Anti-Tpo - hvad betyder det
Min læge har anbefalet mig at øge dosis fra 0,50 mikrogram Eltroxin (Levaxin?) til 100 mikrogram - jeg sagde til ham at jeg synes at det lød til at være en stor forøgelse, om det ikke var bedre at tage 0,75 i nogle uger (det synes jeg at jeg har læst herinde), men han sagde at det kun var et problem hvis man var hjertepatient.
Er der nogen der har nogle gode råd? Jeg har taget 0,50 mikrogram i 3 uger nu og tog 0,75 første gang igår...
Jeg har fået svaret på min Anti-TPO og den var på 80 hvilket lægen sagde var for højt. I 2003 var den 142, hvad betyder denne Anti-Tpo egentlig for ens velbefindende?
Får man det dårligere jo højere tallet er eller? Betyder et lavt tal, at ens stofskifteproblemer ikke "skal tages så alvorligt"? Er der nogen der ved noget om det?
Mvh. Gitte
P.S.: Jeg ved godt overordnet set at Anti-Tpo betyder at man danner antistoffer mod ens egne celler, det er mere konsekvenserne af en forhøjet Anti-Tpo jeg er i tvivl om.
Sv: Anti-Tpo - hvad betyder det
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gitteh
Min læge har anbefalet mig at øge dosis fra 0,50 mikrogram Eltroxin (Levaxin?) til 100 mikrogram - jeg sagde til ham at jeg synes at det lød til at være en stor forøgelse, om det ikke var bedre at tage 0,75 i nogle uger (det synes jeg at jeg har læst herinde), men han sagde at det kun var et problem hvis man var hjertepatient.
Er der nogen der har nogle gode råd? Jeg har taget 0,50 mikrogram i 3 uger nu og tog 0,75 første gang igår...
Generelt har han rett. Men de fleste tåler dårlig en så stor økning, rett og slett fordi kroppen blir kjørt for hardt for fort.
Siden du bare har brukt det i tre uker er det i hvert fall for fort, og jeg synes du gjør klokt i å øke bare til 75. Og så holder du den dosen i minst 6 uker før du øker igjen.
Det som ofte skjer hvis man øker for fort er at enkelte symptomer øker/kommer tilbake, og da tar det enda lenger tid å bli bedre selv om du senker dosen en stund.
Hør på deg selv - det er bedre å øke sakte enn å være utålmodig og øke fort for så å bli enda sykere. Da er du også helt sikker på at du ikke tar noen sjanser.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gitteh
Jeg har fået svaret på min Anti-TPO og den var på 80 hvilket lægen sagde var for højt. I 2003 var den 142, hvad betyder denne Anti-Tpo egentlig for ens velbefindende?
Får man det dårligere jo højere tallet er eller? Betyder et lavt tal, at ens stofskifteproblemer ikke "skal tages så alvorligt"? Er der nogen der ved noget om det?
Mvh. Gitte
P.S.: Jeg ved godt overordnet set at Anti-Tpo betyder at man danner antistoffer mod ens egne celler, det er mere konsekvenserne af en forhøjet Anti-Tpo jeg er i tvivl om.
Konsekvensene av anti-tpo er at din skjoldbruskkjertel lider en sakte og stille død.
Det er kroppens immunsystem som går til angrep på seg selv, i dette tilfelle kjertelen.
Så vil kjertelen kjempe imot, prøve å gjøre jobben sin, sliter seg ut og virker dårligere etterhvert som årene går. For noen tar det bare et par år før kjertelen gir opp, for andre kan det ta mange år med svingende form. Enkelte kan også få struma, forstørret kjertel, fordi den øker sitt eget volum i forsøket på å øke produksjonen av tyroxin.
I teorien skal høy anti-tpo ikke påvirke formen, men mange forteller at den gjør det: høy anti-tpo = dårlig form.
Nora vet en del om det å prøve å senke anti-tpo ved hjelp av selen, men det vil jeg ikke mene så mye om siden selen er så giftig.
Jeg antar en normal dose tilskudd på 100mcg ikke gjør noen skade, men mange bruker 200mcg. Jeg antar det ville være lurt med en blodprøve for å se hvor mye man har først. Eller? Nora?