Sv: Noen som kan hjelpe meg med prøvesvar ?
Vallergan er også noe du kan prøve for søvnproblemer. Det er egentlig et gammeldags antihistamin, altså allergitabletter. Men du blir søvnig av den. Du kan ta 1-3 stk ett par timer før du legger deg. De reddet meg nå i den perioden da binyrene slarket som verst og jeg ikke klarte å sove. De er ikke avhengihetsskapende som tradisjonell sovemedisin.
Melatonin er jo en naturlig del av kroppen vår. Det kan du også bruke uten fare for avhengighet! Og stå gjerne på den lenge, lenge. Det kan ta tid før du opplever at den virker, vær tolmodig! Du kan også forsøke lysterapi, lampe koster ca 2 000 kr, du må ha minst 10 000 lux. Og du må sitte ved lampen en fast tid hver dag for å jobbe med de circadiske rytmene. Les mer på Wikipedia eller her på forumet om dette.
Det er helt forferdelig å ikke få sove nok. Jeg har slitt med dette i over tretti år. Og du blir helt frynsete av det. Så da kan det være vanskelig å vite om du har psykiske problemer, eller om det er frarøvelsen av søvn som gjør at nervene føles helt frynsete ut. Da blir i allefall jeg en sur, tverr, ukonsentrert person med kort lunte. Og humoren er på null. Og ingenting virker som om det pirrer noen lystsentre i det hele tatt, verken å gå på kino eller treffe koselige venner. Lykke til, da!
Hei! Eg har ikkje lese heile tråden (orka ikkje nå dessverre pga denne dumme sjukdomen...).
Men under skal eg forsøke å lime inn eit svar ein eller annan endo har skrivi på eit anna forum/nettstad. Synest dette var eit imponerande svar, og kanskje noko å syne fastlegen?
Spesialist på endokrinologi Pål T. Holm:
Stort mørketall blant menn
Fastleger kan mistolke symptomene hos menn som har lavt stoffskifte, fordi menn forklarer sykdomsbildet på en annen måte enn kvinner. Det er uansett ingen grunn til ikke å ta en stoffskifteprøve. Rundt én prosent av den mannlige befolkningen har denne sykdommen, men mørketallene kan være langt større, sier seksjonsoverlege og endokrinolog Pål T. Holm ved hormonlaboratoriet på Haukeland sykehus i Bergen.
Kvinner har en lavere terskel for å få diagnosen «deppa/utbrent» enn menn. Kvinner tør å oppsøke lege, gråte og betro seg til legen. Menn vegrer seg derimot ofte mot å komme med gråten i halsen til legen. Det er nemlig symptomer som depresjon og utmattelse som svært ofte er de første tegnene på lavt stoffskifte. «Lykkepiller» kan derfor bli en forenklet – og ikke minst riv ruskende gal behandling. En såkalt 40-års-krise hos menn kan skyldes en underliggende hypotyreose.
Forekomsten øker med alderen. En del menn føler det som et nederlag å bli stemplet som «deprimert». De sliter heller alene enn å oppsøke lege. Dermed kan man anta at «kvinnesykdommen» lavt stoffskifte er en underdiagnostisert lidelse blant menn, siden symptomene er svært like. Spesielt hvis en mann tidligere har brukt antidepressive medikamenter, er det lett å tro at det er en depresjon, siden symptomene likner. Ubehandlet kan sykdommen i ytterste konsekvens føre til apati, og dermed blir det enda vanskeligere å stille riktig diagnose. En stoffskifteprøve bør være vanlig å ta av alle som har symptomer på depresjon og utmattelse, sier Pål T. Holm.
Sett ut fra forbruket av antidepressiva tror jeg at noen leger kan være for kjappe til å foreskrive «lykkepiller» uten å ha undersøkt muligheten for at pasienten kan ha lavt stoffskifte. Uendelig mange fysiske symptomer er knyttet til denne sykdommen, og det skal tas hensyn til i en utredning.
Ikke alt sees i reagensrøret.
Uten at Pål T. Holm vil kommentere Erlends historie, vedgår han at hans historie neppe er enestående. Tar man en stoffskifteprøve og denne viser verdier som ligger innenfor det såkalte «referanseområdet», er det ikke ensbetydende med at pasienten ikke har en hypofunksjon i skjoldbruskkjertelen. Man kan ligge i nedre del av referanseområdet og ha klare symptomer på lavt stoffskifte. Det er mye man ikke kan se i et reagensrør, innrømmer seksjonsoverlegen.
Det er like viktig å høre på det pasienten legger fram av symptomer, som å ta en stoffskifteprøve. Disse kan være både diffuse og sammensatte, og lidelsen utvikler seg ofte over lengre tid. Dette kan gi legen et feilaktig inntrykk av at pasienten har vært deprimert lenge. Ved utredning av lavt stoffskifte må man også se om det er noen i familien som har samme lidelse. Hvis blodprøven viser en lett forhøyet TSH (thyroideastimulerende hormon) og symptomene på lavt stoffskifte er til stede, kan legen i en tidsbegrenset periode la pasienten få tyroksin før han/hun foreskriver antidepressiva.
Vegrer seg
Mange lesere som har henvendt seg til Mat & Helse, har fortalt om leger som nekter å ta både stoffskifteprøver og ikke minst prøve tyroksin, fordi det heter seg at pasienten da risikerer å ødelegge skjoldbruskkjertelen. Det er feil, hevder seksjonsoverlegen.
Man kan ikke stoppe kjertelens egenproduksjon, men man skal selvsagt være forsiktig. For å bedømme effekten av tyroksin må dosen være såpass høy at TSH ligger i nedre del av referanseområdet. Behandlingen bør vare i en periode på seks måneder med gradvis opptrapping. Etter fire uker skal man ta en blodprøve og eventuelt justere dosen. Dette kan variere fra person til person. En kraftig person trenger mer tyroksin enn en spedbygd. Forsøksvis kan man også slutte å ta tablettene etter tre måneder for å se om man da blir dårligere. Ved overdosering vil pasienten få symptomer som uro, nervøsitet, diaré, hjertebank og skjelving i hendene. Det betyr nødvendigvis ikke at det er feil medisin, men at man kan redusere dosen. Det trengs ingen spesialistutdanning i indremedisin for å igangsette behandling med stoffskiftehormon, men har man startet behandling eller justert en pågående behandling, skal man vente i minst fire uker før man tar en ny stoffskifteprøve. Det er dessverre en vanlig feil at man sjekker doseringen for tidlig. Da kan behandlingen i verste fall bli avbrutt uten at det er grunn til det, forklarer Pål T. Holm, som mener at pasienter som ikke blir «hørt» når de går til legen, bør bytte lege.
En fastlege skal ha tillitt til sin pasient og omvendt. Det er jo nettopp hensikten med fastlegeordningen, presiserer seksjonsoverlegen.
Lykkehormon?
De fleste med lavt stoffskifte som starter tyroksinbehandling på laveste dosering, opplever både fysisk og psykisk bedring i løpet av den første måneden. Følelsen av psykisk utmattelse og avmakt avtar ofte etter få uker, pasienter melder om økt energi og utholdenhet. Spørsmålet om tyroksin kan likne et «lykkehormon», ligger på tungen. Kan man komme over en depresjon ved å ta et stoffskiftehormon framfor antidepressiva?
En slik behandling kan forsvares dersom man ikke overdriver. Jeg kan ikke se noen betenkeligheter med å prøve tyroksin så framt det ikke foreligger klare indikasjoner på at pasienten lider av en alvorlig depresjon.
Det finnes en gruppe psykiatere og leger ved sykehuset i Førde som undersøker effekten av lavdose tyroksin ved lett depresjon/melankoli der psykiatri og alvorlig depresjon er utelukket.
Panikkangst og høyt stoffskifte (hyperthyriose) er helt klart en differensialdiagnose. Ved angstsymptomer bør også stoffskiftet undersøkes grundig. Dette kan behandles med medikamenter som NeoMercanzole og radioaktivt jod for å «slå ned» overproduksjon av tyroksin i skjoldbruskkjertelen. Med andre ord motsatt behandling enn med tyroksin som øker stoffskiftet, forklarer seksjonsoverlegen.
Som spesialist i endokrinologi får jeg ofte pasienter som allmennlegene har gitt opp, og som trenger en grundig utredning. Flere av disse har slitt med angst eller depresjon i tillegg til en rekke fysiske plager. Når man starter behandling med medikamenter for lavt eller høyt stoffskifte, ser jeg at symptomene bedres. Det gir en pekepinn på at problemer med skjoldbruskkjertelen har mer utbredt forbindelse med problemer som angst og depresjon enn man skulle tro, avslutter Pål T. Holm.
Struma
Av om lag de 55.000 som årlig fødes i Norge, blir ca. 15 født med struma (forstørret skjoldkjertel). Ubehandlet fører sykdommen til psykisk utviklingshemming. I 1979 startet man å ta blodprøver av alle fire dager gamle barn for å se etter sykdommen. Tyroksin er viktig for at hjernen skal utvikle seg normalt i løpet av de tre første leveårene, og er dessuten viktig for veksten.
Hypotese i allmenpraksis
Lavt stoffskifte er en av de hyppigste årsakene til tretthet og depressive symptomer i norsk allmennpraksis. Blodanalyser av stoffskiftet bør derfor gjøres ved symptomer av en viss varighet uten at pasienten skal behøve å trygle legen om dette.
Lavt stoffskifte er vanligst hos kvinner, men historien om Erlend er en påminnelse om at sykdommen også forekommer hos menn. Ved vurdering av stoffskiftet er det to viktige faktorer: Blodprøver og pasientens symptomer. Vi glemmer ofte at cellenes følsomhet for tyroksin er forskjellig, slik at to pasienter med samme blodverdier kan reagere ulikt. Blodverdiene er normalt mellom 9-22 nmol/l, dvs. at en person kan ha dobbelt så stor konsentrasjon av tyroksin i blodet som en annen. Likevel er begge innen normalområdet.
Hvis en pasient har klassiske symptomer på lavt stoffskifte og blodverdier i nedre normalområde, kan man vurdere å gi et lite tilskudd av tyroksin. Ved senere dosering av medisiner skal man også ta hensyn til pasientens symptomer. Enkelte vil føle seg vel med blodverdier av tyroksin på for eksempel 20 nmol/l, mens andre vil være plaget med høy puls og hetebølger på dette nivået. På samme måte vil noen kunne fungere utmerket når blodverdiene er 10 nmol/l, mens andre igjen føler seg frosne, energifattige og deprimerte.
Er henta frå http://www.sommerfugl.net/ ei side som ser ut til å ligge brakk.
Masse lykke til med legetimar i framtida.
S Anti TPO 65 ( grensa er på 60 ) Hva betyr egentlig dette ? Legen var litt opphengt
Jeg har fått resept på stoffskkiftemedisin
25 mg av ett eller annet.
Er egentlig så trøtt og ør og sliten at jeg ikke orker bry meg så mye, få bare håpe dette hjelper
Anti-TPO er ikke noen god test.......
i den forstand at den ikke er nøyaktig nok og vil også gi falsk forhøyet prøvesvar i 10% av tilfellene. Med det menes at 10% av de som får positive måleresultater aldri utvikler kjertelbetennelse.
Man har likevel satt noen grenser - feks de so har mindre enn 60 regner man er frikjent for kjertelbetennelse. Så er det mange som regner sonen mellom 60 og 100 som en gråsone hvor det er usikkert om man har kjertelbetennelse.
De som er over 100 regnes som sikkre.
I de tilfeller hvor man ikke er sikker, kan man bli det ved å utføre en FNB (FinNålsBiopsi) - en liten kjertelbit som mikroskoperes så man kan se om det foregår celledestruksjon i kjertelen.
Ditt problem er etter det jeg kan forstå ikke i kjertelen, så prøven har mindre betydning for din situasjon akkurat nå.
Du har sikkert fått 25µG Levaxin - altså syntetisk T4.
Disse oppnår ikke full virkning i kroppen før etter 4-6 uker, men man kjenner nok effekten før det er gått en uke.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Delisa
.. eit svar ein eller annan endo har skrivi på eit anna forum/nettstad. Synest dette var eit imponerande svar, og kanskje noko å syne fastlegen?
Ja, det var ganske så bra til endokrinolog å være :)
Jeg leita litt og fant "originalinnpakningen" - med tanke på utskrift til til egen lege:
http://www.matoghelse.no/helse/2005/...sykdommer.aspx
xx4
Hvordan ser disse prøvesvarene ut ?
S-FT4 ( 9.0 - 20.0 ) 15.4
S-FT3 ( 3.5 - 6.5 ) 5.1
S - TSH ( 0.30 - 4.50 ) 0.43
Jeg bruker 25 mg levaxin annenhver dag + 50 mg brukt det siden mars 2010
Jeg har veldig hjertebank og våkner av dette om natten
Sv: Hvordan ser disse prøvesvarene ut ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
viravira
S-FT4 ( 9.0 - 20.0 ) 15.4
S-FT3 ( 3.5 - 6.5 ) 5.1
S - TSH ( 0.30 - 4.50 ) 0.43
Jeg bruker 25 mg levaxin annenhver dag + 50 mg brukt det siden mars 2010
Jeg har veldig hjertebank og våkner av dette om natten
For nærværende ser tallene ganske ok ud, men du spørger sikkert ikke uden grund. Hvordan har du det ellers, alment? Og hvordan er mønsteret for din hjertebank? Hele dagen eller kun om natten? Har du fået målt kalium før?
Sv: Hvordan ser disse prøvesvarene ut ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
For nærværende ser tallene ganske ok ud, men du spørger sikkert ikke uden grund. Hvordan har du det ellers, alment? Og hvordan er mønsteret for din hjertebank? Hele dagen eller kun om natten? Har du fået målt kalium før?
Målte kalium for noen dag er siden
3.8 var det ( 3,6 - 5,0 )
Mest hjertebank om natten og om morgenen før jeg står opp