I "før-klimakteriet", som er de siste årene før mens holder opp, kan utskillelsen av både østrogen og progesteron være ujevn, og verdiene kan svinge både over og under normalen.
Printable View
I "før-klimakteriet", som er de siste årene før mens holder opp, kan utskillelsen av både østrogen og progesteron være ujevn, og verdiene kan svinge både over og under normalen.
Vet ikke helt hva jeg hadde håpet å få ut av oppfølgingstimen med endokrinologen, men uansett kom det bare en postiv ting ut av det - jeg skal ta synachten-test.
Hadde tydeligvis "lest seg opp på Erfa Thyroid" og var så opphengt på at dette måtte jeg ikke bruke!:shock: Dessuten var det helt tydelig at jeg var skikkelig overdosert!!! Hadde jeg ikke hjertebank og ubehag? Ubehag ja, hjertebank nei.. "Hvilepulsen" ved kontorpulten en stresset mandag morgen etter to kopper kaffe er fortsatt ikke over 60.. Vel - uansett var jeg overdosert - ikke rart jeg var i dårlig form med de verdiene! TSH på 0,01!!!:eek: Prøvde å forklare at akkurat TSH ble slik med denne medisinen, men nei - jeg var overdosert! Jeg må starte nedtrapping umiddelbart! Jada.. På spørsmål om han trodde jeg var overdosert basert på de andre verdiene; FT4=12 (12-22) og FT3=5,0 (3,1-6,8), var svaret som vanlig at alle hadde "sitt normalområde" og mitt var sannsynligvis i den lavere enden. Også når jeg er skikkelig overdosert? Nå hadde jeg begynt å irritere noe aldeles forferdelig for herfra var samtalen anstrengt..
Fikk utskrift av blodprøvene som var blitt tatt, bl.a.:
ACTH: 13,3 (2,0 - 11,6)
Kortison: 396 (250-750)
Aldosteron i serum: Ikke målbar (69-800)
Reninakt.: 0,4 (0,2 - 29,0)
Det ble i tillegg målt ortostatisk blodtrykk og det var ikke problemet hos meg.
Har også målt aldosteron i døgnurin og denne var heller ikke målbar.
På spørsmål om man ikke skal ha aldosteron fikk jeg bare villedende svar om at elektrolyttene og blodtrykket var helt fint og at alt derfor var i skjønneste orden. Spurte hva som ville skje om jeg tok Florinef og fikk beskjed om at da kom jeg til å få uheldig høyt blodtrykk og mye (mer enn jeg allerede hadde) vann i kroppen og at det måtte jeg ikke finne på..
Spurte også om ev. enzymdefekt, men den var da enten medfødt eller ikke, og da ville det bli oppdaget mens jeg var relativt nyfødt.. Dette hadde jeg vel lest om et sted ja.. Hadde nok ikke helt styr på dette med enzymdefekter tror jeg da han virket å være låst på 21-hydroksylase, som det sanns. ikke er om det er noe, og ingenting om enzymkomplekset som katalyserer tre reaksjoner fra deoksykortikosteron til aldosteron. Denne typen defekt vil gi lav aldosteron, muligens økt renin, og det kan påvises økt 11-deoksykortisol og kortikosteron i serum. Muligens også 18-OH kortikosteron..?
Diagnose; stress/utbrenthet/ME..? "Har du lest symptomlista på utbrenthet?" Svar: Ja - det har jeg, men i likhet med andre symptomlister som også passer har jeg ikke låst meg på at det er enten det ene eller det andre og det tenker jeg er en sunn innstilling til å finne ut hva det er som faktisk er galt.. Det vil være feil å tenke utbrenthet hvis det er andre ting og?
Får synachten-test og endo. vil gjerne vite svar på kortisol i døgnurin når denne foreligger, så det virker som blånekter binyrediagnose, men er usikker likevel..?!
Herregud så lei jeg er dette nå..:sad:
Synachten-test påviser Addison's eller Cushing's. Alle andre grader af udsving i binyrefunktionen påviser den ikke, fordi iflg. vores skandinaviske skolemedicin findes der ikke andre binyresygdomme end de to. Du har ikke Addison's og du har ikke Cushing's. Det ligger fast, så hvad skal du bruge denne ACTH-test til, i det hele taget? Andet end at lægerne vil (mis)bruge resultatet til, med fornyet styrke at afvise mistanke om nogen form for binyreproblem hos dig.
Mummimamma tro2 Hvad har du håbet at opnå ved at gå i gang med denne udredning? Du må have efterhånden fundet ud af, at den skolemedicinske lægehjælp vil føre dig direkte ind i offentlig forsørgelse på livstid, så hvorfor overhovedet tage denne risiko? Det er jo, og forbliver en kendsgerning, at skandinaviske endokrinologer er ikke i stand til at vurdere og behandle "multi-endocrine" sygdomme. Med denne endokrinolog du har været hos nu, kan man lige så godt lægge sig ned og dø (billedligt talt). :sad:
Takk for svar Anisa!:) Jeg er visst ikke så god på det faktiske innholdet/utbyttet av en synachtentest ser jeg..:oops:
Grunnen til at jeg følger opp dette med endokrinologen er at fastlegen er ved å gå i vranglås over alternative legers oppfatning og behandling, og det er jo fastlegen som sykemelder meg og som jeg også må gå til ved behov for AAP regner jeg med..
Du har nok rett i at synachtentesten sikkert vil vise at "alt er helt normalt".. desp1
Kortisol i døgnurin(april 2013, i 100% jobb siden årsskiftet): 90 (Ref. voksne 45 - 272 nmol/24 timer)
Morgen-kortisol i blod (april 2013, i 100% jobb siden årsskiftet ): 396 (250-750)
Kortisol i døgnurin (div. fra mai - nov. 2012): ..? Finne når jeg kommer hjem..
Morgen-kortisol i blod (mars 2012, 100% sykemeldt i 2mnd): ..? Finne når jeg kommer hjem..
Kortisol i spyttprøver(mars 2012, 100% sykemeldt i 2mnd): Morgen 4,4 og kveld 0,8 (Ref. morgen: 07 – 09: 3,5 - 27,0 nmol/l, kveld: kl. 21– 23: < 6,0 nmol/l)
Har vel egentlig aldri hatt særlig høyt kortisol på den tiden jeg har målt jeg - enten jeg har vært maks stressa eller ikke stresset i det hele tatt :| Burde ikke en stresset person ha høyt?
Forøvrig interessant å lese om han doktorgradsstipendiat ved NTNU som forsker på kortisolets stressende rolle xx9
[QUOTE=Mumimamma;137461]Takk for svar Anisa!:) Jeg er visst ikke så god på det faktiske innholdet/utbyttet av en synachtentest ser jeg..:oops:
Grunnen til at jeg følger opp dette med endokrinologen er at fastlegen er ved å gå i vranglås over alternative legers oppfatning og behandling, og det er jo fastlegen som sykemelder meg og som jeg også må gå til ved behov for AAP regner jeg med..
Vil bare nevne at et privat lege kan også skrive ut en legedokumentasjon i forhold til AAP, det er ihvertfall min erfaring. Verdt å sjekke opp så du kan slippe press fra evt dømmende fastlege. Lykke til!
Takk for svar - det var godt å høre!xx9 DS?
Ja. Gått fint ihvertfall ved oppfølging av AAP. Var på det når jeg begynte hos han. For meg var det veldig godt å forholde seg til en kompetent og lydhør person istedet for å bruke masse tid og energi på leger/spesialister som rett og slett ikke har nok/riktig kompetanse og heller er lite interessert i å høre hva du har å si. Masse lykke til!
Jeg var hos en spesialist som behandlet meg som om jeg var en narkoman som burde komme på avvenning. Så det er ikke enkelt å finne leger det går an å snakke med. Av og til skulle jeg ønske det var som i Tyskland, hvor legene respekterer hverandres forskjellige områder og innfallsvinkler. I Norge er det så mange fordommer og hånlige kommentarer om du bruker en behandling de ikke er kjent med. En gynekolog ble nesten sint da jeg nevnte at jeg brukte bioidentisk østrogen, og ikke den jeg hadde fått derfra mange år tidligere
Takk for svar alle sammen!hjerte1 Jeg er litt treg å svare for tiden pga. all energi som kreves for å holde hodet over vann fra dag til dag..
Ferdig med Synachtentest - merkelig opplevelse..! Ca. ett halvt minutt etter satt syntetisk ACTH fikk jeg ekstreme brekningsfornemmelser, dog uten å kaste opp. Ble sittende med plastposen fra søppelbøtta i fanget.. Ble sakte men sikkert bedre, men fortsatt kvalm da timen var omme og langt utover dagen. Annen "artig" effekt var at måneder med uteblitt mens kom tilbake med renter dagen etter. Mengder! Og skikkelig vondt i magen! Flere som har opplevd noe liknende..? Hva kan dette ev. komme av? Vanlig "bivirkning"?
Går nå og venter på resultatet, selv om jeg er forberedt på "helt normalt"-nyheter..
Ellers så plages jeg med vanvittige smerter i korsrygg/bekken og til å bli sprø av smerter nedover beina.. Dårlig nattesøvn og skikkelig surpotte pga. vondt..:oops::sad:
(32 arbeidsdager igjen til sykepengerettigheter..:| Hvis ikke nødslaktebilen kommer før den tid da..:wink:)
Det er noen desperate dager for å nå frem til ferien.. Den ønskede ferieuka i juni måtte utgå pga. veldig mye jobb som må fullføres før ferien - ja det er nesten som om ferien burde vært avlyst..:|
Venter fortsatt på prøvesvar fra synachtentest uten de helt store forhåpninger. Fastlegens siste innspill da jeg var der var "Det er ikke alt vi greier å finne ut av heller.." Med andre ord har de gitt opp!? Endokrinologen har i sitt forrige skriv skrevet at jeg og fastlegen må samarbeide om å trappe ned stoffskiftemedisinen da jeg har alt for høyt stoffskifte! (TSH=0,01, FT4=13 og FT3=5,8) Kun basert på TSH selvfølgelig.. Tenkte jeg skulle ta med utskrift av svar som Siven fikk fra Aker (https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9186) vedrørende dette, så de kan lese det fra "en av sine egne"! Fastlegen nevnte nedtrapping og føyde på - "..ja, hvis du vil da.." Sa at det var uaktuelt på denne side av manglende sykepengerettigheter i forhold til forverring av allerede ille situasjon og "Det hadde han stor forståelse for". Fikk tatt D-vitamin-prøver, men disse tar visst lang tid å få svar på ser det ut til..?
Fortsetter oppfølging på Heggeli etter ferien. Ellers så har jeg hivd meg på et 30 dagers uttesting av Paleokosthold (steinalderkosthold/lavkarbo helt fri for korn,etc.). Har lest Pål Jåbekks blogg og siden bok om dette og tenkte at Hva har jeg å tape egentlig..? Steinalderkosthold var en av tingene jeg ble anbefalt på Heggeli også uten at jeg den gang greide å gjennomføre det. Tenkte at nå kjører jeg på med dette først og ser om ting "går seg til litt", både formmessig og ev. effekt på de store hovne lymfeknutene sykehuset ikke finner svar på.. Heller kostomlegging enn tarmskylling for min del i hvertfall..
Det er dag 4 på paleokosthod i dag. Vondt i hodet og følelse av melkesyre i kroppen i går kveld og også i dag.. (Hadde forøvrig samme opplevelse da jeg prøvde å drikke et glass med utblandet natron en periode). Og så må jeg tisse hele tiden selv om jeg ikke drikker mer nå enn før.. Det skal visst være en "overgangsperiode", så jeg får prøve å holde ut..
Fortsettelse følger..:wink:
Går du "cold turky" over til steinalderkosthold så vil du nok oppleve en del ubehag på grunn av sterk karbohydratreduksjon. Jeg vil anbefale deg å passe på å spise nok, drikke nok, få i deg nok salt (ferdigmat og halvfabrikata gir mye salt som man "ikke merker") og spise en del mer frukt eller søtpoteter enn paleo/steinalder/primal blueprint anbefaler i overgangen fordi dette vil tilføre karbohydrater og redusere "avvenningsubehaget" samtidig som det er innenfor kostholdet og utgjør tregere karbohydrater enn de man får fra brød/ris/sukker...
Jeg brukte en måned på å slutte å savne brød... nå er brød og brødlukt likegyldig for meg. :)
Ja - og så er magnesiumtilskudd et tips mot melkesyrefølelsen. ... Kroppen din begynner nå en storstilt ombygging fra sukkerforbrenner til i større grad å også benytte fett og proteiner... og i denne ombyggingen øker magnesiumbehovet sterkt. Velg et tilskudd som ikke er magnesiumoksid og ta det om kvelden (virker ofte muskelavslappende og lett søvndyssende).
Takk for svar! Driver du med dette, el. har du prøvd?
Håper overgangsfasen ikke blir for hard.. Sliter med å utelukke alt av brødmat, men det skal gå. Utrolig etablert vane/uvane dette med brød.. Og det er forøvrig kjedelig å se hvor mye av vår hverdagsmat som inneholder korn i en el. annen variant.. Jeg har bestandig vært flink å drikke mye vann og kommer nok til å fortsette med det. Er veldig spent på det med saltet i og med at jeg ikke har målbar aldosteron verken i blod el. døgnurin, men håpet er at dette skal rette seg ut nå etterhvert. Tar en del kosttilskudd og vil nok fortsette med det og ei stund til, men må kanskje ta en blodprøvesjekk etterhvert dersom jeg blir å fortsette å spise denne maten over lengre tid. Det må jo gjøre noe slags utslag på de forskjellige verdiene i forhold til før. Kjekt at det er sommer i forhold til tilgang og kvalitet på grønnsaker og bær! Spiser noe mer frukt enn det som er anbefalt ja - det er nok frukt og bær som gjør dette mulig nå i starten for min del i hvertfall, så får jeg heller justere etterhvert:wink: Blir spennende å se hvordan dette blir!:D
Jeg spiser "sterkt inspirert av Primal Blueprint" - som er en variant av Paleo/Steinalderkosthold, men med noe mer vekt på fett (mettet, enumettet og passe mengder omega3 og omega6 i balansert ratio) enn paleo sånn som den er mest kjent. Jeg spiser altså mest kjøtt(herunder fugl, fisk, skalldyr, egg) og grønnsaker + nøtter og enkelte frø + frukt. Jeg unngår glutenholdig mel som pesten, holder melk redusert (men spiser smør og ost - PB sier "melkevarer etter toleranse"), spiser litt ris/potet (kanskje et-to måltider med hver i uka) og går ikke inn for å spise veldig mye bønner/erter/mais. PB er fokusert mot matkvalitet, så det blir mye fra gunnen av, inklusive kraft, av og til lever, russisk, villgjæret surkål, kombucha - og økologisk når jeg finner kvalitet og pris som jeg kan håndtere. Og så synder jeg med litt sjokolade og sukkerholdig (men glutenfritt!) bakverk.
Å komme hit fra "normalkostholdet" har jeg brukt 2,5 år på. Det skjedde ikke "over natta".
Når det gjelder brødmat så er det beste trekket vi har gjort å begynne å lage dobbel-tredobbel porsjon med middag. Jeg spiser vanligvis middagsrester på jobb (har micro der) til lunch. Ellers lærer man seg å se på mat på en annen måte. Frokost i farten kan f.eks godt være noen skiver ost, skinke, paprika og salatblader rullet sammen. Eller et annet tips er å koke 8-10 egg i slengen og spise kokt egg med kaviar til frokost når man har dårlig tid. Bruker kortere tid på det enn å skjære en skive. Videre er det lurt å ha en pakke nøtter i veska. Da har du noe næringsrikt, glutenfritt i nærheten alltid - også når fristelsen kommer. Videre må du lære å se på pålegg som "mat" ... "Er nøden stor så er en pakke fårepølse bedre for deg enn en skolebolle..." ... eller man kan også spise makrell i tomat rett fra boksen, alene. Det har jeg gjort mange ganger da vi ikke hadde passende middagsrester til lunch. :)
Jeg ser for meg å leve noenlunde sånn i overskuelig framtid. Dette gjør kroppen (og sinnet) mitt bedre enn noe annet kosthold jeg har forsøkt.
Jeg lever ikke direkte etter Paelo, men spiser svært lavkarbo (max 25 karbohydrater pr dag) og dermed glutenfritt.
Jeg lager knekkebrød og proteinbrød etter dr.Hexeberg sine oppskrifter (Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter) og bruker det til "underlag" for pålegg når jeg føler for og spise brødmat.
Kan varmt anbefale den nevnte oppskriftboken; den var til stor hjelp for meg da jeg skiftet kosthold for drøyt to år siden.
Brødene og knekkebrødene er kornfrie.
De lages av frø......
OK!:mrgreen: Trodde det var "kruskakli" i disse?
Hvilke nøtter og frø er det man anbefales å spise da..? Hasselnøtter, valnøtter, paranøtter, peanøtter, cashewnøtter, solsikkekjerner, gresskarkjerner...? :|
Å spise mat uten korn og sukker går i grunnen overraskende bra!:mrgreen:
Det er bare ett "problem" - jeg kjenner svært sjelden at jeg er sulten og "glemmer" å spise.. Kanskje spiser jeg også for lite karbohydrater..? Tror kanskje jeg må begynne å notere litt:oops:
Har lavere puls igjen nå og blodtrykksfall innimellom. Målte blodtrykket sittende under en dårlig periode i går og kunne lese av 105/53 og puls på 58.. Et par timer senere følte jeg meg atskillig bedre og da var det 127/64 og puls 62. Usikker på hva dette kommer av..
Hadde egentlig håpet at kostomleggingen påvirket muskelsmertene nedover beina, men det har ikke slått til foreløpig. Ser også ut til at jeg bruker en formue på kiropraktor, massasje og fysioterapi til ingen nytte..:sad:
Men snart er det ferie!!!!!!!!!!!xx6
Når man spiser lite karbohydrater får man ikke de blodsukkersvingningene som har ført til troen på at det å spise hver 3. time er saliggjørende. (Vis meg et jeger-sanker-folk som går og småspiser sånn... mat 2-3 ganger i døgnet er nok nærmere det vi er tilpasset enn denne småspisingen. Bedre for tennene er det også. ) Og... proteiner og kjøtt er ting vi trenger ... mens vi KAN overleve uten karbohydrater. Når det er sagt, så spis gjerne litt karbohydrater, men sørg for at det er trege karbohydrater som også inneholder andre næringsstoffer (altså: vitaminer, spormineraler etc, og ikke bare stivelse) og server dem med protein og fett.
God ferie!
Takk for svar! Problemet med å kutte ut alt korn og sukker, samt alle disse "supersunne" planteoljene, er at det går jo nesten ikke an å gå på besøk eller bli med på noe som inkluderer mat da ALT inneholder korn, sukker eller oljer og gjerne alt på en gang..:|
Ellers så virker det som om stoffskiftet er på tur ned.. Stadig mer sommerlige temperaturer i følge gradstokken, men jeg fryser stadig mer.. Håper dette skyldes overgangen fra karbohydratforbrenning til fettforbrenning..
Jupp. Kjenner til det der. Men... det går an å gå på besøk uten å spise eller å ta med eget, har jeg funnet ut. :)
Pass på nok
- salt (nok salt er viktig for blodtrykket og du ligger jo litt lavt der mener jeg, så ikke ha dårlig samvittighet for å salte etter smak, mer enn etter "anbefalingene" :p)
- vitaminer generelt og magnesium spesielt
- vann
- nok mettet fett, enten det kommer fra kokos eller dyr
i denne perioden... det hjelper på allmenntilstanden. Men det er trege systemer å endre. Ellers husker jeg ikke om du har forsøkt selen/jod? Sink er viktig for omdanning og d-vitamin for celleopptak, mener jeg å huske. Du hadde vel lavt d-vitaminnivå?
Gå på besøk uten å spise noe hadde vært fint, og jeg har prøvd, men det faller så godt som aldri i god jord.. Her på indre østlandet har jeg inntrykk av blir man da stemplet som "raring":?(xx1) Spesielt hos svigerfamilien som er godt over snittet interessert i å servere..
Drikker generelt mye vann og har bestandig spist mye salt, mer enn folk flest til min mors store fortvilelse.. Har i perioder kunnet gått og spist rent salt. Nå i etterpåklokskapens navn, har jeg funnet ut at det sanns. har sammenheng med mitt manglende aldosteron..
D-vitaminnivået er "friskmeldt" og tilskuddene satt på pause til høsten: 169 (39-193)!:cool:
Det er vel bare å smøre seg med tålmodighet ja, men liker ikke blodtrykksfallene og lurer fælt på hva det skyldes..
Trist det der. Verst i den noe eldre generasjonen virker det som. :( Blant vennene våre har det vært greit, heldigvis.
På an igjen med puls og blodtrykkstull..:sad: Etter å ha frøset som en gal i dager følte jeg meg særdeles merkelig og lettere svimmel i går da jeg reiste hjem fra jobb. Da jeg kom hjem kunne jeg måle en puls på 48 stående på kjøkkengulvet og blodtrykk 153/81.. I løpet av en times tid sank blodtrykket til mer normale 120-130/70 og pulsen steg til 55-58. Etter å ha sittet under teppet ei stund og frøset hadde blodtrykket falt til 102/56 med en puls på 52..:|
Virker som både stoffskiftet og binyrene sliter nå.. Trodde kanskje stoffskiftet skulle bli bedre av lavkarbo, men det virker å gå motsatt vei...:sad::sad::sad:
Skulle muligens ha tatt noen flere prøver og sett hva som skjer, men jeg regner ikke med å møte særlig forståelse hos legen..
Virker som om det kan være lys i enden av tunnellen - har de siste par-tre dagene hatt en veldig svingende energi fra bortimot helt flat (som mer eller mindre har definert standarden det siste halvåret hvor jeg kun har orket å få gjort det høyst nødvendige) til på ettermiddag/kveld å få et skikkelig oppsving som jeg ikke kunne huske sist jeg hadde :D Kanskje jeg rett og slett har hatt for lite tålmodighet med steinalderkosten og at det faktisk virker veldig bra på meg..?! Spent å se om dette fortsetter eller blir enda bedre..!?:D
Hvor lenge har du holdt på? Det tok nok meg minst 2-3 måneder før jeg hadde merkbar/tydelig effekt av kostendringen - og lengre å oppnå full virkning (hvordan vet man når man er optimal?). Og selvsagt ikke kostendring alene, men i sammenheng med behandling av stoffskiftet og med tillegg av vitaminer/mineraler og glutamin for tarmslimhinnene (jeg hadde nok opptaksproblemer, og ekstra behov da). Tror det er viktig å vite at "tilfriskning via kostomlegging" tar lang tid. Og du vil nok få nedturer, men iallfall etter min erfaring så får man ... et sterkere "underlag" - golv, om du vil - over tid. Så når man neste gang får en nedtur ned til golvet, så er det (golvet, ikke nedturen!) både sterkere og ikke så langt nede som før. :)
Jeg har nå ramlet tilbake til en del sjokolademisbruk igjen... :-/ Men jeg jobber med å komme tilbake til den smalere sti - har det MYE bedre der. Og f.eks all luft i magen og fordøyelsesbesvær er borte bare jeg - klarer å spise riktig (steinalderkost uten større mengder melk) og sove nok.
Tålmodighet har vel aldri vært min sterke side..:oops: Har holdt meg til steinalderkost i 3 1/2 uke nå med unntak av ei helg midt inni hvor jeg var i bryllup og "ramlet utpå"... Den utskeielsen kostet meg fem dager med magevondt..:?
Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet og glede meg over de små oppturene etter hvert som de kommer. Er flink å drikke mye vann, ta tilskudd og enzymer. Skal til DS i august for å sjekke status på stoffskifte og binyrer. Mulig stoffskiftet er noe lavt tilo tross for uendret dose da jeg er unormalt kald for årstiden (hender, føtter og nese..:roll:), omtrent som før oppstart med medisiner..
Isolert aldosteronmangel og aldosteronresistens
Bakgrunn
Sjeldne genetiske tilstander (syntesedefekter, perifer resistens med pseudohypoaldosteronisme).
Symptomer og funn
Polyhydramnion (for mye fostervann), nedsatt trivsel, dårlig vekst, periodevis feber, oftest salttap ev. salttapskrise og hyperkalemisk acidose.
Diagnostikk og utredning
Standardiserte målinger av aldosteron og plasma reninaktivitet (for eksempel målt liggende og etter 3 timer oppegående), elektrolytter i blod og urin, pH og blodtrykk er viktig differensialdiagnostisk. Ved aldosteronsyntesedefekt er aldosteron lav og renin høy, mens ved aldosteronresistens er både aldosteron og renin høy. For tolkning av prøver og diagnostikk, se spesiallitteratur.
Behandling
Ved isolert aldosteronsyntesedefekt gis store menger salt og fludrokortison. Pseudohypoaldosteronisme type I behandles med salttilskudd og ev. indometacin.
Ekvivalente doser av glukokortikoider
1 mg hydrokortison = 1,25 mg kortisonacetat = 0,2 mg prednisolon = 0,05 mg dexametason. 50 mg hydrokortison har mineralokortikoid effekt tilsvarende 0,1 mg fludrokortison.
Kilde: http://www.helsebiblioteket.no/retni...inyrebarksvikt
Be om å få tatt disse prøvene FØR du skal til legen i august
Takk for svar og litteratur! :)
"Ved aldosteronsyntesedefekt er aldosteron lav og renin høy, mens ved aldosteronresistens er både aldosteron og renin høy." Jeg har ikke målbar aldosteron og lav renin..:?
Det skal være tatt prøver for å avdekke ev. enzymdefekter og anti-stoffer i forbindelse med Synachten-testen som ble tatt av meg tidligere i år. Har sendt skriftlig forespørsel til sykehuset og venter på kopi av journal og prøveresultat. I svarbrev fra endokrinologen stod det at jeg hadde "normal binyrefunksjon og at det ikke var funnet noen enzymdefekter/antistoffer. God sommer!" :timeglas:
Har fått tilsendt blodprøveskjema fra Heggeli. Skal ta disse et par, tre uker før. (Manuelt utkrysset skjema frister til "et ekstra kryss el. to"..fanx:)
Læs om Renin-Aldosterone Paradox i denne artikel (skal scrolles et stykke ned i artiklen)... hjerte1
http://circ.ahajournals.org/content/.../F5.medium.gif
Source: http://circ.ahajournals.org/content/111/13/1574.full
Relateret:
• Postural Tachycardia Syndrome (1)
(POTS has been proposed as a mechanism for symptoms of the Chronic Fatigue Syndrome in a series of adult patients. POTS and CFS may share a common pathophysiology particularly in the young)
• The postural tachycardia syndrome (2)
Abstract: Postural tachycardia syndrome (POTS) is a disorder of unknown etiology, and patients with this condition exhibit orthostatic intolerance (OI) and excessive tachycardia. Excessive tachycardia with POTS has been defined as a rapid (within 10 minutes) increase in heart rate by more than 30 beats per minute or a heart rate that exceeds 120 beats per minute. Patients with POTS can experience difficulty with daily routines such as housework, shopping, eating, and attending work or school. The possibility exists that all forms of OI, including POTS, result from central hypovolemia even without tachycardia. The clinical findings of POTS are observed in an increasing number of patients who are usually female and aged 15 to 50 years. Adults with POTS do not have hypotension, whereas children may exhibit hypotension. Many patients with POTS are intolerant of exercise. "Idiopathic" POTS must be distinguished from other conditions that can reduce venous return to the heart and produce similar signs and symptoms such as dehydration, anemia, or hyperthyroidism. Therapies for POTS are directed at relieving the central hypovolemia or at compensating for the circulatory dysfunctions that may cause this disorder. Treatments have resulted in varying degrees of success and are often used in combination with each other.
• Postural Tachycardia Syndrome (3)
• Postural Tachycardia Syndrome (POTS)
kram3
Takk for linker - skal få lest i morgen! Jeg håper jeg en dag kan like mye om dette som deg! kram3
Er for øvrig spent å se hva paleo kosthold har gjort for stoffskifte/binyre-verdier nå over sommeren.. Ikke at jeg merker veldig mye av det foreløpig, men jeg får prøve med litt tålmodighet..
Foreløpig resultat av steinalderkosthold er noe uavklart - blødninger opptrer månedlig, men fortsatt i plagsomt store mengder, høyere hvilepuls (ca. 65) og lavere hvilepuls (110-120/68-76), dårlig matlyst og vekta raser nedover... Lurer veldig på om jeg lider av svimmelhetsanfall eller "panikk for svimmelhetsanfall"..vedikke1
Det med svimmelhet handler kanskje om altfor lave hormoner? Når aldosteron er så lav, hvordan er da natrium? Jeg var veldig svimmel da aldosteron var lav. Håper du får hjelp
Sommerferien over og forma på bånn..:sad: Har hatt en ganske fortvilet oppstart på jobb og vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre:| Tull med blødningsfrekvensen igjen - ca. 10 dager mellom.. Magen har stoppet opp - helt! Blodtrykk varierer veldig fra 90/58-143/89 og pulsen ligger etter 5min hvile mellom 44 og 60. Svimmel og kvalm..
Fikk etter hvert vite noen av de resultat som foreligger av blodprøver tatt denne uka etter møte med vanskelig sykepleier på sykehuset som tedde seg som om hun voktet svært sensitive statshemmeligheter(!) (blodprøvesvarene mine..) På forespørsel om det var "noe uvanlig" eller stjerner ved noen av verdiene, fikk jeg vite at TSH var "lav"(?) og FT4 var 11 (12-24). Går på 90mg Erfa og vet ikke om jeg skal gå opp såvidt i og med at jeg ikke vet hvordan ståa er med binyrene før slutten av neste uke..? Kortisol i døgnurin var 90 (45 - 272) i månedsskiftet april/mai og aldosteron var ikke målbar i verken blod el. døgnurin.. Har time hos DS uke 34.
Trodde forøvrig at stoffskiftet ville bli "naturlig" høyere på steinalderkost da dette også ivaretok alle matvareintoleransene.. Spent på hva det ev. kan ha gjort for binyrene.. :roll:
Jamen hvordan kan du ellers have det, Mummimama? tro2
Du har jo intet at stå imod stresset med, når dine binyrehormoner er så meget nede, som tilfældet er? I mine øjne, trænger du i den grad til en sygemelding... hvor længe endnu skal du kravle på job, før du igen kan sygemeldes?
Det er ikke sikkert, at du orkede at læse på links i indlæg nr. 153 , men helt ærlig, Mumimamma tro2, der er en kompliceret tilstand du er fanget af, og POTS går igen og igen på nettet, som værende en seriøs mulighed for en diagnose (netop pga. de svært underlige tal du har), hvis man (lægen/læger) vel at mærke nogensinde kommer forbi rette kilder. De fleste almindelige læger aner ikke at tilstanden overhovedet findes. Om DS kender den er ikke til at vide, men uge 34 er snart, gudskelov, og jeg tænkte at du måske kunne evt. sende informationen til ham, så han havde tid til at læse lidt på det, før din konsultation?
Ud fra det jeg har hørt om DS, er han en læge der hele tiden lærer nyt, og jeg forestiller mig, at sådan en diagnose-mulighed som POTS er nok en mulighed der kan gavne flere patienter end een. Jeg har derfor genereret et WORD-dokument med indlæg 153 til dig (se her under indlægget), som kan sendes videre, med alle klikbare links, og man kan derfor slippe for at skulle skrive eller notere for meget på en huskeseddel, eller hvad ved jeg.... Tror du, du orker det? Det håber jeg, fordi uanset om vi rammer plet eller ikke, med det forslag - er det under alle omstændigheder en ny vinkel, som måske kan føre til den rette diagnose for dig? Who knows... Du er virkelig gået længe, meget længe uden diagnose og derfor også uden rette behandling. Det er på høje tid, at der sker noget konstruktivt med det.
Og forresten, lad dig ikke vildlede af at der indgår ordet tachycardia ("takykardi" på norsk) som måske lyder mere af hjertesygdom end hormonsygdom, men tachycardia behøver ikke forekomme i POTS, selv om den indgår i sygdoms-kompleksets navn.
Kram og krydser fingre. hjerte1
(Øv. Nåede ikke at poste svaret før du er logget af igen. :|)
kram1
Nrå det gjelder kostholdsomlegging og binyrer:
Ja, det å spise mer naturlig er bra for binyrene. Men du må heller ikke glemme at det for kroppen vil være en påkjenning å legge om fra å forbrenne karbohydrater til å forbrenner mer fett. For en person som går over fra "statlig kosthold" til ketogent regner man 3 uker til 3 måneder... hvor man kan forvente "bivirkninger". Disse bivirkningene kan lettes gjennom å ta vitamin/mineraltilskudd, drikke nok og salte godt. Men det er i rimelig friske kropper med godt opptak. Bivirkningene blir også færre/mindre ved gradvis omlegging, selvfølgelig.
Så ja, jeg tror bestemt at omleggingen vil gavne deg. Men dessverre vil den kunne gi stein til byrden på kort sikt. Igjen: kram1
I tillegg til Anisas papirer, ta med de siste prøveresultatene. 90 i kortisol, det er ikke morsomt. Jeg forstår ikke at du er i stand til å gå på jobb. Vær forsiktig så du ikke kollapserkram3kram3kram3kram3kram3kram3