Har du testa D-vitamin da oppognedform ?
Printable View
Har du testa D-vitamin da oppognedform ?
Hej Oppognedform hjertflag1
D. 18. september skrev du:
Har du det fortsat som du beskrev for 2 uger siden? Eller lidt bedre? Eller lidt værre?
Flere er først sluppet med sviende øjne efter at de har cuttet Levaxin helt ud (forudsat rette dose af Thyroid). Mht. maven - prøv at undgå hvedebrød, pasta, brug HUSK for en stund, og se hvordan det arter sig i løbet af 2-3 uger. Bemærk at fiberrigt rugbrød hindrer hormonoptagelsen og gør maven "sur" når den i forvejen er svækket. Mavesymptomer er (i hvert fald!) ikke forbundet med Thyroid, men kan derimod være forbundet med syntetisk levothyroxin.
Når det er sagt, er din dosering fortsat beskeden. Med vægt på 65 kg (skrev du før om) er omtrent 190 mg Thyroid mere passende... tilsvarer 2½ grain, hvilket ej heller er specielt højt. De 25 mcg Levaxin spiller ikke en særlig rolle i kombinationen med Thyroid. Tværtimod, kan det faktisk stikke en kæp i hjulet for effekten. Når du får mod på det, prøv et par uger eller tre på Thyroid alene og vær opmærksom på at lager-T4 i Thyroid stabiliserer sig først efter ca. 3 uger, men så har du lidt mere T3 at rutte med hver dag og det kan faktisk hjælpe undervejs...
God bedring vink11
Ok flott takk for gode svar.
Finn.....D-vitamin inntaket mitt er helt oK
Når det gjelder dosen, har jeg nå kuttet helt ut Levaxinen.
Startet i helgen på kun 120 Thyorid, men mulig dette er litt lite som beskrevet her. Føler meg litt tung og sliten om dagen, så mulig jeg bør øke dette litt allerede nå. Hva tror dere ?
Angående øynene er dette nå blitt litt bedre, men føler at !"hodet" og fjernheten er der , og at jeg ikke greier å konsentrere meg. Føles som om hodet er fullt av "ingenting".
Er også litt deprimert og litt "sur" om dagen. Magen er fortsatt ustabil, men takk for gode råd ang kostehold. Skal prøve dette.
Det eneste jeg føler bedring på er roen inni meg og at jeg ikke er så likegyldig lenger.....
Ha en super dag
120mg ERFA kan god være for lite i startmånedene - iallfall var det så for meg.
Det kan vel hende at jeg hadde klart meg, men tolmodigheten var ikke helt med. Jeg var på 250 i starten, men er på 125 nå.
Så er jeg ikke som andre - ikke du heller får vi håpe......
Lykke til i søket !
Jeg hadde startdose på 135mg Erfa (2 og en kvart 60mg tbl). Dosen delte jeg i to. En kl 0630 og en kl 14. En dag glemte jeg 14 dosen frem til kl 1530. Grunnen til at jeg da husket på den var at jeg falt helt sammen og ble veldig dårlig form. Dette tolker jeg til at dosen er for lav. Med det tenker jeg at T4 er altfor lav og at jeg kun overlever på T3 komponenten. Men jeg måtte ligge der pga binyrer.
Hei
Ja nå har jeg begynt med 135 thyorid , halv dose kl. 08.00 og halv dose kl. 13.30.
Blir spennende å se hvordan formen blir , men de siste ukene har jeg svettet mye. Spesielt om morgene. Tror dere det er fordi kroppen jobber med endringen eller fordi jeg tar for høy dose ? Er ikke svettetokter en symtom på høyt stoffskifte.
Ett annet spørsmål har en sønn som har tatt stoffskifte prøver.
Hans verdier i februar var TSH 2,5 og Fr T4 14,8 , men nå i september var prøvene TSH 1,8 og F T4 12 , er det normalt at det skal endre seg sånn på en på 15 år ? Han er i form litt slapp og mye problemer med pusten.
Ha en strålende dag
Jeg ville tatt en større del av thyroiden om morgenen enn kl 1330. Jeg ville tatt den tidligere om morgenen enn kl 08, fordi det er allerede ganske sent idet tablettene dine begynner å virke (tar ca 45 min) Hormoner henger sammen med døgnrytme og døgnrytmen reguleres av dagslys. Derfor bør man forholde seg til en normal døgnrytme, og ikke etter når man står opp om morgenen. Dette fordi lys regulerer andre hormoner i kroppen og hormoner påvirker hverandre. Man kan derfor ikke velge døgnrytme. Derfor vil også mange stoffskifte pasienter ikke ha det så veldig bra med å jobbe turnus.
Når det gjelder svetting, så kan dette være symptomer på høy dose, men etter mitt skjønn er ikke dosen din så høy. Det kan også være at dette går over etter at kroppen din blir mer vant til medikamentet, eller at du ganske enkelt nå vet hvordan kroppstemperaturen er for vanlige folk. Jeg ble varm med engang jeg begynte med Erfa, men sliter fortsatt med mange andre hyposymptomer.
Når det gjelder prøvene til din sønn, kan du se at FT4 har falt, det er derfor lurt å ta nye prøver om en måneds tid for å se om TSH stiger. Har han målt anti TPO?
Håper du får en fin dag ogsåvink11
Stoffskifteprøver av barn over 12 år regnes til voksne verdier.
Slike prøver er jo øyeblikksprøver og kan være situasjonsbestemte.
Syns de prøvene er i grenseland jeg da. Særlig at både TSH og fT4 har gått ned.
Bør nok følge med på situasjonen og ta antistoffprøver også.
Så er det jo viktig med prøver av D-vitamin, Selen, Feritin og Sink som du sikkert har sett her på Sonja.
Hei
Nå har jeg prøvd å gå på Erfa i 3 uker. Tatt 135 pr dag i ca en uke nå.
Synes formen er dårlig, nedstemt og sliten i muskler og sinn.
Jeg tok i dag 120 på morgen, og hadde veldig svette tokter på t- banen til jobb. Sitter på jobb og er helt fjern i hodet. Hukommelsen blir bare værre og værre. Tok 1/4 tablett kl. 13.30. Men føler meg bedre i form på ettermiddagen enn morgenen. Lurer på om jeg får nok T4 . Virker som jeg har blitt så tung i kroppen etter at jeg sluttet med litt Levaxin. Dette er ikke enkelt.
Håret mitt er helt livløst og tørt. Synes jeg har noen symtomer på lavt stoffskifte og noen på høyt. Vet ikke om jeg tar for lite eller mye.
Er det normalt med så mye svette tokter når jeg nå etter 1-2 uker har brukt denne dosen og kuttet Levaxinen vink11???
Kanskje du er av dem som trenger å dele opp dosen flere ganger i løpet av dagen for ikke å få en fysisk reaksjon på mengden t3 du får direkte gjennom erfa? Det er flere her som deler dosen med 3-4 timers intervaller og siste dose i 2-3 tiden på dagen (mener jeg å huske).
Husk at t4 ikke gjør noe selv, det er først når den dannes om til t3 at den regnes som aktiv i kroppen. Så det er viktig å ha en greit lager av t4, men ikke SÅ viktig for deg på erfa, som for de på levaxin - siden du får t3 direkte fra tabletten i tillegg til det kroppen din danner fra t4. Med det mener jeg at du kan tåle at bt4-lagrene ikke er optimale i en periode til du får fotfeste igjen.