Opprinnelig skrevet av
Anisa
Forskellen mellem Prednisolon og Hydrokortison er, at steroidmolekylet, som udgør virkestoffet i Prednisolon - findes ikke tilsvarende i menneskekroppen. Steroidmolekylet-prednisolon/prednison er kunstigt ændret i designer-drug-laboratoriet og denne ændring har til formålet, at få stoffet til at virke stærkere på kroppens inflammatoriske tilstande, dvs. for at opnå en immunitetundertrykkende effekt, hvilket ellers kun ville være muligt ved anvendelse af overdoser af "almindeligt" hydrocortison.
Hydrokortison-medicinen er naturidentisk med kroppens eget hormon og dermed "arbejder" meget mere på kroppens egne præmisser, end f.eks. et lægemiddel, der er designet udelukkende til symptom-behandling, som Prednisolon jo er.
At anvende hydrokortison til binyrestøtte er derfor meget mere effektivt til formålet, hvor Prednisolon-behandling (mener jeg) vil ikke medføre binyrebarkens gendannelse, men vil kun undertrykke symptomerne på "trætte" binyrer dvs. nogen tid efter at Prednisolon-behandlingen er ophørt - vil "binyretrætheden" vende tilbage, da binyrerne kan ikke blive understøttet af dette "fremmede" prednisolon-molekyle. Kun symptomerne bliver undertrykt. Desuden er risikoen for overdosering med Prednisolon også 4 gange højere end ved hydrokortison. Og lige som med Graves-øjne, kan man risikere at blive ved med at skulle gå resten af sit liv med "måneansigtet" hvis uheldet er ude. Ved hydrokortison er denne risiko 4 gange mindre idet overdosering med hydrokortison ses mest hos doping-misbrugere eller hos patienter, der har ukyndige læger. I almindelig behandling med hydrokortison er det meget svært IKKE at kunne bemærke, når grænsen for safe dosis er nået, mens ved Prednisolon virker/opfattes alle smådoser, som smådoser og man bare fortsætter ind i overdose, uden at føle at man er på gale vej.
WEEEE.... "det er jo kun 2,5 mg Prednisolon. xx7 Det kan aldrig skade, vel?"
Men da det i virkeligheden er en mængde, som svarer til 10 mg hydrokortison - kan man ikke undgå at se OM man trapper op for hurtigt, vel? Prednisolon derimod giver et hurtigt boost og.... alle er glade. Indtil man skal af stoffet igen. Så viser det sig, at man slet ikke har opnået denne permanente gendannelse af binyrer, det ellers var hensigten. Tværtimod - er det sket, at folk har måttet konstatere, i det lange løb, at deres binyrer blev yderligere undertrykte i Prednisolon-processen og bliver endnu mere "trætte" end før. Og dette er ikke værd at løbe risiko for, mener jeg. Og hvorfor skulle man også gøre det, når man kan blot benytte hydrokortison i stedet? Jeg kan derfor ikke helt forstå, hvad vi skal med denne diskusion.... vedikke1
Der er gode grunde til, at alle orthomolekylære læger udelukkende benytter hydrokortison til binyrestøtte. Og der er gode grunde til, at en del andre læger også gør det - selv om det ville være praktisk meget "nemmere" for alle, hvis man bare kunne bruge Prednisolon til alt...
Dette er, hvad jeg har læst mig til efterhånden og på denne baggrund "køber" jeg denne forklaring, endsige tør at give den videre. xx9