Hej Karatekid vink11
Jeg svarer her på det spørgsmål du har stillet i
CT3M-tråden, for ikke at afspore den. Håber det er i orden med dig.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Imidlertid er det en ting jeg lurer veldig på etter å ha lest den. Er det fornuftig å bruke nattmedisinering når man har påvist forholdsvis høye verdier av kortisol i døgnurin? Vil det å ta medisin på natta (f.eks kl 3), øke produksjonen av kortisol ytterligere og dermed øke de uheldige virkningene av for mye kortisol/stresshormoner i kroppen? Fint om noen av dere som har satt dere inn i denne metoden har mulighet til å svare meg på det. hjerte1 hjerte1 hjerte1
Hej Karatekid hjerte1
Altså... du har forhøjet cortisol
i døgnurin. Det betyder, at det er ikke til at vide
på hvilket tidspunkt i døgnet, at du danner mest og mindst cortisol. Derfor kan man ikke på forhånd vurdere din cortisol i forhold til binyrerne, alene på baggrund af resultater af døgnurinprøven.
Desuden er der vist nok lidt rod med definition af binyresvækkelse. Det er ikke altid, at svækkede binyrer er det samme som at binyrene udsondrer generelt for lidt cortisol. Binyresvækkelse kan lige så vel være, at binyrerne udsondrer for lidt cortisol, når kroppen har brug for mest, eller for meget cortisol, når kroppen skal bruge mindst. Det kan man kun vurdere ved spytprøve udtaget 4 gange i døgnet, eller ved at vurdere energigraden i løbet af dagen: Hvordan er din energi i løbet af dagen? Er du mest frisk om morgenen, eller først sen aften? Trænger du til at sove lidt midt på dagen, eller får du bare anfald af træthed i løbet af dagen? Eller er du mindst energisk om morgenen og hvornår på dagen tænker du bedst? Sover du dybt og uafbrudt om natten, eller vågner du en eller et par gange mellem 01-04 ? Svar på disse spørgsmål kan give dig en fornemmelse af, hvornår dine binyrer udsondrer mest eller mindst cortisol.
Der er heller ikke en rigtig forbindelse mellem indtag af Thyroid og efterfølgende udsondring af cortisol, dvs. at Thyroid får altså ikke binyrerne til at udsondre mere cortisol på kommando. Det er lige omvendt: hormonerne i Thyroid "forbruger" cortisol når de skal ind i kroppens celler. Det betyder, at når der er for lidt cortisol når thyreoidea-hormoner skal ind i cellerne - kommer de ikke i cellerne, og når man behandler med doser af Thyroid, der er for høje
i forhold til binyrernes aktuelle cortisol-kapacitet - crasher binyrerne. Så i forhold til lige netop Thyroid, er du bedst tjent med at have lidt for meget cortisol, end lidt for lidt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Hei, og takk for svar. :p Jeg har inntil videre kuttet ut nattdosering igjen, deler Erfa dosen min i to, en når jeg står opp og en på ettermiddagen. Ellers så får jeg prøve hva jeg kan for å få ned stresset. Skal ta ny døgnurinprøve før neste konsultasjon på Heggeli, for å se hva som skjer med kortisolnivået. vink11
Det universelle ved natmedicinering, i forhold til binyrerne er, at thyreoidea-hormoner følger deres egen døgnrytme, startende med TSH kl. ca. 02-03 nat, efterfølgende af T4 ca. ½ time efter og T3 omtrent 1-1½ time efter. Alt dette betyder, at når man får sin Thyroid (alt på en gang) ved sengetid, har det en indirekte
regulerende effekt på binyrerne, så efterhånden som natmedicinering fortsætter,
tilpasser binyrerne sin udsondring af bl.a. cortisol
til sin oprindelige "sunde" døgnrytme, så behovet for cortisol til at føre thyreoideahormoner ind i cellerne, bliver opfyldt i stigende grad. Og når binyrerne begynder "kun" at udsondre lige netop den mængde cortisol som kroppen har brug for i løbet af døgnet, kan det meget vel ske, at den samlede mængde af cortisol kan blive mindre, end før, da de var "svækkede".
Det er netop ved svækkede ("uregelmæssige") binyrer, at natmedicinering bliver "binyre-genopbyggende" ved at trække binyrerne op af dvale, ikke nødvendigvis for at få dem til at udsondre mere cortisol, men til at udsondre cortisol
på de rigtige tidspunkter til at
samspillet med andre hormoner, herunder thyreoideahormoner netop bliver bedst. Jeg har kendt mange biokemisk stressede hypothyroide, som blev langt mindre stressede af at omlægge deres medicin til natten. Hvorimod dagmedicinen kan piske binyrerne til at udsondre mere cortisol end binyrene har kapacitet til, på netop det pågældende tidspunkt.
Tingene er altså ikke så lineære når det kommer til hormoner og det som man bør huske til enhver tid er, at kroppens sunde/normale depot- og vævopbyggende hormonaktiviteter - følger døgnrytmer, som alle topper om natten, hvorfor det også er om natten at de fleste hormoner dannes og virker. Også de hormoner der kommer ind i kroppen som tabletter, er mest aktive (til nytte) om natten.
Håber du finder det som er bedst for dig. God Påske-Søndag. hjerte1