttår å se hva prøvesvaret etter synachtentesten sier. Føler meg selv ganske sikker på at han ikke finner noe, og det sa jeg til han også. Likevel er jeg da ordentlig utredet og han lovet å hjelpe meg med det lave blodttrykket uansett.
I dag har jeg prøvd egyptisk lakris te kjøpt på iherb, det samme produktet selges i Norge. Iherb har da halve prisen....Lakristeen fuker bra (på BT), men virkningen forsvinner fort kjenner jeg. Likevel en herlig følelse av normalitet for en stakket stund:mrgreen:
Jeg har også kjøpt ashwaganda, relora og lakrisrot og er nå usikker på hvordan jeg skal bruke dette. Må vel søke litt på forumet og lese meg opp på alt det flotte som er lagt utvink11
Dette var en fin (og betryggende) forklaring, Gunnda. Når man skal trappe ned bør man kanskje også ha dette i mente. Regelen er visst ned 2,5 mg i uka, men jeg tenker å gjøre det mye langsommere for å ikke gi kroppen for store belastninger. Håper forresten du er i grei form og ved godt mot hjerte1hjerte1
Ja, da er vel julestria i gang for de fleste av oss...men helsa går jo sin gang likevel den da:wink:
Her er prøvesvarene mine fra synactentesten:
0-prøven:
FT4 22 (9-22) (ikke tatt medikamentfastende)
TSH 0,05* (0,2-4,3)
Østradiol 0,64
Prolaktin 156 (102-496)
LH 1,2
FSH 1,5
SHBG 131 (26-110) Må kanskje litt ned i Erfadose???
Kortisol 249 (hadde tatt ca 15mg HC)
ACTH svar ikke kommet enda
IGF-1 49* (11-40) vet ikke helt hva jeg tror om dette, men det kan jo være tilfeldig. Noen erfaringer?
Etter injeksjon:
Kortisol: 560, det sies at denne skal stige til minst 550, men endel av dette er jo kunstig tilført. Likevel er det jo naturlig at binyrene ikke responderer så bra når jeg har stått på HC noen måneder...Er spent på hvordan legen vil tolke denne...
Heisann
På tide med en liten oppdatering fra meg. Jeg er i full jobb igjenxx6
Var sykemeldt til romjula og startet for fullt første uka i januar og det har gått helt strålende. Hjernen er med og det gir bare en enorm opptur. Pga av de kraftige ødemene og nevropatiske smertene jeg hadde i fingrene klarte jeg ikke å trekke opp en vaksine, eller ta korken av sprøyta før jeg ble sykemeldt. Som helsesøter er det bare en tragedie. Forrige uke trakk jeg opp ca 70 vaksiner uten problem. Selvfølelsen fikk en stor oppreisning kan jeg bekrefte:lol:
Fikk brev tilbake fra endo'en på UNN som konkluderte ut fra blodprøveresultatene under at jeg er frisk og har ingen behov for HC. Jeg klarer ikke engang å ta mannen på alvor...blodprøvene er rett over refområdet med HC i kroppen. Ikke gidder jeg å bry meg om hans oppfatning. Provoseres bare av at han påvirker fastlegen min negativt.:mad:
Symptommessig har jeg som dere skjønner det mye bedre. Noen plager har jeg dog enda. Mangler fortsatt energi og må sove etter jeg har vært på jobb. Takk og pris at min bedre halvdel ikke pendler lengre, for da hadde ikke det vært gjennomførbart med to unger.
Startet like etter jul med kalium tilskudd og NAC og taurin. De to sistnevnte er aminosyrer. Kalium har hatt en enorm effekt på mitt lave BT og kan bare anbefales andre binyresyke som sliter med samme problem. Jeg har tidligere aldri vært glad i mye salt, men ble det når jeg ble binyresyk. Når jeg begynte med tilskudd av kalium forsvant mye av salt suget og jeg legger liksom merke til at ting kan være i salteste laget igjen. Har ikke målt BT (blir så lei av å fokusere på egen sykdom av og til), så dette er symptombasert erfaring.
NAC som jeg ble tipset av via en tråd som Anisa skrev i har vært gull verdt. kram1 til Anisa og takk for den gode kunnskap du deler. NAC skulle være med på å rense levra og siden jeg har hatt tildels lave leverfunksjonsprøver tenkte jeg at dette var greit å prøve. NAC er en aminosyre, cystein, som er tilsatt en acetyl komponent. Acetyl hjelper aminosyren å passere blod-hjernebarriæren og til min store overaskelse virket den veldig bra på smertene i hender og føtter, nevropatien. Jeg tør nesten ikke si det, men smertene er nesten borte. Det kan være en summ av alt jeg har gjort av medisiner og kosttilskudd det siste året, men NAC har helt klart en stor effekt. Anbefales.
Klem til alle.kram1
Det du skriver stemmer mye med tanker jeg har gjort meg om mitt eget forløp - at medisiner bare hjelper til et stykke på veien, man må også finne og ta tak i de ubalansene som har oppstått i kroppen ...
Og at først når man tar tak i disse trådene i tillegg til å behandle "selve stoffskiftesykdommen" vil man se reduksjon og kanskje fjerning av hele symptombildet.
Dette unner jeg deg virkelig! Så godt å høre! xx8
Ellers er det nesten like fantastisk å påstå at du er frisk med verdier rett over ref.området samtidig med at du har slike symptomer (og samtidig med at du går på hc). Jeg var fornøyd med uttalelsen behandleren min på Balderklinikken hadde for noen dager siden. Ift døgnurin og innhold av kortisol sa hun at jeg hadde verdier litt under gjennomsnittet eller tilnærmet gjennomsnittlig da. Og da gikk hun ut fra midten av ref. området. Jeg syns det er en mye bedre måte å se det hele på. Selv om vi alle har ulike behov da..
Blondie, godt å høre at det går fremoverhjertflag1 Blir helt provosert av legen som kan si at du ikke har binyreproblemer med så lav kortisol når du t.o.m. tar hc.
Begynte å ta mine aminosyrer i dag igjen, etter at du skrev så positivt om NAC. Kalium kan jo hjelpe mot muskelsmerter dersom man har for lite av det fra før. Interessant det du skriver om at kalium har hjulpet så mye. Har du målt lave kalium verdier siden du har begynt å ta det?
Tusen takk for svar alle trekram1
Binyrer og hypo er vanskelig og jeg aner ikke hvor mye ulikt jeg har prøvd, men dette er blant tingen jeg kan kjenne effekt av. Og det er som du sier smgj et lite (og dyrt) ekspriment å finne det som passer for akkurat meg.
Berit: Nei, jeg har ikke målt lave kaliumverdier. Tenkte bare at siden det er en elektrolytt og jeg har binyreproblem og dermed lavt BT, så kunne det ikke skade mer enn himalayasaltet jeg har i meg. Det var en tråd hvor noen skrev om en dame som hadde så god effekt av store doser kalium. Husker ikke mer presist enn det. Store doser tør jeg ikke og holder meg til dosen som er anbefalt på pakningen. Bruker et produkt fra iherb, Now. Det er i pulverform og jeg rører det ut i vann og drikker det.
Når det gjelder aminosyrer har jeg spist dette før uten den helt store effekt, men det er denne acetyl-komponenten som finnes i NAC og en god del andre produkter som er det magiske...tror jeg:wink:
Ja det er et veldig dyrt eksperiment å finne ut hvilke tilskudd som passer....bestiller fra iherb minst annenhver uke... men så er det verdt det, om man finner noe som funker. Så bra at kalium funker for deg. Det var jeg som skrev om den damen som hadde blitt kvitt en rekke plager ved å ta kalium, sto på STTM's internetside.
Vi som tar hc skal også være obs på kalium- tap, det er en vanlig bivirkning. Får vel begynne å ta det jeg også... har det i pulverform som deg, men har ikke begynt ennå. Jeg får svar fra håranalyse snart så det er jeg spent på, tror jeg venter til det. Blir spennende å måle verdiene i håret mot verdiene i blodet.
Jeg hadde også en runde med saltsug etter oppstart med Erfa. i 2-4 uker hadde jeg salt på nesten all mat. Så gikk det over. Jeg tok dette opp med legen på Heggeli. Han sa (fritt etter hukommelsen): "Det har sikkert en årsak som vi kunne teoretisere over eller kanskje også finne ut av, men siden det har roet seg så er det mer formålstjenelig å gå framover."
Og det er jeg vel enig i. Men om man har vedvarende salthunger så kan det jo være lurt å få undersøkt om det er noe som er lavt av "saltene". En litt vidsynt lege vil antakelig kunne være med på det.
BeritM - blir spennende med håranalysen. Det jeg leser om sånt spirker noe "innmari" og jeg vakler mellom å tro at "det har noe for seg, men vi klarer ikke å tolke det riktig og ulike metoder/måleinstrumenter gjør hele suppa mer grumsete" og "det er bare humbug". Som regel heller jeg mest til den første teorien, men på grunn av tolkingsproblematikken - og det faktum at jeg faktisk føler meg vel nå *bank i bordet* - har jeg foreløpig holdt meg unna. Håper du forteller masse om dine erfaringer.
He-he. Er jo egentlig litt skeptisk til det selv. Men, jo mer jeg leser om det, dess mindre skeptisk blir jeg. Det som er avgjørende er at man bruker noen som kan lese av og tolke resultatene. Jeg valgte denne http://www.holistic-back-relief.com/ pga alt han skriver om adrenal fatigue og mineralubalanse. Bl.a. vil forholdet mellom sodium/kalium og zink/kobber si mye om binyrene. Koster en tusenlapp for analyse og en times samtale i etterkant, med anbefalinger om hva man skal ta, og hvor mye. Bililigere enn Norge, med så lav dollar. Vet ikke om jeg vil følge alle råd til punkt og prikke, men jeg er nyskjerrig.... Og så er jeg ganske overbevist om at blodmålinger ikke alltid gir korrekt uttrykk for hva som faktisk er verdiene inne i cellene. Mulig det er et skudd i blinde, men jeg synes nå det er verdt et forsøk. Ønsker litt guidelines mht hva jeg skal ta, og ikke minst hvor mye. Føler Balderklinikken kommer litt til kort her.
Allerede før jul oppdaget jeg at jeg hadde dossert meg for høyt. Stod da på 3 og 3/4 tablett Erfa 60mg. Grunnen til mistanken om for høy dose var forhøyet måling av SHBG. Når denne er for høy kan det være tegn på for høy dose stoffskiftemedisin leste jeg meg frem til. Understreker at måling av SHBG før oppstart av Erfa var normal.
Symptomene mine var hele tiden hypo etter min forstand. Hvilepulsen på det tidspunktet var ikke veldig høy(72), så jeg tenkte at så høy kunne jeg ikke være. Kuttet likevel ned med 30mg og det hjalp godt på formen. Ut i fra det forstod jeg to ting om meg selv: Det er vanskelig å skille mellom hypo og medikament-indisert hyper ut ifra symptomer. Måling av SHBG kan være et verktøy for å finne rett dose.
Nå har jeg vært på jobb igen en stund og tiden (eller lysten) strekker ikke til å måle BT, temp, puls osv. Tok likevel nye stoffskifteprøver denne uka, samt SHBG. Har ikke fått svar på disse, Målte også hvilepuls og fikk da en overaskelse, den var nemlig på 83. Dette tiltross for at jeg reduserte dosen før jul. Hvilepulsen har altså steget med over 10 slag per minutt. Jeg senket derfor dosen denne uka med 15 mg og bruker nå 3X60mg Erfa, 180mg. Kanskje betyr dette at med høy dose over noen uker kan jeg ha dannet flere reseptorer? Eller betyr det at Erfa har mer effekt i kroppen og at det bare har tatt tid å se den effekten? Andre som har erfaringer?
Åh ja, jeg er også spændt på når jeg når dertil hvor jeg skal skelne mellem hypo og hyper:? 180 mg er jo egentlig ikke en særlig høj dose..., men jeg tænker også, at jo mere binyrerne kommer sig, jo bedre virker medicinen?
Blondie, hvad er SHBG?
Hvornår måler du din hvilepuls? Om morgenen inden du står ud af sengen? Eller er det lige meget hvornår på dagen?
En af mine symptomer ligenu er "gele-ben", jeg føler nogle gange at gulvet gynger når jeg går. Har du prøvet det?
vink11
Takk for svar Honeyhobvink11
SHBG betyr "sex hormon binding globulin". Det er altså et bindeprotein for kjønnshormoner. Hvorfor denne blir høy når man er hyper er jeg ikke sikker på, men det viktigste er jo at det kan brukes som et verktøy for å finne rett dose. :wink:
Hvilepuls har jeg målt både om morgenen og ettermiddag, men jeg må alltid ligge i ro i minst 15 minutter først. Det har ikke vært forskjell av betydning i forhold til når på døgnet den er målt.
Jeg tenker også at nå får binyrene mer ro, når jeg går ned i dose og anser det som et pluss. Kanskje jeg til og med kan gå ned i HC dose. Senere når kroppen har stabilisert seg og jeg blir mer aktiv, så kanskje jeg skal opp i Erfa dose igjen.
Angående "gele-ben". Jeg har hatt mye nevrologiske plager i hender og føtter, selv om jeg ikke kan si at jeg har opplevd akkurat det du beskriver (jeg er så sløv til å kjenne etter ting...mester til å ignorere:mrgreen:) så synes jeg helt klart at det du beskriver minner om nevrologiske plager. Du kan lese om det her
Blondie, jeg læste i en anden tråd, at du har erfaret at det for dig var for hurtigt at øge Erfa dosis med 15 mg hver 2. uge. Det er jo et af de råd jeg har taget til mig, men overvejer nu om jeg fremover skal øge med 15 mg hver 4. uge, da jeg jo har meget følsomme binyrer... Og ja, så får jeg jo masser af tid til at øve min TÅLMODIGHED også :wink:
God søndag til digvink11
Ja, det er virkelig min erfaring også. Og takk for tipset om SHBG! Vet ikke om jeg har målt det noen gang, skal sjekke når jeg er tilbake fra ferie.
Ellers må jeg si at det er veldig hyggelig å lese at du er i full jobb igjen. Leser forresten alt det du skriver med stor interesse. hjertflag1
jeg fant til slutt ut at jeg også var hyper. Reduserte dosen med 30 mg Thyroid og det hjalp også på min form. Det er snart tre uker siden. Føler at jeg er hyper fremdeles, men har gjort meg den erfaring at jeg ikke endrer dosen oftere enn hver 6. uke - ihvertfall når jeg er i grenseland - hypo-hyper. Har erfart at kroppen trenger såpass lang tid på å tilpasse seg. -Så om du ikke er helt sikker på om du er for lavt eller høyt doset, Honeyhob, kanskje det er bedre og la det gå litt lenger tid mellom hver doseendring??
Binyrene mine har det ikke så godt for tida. Har som deg merkar puls, kan telle bare ved å kjenne etter. Jeg har forsåvidt hatt det slik hele tida, men det varierer noe i intensitet. Men håper binyrene skal bli bedre når jeg er mindre hyper. (og så skal jeg begynne hos D.S. på Heggeli, jeg tror han er en bra lege for meg, og tror og håper han kan hjelpe meg med binyrene og hormonbalansen generelt).
Vanskelig å skrive, det er en katt her som bokstavelig talt legge seg borti det jeg skriver. :lol:
Er heldig, har ferie og skal ta meg en liten skitur i solskinnet :D
Ja Rufus, det er også det jeg selv er kommet frem til. Fra nu af øger jeg kun dosis med 15 mg hver 4./6. uge. Min dosis nu er 150 mg. Jeg tror virkelig ikke jeg er for højt doseret, synes stadig jeg har mange symptomer på at stofskiftet er for lavt og selvom det er hårdt for binyrerne kan jeg mærke de nyder godt af doseøgningen:)
Gad vide om man/jeg nogensinde finder en passende dosis hvor jeg synes jeg kan leve et nogenlunde liv. Eller mon man/jeg skal rode rundt i op og ned i dosis forever?:?
NYD din skitur Rufus:) Jeg kan ikke særlig meget fysisk, så jeg misunder dig det:lol:
Tusen takk for svar begge tokram1
Kjære Honeyhob: Ikke enkelt å ta i mot råd (eller uråd) fra andre som sitter i samme gjørma. :wink: Jeg følte oppriktig at det gikk helt fint å øke hver 14.dag. Dette fordi det er så raskt at man ikke merker overgangen fra hypo til hyper. Hypersymptomene blir jo på en måte hyposymptomer også på grunn av binyreproblemet og det blir umulig å skille. 6 uker er nok det ideelle som Rufus sier.
Jakten på dosen er nok ikke slik jeg håper. Nemlig at en dag skal jeg våken å kjenne at NÅ er jeg der. Jeg tror det er bedre å finne en OK dose som jeg kan leve med en stund nå når binyrene er der de er. På den måten gir jeg binyrer tid til restaurering, så kan man eventuelt klatre til en mer ideell dose når kroppen er klar til å ta i mot mer stoffskiftemedisin.
Tror jeg...akkurat nå...:mrgreen:
Jeg er virkelig lykkelig over å være på jobb igjen. Det blir ikke energi til alt annet i fritiden, men jobben betyr mye og er derfor høyt prioritert i min verden. Godt å høre at du leser det jeg skriver, så skriver jeg ikke bare for egen del, Rufuskaer1. Håper du koser deg masse i ferien din.
Kan godt forstå du er glad for at være på job igen. Et job man er glad for giver så meget næring til sjælenhjerte1
Kan virkelig følge dig i, at man slet ikke når at mærke overgangen fra hypo til hyper, når man øger hver 14. dag! Og hvem kan vi så takke det for Blondie??? Vores MANGLENDE tålmodighed:lol:
For 14 dage siden øgede jeg med 15 mg og nu vil jeg stå på denne dosis i 4 ugers tid tror jeg og så håbe at binyrerne får mere tid til at vænne sig til den nye dosis:)
Jeg har også ferie og den skal nydeshjerte1
vink11
Da tenker vi helt likt:-) Man merker jo tålegrensen sin, jeg gjør det i alle fall, mht den direkte tilførsel av t3. Jeg har forøvrig trappet ned til 12, 5 mg hc men har ikke merket noe til at det er vanskeligere å ta Erfa. Eneste jeg er litt stresset for, er at effekten av nedtrapping kan komme gradvis etter noen mnd, i og med at det tok noen mnd før jeg merket bedring av hc. Men foreløpig går det greit nok.
Hvor flot at du er trappet ned på kun 12.5 hc BeritM xx9. Jeg står stadig på 27.5 og mærker ik så meget hjælp fra hc, håber det er fordi stofskiftet stadig er for lavt og binyrerne slider, men vil nu fremover prøve kun at øge hver 6. Uge. Står kun på 150 mg Erfa, så der er nok et stykke vej endnu..
BeritM du øgede med 30 mg Erfa hver 14. dag ik? Hvad sagde binyrerne til det? Mærker du ellers stadig fremgang?
Ja, enig. Riktig dose er alltid et spørsmål om binyrefunksjon og den endrer seg stadig. smilja1 Bra å få litt mer erfaring mht dosering og symptomer etter hvert.
Det er jo fantastisk!! Da tror jeg at du til slutt klarer deg uten. xx9
(jeg har måttet gå opp til nesten 40 igjen, det liker jeg dårlig)
Min fysikk er ikke noe å misunne. Føler meg som en 80-årig dame. Og det er ikke sikkert at binyrene mine alltid har godt av å gå på ski. Men når det gjelder naturopplevelsen, har de definitivt godt av det! Tenk dere, skinnende sol, glitrende snø og utsikt over fjell og fjord. Nei, det er flott! hjerte1
Okay Rufus, jeg misunder dig ikke din fysik så, nøjes med at misunde dig dit landskab med sne og fjelde, der er Danmark altså lidt flat:lol:
Rufus, hvordan mærker du at du er nødt til at ta så høj en dose hc? Mærkeligt at dine binyrer stadig slider meget efter et godt stykke tid på hc?
Jeg økte med 30 mg hver fjerde uke, Honeyhob. Eller tror jeg hc har hjulpet meg, men jeg byttet jo til bare Erfa bare en mnd etter at jeg startet på hc, så jeg vet ikke helt om bedringen min skyldes hc eller at jeg droppet Levaxin helt. Jeg vet for sikkert at Levaxin gir meg bivirkninger så jeg tror mye av bedringen skyldes Erfa og ikke bare hc. Håper jo mest det, da.
I går hadde jeg barnebursdag med 12 barn, sjokka rundt hele dagen med vask, rydding og kakebaking, og jeg kom meg bra gjennom dagen- men i dag er jeg ferdig..gok1 Imidlertid tror jeg formen vil være grei nok snart, og at jeg ikke blir utslått i flere dager. Jeg begynte å redusere til 12, 5 mg på fredag. De første dagene er alltid tøffe med litt hodepine og veldig slitenhet. Så jeg valgte en veldig dum helg for nedtrapping, i og med at jeg var i selskap på lørdag kveld, og skulle selv ha barnebursdag søndag. Er også redd jeg trapper ned litt for fort. Nå som jeg har bestemt meg for å gå av, blir jeg lett utålmodig. Man bør vel egentlig vente en mnd pr 2,5 mg, men jeg har trappet ned hver andre uke isteden. Er redd det kan bli litt for mye belastning på binyrene. Typisk meg, da. Når jeg først går inn for noe, er det ikke grenser for hvor fort ting skal gjøres..:oops:
Ble også veldig misunnelig på deg, Rufus! Synes det er sprekt bare at du tar turen ut på ski i det hele tatt! Ser deg for meg der du vandrer i sola. Heldiggrisnorsk1 Du får sende oss andre slitere noen tanker da...:)
Når det gjelder at du må oppjustere hc, forstår jeg at det kan være frustrerende. På den annen side er du litt "heldig" (i den grad man kan være det med binyreproblemer...) fordi du faktisk merker effekt av høyere dose. Jeg kjenner meg litt igjen i det Honeyhob skriver om at hun ikke merker så forskjell på høyere eller lavere hc dose. Det er en av grunnene til at jeg forsøker å trappe litt ned- for å se hva hc egentlig gjør for meg. Når jeg går opp i dose- rundt 30-40 mg blir jeg ofte sløv og trøtt, og føler meg litt "rar". Forsåvidt en avslappende følelse, men jeg føler det sløver meg litt ned- vanskelig å forklare.
Men det kan GODT tenkes jeg trenger hc, altså. Bare et lite "eksperiment" jeg driver med.....
Jeg fungerer rett og slett ikke på lavere dose hc. Da kommer jeg meg ikke på jobb, for å si det sånn. Blir shaky, blodsukkeret er "på tur", klarer ikke noen form for beveglse/fysisk aktivitet.
Ja, disse binyrene mine er ekstra slitne. Har sagt det "hele tiden", men det har aldri blitt tatt alvorlig. Er litt irritert på dette. :mad: Derfor bytter jeg lege. En måned til legetime hos den nye legen. Skal holde dere oppdatert hvordan det går da (og "min" tråd, bør ikke spolere Blondies tråd, kanskje...?). So stay tuned....:D
Kender det kun ALT for godt BeritM, jeg blivr også alt for utålmodig når jeg først har sat min noget for:wink:
Det er meget interessant at du skriver du føler dig mere træt og "rar" på 30-40 mg hc. Sådan oplever jeg det nemlig også!! Men på den anden side, nu hvor jeg står på 27.5 mg, oplever jeg stadig blodsukker problemer og bliver let "shaky" ved den mindste aktivitet, og så tænker jeg at jeg må sætte hc op, og når eg så gør det blir jeg bare mere træt og mærkelig/rar. Ikke til at finde ud af:roll:
What to dovedikke1
Vil følge din opdatering Rufus, og ja undskyld til Blondie for at have kapret din trådikkemig1