-
Sv: Træthedssygdom efter whiplashskade – Luunas præsentation
Hei Luuna. Først har jeg lyst til å takke deg, du skriver varmt og nært om slik du opplever tilværelsen din. Hva du orker, og hva du lengter detter å orke. Takk for at du deler hjerte1
Så kan jeg si at jeg opplever at jeg i de snart tre år jeg har brukt thyroid, at immunforsvaret mitt er mye bedre. Hva det skyldes, er ikke godt å si, for det er jo så mange ting som er lagt til og trukket fra! Så det forbedrede immunforsvaret mitt kan være thyroid, pluss noe, og minus noe annet, ikke sant?
En av de tingene jeg merker når jeg går på for lav dose thyroid, er at jeg har en gjentagende følelse av å bli syk, eller være på vei til å bli syk. Altså forkjølet, eller litt astmatisk, litt tett i halsen, en ubehagsfølelse. Jeg kan ha en opplevelse av en lett verking i kroppen, ømhet i muskulatur, frossen, iskalde hender og føtter og en generell kuldefølelse som ikke stemmer med påkledningen til dem som er rundt meg. Når jeg bruker thyroid i riktig dosering er denne følelsen borte. (Dette, denne opplevelsen av å være syk uten å være det var ofte grunnfølelsen jeg hadde da jeg gikk på Levaxin, jeg antar at det hadde noe med at jeg antagelig konverterte T4 til T3 veldig dårlig.
For en del år tilbake opplevde jeg at jeg år etter år hadde lungebetennelser, mycoplasma i lungene, bronkitt, ørebetennelser etc stadig vekk. Det verste året hadde jeg sju-åtte slike episoder med etterfølgende antibiotika, jeg følte meg som om jeg var nitti år. Jeg har hatt bronkitt en gang de siste tre årene, jeg har astma og er vel et lett offer for luftveisinfeksjoner! Ellers har jeg stort sett vært frisk. Jeg har helt klart færre forkjølelser nå enn hva jeg hadde før. Jeg har vel hatt en bagatell av en fokjølelse som varte i tre dager dette siste året.
Men samtidig opplever jeg at jeg er ikke hundre prosent tilbake i full vigør. Det mangler endel. Men mye har kommet på plass. Hva det er som gjør at jeg ennå ikke opplever at jeg kan jobbe hundre prosent dag etter dag, vet jeg ikke. Jeg håper legen og jeg kan finne ut av dette. Kanskje må jeg ta tiden til hjelp, kanskje må jeg akseptere at jeg er her jeg er for fremtiden også. Men det er jo snakk om området mellom 70 - 100 % Luuna. Så jeg er jo tross alt i en privilgert situasjon :D
-
Mange tak Vigdis! Det blev jeg virkelig rørt over hjerte1
Og 1000 tak for din tid :)
Der er meget af det du skriver, som jeg kan genkende. Ikke mindst det med følelsen af hele tiden at være på vej til at blive syg.
Det glæder mig virkelig, at du er nået så langt! hjerte1 Det giver også mig håb om, at behandlingen med thyroid vil kunne gøre en mærkbar forskel på mit immunforsvar, selvom det selvfølgelig ikke alene kan gøre det.
Jeg kan godt lide det, du skriver her:
Sitat:
Så det forbedrede immunforsvaret mitt kan være thyroid, pluss noe, og minus noe annet, ikke sant?
Jeg synes nu ikke just, man kan sige, du er i en priviligeret situation, og sikke en barsk sygehistorie du har.
Der er ikke noget i vejen med ikke at vide, men jeg undrer mig stadig over, hvordan det kan være, at det ikke får en læge til netop at undre sig og gerne søge viden af andre veje end de sædvanlige.
Fortsat rigtig god bedring til dig - jeg håber, du når dertil, hvor du er tilfreds! hjerte1
-
Hei Luuna, og takk for påminnelsen om å ta tilskudd av c-vitamin! I går leste jeg igjen i Wilsons bok om "Binyretræthed", og han sier at c-vitamin er viktig for en god binyrefunksjon.
Når det gjelder immunforsvar og thyroid er det kanskje litt tidlig å si noe om, ettersom jeg bare har brukt Armour i et par måneder. Jeg må antagelig ha et overaktivt immunforsvar som tar livet av både det ene og det andre, har den autoimmune varianten av hypothyreose (Hashimoto's). Jeg har ikke vært forkjølet eller hatt andre infeksjoner på flere år, og mine hvite flekker i huden vokser stadig - immunforsvaret ødelegger melanocyttene i huden, som lager pigment.
Jeg strever fortsatt med å finne riktig dose med Armour og Levaxin pga hjertebank, men kryss i taket! ble jeg forkjølet før jul! Ikke voldsomt, men litt - så kanskje det skjer noe med den stålkontrollen som immunforsvaret holder på med?:?:
-
Hei Luuna hjerte1
Jeg tror at vi må være tålmodige. Det er ikke lett, særlig ikke når jeg opplever sprang i bedring. Da er det lett å være utålmodig, og vente på det neste sjumilssteget som skal drive meg fremover. Kanskje tar det lang tid før det kommer, og kanskje er spranget så lite at det er nesten ikke merkbart. Uansett tror jeg at det er masse i kroppene våre som griper inn i hverandre. Jeg har sans for noe den ME/CFS-syke legen Maria skriver på sin side om at kanskje er ME-syke mer sårbare enn andre for parasitter etc. Det som tåles av en frisk kropp, tåler kanskje ikke vi? Så grunnene til tilfriskning kan være mange vink11
-
Tak fordi du deler Bettie :)
Jeg har ikke meget forstand på de autoimmune sygdomme, men jeg synes godt nok, det lyder som om, dit immunforsvar er meget angrebslystent... Ikke rart med de hvide pletter.
Samtidig kan det måske også være sådan, at nogle dele af dit immunforsvar er vældigt stærkt og godt, mens en anden del er helt i ubalance?
Der kan jo være mange grunde til, at vi bliver forkølede, og selvfølgelig kan medicinen have en indflydelse.
Jeg er spændt på, hvordan det kommer til at gå, og ønsker dig rigtig god bedring! hjerte1
Vigdis,
Det er et spændende og relevant indlæg, du der har linket til. Jeg havde helt glemt Maria Gjerpe igen, og jeg er meget på linje med det, som både du og hun skriver...
Jeg tænker også, at vi er mere sårbare overfor diverse infektioner end flertallet, og at vi typisk vil have flere af slagsen, som måske ikke bryder helt ud men netop ligger i "undergrunden" og gør os yderligere sårbare.
I øvrigt mener jeg bestemt, at dette er multifaktorielt, hvorfor jeg også tænker, at man opnår de bedste resultater ved at gribe behandlingen holistisk/helhedsorienteret an - for uanset, hvad sygdommen starter med, eller hvad der er dens mest dominerende underliggende faktorer, så griber de jo ind i hinanden, som du skriver.
Jeg kan ikke huske, om jeg tidligere på denne tråd har linket til en oversigt over disse sammenhænge af Kent Holthof, men jeg gør det gerne igen. Bemærk i øvrigt også, hvordan autoimmunitet (eller grænsetilfælde, tænker jeg), ofte spiller en rolle:
http://www.holtorfmed.com/index.php?...ads&file_id=42
Jeg tænker også, at det gælder om at være tålmodig, og tilføjer så omhyggelig.
Måske er det sådan, at vi/nogen oplever at tage disse syvmileskridt, når vi finder og får den korrekte behandling af vores "key issue(s)", mens yderligere fremgang kommer af at behandle de mindre dominerende faktorer, justere den behandling, der allerede virker, så den bliver optimal, og af at tage sig godt af sine sårbarheder?
På et eller andet tidspunkt når vi vel også grænsen for vores optimale form under de givne omstændigheder og med den nuværende viden.
Jeg ved det ikke... Men den strategi, jeg har lagt, er at fokusere på det mest dominerende, og så håber jeg, at jeg når dertil, hvor jeg kan begynde at justere, finpudse og måske også sætte ind med yderligere tiltag...
Begge,
Jacob Teitelbaum har på sin hjemmeside et interview med en kvinde, der hedder Donna Jackson Nakazawa, om sammenhængen mellem CFS - Fibromyalgi (FM) og autoimmune sygdomme. Jeg har ikke læst det hele men synes, at indledningen er interessant.
Tesen (og den kliniske erfaring) er, at CFS/FM gør sårbar overfor autoimmunitet, mens autoimmunitet gør sårbar overfor CFS/FM:
Sitat:
Question:
What role do autoimmune issues play in Chronic Fatigue Syndrome (CFS) and Fibromyalgia (FMS)?
Nakazawa:
CFS and FMS are not considered autoimmune diseases in that they do not involve an autoantibody attack on the body, but people who have autoimmune diseases do frequently suffer from CFS and FMS. So clinicians who treat autoimmune disease patients certainly know that there is a connection. Perhaps no one knows more about this connection than Dr. Jacob Teitelbaum. According to Teitelbaum, who has treated over 3,000 CFS/FMS patients, "Fibromyalgia is often triggered by autoimmune diseases like lupus and rheumatoid arthritis." In addition, he says, research shows that "patients with CFS/FMS are more likely to have autoimmune problems like Hashimoto's thyroiditis." So, it goes both ways. Why is this the case? Often, the triggers for autoimmune disease—be it severe stress, infections, or autogens—are the same for CFS/FMS. Moreover, adds Teitelbaum, "The immune alterations that occur with autoimmune diseases—and the medications used to treat them—can aggravate the immune dysfunction seen in CFS/FMS."
http://www.endfatigue.com/health_art..._epidemic.html
Jeg gik alligevel ud for at ordne nogle ting i går og er kvæstet i dag. Ikke så godt, fordi jeg igen er nødt til at tage ud af huset...
Jeg kan derfor nok ikke vende tilbage hertil - men hav en rigtig dejlig dag! hjerte1
-
Hurtig update
Jeg har haft nogle lidt turbulente dage ifølge min målestok, og jeg kan godt mærke, at det er energikrævende.
Det positive er, at jeg har klaret det. Det ville jeg ikke have kunnet sidste år på samme tid.
Det negative er, at jeg har været voldsomt udmattet i både hoved og krop, og at mine smerter har været mange og værre.
Jeg begynder imidlertid at få en ret god fornemmelse af, hvornår jeg i særlig grad har brug for de stofskiftehormoner, som jeg altså har for få af (interessant at afgiftning er en af dem).
Desuden er min oplevelse, at min egenproduktion falder temmelig hurtigt, og at det har været mere den sidste uges tid.
Jeg går ud fra, at det er normalt? Og det kan være særligt udpræget i træthessygdommene pga. dysfunktionen i hypothalamus. "Thermostaten" er stillet for lavt så at sige...
Da jeg vågnede i morges havde jeg flere smerter, end jeg har haft den sidste tid. og jeg vurderede desuden, at mit cortisol var for højt.
Jeg besluttede derfor at øge min dosis, før jeg havde regnet med at skulle gøre det - og det hjalp på begge dele!!
Jeg forsøger at gøre det samme med min eftermiddagsdosis, og så må vi se, hvordan det går...
Hvis det går, som jeg lige nu forventer, vil jeg fra i dag være oppe på 90 mg Thyreoid.
Interessant for mig i øvrigt, at det første jeg tænker på, når jeg f.eks. vågner og mærker utilpasheden og den ubehagelige lidt "speedede energi" (som slet ikke svarer til den energi, jeg i øvrigt har til rådighed), er, hvad der er på spil i forhold til mine aktuelle omstændigheder og mine følelser - mens jeg først bagefter bliver bevidst om, at det skyldes for lavt stofskifte og (for mig altså) deraf følgende forhøjet cortisol.
Hvor er jeg glad for, at jeg har opdaget sammenhængen, og at jeg nu kan gøre noget ved det.
Der er simpelthen ting, som man ikke kan arbejde sig til med terapi - og omvendt kan man måske sige, at der er ekstra god grund til at have sit følelsesmæssige fundament i orden, når man har sådanne biokemiske sårbarheder... :)
Alt i alt synes jeg, det er en hård tid, men jeg er grundlæggende optimistisk og meget taknemmelig for, at medicinen virker :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Da jeg vågnede i morges havde jeg flere smerter, end jeg har haft den sidste tid.
Kære Luuna kram1 Har du set tråden om Aminosyren DLPA (DL-Phenylalanine) og smerter?
-
Det har jeg Anisa - tak! hjerte1
Og det ser spændende ud. Aminosyren findes også i et produkt sammen med curcumin og boswellia, som der tilsyneladende er helt forrygende kliniske erfaringer med. http://www.endfatigue.com/store/prod...s/curamin-120/
Jeg har imidlertid valgt at skrive det bag øret, fordi jeg simpelthen ikke orker at putte flere tilskud i den mængde i min mave.
Når jeg "tillader mig" (overfor mig) at indtage den holdning, er det selvfølgelig kun fordi, det efterhånden bliver tydeligere og tydeligere for mig, hvad de forskellige smerter kommer af og fordi, d-ribosen, magnetbehandling og thyroidhormonerne virker!
På et eller andet tidspunkt vil virkningen af hormonerne jo nok nå sit max, og i hvert fald vil jeg indenfor overskuelig tid komme op på en dosis, der ligger omkring det optimale for mig, og så kan jeg jo vende tilbage til det, hvis det er aktuelt.
Håber, det giver mening :)
-
Nogen, der har lyst og kræfter til at tænke sammen med mig her?
D. 31/12 2011 skrev jeg:
Sitat:
Jeg er nu oppe på 2 x 30 mg Thyreoid - og det kan mærkes...!!
Nu er der så gået godt en uge, og jeg har i et par dage været oppe på hele 2 x 45 mg.
Min oplevelse er, at min krop råber på mere, og jeg har ingen reaktioner hverken fysisk eller psykisk, når jeg tager medicinen.
Jeg tror, min egenproduktion af stofskiftehormoner (og måske også andre) falder temmelig drastisk.
Flere af de symptomer, der var bedret, er nu taget til igen. Det handler først og fremmest om min store udmattelse/afkræftelse og smerter, men også hævelsen omkring nakkehvirvlerne og i ansigtet (det er mest tydeligt i forhold til øjenlåg). Det holder også lidt hårdt med mit immunforvar.
Det er alt sammen symptomer, der blev bedret af medicinen, så jeg ved, den virker, og jeg er ikke i panik men noget træt af det :cry:
På sigt tænker jeg også, at hvis det ikke er nok med Thyreoid, så vil det muligvis kunne hjælpe at supplere med noget rent T3.
Men alligevel... Nu havde jeg lige håb om at komme ud af sofaen nogle dage om ugen...
På onsdag (selvom det er svært at vente) regner jeg med at øge til f.eks. 2 x 60 mg afhængig af min krops reaktioner.
Er der nogen, der har en mening om, hvor hurtigt det er forsvarligt at øge herefter set i forhold til, at jeg på onsdag har været i gang med medicinen i 5 uger?
-
Kære Luuna
Dejligt, at du stadig oplever, at stofskiftemedicinen hjælper dig.
Jeg kan ikke sige, hvad der er den bedste måde at gøre det på - kun dele mine egne erfaringer med dig. Når jeg stiger i Erfa, må jeg gøre det 15 mg ad gangen. Min oplevelse er, at det altid går rigtig godt i starten, men at jeg efter ca. 10-14 dage får en reaktion, der minder om overdosering. Denne ebber så som regel ud efter nogle uger. Jeg lader derfor som regel gå ca. 4-5 uger mellem hver stigning.
Det er slet ikke sikkert, at dette er den rigtige måde at gøre på. Jeg har også hørt, at det er bedre at stige hurtigere, så kroppens egenproduktion ikke når at falde for meget, samtidig med at man ikke er steget nok - men det er godt nok kompliceret - og sikkert meget individuelt afhængig af, hvordan vores krop og vores niveauer i alt muligt andet i øvrigt er.
Håber du finder ud af det på den bedste måde. vink11hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Min oplevelse er, at det altid går rigtig godt i starten, men at jeg efter ca. 10-14 dage får en reaktion, der minder om overdosering. Denne ebber så som regel ud efter nogle uger. Jeg lader derfor som regel gå ca. 4-5 uger mellem hver stigning.
Det her genkender jeg. Men de "symptomer på overdosering", jeg har haft ind imellem har faktisk ikke været typiske i form af hjertebank; jeg får sådan en besynderlig stram fornemmelse rundt om hovedet, mest i tindingerne :mrgreen: Så har jeg taget en kort periode, hvor jeg har taget lidt mindre eller kun øget hver anden dag, og så er det gået over.
---
Jeg kløjs lidt i det med egenproduktionen, for jeg mener ikke, jeg har nogen tilbage. Men jeg forstår det vist heller ikke helt.
hjerte1 Nielsigne
-
Tak Sharon og Nielsigne - begge jeres svar er til stor hjælp!
Tak fordi I bruger kræfter på at dele! :) hjerte1
Det, du skriver her Sharon...
Sitat:
Når jeg stiger i Erfa, må jeg gøre det 15 mg ad gangen. Min oplevelse er, at det altid går rigtig godt i starten, men at jeg efter ca. 10-14 dage får en reaktion, der minder om overdosering. Denne ebber så som regel ud efter nogle uger. Jeg lader derfor som regel gå ca. 4-5 uger mellem hver stigning.
... er netop det, jeg har en forestilling om, kan komme til at ske, når jeg overstiger eller blot nærmer mig det lave niveau af hormoner, som jeg i årevis selv har produceret... :)
At jeg indtil videre ikke har oplevet reaktioner efter flere dage, gætter jeg netop på, der skyldes, at min egenproduktion falder.
Og det gør den så tilsyneladende hurtigere end din, hvilket jo ikke er så underligt, eftersom du har det primære problem i selve kirtlen, og jeg i hypothamalmus og hypofyse (ifølge denne hypotese om træthedssygdom, klinisk erfaring og min krops reaktioner :) )
Hertil kommer jo så i øvrigt, at vi tilsyneladende begge også har et problem på celleniveau mht. omdannelse fra T4 til T3 og transporten ind i cellerne :)
Jeg synes da, det ser ud som om, du gør det på den helt rigtige måde - for dig! :wink:
Nielsigne, det her er en god ide, synes jeg:
Sitat:
Så har jeg taget en kort periode, hvor jeg har taget lidt mindre eller kun øget hver anden dag, og så er det gået over.
Jeg læser det sådan, at det er den dosis, du øger med (altså den ekstra mængde), du kun tager hver anden dag?
Det kan jeg benytte mig af, hvis jeg får den reaktion, som Sharon oplever :)
Måske har jeg en lille "midtvejskrise"?! Haha! :lol:
I dag har jeg det bedre, og jeg føler mig faktisk en LILLE BITTE smule overdoseret, men det kan også være kortisol. I dag kan jeg ikke helt mærke, hvad der er hvad.
Jeg er meget spændt på, hvad der sker, når jeg når op på de 120 mg. Måske er det ca. det niveau, min egenproduktion har ligget på...?
God vinterdag til jer! Jeres respons betyder meget for mig hjerte1
Nu vil jeg gøre klar til min ugentlige C-vitaminbehandling...
-
Update
OK. Så nåede jeg også allerede nu dertil, hvor jeg må skære lidt i min dosis thyroid.
Det bemærkelsesværdige er, at jeg alligevel er tilbage der, hvor jeg kan mærke en virkning på min energi, og hævelsen omkring nakkehvirvlerne har igen lagt sig lidt :)
Jeg prøvede at hæve min dosis med 15 mg, men det var for meget, så i dag har jeg igen kun taget 90 mg i alt.
Endnu mere bemærkelsesværdigt er det for mig, at jeg nu har fundet ud af, at det tilsyneladende er meget vigtigt for mig at få en ordentlig dosis om "morgenen". Hvor er vi bare forskellige... nogen skal have den til nat...
I går og i dag har jeg taget 60 mg mellem kl. 9 og kl. 10. Jeg har været forsigtig med de høje doser på én gang pga. mine meget kraftige reaktioner i starten, og jeg bliver da også lidt overdoseret af det.
Men nu giver jeg det en chance, for begge dage har jeg oplevet, at den smule energi, jeg har, holder lidt længere.
To skridt frem og et tilbage er også frem - men mit humør er altså bedst, når det går frem :wink:
I øvrigt har jeg haft nogle reaktioner, der minder om en "healing crisis" (opblussen af symptomer, når kroppen begynder at hele sig selv). Det går tilsyneladende på afgiftning. Bl.a. har jeg metalsmag i munden, der kan være et tegn på neurotoxiner, som for mange er et stort problem i CFS, og som jeg døjer meget med. Metalsmagen kommer også ved højere doser intravenøs C-vitamin, end jeg får nu.
Desuden fik jeg i går et udbrud af noget eksem på mine hænder, der kom, da jeg fik skiftet mine almalgamfyldninger. Det har efterfølgende kunnet blive provokeret af infrarød sauna, når affaldsstofferne kommer ud gennem huden.
Det kan altså se ud som om, at hormonerne begynder at virke på de udrensende organer... :shock:
I dag er jeg håbefuld! :)
-
Det her lyder godt xx2
---
Jeg kan se, jeg ikke fik svaret på det med, hvordan jeg øger henholdsvis sætter øgningen lidt ned - men ja, det er sådan, at jeg, hvis jeg føler mig overdoseret går lidt ned ved kun at tage den ekstra mængde hver anden dag. (Hvis jeg går for hurtigt ned i dosis, er der afregning ved kasse 1 i form af ledsmerter :? )
Det med "healing crisis" har jeg oplevet flere gange med thyroid; så har jeg lige haft en uge med fx smerter i armene ( - som jeg havde i eet væk, da jeg brugte Euthyrox). Men så, efter den uge, går det væk igen :) Det er godt nok sket nogle gange, men indtil videre er det altså blevet bedre bagefter. Lige nu er jeg i gang med en stor omgang, og jeg har en idé om, at når den er overstået, forsvinder der noget mere af det gule i mine øjne ... som jeg fik i tiden med Ny Eltroxin.
Held og lykke videre frem med thyroid :)
vink11 Nielsigne
-
... og så ville jeg egentlig sige, at jeg ikke vidste, det hed "healing crisis", så tak for det.
-
Selv tak Nielsigne :)
Pyha - det lyder godt nok giftigt det der Ny Eltroxin :|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Jeg kan se, jeg ikke fik svaret på det med, hvordan jeg øger henholdsvis sætter øgningen lidt ned - men ja, det er sådan, at jeg, hvis jeg føler mig overdoseret går lidt ned ved kun at tage den ekstra mængde hver anden dag. (Hvis jeg går for hurtigt ned i dosis, er der afregning ved kasse 1 i form af ledsmerter :? )
Og den her har jeg forstået rigtigt så. God ide!
Nu får vi se, hvordan kroppen videre reagerer...
Jeg bliver stadig lidt overdoseret af at have øget med 15 mg om morgenen, selvom jeg altså de sidste par dage har taget dem fra i min aftendosis, sådan at jeg nu stadig er på 90 mg i alt.
Mærkeligt, at det skal være sådan for at jeg rigtigt kan mærke virkningen, men det handler nok om, at jeg begynder at overstige den dosis, jeg oprindeligt selv har produceret? Og så er det selvfølgelig også fordi, hormonerne virker over tid...
God dag og fortsat god bedring til dig også! hjerte1
-
"Sleep Tonight!": Søvn, smerter, immunforsvar og neurotoxicitet
Jeg er simpelthen så tosset på det danske system og den måde, myndighederne administrer det på :mad:
Lige nu i de her dage går det igen baglæns med mit helbred, og det er ene og alene systemets og myndighedernes skyld!! :mad:
I en pakke med mine varer fra USA, som jeg havde håbet at modtage lige før jul, er blevet tilbageholdt i tolden.
Jeg ringede til Lægemiddelstyrrelsen i mandags, og de gav mig besked om, at de netop havde frigivet den - men den er ikke dukket op i løbet af ugen.
Pakken indeholder bl.a. "Sleep Tonight!", som jeg nu har været løbet tør for en rum tid, selvom jeg har sparret på dem og taget en mindre dosis.
Hvad er konsekvensen?
Konsekvenser er, at jeg ikke sover ordentligt. Dvs.: Jeg sover ikke længe nok og godt nok!
Og hvad sker der så?
Ja så kan mit i forvejen dysfunktionelle og overbelastede immunforsvar ikke løfte opgaven! Min temperatur stiger, og jeg får influenzasymptomer med øm hovedbund, ondt i halsen osv.
Jeg får desuden tiltagende inflammation i hele kroppen, og mine smerter forværres dramatisk.
Desuden går det galt med mit cortisol, og det er ikke lige så smart, når jeg i forvejen har en konflikt med T3 og en stor udfordring med at trappe op på medicinen. Hvis det fortsætter, kan konsekvensen blive, at jeg må sætte dosis ned.
Jeg er selvfølgelig også mere udmattet, min hjernetåge er forværret, det flimrer for mine øjne og lysfølsomheden er taget voldsomt til og jeg får igen tendens til angst :mad:
Sleep tonight virker med det samme, hvis man har brug for indholdsstofferne, men virkningen bygges også op over tid, og nu skal jeg så til at starte forfra.
I tillæg skal nævnes, at jeg heller ikke kunne få hjælp til noget at sove på hos min praktiserende læge :mad:
Disse mennesker har simpelthen ikke en hujende hylende hattefis forstand på, hvad en træthedssygdom er!
Det, de praktiserer, er ganske enkelt livsødelæggende sygdomsfremkaldende ikke-behandling!
Ud over at sænke cortisolet, så virker Sleep Tonight tilsyneladende også ind på et hovedproblem for flertallet med træthedssygdom: Neurotoxicitet - og dette aner de praktiserende læger, som jeg i al fald har mødt, heller ikke en dyt om.
Det er en form for neurotoxicitet, som skabes af overaktivitet i hjernens glutamat-/NMDA receptorer.
Eva Lydeking-Olsen skriver bl.a. i Isagers bog "Stress og udstødelse":
Sitat:
At forstå og behandle den neurotoxicitet, som er medansvarlig for træthedssygdom-symptomerne, er én af hjørnestenene for at få succes. Når noget er neurotoxisk, virker det som gift for nervecellerne. Exicatorisk (det må betyde stimmulerende, red.) er en form for neurotoxicitet, som p.t. er den sandsynligste forklaring på den neuronskade og det hjernecelletab, som kan se (dårlig blodgennemstrømning i det limbiske område - identisk med AIDS - demens, ses hos 80% på MR-scanning).
Exicatorisk neurotoxicitet kan opstå, når der er en ubalance mellem neuronernes forskellige receptorer aktivitet:
- NMDA-receptoren (N-Methyl_D-Aspartat), som er en stimmulerende receptor (kaldes ogs glutamat receptoren).
- GABA-receptoren (Gamma-Amino-Butric-Acid), som er en beroligende/dæmpende receptor (kaldes også smørsyre-receptoren).
Herefter skriver hun noget om, at konsekvenserne bl.a. kan være lys- og støjfølsomhed, og at det også kan virke ind på smerteoplevelsen.
Desuden - siger jeg - er det angstprovokerende!
Vi taler altså om hjerneskade! Det er ikke noget, man skal spøge med!
Og Lydeking foreslår rent faktisk behandling med - hold godt fast - benzodiazepiner...
OBS: Dette er ualmindelig giftigt, og det har pga. afhængighed, behov for højere doser, bivirkninger, påvirkning af personligheden og abstinenser ødelagt livet for mange, mange mennesker! Så det skal man heller ikke spøge med!
Men som hun skriver (og det er svarende til min personlige erfaring), så er det usædvanligt for træthedspatienter at blive psykisk afhængige, og vi har oftest ikke brug for en højere dosis.
Da jeg læste det første gang for en del år siden, tænkte jeg, at hun måtte have spist søm!
Siden har jeg ændret holdning. Jeg har erkendt, at jeg ikke kan arbejde mig gennem fysiologiske/biokemiske dysfunktioner i terapi, jeg har truffet et særdeles velovervejet og kvalificeret helt personligt valg - og jeg har erfaret, at jeg netop ikke har brug for en højre dosis, og at mine abstinenser helt undtagelsesvis var vand ved siden af dem, jeg fik, da jeg stoppede med al korn og mælk.
Det har været en enorm lettelse at tage imod denne hjælp. Først da jeg gjorde det, forstod jeg i dybden, hvor meget jeg havde lidt, og at det ikke var min skyld.
Jeg har været i en noget heftig debat om emnet på Teitelbaums side, som han blandede sig i.
Han er selv holdt op med at bruge benzodiazepiner i sine behandlinger, men sagde noget i retning af, at han tilsluttede sig det synspunkt, at vi er forskellige - at det, der er giftigt for nogen, kan være "life saving" for andre.
Han tilføjede i øvrigt, at han (netop pga. det med neurotoxixiteten) anerkendte, at benzodiazepiner kan have en "brain restoring function" og at jeg, hvis det var det, der var tilfældet, sandsynligvis ville have brug for dem resten af mit liv.
Men hvor meget medicin skal jeg tage?
Et absolut minimun naturligvis! Af samme grund tager jeg kun den absolut mindste dosis, der bedrer min nattesøvn, og jeg vil under ingen omstændigheder tage dem om dagen, selvom jeg har erfaret, at Lydeking har ret i, at de kan lette hjernetågen og have en opkvikkende virkning, hvis man tager 1/4 af den dosis, der giver bedre søvn - hvis denne form for neurotoxicitet er en del af problemet naturligvis. Jeg opdagde det, da jeg tog en "detox" fra pillerne og trappede ned over en uges tid.
Jeg har fundet ud af, at Teitelbaums "Revitalizing Sleep Formula" virker ind på samme område. Kombinationen af urter og L-theanin er særdeles god, men altså ikke nok for mig, sådan som jeg har det p.t.
"Sleep Tonight!" må gøre en væsentlig del af forskellen også...
Phosphatidylserine
Spørgsmålet er, om det er pga. phosphatidylserine, som tabletterne indeholder?
I al fald har jeg i mangel af bedre trappet op på ashwagandha og har fundet et andet produkt, der indeholder magnolia, og det er altså ikke nok.
Phosphatidylserine siges at styrke cellemembranerne (også i hjernen) og at virke ind på transporten af neurotransmittere. Det kunne der altså godt være noget om...
Jeg har imidlertid ikke haft kræfter til at sætte mig ordentligt ind i det, og selvom jeg langt fra altid er tilfreds med kvaliteten af artiklerne på livestrong.com, så linker jeg her til en let læst tekst om phosphatidylserine og angst:
http://www.livestrong.com/article/24...e-for-anxiety/
Jeg er så forbandet over det her system, der smadrer folks liv og helbred, og jeg er træt af dyre "erstatningskøb" og forsøg! Mine penge slipper jo også op for pokker, og snart må jeg flytte til en billigere lejlighed :mad:
Men jeg vil ikke tage mere medicin en højst nødvendigt, og jeg nægter at lade mit helbred smadre og at ødelægge den fremgang, jeg har opnået, så nu har jeg bestilt et glas phosphatidylserine, og jeg skal lade jer vide, om det har en virkning for mig på det her område - dvs. den beroligende del af nervesystemet, søvn og hjernetåge.
Med fare for at blive mere syg så tager jeg nu helt undtagelsesvis et par panodiler for "influenzaen" og kravler ud i min bil og kører ud til nogle venner, som jeg har savnet i lang tid. Så må opvask være opvask, aftensmad være "brød" og vasketøj være vasketøj.
Jeg vil have mit liv tilbage!
Et ønske om en hjertens god dag til jer alle! hjerte1
-
Der er flere ting herinde, som jeg gerne vil kommentere/vende tilbage til!
Men nu har jeg måttet bruge mine kræfter på at ringe til Lægemiddelstyrelsen og Post Danmark, og jeg skal desuden have intravenøs C-vitamin i dag...
Jeg gør det, så snart jeg får kræfterne... hjerte1
-
kram1kram1 til deg og rend: til systemet som spenner ben på deg :sad:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Pakken indeholder bl.a. "Sleep Tonight!", som jeg nu har været løbet tør for en rum tid, selvom jeg har sparret på dem og taget en mindre dosis.
Hvad er konsekvensen?
Konsekvenser er, at jeg ikke sover ordentligt. Dvs.: Jeg sover ikke længe nok og godt nok!
Og hvad sker der så?
Ja så kan mit i forvejen dysfunktionelle og overbelastede immunforsvar ikke løfte opgaven! Min temperatur stiger, og jeg får influenzasymptomer med øm hovedbund, ondt i halsen osv.
Jeg får desuden tiltagende inflammation i hele kroppen, og mine smerter forværres dramatisk.
Desuden går det galt med mit cortisol, og det er ikke lige så smart, når jeg i forvejen har en konflikt med T3 og en stor udfordring med at trappe op på medicinen. Hvis det fortsætter, kan konsekvensen blive, at jeg må sætte dosis ned.
Jeg er selvfølgelig også mere udmattet, min hjernetåge er forværret, det flimrer for mine øjne og lysfølsomheden er taget voldsomt til og jeg får igen tendens til angst :mad:
Sleep tonight virker med det samme, hvis man har brug for indholdsstofferne, men virkningen bygges også op over tid, og nu skal jeg så til at starte forfra.
"Sleep Tonight!" kan du købe i UK hos AllStarNutrition for £ 16,97 ($ 15,09 i USA)
Her forhandles (en gross?) Enzymatic Therappy products udenfor USA. vink3
-
1000 tak Eirin! hjerte1
Og 1000 tak Anisa for en kæmpe indsats! hjerte1
Jeg har søgt på produktet på Google under UK men fandt ikke noget, jeg umiddelbart var tryg ved...!
Update
Det lykkedes mig i går at få fat på lægemiddelstyrelsen igen, selvom jeg sad med drop i armen hos lægen - denne gang med en fra selve den afdeling, der vurderer produkter - og nu siger de igen, at de har frigivet hele min sending.
Jeg har det ikke godt, fordi jeg har sovet meget dårligt i nat og vågnede med højt cortisol og heftig "influenza".
Jeg er imidlertid meget fortrøstningsfuld, fordi min krop nu på trods af det høje cortisol begynder at kræve mere thyroid!
Jeg blev rent faktisk mere rolig, da jeg tog mine 60 mg. i morges, så kroppen ER ved at vænne sig til en ny og bedre thyroid-cortisol balance. Jeg bliver således nok ikke nødt til at sænke min dosis thyroid men kan derimod nok øge den, når jeg igen får kørt "Sleep Tonight" ind... :)
Inden længe bliver jeg så nok nødt til at forholde mig endnu mere aktivt til infektioner - igen...
God dag til jer! hjerte1
-
Rigtig god dag til dig Luuna!hjerte1
Jeg håber for dig, at du snart modtager dine varer - du fortjener ikke alt det bøvl, og jeg er virkelig chokeret over, hvad du har været udsat for!
Håber det vil fortsætte at gå godt med Thyroid!!vink3
-
Mange tak for det Sharon hjerte1
Det skal nok gå - tror, jeg får mine varer om et par dage.
-
-
Mange tak Mod! :)
Jeg magter nok ikke at læse en hel bog på svensk p.t., men den ser meget spændende ud, og jeg er interesseret i at lære mere om sammenhængen mellem mitokondriefunktion og thyroid hormoner... :)
Vigtig bog!
-
Update
Milde himmel... Så har jeg langt om længe fået et brev fra Post Danmark om, at mine varer er ankommet til posthuset.
De blev frigivet af Lægemiddelstyrelsen d. 6. januar :shock:
I mellemtiden har jeg nået at få det en smule bedre, selvom jeg nu er helt udmattet og har problemer med infektioner - en rask DHL-mand kom flyvende op ad trapperne (og bankede ihærdigt på døren til jeg vågnede :wink: ) i går onsdag med to stk. Sleep Tonight bestilt hos iHerb i weekenden xx8 og i dag har jeg restitueret indendøre.
Jeg forsøger forsigtigt at øge min thyroid-dosis til 105 mg...
-
xx8 Hvor gode nyheder!! Håber, at du hurtigt vil komme dig fra tilbageslaget og slipper for lignende udfordringer lige foreløbig! Det er jo ikke sådan noget, du skal bruge din sparsomme energi på!
-
Mange tak kære Sharon hjerte1
Jeg håber virkelig også, at jeg kan komme til at bruge mine kræfter mere konstruktivt nu vink11
-
Low dose Naltrexone?
For et par måneder siden skrev Anisa følgende, efter at jeg havde offentliggjort, at jeg må tage mere end 30 forskellige tilskud (lige nu er jeg f.eks. stoppet med to for min mave-slimhinde, og så går det galt :cry: ):
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det er ikke så lidt, men hvad med at teste et lægemiddel, til en forandring? kys1
Og jeg svarede:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Kommer tid kommer råd! Der er mange ting, jeg endnu kan gøre, og LDN er en af dem! :) hjerte1
Først gælder det imidlertid at få
det basale bragt i orden, og ud over søvn, ernæring (herunder optimering af mitokondriefunktion) og behandling af mere generelle og specifikke infektioner/inflammation, så skal jeg simpelthen have hormondelen kørt bedre på plads.
Noget af det geniale ved Teitelbaum er, at han er ajour med den internationale forskning og meget anerkendende overfor sine kolleger.
Her er første del af tre artikler med titlen
"30 Top Tips for Treating CFS & Fibromyalgia When All Else Fails".
Og her er bl.a. LDN nævnt :)
Status er, at jeg jo er godt i gang med thyroid nu (der mangler stadig noget på andre hormoner), at det i en vis udstrækning lykkedes at slå infektionerne så meget ned, at jeg ikke lægere dagligt var plaget af "feber" og "influenza", mens det dog blev/bliver provokeret af f.eks. en gåtur på 10 minutter
- men at disse nu igen er ved at tage mere magt og plager mig dagligt... :cry:
Desuden må jeg sige, at det var lige vel optimistisk at skrive, at der endnu var mange ting, jeg kunne gøre. For det er der - bare ikke i Danmark :cry:
Det ser dog ud som om, at Naltrexone fremstilles på Skanderborg Apotek, og måske skulle jeg tale med min holistiske læge om at give det en chance?
Jeg har dog læst en patientberetning, hvor vedkommende har erfaret det, som jeg frygter lidt: At det ikke er en god ide at starte på medicinen, mens infektionerne endnu raser?
Antibiotika kunne måske også være en mulighed igen, selvom jeg helst vil være fri... Jeg har problemer nok med min mave, og nu (efter start på Thyreoid) er min lever lige ved at komme sig...
Jeg tænker videre...
-
Update
Jeg har lige oplevet noget, der er så mærkeligt, at jeg nærmest ikke kan tro på det, men det har gjort så stort indtryk på mig, at jeg har brug for at dele det...
Sommetider gør jeg noget, som man kan vælge at kalde dumt eller vedholdende afhængigt af, hvordan man ser på det - og i går aftes gik jeg i infrarød sauna igen.
Jeg har ikke kunnet gøre det det sidste års tid, fordi min temperatur stiger i lang tid bagefter, men da jeg kunne tåle det, fik jeg stor bedring af det, når reaktionerne havde lagt sig, så nu ville jeg se, om ikke det kunne gå.
Desværre gik det galt igen, og i dag har jeg haft heftig "influenza" (selvom muskelsmerterne og trætheden i går blev markant lindret af thyroid og Adrenal Stress End!)...
I forlængelse af indlægget herover og nogle af de første indlæg her i tråden, så kan jeg godt blive noget desperat. Hvad er der galt, og hvad skal jeg gøre ved det?
Da jeg udvidede min egenbehandling efter Teitelbaums protokol og blandt meget andet kom i behandling med antibiotika, blev det bedre, men det er stadig en af mine største udfordringer, og jeg er ked af, at det nu tager til igen.
Når jeg nu ikke kan blive ordentligt testet, er en anden mulighed jo at "resonere baglæns": Hvad har virket bedst på netop dette?
Svaret er Metronidazol, der er et antibiotika, der virker mod anaerobe bakterier men også parasitter.
I sommeren 2011 købte jeg nogle dråber, der består af udtræk af malurt, nelliker og sort valnød mod netop parasitter. Min feber tog bare til og til, og som et forsøg smed jeg produktet i min "kurv" i en shop, hvor jeg alligevel skulle have nogle andre varer.
Jeg var omtåget og noget desperat, jeg havde ikke fundet ud af, hvor det var bedst at handle, og jeg kan ikke engang huske, hvor jeg har købt dem...
Siden fik jeg Metronidazol, så jeg tog aldrig hul på dem...
Jeg har tænkt og tænkt, og i dag var jeg virkelig i vildrede. Uden at forvente nogen virkning overhovedet åbnede jeg flasken, dryppede bare tre dråber i et glas vand og drak det. Umiddelbart efter blev jeg svimmel, fik en smule hjertebanken og trak vejret noget hurtigere
- men den brændende fornemmelse på panden tog af, og jeg blev lidt mere klar i hovedet :shock: :shock: :shock:
Det virker helt vanvittigt! Standarddosis er 10 - 20 dråber 3 gange om dagen, men det anbefales at trappe op. Derfor kun tre, og det var sørme også en kraftig reaktion :shock:
Umiddelbart kan det jo synes at være en allergisk reaktion, men selvom jeg overhovedet ikke aner, hvad jeg skal tro, så har jeg rent faktisk læst beretninger fra en med borreliose (de kan ofte heller ikke få ordentlig behandling) om lignende reaktioner på koncentrerede urter...?
Well. Det kan være tilfældigt, og der skal meget mere til, før jeg tør håbe! Men nu fortsætter jeg med dråberne, hvis jeg kan tåle dem - og så vil den bedste behandling nok være at kombinere med Metronidazol. I Danmark er det kun infektionsmedicinske afdelinger, der kan udskrive andre midler, der virker mod den slags infektioner :mad: I USA ville jeg kunne få lige netop de ting, der passer til mig - inklusive noget der hedder Quinacrine som en imperisk kur for at teste, om det handler om parasitter, der er ufatteligt svære at teste for.
Jeg har fundet noget om produktet her:
http://shop.toolsforhealing.com/Clar...bc-clarkia.htm
-
Mere om parasitter
Den er vist god nok den der med, at jeg bliver lidt mere klar i hovedet, når jeg tager anti-parasitdråberne. Jeg har oplevet det flere gange nu. Jeg er mere i tvivl om det med feberfornemmelse. Det kan godt være fordi, jeg havde taget noget hvid pilebark et par timer forinden (jeg kan ikke helt huske det).
Er der nogen, der har oplevet noget lignende eller har et bud på, om det virkelig kan være sandt?
Ellers har jeg resoneret lidt mere baglæns og har fundet frem til et par ting mere, der underbygger hypotesen om, at parasitter kan være en meget betydningsfuld faktor i forhold til undertrykkelsen af mit immunforsvar:
Metronidazol skal tages i doseringen 750 mg 3 x daglig i 10 dage for at komme parasitter til livs. Teitelbaum følger så op med en anden slags medicin, der hedder Yodoxin i yderligere 20 dage, fordi metronidazol kan forværre nervesmerter. På flere internationale hjemmesider kan jeg se, at det bruges til den form for infektioner.
Jeg kan imidlertid kun tåle metronidazol i doseringen 2 x 250 mg (højere doser ødelagde min mave så meget, at jeg bl.a. tabte mig af det og forværrede min fødevareintolerance dramatisk), og lægemiddelmafiaen har bestemt, at Yodoxin kun kan udskrives fra infektionsmedicinske afdelinger. Jeg opgav at bede om at få metronidazol som suppositorier, og jeg opgav muligheden for at få en anden medicin.
Det er derfor ikke usandsynligt, at jeg ikke blev færdigbehandlet - at det stadig kan være det, der skaber så meget ravage.
Dette underbygges af, at jeg i forbindelse med min antibiotikakur tog en enkelt kapsel af et produkt, der hedder "Anti-Yeast" for at forebygge en candida-/gærinfektion. De er vanvittigt dyre, og de var temmeligt hårde ved min mave. Derfor kun en om dagen.
Der er imidlertid 120 stk. i dåsen, og de slap først op for ca. 14 dage siden. Det kan måske have forårsaget, at skidtet brød ud igen, fordi de har holdt det nede sammen med bl.a. kolloid sølv, oliveblad og hvidløg!?
Jeg har en dåse mere, men jeg er så TRÆT af alle de mange tilskud, og fordi jeg i forvejen tager olivenbladsekstrakt og hvidløg, åbnede jeg den ikke...
Men nu, hvor jeg har lavet research igen, kan jeg se, at flere af de andre indholdstoffer også modarbejder forskellige parasitter: Oregano, berberine (som jeg tror er fra gyldensegl) og uva ursi.
Nogen, der ved noget om kokosolie i den forbindelse?
Man kan tage helt op til 6 stk. om dagen, og nu prøver jeg at få i hvert fald to ned i min stakkels mave sammen med noget ekstra elmebark.
Det kræver stor overvindelse for mig at slå et slag for, at jeg skal have hele 2 g metronidazole som suppositorier i hele 30 dage... Uha.
Testes eller ikke testes?
Fordelen ved at blive testet ved hjælp af afførringsprøver er selvfølgelig, at jeg kan få mulighed for at sætte mere specifikt ind, hvis testen viser noget. Desuden har det en psykologisk værdi, synes jeg, på den måde at blive bekræftet i, at en så omfattende behandling er gavnlig.
Ulemperne er imidlertid mange. For det første er det meget dyrt. For det andet er det uhyre svært at teste for. Mange laboratorier overser en hel masse, og ved afføringsprøver kan man ikke være sikker på, at man opdager det skidt, som sidder alle mulige andre steder i kroppen (organer, blod osv.). Et negativt svar betyder altså ikke, at det ikke kan betale sig at behandle, og med et evt. mangelfuldt svar risikerer jeg at behandle for svævert, så jeg ikke får det hele med...
Jeg er i tvivl.
Hvis nogen har positiv erfaring med sådan en "Hulda Clark - zapper" og evt. ved, hvor man kan købe en billigt og af god kvalitet, må I gerne sige til. Jeg har søgt på Nettet, og jeg synes, det er en jungle :cry:
Noget skal ske. Min temperatur stiger simpelhen igen af at skrive nu... Ligesom da jeg startede med at skrive på forummet...
Redigeret...
Her en liste over symptomer man kan have ved en parasitinfektion (vær OBS på, at den er fra et firma, der gerne vil sælge et produkt):
http://www.parasite-cleanse.com/inte...-symptoms.html
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Men nu, hvor jeg har lavet research igen, kan jeg se, at flere af de andre indholdstoffer også modarbejder forskellige parasitter: Oregano, berberine (som jeg tror er fra gyldensegl) og uva ursi.
Nogen, der ved noget om kokosolie i den forbindelse?
Kokosolje (aktiv ingrediens caprylsyre) skal motvirke parasitter (og candida). Se feks her: http://www.livestrong.com/article/12...nal-parasites/
Jeg tok caprylsyre mot candida. Tok kapsler. Det er viktig at man helst bruker time release kapsler for å få full effekt av caprylsyren. Jeg brukte mycopryl 680 (fikk resept fra lege, finner ikke link til det samme preparatet).
hjerte1
-
Mange tak Rufus hjerte1 Det giver rigtig god mening! :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Kokosolje (aktiv ingrediens caprylsyre) skal motvirke parasitter (og candida). Se feks her:
http://www.livestrong.com/article/12...nal-parasites/. Jeg tok caprylsyre mot candida. Tok kapsler. Det er viktig at man helst bruker time release kapsler for å få full effekt av caprylsyren. Jeg brukte mycopryl 680 (fikk resept fra lege, finner ikke link til det samme preparatet).
http://www.biocare.co.uk/default.asp...ductGuid=16490
Luuna. Kokosolie indeholder ikke alene caprylsyre, men også laurinsyre og MCT. Ikke alene er de velgørende for recovery eller bevarelse af helbredet, men også driver de parasitter og svamp ud af kroppen, såfremt man erstatter hovedparten af fedtstoffer i kosten (må ikke være fedtfattig) med kokosolie direkte, ellertil varmt og lunt tilberedt mad. MCT-olie findes isoleret som f.eks. denne og kan tilsættes direkte rå eller færdigkogt, afsvalet mad og derfor føles det ikke som "kosttilskud".
Hver aften lige før sengetid kan du gøre det til en vane, at spise moset eller kort blændet 1/2 umoden papaya med lidt vand, så den forbliver i systemet hele natten. Efter 2-3 uger kan du fortsætte med 1/4 umoden papaya. Selv flere meter lang bændelorm bliver opløst af tilstrækkeligt med umoden papaya i tarmen, og bliver væk.... Desuden "virker" umoden papaya også via blodstrømmen, så hvor end f.eks. candida gemmer sig, bliver den "fundet". På denne måde behøver det ikke føles som "kosttilskud", men mere som en fast bestanddel af kosten.
Alle virker også anti-inflammatorisk, såfremt du begænser brugen af umættede plantestoffer til olivenolie og ellers skrotter alle andre, undtagen "nøddeolier". Avocadoolie er OK, men den harsker allerede i kropstemperatur og ligger tungt i maven.
Hvis du systematisk tilrettelægger din kost, så den består af de mere "uvante" ingredienser som tilbehør eller "bindemiddel", kan du blive noget mere uafhængig af en hel del kosttilskud. hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvis du systematisk tilrettelægger din kost, så den består af de mere "uvante" ingredienser som tilbehør eller "bindemiddel", kan du blive noget mere uafhængig af en hel del kosttilskud. hjerte1
Måske Anisa. Men jeg bliver ked af det, når jeg læser det.
Det er en daglig kamp for mig overhovedet at få lavet noget ordentligt mad, jeg kan tåle, for slet ikke at tale om at få varer hjem til det. Samtidig er de tilskud, jeg tager, enten direkte målrettet behandling eller en p.t. absolut nødvendig støtte til mit immunforsvar.
Og det er en meget stor stressfaktor. Som jeg også har diskuteret med Nielsigne i starten af tråden, så oplever jeg det sådan, at jeg går med et eller andet ubehandlet, som jeg lige akurat NÆSTEN kan holde nede - og hvad så, når mine penge slipper op... :sad:
Men derudover så synes jeg, det er nogle rigtigt gode råd og ideer du har, og flere ting vidste jeg ikke - bl.a. det med papaya og blodbanen!
Jeg kan ikke tåle papaya som tilskud, men hvis jeg får kræfter til at komme ud at handle, vil jeg købe nogen, der er umodne :)
Det er blevet alt for sent, men jeg har igen prøvet at blive klogere på, hvad det kan være for nogle parasitter, jeg evt. har, og jeg er nu landet på et godt bud på en mulig dominerende en af slagsen: Toxoplasma gondii.
Sygdommen hedder haresyge eller Toxoplasmose - på engelsk Toxoplasmosis.
Parasitten kan overføres fra katteafføring, og jeg har tidligere haft kat i mange år. Det er en protozo, og det kan således passe med, at metronidazol har kunnet tage noget af det.
Vigtigst så passer det med mine symptomer. Der er dårlig information om reaktionerne på smitte, fordi det som i så mange andre tilfælde enten betrages som noget, man kan dø af, hvis man har et svækket immunforsvar, eller noget, der går over af sig selv. Som med binyrerne f.eks. findes mellemtingen tilsyneladende ikke.
Jeg har alle de symptomer, som det påstås på danske hjemmesider, går over af sig selv - og de blev dominerende efter den katastrofale udskiftning af mine fyldninger.
Fra Livestrong.com:
Sitat:
Toxoplasmosis signs and symptoms are flu-like in nature and include body aches, headache, fatigue, fever, swollen lymph nodes and sore throat.
http://www.livestrong.com/article/28...diseases-list/
Fra Sundhed.dk/Patienthåndbogen:
Sitat:
De fleste (ca. 80%) af dem, der bliver smittet af parasitten, har ingen sygdomstegn. Nogle får lette influenzalignende symptomer som slaphed, muskelsmerter, ledsmerter, hovedpine, ondt i halsen og hævede lymfeknuder. Infektionen er ikke farlig hos mennesker, der ikke er gravide eller har et nedsat immunforsvar.
http://patienthaandbogen.dk/ojne/syg...mose-1758.html
Fra Apoteket.dk:
Sitat:
Symptomer på haresyge
Varierer afhængig af smittemåden og den smittede immunforsvar:
Personer med normalt immunforsvar: De fleste (80%) mærker slet ikke noget til, at de er blevet smittet. De resterende har let feber og muskelsmerter og undertiden hævede kirtler på hals, i armhuler og i lysken. Symptomer går over af sig selv i løbet af nogle uger.
Personer med svækket immunforsvar: Det kan for eksempel dreje sig om personer med HIV/AIDS sygdom eller personer, der har fået et nyt organ ved transplantation. Sygdom i disse grupper skyldes sjældent nysmitte, men skyldes sædvanligvis at de parasitter, der har ligget gemt og inaktive i årevis, pludselig får mulighed for at formere sig. De hyppigste symptomer er hjernebetændelse med lammelser og kramper, øjenbetændelse med synsbesvær og hjertebetændelse.
http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksik...oplasmose.aspx
Det behandles med en særlig slags medicin, som almindelige læger ikke kan udskrive, og med en piskesmældsskade, en ifølge det konventionelle sundhedssystems ikke-eksisterende kviksølvforgiftning og en ligeledes ifølge dem ufarlig udskiftning af mine fyldninger, kan jeg jo ikke have et svækket immunforsvar.
De sidste to praktiserende læger, jeg har haft, har ikke villet høre om, at jeg har været kronisk subfebril i 2½ år.
Hvis jeg går til min praktiserende læge og beder om at blive testet for det her, og svaret er negativt, får jeg med al sandsynlighed bare endnu et kryds under diagnosen "hypokonder".
Måske skulle jeg gå til dyrlæge...?!
-
Update
Jeg ved ikke, hvad der er i vejen. Men jeg ved, at noget er helt galt, og at jeg ikke selv kan få det behandlet i bund med hverken tilskud eller kost. Indtil videre har det kun været metronidazol, der virkelig har virket ud over alt det, jeg gør for at holde det ned selvfølgelig. Clarkia-dråberne er rigtigt gode. De rydder tydeligvis grundigt op i min mave, og jeg har flere gange oplevet, at jeg bliver mere klar i hovedet. Men det med feberen var en and :sad:
Det sidder også på mine lunger, og på det sidste har mit opspyt været grøntligt. Det har jeg også læst flere steder kan skyldes toxoplasma gondii. Den skulle også kunne forårsage store mængder oxidativt stress - men hvad ved jeg?
Jeg kan ikke stille den her diagnose selv. Jeg ved bare, at jeg for et år siden fik lavet en Organix-test, der bl.a. viste store problemer med oxidativt stress, og at jeg havde et meget stort behov for flere antioxidanter. Allerede dengang tog jeg 6 gram C-vitamin om dagen og en lang række andre antioxidanter i form af bær, urter, vitaminer og mineraler... Vi kunne nærmest ikke finde på mere.
Jeg ved også, at min subfebrilia begynder at stige til feber, at jeg hoster og at jeg har det som om, jeg har influenza.
Så nu har jeg fået en tid hos praktiserende læge senere i dag. Det kræver mod. Jeg har ingen forventning om at få hjælp eller blive taget alvorligt, og alligevel er jeg nervøs.
Jeg ved, at det skyldes mine mange tidligere oplevelser, og jeg ved, at det handler om, at jeg på forhånd skal skille mig fra, hvad han end måtte mene og stå fast på, at det, jeg oplever, er virkeligt - at jeg bliver hos mig selv.
Så det er mit vigtigste mål!
Jeg har med vilje ikke taget ProBoost, så nu er mine temperatur højere end normalt på denne tid af dagen, selvom jeg har taget Echinaforce, sølv og alle de andre tilskud.
"Desværre" rensede jeg mine lunger så grundigt med damp i går, at det jeg har hostet op i dag ikke var værd at tage med som en prøve, og måske kan han ikke høre noget. "Du kan komme og blive lyttet på", sagde sekretæren.
Og det gør jeg så...
-
Kære Luuna hjerte1tro2
Jeg har desværre ingen gode råd at komme med, men vil bare ønske dig en så god oplevelse hos lægen som muligt. Håber de behandler dig ordentligt, og at du kan holde eventuelt dårlige oplevelser på afstand, så de ikke rammer dig.Og så håber jeg selvfølgelig allermest, at de vil tage dig alvorligt - og hjælpe dig til at blive bedre udredt i den udstrækning, det kan lade sige gøre her i DK.
-
Mange tak Sharon hjerte1 Det blev jeg virkelig glad for hjerte1
Jeg har lige været dernede, og denne mand er uden undtagelse den mest milde læge, jeg nogensinde har mødt!
Jeg fik simpelthen tårer i øjnene og grådkvalt stemme. Jeg sagde til ham, at det ikke havde noget med ham at gøre, og at jeg rigtig godt kunne lide hans måde at være på, og at det skyldtes det forløb, jeg har haft i systemet. Det blev han glad for.
Jeg fortalte kort, at jeg har en piskesmældsskade, at jeg har været subfebril med influenza-symptomer i 2½ år, at det er invaliderende og at jeg har brug at komme op af sofaen og bruge mig selv igen i f.eks. noget frivilligt arbejde. Jeg forklarede, at jeg næsten er holdt op med at gå til læge, og at jeg er vant til at behandle mig selv.
Jeg fortalte også, at jeg i to perioder har haft det bedre efter metronidazol, og at jeg kom nu, fordi det var blevet værre igen og fordi, jeg hoster med grønt opspyt.
Jeg var forinden afklaret med, at han ville have et fuldstændigt konventionelt og helt anderledes syn på, hvad der kan følge af en piskesmældsskade, og jeg var besluttet på kun at tale om denne ene ting. Det var gode valg.
Han lyttede på mine lunger, og jeg sagde forinden, at han muligvis ingenting ville kunne høre, fordi jeg i det sidste døgn havde "dampet dem igennem og hostet alt det op, der kunne hostes op".
Og han kunne ikke høre noget...
Det fantastiske var, at han tog mig alvorligt alligevel. Han sendte mig ind til laboranten for at få lavet en blodprøve, for hvad han kaldte "akut infektion", og han gjorde det klart, at det var for at tjekke, om det var bakterier og akut.
Og sådan er det nemlig (jeg går ud fra, at det var en prøve for C-reaktivt protein) - men ikke desto mindre er jeg blevet afvist to gange på det grundlag...! Han sagde dog også: "... eller virus". Parasitter er bare ikke hverken det første, andet eller tredje, man tænker på i DK.
Den var også negativ igen.
Men manden sagde (sq), at han syntes, det var noget, vi skulle have kigget på, og at han gerne ville se en temperatur-kurve over f.eks. 2 uger uanset :shock:
Jeg takkede mange gange og sagde, at han var den første, der havde sagt det.
Jeg tænker, at det selvfølgelig også kan være en "ekstra almindelig virus", jeg har fået oveni det andet, og at thyroid, som jo virker, sammen med alt det andet jeg gør inklusive parasit-bekæmpelse, kan få knækket de her difuse og opportunistiske infektioner?
Jeg kan nu se to muligheder: Enten giver jeg den gas med egenbehandling og satser på, at jeg kan få styr på det... eller også tager jeg en pause på 2 - 3 uger med ProBoost, Echinaforce, kolloid sølv og intravenøs C-vitamin for så at tage min temperatur og vende tilbage til lægen...
Jeg tænker over det de næste par dage...
Det er ikke nogen skam ikke at kunne finde ud af, hvad en patient fejler. Det er en ærlig sag. Det skammelige består i at tørre sin egen magtesløshed af på patienten og mistro, voldstolke og ydmyge ham/hende - og som følge heraf at nægte patienten undersøgelse og behandling. Dette er denne læge den første i det konventionelle system, der indtil videre ikke har gjort det ved mig :)
-
Nå, nu har jeg allerede tænkt over det og truffet en beslutning, der selvfølgelig afhænger af, hvordan tingene udvikler sig.
Jeg tror, at det, der giver det bedste og mest realistiske indblik i min virkelighed, er, at jeg tager en "normal" uge nu med alle mine tilskud + intravenøs C, mens jeg måler min temperatur. Herefter kan jeg så gøre det samme i en uge eller to, hvor jeg udelukker de nævnte.
På den måde kan vi måske også begge to lære noget, og min holistiske læge vil også få et indblik.
Det er lige til at tude over, at der er en læge, der tager mig alvorligt.
God weekend allesammen hjerte1
-
Hvor dejligt at høre, at du blev 'mødt' på den måde! Håber du bliver mere afklaret efter de næste uger - og kan kommer videre med de rigtige tiltag!!
God weekend til dig!! hjerte1vink11